Zie:
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/05/problemen_spoor_door_mobiele_t.htm
De veiligheid en de punctualiteit op het spoor zijn in het geding als
Agentschap Telecom de vergunningsvoorwaarden voor de komende
frequentieveiling in oktober niet aanpast. Als dat niet gebeurt, vreest de
spoorsector ook nog eens ruim 110 miljoen euro kwijt te zijn aan het zelf
nemen van technische maatregelen om verstoring van de communicatie tussen
trein en verkeersleiding te voorkomen.
KNV Spoorgoederenvervoerders, NS, NS Highspeed en Federatie
Mobiliteitsbedrijven (FMN) maken zich ernstig zorgen dat de uitgifte van de
schaarse resterende frequenties voor het gebruik van mobiele breedband
technologieën als UMTS de veiligheid van het spoor in gevaar brengt als er
geen eisen gesteld worden om interferentie met GSM-Rail te voorkomen. Dat
hebben de vier organisaties in een gezamenlijke brief aan minister Verhagen
van Economische Zaken en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en
Milieu geschreven.
GSM-R
GSM-Rail (GSM-R) wordt gebruikt voor de draadloze communicatie tussen
treindienstleiding en machinisten. Ook noodoproepen gaan via GSM-R. Nu wordt
de communicatie al geregeld verstoord. Interferentie zorgt nu al voor 'witte
vlekken' op het spoor, plekken waar de communicatie tussen trein en
verkeersleider wordt verstoord. De vier organisaties vrezen dat dat alleen
maar erger wordt als de veiling in ongewijzigde vorm doorgaat.
"Niet functioneren van GSM-R kan naast veiligheidsrisico's ook leiden tot
treinvertragingen, gebrekkige reisinformatie doordat diverse systemen op de
stations op basis van GSM-R functioneren, en problemen met de
wisselverwarming die wordt gemonitord op basis van GSM-R", aldus de
spoorbedrijven in hun brief. Ook het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS
maakt gebruik van GSM-R.
Eisen stellen aan telecomaanbieders
Wat algemeen secretaris A. Toet van KNV betreft is de veiling voorlopig van
de baan, zegt hij in een toelichting tot er een goede oplossing bedacht is.
"Het is een bekend probleem. Het speelt in andere landen ook." Als de
veiling toch doorgaat, dan moeten er technische maatregelen genomen worden
om te voorkomen dat er interferentie kan ontstaan met GSM-R. Die eis zou de
overheid in de vergunningsvoorwaarden moeten opleggen aan de
telecomaanbieders die meedingen naar de frequenties, vinden de
brievenschrijvers. Toet: "Het mag niet zo simpel zijn om te zeggen: leg de
kosten maar bij de spoorsector." Die kosten schat de sector op ruim 110
miljoen euro, zonder dat interferentie helemaal uitgesloten is.
De vier spoorbedrijven hebben de overheid al eerder gevraagd om maatregelen,
maar zonder resultaat. Of de sector nog andere stappen zal nemen, hangt af
van de reactie van de ministeries. Toet: "Deze brief is bedoeld als ernstige
waarschuwing. Hier dreigt iets vreselijks mis te gaan."