Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Wat is jutteren?

1,796 views
Skip to first unread message

Tom

unread,
Oct 25, 2000, 3:00:00 AM10/25/00
to
Voor degenen die zich in nl.reizen.caravan de spaarzame grijze haren uit
het hoofd rukkeren over zoveel taalvervuiling heb ik het halve Internet
afgezocht om te weten te komen wat jutteren nu eigenlijk is. En ik heb het
gevonden:
"Jutteren: op hevig bokkende ("jutterende') bok proberen te komen en daar
blijven zitten. Wie valt, sluit bij bok aan. De volgende moet twee bokkende
bokken overwinnen, etc." Vgl. hiermee ook het afzakkeren, het bok bok,
voetje over en het "Hakmes, lepel, bril en schaar, hoge hoed of
stinksigaar?" dat door de omstanders herhaaldelijk wordt uitgekrijst, niet
zelden met dikke tong en waggelende keelspieren. Kennelijk dus een sport
voor de bewoners van de nog laatst resterende onbeschaafde binnenlanden van
Nederland, door Youp van 't Hek zo treffend omschreven in zijn verhaal over
Ommen (Ommeren?) en anderen over Valkenswaard en Zuid-Limburgse oorden waar
naast het ganzentrekken en zwientietikken het jutteren met de paplepel
wordt ingegoten.
Dus dat voor jullie tijdens je herfstkampje het jutteren een plots probleem
was, wijt ik maar het aan te vele drinkeren...

Groeten,
Tom.

NB: Prachtige foto's, Lex, van de bijeenkomst in Lieren. Compliment. Alleen
heb ik nu nog meer de pest in, met die rotkwaal, dat ik toch niet mee kon.
Nou ja, volgend jaar Pinksten...

NB2: Weet iemand in nl.taal misschien meer over het werkwoord jutteren?


Koen van der Drift

unread,
Oct 25, 2000, 3:00:00 AM10/25/00
to
On Wed, 25 Oct 2000, Tom wrote:

> NB2: Weet iemand in nl.taal misschien meer over het werkwoord jutteren?
>

Ik ken het in de zin van 'zit niet zo te jutteren', als iemand
zenuwachtig met zijn been tegen de tafelpoot zit te tikken, en je vraagt
of hij daar mee wil ophouden.


- Koen.


*Peter*

unread,
Oct 25, 2000, 3:00:00 AM10/25/00
to

"Koen van der Drift" <ko...@wuchem.wustl.edu> schreef in bericht
news:Pine.GSO.4.05.100102...@wuchem.wustl.edu..
.
Inderdaad, en als een caravan staat te jutteren, zit er iemand
binnen zijn ontbijt heel erg goed te kauwen, of hij/zij is een
jutterkont die niet echt kan stilzitten.

Het bestaat niet, dat je iets ergens injuttert, maar er uit
jutteren gaat wel. Als een auto vastzit in de modder haal je een
Subaru ;-) of je juttert hem met een paar man los.

Toeschouwers roepen dan: effe flink doorjutteren, hij komt al
los!

Op een stoel moet je niet jutteren, dan gaat-ie kapot.

Bert Wijnen

unread,
Oct 25, 2000, 3:00:00 AM10/25/00
to
"Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in bericht
news:8t7dlj$b8dmp$1...@reader4.wxs.nl...
knip.................... > over Valkenswaard en Zuid-Limburgse oorden waar

> naast het ganzentrekken en zwientietikken het jutteren met de paplepel
> wordt ingegoten.
knip

Waarom betrek je Valkenswaard hier nu bij? 't Was hier net zo rustig sinds
dat gejutter een einde nam.

Groet Bert W
--maar wij hebben Dommelsch--

Tom

unread,
Oct 25, 2000, 3:00:00 AM10/25/00
to

"*Peter*" <p.waalbo...@convolution.nl> schreef in bericht
news:doHJ5.31396$%e4.5...@amoeba1.srv.nld.sonera.net...

> Inderdaad, en als een caravan staat te jutteren, zit er iemand
> binnen zijn ontbijt heel erg goed te kauwen, of hij/zij is een
> jutterkont die niet echt kan stilzitten.

Kennelijk gaat het bij jutteren om het ritmisch en kortaf bewegen. Daarom
zit in de opvatting van Lex dat op de Caravan-rai duidelijk zichtbaar is
dat het bordeelverbod is opgeheven, een grote kern van waarheid. Vanaf nu
wordt er pas écht fors gejutterd in caravans.

Groeten,
Tom.


liesbeth

unread,
Oct 26, 2000, 10:53:33 AM10/26/00
to
Bert Wijnen schreef:

wij gebruiken jutteren bij het lopen van een (diesel)motor oid. volgens mij
was er nog niet zo lang geleden een draadje over jutteren, kijk eens op deja./

liesbeth


Sanne van den Eijnde

unread,
Oct 26, 2000, 11:07:56 AM10/26/00
to
liesbeth wrote:

De vraag waar het woord 'jutteren' vandaan komt en wat het betekent, is eind juni
ook al behandeld. Ik heb ze bewaard. Hieronder volgen enige berichten.


'Jutteren' ken ik al een jaar of 45, misschien zelfs al langer. Maar
het is in geen enkel woordenboek terug te vinden.
Het enige woord dat erop lijkt is het Engelse 'to jitter' = de zenuwen
hebben, niet stil kunnen zitten.

Jutteren is een nevenvorm van jotteren. Het W.N.T. zegt erover:

JOTTEREN - JUTTEREN -, onz. zw. ww. Waggelen, trillen, schommelen, schokken.
Verg. jotten, hotten, stooten met een wagen (DE JAGER, Frequent. 2, 202). ||
Wat jottert (juttert) die tafel; leg eens iets onder dien poot daar bij jou.
Zit niet zoo op je stoel te jutteren! De boot (roeiboot) jotterde. - Juttere,
schudden, wiegelen, OPPREL 61 b (Oud-Beierl.).
- Te Nijmegen wordt jutteren gezegd voor: wielrijden (fietsen).
Zie V. GINNEKEN, Handb. 1, 500.

Het zou best kunnen dat jutteren verwant is met het Engelse jitter, want
The New Oxford English Dictionary zegt dat de herkomst van jitter niet
gekend is.

De vraag is volgens mij niet wat er eerst was, maar wat de germaanse
stam is.


Het WNT levert 'jutteren' ook nog op bij 'hotteren'

"HOTTEREN - HOTEREN -, onz. zw. ww. Schudden, daveren, drillen; ook
waggelen, wankelen, jutteren.

Hier geen 'jotteren' maar alleen 'jutteren'. Toch vreemd dat het WNT dan
ergens anders 'jutteren' ondergeschikt maakt aan 'jotteren'. ("JUTTEREN,
Zie JOTTEREN")

Bij 'jotteren' werd al verwezen naar hotten

"JOTTEREN - JUTTEREN -, onz. zw. ww. Waggelen, trillen, schommelen,
schokken. Verg. jotten, hotten, stooten met een wagen (DE JAGER,
Frequent. 2, 202). "

"HOTTEN (I), onz. zw. ww. Mhd. nhd. hotzen, nd. hotten (verg. ook hotjen
bij DOORNK.-KOOLM.). Verg. hossen, hotsen, hotteren en huts(el)en en zie
nader FRANCK op Hotsen."

"HOTSEN - daarnaast gelijkbet. HOSSEN -, onz. en bedr. zw. ww. Het is
mogelijk dat hossen door assimilatie uit hotsen is ontstaan, maar hossen
kan ook een oudere (gewestelijke: Noordhollandsche?) bijvorm zijn van
hotsen; in ieder geval zijn de beide ww. ten nauwste met elkander
verwant [...]. In ééne opvatting komt alleen hossen voor, en dit is
wellicht geen toeval. Verg. ook hd. hossen, "schüttern" (D. Wtb.), dat
o. a. in Tirol gebezigd wordt in ook bij ons zeer gewone toepassingen
(verg. "der wagen hosst"; "der vater hosst das kind auf den knien"), en
zie, voor de verwanten van hotsen, FRANCK, Etym. Wdb. op dat woord."

Hee, schüttern.

"HUTSEN, bedr. en onz. zw. ww. Mnl. hutsen; verg. gelijkbet. mnd.
huetschen, mhd. hutzen, hutschen. Zie ook bij HOTSEN, een bijvorm van
dit woord."

"HUTSELEN, bedr. en onz. zw. ww. Mnl. hutselen. Een frequentatief van
hutsen; verg. ook mnd. hutseken en mhd. hützern."

"GEHUTSEL, znw. onz.; zonder mv., als benaming eener voortdurende
handeling. Van Hutselen met het voorv. Ge- in den zin van gedurige
herhaling (III, 3). Het telkens of aanhoudend hutselen of heen en weer
schudden."

Een terugkerende betekenis is 'schudden'. Dat tezamen met het genoemde
Duitse 'schúttern' en de d's in het Engelse 'judder' voert naar de
ingang 'schudden'

"SCHUDDEN, bedr. en onz. zw. ww. Mnl. scudden, onfr. scuddan, mnd.
schudden, ohd. scutten, mhd., hd. schütten, os. skuddian, ofri. skedda.
Tot de verdere verwanten behooren ags. hűdenian, uitschudden, ndd.
hűdern, huiveren, lit. kutů, kutčti, opschudden en waarschijnlijk lat.
quatio, schudden."

Het ags. hűdenian heeft weer de beginklank 'h' die in 'jotteren' en
'hotteren' betrekkelijk vrij uitwisselbaar bleek. Of de 'd' en de 't'
ook uitwisselbaar zijn? Wanneer je 'jutteren' en 'to judder' naast
elkaar legt, lijkt het te kunnen.

Hűdenian zou de stam kunnen zijn.


Verder nog bij 'Wiel'

"1) Gat in een dijk, plaats waar een dijk is doorgebroken. W.g. en
veroud. || Het anderde punct is, dat die jotten, wielen ofte gaten, die
in den dyck geraeken te comen ..., dicht geslagen sullen worden, in
BEEKMAN, Dijk- en Waterschapsr. 1684 [1522]. "

'Jot' als gat in de grond. De link naar 'jotteren', 'jutteren' is dan
niet zo groot.

'Jot' of 'jut' kan ik in die betekenis echter niet terugvinden.

Met vriendelijke groet,
Sanne

p.koning

unread,
Oct 26, 2000, 1:26:49 PM10/26/00
to

Sanne van den Eijnde <sa...@nl.uu.net> schreef in berichtnieuws
39F848CC...@nl.uu.net...

> liesbeth wrote:
>
> > Bert Wijnen schreef:
> >
> > > "Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in bericht
> > > news:8t7dlj$b8dmp$1...@reader4.wxs.nl...
> > > knip.................... > over Valkenswaard en Zuid-Limburgse oorden
waar
> > > > naast het ganzentrekken en zwientietikken het jutteren met de
paplepel
> > > > wordt ingegoten.
> > > knip
> > >
> > > Waarom betrek je Valkenswaard hier nu bij? 't Was hier net zo rustig
sinds
> > > dat gejutter een einde nam.
> > >
> > > Groet Bert W
> > > --maar wij hebben Dommelsch--
> >
Goed volgende woord:-)

btw hoorde ik tom niet wat jaloers over drank cq drinken praten?

En op onze camping wordt zo,n beetje de hele dag gejutterd:-)

Peter K


Gerrit Kleinmeijer

unread,
Oct 26, 2000, 7:08:49 PM10/26/00
to

Sanne van den Eijnde <sa...@nl.uu.net> schreef in berichtnieuws
>
> 'Jutteren' ken ik al een jaar of 45, misschien zelfs al langer. Maar
> het is in geen enkel woordenboek terug te vinden.
> Het enige woord dat erop lijkt is het Engelse 'to jitter' = de zenuwen
> hebben, niet stil kunnen zitten.
>
> Jutteren is een nevenvorm van jotteren. Het W.N.T. zegt erover:
>
> JOTTEREN - JUTTEREN -, onz. zw. ww. Waggelen, trillen, schommelen,
schokken.
> Verg. jotten, hotten, stooten met een wagen (DE JAGER, Frequent. 2, 202).
||
> Wat jottert (juttert) die tafel; leg eens iets onder dien poot daar bij
jou.
> Zit niet zoo op je stoel te jutteren! De boot (roeiboot) jotterde. -
Juttere,
> schudden, wiegelen, OPPREL 61 b (Oud-Beierl.).
>
< knip>
>
> Met vriendelijke groet,
> Sanne
>

Waarmee maar weer eens aangetoond is dat een weekendje kamperen heel wat los
kan jutteren :-).

Sanne bedankt.

Ter documentatie van jou: een snelle enquête tijdens de koffiepauze in de
kantine bij de afdeling Wijkbeheer in Bussum (medewerkers uit Gooi,
Vechtstreek en Utrechtse Heuvelrug) leerde dat "losjutteren" algemeen
gebruikt werd. Voordat je een oude boompaal uit de grond kunt trekken moet
je hem eerst losjutteren. Met een u; jotteren noch jitteren werd herkend.
Ook voor een aanwezig koppeltje stratenmakers uit de West Betuwe (het Gooi
barst van de gastarbeiders) bleek jutteren "dagelijks" woordgebruik te zijn.

Zelf ben ik afkomstig uit Twents-Achterhoekse boerenfamilies (het Gooi barst
van de gastarbeiders) en ook daar is jutteren niet onbekend. Volgens mijn
schoonvader, timmerman op de west Veluwezoom, moest je als je houten delen,
die je wilde hergebruiken voordat echt ging slopen, eerst voorzichtig
losjutteren.

Toch raar dat er zo weinig documentatie over is.

Groet,
Gerrit.


Eric Schade

unread,
Oct 27, 2000, 1:52:57 AM10/27/00
to

Gerrit Kleinmeijer <GKlein...@hetnet.nl> a écrit dans le message : Olw0eF6PAHA.276@net025s...

>
> Sanne van den Eijnde <sa...@nl.uu.net> schreef in berichtnieuws
> >
> > 'Jutteren' ken ik al een jaar of 45, misschien zelfs al langer. Maar
> > het is in geen enkel woordenboek terug te vinden.
> > Het enige woord dat erop lijkt is het Engelse 'to jitter' = de zenuwen
> > hebben, niet stil kunnen zitten.
> >
> > Jutteren is een nevenvorm van jotteren. Het W.N.T. zegt erover:
> >
> > JOTTEREN - JUTTEREN -, onz. zw. ww. Waggelen, trillen, schommelen,
> schokken.
> > Verg. jotten, hotten, stooten met een wagen (DE JAGER, Frequent. 2, 202).
> ||
> > Wat jottert (juttert) die tafel; leg eens iets onder dien poot daar bij
> jou.
> > Zit niet zoo op je stoel te jutteren! De boot (roeiboot) jotterde. -
> Juttere,
> > schudden, wiegelen, OPPREL 61 b (Oud-Beierl.).
> >
> < knip>
> >
> > Met vriendelijke groet,
> > Sanne
> >
>
> Waarmee maar weer eens aangetoond is dat een weekendje kamperen heel wat los
> kan jutteren :-).
>
> Sanne bedankt.
>
> Ter documentatie van jou: een snelle enquęte tijdens de koffiepauze in de

> kantine bij de afdeling Wijkbeheer in Bussum (medewerkers uit Gooi,
> Vechtstreek en Utrechtse Heuvelrug) leerde dat "losjutteren" algemeen
> gebruikt werd. Voordat je een oude boompaal uit de grond kunt trekken moet
> je hem eerst losjutteren. Met een u; jotteren noch jitteren werd herkend.
> Ook voor een aanwezig koppeltje stratenmakers uit de West Betuwe (het Gooi
> barst van de gastarbeiders) bleek jutteren "dagelijks" woordgebruik te zijn.
>
> Zelf ben ik afkomstig uit Twents-Achterhoekse boerenfamilies (het Gooi barst
> van de gastarbeiders) en ook daar is jutteren niet onbekend. Volgens mijn
> schoonvader, timmerman op de west Veluwezoom, moest je als je houten delen,
> die je wilde hergebruiken voordat echt ging slopen, eerst voorzichtig
> losjutteren.

Vroeger, aan tafel, zei mijn vader vaak tegen me:
ĢZit niet zo aan die tafel te jutteren, johģ, dus
"stoot er niet zo tegen, anders begint-ie te wiebelen."


*Peter*

unread,
Oct 28, 2000, 4:03:16 PM10/28/00
to

"Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in bericht
news:8t7dlj$b8dmp$1...@reader4.wxs.nl...
> Voor degenen die zich in nl.reizen.caravan de spaarzame grijze
haren uit
> het hoofd rukkeren over zoveel taalvervuiling heb ik het halve
Internet
> afgezocht om te weten te komen wat jutteren nu eigenlijk is. En
ik heb het
> gevonden:
> "Jutteren: op hevig bokkende ("jutterende') bok proberen te
komen en daar
> blijven zitten. Wie valt, sluit bij bok aan. De volgende moet
twee bokkende
> bokken overwinnen, etc." Vgl. hiermee ook het afzakkeren, het
bok bok,
> voetje over en het "Hakmes, lepel, bril en schaar, hoge hoed of
> stinksigaar?" dat door de omstanders herhaaldelijk wordt
uitgekrijst, niet
> zelden met dikke tong en waggelende keelspieren.

Als ikeindelijk deze draad via een telefoonverbinding weer eens
kan bekijken valt me op, dat vooral Sanne heel veel boven water
heeft gehaald over de jutteren en eventuele familieleden.
Daarin kom ik bijzonder weinig bokken tegen, Tom. Hoe kan dat
nou?
Had je daar een aanval van groene blaadjes op je toetsenbord?
Alleen in dat geval kan ik me indenken dat de bokken over mijn
scherm vliegen! ;-))))))))

Groeten,
Peter
(opnieuw getoetsenbordkorfd door Sonera en UPC)


Harrie Zonderop

unread,
Oct 28, 2000, 8:05:19 PM10/28/00
to
Volgens mij komen jullie tijdens de kampeerweekendjes niet op de
waddeneilandjes.
Anders was je zeker Sil tegengekomen. Wie is Sil zal je je nu afvragen nou
SIl is Sil de standjutter zoals Skippy een kangaroe is.
Wat doet die Sil nu zoal de hele dag? Natuurlijk Jutteren!!!!
Ik zag hem laatst nog een tafelpoot in zijn Subaru leggen, kon die toch nog
ergens mee jutteren.

Groetjes Harrie


Tom <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in berichtnieuws


8t7dlj$b8dmp$1...@reader4.wxs.nl...
> Voor degenen die zich in nl.reizen.caravan de spaarzame grijze haren uit
> het hoofd rukkeren over zoveel taalvervuiling heb ik het halve Internet
> afgezocht om te weten te komen wat jutteren nu eigenlijk is. En ik heb het
> gevonden:
> "Jutteren: op hevig bokkende ("jutterende') bok proberen te komen en daar
> blijven zitten. Wie valt, sluit bij bok aan. De volgende moet twee
bokkende
> bokken overwinnen, etc." Vgl. hiermee ook het afzakkeren, het bok bok,
> voetje over en het "Hakmes, lepel, bril en schaar, hoge hoed of
> stinksigaar?" dat door de omstanders herhaaldelijk wordt uitgekrijst, niet

> zelden met dikke tong en waggelende keelspieren. Kennelijk dus een sport
> voor de bewoners van de nog laatst resterende onbeschaafde binnenlanden
van
> Nederland, door Youp van 't Hek zo treffend omschreven in zijn verhaal
over

> Ommen (Ommeren?) en anderen over Valkenswaard en Zuid-Limburgse oorden


waar
> naast het ganzentrekken en zwientietikken het jutteren met de paplepel
> wordt ingegoten.

> Dus dat voor jullie tijdens je herfstkampje het jutteren een plots
probleem
> was, wijt ik maar het aan te vele drinkeren...
>
> Groeten,
> Tom.
>
> NB: Prachtige foto's, Lex, van de bijeenkomst in Lieren. Compliment.
Alleen
> heb ik nu nog meer de pest in, met die rotkwaal, dat ik toch niet mee kon.
> Nou ja, volgend jaar Pinksten...
>

Frits Zandveld

unread,
Oct 29, 2000, 4:01:54 AM10/29/00
to

Harrie Zonderop heeft geschreven in bericht <39fb6786$0$3591@reader4>...

>Volgens mij komen jullie tijdens de kampeerweekendjes niet op de
>waddeneilandjes.
>Anders was je zeker Sil tegengekomen. Wie is Sil zal je je nu afvragen nou
>SIl is Sil de standjutter zoals Skippy een kangaroe is.
>Wat doet die Sil nu zoal de hele dag? Natuurlijk Jutteren!!!!
>Ik zag hem laatst nog een tafelpoot in zijn Subaru leggen, kon die toch nog
>ergens mee jutteren.
>
>Groetjes Harrie
>
>
Harrietje, je bent welkom.
Maar zet je dan je berichtjes wel onder de vorige, niet erboventjes?

Frits

*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 6:50:13 AM10/29/00
to

"Sanne van den Eijnde" <sa...@nl.uu.net> schreef in bericht
news:39F848CC...@nl.uu.net...

> De vraag waar het woord 'jutteren' vandaan komt en wat het
betekent, is eind juni
> ook al behandeld. Ik heb ze bewaard. Hieronder volgen enige
berichten.
>
>
> Jutteren is een nevenvorm van jotteren. Het W.N.T. zegt erover:
>

Het herfstkampje van nl.reizen.caravan juttert nogal wat los ;-).

Naar aanleiding van Sanne's leerzame posting heb ik, diep onder
de indruk, eigenlijk maar één vraag:
Wat betekent de afkorting < W.N.T. > ?

Groeten,
Peter


*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 6:50:15 AM10/29/00
to

"Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in bericht
news:8t7iad$dlhi9$1...@reader3.wxs.nl...

>
>
> Kennelijk gaat het bij jutteren om het ritmisch en kortaf
bewegen. Daarom
> zit in de opvatting van Lex dat op de Caravan-rai duidelijk
zichtbaar is
> dat het bordeelverbod is opgeheven, een grote kern van
waarheid. Vanaf nu
> wordt er pas écht fors gejutterd in caravans.


Als er FORS gejutterd wordt, heet die beweging anders. Jutteren
is een opeenvolging van nerveuze, al dan niet ritmische,
irritante beweginkjes met een lichaamsdeel of een voorwerp. Als
jutteren fors wordt, zou het trommelen, stoten en stompen kunnen
heten.
In een bordeel is het meer een zaak van halen en brengen, als ik
het goed begrijp?
Wat een caravan daar trouwens aan toe zou moeten voegen ontgaat
me eigenlijk. Die wordt dan toch óók gewoon gebracht en gehaald?


;-)))

Peter

*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 6:50:18 AM10/29/00
to

"p.koning" <pko...@superweb.nl> schreef in bericht
news:uk0qhH3PAHA.52@net003s...

>
>
> En op onze camping wordt zo,n beetje de hele dag gejutterd:-)
>


Dan mag je die man wel in de gaten houden!

Groeten,
Peter


*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 6:50:17 AM10/29/00
to

"Gerrit Kleinmeijer" <GKlein...@hetnet.nl> schreef in bericht
news:Olw0eF6PAHA.276@net025s...

>
>
> Toch raar dat er zo weinig documentatie over is.
>

Sinds de inbreng van Sanne loopt dat nogal los, lijkt me.

Het is inderdaad heel vreemd, dat een zo vaak gebruikt woord
eigenlijk zo goed als nergens officieel in wordt vermeld. Het is
er zeker steeds tussenuit gejutterd!

;-)))

Groeten,
Peter


Frans E. Boone

unread,
Oct 29, 2000, 6:52:04 AM10/29/00
to
Harrie Zonderop wrote:

> Volgens mij komen jullie tijdens de kampeerweekendjes niet op de
> waddeneilandjes.
> Anders was je zeker Sil tegengekomen. Wie is Sil zal je je nu afvragen nou
> SIl is Sil de standjutter zoals Skippy een kangaroe is.
> Wat doet die Sil nu zoal de hele dag? Natuurlijk Jutteren!!!!
> Ik zag hem laatst nog een tafelpoot in zijn Subaru leggen, kon die toch nog
> ergens mee jutteren.

In Scheveningen heet dat 'jutten', geen 'jutteren'. Uiteraard kan ik
niet voor de eilandbewoners spreken als wallekanter.


--
Frans Boone


*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 7:15:16 AM10/29/00
to

"Frans E. Boone" <fbo...@lucent.com> schreef in bericht
news:39FC0F63...@lucent.com...

> In Scheveningen heet dat 'jutten', geen 'jutteren'. Uiteraard
kan ik
> niet voor de eilandbewoners spreken als wallekanter.
>

Daar heb je gelijk in! Dat heet gewoon in heel Nederland zo en zo
staat het ook in alle woordenboeken.
Graag wel allemaal een beetje serieus blijven, want dit onderwerp
is in nl.reizen.* natuurlijk zo OT als de jeweetwel. ;-))


Groeten,
Peter


@nnelies

unread,
Oct 29, 2000, 7:30:57 AM10/29/00
to
Op Wed, 25 Oct 2000 21:53:48 +0200, "Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl>
schreef:

>NB: Prachtige foto's, Lex, van de bijeenkomst in Lieren.

Waar staan die, Tom?
Groetje
@nnelies

Peter Elderson

unread,
Oct 29, 2000, 10:23:06 AM10/29/00
to

Woorden Nergens Toegepast.

pe


Peter Elderson

unread,
Oct 29, 2000, 10:24:17 AM10/29/00
to
*Peter* wrote:
> Graag wel allemaal een beetje serieus blijven, want dit onderwerp
> is in nl.reizen.* natuurlijk zo OT als de jeweetwel. ;-))

OT - On Topic. Of Onder Toerwagen.

pe


Lex

unread,
Oct 29, 2000, 10:40:11 AM10/29/00
to
>Wat betekent de afkorting < W.N.T. > ?

Woordenboek Nederlandse Taal?

--
Hgr. Lex
http://w3.fwn.rug.nl/mdk/ng

Eric Schade

unread,
Oct 29, 2000, 11:11:57 AM10/29/00
to

Lex <l.h.me...@GEENTROEPhetnet.nl> a écrit dans le message : 8FDCA88E3lhme...@129.125.32.162...

> >Wat betekent de afkorting < W.N.T. > ?
>
> Woordenboek Nederlandse Taal?
>

Dura

> Lex

Sed Lex.


*Peter*

unread,
Oct 29, 2000, 12:59:48 PM10/29/00
to

"@nnelies" <ame...@tref.nl.nospam> schreef in bericht
news:39fc1866...@news.xs4all.nl...

> Op Wed, 25 Oct 2000 21:53:48 +0200, "Tom"
<ttt...@wegspam.wxs.nl>
> schreef:
>
> >NB: Prachtige foto's,
> Waar staan die, Tom?

In elk bericht van Lex staat een link.

Groeten,
Peter


Sanne van den Eijnde

unread,
Oct 30, 2000, 8:27:39 AM10/30/00
to
*Peter* wrote:

> <knip>

> Naar aanleiding van Sanne's leerzame posting heb ik, diep onder
> de indruk, eigenlijk maar één vraag:
> Wat betekent de afkorting < W.N.T. > ?

Dank je, Peter. Toch was mijn enige inbreng het bewaren en opnieuw
verzenden van wat anderen eerder hadden opgezocht.
Jouw vraag 'Wat is W.N.T.?" is gemakkelijk te beantwoorden. Het is het
42- (of 45-?)delige Woordenboek van de Nederlandse Taal. Het grootste
woordenboek dat ooit is uitgebracht. In de vorige eeuw is men daaraan
begonnen (Koning Willem II (?) verschafte uit eigen middelen een
startsubsidie) en een goed jaar geleden wist men het werk te
voltooien.

Met vriendelijke groet,
Sanne

Jasper

unread,
Nov 14, 2000, 3:00:00 AM11/14/00
to
Om iedereen gerust te stellen: ik heb een kaartje gestuurd aan Van Dale met
de suggestie voor dit woord.
Respons: "we zullen het aan de redactie voorleggen; eventueel zal er
inhoudelijk op gereageerd worden".
Nu ik de reactie van Tom zie, stuur ik dit ook maar in afschrift aan Van
Dale ( en aan de Taaladviesdienst ter kennisname), want ik weet dat ze graag
weten welke uitleg er in den lande aan een woord gegeven wordt. Hoewel ik
nog nergens tegen kom het jutteren van een caravan achter een auto, of het
jutteren van de fietsen op de drager. Ben benieuwd of ik er nog wat van hoor
en zo ja, ik laat het u weten.
Jasper Westerop

"Tom" <ttt...@wegspam.wxs.nl> schreef in bericht

news:8t7dlj$b8dmp$1...@reader4.wxs.nl...

Frits Zandveld

unread,
Nov 14, 2000, 6:17:53 PM11/14/00
to

Jasper heeft geschreven in bericht <8usf3m$7ad$1...@news.hccnet.nl>...
Bij NB2: Ik hoorde het denk ik voor het eerst van prof. Unk op college
"mechanisch-elektrische constructies", en dat was in 1957-1958. Ergens aan
jutteren betekende ergens aan rammelen, schudden, bijvoorbeeld om het in
beweging te krijgen als het vast zat.

Frits


*Peter*

unread,
Nov 14, 2000, 6:16:40 PM11/14/00
to

"Jasper" <jas...@westbrabant.net> schreef in bericht
news:8usf3m$7ad$1...@news.hccnet.nl...

> Om iedereen gerust te stellen: ik heb een kaartje gestuurd aan
Van Dale met
> de suggestie voor dit woord.
> Respons: "we zullen het aan de redactie voorleggen; eventueel
zal er
> inhoudelijk op gereageerd worden".

Dat heb je goed gedaan, Jasper! Zonder Van Dale snapt geen mens
hoe er in Nederland geleden wordt doordat iedereen juttert, maar
niemand weet wat het is.
Je kan dat ook een beetje merken aan de erg voorzichtige reactie
van de redactie: dat juttert toch aan alle kanten?

Gaan we van de premie trouwens nog met z'n allen uit eten? Dat
lijkt me best leuk, vooral als er aan tafel niet door iedereen
gejutterd wordt.

Groeten,
Peter


bjornp...@gmail.com

unread,
Feb 25, 2014, 12:05:57 PM2/25/14
to
Jutteren aan een losse tand

Flibsy

unread,
Feb 25, 2014, 12:31:18 PM2/25/14
to
<bjornp...@gmail.com> wrote:
> Jutteren aan een losse tand

Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.

--
Flibsy

Maarten van Tilburg

unread,
Feb 25, 2014, 2:00:46 PM2/25/14
to
Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.


Flibsy

unread,
Feb 25, 2014, 2:46:50 PM2/25/14
to
Nee, bijna los. Je juttert om iets *helemaal* los te krijgen.

--
Flibsy

TheBoss

unread,
Feb 25, 2014, 7:01:14 PM2/25/14
to
Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote in news:leip9g$dh8$1@dont-
email.me:
Laat dat 'tot het loskomt' dan maar weg.
In mijn vroege jeugd slaakten mijn (groot)ouders wel eens de verzuchting
"Zit niet zo te jutteren" als een van de kinderen niet rustig (aan tafel)
op zijn/haar stoel kon blijven zitten, maar deze voortdurend op twee,
wisselende, poten liet balanceren.

--
Jeroen

---
Dit e-mailbericht bevat geen virussen en malware omdat avast! Antivirus-bescherming actief is.
http://www.avast.com

Sietse Vliegen

unread,
Feb 25, 2014, 7:22:24 PM2/25/14
to
TheBoss <The...@invalid.nl> schreef:
>Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote in news:leip9g$dh8$1@dont-
>email.me:
>
>> Em 25/02/2014 14:31, Flibsy escreveu:
>>> <bjornp...@gmail.com> wrote:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>
>>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>>>
>>
>> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.
>>
>>
>
>Laat dat 'tot het loskomt' dan maar weg.
>In mijn vroege jeugd slaakten mijn (groot)ouders wel eens de verzuchting
>"Zit niet zo te jutteren" als een van de kinderen niet rustig (aan tafel)
>op zijn/haar stoel kon blijven zitten, maar deze voortdurend op twee,
>wisselende, poten liet balanceren.

We hebben je wel herkend hoor Sil!

--

Sietse

Afknel Grenen

unread,
Feb 26, 2014, 2:16:26 AM2/26/14
to
TheBoss schreef op 26-02-14 01:01:
> Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote in news:leip9g$dh8$1@dont-
> email.me:
>
>> Em 25/02/2014 14:31, Flibsy escreveu:
>>> <bjornp...@gmail.com> wrote:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>
>>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>>>
>>
>> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.
>>
>>
>
> Laat dat 'tot het loskomt' dan maar weg.
> In mijn vroege jeugd slaakten mijn (groot)ouders wel eens de verzuchting
> "Zit niet zo te jutteren" als een van de kinderen niet rustig (aan tafel)
> op zijn/haar stoel kon blijven zitten, maar deze voortdurend op twee,
> wisselende, poten liet balanceren.

Jitter. Storend geluid door manco in de analoog-digitaal omzetter. Door
te vroeg/laat monsteren. Maar vroeger was dat veel meer voorkomend,
jitter kreeg je als dat gaatje in de plaat niet in het midden zat. Je
moest vaak zo'n drie-armig stukkie plastic in het grote ronde gat
frutten en als dat niet goed zat had je jitter. Zeer storend.

--
Erf 'n lange nek.

L. Etterpletter

unread,
Feb 26, 2014, 11:38:49 AM2/26/14
to
Maarten van Tilburg wrote:
> Flibsy wrote:
>> bjornplooster wrote:
>>> Jutteren aan een losse tand
>>
>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>
> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.

Er is niets onlogisch aan. Er is een wereld van verschil tussen
"loszitten" (nog verband met de ondergrond of drager hebben) en
"los zijn" (helemaal los zijn van de ondergrond of drager). Daar
ergens tussenin zit "losraken" of "loskomen".

+.


Rudolpho

unread,
Feb 27, 2014, 5:22:50 AM2/27/14
to
Afknel Grenen schreef op 26-2-2014 8:16:

8<

> Jitter. Storend geluid door manco in de analoog-digitaal omzetter. Door
> te vroeg/laat monsteren. Maar vroeger was dat veel meer voorkomend,
> jitter kreeg je als dat gaatje in de plaat niet in het midden zat. Je
> moest vaak zo'n drie-armig stukkie plastic in het grote ronde gat
> frutten en als dat niet goed zat had je jitter. Zeer storend.
>

Van jutteren komt frutteren
--

Rudolpho
Carpe diem

Dirk T. Verbeek

unread,
Feb 27, 2014, 12:19:03 PM2/27/14
to
op 25-02-14 18:05 schreef bjornp...@gmail.com:
> Jutteren aan een losse tand
>
Iemand uit Den Helder met een losse tand.

pe

unread,
Feb 27, 2014, 12:25:56 PM2/27/14
to
Er was eens een gast in Den Helder
...

Klaartje

unread,
Feb 27, 2014, 1:18:53 PM2/27/14
to
Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:


>Er was eens een gast in Den Helder
Die hield een giraf in zijn kelder
--

Klaartje

brood en spelen: www.klabru.nl

L. Etterpletter

unread,
Feb 27, 2014, 3:56:04 PM2/27/14
to
Klaartje wrote:
> pe wrote:
>> Er was eens een gast in Den Helder
> Die hield een giraf in zijn kelder

Marius?

+.


Frits

unread,
Feb 27, 2014, 5:17:27 PM2/27/14
to
Klaartje schreef op 2014-02-27 19:18:
> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>
>
>> Er was eens een gast in Den Helder
> Die hield een giraf in zijn kelder
>
Het beest dat ging dood,
de kelder zag rood!
Was hij soms de Helderder velder?

Frits

Klaartje

unread,
Feb 27, 2014, 5:32:17 PM2/27/14
to
Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook Frits die zegt:

>Klaartje schreef op 2014-02-27 19:18:
>> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>>
>>
>>> Er was eens een gast in Den Helder
>> Die hield een giraf in zijn kelder
>>
>Het beest dat ging dood,
>de kelder zag rood!

Waar blijft de Giraffenvergelder?

H@wig

unread,
Feb 27, 2014, 10:12:16 PM2/27/14
to
Klaartje :
> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>
>
>> Er was eens een gast in Den Helder
> Die hield een giraf in zijn kelder

Wat natuurlijk niet kon
Want door dat lage plafond
Stoottie z'n kop steeds tegen de brand-mélder.


H@wig

unread,
Feb 27, 2014, 10:15:54 PM2/27/14
to
Klaartje :
> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook Frits die zegt:
>
>> Klaartje schreef op 2014-02-27 19:18:
>>> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:

>>>> Er was eens een gast in Den Helder
>>> Die hield een giraf in zijn kelder

>> Het beest dat ging dood,
>> de kelder zag rood!

> Waar blijft de Giraffenvergelder?

Dat is toch Klaartje? Wacht, ik belder.


Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 12:18:15 AM2/28/14
to
"Dirk T. Verbeek" <dver...@xs4all.nl> schreef:
>op 25-02-14 18:05 schreef bjornp...@gmail.com:
>> Jutteren aan een losse tand
>>
>Iemand uit Den Helder met een losse tand.

Mistig verhaal.

BartV

unread,
Feb 28, 2014, 7:12:25 AM2/28/14
to
Klaartje schreef:
> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>
>
>> Er was eens een gast in Den Helder
> Die hield een giraf in zijn kelder

Dat kan eigenlijk niet
Maar dat interesseert 'm geen biet
Want anders zakt langnek tot aan z'n kin in de kwelder

--
Bart

Consensus wordt overgewaardeerd.


Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 7:30:27 AM2/28/14
to
Klaartje <nieuwsgro...@klabru.nl> schreef:
>Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>
>
>>Er was eens een gast in Den Helder
>Die hield een giraf in zijn kelder

en een wurm in de schuur.
ja, hij dronk wodka puur
en werd met het uur benevelder

--

Sietse

BartV

unread,
Feb 28, 2014, 7:37:57 AM2/28/14
to
Klaartje schreef:
> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>
>
>> Er was eens een gast in Den Helder
> Die hield een giraf in zijn kelder

Maar het beest moest vertrekken
wegens veel te veel vlekken
Nu zoekt die gast naar een lakenvelder

Luc

unread,
Feb 28, 2014, 10:49:56 AM2/28/14
to
TheBoss:
> Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote in news:leip9g$dh8$1@dont-
> email.me:
>
>> Em 25/02/2014 14:31, Flibsy escreveu:
>>> <bjornp...@gmail.com> wrote:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>
>>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>>>
>>
>> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.
>>
>>
>
> Laat dat 'tot het loskomt' dan maar weg.
> In mijn vroege jeugd slaakten mijn (groot)ouders wel eens de verzuchting
> "Zit niet zo te jutteren" als een van de kinderen niet rustig (aan tafel)
> op zijn/haar stoel kon blijven zitten, maar deze voortdurend op twee,
> wisselende, poten liet balanceren.

Zelfde als het Engelse to jitter. He's got the jitters = hij kan niet
stilzitten.


Frits

unread,
Feb 28, 2014, 2:07:10 PM2/28/14
to
Sietse Vliegen schreef op 2014-02-28 13:30:
Kijk, die is leuk.
Want het ritme klopt.
Met het bijna verplichte klemtoon"foutje".

Frits

Peter Smulders

unread,
Feb 28, 2014, 3:34:50 PM2/28/14
to
De zaak zag wel rood
Maar het beest ging niet dood
Al werd ze wel steeds ongestelder.

Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 4:20:48 PM2/28/14
to
Frits <frits.z...@home.nl> schreef:
Dank. Maar de impljesyte kelderwurm (Fry: krobbe), alias pissebed,
heeft iemand die ontdekt? Het is wel de Trilobiet, die miljarden jaren
geleden de aardbol volscheet, en volplempte met zijn lijken. Dat je
niet even denkt: wat voor een kutbeest komt die Sietse nou weer mee!

--

Sietse

Frits

unread,
Feb 28, 2014, 4:33:39 PM2/28/14
to
Sietse Vliegen schreef op 2014-02-28 22:20:
Hadden ze miljarden jaren geleden dan al wodka?
Beerenburg wel, natuurlijk.
Sietse, dat zijn keurige dieren hoor: urineledikantjes.

Frits

Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 4:55:59 PM2/28/14
to
Frits <frits.z...@home.nl> schreef:
>Sietse Vliegen schreef op 2014-02-28 22:20:
>> Frits <frits.z...@home.nl> schreef:
>>> Sietse Vliegen schreef op 2014-02-28 13:30:
>>>> Klaartje <nieuwsgro...@klabru.nl> schreef:
>>>>> Elke giraffe zingt zoals zhij gevlekt is, zo ook pe die zegt:
>>
>>>>>> Er was eens een gast in Den Helder
>>>>> Die hield een giraf in zijn kelder
>>
>>>> en een wurm in de schuur.
>>>> ja, hij dronk wodka puur
>>>> en werd met het uur benevelder
>>
>>> Kijk, die is leuk.
>>> Want het ritme klopt.
>>> Met het bijna verplichte klemtoon"foutje".
>>
>> Dank. Maar de impljesyte kelderwurm (Fry: krobbe), alias pissebed,
>> heeft iemand die ontdekt? Het is wel de Trilobiet, die miljarden jaren
>> geleden de aardbol volscheet, en volplempte met zijn lijken. Dat je
>> niet even denkt: wat voor een kutbeest komt die Sietse nou weer mee!
>>
>Hadden ze miljarden jaren geleden dan al wodka?

Nee, ik geef het toe: dat heb ik verzonnen.

>Beerenburg wel, natuurlijk.

Uiteraard, anders was het leven ter plekke uitgestorven.
Om nooit meer te abiogenezen, want dat konden ze toen nog niet.

>Sietse, dat zijn keurige dieren hoor: urineledikantjes.

Yep. Miskende pioniers in de evolutie, en onterecht versmaad door
scholieren die tussen het getweet door zo'n boek moeten lezen.
Helaas, de CV-geďnfiltreerde woning is een no-go-area voor
pissebedden. Zelfs het zilervisje wordt er gediscrimineerd.
Opa Trilobiet draait zich om in zijn fossielenverslag.


--

Sietse (die Darwin smeekt, nimmer in een verslag te belanden).

pe

unread,
Feb 28, 2014, 6:05:29 PM2/28/14
to
Er was een doed genaamd Sietse
Die een pissebed feilloos kon spietsen
...

Frits

unread,
Feb 28, 2014, 6:06:05 PM2/28/14
to
Sietse Vliegen schreef op 2014-02-28 22:55:
> Helaas, de CV-geīnfiltreerde woning is een no-go-area voor
> pissebedden. Zelfs het zilervisje wordt er gediscrimineerd.
> Opa Trilobiet draait zich om in zijn fossielenverslag.
>
>
> --
>
> Sietse (die Darwin smeekt, nimmer in een verslag te belanden).
>
O, die komt vast wel, en hij neemt zijn vriend Pierre Teilhard de
Chardin mee. Je mag wel uitkijken jij ...

Frits

Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 9:31:00 PM2/28/14
to
pe <elde...@xs4all.nl> schreef:
Ja, en nog Den Vaderland Getrouwe ook. Tot in den Duitsen Bloet!

>Die een pissebed feilloos kon spietsen

Geen kunst aan, ze zijn stukken groter dan een mier.

--

Sietse

Sietse Vliegen

unread,
Feb 28, 2014, 9:33:03 PM2/28/14
to
>> Helaas, de CV-geïnfiltreerde woning is een no-go-area voor
>> pissebedden. Zelfs het zilervisje wordt er gediscrimineerd.
>> Opa Trilobiet draait zich om in zijn fossielenverslag.
>>
>>
>> --
>>
>> Sietse (die Darwin smeekt, nimmer in een verslag te belanden).
>>
>O, die komt vast wel, en hij neemt zijn vriend Pierre Teilhard de
>Chardin mee. Je mag wel uitkijken jij ...

Dat schijnt inderdaad het geval. Op de Beagle ben ik al afgevinkt.

--

Sietse Dodo

Luc

unread,
Mar 1, 2014, 10:38:15 AM3/1/14
to
Sietse Vliegen:
> pe <elde...@xs4all.nl> schreef:

>> Er was een doed genaamd Sietse
>
> Ja, en nog Den Vaderland Getrouwe ook. Tot in den Duitsen Bloet!


>> Die een pissebed feilloos kon spietsen
>
> Geen kunst aan, ze zijn stukken groter dan een mier.

Ah, dus jij bent de auteur van het pas verschenen "Wanneer de mieren
schreeuwen".


Sietse Vliegen

unread,
Mar 1, 2014, 10:48:44 AM3/1/14
to
Luc <.@.> schreef:
Nee. Maar het zou m'n broer kunnen zijn, Vlad Vliegen.
Die had indertijd al een bloedhekel aan dat neurotisch tut-tut-tut-tut
roepende smetvreespatientje uit de Fabeltjeskrant.

--

Sietse

Dirk T. Verbeek

unread,
Mar 2, 2014, 5:48:11 AM3/2/14
to
op 28-02-14 06:18 schreef Sietse Vliegen:
Sorry voor de vertraging.
Heldernezen noemen zichzelf ook wel Jutters.

pe

unread,
Mar 2, 2014, 6:04:15 AM3/2/14
to
"Dirk T. Verbeek" <dver...@xs4all.nl> wrote:
Ik denk niet dat ze dat zelf weten...

Sietse Vliegen

unread,
Mar 2, 2014, 6:23:56 AM3/2/14
to
"Dirk T. Verbeek" <dver...@xs4all.nl> schreef:
>op 28-02-14 06:18 schreef Sietse Vliegen:
>> "Dirk T. Verbeek" <dver...@xs4all.nl> schreef:
>>> op 25-02-14 18:05 schreef bjornp...@gmail.com:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>>
>>> Iemand uit Den Helder met een losse tand.
>>
>> Mistig verhaal.
>>
>Sorry voor de vertraging.
>Heldernezen noemen zichzelf ook wel Jutters.

Silly name. Maar bedankt voor het ophelderen.

--

Sietse

Nieckq

unread,
Mar 6, 2014, 7:32:52 AM3/6/14
to
"TheBoss"
> Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote in news:leip9g$dh8$1@dont-
> email.me:
>
>> Em 25/02/2014 14:31, Flibsy escreveu:
>>> <bjornp...@gmail.com> wrote:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>
>>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>>>
>>
>> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.
>>
>>
>
> Laat dat 'tot het loskomt' dan maar weg.
> In mijn vroege jeugd slaakten mijn (groot)ouders wel eens de verzuchting
> "Zit niet zo te jutteren" als een van de kinderen niet rustig (aan tafel)
> op zijn/haar stoel kon blijven zitten, maar deze voortdurend op twee,
> wisselende, poten liet balanceren.


Je had toen geen poot om op te zitten.
En nu, geen poot om op te staan. ;-)

Nieckq

unread,
Mar 6, 2014, 7:48:40 AM3/6/14
to
"Flibsy" ..
> Maarten van Tilburg <maar...@yahoo.com> wrote:
>> Em 25/02/2014 14:31, Flibsy escreveu:
>>> <bjornp...@gmail.com> wrote:
>>>> Jutteren aan een losse tand
>>>
>>> Heen en weer en op en neer bewegen tot het loskomt.
>>>
>>
>> Dat is een beetje onlogisch, want hij (niet het) was al los.
>
> Nee, bijna los. Je juttert om iets *helemaal* los te krijgen.

Nee. Dat is "loswrikken", "eruittrekken" enz.
"jutteren" is gewoon "(doen) wiebelen," "ergens aan zitten te trekken,
in meerdere richtingen".

Staat tot mijn verbazing niet in VD14.
0 new messages