Willie Wortel

h@wig

Feb 2, 2024, 10:12:44 AMFeb 2
Uit het rapport over grensoverschrijdend gedrag bij de NPO.

Niet te geloven. Een of andere boerenl*l vroeg aan een vrouw "wil jij
mijn wortel zien?"
Bert van Leeuwen van de EO adviseert "[...] meteen ingrijpen, pak het
aan bij de wortel". Jan Slagter van ouderenomroep MAX roept enthousiast
"wij zitten daar bovenop".
En even verderop een recept met wortels "laat 8 minuten garen tot de
wortel begint mee te geven als je erin prikt".

Ik kan voorlopig geen wortel meer zien.

wugi

Feb 2, 2024, 10:38:35 AMFeb 2
Op 2/02/2024 om 16:12 schreef h@wig:
Helpt het als we je een wortel voorhouden?

--
guido wugi

Kleefgaren

Feb 2, 2024, 10:58:11 AMFeb 2
Bij de gerenommeerde opticien zijn oogdruppels verkrijgbaar.

--
At 'smaons vrog de hane uut dinxper in aalten kraei'jt, dan heft 'snachts
unmöndig e'waei'jt.

Izak van Langevelde

Feb 2, 2024, 11:39:23 AMFeb 2
NPO zal de geschiedenis ingaan als het wortelkanaal...

--
Grinnikend door het leven...

h@wig

Feb 2, 2024, 11:57:29 AMFeb 2
Izak van Langevelde:
:)
Daar zweten ze peentjes...

Wedden dat Youp erover begint morgen in het NRC!

Izak van Langevelde

Feb 2, 2024, 12:23:40 PMFeb 2
Complete winterpenissen!

J. J. Lodder

Feb 2, 2024, 3:36:33 PMFeb 2
Die Gyro kan het ook niet helpen
dat ooit iemand zo'n maffe 'vertaling'
voor zijn naam bedacht heeft.

Wat heeft die kraanvogel jou misdaan
dat je hem dat je hem moet dissen?

Jan

h@wig

Feb 2, 2024, 4:55:59 PMFeb 2
J. J. Lodder:

> Die Gyro kan het ook niet helpen
> dat ooit iemand zo'n maffe 'vertaling'
> voor zijn naam bedacht heeft.

Oja, ik snap hem. Na te googelen.
Hij heet Wortel in Nederland vanwege “worteltrekken”. Dat kwam slim
over voor een uitvinder.
Worteltrekken. In NPO-verband wil ik er ook niks over horen:)

> Wat heeft die kraanvogel jou misdaan
> dat je hem dat je hem moet dissen?

Als ik had geschreven 'Willy' had je de link met Wortel wel begrepen?

J. J. Lodder

Feb 3, 2024, 6:57:32 AMFeb 3
Huh?

Jan

PS, er zitten wel meer tandwieltjes los in je kennis van Ducksburg.
Die Gyro heette oorspronkelijk in het Nederlands Willy,
maar dat is later veranderd in Willie.

Overigens komen sommige van de maffe vertalingen
doordat de eerste vertalers zich op Duistse versies baseerden
in plaats van op de Amerikaanse originelen.

h@wig

Feb 3, 2024, 7:49:02 AMFeb 3
Lodder:

> Huh?

Het kwartje zal vallen als je in een Engels woordenboek opzoekt wat
willy betekent en het verband ziet met de NPO-peen.

> PS, er zitten wel meer tandwieltjes los in je kennis van Ducksburg.

Beter los dan vastgeroest. Google had me helemaal bijgespijkerd. Hoe
kon ik anders weten waar de naam Wortel vandaan kwam?

J. J. Lodder

Feb 3, 2024, 7:57:45 AMFeb 3
Ben je echt zo dom?

Jan

h@wig

Feb 3, 2024, 8:03:56 AMFeb 3
J. J. Lodder schreef op 3-2-2024 :
Ben jij echt zo ruzie-achtig?

Jan van den Broek

Feb 3, 2024, 9:05:05 AMFeb 3
2024-02-03, J. J. Lodder <nos...@de-ster.demon.nl> schrieb:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

[Schnipp]

> Ben je echt zo dom?

Misschien mis ik iets, maar H@wig maakt een grap, jij wekt de indruk
deze te missen, H@wig probeert het te verduidelijken, wat is daar dom
aan?

[Schnipp]
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

joh

Feb 3, 2024, 9:22:19 AMFeb 3
On Saturday, February 3, 2024 at 3:05:05 PM UTC+1, Jan van den Broek wrote:

> [Schnipp]

> Misschien mis ik iets, maar H@wig maakt een grap, jij wekt de indruk
> deze te missen, H@wig probeert het te verduidelijken, wat is daar dom
> aan?

denken dat Lodder zich dat laat welgevallen

J. J. Lodder

Feb 3, 2024, 9:43:48 AMFeb 3
Als het niet met subtielere middelen kan
moet het maar van dik hout, nietwaar?

Dat jij nou alles op moet zoeken om iets te snappen
impliceert niet dat dat voor iedereen geldt,

Jan

h@wig

Feb 3, 2024, 11:06:13 AMFeb 3
Wat was er subtiel aan jouw 'haperende tandwieltjes' en 'ben je echt zo
dom?'
> Dat jij nou alles op moet zoeken om iets te snappen
> impliceert niet dat dat voor iedereen geldt,

Ik moest inderdaad opzoeken wat je bedoelde met Gyro en kraanvogel en
ik betwijfel of ik de enige ben. Iets opzoeken wat je niet snapt lijkt
me minder dom dan huh? roepen en sjagrijnig reageren als dan uitleg
volgt.

Waarom reageer je zo onaardig?

Overigens lijkt WW mij eerder een kip dan een kraanvogel.

h@wig

Feb 3, 2024, 12:15:46 PMFeb 3
Ook dat nog: 3 februari, Dag van de Worteltaart

De worteltaart valt tegen
Als ik de opbrengst zie
Lijkt dit recept voor negen
Maar net genoeg voor drie.

Theo Danes

Bakel

Feb 3, 2024, 12:42:21 PMFeb 3
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Ben jij echt zo ruzie-achtig?

Ja.

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:47:03 PMFeb 3
Fri, 2 Feb 2024 21:36:31 +0100: nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder)
scribeva:

>Die Gyro kan het ook niet helpen
>dat ooit iemand zo'n maffe 'vertaling'
>voor zijn naam bedacht heeft.

O ja. https://nl.wikipedia.org/wiki/Willie_Wortel
Gyro Gearloose. En hoe heette lampje dan?

>Wat heeft die kraanvogel jou misdaan
>dat je hem dat je hem moet dissen?

Snap ik niet.
O ja toch, hij is gemodelleerd naar een kraanvogel. Heb ik er nooit in
gezien of herkend, xaggem altijd meteen anthropomorph.
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:49:02 PMFeb 3
Fri, 2 Feb 2024 21:36:31 +0100: nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder)
scribeva:

Siehe auch https://de.wikipedia.org/wiki/Daniel_Düsentrieb

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:51:33 PMFeb 3
Sat, 03 Feb 2024 13:48:56 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
>Het kwartje zal vallen als je in een Engels woordenboek opzoekt wat
>willy betekent en het verband ziet met de NPO-peen.

Little willies, superlekkere vegatarische worstjes bij o.a. (denk ik)
de AH. Ik bedoel, daar zeker, maar mogelijk ook elders. De
vagaterische Bratwurst is dan weer notoir slecht verkrijgbaer de
laetste tijd. Irritant is dat.

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:52:33 PMFeb 3
Sat, 3 Feb 2024 13:57:42 +0100: nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder)
scribeva:
Wij niet hoor. Jij? Of alleen maar irritant? Met je levenslange
geblock om vrijwel niks. Eikel dat je d’r bent.

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:56:28 PMFeb 3
Sat, 3 Feb 2024 15:43:46 +0100: nos...@de-ster.demon.nl (J. J. Lodder)
scribeva:
Ik zoek altijd alles na, ook als ik het eigenlijk al zeker weet. Een
tiq overgehouden uit mijn professionele vertalerstijd. Daarom was ik
zo traag en nauwelijks rendabel. Maar toch financieel niks te klagen
nu.

Zo ook: altijd testen, ook en juist als je zeker weet dat DIT toch
echt niet fout kan zijn. Een tic overgehouden uit mijn professionele
en ook hobbymatige programmeurstijd.

Ruud Harmsen

Feb 3, 2024, 3:58:54 PMFeb 3
Sat, 03 Feb 2024 17:06:08 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Zo is dat, Hedwig. Domme vragen bestaan niet. Domme twijfels ook niet.
Alleen pedante types als Lodder menen dingen zeker te weten. Maar
hoogmoed komt voor de val. En dat is een verkeerd begrepen
pseudo-bijbelcitaat, zoek het maar op, want zo staat het er nergens.

>Waarom reageer je zo onaardig?
>
>Overigens lijkt WW mij eerder een kip dan een kraanvogel.

J. J. Lodder

Feb 3, 2024, 4:04:55 PMFeb 3
Tit for Tat.
Wat verwacht je dan, als je uit de hoogte zegt
dat ik te onnozel ben om je flauwe grapjes te snappen?

> Overigens lijkt WW mij eerder een kip dan een kraanvogel.

Kan ook, maar bij een kip denk je eerder aan dom, zonder kop immers,
dan aan een geniale techneut,

Jan

PS, overigens weet ik niet waarom hij ooit van Willy Willie geworden is.
Voor de Britse connectie maakt het niet uit,
die is er met beide spellingen net zo goed.
Overigens is die 'Willy' iets wat nog wel eens veranderd wordt
als er aparte UK en US versies van boeken of series zijn.

h@wig

Feb 3, 2024, 6:18:28 PMFeb 3
J. J. Lodder:
> h@wigwrote:
[..]

> Tit for Tat.

Gelijke munt. Moest ik ook al opzoeken.

> Wat verwacht je dan, als je uit de hoogte zegt
> dat ik te onnozel ben om je flauwe grapjes te snappen?

Nou, das nie mijn tekst, waar staat dat?
[..]

Je gaf toch te kennen dat je de woordspeling niet begreep door over
'dissen van een Duckstadfiguur' te beginnen? Ik leg netjes uit dat ik
die niet bedoelde maar dat het een woordgrapje was dat in het
woordenboek te vinden is. Degene die dan onaangenaam doet ben jij,
niet ik.

Kleefgaren

Feb 5, 2024, 6:53:18 AMFeb 5
Op 3-2-2024 om 18:15 schreef h@wig:
Worteltjestaart is vies, dat weet elk konijn. Hoe een konijn dat weet
weet ik ook niet, want konijnen eten helemaal geen wortels. In het wild
niet, alleen het loof, en tam niet want dat mogen ze niet wegens te veel
suiker.

--
Erg, elf kannen.

Harry hol schon mal den Wagen.
--------------

Kleefgaren

Feb 5, 2024, 6:54:59 AMFeb 5
Op 3-2-2024 om 21:56 schreef Ruud Harmsen:

> Ik zoek altijd alles na, ook als ik het eigenlijk al zeker weet. Een
> tiq overgehouden uit mijn professionele vertalerstijd.

Nou ooghoeklas ik daar toch vertaler-strijd!

h@wig

Feb 5, 2024, 9:49:40 AMFeb 5
Kleefgaren:
[..]
> Worteltjestaart is vies,

Ik heb wel een lekker recept, hoor. Zelfs meneer h@wig lustum. En die
eet nooit groente, want dan zegt hij 'als onzelieveheer wilde dat ik
groenvoer at had hij me wel twee lange oren en een paardenbit gegeven'.

> dat weet elk konijn. Hoe een konijn dat weet weet ik
> ook niet, want konijnen eten helemaal geen wortels. In het wild niet, alleen
> het loof, en tam niet want dat mogen ze niet wegens te veel suiker.

Klopt.
Onze hond knaagde als puppie bij gebrek aan een bijtring hele bossen
worteltjes weg. En dan vonden we daarna zijn melktandjes. Die spuugde
hij gelijk uit met de groene wortelkontjes.

Kleefgaren

Feb 5, 2024, 10:29:49 AMFeb 5
Op 5-2-2024 om 15:48 schreef h@wig:
> [...]
> eet nooit groente, want dan zegt hij 'als onzelieveheer wilde dat ik
> groenvoer at had hij me wel twee lange oren en een paardenbit gegeven'.

Zo is dat. Dus meneer h@wig is net als het konijn ook al geen knaagdier.

Maar ik doelde op van dat knijn wat 3x bij de banketbakker kwam
informeren ofdattie ook worteltjestaart had.

> [...]
> worteltjes weg. En dan vonden we daarna zijn melktandjes. Die spuugde
> hij gelijk uit met de groene wortelkontjes.
Erg, elf kannen. (lust alle groenten, behalve wortels, uitgezonderd in
de hutspot. Of hele kleine worteltjes uit een potje bij de gekookte
vis). Maar zo een gezonde wortel wegknagen, nee bah.

Ruud Harmsen

Feb 5, 2024, 11:28:49 AMFeb 5
Mon, 5 Feb 2024 12:54:51 +0100: Kleefgaren <ni...@invalid.com>
scribeva:

>Nou ooghoeklas ik daar toch vertaler-strijd!

Had gekund, maar is niet zo.