ABC huwelijksgedicht

San

Hallo mensen,

Was laatst op een bruiloft waar iemand een prachtig gedicht (beetje
satirisch uiteraard ) gemaakt had over de bruidegom, in de stijl van de
A staat voor aardig, want dat is Bert echt wel, de B staat voor
Biertje, dat lust ie ook wel... etc. etc. en zo het hele alfabet af.
Waar komt deze traditie vandaan,wie weet waar ik meer kan vinden
hierover op internet (voorbeelden) en wordt zo iets ook wel gedaan voor
een 50e of 75 verjaardag ?!
kortom wat is de moraal van dit verhaal ?!

al sla je me dood

San schreef:

Kijk eens op deze site van CUBRA daar staan zogenaamde feest- en
gelegenheidsliederen met een hoop tekst en uitleg.

http://www.cubra.nl/sjep/feestvanvroeger/feest30abchuwelijknorbertdevries.htm

hedwig

bp127

al sla je me dood schreef:

<zandzakken>
Let vooral even op de voorlaatste regel.
</>

Herman Elderson

bp127 schreef:

> <zandzakken>
> Let vooral even op de voorlaatste regel.
> </>

Ook een positief punt is dat er heftig wordt verbuigspeld, ook afgaande
op de laatste regels.

--
Herman

al sla je me dood

Herman Elderson schreef:

Leg liever eens even uit wat er mis mee is dan.

bp127

<is herman effe vóór>
Er is niks mis mee, integendeel.
<:-)>

Message has been deleted

al sla je me dood

al sla je me dood schreef:

Ja hoor jongens, maak je maar vrolijk ten koste van mij:-)
Als San het maar begrepen heeft.

bp127

Hedwig, wij zijn jongens en vrolijk, maar niet ten koste van jou! Laat
me uitleggen. Beide vinden we dat de IJ een letter is, en een spelling
gebaseerd op de verbuiging van werkwoorden logisch.

> Als San het maar begrepen heeft.

Ik hoop dat San nota heeft genomen van de URL die jij noemde.

Herman Elderson

al sla je me dood schreef:

> Leg liever eens even uit wat er mis mee is dan.

Mis? Dat is maar hoe je het bekijkt.

1. Er zijn mensen die vinden dat in het nederlandse alfabet na de x...
maak het verhaal verder zelf af en kleur de plaatjes.

2. Er zijn mensen die vinden dat je aan het eind van een werkwoordsvorm
de d danwel t altijd zou moeten spellen naar de letter die je hoord als
je de vorm verbuigd. De derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd van
worden word dan altijd wat ik in deze zin schreef, en in de vorige zin
vind je nog meer voorbeelden.
Die spelling van vervoegingen word in nl.taal verbuigspelling (van
vervoegingen) genoemd.

--
Herman

al sla je me dood

:-, hm, dus jullie hadden die rijmelarij helemaal uitgelezen, nu
begrijp ik het.

Er stond niet voor niets boven: "insturen naar de afdeling 'leed' van
Cubra"

bp127

al sla je me dood schreef:

De link "Brabants" is best wel interessant.
En, nu ik wat verder kijk, meer dan interessant. Uiterst goed
vormgegeven en geactualiseerd en inhoudelijk interessant. Nl.taal gaat
natuurlijk alleen maar over dat duffe NL taal. Ik maak even een
zijsprong-complimentje.

Herman Elderson

al sla je me dood schreef:

> [ geen aangehaalde tekst aangetroffen ]

Hedwig, zou je de voor het begrijpen van je reactie relevante tekst
willen aanhalen waarop je reageert alsjeblieft? Dank!

> :-, hm, dus jullie hadden die rijmelarij helemaal uitgelezen, nu
> begrijp ik het.

Nee, ik heb alleen de laatste regels gelezen.

> Er stond niet voor niets boven: "insturen naar de afdeling 'leed' van
> Cubra"

Dat had ik dus niet gezien.

--
Herman

al sla je me dood

al sla je me dood

al sla je me dood schreef:

> [...]

Ja, dat zou ik zeker wel willen Herman,
maar de hele avond al gedonder hier, computertechnisch gezien. De ene
"OEPS' na de andere "server error" en dan ineens is het bericht
verdwenen voor ik het afgerond heb. Ik durf niks meer aan te raken.

Herman Elderson

al sla je me dood schreef:
> maar de hele avond al gedonder hier, computertechnisch gezien. De ene
> "OEPS' na de andere "server error" en dan ineens is het bericht
> verdwenen voor ik het afgerond heb. Ik durf niks meer aan te raken.

Sterkte ermee...

--
Herman

Nieckq

"Herman Elderson" meldde hier:

[...]

> [...]
> Die spelling van vervoegingen word in nl.taal verbuigspelling (van vervoegingen) genoemd.

... door sommigen.

N.