Onze groepschat

h@wig

"Onze groep-schat" las ik in mijn sportblad. Benieuwd wie dat was.
Nou, ik nie dus..
Nu weet ik wel dat de tussen-s niet aan strakke regels gebonden is,
maar even verderop stond wel 'clubapp'. Dan had ik toch ook 'groepchat'
verwacht, om dit soort misverstanden te voorkomen.
Je schrijft de s als je hem hoort, dus groepsapp zou ik wél schrijven.
En dan mogen sukkels als ik blij zijn dat dat met dubbele p is.

J. J. Lodder

Jawel, maar wat is een 'bapp' ?

Jan

Flibsy

Een streepke vind ik nog veel handiger om leesfouten als deze te voorkomen.

--
Flibsy

h@wig

J. J. Lodder:
Als jij weet wat de clu is weet ik wat een bapp is.

Misschien mijn deftige oom Emile die aan dienstbode Bep vraagt "Zag
Babb,staet de Bokmae koudt?"

h@wig

Flibsy:
Een striepke is altijd hendig, maar dat verstoort de bladspiegel weer.

Overigens heb ik dat ook bij het woord hitserie. Dat ik dan denk, wat
zitten ze de boel weer op te naaien:')

Izak van Langevelde

Ik begin niet eens over carnavalshit...

--
Grinnikend door het leven...

Flibsy

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Flibsy:

> Een striepke is altijd hendig, maar dat verstoort de bladspiegel weer.

Snap ik niet.

> Overigens heb ik dat ook bij het woord hitserie. Dat ik dan denk, wat
> zitten ze de boel weer op te naaien:')

Hitserie, daar houden GvM en consorten zich graag mee bezig.

--
Flibsy

pe

Met carnaval blijft het zelden bij eentje, dus je bet al gauw een
carnavalshitserietje...

--
LaTiE FijN zIJn

pe

hebt

--
LaTiE FijN zIJn

h@wig

Flibsy had uiteengezet :

> Snap ik niet.

Als vormgever hecht ik, ook bij het geschreven woord, aan een rustige,
strakke en sobere uitvoering, zonder onnodige kapitalen, niet
uitgeschreven cijfers, haakjes, onderstrepingen of andere
tierelantijnen. Lettertype, kleur, inspringen of niet, zijn
beeldbepalend. Ook streepjes en foute spaties maken de tekst rommelig
en doen daardoor afbreuk aan de inhoud.

> Hitserie, daar houden GvM en consorten zich graag mee bezig.

Ik zit net een interview dat hij gaf op een Belgische zender te
beluisteren. Neo-nazi ajhmv.

Bakel

> [...]

> en doen daardoor afbreuk aan de inhoud.

> Ik zit net een interview dat hij gaf op een Belgische zender te

Jij zegt dat soort dingen al snel, maar dit ventje is volgens mij
inderdaad niet goed bij zijn hoofd. Hij wil een opstand tegen de
regering en hoopt dat daarbij geen doden vallen. Wel komisch, zo lang
het een eenling blijft.

Flibsy

> [...]
> tierelantijnen. Lettertype, kleur, inspringen of niet, zijn
> beeldbepalend. Ook streepjes en foute spaties maken de tekst rommelig

In onderhavig geval deed het ontbreken van het gerechtvaardigd streepje
afbreuk aan de inhoud.
Jouw teksten zitten ook vol met streepjeswoorden. Die maken je tekst
bepaald niet rommelig, en bevorderen de leesbaarheid.

--
Flibsy

'n Gannefkerel

Kweenie. Hoe zou je bijv inkepinkje schrijven? In-kepinkje? En hyenavel?

--
'n Gannefkerel
"Romance @ short notice was her specialty" [H. H. Munro]

pe

Inkepingetje? Hm, daar wortut nie ech beter van.

--
LaTiE FijN zIJn

Flibsy

Leesbaarheidsstreepjes zijn optioneel.
Ik schrijf ze zonder streepjes. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen
leeshik (kunnen) veroorzaken.

--
Flibsy

Flibsy

Dat is een ander woord dan inkepinkje.

--
Flibsy

J. J. Lodder

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> J. J. Lodder:

> Als jij weet wat de clu is weet ik wat een bapp is.

Die vind je in Cluedo.

> Misschien mijn deftige oom Emile die aan dienstbode Bep vraagt "Zag
> Babb,staet de Bokmae koudt?"

Jan

h@wig

J. J. Lodder:

[...]

> Die vind je in Cluedo.

Aha. Dat is een hint. We hebben je wel herkend hoor Sherlock.

[...]

h@wig

Flibsy :
> h@wig:

> In onderhavig geval deed het ontbreken van het gerechtvaardigd streepje
> afbreuk aan de inhoud.

Het kwartje valt meestal binnen een paar seconden, het was niet de kop
van het artikel, hè.

> Jouw teksten zitten ook vol met streepjeswoorden. Die maken je tekst
> bepaald niet rommelig, en bevorderen de leesbaarheid.

Hierboven alleen bij tussen-s. Leek me nodig. En soms is het
onvermijdelijk. Ik heb ook niks tegen leestekens in het algemeen hoor,
maar ik hou het graag rustig. Een :) is al gewaagd.

Maar als ze net als clubapp ook groepchat hadden geschreven was er
geen misverstand geweest en is een streepje overbodig. Al had ik dat
minder grappig gevonden.

[...]

h@wig

Bakel gebruikte zijn klavier om te schrijven :

> Jij zegt dat soort dingen al snel,

Gaan we weer.
Dat soort dingen? Dat iemand een neo-nazi zeg ik zelden en hier al
helemaal niet. Al was het alleen maar om de inflatie van het begrip
tegen te gaan. "O, als ze dat al neo-nazistisch vindt valt het wel mee,
dan ben ik het ook". Ik heb wel ooit iets van Baudet gezegd, zelfde
club. "Gevaarlijk persoon of iets dergelijks"

> maar dit ventje is volgens mij
> inderdaad niet goed bij zijn hoofd. Hij wil een opstand tegen de
> regering en hoopt dat daarbij geen doden vallen.

Hij zei letterlijk dat het onvermijdelijk is dat er dan doden vallen
maar hij hoopt van niet. Hij calculeert het in. Dat is slim
geformuleerd. Zei Busch dat ook niet voor ze het Capitool bestormden
en vielen daar geen doden?

> Wel komisch, zo lang
> het een eenling blijft.

Niks komisch aan. Tenzij je zo naïef bent om niet te zien hoe de wereld
bedreigend verrechtst. Met dezelfde bedenkelijke items en dezelfde
bedenkelijke slogans en dezelfde bedenkelijke theorieën als in de jaren
dertig. Of tenzij je daar geen bezwaar tegen hebt.

Weltruste Bakel:)

Bakel

> [...]

> Gaan we weer.
> Dat soort dingen? Dat iemand een neo-nazi zeg ik zelden en hier al

Nee, maar er zijn lichtere termen in dezelfde richting.

(...)

> [...]
> bedenkelijke slogans en dezelfde bedenkelijke theorieën als in de jaren
> dertig. Of tenzij je daar geen bezwaar tegen hebt.

Het FvD leek een paar jaar geleden een salonfähig alternatief voor
Wilders en werd toen heel groot. Even later bleken Baudet en de zijnen
niet goed bij hun hoofd te zijn en nu is het FvD een splinterpartij
met 3 zetels en nog steeds verder dalend. Ik denk dus dat je de
Nederlandse kiezer onderschat als je denkt dat die lui gevaarlijk
zijn. Veel erger dan 12 jaar Rutte als premier zal het niet snel
worden.

> Weltruste Bakel:)

Stresskip :)

Izak van Langevelde

Kolonel Mosterd!

Ruud Harmsen

Mon, 14 Nov 2022 23:57:45 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
>Niks komisch aan. Tenzij je zo naïef bent om niet te zien hoe de wereld
>bedreigend verrechtst.

Ik ben het niet vaak met Hedwig ..., of eigenlijk nog best wel vaak.
Nu ook, in elk geval.

Ik vergelijk het wel eens (terugkijkend, niet hoe ik het toen zag) met
1968. Toen was het mode om links te zijn. Tegen de oorlog in Vietnam,
natuurlijk. Maar velen sympathiseerden ook met de DDR, de Sovjetunie
en Mao. Terwijl in datzelfde jaar de studentenopstanden in Parijs
waren, én de Warschaupact-inval in Tsjecho-Slowakije. Krom.

Volgens mij (nu) waren er toen ook een heleboel mensen collectief
krankzinnig geworden, als een massapsychose of hoe dat heet. Ik ook,
maar ja, ik was pas 13, wist ik veel? Nu is hetzelfde aan de hand,
maar is men er trots op rechts te zijn, wat toen als een schande werd
gezien.

Maar eigenlijk dezelfde gekte. Hetzelfde extreme denken, zonder de
ernst van de gevolgen in te zien.

>Met dezelfde bedenkelijke items en dezelfde
>bedenkelijke slogans en dezelfde bedenkelijke theorieën als in de jaren
>dertig. Of tenzij je daar geen bezwaar tegen hebt.

Ook een geldige parallel inderdaad. Het is een golfbeweging, die
rotzooi komt steeds terug. Mensen zijn niet rationeel, en niet
verstandig. Helaas.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Izak van Langevelde

On 15/11/2022 12:09, Ruud Harmsen wrote:
> Mon, 14 Nov 2022 23:57:45 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
> scribeva:
>
> Ik ben het niet vaak met Hedwig ..., of eigenlijk nog best wel vaak.
> Nu ook, in elk geval.

Ik wil een klinker kopen.

Flibsy

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Flibsy :

In groepschat meen ik hem ook te horen/zeggen.

> Het kwartje valt meestal binnen een paar seconden, het was niet de kop
> van het artikel, hè.

Tuurlijk, je bent altijd snel over zo'n leeshik heen.

Ik hikte ooit over 'chicklit'.

> Hierboven alleen bij tussen-s. Leek me nodig. En soms is het
> onvermijdelijk. Ik heb ook niks tegen leestekens in het algemeen hoor,
> maar ik hou het graag rustig. Een :) is al gewaagd.

Zo'n smiley is geen leesteken.

Maar je minimaliseert leestekens, en da's dacht ik ook nog altijd de
algemeen gebruikelijke gang van zaken.

> Maar als ze net als clubapp ook groepchat hadden geschreven was er
> geen misverstand geweest en is een streepje overbodig. Al had ik dat
> minder grappig gevonden.

De (ontbrekende) verbindingsklank in samenstellingen volgt geen dwingende
wiskundig logische regels. Als je 'clubapp' zegt is dat geen enkele reden
om geen 'groeps-chat' te zeggen, in welke context ook. En dat geldt
evengoed als je het schrijft.

--
Flibsy

Ruud Harmsen

Tue, 15 Nov 2022 15:35:10 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
1s.

Ruud Harmsen

Tue, 15 Nov 2022 16:48:43 -0000 (UTC): Flibsy <fli...@invalid.invalid>
scribeva:

>In groepschat meen ik hem ook te horen/zeggen.

Azjeët van hore zegge hep, weet je t dus zellef nie.

Izak van Langevelde

Dat past niet op de stipsellijn...

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> [...]
>
> Volgens mij (nu) waren er toen ook een heleboel mensen collectief
> krankzinnig geworden, als een massapsychose of hoe dat heet.

Nauwelijks een massapsychose. Slechts 3 zetels in de peilingen en
dalend.

> Ik ook, maar ja, ik was pas 13, wist ik veel? Nu is hetzelfde aan de hand,
> maar is men er trots op rechts te zijn, wat toen als een schande werd
> gezien.

Inderdaad. Toen waren rechts mensen slechte mensen of, als je een
goedmoedige bui had, ernstig misleide mensen. Wiegel was zo ongeveer
de duivel. Nu zitten we al 12 jaar met een rechtse gladprater als
premier en in de peilingen is de VVD nog steeds de grootste partij.

Heel vervelend, maar doe nou niet of we bang moeten zijn voor Gideon
van Meijeren. Gewoon goed in de gaten houden.

> Maar eigenlijk dezelfde gekte. Hetzelfde extreme denken, zonder de
> ernst van de gevolgen in te zien.

Bij een heel klein groepje mafketels.

Pancho Sanza

Na tusia e Bakel:

>Heel vervelend, maar doe nou niet of we bang moeten zijn voor Gideon
>van Meijeren. Gewoon goed in de gaten houden.

Het soort partijtjes als waartoe deze Gideon behoort hebben met elkaar
gemeen dat er relatief snel hommeles ontstaat, met als gevolg nog
onbetekenender afsplitsinkjes en eenpersoonsfracties, die vanzelf
weer verdwijnen.

Het is destijds begonnen met de LPF (wie kent ze nog?) en het zet zich
nu voort in het FvD. Geert Wilders lijkt zich enigszins aan de malaise
te onttrekken, waarschijnlijk omdat hij over dat partijtje van hem
regeert als een despoot.

--
Pancho

J. J. Lodder

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

> Ik wil een klinker kopen.

Die hebben we alleen per pallet...

Jan

Ruud Harmsen

Tue, 15 Nov 2022 19:44:32 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:

>Dat past niet op de stipsellijn...

Spelling pronoun see ation.

Ruud Harmsen

Tue, 15 Nov 2022 19:44:32 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:

>Dat past niet op de stipsellijn...

Dat was dan ook een &hellip;

Ruud Harmsen

Wed, 16 Nov 2022 06:11:15 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Nauwelijks een massapsychose. Slechts 3 zetels in de peilingen en
>dalend.

5, laatste wat ik zag. En nog hordes andere partijtjes die bijna net
zo gek zijn.

> [...]
>
>Heel vervelend, maar doe nou niet of we bang moeten zijn voor Gideon
>van Meijeren. Gewoon goed in de gaten houden.

Oké, meester.

>Bij een heel klein groepje mafketels.

Dat zeiden ze bij de NSDAP ook.

Ruud Harmsen

Tue, 15 Nov 2022 21:28:32 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>nu voort in het FvD. Geert Wilders lijkt zich enigszins aan de malaise
>te onttrekken, waarschijnlijk omdat hij over dat partijtje van hem

1) In de laatste peiling van De Hond was dat "partijtje" de grootste.

2) JA21 en BVNL, afsplitsingen van FvD, kregen daarin ook zetels.

Ref. https://twitter.com/wierdduk/status/1591715722253963264

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Wed, 16 Nov 2022 06:11:15 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

> 5, laatste wat ik zag. En nog hordes andere partijtjes die bijna net
> zo gek zijn.

3 bij Ipsos. Bij De Hond 5 inderdaad. Wie er nog meer gek zijn: Denk?,
Bij1, JA21?, SGP, BVNL? Maar gevaarlijk lijken ze me niet.

> Dat zeiden ze bij de NSDAP ook.

En die werden groot en gevaarlijk. Dat wil echter niet zeggen dat
alles wat klein is, groot en gevaarlijk wordt.

Ruud Harmsen

Wed, 16 Nov 2022 17:35:58 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Dat denk ik bij kefhondjes ook vaak. En dat weten ze zelf ook.

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Wed, 16 Nov 2022 17:35:58 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

Ruurd weet het niet.

Izak van Langevelde

On 15/11/2022 22:22, J. J. Lodder wrote:

> Die hebben we alleen per pallet...

Bewaar ik wel voor als ik nog 'ns een straatje moet leggen...

Izak van Langevelde

On 16/11/2022 07:35, Bakel wrote:

> 3 bij Ipsos. Bij De Hond 5 inderdaad. Wie er nog meer gek zijn: Denk?,
> Bij1, JA21?, SGP, BVNL? Maar gevaarlijk lijken ze me niet.

Ik maak me meer zorgen over coalitiepartijen...

h@wig

Izak van Langevelde:
Om iemand de harses in te slaan?

Izak van Langevelde

Nee, daar gebruik ik meestal een stoeptegel voor, evt. een
stratenmakershamertje...

pe

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:
Met opdruk? Ons "Met de groeten van <vul hier uw naam in>"-model is erg
populair.
Wij hebben wel de indruk dat vaak niet de eigen naam wordt ingevuld.

--
LaTiE FijN zIJn

h@wig

Bakel:

> Nauwelijks een massapsychose. Slechts 3 zetels in de peilingen en
> dalend.

Kijk nou eens verder dan je eigen landje.
https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/democratie/radicaal-rechts-regeert-voor-het-eerst-sinds-decennia-weer-mee-in-europa/

De jaren zestig stonden in het teken van emancipatie en vooruitgang.
Nu is er een hang naar vroeger en verheerlijking van een tijd die niet
meer terugkomt. De wereld is kleiner geworden, wen er maar aan. Mensen
die daardoor onzeker worden hebben de neiging te stemmen op partijen
die een autoritaire oplossing voorstaan. Gevaarlijk dus. Links in de
jaren zestig was juist anti-autoritair.

> [...]

> Heel vervelend, maar doe nou niet of we bang moeten zijn voor Gideon
> van Meijeren. Gewoon goed in de gaten houden.

Goed in de gaten houden wil zeggen: fascistische trekjes benoemen,
niet bagatelliseren. Fascisme is nooit ver weg geweest, het steekt
altijd weer ergens de kop op. Leer van de geschiedenis.

Idealisten, dat waren het. Zoals extreem rechts ook zo zijn idealen
heeft.
Maar of de extremiteiten nu van rechts of van links komen is wmb
allebei even verwerpelijk.

> Bij een heel klein groepje mafketels.

Waar ik /rechts/ zei had ik beter kunnen zeggen: extreem rechts.
FVD is extreem rechts. Misschien een klein groepje mafketels dat tot
aktie overgaat, maar de vlam is ook bij een "vreedzame bezetting" zo in
de pan. Trump heeft ook niet rechtstreeks opgeroepen tot bestorming van
het Capitool. FVD heeft goed gekeken wat daar gebeurde.

Het onderwerp was overigens hitserie. Oproepen tot geweld, ook al doet
EvM dat in bedekte vorm moet bestreden worden. Wat mij betreft met
woorden, niet met verbieden, bagatelliseren of doodzwijgen.
Dus nee Bakel, met een beetje historisch besef ben ik nog geen
"stresskip" maar zeker ook geen struisvogel.
Al ben ik wel mijn ei kwijt:)

Pancho Sanza

Na tusia e Bakel:

>Ruurd weet het niet.

Keffende schoothondjes bijten niet. laten we het daar voorlopig maar op
houden.

--
Pancho

h@wig

Flibsy:
> h@wig:

> In groepschat meen ik hem ook te horen/zeggen.

Ik hoor geen onderscheid tussen de s van groeps en de sj van sjet.

> Tuurlijk, je bent altijd snel over zo'n leeshik heen.

> Ik hikte ooit over 'chicklit'.

Ik verslik me erin:)

> Zo'n smiley is geen leesteken

Das waar. Kapitalen en teveel spaties zijn ook geen leestekens maar wel
rommelige bladspiegelvervuilertje.

> [...]

> wiskundig logische regels. Als je 'clubapp' zegt is dat geen enkele reden
> om geen 'groeps-chat' te zeggen, in welke context ook. En dat geldt

Als ik voor een clubblaadje zou schrijven zijn dat toch woorden waar je
even bij stilstaat, en dan zou ik denken laat ik het maar konsekwent
doen.
Tis allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Volgens https://woordenlijst.org/# kun je ook groepleider en
zeggen/schrijven. Zou ik niet doen.

Izak van Langevelde

Doet U maar de "Hier rust" variant...

Ruud Harmsen

Wed, 16 Nov 2022 16:05:39 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>Flibsy:

>Ik hoor geen onderscheid tussen de s van groeps en de sj van sjet.

Sjet is bij mij tsj. Dus groeps-tsjet. Niet makkelijk uit te spreken,
maar het gaat wel.

Ruud Harmsen

> [...]

>doen.
>Tis allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik ook niet.

Bakel

Trump is niet herkozen. Needanjatoch wordt weer premier van Israël.
Meloni in Italië. Rutte in Nederland. Bolsonaro is niet herkozen. Het
is een beetje plussen en minnen.

> [...]
> die daardoor onzeker worden hebben de neiging te stemmen op partijen
> die een autoritaire oplossing voorstaan. Gevaarlijk dus. Links in de

Ik vind de wereld groter geworden. Ik zit net zo makkelijk met een
Nederlander als een Amerikaan over politiek te praten. Dat was in de
jaren 60/70/80 wel anders.

> Goed in de gaten houden wil zeggen: fascistische trekjes benoemen,
> niet bagatelliseren. Fascisme is nooit ver weg geweest, het steekt
> altijd weer ergens de kop op. Leer van de geschiedenis.

Niet bagatelliseren maar ook niet overdrijven. Gideon van Meijeren,
laat me niet lachen :)

> [...]
> de pan. Trump heeft ook niet rechtstreeks opgeroepen tot bestorming van
> het Capitool. FVD heeft goed gekeken wat daar gebeurde.

Wij zijn geen Amerikanen. Toen in Nederland vlak voor de verkiezingen
Pim Fortuyn vermoord werd en de pleuris uitbrak, ging men massaal CDA
stemmen. Het veilige midden. In Nederland zal nooit een revolutie
uitbreken. Saai, maar wel veilig.

> [...]
> Dus nee Bakel, met een beetje historisch besef ben ik nog geen
> "stresskip" maar zeker ook geen struisvogel.

Mooi :)

Bakel

> [...]

> 1) In de laatste peiling van De Hond was dat "partijtje" de grootste.
>
> 2) JA21 en BVNL, afsplitsingen van FvD, kregen daarin ook zetels.

Het kan ook een goed teken zijn dat ze zich afgesplitst hebben. Niet
dat ik er ooit op al stemmen, maar misschien is JA21 fatsoenlijk
rechts?

Izak van Langevelde

On 16/11/2022 20:52, Bakel wrote:
> Ik vind de wereld groter geworden. Ik zit net zo makkelijk met een
> Nederlander als een Amerikaan over politiek te praten. Dat was in de
> jaren 60/70/80 wel anders.

Ik vind het allebei eigenlijk niet te doen...

Bakel

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

> Ik vind het allebei eigenlijk niet te doen...

Voor je het weet probeer je aan Amerikanen duidelijk te maken dat
Biden toch echt geen socialist is.

Ruud Harmsen

Thu, 17 Nov 2022 07:18:39 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Zo doen ze zich voor, maar ik heb er grote twijfels bij. Vooral bij
die Nanninga.

Bakel

We moeten oppassen dat we niet heel erg intolerant en totalitair
worden. Mensen mogen het met ons eens zijn, zonder meteen verdoemd te
worden. We moeten wel een beetje leren van de geschiedenis :)

Ruud Harmsen

Thu, 17 Nov 2022 17:39:47 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Ik heb het in dit geval niet over meningsverschillen.

pe

Bakel:

> Mensen mogen het met ons eens zijn, zonder meteen verdoemd te
> worden.

Een Loesje?

--
LaTiE FijN zIJn

Ruud Harmsen

Thu, 17 Nov 2022 09:14:55 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
Antisemitisme is geen mening.

Bakel

pe <p...@pe.pe> wrote:

> Bakel:

> Een Loesje?

:)

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Thu, 17 Nov 2022 17:39:47 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

> Ik heb het in dit geval niet over meningsverschillen.

Ik dacht ik doe ook eens een h@wigje :)

Izak van Langevelde

Dat zal mij niet overkomen.

Izak van Langevelde

Iedereen heeft het recht op mijn eigen mening, en de geschiedenis dient
vooral ter rechtvaardiging...

Izak van Langevelde

Waarom niet? Het is niet mijn mening, en het past niet binnen de wormen
en maden van onze matschappij...

h@wig

Bakel:

Fatsoenlijk rassistisch, bestaat dat ook?

Met d'r "dobbernegers".

>>> worden. We moeten wel een beetje leren van de geschiedenis :)

> Ik dacht ik doe ook eens een h@wigje :)

Heel goed. Moet je vaker doen. Dus "niet wegkijken, dingen niet
benoemen
de werkelijkheid door een filter bekijken, enzovoort, enzovoort" (VB)
als het over Marokkanen gaat.

h@wig

> [...]

> En die werden groot en gevaarlijk. Dat wil echter niet zeggen dat
> alles wat klein is, groot en gevaarlijk wordt.

Vele kleintjes maken groot. Er hoeft maar één charismatisch figuur met
leiderskwaliteiten op te staan en ze hollen er als één man/vrouw
achteraan.

h@wig

Bakel bracht volgend idée uit :

> [...]
>
> Ik vind de wereld groter geworden. Ik zit net zo makkelijk met een
> Nederlander als een Amerikaan over politiek te praten. Dat was in de

Met kleiner geworden bedoel ik dat vanwege de globalisering het geen
ver-van-mijn-bedshow meer is.
https://www.dewereldvannu.nl/toenemende-globalisering-en-de-wereld-van-nu/

> Niet bagatelliseren maar ook niet overdrijven. Gideon van Meijeren,
> laat me niet lachen :)

GvM praat precies zoals ultra-rechtse partijen in de hele wereld praten
en hij is een 'redelijk alternatief' voor Baudet.
Buiten de harde kern is hun aanhang mensen wsch niet eens rascistisch
of antisimistisch, die ziet het als protest tegen een huidig kabinet
waar ze "de dupe" van worden of die zoekt graag een zondebok. Zoals bv
Farmers Defence Force. Is dat overdreven om gevaarlijk te vinden?

> Wij zijn geen Amerikanen.

FVD heeft innige kontakten met Alt Right, he.
Onbegrijpelijk maar er zijn heel wat gekken op de wereld.

>Toen in Nederland vlak voor de verkiezingen
> Pim Fortuyn vermoord werd en de pleuris uitbrak, ging men massaal CDA
> stemmen. Het veilige midden. In Nederland zal nooit een revolutie
> uitbreken. Saai, maar wel veilig.

Maar met Pim Fortuyn kwam de LPF wel uit het niets op 26 zetels.

Ik ben ook niet zo bang voor een revolutie, daar heeft het merendeel
hier het veel te goed voor. Er is wel onvrede over het Kabinet, dat zal
zich wel vertalen in een deuk voor de VVD. En ulra-rechts zal daar
garen bij spinnen. Er is zo een vlam in de pan geslagen, hoor.

Maar globaal kun je toch niet ontkennen wat er aan de hand is?

Maar goed. We dwalen weer behoorlijk af.
Jammer dat Politiek.nl zo'n eng clubje is, anders ging ik daar heen.

h@wig

h@wig:

> Buiten de harde kern is hun aanhang wsch niet eens rascistisch of
> antisimistisch,

Antisimisten moeten naar de opticien:(

Bakel

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

> Dat zal mij niet overkomen.

Ik kan het soms niet laten, maar het dient geen enkel doel.

Bakel

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Bakel:

> Fatsoenlijk rassistisch, bestaat dat ook?

Ik wist niet dat JA21 racistisch was. Ik weet niet veel van ze.

> Met d'r "dobbernegers".

"Bootvluchtelingen noemt ze 'dobbernegers' en het
vluchtelingenvraagstuk kan worden opgelost door ebola."

Ja, da's wel gemeen.

> Heel goed. Moet je vaker doen. Dus "niet wegkijken, dingen niet
> benoemen de werkelijkheid door een filter bekijken, enzovoort, enzovoort" (VB)
> als het over Marokkanen gaat.

Ja, altijd de feiten onder ogen zien en dan pas de ideologie
toepassen. Niet de feiten meteen al filteren door het oog van de
ideologie.

Bakel

Nooit meer dan de maximaal 20% die potentieel ook op Wilders stemt.
Daar leggen we dan gezellig een cordon omheen en probleem opgelost.

Bakel

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Bakel bracht volgend idée uit :

> GvM praat precies zoals ultra-rechtse partijen in de hele wereld praten
> en hij is een 'redelijk alternatief' voor Baudet.

GvM en Baudet zijn veel te idiooot om veel kiezers te trekken. Zodra
duidelijk werd dat Baudet niet goed snik is, stortte het FvD compleet
in.

> [...]
> waar ze "de dupe" van worden of die zoekt graag een zondebok. Zoals bv
> Farmers Defence Force. Is dat overdreven om gevaarlijk te vinden?

De fatsoenlijke partijen doen wel enorm hun best om de kiezer van zich
te vervreemden. Wat een stelletje is dat. En dan nog blijft iedereen
op ze stemmen.
Je kunt op dingen letten zonder ze op te blazen tot proporties die ze
niet hebben.

> FVD heeft innige kontakten met Alt Right, he.
> Onbegrijpelijk maar er zijn heel wat gekken op de wereld.

Vast wel, maar ze hebben hier veel minder aanhang dan Alt Right in de
VS heeft. Ik vind de VS momenteel een veel enger land dan Nederland
ooit geweest is en waarschijnlijk ooit zal zijn.

> Maar met Pim Fortuyn kwam de LPF wel uit het niets op 26 zetels.

Ja, maar dat was geen neonazipartij, maar een stelletje rijk geworden
plebejers met gouden horloges.

> [...]
> zich wel vertalen in een deuk voor de VVD. En ulra-rechts zal daar
> garen bij spinnen. Er is zo een vlam in de pan geslagen, hoor.

Als de vlam in de pan slaat, gaan we met zijn allen CDA stemmen.

> Maar globaal kun je toch niet ontkennen wat er aan de hand is?

In de VS, ja. Die twee gescheiden realiteiten daar.

Jan van den Broek

2022-11-17, h wig <hedwig.d...@planet.nl> schrieb:

[Schnipp]

> Met kleiner geworden bedoel ik dat vanwege de globalisering het geen
> ver-van-mijn-bedshow meer is.

Ooit was de uitdrukking "Dat is ver van mijn bed", ergens in de jaren
'80 (mmen ik) was er een TV-programma over ontwikkelingshulp dat, n.a.v.
die uitdrukking de "Ver van mijn bed-show" heette. Die naam heeft de
oorspronkelijke uitdrukking verdreven.
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl