Af en toe

Sam Kafka

Feb 11, 2024, 3:18:16 AMFeb 11
Rijbaan afgesloten
Hoorn -> Zaanstad
Tussen Avenhorn (7) en Purmerend-Noord (6).
Rijstroken
Oorzaak

Opruimwerkzaamheden

Gebruik de af- en toerit.
Verkeer wordt via de af- en toerit geleid.

Datum
Vandaag 01:54 uur

--
Sam Kafka

h@wig

Feb 11, 2024, 4:03:19 AMFeb 11
Sam Kafka:
> Rijbaan afgesloten
> Hoorn -> Zaanstad
> Tussen Avenhorn (7) en Purmerend-Noord (6).
> Rijstroken
> Oorzaak
>
> Opruimwerkzaamheden

> Gebruik de af- en toerit.
> Verkeer wordt via de af- en toerit geleid.

Af en toe rijst roken kan toch geen kwaad?

Sam Kafka

Feb 11, 2024, 6:21:22 PMFeb 11
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> kirjutas:
Nou, ik heb dat 1 keer geprobeerd, maar het is me erg slecht bevallen.

Het was trouwens best wel een ernstig ongeluk op de A7 vannacht, met 2
dodelijke slachtoffers. Maar toen ik daar afgelopen ochtend langs reed
was alles al opgeruimd en was er alleen nog een opvallend remspoor in
de middenberm zichtbaar op de plek van het ongeval.

Wat er nou precies met "verkeer wordt via de af- en toerit geleid"
bedoeld werd is me echter nog steeds niet helemaal duidelijk.

--
Sam Kafka

Sam Kafka

Feb 11, 2024, 6:27:06 PMFeb 11
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> kirjutas:

>Af en toe rijst roken kan toch geen kwaad?

Wil je wel geloven dat ik hem nou pas door heb?

--
Sam Kafka

Ruud Harmsen

Feb 12, 2024, 3:55:12 AMFeb 12
Mon, 12 Feb 2024 00:21:19 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
scribeva:
Van de weg af, bij het stoplicht "maak een U-bicht", en dan de weg
weer op. Of in een andere configuratie, ook, bij het stoplicht
rechtdoor.

Makkelijk toch?

Ik leg altijd alles bereidwillig uit. Maar slissen kan ik niet
uitleggen.

Ruud Harmsen

Feb 12, 2024, 3:56:14 AMFeb 12
Mon, 12 Feb 2024 00:27:03 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
scribeva:

>h@wig <hedwig.d...@planet.nl> kirjutas:

>Wil je wel geloven dat ik hem nou pas door heb?

Neen.

Ik maak ook vooral af- en toeritten met de auto. Dat is slecht voor de
accu, zeiden ze bij de garage. Context is alles.

Bakel

Feb 12, 2024, 4:41:37 AMFeb 12
Ik begrijp het origineel. Jouw uitleg daarentegen...

h@wig

Feb 12, 2024, 6:16:12 AMFeb 12
Sam Kafka:
> h@wig:

> Wil je wel geloven dat ik hem nou pas door heb?

gègè :')

> Wat er nou precies met "verkeer wordt via de af- en toerit geleid"
> bedoeld werd is me echter nog steeds niet helemaal duidelijk.

Bij een kruising de snelweg verlaten of oprijden?

Bij Rijkswaterstaat hebben ze zitten brainstormen: 'Op-en afrit kan ook
want toerit is een synoniem voor oprit "volgens de woordenboeken"
(Wikipedia). En oprit is weer een synoniem voor oprijlaan
(VanDale)'.Kollega: 'Oprit? Neu, al die auto's wil je niet hebben voor
je deur'. 'Heen en wéér-weg, héén en weer wég, geinig, toch?'. 'Dan
is op en neerweg ook een optie?'.
Na drie dagen heisessie: 'als alles afvalt is af- en toerit wel mooi
vanwege de tijdelijkheid natuurlijk' En zo geschiedde.
. Iemand piepte nog 'af- en /aanrij/strook' maar die hebben ze op een
zijspoor gezet want 'aanrijstrook lokt ramptoerisme uit'.

Pfff..
Je zal maar ambtenaar van Rijkswaterstaat zijn.

Rein

Feb 12, 2024, 6:43:27 AMFeb 12
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

[knip]

> Ik maak ook vooral af- en toeritten met de auto. [...]

Af en toe maakt-ie een autorit. Die bedoeling meen ik uit dit
brijtje op te kunnen maken. Niet dat dat er staat, overigens,
want dat is dat hij vooral afritten en toeritten maakt - wat dat
ook moge betekenen.

"Logisch kunnen denken, wat een genot om dat vermogen te
bezitten!" (RH)

--
<

Bakel

Feb 12, 2024, 1:51:03 PMFeb 12
Ik denk dat het 'afentoeritten' moet zijn. Of 'afentoe-ritten'. Maar
in ieder geval niet af- en toeritten, inderdaad.

Rein

Feb 13, 2024, 5:58:47 AMFeb 13
Bakel <Ba...@vanb.invalid> wrote:

> Ik denk dat het 'afentoeritten' moet zijn. Of 'afentoe-ritten'. [...]

Ik zou voor 'af-en-toe-ritten' kiezen, alleen om te voorkomen dat
er in de eerste instantie aan de uitspraak 'aafen-' gedacht
wordt.

--
<

h@wig

Feb 13, 2024, 6:02:42 AMFeb 13
Bakel:

[..]
> Ik denk dat het 'afentoeritten' moet zijn. Of 'afentoe-ritten'. Maar
> in ieder geval niet af- en toeritten, inderdaad.

Uit de kontekst was duidelijk wat Ruud bedoelt, dus ik zou niet te
zwart-wit denken. Maar volgens de buukskes:

Spellingswijzer schrijft 'af en toe' zonder koppelteken. Dan maak je
een 'af en toerit'.
Maar nou! Tot mijn verbazing valt 'af en toe' niet onder de
zogenaamde inheemse samenkoppelingen als 'doe-het-zelf' en
'heen-en-weer' die je wél met koppelteken schrijft. Komt er een
zelfst.nw achter schrijf je dat eraan vast. Dus: doe-het-zelfwinkel en
heen-en-weergeloop.
Logischerwijs was het dan geweest af-en-toerit. Zo zou ik het zelf ook
schrijven.

Fout doe je het niet gauw want het koppelteken is vooral bedoeld voor
de leesbaarheid en om misverstanden uit de weg te gaan.
Al kan een klein strepie of een spatie de betekenis volledig
veranderen. Bij Rijkswaterstaat kennen ze 'af- en toewegen'. Bij de
meeste mensen thuis vooral 'af en toe wegen'.

Ruud Harmsen

Feb 13, 2024, 11:19:22 AMFeb 13
Tue, 13 Feb 2024 12:02:32 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

> [...]
>zwart-wit denken. Maar volgens de buukskes:
>
>Spellingswijzer schrijft 'af en toe' zonder koppelteken.

Ja.

>Dan maak je
>een 'af en toerit'.

Nee, want een samenkoppeling, of zo, dus eerder een af en toe-trit

> [...]
>veranderen. Bij Rijkswaterstaat kennen ze 'af- en toewegen'. Bij de
>meeste mensen thuis vooral 'af en toe wegen'.

Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Bakel

Feb 13, 2024, 11:26:40 AMFeb 13
> [...]

> scribeva:

> Ja.

> Nee, want een samenkoppeling, of zo, dus eerder een af en toe-trit

Gehaast, slechtziend, dyslectisch? Iedereen maakt typefouten maar bij
jou komt er echt geen correct zinnetje uit het toetsenbord.

Rein

Feb 13, 2024, 4:51:23 PMFeb 13
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Bakel:

> Uit de kontekst was duidelijk wat Ruud bedoelt,/

Alsof iemand dat misverstond.

> /dus ik zou niet te
> zwart-wit denken./

Ah, dللr moest het heen: 'Kijk mij eens: de ander denkt
zwart-wit, ik niet'.

> /Maar volgens de buukskes:

Bij zowat elk onderwerp haalt ze 'de buukskes' aan. Maar nooit
wanneer het om citaten gaat. Het al dan niet raadplegen van 'de
buukskes' lijkt helemaal van de gesprekspartner, en diens
argumenten, af te hangen.

> Spellingswijzer schrijft 'af en toe' zonder koppelteken. Dan maak je
> een 'af en toerit'.

'Wat ga jij doen?'
- Ik ga een af en toerit maken.
'Af en toe doe je maar rare dingen, hoor.'

> [...]
> Al kan een klein strepie of een spatie de betekenis volledig
> veranderen. Bij Rijkswaterstaat [...]

Gelukkig veranderen de dubbele spaties in bovenstaande niets aan
de betekenis.

--
<

h@wig

Feb 13, 2024, 5:49:07 PMFeb 13
Ruud Harmsen:
> h@wig:

> Ja.

> Nee, want een samenkoppeling, of zo, dus eerder een af en toe-trit

Daar zou ik ook niet van opkijken. Wel een samenkoppeling zonder
streepjes, zie hieronder.

Ik was vanavond op het Water en Vuurplein. Dan zou ik ook schrijven
'hij zit op een water en brooddieet'. Ook omdat 'brooddieet' officieel
ook geen koppelteken heeft, net zomin als 'op water en brood'.
En dan is een 'af en toe-rit' zowel met als zonder koppelteken ook
noggus een fantasiewoord, hier bedoeld als woordgrapje. De kontekst
maakt ook veel duidelijk.

Bakel

Feb 14, 2024, 1:21:16 AMFeb 14
> [...]

> - Ik ga een af en toerit maken.
> 'Af en toe doe je maar rare dingen, hoor.'

> Gelukkig veranderen de dubbele spaties in bovenstaande niets aan

Oudere Amerikanen plaatsen vaak twee spaties tussen zinnen. Dat is
blijkbaar een overblijfsel van de typemachine.

Rein

Feb 14, 2024, 10:00:33 AMFeb 14
Bakel <Ba...@vanb.invalid> wrote:

[knip]

> Oudere Amerikanen plaatsen vaak twee spaties tussen zinnen. Dat is
> blijkbaar een overblijfsel van de typemachine.

"De oorsprong van de dubbele spatie na een punt komt van het
typen op een ouderwetse schrijfmachine. Volgens de BIN-normen
moesten na een punt twee spaties volgen. Alle schrijfmachine-
letters zijn even breed en daarom moest meer ruimte gecreëerd
worden tussen zinnen. Op de pc hoeft/mag dat niet meer, maar het
blijft hardnekkig."

<https://www.hard-c.com/2008/01/16/twee-spaties-na-een-punt/>

Ik had daar nog nooit van gehoord. Overigens vormt het geen
verklaring voor de dubbele spaties van de postster op wie ik
reageerde, want die plaatst ze op willekeurige plekken.

--
<

Sam Kafka

Feb 14, 2024, 12:31:46 PMFeb 14
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> kirjutas:

>Bij een kruising de snelweg verlaten of oprijden?

Ik zat afgelopen zondag voornamelijk met de praktische uitvoering, omdat
ik daar langs moest natuurlijk.

De A7 is een snelweg en het ongeluk speelde zich af tussen de afslagen
Avenhorn en Purmerend Noord. Je zou dan denken dat dat stuk dan geheel
wordt afgesloten vanaf afslag Avenhorn in de rijrichting Purmerend Noord
en dat het verkeer omgeleid wordt via een parallelweg (de N247 ofzo).

Maar "verkeer wordt via de af- en toerit geleid" zegt mij dus iets in de
trant van: "Neem afslag Avenhorn en daarna op hetzelfde knooppunt meteen
weer de toerit richting Purmerend". Al met al vond ik het een behoorlijk
verwarrend bericht voor de reguliere verkeersdeelnemer.

Maar, zoals gezegd, toen ik dat stuk reed was alles al weer bij het
oude.

--
Sam Kafka