Brussel geen zaal of wel?

wugi

De ons altijd meegegeven etymologie van Brussel is zoiets als
Broek-zaal. Het Duits heeft dan een zusterstad, met Bruchsal. Zie ook
andere oorden in
https://nl.wikipedia.org/wiki/-sel
Dat zaal moet dan een nederzetting betekenen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel_(stad)

De Engelsen plakken er echter een andere etymologie op:
https://www.etymonline.com/word/Brussels

Geen zaal maar een cel, ceel.

Welk is het nu? Eigenlijk bevalt ceel me beter dan zaal, en lijkt me ook
waarschijnlijker, zeker in al die kleine oorden op -sel,-zeel...  Je
hoopte in een toenmalige embrionale stad geen imposante zaal te vinden,
maar een beschermende woonceel. En celen gingen ongetwijfeld ook zalen
vooraf, tenzij bij burchten.

Afijn, https://etymologiebank.nl/trefwoord/zaal spreekt toch ten faveure
van zaal. Dat is trouwens Germaans en dus volks, ceel is van Latijns en
dus geleerd gebruik (Germaans equivalent zou dan hal zijn, Broekhal,
Bruchel:o).

--

guido wugi

h@wig

wugi beweerde :
> [...]
> beschermende woonceel. En celen gingen ongetwijfeld ook zalen vooraf, tenzij

In de buurt van Eindhoven, de Kempen, liggen een aantal 'kleine oorden'
die op -sel eindigen: De 8 Zaligheden (waaronder Eersel, Nijnsel,
Steensel en Woensel)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Acht_Zaligheden_(streek)

Heeft niets met 'zaal' of 'ceel' te maken, maar eerder met 'zalig' of
beter 'onzalig', gelegen op armzalige grond want zand. Een totaal
andere etymologie ook. Dat je ze niet op één hoop gooit, wil ik maar
zeggen.

wugi

Op 17/11/2021 om 13:32 schreef h@wig:
> [...]
> beter 'onzalig', gelegen op armzalige grond want zand. Een totaal
> andere etymologie ook. Dat je ze niet op één hoop gooit, wil ik maar

De groepsnaam zaligheden ja. Maar de plaatsnamen -sel lijken toch met
-zaal verbonden te worden. (zalig heeft zelf een onzekere etymo, en ziel
al helemaal geen).

--

guido wugi

denkbaar

In de oude (1962) Aula-pocket Woordenboek der Noord- en Zuidnederlandse
plaatsnamen ("Zuidnederlandse" = Noord-Belgische) noemt de auteur, dr.
J. de Vries, de vorm Brucsella uit 1107. Hij verklaart het uit broek =
moeras en selle, van sali = zaal, woning.
Een van de deelgemeenten van Brussel heet in het Frans Ixelles, maar in
het Nederlands Elsene. Dat heette in 1210 Elsele "en dat ziet eruit als
een lo-naam; dan zal het wel Elzenbos betekenen". Waarom hier niet een
verklaring als die van Brussel?
Eersel wordt op grond van oude vormen een lo-naam (bos) genoemd, maar
Reusel komt dan weer van raus = riet en lo = waterloop, Bladel van blad
en lo = bos, en Woensel van een persoonsnaam en lo = bos. Bos, zaal en
waterloop zitten elkaar aardig dwars.
Iets met 'zalig' lijkt me typisch volksetymologie.

h@wig

wugi stelde dit idée voor :
De betekenis 'zaal' is inderdaad van latere oorsprong. Daarvoor was men
ervan overtuigd dat zalig de oorsprong was. Zo heb ik het ook op school
geleerd. Dat was bij de nonnen. Was ik er wéér ingetuind:)

pe

Nou word ik toch benieuwd naar de etidinges van Nieuwerkerkaandenijs-sel.
We hebben hier wel een zaaltje, en ook een stukkie moerasbos, en een
rietkraag is ook wel te vinden. Ook aan veenlijken geen gebrek trouwens,
maar dat terzijde, en bij de plaatselijke notaris zijn op maat gemaakte
celen tegen schappelijke vergoeding te verkrijgen.

--
LaTiE FijN zIJn

wugi

Op 17/11/2021 om 16:40 schreef pe:
Niks te klagen dus, je hebt alles voor een deftige neerzetting.

--

guido wugi

pe

Het enige wat ik nog te wenschen heb is eigen schappen. In de wijksuper
bedoel ik. Waar alles wat ik iedere week kom halen op een paar meter netjes
bijeen op mij staat te wachten. Maar vooralsnog zijn er geen tekenen dat
dit op korte tot middellange termijn gerealiseerd gaat worden. Dus ik moet
het nog even doen met het langetermijnenergietransitievisiedokument dat mij
zojuist elektronisch geworden is.

--
LaTiE FijN zIJn

Dirk T. Verbeek

Op 17-11-2021 om 12:24 schreef wugi:
Ik heb in het Engeland altijd gehoord dat de oude Kelten (nou ja, hun
notabelen) 's avonds bij elkaar kwamen in een hall om mede te drinken.
Een hall was in die tijd een soort schuur met langs de wanden aarden
banken waarop men zat en evt. een vuur in het midden.

Dus de verbinding cel-hal kan ik hier wel volgen.
Dat broek zal een stroom(pje) of moeras geweest zijn.

Ruud Harmsen

17 Nov 2021 16:27:47 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
> [...]
>bijeen op mij staat te wachten. Maar vooralsnog zijn er geen tekenen dat
>dit op korte tot middellange termijn gerealiseerd gaat worden.

Bij de Jumbo hadden ze dat jaren geleden, in de vorm van een gevulde
winkelwagen. Alleen moest je daar ellenlang op wachten tot ze hem een
voor een per klant eindelijk kwamen brengen bij het afhaalpunt, vanuit
het magazijn, dus na twee of drie keer proberen vond dat verder geen
doorgang meer.

Ruud Harmsen, http://rudhar.com