ge

wugi

Hoe zeggen jeluitjes geweer: geweer, of gweer?

--
guido wugi

Izak van Langevelde

On 28/11/2022 18:32, wugi wrote:
> Hoe zeggen jeluitjes geweer: geweer, of gweer?

geweer

--
Grinnikend door het leven...

h@wig

wugi:
> Hoe zeggen jeluitjes geweer: geweer, of gweer?

Normaal gesproken geweer. Al zal er best wel eens een gweer door
schieten, in de haast.

Ruud Harmsen

Mon, 28 Nov 2022 18:32:40 +0100: wugi <br...@dinges.be> scribeva:

>Hoe zeggen jeluitjes geweer: geweer, of gweer?

Zoals het er staat, geweer.

Monsieur

Izak van Langevelde wrote:

> geweer

che-wee-ur.

Nederlanders kunnen geen g uitspreken.

Bakel

We hebben er minstens 2. De grintmaal-g van boven de rivieren en de
pastoors-g van eronder.

Pancho Sanza

Na tusia e Bakel:

Be^H^HVlamingen zeggen dan weer heweer.

--
Pancho

Bakel

Ik vind het altijd een beetje wreed dat uitgerekend Gentenaren de G
niet kunnen uitspreken.

"Hallo, ik ben Haston Vandenkoeckenbackere uit Hent."

wugi

Je verwart vermoedelijk met Bruhhenaren in West-Vlaanderen; in mijn
Gentse stieffamilie konden ze behoorlijk zware gg's en ch's laten
galmen, doar in GGèënt, weetje ggaè, ggoët 'et noowgg 'en bietse?

@llen bedankt voor de antwoorden.
Hier zeggen we gweer, klinkt meer als een ding, zoals een zweer, en
minder als gedoe. Ben wel ongewis betreffende de verspreiding van deze
onze uitspraak.

--
guido wugi

Izak van Langevelde

On 28/11/2022 21:04, Bakel wrote:

> Ik vind het altijd een beetje wreed dat uitgerekend Gentenaren de G
> niet kunnen uitspreken.

Zoals mijn goede vader placht te zeggen: 't Is wreed dat 't bar is...

h@wig

wugi:
[..]

> @llen bedankt voor de antwoorden.
> Hier zeggen we gweer, klinkt meer als een ding, zoals een zweer, en minder
> als gedoe. Ben wel ongewis betreffende de verspreiding van deze onze
> uitspraak.

Toch heb ik gwoon liever een gweer dan een zweer.

wugi

Daar hebben we zeweer ;-)

--
guido wugi

h@wig

wugi schreef :
Schietgeweer?:)

pe

Trolalarm

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

wugi <br...@scar.be> wrote:

> Je verwart vermoedelijk met Bruhhenaren in West-Vlaanderen; in mijn
> Gentse stieffamilie konden ze behoorlijk zware gg's en ch's laten
> galmen, doar in GGèënt, weetje ggaè, ggoët 'et noowgg 'en bietse?

Als jij het zegt. Maar wat spreekt Herman Brusselmans?

Ruud Harmsen

Tue, 29 Nov 2022 11:01:59 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Brussels natuurlijk!

Hij is geboren in Hamme, tussen Antwerpen en Gent. Grensgebied tussen
Brabants en Oost-Vlaams.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Bakel

Ja, maar wat spreekt hij?

Izak van Langevelde

U frequenteert de Coop?

Izak van Langevelde

On 28/11/2022 22:46, h@wig wrote:
U frequenteert de Coop?

Ruud Harmsen

Tue, 29 Nov 2022 07:44:06 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
Die hebben ze bij de PicNic ook hoor!

Ruud Harmsen

Tue, 29 Nov 2022 06:32:04 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Brussels natuurlijk!
>
>Hij is geboren in Hamme, tussen Antwerpen en Gent. Grensgebied tussen
>Brabants en Oost-Vlaams.

Die laatste punt had een vraagteken bedoelen te zijn, want over
dialectologie in het zuiden des taalgebieds weet ik maar weinig.

Ruud Harmsen

Tue, 29 Nov 2022 17:20:12 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Nederlands.

Bakel

Ga je moeder pesten.

h@wig

Izak van Langevelde:
Alleen als de paardenstro op is

Izak van Langevelde

De familie komt uit het Land van Waas, maar ieder accent zal in die paar
eeuwen zijn afgesleten...

Klerengannef

Op 28-11-2022 om 18:32 schreef wugi:
> Hoe zeggen jeluitjes geweer: geweer, of gweer?

Spuit
--
Klerengannef
-----

Klerengannef

Op 29-11-2022 om 01:01 schreef Bakel:
Boekdelen. De man heeft >85 boeken geschreven tot nu toe.

wugi

Hoofdzakelijk om zichzelf op te hemelen en collega's te schofferen.

--
guido wugi

Izak van Langevelde

't Is de Vlaemsche Enid Blyton...

Bakel

En hij kan niet eens de H uitspreken.

Bakel

"Ze is zo dik dat, als ze twee levende kippen inslikt, deze hoenders
mekaar in haar maag nooit meer terugvinden. Ze is zo dik dat ze bij
een sprong in de Noordzee ongeveer drie landen onder water zet."

N.N. Kleefgaren

Ik heb een paar boeken van hem en ze zijn alleszins leesbaar. Hij is
erudiet, rad van tong en hij heeft humor. Was een talentvol voetballer en
drummer. Interessant figuur.

--
Knal en erf n eg
"Romance @ short notice was her specialty" [H. H. Munro]

wugi

Ik hoor een vrij correcte Vlaamse g en ch, waar haal je dat?

Als voor de h, ij kan da wel maar laat ze zoals de meeste Vlamen veelal
weg, bvb alier https://youtu.be/xjMWrqphubw?t=313 : erinnering en Hamme.

--
guido wugi

wugi

en nog "eigen hol" even verder.

Bakel

O wacht, Ik zei H maar ik bedoelde G.

Ruud Harmsen

Wed, 30 Nov 2022 18:44:12 +0100: wugi <br...@scar.be> scribeva:
Dat is allemaal ironie. En zelfspot.

joh

En vermoeiend.

wugi

Zoals tante Sidonie ergens zegt: foei Lambik, je wordt zelf niet groter
door anderen te kleineren.

--
guido wugi

Izak van Langevelde

Titel en paginanr, alstublieft!

Ruud Harmsen

Thu, 1 Dec 2022 12:52:47 +0100: wugi <br...@scar.be> scribeva:
De bedoeling van zelfspot is ook niet jezelf te vergroten.

Maar goed, je houdt niet van zijn stijl, dat is duidelijk. Ik moest
wel eens erg lachen om stukken boek die ik van hem las. Smaken
verschillen ... disputandem est.

Maar ja, of ik steeds hetzelfde 85 boeken lang volhou, dat is weer een
andere vraag.

wugi

Nooit de moeite gedaan hem te lezen. Maar ja, ik lees geen Nederlandse
literatuur. Liever crime (noir en andere) in interessante settings,
geografisch en chronologisch en thematisch gesproken. In het F, E, D en Sp.

> wel eens erg lachen om stukken boek die ik van hem las. Smaken
> verschillen ... disputandem est.

Qué tandem?
De gustibus et coloribus non disputandum.
Niet eens uit het klassiek:
https://de.wikipedia.org/wiki/De_gustibus_non_est_disputandum

--
guido wugi

pe

Een dubbele fiets om ruzie op te maken? Het is zeker weer
woordvanhetjaarseizoen. Ik heb ookal veldbetreders en veldbestormers
gezien.

--
LaTiE FijN zIJn

Ruud Harmsen

1 Dec 2022 23:49:59 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

>Een dubbele fiets om ruzie op te maken? Het is zeker weer
>woordvanhetjaarseizoen. Ik heb ookal veldbetreders en veldbestormers
>gezien.

Dat zou een bisstandem zijn toch? Duis werd bis, daar komen zowat alle
b's in het Latijn vandaan. Bello/duello.