Re: 'Nederlands trio slachtte Britse man (25) af voor ogen vastgebonden moeder'

Frank Zippo

Feb 15, 2024, 6:01:16 AMFeb 15
Padvinder Magermans <man...@gmail.com> kirjutas:

>Afkomst verloochend zich niet Cees...

Het is "verloochenT", Padvinder Magermans! Derde persoon enkelvoud.

Vervang het moeilijke werkwoord door het werkwoord "lopen", als je
niet zeker bent.

"Afkomst loopt zich niet Kramphuis..."

Dat jongere deelnemers dergelijke fouten maken is nog tot daar aan toe,
maar van oldtimers zoals jij verwacht men toch dat zij beter onderwijs
zouden moeten hebben genoten.

Of misschien ben jij zelfs te dom om dat soort simpele regeltjes te
kunnen begrijpen, dat kan natuurlijk ook.

--
Zippo

Frank Zippo

Feb 15, 2024, 6:50:40 AMFeb 15
Padvinder Magermans <man...@gmail.com> kirjutas:

>verloochend sukkel...

Waarmee jij eens temeer aantoont dat jij inderdaad te
dom bent om zelfs simpele taalregeltjes te begrijpen.

--
Zippo

Frank Zippo

Feb 15, 2024, 7:18:54 AMFeb 15
Bosaardbeitje <Saperd...@Asjemenou.nl> kirjutas:

>Toedeledokie :-)

><https://nl.wiktionary.org/wiki/verloochenen/vervoeging>

Heel knap van jou dat jij die tabel hebt weten op te sporen, Bosaard-
beitje! Dat komt natuurlijk vanwege de enorme hoeveelheid kraaltjes in
jouw denkraampje.

Het enige wat je nu nog te doen staat is de juiste werkwoordsvorm erin
opsnuffelen, en daar ben je blijkbaar nog niet aan toe gekomen. Te
moeilijk voor je of ga je vanuit dat alleen al die tabel voor zich
spreekt?

Ik geef je nu de kans om mij te vertellen waar in die tabel ik moet
zoeken om Padvinder Magerman's "verloochend" te vinden.

En ook als het je niet lukt is er nog geen man overboord, dan vertel ik
het jou (en Magermans) gewoon. In jouw geval koester ik nog wel enige
hoop dat jij het na mijn hulp zult snappen, maar Padvinder Magermans heb
ik al enige tijd geleden opgegeven. Die is daar gewoon véél te dom
voor.

--
Zippo

Frank Zippo

Feb 15, 2024, 9:23:17 AMFeb 15
Baron <Saperd...@Asjemenou.nl> kirjutas:

Dat was nog even niks. Blijkbaar had Bosaardbeitje een aanloopje nodig.

>De haan zal drie maal kraaien Zippo.

"Zal kraaien", dat is Onvoltooid Tegenwoordig Toekomende Tijd (o.t.t.t),
Bosaardbeitje. Zo ook: "Petrus zal verloochenen". Zoek maar op in jouw
tabel.

"De haan kraait drie maal" is Onvoltooid Tegenwoordige Tijd (o.t.t.).
dat is twee rijtjes boven o.t.t.t. in jouw tabel. Bovendien derde
persoon enkelvoud: "Petrus verloochent drie maal".

Idem voor "Afkomst verloochent zich niet Cees...". Onvoltooid Tegen-
woordige Tijd, Derde Persoon Enkelvoud. Met een letter "t" aan het eind.

Raadpleeg de tabel:

Enkelvoud:
- Ik verloochen
- Jij/u/gij/ge verloochent
- Hij/zij/het verloochent

Meervoud:
- Wij/we/jullie/zij/ze verloochenen

Denk daar even over na en als je het dan nog niet snapt, denk er dan wat
langer over na. Gebruik daarbij jouw tabel als handleiding.

En nadat je er dan uiteindelijk achter bent gekomen, probeer het dan ook
aan Padvinder Magermans uit te leggen. Het lijkt er namelijk een beetje
op dat hij jou gebruikt voor het denkwerk, dus als jij nou even tegen
hem zegt hoe het zit gelooft hij jou vast wel.

--
Zippo

Frank Zippo

Feb 15, 2024, 11:58:51 AMFeb 15
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> kirjutas:

>Didactisch is Zippy niet zo sterk helaas.

Ignored wegens schaamteloos promoten eigen website
door Ruud H.

--
Zippo

Bakel

Feb 15, 2024, 12:58:52 PMFeb 15
Ruud wil de bezoekersaantallen omhoog krijgen. Regelmatig schalt het
door huize Harmsen: "Schat! Schat! Vandaag 5 meer dan gisteren!"

Sam Kafka

Feb 15, 2024, 1:25:17 PMFeb 15
Pas op! Followup-to: nl.scouting.

Bakel <Ba...@vanb.invalid> kirjutas:
>Ruud wil de bezoekersaantallen omhoog krijgen. Regelmatig schalt het
>door huize Harmsen: "Schat! Schat! Vandaag 5 meer dan gisteren!"

Het schrijnendst aan het hele geval is nog wel dat Ruud mij weliswaar
verweet het niet goed uit te leggen, maar zijn eigen uitleg, in een
verhaaltje met de titel "Voeld is fout want een persoonsvorm" [sic] op
die site van hem, is een onontwarbare tekstspaghettikluwen waar slechts
nerds als hijzelf wijs uit kunnen worden.

Terwijl ik tenminste nog een poging deed mijn niveau aan te passen aan
dat van het "Typisch Regse" potspubliek dat nl.politiek onveilig maakt.

Ik voel mij zwaar in mijn eer aangetast, dat zul je wel begrijpen!

--
Sam Kafka

Manok62

Feb 15, 2024, 4:14:41 PMFeb 15
Op 15-2-2024 om 19:25 schreef Sam Kafka:
Stelletje sukkels flikker op naar madcrew...

--
Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Ned Nieuw Guinea 030162-301062

Manok62

Feb 15, 2024, 4:16:02 PMFeb 15
Op 15-2-2024 om 21:21 schreef Kees van den Doel:
> In article <hwpzN.8697772$ee1.8...@fx16.ams4>, man...@gmail.com says...

> Dom = debiel, gestoord, half-wit, IQ-nul, druilneus, zittenblijver, apenbrein.

🤮🤮🤮

Sam Kafka

Feb 15, 2024, 4:26:57 PMFeb 15
Manok62 <man...@gmail.com> kirjutas:

>Stelletje sukkels flikker op naar madcrew...

🤮🤮🤮

--
Sam Kafka

Kees van den Doel

Feb 16, 2024, 2:57:36 AMFeb 16
In article <havzN.652886$hm1.3...@fx04.ams4>, man...@gmail.com says...

> ???

Minkukel, warkop, stumper, te ver doorgeevolueerde drol, aardappel luis!!!

Ruud Harmsen

Feb 16, 2024, 11:21:52 AMFeb 16
Thu, 15 Feb 2024 17:58:49 +0100: Frank Zippo <fzi...@gmail.com>
scribeva:
Genegeerd wegens eindeloos gezeur met altijd weer hetzelfde.
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Feb 16, 2024, 11:23:17 AMFeb 16
Thu, 15 Feb 2024 19:25:14 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
scribeva:
Nee, daar snap ik echt niks van.

Sam Kafka

Feb 16, 2024, 12:57:10 PMFeb 16
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> kirjutas:

>Nee, daar snap ik echt niks van.

Was ook niet aan jou gericht, bemoeial.

--
Sam Kafka

Rein

Feb 16, 2024, 4:34:28 PMFeb 16
[nl.scouting verwijderd]

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> Thu, 15 Feb 2024 17:58:49 +0100: Frank Zippo

> Genegeerd wegens eindeloos gezeur met altijd weer hetzelfde.

Als er iémand weet wat negeren is, dan is het rudhar wel.

--
<

Ruud Harmsen

Feb 17, 2024, 5:00:40 AMFeb 17
Fri, 16 Feb 2024 18:57:08 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
scribeva:
Je vroeg het aan mij, gek!

Manok62

Feb 17, 2024, 5:08:17 AMFeb 17
Op 17-2-2024 om 11:00 schreef Ruud Harmsen:
> Fri, 16 Feb 2024 18:57:08 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
> scribeva:

> Je vroeg het aan mij, gek!

Madcrew figuren R...

Sam Kafka

Feb 17, 2024, 10:50:49 AMFeb 17
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> kirjutas:

>Je vroeg het aan mij, gek!

-> Kafka: Het volgende verhaal is nogal rommelig en onoverzichtelijk.
Help mij alsjeblieft om er iets beters van te maken:

>Uitleg, van mij en anderen:
>https://rudhar.com/lingtics/spel_dt/spel_dt.htm

-> chatGPT: Hier is een overzichtelijke en gestructureerde versie van de
regels voor de spelling van D, T en DT:

D, T of DT?

D, B en G aan het eind:

- Klanken T, P, CH aan het eind worden geschreven als D, B, G als er
verwante (vervoegde of verbogen) woorden zijn waarin wel de D, B, G
klinkt.
Paard, want: paarden
Ik heb, want: we hebben
Jij hebt, want: we hebben
Ze ligt, want: ze liggen
(Het ligt op tafel, maar: het licht schijnt op tafel)

- Dit principe geldt niet voor S/Z en F/V:
Het huis, de huizen.
Het lijf, de lijven.

Achter persoonsvormen: T

- Altijd een T, nooit een D.

- Komt voor bij de 2e persoon enkelvoud als de persoonsvorm erachter
staat:
Jij loopt, jij gebeurt, jij wordt, jij vindt.

- Maar:
Loop jij, gebeur jij, word jij, vind jij.

- Bij de 3e persoon enkelvoud:
Hij loopt, hij gebeurt, hij wordt, hij vindt
Zij loopt, zij gebeurt, zij wordt, zij vindt
Het loopt, het gebeurt, het wordt, het vindt
De klok loopt, enz.

- Alleen tegenwoordige tijd, niet verleden tijd:
Hij liep, hij gebeurde, hij werd, hij vond.

- De T komt er ook als er al een D stond (die als T klinkt):
Ik word, word je, jij wordt, zij wordt, het wordt.

Voltooid deelwoord

- Altijd met een hulpwerkwoord hebben, zijn of worden betrokken.

- Aan het eind een T of een D hangt af van de laatste letter van de
stam (zachte of harde klank).
Zachte klanken: Z, V, D, B, R, N, M, NG.
Harde klanken: S, F, T, K, CH.

- Ezelsbrug: 't kofschip.

- Bepalend is de stam, losgehakt uit het oorspronkelijke werkwoord.

- Let op het verschil tussen het voltooid deelwoord en de persoonsvorm.

Verleden tijd van zwakke werkwoorden

- Achtervoegsel TE of DE (TEN of DEN in het meervoud), afhankelijk van
't kofschip.
Lachte, verhuisde.

- Als er al een D of een T staat, wordt die verdubbeld:
Hij praatte, laadde.

Dit zou moeten helpen om de regels duidelijker en beter te begrijpen!

--
Sam Kafka

Sam Kafka

Feb 17, 2024, 10:52:23 AMFeb 17
Padvinder Magermans <man...@gmail.com> kirjutas:

>Madcrew figuren R...

Optiefen uit nl.taal, ouwe sok !

--
Sam Kafka

Kees van den Doel

Feb 17, 2024, 11:32:44 AMFeb 17
In article <1qp1kye.1di13kc8v3f7wN%add...@request.nl.invalid>, add...@request.nl.invalid says...

> [nl.scouting verwijderd]

[nl.scouting toe gevoegdt]

> Als er iémand weet wat negeren is, dan is het rudhar wel.

Denkt dat negeren voor Zwarte Piet spelen is.

Ruud Harmsen

Feb 18, 2024, 5:12:42 AMFeb 18
Sat, 17 Feb 2024 11:08:16 +0100: Manok62 <man...@gmail.com> scribeva:

>Madcrew figuren R...

Ik ben nooit in alt.madcrew actief geweest, madkees, en bij inspectie
bleek die groep al omstreeks 2021 geheel stilgevallen. Lekker goed op
de hoogte weer, Manokfiguur!

Ruud Harmsen

Feb 18, 2024, 5:15:42 AMFeb 18
Sat, 17 Feb 2024 16:50:46 +0100: Sam Kafka <samgreg...@gmail.com>
scribeva:
Dat is niet van ChatGPT, ofwel één op één gejat van mijn tekst van 60
jaar geleden op internet publikeerd. Maar fein dat je mijn helderheid
zo welwillend divulgeert!!!

Ruud Harmsen

Feb 18, 2024, 5:33:13 AMFeb 18
Sun, 18 Feb 2024 11:15:40 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Dat is niet van ChatGPT, ofwel één op één gejat van mijn tekst van 60
>jaar geleden op internet publikeerd. Maar fein dat je mijn helderheid
>zo welwillend divulgeert!!!

Geen paardon voor paarden die paardden!!!

Izak van Langevelde

Feb 18, 2024, 7:43:14 AMFeb 18
Aai bek je paarden!

--
Grinnikend door het leven...

Sam Kafka

Feb 18, 2024, 8:36:35 AMFeb 18
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> kirjutas:

[...]

>Dat is niet van ChatGPT, ofwel één op één gejat van mijn tekst van 60
>jaar geleden op internet publikeerd. Maar fein dat je mijn helderheid
>zo welwillend divulgeert!!!

-> Kafka: Herschrijf de volgende tekst voor een publiek van zesjarigen:
[Knip Ruud uitleg]

-> chatGPT: Laten we eens kijken naar een aantal regels over wanneer je
de letter D, T, of DT moet gebruiken in het Nederlands!

Als je een woord hebt dat eindigt op de klanken 't', 'p', of 'ch', dan
schrijf je die vaak als 'd', 'b', of 'g' als er andere vormen van het
woord zijn waarin die letters klinken. Kijk maar:

Paard wordt paarden.
Ik heb wordt we hebben.
Jij hebt wordt we hebben.
Ze ligt wordt ze liggen.
Het ligt op tafel, maar het licht schijnt op tafel.

Maar onthoud, deze regel geldt niet voor 's/z' en 'f/v'. Bijvoorbeeld,
het huis wordt de huizen en het lijf wordt de lijven.

En als we praten over acties die iemand doet, zoals lopen, gebeuren,
worden, of vinden, dan voegen we soms een 't' toe aan het einde van het
woord. Bijvoorbeeld:

Jij loopt.
Hij wordt.
Zij loopt.

Maar let op, dit geldt alleen voor de tegenwoordige tijd, niet voor de
verleden tijd. Bijvoorbeeld, hij liep.

En als er al een 'd' was en het klinkt als 't', dan gebruiken we ook een
't'. Bijvoorbeeld, hij wordt.

Maar soms zijn er uitzonderingen. Als er al een 't' was en het klinkt
als 't', dan blijft het zo. Bijvoorbeeld, ik laat.

Dan hebben we het over het voltooid deelwoord. Daarvoor kijken we naar
de laatste letter van de stam van het werkwoord. Als die letter een
zachte klank heeft, zoals 'z', 'v', of 'd', dan gebruiken we een 't'.
Maar als het een harde klank is, zoals 's', 'f', of 't', dan gebruiken
we een 'd'. Een ezelsbruggetje hiervoor is 't kofschip. Bijvoorbeeld:

Zich verlieven wordt verliefd.
Verhuizen wordt verhuisd.

Maar let op het verschil tussen het voltooid deelwoord en de
persoonsvorm. Bijvoorbeeld, het gebeurt nu, daarna is het gebeurd.

En als we praten over de verleden tijd van zwakke werkwoorden, voegen we
vaak 'te' of 'de' toe aan het einde. Bijvoorbeeld, hij lachte, zij
verhuisde.

En als er al een 'd' of 't' was, dan verdubbelen we die soms.
Bijvoorbeeld, hij praatte.

Dat waren een heleboel regels! Maar oefening baart kunst. Blijf maar
oefenen, dan wordt het vanzelf makkelijker!

-> Kafka: Probeer het nu uit te leggen aan een kind van twee jaar oud.

-> chatGPT: Ah, voor een kind van twee jaar oud is het belangrijk om het
zo eenvoudig mogelijk te houden. Laten we proberen:

"Weet je, soms moeten we speciale letters gebruiken als we woorden
schrijven. Als een woord eindigt op 't', 'p' of 'ch', dan schrijven we
soms 'd', 'b' of 'g'. Zoals 'paard' wordt 'paarden' en 'ik heb' wordt
'we hebben'.

En soms voegen we een 't' toe als iemand iets doet, zoals lopen of
vinden. Maar dat is alleen als we over nu praten, niet over wat al is
gebeurd.

En als een woord helemaal klaar is, dan kijken we naar de laatste letter
van het belangrijke stukje van het woord. Als die letter zacht is,
gebruiken we 't', en als die letter hard is, gebruiken we 'd'.

Het is een beetje ingewikkeld, maar we leren het samen!"

--
Sam Kafka

Bakel

Feb 18, 2024, 1:47:12 PMFeb 18
Four hoarse whores were riding their horse.

pe

Feb 19, 2024, 3:28:06 AMFeb 19
Dat moet een sterk en lang paard zijn om 4 personen te kunnen dragen.

--
LaTiE FijN zIJn

Jan van den Broek

Feb 19, 2024, 3:50:50 AMFeb 19
2024-02-19, pe <p...@pe.pe> schrieb:

> Dat moet een sterk en lang paard zijn om 4 personen te kunnen dragen.

Wedden dat dit op heemskinderen uitdraait?

--
Jan van den Broek
balg...@xs4all.nl 0xAFDAD00D

Bakel