The Dutch art of niksen

Sam Kafka

Feb 7, 2024, 5:01:37 PMFeb 7
Leuk artikeltje in de Engelse krant The Guardian van vandaag:

"The art of doing nothing: have the Dutch found the answer to burnout
culture?"

<https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2024/feb/07/the-art-of-doing-nothing-have-the-dutch-found-the-answer-to-burnout-culture>

--
Sam Kafka

h@wig

Feb 8, 2024, 2:41:49 AMFeb 8
Sam Kafka had uiteengezet :
Niksen. Er zijn toch hele volksstammen die het tot kunst hebben
verheven? Als je bedoelt dat de Engelstaligen nu eens een woord van
/ons/ lenen ipv andersom is het wel grappig. Maar ik zou het qua
eigentijdsheid dan wel als nixen hebben gespeld.

(Als hier de commercial voorbij komt van TUI waarin een vrouw sliszt:
'even helemnaal niksz' /moeten/ we dat altijd even nadoen. Goeie
reclame dusz.

Kleefgaren

Feb 8, 2024, 5:03:51 AMFeb 8
Op 8-2-2024 om 08:41 schreef h@wig:
Arnout is in de woonkamer en denkt aan niks. Hij is volmaakt gelukkig.

https://youtu.be/fpfMrQm4e0g?si=1tuBGVYsumNnUbsU&t=584

Bij de weg, deze man is echt komisch. Toen ik hem voor het eerst zag,
heb ik meteen zijn DvD's aangeschaft en hier en daar wel eens afgespeeld
bij een bijeenkomst of een nieuwjaarsborrel en een heidag. Succes verzekerd!

--
Erg, elf kannen.

Harry hol schon mal den Wagen.
--------------

Ruud Harmsen

Feb 9, 2024, 4:34:06 PMFeb 9
Thu, 08 Feb 2024 08:41:44 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Het is een man, de reclame is niet van TUI, en ze slist niet, maar
heeft een goeie dictie, ik weet wie ze is en ik mag haar wel.

Probeer het bij de feiten de houden ja.

h@wig

Feb 9, 2024, 5:16:15 PMFeb 9
Ruud Harmsen beweerde :
Oké oké oké...beetje rustig ja. Meneer H.

Niet TUI maar Sunweb, dus toch nie zo'n goeie reclame, anders had ik
dat wel onthouden.

Hier dan:
https://www.google.nl/search?q=+reclame+sunweb+en+nu+even+helemaal+niks&sca_esv=90675d82984edeb9&source=hp&ei=paLGZZ

en ik ben niet de enige:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/irritante-reclames
-waardoor-je-een-baksteen-door-de-buis-wil-slingeren?page=46

"Die vakantie reclame met die slissende stem en op het eind: "en nu
even helemaal nikschschsch" (Waarom niet gewoon "niets")
Het lijkt wel of ze de stemmen uitkiezen op een spraakgebrek ofzo"

Dat denk ik inderdaad. Irritante reclame blijft hangen.

Bakel

Feb 10, 2024, 4:58:36 AMFeb 10
Veel Randstatters slissen in de oren van veel niet-Randstatters.

Bakel

Feb 10, 2024, 5:08:20 AMFeb 10
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> [...]
>
> Oké oké oké...beetje rustig ja. Meneer H.
>
> Niet TUI maar Sunweb, dus toch nie zo'n goeie reclame, anders had ik

Ja, ze thlisth. Ik denk dat ze net voor de opname door een weshp in
haar tong is geshtoken.

> [...]
>
> "Die vakantie reclame met die slissende stem en op het eind: "en nu
> even helemaal nikschschsch" (Waarom niet gewoon "niets")

Wat is er mis met 'niks', aangenomen dat je het woord uit kunt
spreken?

> Het lijkt wel of ze de stemmen uitkiezen op een spraakgebrek ofzo"
>
> Dat denk ik inderdaad. Irritante reclame blijft hangen.

In de Randshtad wonen de meeshte menshen, dus is er misschien
nikschschsch op tegen om in een reclame net sho te klinken alsh
hunnie.

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 6:00:29 AMFeb 10
Fri, 09 Feb 2024 23:16:02 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Ik ben erg overgevoelig voor irritante reclames, maar ik vind haar
niet irritant, integendeel.
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 6:01:06 AMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 21:08:14 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Ja, ze thlisth. Ik denk dat ze net voor de opname door een weshp in
>haar tong is geshtoken.

Klopt niet. Ze slist niet.

> [...]
>
>In de Randshtad wonen de meeshte menshen, dus is er misschien
>nikschschsch op tegen om in een reclame net sho te klinken alsh

Bakel

Feb 10, 2024, 6:05:28 AMFeb 10
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Sat, 10 Feb 2024 21:08:14 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

> Klopt niet. Ze slist niet.

Ze spreekt de 's' in 'niks' uit alsof ze het puntje van haar tong
tussen haar tanden heeft zitten. 'Steeds' kan ze ook niet uitspreken.

Bakel

Feb 10, 2024, 6:06:40 AMFeb 10
> [...]

> scribeva:

> Ik ben erg overgevoelig voor irritante reclames, maar ik vind haar

Dat jij op dat spraakgebrekje valt is heel lief, Ruud.

wugi

Feb 10, 2024, 6:13:57 AMFeb 10
Op 9/02/2024 om 23:16 schreef h@wig:
Ik hoor veeel irritantere reclames alhier, zowel Vlaamse als
Franstalige. En ze zegt tenminste "nie-we" en niet dat irritante "nioewwe".

--
guido wugi

Bakel

Feb 10, 2024, 6:20:54 AMFeb 10
wugi <wu...@brol.invalid> wrote:

> Ik hoor veeel irritantere reclames alhier, zowel Vlaamse als
> Franstalige. En ze zegt tenminste "nie-we" en niet dat irritante "nioewwe".

Ik denk dat als nl-NL'ers en nl-BE'ers zich aan reclames gaan ergeren,
dat er dan hele verschillende dingen uitrollen.

h@wig

Feb 10, 2024, 6:23:36 AMFeb 10
Ruud Harmsen :
> Sat, 10 Feb 2024 21:08:14 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

Over wie heb je het?
'Het is een man en /ze/ slist niet'?
Ik had het over een vrouw, niet dat grappige brillenmeisje. Tui en
Sunbnweb gebruiken overigens nagenoeg dezelfde kreet: nu even helemnaal
niks. Als dat kind had geslist was het nietr irritant geweest, die mist
haar voortandjes.

> Klopt niet. Ze slist niet.

Dat komt jouw geloofwaardigheid in deszen niet ten goede. Szorrie.

Bakel

Feb 10, 2024, 6:25:24 AMFeb 10
Gek, hè?

h@wig

Feb 10, 2024, 6:31:35 AMFeb 10
Het is zò dat Bakel formuleerde :
Je hoeft het niet irritant te vinden. Als je het maar hóóórt.

> Dat jij op dat spraakgebrekje valt is heel lief, Ruud.

Misschien valt hij ook op 'klamme handjesz' en 'natte haartjesz'...
en liefszt ook nog een lekker loensz sztuk.

h@wig

Feb 10, 2024, 6:40:20 AMFeb 10
wugi heeft ons zojuist aangekondigd :
"Nuwe" is de norm, dat hoor ik hier "heul" veel.
Ik heb wel eens gelezen dat reclamejongens/meisjes ook, expres kiezen
voor dialect en spraakgebrek. Daarmee kun je je identificeren, je kunt
het lachwekkend vinden óf je ergert je er zo aan dat de slogan in je
oor blijft wurmen.

wugi

Feb 10, 2024, 6:40:52 AMFeb 10
Op 8/02/2024 om 11:03 schreef Kleefgaren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnout_Van_den_Bossche
Kvin hem ook heel goed. Ontdekte hem in sketches waarin hij het
managerdom fijnmaalt. Burgerlijk ingenieur (als ik:) plus economist,
maar vond een betere roeping.
Herinner me dat hij al eens is afgekraakt alhier, wat meer in de lijn
mijner verwachtingen lag, komende van Hollandse oortjes...

Zie echter ook Don McMillan, bvb
https://www.youtube.com/watch?v=hKfWNsUZjRQ

--
guido wugi

Rein

Feb 10, 2024, 7:13:11 AMFeb 10
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl>

> Het is een man, de reclame is niet van TUI, en ze slist niet, maar
> heeft een goeie dictie,/

Kilo's deskundigheid in één zin gepropt ...

En dan, over die man, dus:

> /ik weet wie ze is en ik mag haar wel. [...]

"Ongevraagde, Niet-terzakedoende, Gratis Extra Informatie,
Nieuw!" (RH)

--
<

Izak van Langevelde

Feb 10, 2024, 7:16:57 AMFeb 10
Een slang, je ziet het vaker...

--
Grinnikend door het leven...

Izak van Langevelde

Feb 10, 2024, 7:18:36 AMFeb 10
Ik adviseer een wattenstaafje...

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 8:36:57 AMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 12:23:26 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>Ruud Harmsen :

>Over wie heb je het?
> 'Het is een man en /ze/ slist niet'?

Grappig bedoelde crypticiteit. Die van PriceWise is een man met
dichter, Subweb een jonge vrouw, en TUI weet ik niet.

> [...]
>haar voortandjes.

>Dat komt jouw geloofwaardigheid in deszen niet ten goede. Szorrie.

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 8:43:24 AMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 22:06:36 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Dat jij op dat spraakgebrekje valt is heel lief, Ruud.

Ze is heel getalenteerd en creatief. Doet namelijk niet alleen die
reclames.
https://www.youtube.com/watch?v=QL7PEC6FmOM
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karima_El_Fillali
https://www.vpro.nl/vrije-geluiden/media~VPWON_1232817~karima-el-fillali-kapok-felicia-van-den-end-xavi-torres-vpro-vrije-geluiden~.html

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 8:44:40 AMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 12:13:56 +0100: wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:
>Ik hoor veeel irritantere reclames alhier, zowel Vlaamse als
>Franstalige. En ze zegt tenminste "nie-we" en niet dat irritante "nioewwe".

Kan allebei wat mij betreft, hangt van de analyse ofwel
lettergreepindeling af: nie-we of nieuw-e.

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 8:45:30 AMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 12:40:03 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>"Nuwe" is de norm,

Norm? In Brabant misschien, ja.

> dat hoor ik hier "heul" veel.

Kijk.

> [...]
>voor dialect en spraakgebrek. Daarmee kun je je identificeren, je kunt
>het lachwekkend vinden óf je ergert je er zo aan dat de slogan in je

h@wig

Feb 10, 2024, 9:24:06 AMFeb 10
Ruud Harmsen:
> Sat, 10 Feb 2024 22:06:36 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

> Ze is heel getalenteerd en creatief. Doet namelijk niet alleen die
> reclames.
> https://www.youtube.com/watch?v=QL7PEC6FmOM

Tja. Lekker tegendraads doen, Ruud.
Commentaren gelezen?

[...]

"ik werd gewoon gerickrolled door deze vrouw ����

"Heb expres niet bij Sunweb geboekt….

"Afgrijselijk"

"Graag genomineerd zien voor "de loden leeuw"

"ik heb zelf een italie versie van gemaakt"
(die snapte ik niet)

"Spoken word. Voor reclame, alsjeblieft zeg! Als deze reclame op tv
komt gaat meteen het geluid uit. Ze slist ook nog..."

"Is die voiceover stoned of aangeschoten of zo ? Vreselijk om aan te
horen , op de radio hoor je dit ook . Erg irritant"

Rein

Feb 10, 2024, 12:05:16 PMFeb 10
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl>

> Grappig bedoelde crypticiteit./

Wat kan er in godsnaam grappig zijn aan 'Het is een man en ze
slist niet'?
Wat kan er in godsnaam cryptisch zijn aan 'Het is een man en ze
slist niet'?

> /Die van PriceWise is een man met
> dichter [...]

Wat zou in godsnaam 'een man met dichter' kunnen zijn?

[knip]

--
<

Rein

Feb 10, 2024, 12:05:16 PMFeb 10
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> wugi <wu...@brol.invalid> scribeva:

> Kan allebei wat mij betreft, hangt van de analyse ofwel
> lettergreepindeling af: nie-we of nieuw-e.

Dat ik nog nooit iemand 'nieuw-uh' heb horen zeggen, komt vast
doordat rudhar er verstand van heeft en ik niet.

--
<

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 12:42:43 PMFeb 10
Sat, 10 Feb 2024 15:24:02 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>Ruud Harmsen:

>Tja. Lekker tegendraads doen, Ruud.
>Commentaren gelezen?

Jazeker, maar ik ben het er gewoon niet eens. Mijn eerlijke mening. Ik
hoef op mijn leeftijd toch niet mee te huilen met de wolven in het
bos? Om me populair te maken of zo?

Wat is wel diepgrondig HAAT is dat ordinaire en onbeschofe
luidsprekervervuilende geschreeuw van dat wijf van Social Deal. Wie
die rol speelt, weet ik niet. Als ik erachter kom, ga ik haar
afkraken.

>"ik werd gewoon gerickrolled door deze vrouw ????

Wat is rickrolling? Zal wel iets negatiefs wezen.

> [...]
>
>"Is die voiceover stoned of aangeschoten of zo ? Vreselijk om aan te
>horen , op de radio hoor je dit ook . Erg irritant"

Ze doen maar, moeten zij weten. Ik blijf zeggen: goede stem, goede
dictie, rustige ontspannen presentatie.

Bakel

Feb 10, 2024, 1:36:23 PMFeb 10
Maar dan kan ze nog wel een spraakgebrekje hebben en daarom een
vreemde keuze als voice-over zijn.

Bakel

Feb 10, 2024, 1:37:20 PMFeb 10
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Ruud Harmsen:

> Tja. Lekker tegendraads doen, Ruud.
> Commentaren gelezen?
>
> [...]

Misschien komt ze uit dezelfde regio als Ruud en kan hij het daarom
niet horen.

Bakel

Feb 10, 2024, 1:39:01 PMFeb 10
> [...]

> afkraken.

> Wat is rickrolling? Zal wel iets negatiefs wezen.

<https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ>

Bakel

Feb 10, 2024, 2:56:02 PMFeb 10
add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:

> Wat zou in godsnaam 'een man met dichter' kunnen zijn?

Ik heb die reclames opgezocht en ik zie Paul Haenen.
<https://www.pricewise.nl/over-pricewise/reclame-pricewise/>

Waar gaat het heen met de wereld?

Rein

Feb 10, 2024, 4:44:24 PMFeb 10
Dank. Heb ik nog één vraag: wat zou in godsnaam 'een man met
dichter' kunnen zijn?

--
<

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 4:55:43 PMFeb 10
Sun, 11 Feb 2024 06:55:56 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

Dochter. Vlak ernaast opt toetsebort.

>Ik heb die reclames opgezocht en ik zie Paul Haenen.
><https://www.pricewise.nl/over-pricewise/reclame-pricewise/>

Prijsvrij Vakanties.

>Waar gaat het heen met de wereld?

Naar verre warme oorden, vrees ik.

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 4:57:38 PMFeb 10
Sun, 11 Feb 2024 05:38:57 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Ze draaien de scènes heel snel weg, anders kon je zien hoe slecht er
feitelijk gedanst werd.

Ruud Harmsen

Feb 10, 2024, 5:00:06 PMFeb 10
Sun, 11 Feb 2024 05:37:16 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Westland en Schiedam is inderdaad vlak bij elkaar, maar we kwamen er
vroeger alleen maar op doorreis naar het strand of naar Den Haag. Was
toen, in de jaren 60, al een benauwende plek zonder ruimte, met alleen
smalle wegen aan alle kanten ingesloten door kassen. Ik snap wel dat
ze daar moeite hebben met die spreidingswet.

h@wig

Feb 10, 2024, 5:27:24 PMFeb 10
Ruud Harmsen:
>hedwig
[..]

> Jazeker, maar ik ben het er gewoon niet eens. Mijn eerlijke mening. Ik
> hoef op mijn leeftijd toch niet mee te huilen met de wolven in het
> bos? Om me populair te maken of zo?

De kwestie is niet of je haar geweldig vindt of irritant maar of je óók
hoort dat ze slist. Niet dus.
Moet ik nu al je eerdere en toekomstige beweringen over fonologie met
een korreltje zout nemen? Jammer.

[..]

Bakel

Feb 10, 2024, 5:56:18 PMFeb 10
Dat snap ik, maar daar had ik achter willen komen door die reclame te
bekijken. Ik zag echter alleen een ouder echtpaar, beiden typetjes
gespeeld door Paul Haenen. Verder geen dichter of dochter te zien.

Bakel

Feb 10, 2024, 5:58:42 PMFeb 10
Dat vind ik inderdaad het punt. Ook als Ruud zelf regionaal slist of
gewoon dat spraakgebrekje heeft, moeten zijn fonologisch zo superieure
oren slissen kunnen waarnemen.

Bakel

Feb 10, 2024, 6:01:34 PMFeb 10
Je hoeft ze natuurlijk niet per se tussen die kassen te spreiden.

Bakel

Feb 10, 2024, 6:08:41 PMFeb 10
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Sun, 11 Feb 2024 06:55:56 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

> Dochter. Vlak ernaast opt toetsebort.

> Prijsvrij Vakanties.

Ok, dus 'dichter' moest 'dochter' zijn en PriceWise moest Prijsvrij
zijn. Je maakt het niet eenvoudig voor de lezer. De Prijsvrij-reclame
staat hier, inclusief tandeloos dochtertje:
https://www.prijsvrij.nl/over-prijsvrij-nl/commercials

> Naar verre warme oorden, vrees ik.

Maar krijgen we straks Wim T. Schippers die kipknallers van Jumbo
aanprijst?

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 2:35:00 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 10:08:33 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>Maar krijgen we straks Wim T. Schippers die kipknallers van Jumbo
>aanprijst?

Dat laat ik gaarne aan zijn eigen beoordeling over, ik heb daar geen
mening over, Ernie.

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 2:37:53 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 09:58:38 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Dat vind ik inderdaad het punt. Ook als Ruud zelf regionaal slist of
>gewoon dat spraakgebrekje heeft,

Mijn toenmalige pogingen Portugees te spreken staan ergens online op
mijn site. In het Portugees (niet Europees Spaans) wordt bij mijn
weten dezelfde s gebruikt als in het Nederlands. Dus als je het weten
wilt ...

>moeten zijn fonologisch zo superieure
>oren slissen kunnen waarnemen.

Het hele begrip slissen is niet duidelijk gedefinieerd, een typische
lekenterm.

Kleefgaren

Feb 11, 2024, 2:53:19 AMFeb 11
Bakel <Ba...@vanb.invalid> wrote:

> [...]
> https://www.prijsvrij.nl/over-prijsvrij-nl/commercials

> Maar krijgen we straks Wim T. Schippers die kipknallers van Jumbo

Daar zou hij best geschikt voor zijn. Heeft hij al bewezen door dit
prachtige lied:

Zuurkool met vette jus
Soep vooraf, ja dat is mijn menu
Kaantjes met bruine bonen
Flink veel ei, niet van dat gewone
Blokken kaas met mayonaise
Warme friet en ook saucijzen
Sperciebonen uit het vet
Pap van brood, zo is het maar net

Arme kip, zo van het spit
Flink veel aardappelen waar een korstje aan zit
Een lekker prakje met een kuiltje jus
Garstig spek, dat is wat ik lus
Gebakken milt versierd met een sprotje
Zure bommen uit een potje
Ossetong in hete brij
Gegarneerd met dampende prei

Zwanehals gevuld met druiven
Paardehoef om af te kluiven
Wat dacht u van een pudding met bessesap
En als toetje garnalenpap
Slappe thee en vruchtenijsjes
Lendelappen met vele radijsjes
Gebraden haan in druipend vet
Koffie toe en dan naar bed

Hutspot met warme croquetten
En een doekje om de mond te betten
Oude kaas in vele talen
Oude vis kan veel verhalen

Rode wijn en pruimedanten
Zeer veel drank en ook fazanten
Tonnen bier en stapels brood
Harde worst vol kokosnoot
Pittig sausje van weleer
Ach wat wil een mens nog meer
Kastanjes op de geitebrij

--
At 'smaons vrog de hane uut dinxper in aalten kraei'jt, dan heft 'snachts
unmöndig e'waei'jt.

Bakel

Feb 11, 2024, 3:25:44 AMFeb 11
Maar je begreep dan ook wat ik bedoelde.

Bakel

Feb 11, 2024, 3:28:38 AMFeb 11

h@wig

Feb 11, 2024, 3:57:19 AMFeb 11
Bakel gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Ik vraag een kleurenblinde ook niet om advies welke tinten de muren
moeten hebben.

h@wig

Feb 11, 2024, 4:00:09 AMFeb 11
Ruud Harmsen:
Dan had jij als deskundige moeten zeggen "ze slist niet maar ze
lispelt, (of whatever), leek".

Bakel

Feb 11, 2024, 4:22:16 AMFeb 11
Maar we komen er nu pas achter dat Ruud kleurenblind is.

Bakel

Feb 11, 2024, 4:22:57 AMFeb 11
h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Ruud Harmsen:

> Dan had jij als deskundige moeten zeggen "ze slist niet maar ze
> lispelt, (of whatever), leek".

Hij doet gewichtig maar voegt niksh zinnigs toe.

Rein

Feb 11, 2024, 7:53:04 AMFeb 11

[knip]

> Dochter. Vlak ernaast opt toetsebort.

En nou maar hopen dat niemand begint over:

"En dan ben ik toch heel goed in dingen nalezen" (RH)

"Lees je wel eens terug wat je zelf schrijft? Denk je wel eens
na hoe dat misschien op anderen overkomt? Ik doe dat zelf
wel" (RH)

[knip]

--
<

Rein

Feb 11, 2024, 7:53:05 AMFeb 11
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

[knip]

> Het hele begrip slissen is niet duidelijk gedefinieerd, een typische
> lekenterm.

Alleen een deskundige weet precies waar-ie het over heeft wanneer
hij in alle stelligheid beweert dat ze niet slist.

--
<

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 10:24:06 AMFeb 11
Sat, 10 Feb 2024 12:01:03 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Sat, 10 Feb 2024 21:08:14 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Klopt niet. Ze slist niet.

https://www.spotview.nl/reclames/acteur/karima-el-fillali/
https://www.youtube.com/watch?v=5GgAk_nwD_E

Er is objectief wel iets bijzonders aan haar [s] (een heel licht
verschil), maar slissen is dat beslist niet. Wat het wel is, zou ik
met mijn toch ook best beperkte fonetische kennis niet weten te
zeggen.

Dit is trouwens de Vlaamse versie:
https://www.youtube.com/watch?v=7u-gqAB1Iu4
En er zijn ook Deense spotjes, maar ik vond niet de bijpassende.
--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 10:27:48 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 08:37:51 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

> [...]
>mijn site. In het Portugees (niet Europees Spaans) wordt bij mijn
>weten dezelfde s gebruikt als in het Nederlands. Dus als je het weten

Ik ben ondertussen weer les aan het nemen, om het nou eindelijk eens
echt vloeiend te leren spreken, en liefst ook in alle omstandigheden
te verstaan. Van soapseries (Telenovelas) versta ik nog steeds vrijwel
niets. Gisteren vond ik een Braziliaanse ondertitelingsfile bij de
eentalige DVD van Capitães de Abril die ik heb. Dat helpt wel! Hoewel
er niet exact onder staat wat ze zeggen.

>Het hele begrip slissen is niet duidelijk gedefinieerd, een typische
>lekenterm.

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 10:28:38 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 10:00:05 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Ook niet gedefinieerd wat dat dan is. Simpelste geval is alle s'en als
Engelse th uitspreken, maar dat doet zij in elk geval niet.

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 10:29:53 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 20:22:52 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Klopt objectief niet. Als ik iets te melden heb, meld ik het. Als ik
het niet weet te benoemen, zeg ik dat ook eerlijk. Altijd al zo
gedaan, al ruim 20 jaar.

Ruud Harmsen

Feb 11, 2024, 10:35:02 AMFeb 11
Sun, 11 Feb 2024 20:22:12 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Ik ben niet kleurenblind (alle drie of meer soorten die bestaan, die
heb ik allemaal niet), over kleuren (zie website) heb ik heel
buitenissige ideeën, maar hier thuis gaat mijn vrouw over de kleuren.
Want ik wil vooral alles wit, geleerd van haar, ca. 40 jaar geleden,
maar nu wil zij juist het wit vaak weer weg. We overleggen, zoeken een
compromis, maar uiteindelijk is haar stem beslissend, omdat ik dat zo
beslis, ha ha.

Wel heb ik een mosterdgele auto. Die had blauw zullen zijn (ook weer
in overleg) maar het liep een beetje anders. Ik vind hem steeds mooier
worden. Maar is nu 11 jaar oud, en kost soms geld. Dat is vaak het
begin van het einde.

Bakel

Feb 11, 2024, 11:56:08 AMFeb 11
> [...]

> Dit is trouwens de Vlaamse versie:
> https://www.youtube.com/watch?v=7u-gqAB1Iu4
> En er zijn ook Deense spotjes, maar ik vond niet de bijpassende.

Vlaamse presentatoren en voice-overs klinken vaak alsof ze tegen
zesjarigen praten, maar afgezien daarvan is deze niet op een
spraakgebrekje geselecteerd.

Rein

Feb 11, 2024, 1:53:22 PMFeb 11
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

[knip]

> Klopt objectief/

"Ik doe op elk moment wat me goeddunkt op basis van
wat ik voel." (RH)

"Vanwaar wat is stelde wat ik de man ben wie alles op
gevoel doet in wezen." (RH)

> /niet. Als ik iets te melden heb, meld ik het./

"Tja." (RH, integrale reactie)

"La la la , die die die, la la.
Dideldie, La la la , die die die, la la." (RH)

> /Als ik
> het niet weet te benoemen, zeg ik dat ook eerlijk. Altijd al zo
> gedaan, al ruim 20 jaar.

"Probeer het bij de feiten de houden ja." (RH)

--
<

pe

Feb 11, 2024, 3:46:25 PMFeb 11
Sam Kafka <samgreg...@gmail.com> wrote:
> Leuk artikeltje in de Engelse krant The Guardian van vandaag:
>
> "The art of doing nothing: have the Dutch found the answer to burnout
> [...]

Wedden dat dit uitdraait op opdemangedrein?

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

Feb 11, 2024, 4:30:24 PMFeb 11
Hoe weet jij dat toch altijd?

Rein

Feb 11, 2024, 4:44:07 PMFeb 11
pe <p...@pe.pe> wrote:

[knip]

> Wedden dat dit uitdraait op opdemangedrein?

"Jouw bedoelingen zijn duidelijk genoeg, inhoudsloos
kwaadaardig stalktrolletje." (pe)

--
<

Sam Kafka

Feb 11, 2024, 6:23:22 PMFeb 11
pe <p...@pe.pe> kirjutas:

>Wedden dat dit uitdraait op opdemangedrein?

Komt natuurlijk omdat ik er niet bij was om het zaakje in goede banen te
leiden.

--
Sam Kafka

h@wig

Feb 12, 2024, 6:29:30 AMFeb 12
Ruud Harmsen stelde dit idée voor :
> [...]
> verschil), maar slissen is dat beslist niet. Wat het wel is, zou ik
> met mijn toch ook best beperkte fonetische kennis niet weten te

Dat is al iets.
Als je dat nou meteen had gezegd had ik niet aan je oren getwijfeld.

pe

Feb 12, 2024, 10:33:49 AMFeb 12
Dat ligt zó voor de hand dat ik het miste.

--
LaTiE FijN zIJn

pe

Feb 12, 2024, 10:33:49 AMFeb 12