Vloot

Ruud Harmsen

Link: https://rudhar.com/lingtics/vloot.htm

Speciaal voor Sánchez Panza:
http://rhar.net/lingtics/vloot.htm

Speciaal voor Flibsy:

== Citaat zonder opmaak ==

Vloot

In de conversatie kwam vanmorgen opeens het woord “vloot”
bovendrijven, in de zin van ‘botervloot’. Maar we bedoelden er
feitelijk een plastic margarinekuipje mee, of zelfs idem halvarine-.

Kent iemand dat nog, van de jongere generatie (ik ben 66), het woord
‘vloot’ in die betekenis? Dus niet een groep schepen, of een fleet van
leasewagens?

Ik kan me niet herinneren het na de jaren 1960 – of misschien 70 of
80? – nog gehoord te hebben. Toen al was margarine gewoon, en boter,
d.w.z. roomboter, ook wel “beste boter” genoemd (vooral door mijn
oma), was luxe en duur. Vaak te duur.

Taal leeft en verandert. Heel geleidelijk.

Copyright © 2021 R. Harmsen, alle rechten voorbehouden, all rights
reserved

Taalmenu
Voordeur van deze webstek

== Einde citaat zonder opsmuk ==

Speciaal voor Rein:
Weet ik even niet, hoe ik die tevreden kan stellen. Moet hij zelf maar
aangeven dan.

Niemand vergeten? Dan bij voorbaat sorry voor alles.

Bakel

> [...]
> d.w.z. roomboter, ook wel “beste boter” genoemd (vooral door mijn
> oma), was luxe en duur. Vaak te duur.
>
> Taal leeft en verandert. Heel geleidelijk.

Ik ken het zo, maar ik ben dan ook min of meer van jouw generatie:
<https://www.bol.com/nl/nl/p/relaxdays-botervloot-rvs-boterschaal-met-deksel-bewaardoos-boter-boterhouder-250-g/9200000080291689/>

Voor boter dus. Margarine zat al in zijn eigen bakje.

pe

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> [...]
> leasewagens?
>
> Ik kan me niet herinneren het na de jaren 1960 – of misschien 70 of

Je kan ze gewoon kopen, onder die benaming.

Een kuipje lijkt er niet op.

Ja, als je het op zijn kop op tafel zet een beetje, maar het wordt dan
tamelijk lastig in het gebruik.

--
LaTiE FijN zIJn
amateurvlotoloog

Bakel

pe <p...@pe.pe> wrote:

> [...]
>
> Een kuipje lijkt er niet op.
>
> Ja, als je het op zijn kop op tafel zet een beetje, maar het wordt dan

:)

Ruud Harmsen

Fri, 05 Nov 2021 19:23:59 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>Ik ken het zo,

Het botervloot? De toch?
Ja, later van roestvrij of -vast staal (inox? dat is Frans toch?), of
van een goedkope porseleinimitatie.

Ruud Harmsen

5 Nov 2021 08:26:35 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
>Je kan ze gewoon kopen, onder die benaming.

Aha. Dus ouwelullen zoals ik denken dat een woord verouderd is,
terwijl moderne hipsters die alles online kopen (daar bedoel ik
uiteraard jou niet mee, wat dat eerste betreft) het een heel gewoon,
modern woord vinden.

Is daar een term voor, voor dit taalverschijnsel?

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Fri, 05 Nov 2021 19:23:59 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>
> Het botervloot? De toch?

Mijn VD zegt "de botervloot".

pe

Ik zie dat niet als een taalverschijnsel.

--
LaTiE FijN zIJn

Jan van den Broek

Ik evenmin.

--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

wugi

Op 5/11/2021 om 9:15 schreef Ruud Harmsen:
Wij kennen hier (en mijn Verschueren ook) alleen het botervlootje. Nooit
bij het grondwoord stilgestaan. Eerder met "vlo" of "vlooi" dan met
"vloot" geassocieerd.

--

guido wugi

wugi

Op 5/11/2021 om 12:59 schreef wugi:
Maar Jeroen Meus zal wel een hele vloot nodig hebben :)

--

guido wugi

Izak van Langevelde

Zijn dade benne groot!

--
Grinnikend door het leven...

wugi

Op 5/11/2021 om 13:43 schreef Izak van Langevelde:
Zijn panne zitte vol boter, in ieder geval.

--

guido wugi

Flibsy

> [...]
>
> Kent iemand dat nog, van de jongere generatie (ik ben 66), het woord
> ‘vloot’ in die betekenis? Dus niet een groep schepen, of een fleet van

Jawel, maar alleen het verkleinwoord 'botervlootje'.

> Ik kan me niet herinneren het na de jaren 1960 – of misschien 70 of
> 80? – nog gehoord te hebben. /

Nou je het zo zegt, ik heug het me ook niet.

> [...]
> aangeven dan.
>
> Niemand vergeten? Dan bij voorbaat sorry voor alles.

joh

Dat is wel heel makkelijk!

joh

die hakt het zo van het pak

Dirk T. Verbeek

Op 05-11-2021 om 09:23 schreef Bakel:
> Voor boter dus. Margarine zat al in zijn eigen bakje.

De bekende Blueband margarine zat gewoon in een papieren wikkel.

Bakel

Ja, daar staat me vaag iets van bij.

Ruud Harmsen

5 Nov 2021 09:44:20 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
Maar wat is het dan, en is er een term voor?

Ruud Harmsen

Fri, 5 Nov 2021 15:27:30 -0000 (UTC): Flibsy <fli...@invalid.invalid>
scribeva:

>Jawel, maar alleen het verkleinwoord 'botervlootje'.

Dat ken ik dan weer helemaal niet!

Hoewel de 2,5 jarige wel feilloos het diminutiefsuffix wist toe te
voegen en weg te laten vandaag, waar dat zo te pas kwam. Zulke dingen
weten en snappen ze gewoon al op die leeftijd.

Ruud Harmsen

Fri, 5 Nov 2021 10:00:21 -0700 (PDT): joh <josh...@gmail.com>
scribeva:
Ik heb het van Stella en die is echt niet gemakkelijk!

Rein

Kwestie van over welke tijd je 't hebt: volgens mij eerst alleen
in een wikkel, later ook in een kuipje. Voor bakken en braden is
een wikkel 't handigst: je snijdt door 't papier heen wat je
nodig hebt. Een kuipje is handiger op tafel om op je brood te
smeren.

--
<

pe

Die wil ik je besparen. Er wordt al weer genoeg opdemangezeken, zometeen
moet ik er nog op gaan wedden.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

Ruud Harmsen ha scrittu:

>Link: <algemene vloot link>

>Speciaal voor Sánchez Panza:
><speciale vloot link>

Sorry, maar dat vloot gebeuren interesseert mij niet zo.

Wel aardig dat je aan mij dacht!

--
Pancho

Bakel

Wat voor randdebiel gebruikt er teugesweurdig nog margarine?

Dirk T. Verbeek

Op 06-11-2021 om 00:01 schreef Bakel:
Ja man, daarvoor wordt palmolie gebruikt en dat kost regenwoud!

Bakel

"Dirk T. Verbeek" <di...@example.com> wrote:

> Ja man, daarvoor wordt palmolie gebruikt en dat kost regenwoud!

Wist je dat er duurzame palmolie in Nutella zit en zou het waar zijn?
<https://www.nutella.com/us/en/inside-nutella/quality-and-ingredients/palm-oil>

Ruud Harmsen

Fri, 5 Nov 2021 21:27:48 +0100: "Dirk T. Verbeek" <di...@example.com>
scribeva:

>De bekende Blueband margarine zat gewoon in een papieren wikkel.

Ja, eerst, en als bakboter. Maar de smeerboter al vrij vroeg in een
plastic kuipje, dacht ik.

Ruud Harmsen

5 Nov 2021 22:37:18 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

>Die wil ik je besparen. Er wordt al weer genoeg opdemangezeken, zometeen
>moet ik er nog op gaan wedden.

O ja.

pe

Bakel <Ba...@vanb.invalid> wrote:

> Wist je dat er duurzame palmolie in Nutella zit en zou het waar zijn?
> <https://www.nutella.com/us/en/inside-nutella/quality-and-ingredients/palm-oil>

Duurzaam voedsel is geen voedsel. Want als je het eet is het weg. Alleen
dwergenbrood [(c) TP] is echt duurzaam.

--
LaTiE FijN zIJn

Izak van Langevelde

On 05/11/2021 22:58, Rein wrote:

> [...]
> in een wikkel, later ook in een kuipje. Voor bakken en braden is
> een wikkel 't handigst: je snijdt door 't papier heen wat je

En je gebruikt het papiertje om de pan in te vetten!

Izak van Langevelde

On 06/11/2021 11:50, pe wrote:

> Duurzaam voedsel is geen voedsel. Want als je het eet is het weg. Alleen
> dwergenbrood [(c) TP] is echt duurzaam.

Lembas!

(is trouwens elfenbrood)

N.N. Kleefgaren

Op 5-11-2021 om 21:27 schreef Dirk T. Verbeek:

> De bekende Blueband margarine zat gewoon in een papieren wikkel.

Die, om bekende reden, niet naar België werd geëxporteerd.

--
N.N. Kleefgaren