Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Morgen kom ik te laat

93 views
Skip to first unread message

HoeZegJeDat

unread,
Jun 1, 2009, 7:23:51 AM6/1/09
to
Ik hoor overal : "Ik ben te laat. je bent te laat...".

Maar ik hoor nooit: morgen kom ik te laat.
Ik weet dat dit fout is, maar hoe zeg je het dan goed?


Of ik komt daar tussen XX:xx en YY:yy.

de lachende panda

unread,
Jun 1, 2009, 7:39:38 AM6/1/09
to

'ik komt' ? :-)

Ik begrijp niet wat je wilt zeggen/vragen.
Meestal zeg je niet: 'Morgen kom ik te laat', omdat je vandaag nog
niet weet dat je morgen te laat zult zijn.

Misschien kun je je vraag verduidelijken - waar gaat het je om?
--
Panda

www.delachendepanda.nl

HoeZegJeDat

unread,
Jun 1, 2009, 8:12:06 AM6/1/09
to

> 'ik komt' ?  :-)


Ik bedoel ik kom

> Ik begrijp niet wat je wilt zeggen/vragen.
> Meestal zeg je niet: 'Morgen kom ik te laat', omdat je vandaag nog
> niet weet dat je morgen te laat zult zijn.

Stel, om 9 uur begin je altijd met je werkt, of om 9:00 uur begint de
les of een bijeenkomst.
Of stel je hebt een afspraak met iemand tussen 8:00 en 11:00.

Maar vandaag weet je dat je daar een uur later aankomt.

Je stuurt die persoon een email of je belt hem en je zegt: Vandaag kom
ik te laat. ( nee dit kan niet).


de lachende panda

unread,
Jun 1, 2009, 8:24:49 AM6/1/09
to
On Mon, 1 Jun 2009 05:12:06 -0700 (PDT), HoeZegJeDat
<zia...@hotmail.com> wrote:

>> Meestal zeg je niet: 'Morgen kom ik te laat', omdat je vandaag nog
>> niet weet dat je morgen te laat zult zijn.
>
>Stel, om 9 uur begin je altijd met je werkt, of om 9:00 uur begint de
>les of een bijeenkomst.
>Of stel je hebt een afspraak met iemand tussen 8:00 en 11:00.
>
>Maar vandaag weet je dat je daar een uur later aankomt.
>
>Je stuurt die persoon een email of je belt hem en je zegt: Vandaag kom
>ik te laat. ( nee dit kan niet).

Dan zul je meestal iets schrijven/zeggen als: "Morgen kom ik een half
uurtje later." Of "Morgen ben ik wat later."
Ik denk dus dat het 'm vooral zit in de woorden 'te laat'. Dat je die
niet gebruikt voor iets waarvan je nu al zeker weet dat dat zal
gebeuren. Hoewel ik me wel weer kan voorstellen dat je, als je nu al
weet dat het morgen zal ijzelen, zegt: "O jee, dan kom ik vast te
laat!"
--
Panda

www.delachendepanda.nl

de lachende panda

unread,
Jun 1, 2009, 8:26:22 AM6/1/09
to
On Mon, 01 Jun 2009 14:24:49 +0200, de lachende panda
<delache...@homeditweghalen.nl> wrote:

>>Stel, om 9 uur begin je altijd met je werkt, of om 9:00 uur begint de
>>les of een bijeenkomst.
>>Of stel je hebt een afspraak met iemand tussen 8:00 en 11:00.
>>
>>Maar vandaag weet je dat je daar een uur later aankomt.
>>
>>Je stuurt die persoon een email of je belt hem en je zegt: Vandaag kom
>>ik te laat. ( nee dit kan niet).
>
>Dan zul je meestal iets schrijven/zeggen als: "Morgen kom ik een half
>uurtje later." Of "Morgen ben ik wat later."
>Ik denk dus dat het 'm vooral zit in de woorden 'te laat'. Dat je die
>niet gebruikt voor iets waarvan je nu al zeker weet dat dat zal
>gebeuren. Hoewel ik me wel weer kan voorstellen dat je, als je nu al
>weet dat het morgen zal ijzelen, zegt: "O jee, dan kom ik vast te
>laat!"

En in dat geval is het nog niet helemaal zeker.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

el misti

unread,
Jun 1, 2009, 8:41:56 AM6/1/09
to
On Mon, 1 Jun 2009 04:23:51 -0700 (PDT), HoeZegJeDat
<zia...@hotmail.com> wrote:

>Ik hoor overal : "Ik ben te laat. je bent te laat...".
>
>Maar ik hoor nooit: morgen kom ik te laat.
>Ik weet dat dit fout is, maar hoe zeg je het dan goed?

Er is niets fout aan, het is alleen ongebruikelijk.

Johannes

unread,
Jun 1, 2009, 11:11:36 AM6/1/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:o6i725h9morh8qu4f...@4ax.com...

Zodra je weet dat je de tijd waarop je ergens moet zijn, niet kunt halen, is
er sprake van dat je te laat komt. Ongeacht de oorzaak daarvan.
Als je nu al weet dat je morgen niet op tijd kunt zijn, kun je dat nu al
zeggen.
Idem als je opzettelijk te laat zult komen.


rpost

unread,
Jun 1, 2009, 11:19:24 AM6/1/09
to
Johannes schrijft:

>Zodra je weet dat je de tijd waarop je ergens moet zijn, niet kunt halen, is
>er sprake van dat je te laat komt. Ongeacht de oorzaak daarvan.
>Als je nu al weet dat je morgen niet op tijd kunt zijn, kun je dat nu al
>zeggen.
>Idem als je opzettelijk te laat zult komen.

M.a.w.: 'te laat' betekent: later dan de ander verwacht.
Vooraf melden dat je te laat komt is dus onmogelijk.

--
Reinier

el misti

unread,
Jun 1, 2009, 11:30:51 AM6/1/09
to

Nee, 'te laat' kan ook bijv. betekenen: later dan noodzakelijk.

Ik kan morgen te laat komen om de huldiging van de kampioen mee te
maken. Dat kan ik nu al zeggen, want ik moet 's morgens nog eerst in
Maastricht zijn.

Johannes

unread,
Jun 1, 2009, 11:32:06 AM6/1/09
to

"rpost" <rp...@pcwin518.campus.tue.nl> schreef in bericht
news:h00rhs$1enf$2...@mud.stack.nl...

Ik kan aan mijn buurman melden dat ik morgen expres een uur te laat op mijn
werk kom, om mijn baas te pesten (bijvoorbeeld).


de lachende panda

unread,
Jun 1, 2009, 11:37:24 AM6/1/09
to

Dat is zo, maar als je zegt 'O jee, dan kom ik vast te laat' bedoel je
dat de kans groot is, niet dat het zeker is.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

de lachende panda

unread,
Jun 1, 2009, 11:39:00 AM6/1/09
to

Dat is wel zo, maar de vraag is nu: hoe druk je dat uit als je het
laat weten? Ik denk dat het meer gebruikelijk is om in zo'n geval te
zeggen: "Ik kan morgen niet op tijd zijn voor de huldiging" dan "Ik
ben morgen te laat voor de huldiging". Wat dat laatste niet fout
maakt; ik denk alleen dat je het niet zo gauw zo zult zeggen.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

rpost

unread,
Jun 1, 2009, 11:57:41 AM6/1/09
to
de lachende panda schrijft:

>On Mon, 01 Jun 2009 17:30:51 +0200, el misti
><sjaakpiestv...@live.nl> wrote:
>
>>On Mon, 1 Jun 2009 15:19:24 +0000 (UTC), rp...@pcwin518.campus.tue.nl
>>(rpost) wrote:

>>>M.a.w.: 'te laat' betekent: later dan de ander verwacht.
>>>Vooraf melden dat je te laat komt is dus onmogelijk.
>>
>>Nee, 'te laat' kan ook bijv. betekenen: later dan noodzakelijk.
>>
>>Ik kan morgen te laat komen om de huldiging van de kampioen mee te
>>maken. Dat kan ik nu al zeggen, want ik moet 's morgens nog eerst in
>>Maastricht zijn.

Je hebt gelijk. Een betere algemene omschrijving voor 'te laat'
is dus: later dan noodzakelijk. 'Ik kom morgen te laat' is zo vreemd
omdat je met zo'n melding die noodzaak meestal opheft of vermindert.

>Dat is wel zo, maar de vraag is nu: hoe druk je dat uit als je het
>laat weten? Ik denk dat het meer gebruikelijk is om in zo'n geval te
>zeggen: "Ik kan morgen niet op tijd zijn voor de huldiging" dan "Ik
>ben morgen te laat voor de huldiging". Wat dat laatste niet fout
>maakt; ik denk alleen dat je het niet zo gauw zo zult zeggen.

Volgens mij kan ik dat gewoon zeggen.

>Panda
>
>www.delachendepanda.nl

--
Reinier

el misti

unread,
Jun 1, 2009, 1:02:14 PM6/1/09
to

Yep, was mijn eerste reactie ook. Het is niet fout, maar ook niet
gebruikelijk.

iMark

unread,
Jun 1, 2009, 1:04:27 PM6/1/09
to
el misti <sjaakpiestv...@live.nl> wrote:

Inderdaad. Het is gebruikelijker om dan te zeggen: Morgen kom ik wat
later. Zeker als je de reden op voorhand al weet.

sglde...@gmail.com

unread,
Jun 1, 2009, 2:05:19 PM6/1/09
to
On 1 jun, 19:04, grinnikt.mees...@INVALIDxs4all.nl (iMark) wrote:

In het Engels is het een nuance anders. 'To be late' is 'te laat
zijn'.

Johannes

unread,
Jun 1, 2009, 2:11:08 PM6/1/09
to

<sglde...@gmail.com> schreef in bericht
news:88013618-f69f-4c8c...@g1g2000yqh.googlegroups.com...

Want als je "the late" bent, kom je nergens meer op tijd. Behalve bij
Sint-Petrus. :-)


Ruud Harmsen

unread,
Jun 2, 2009, 2:40:33 AM6/2/09
to
Mon, 1 Jun 2009 04:23:51 -0700 (PDT): HoeZegJeDat
<zia...@hotmail.com>: in nl.taal:

>Ik hoor overal : "Ik ben te laat. je bent te laat...".
>
>Maar ik hoor nooit: morgen kom ik te laat.
>Ik weet dat dit fout is, maar hoe zeg je het dan goed?

De situatie komt nooit voor, omdat het woord 'te' aangeeft dat het te
laat komen niet bedoeld was, niet met opzet was, zodat je per
definitie ook nooit van te voren weet dat het zal gaan gebeuren.

Maar dat wist je wel toch?

>Of ik komt daar tussen XX:xx en YY:yy.

Ik weet nooit of deze poster nou serieuze vragen stelt, of alleen
onzinnige om reacties uit te lokken, m.a.w. een trol is.

Betreffende poster beweert altijd serieuze problemen te hebben met de
Nederlandse taal, wegens een autochtone (Berberse) achtergrond, maar
blijkt in de praktijk de taal zelf zeer goed te beheersen. Beetje
merkwaardig.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Rudolpho

unread,
Jun 2, 2009, 2:55:00 AM6/2/09
to
de lachende panda schreef:

8<

> Hoewel ik me wel weer kan voorstellen dat je, als je nu al
> weet dat het morgen zal ijzelen, zegt: "O jee, dan kom ik vast te
> laat!"

Dan moet je vroeger vertrekken :-)
--

Rudolpho
Carpe Diem

Johannes

unread,
Jun 2, 2009, 8:22:50 AM6/2/09
to

"Rudolpho" <a...@b.invalid> schreef in bericht
news:4a24ccc7$0$191$e4fe...@news.xs4all.nl...

> de lachende panda schreef:
>
> 8<
>
>> Hoewel ik me wel weer kan voorstellen dat je, als je nu al
>> weet dat het morgen zal ijzelen, zegt: "O jee, dan kom ik vast te
>> laat!"
>
> Dan moet je vroeger vertrekken :-)

Als je ijzel een dag van tevoren met zekerheid kunt voorspellen, en ook nog
eens het juiste moment op de dag en de exacte locatie, kun je meteen als
topmeteoroloog aan de slag bij het KNMI.


iMark

unread,
Jun 2, 2009, 5:45:51 PM6/2/09
to
<sglde...@gmail.com> wrote:

Hoogst interessant. Maar gaat u verder......

0 new messages