Het kan verkeren ...

Ruud Harmsen

Ondertussen aan het Alpine-Xfce front: de wine uitvoering van Alpine
Linux ondersteunt alleen nog maar 64-bits Windows library functies,
geen 32 bits meer. Dan vrees ik dat de oude Agent die ik heb er niet
meer mee draaiende te krijgen is. Voorlopige tests wijzen dat ook uit.
(Ook wine 8.3 ipv 7.21 bood geen soelaas.)

Dus het kan zomaar gebeuren dat ik over enige tijd toch opeens hier
herverschijn met een post in het Georgisch-Birmaans, geplaatst met
Thunderbird. Zoals mensen hier mij tot vervelens toe hebben
aangeraden. Zo zie je maar weer. Ooit dringt het door.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Ondertussen aan het Alpine-Xfce front: de wine uitvoering van Alpine
>Linux ondersteunt alleen nog maar 64-bits Windows library functies,
>geen 32 bits meer. [...]

Speciaal om jou een plezier te doen heb ik Alpine even gedownload en een
VM van gemaakt. Als ik die VM opstart krijg ik:

localhost login: _

Conclusie: Alpine is zo'n distributie in de categorie "waarom makkelijk
doen als het ook moeilijk kan".

Ik vind het erg dapper van jou dat je je daaraan durft te wagen.

> [...]
>Thunderbird. Zoals mensen hier mij tot vervelens toe hebben
>aangeraden. Zo zie je maar weer. Ooit dringt het door.

Tjonge !Dat zal me een consternatie geven in nl.taal!

--
Pancho

Ruud Harmsen

Wed, 08 Mar 2023 00:03:42 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>
>localhost login: _
>
>Conclusie: Alpine is zo'n distributie in de categorie "waarom makkelijk

Nee hoor. Je vult in: root, geen password. Dan: setup-alpine, voor
vrijwel alle vragen de default handhaven. Dan reboot. Et voilà ! In
een minuut geïnstalleerd.

Nu inloggen met het wachtwoord dat je net zelf hebt ingesteld. Dan:
setup-desktop xfce

Weer reboot.

Nu heb je een grafische omgeving, die zelfs jij snapt.

Bij dingen als Ubuntu en Mint duurt die procedure ongeveer een half
uur, door al de ongevraagde dingen die worden geïnstalleerd.

>Ik vind het erg dapper van jou dat je je daaraan durft te wagen.

Ik had ook nog even Arch Linux geprobeerd. Maar dat was zelfs MIJ te
spartaans.

>Tjonge !Dat zal me een consternatie geven in nl.taal!

Dat denk ik ook. Ik vergeuh me er nu al op. Net weer een belangrijke
stap gedaan bij het manipuleren van de data van Thunderbird. Dat opent
de weg naar een zelf te bouwen, betrekkelijk eenvoudige conversieslag
van Eudora 7 naar Firefox huidig. Eerder probeerde ik al uit wat
anderen op dat punt aanbieden, maar geen ervan werkte goed of was
begrijpelijk genoeg.

Kleefgaren

Straks krijg je je Goggomobiel ook niet meer aangezwegeld; moet je een 2CV
gaan kopen! Tis wat met de wereld, t gaat toch veuls te snel allemaal.

--

I was playing Pink Floyd in my room full blast when my dad started
pounding on the door yelling at me to turn it up.

Knal en erf ‘n eg

Ruud Harmsen

Wed, 08 Mar 2023 07:31:51 +0100: Kleefgaren <ge...@test.nl> scribeva:

>Straks krijg je je Goggomobiel ook niet meer aangezwegeld; moet je een 2CV
>gaan kopen! Tis wat met de wereld, t gaat toch veuls te snel allemaal.

Daarom. Het is nu wel vrij zeker dan ik de noodzaak Eudora te blijven
gebruiken kan gaan elimineren. Dat zal een hele opluchting worden. Ik
zocht zoiets al jaren.

Agent is niet echt belangrijk, maar usenet schijnt ook met Thunderbird
te kunnen.

Mijn voorkeur was eigenlijk Evolution, een begrijpelijker programma,
maar minder portabel, want alleen Linux. Thunderbird is er, begrijp
ik, ook voor Windows en Mac.

Ruud Harmsen

On 3/7/23 20:25, Ruud Harmsen wrote:
> met een post in het Georgisch-Birmaans, geplaatst met
> Thunderbird.

Nu is het dus eigenlijk al niet spannend meer. Jammer. Het is ook nooit
goed.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

> [...]

>setup-desktop xfce

>Weer reboot.

>Nu heb je een grafische omgeving, die zelfs jij snapt.

Speciaal om jou te plezieren nog maar eens geprobeerd. Dat je voor
configuratie van je toetsenbord letterlijk "nl-us" moet intypen en dat
Timezone in Hoofdletters MOET worden opgegeven vind ik echt niet meer
van deze tijd.

25 jaar geleden installeerde ik Mandrake en dat ging ook toen al keurig
via een aantal keuzeschermpjes. Dat je nu, 25 jaar later, alles zelf
handmatig moet invullen is moeilijk doen om het moeilijk doen.

>Bij dingen als Ubuntu en Mint duurt die procedure ongeveer een half
>uur, door al de ongevraagde dingen die worden geïnstalleerd.

Installeren doe je in principe maar 1 keer en los daarvan, bij mij is
zo'n installatie binnen een kwartiertje (zoniet korter) gepiept, dus
waar hebben we het over.

Enfin, na beide setups te hebben gedaan weer een inlogschermpje bij het
opstarten. Ingelogd en "startx" opgegeven.

Pruttel pruttel pruttel... "unable to connect to X server: Connection
refused".

Ik waan mij terug in de begindagen van Linux, toen je voor werkelijk
ELKE handeling een MAN page moest raadplegen of "Running Linux" lezen.

25 Jaar geleden zou ik zoiets nog hebben aangepakt, maar nu heb ik er
gewoon geen zin meer in.

>Ik had ook nog even Arch Linux geprobeerd. Maar dat was zelfs MIJ te
>spartaans.

Slackware!

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Pancho Sanza wabhala:

> [...]

>Ik waan mij terug in de begindagen van Linux, toen je voor werkelijk
>ELKE handeling een MAN page moest raadplegen of "Running Linux" lezen.

Ook dit nog: Ingelogd als root zijnde "shutdown now" ingetypt.

-ash: shutdown: not found

(shutdown is het commando waarmee je je Linuxbak uitzet.)

--
Pancho

Ruud Harmsen

Wed, 08 Mar 2023 13:21:34 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Speciaal om jou te plezieren nog maar eens geprobeerd. Dat je voor
>configuratie van je toetsenbord letterlijk "nl-us" moet intypen en dat

Heb je serieus een toetsenbord met Nederlandse indeling dan? Dat is
best uitzonderlijk. Ik gebruik gewoon de default, us.

>Timezone in Hoofdletters MOET worden opgegeven vind ik echt niet meer
>van deze tijd.

Tja. Het gaat ook om een eenmalige installatie, hè?

>25 jaar geleden installeerde ik Mandrake en dat ging ook toen al keurig
>via een aantal keuzeschermpjes. Dat je nu, 25 jaar later, alles zelf
>handmatig moet invullen is moeilijk doen om het moeilijk doen.

Nee, luiheid, plus geen aannames doen over wat al beschikbaar is. En
de lijst van mirrors is wel met een genummerd lijstje.

>Installeren doe je in principe maar 1 keer en los daarvan, bij mij is
>zo'n installatie binnen een kwartiertje (zoniet korter) gepiept, dus
>waar hebben we het over.

Knap hoor. O wacht, maar ik deed het vaak op een klein en oud
computertje.

>Enfin, na beide setups te hebben gedaan weer een inlogschermpje bij het
>opstarten. Ingelogd en "startx" opgegeven.

Dat hoeft niet. Hij moet vanzelf doorlussen naar de grafische login.

>Pruttel pruttel pruttel... "unable to connect to X server: Connection
>refused".

Dat had ik ook toen in volgens de instructues LDqt probeerde te
installeren. Verder nooit, niet bij Gnome, KDE, of Xfce.

>Ik waan mij terug in de begindagen van Linux, toen je voor werkelijk
>ELKE handeling een MAN page moest raadplegen of "Running Linux" lezen.

Ha ha. Nog erger: man pages zitten er standaard niet op! Om ruimte te
sparen. Alpine Linux moet namelijk ook werken met embedded systems,
met minimale resources, en/of geheel in RAM.

>25 Jaar geleden zou ik zoiets nog hebben aangepakt, maar nu heb ik er
>gewoon geen zin meer in.

Dat had ik ook met Arch.

Ondertussen: net weer een shell-scriptje gebruikt dat ik in 1988
schreef, tot groot genoegen van enkele collega’s.

>Slackware!

Ken ik niet, nooit naar gekeken.

Ruud Harmsen

Wed, 08 Mar 2023 13:41:49 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Klopt. Heet anders. Even denken, wat was het ook al weer? poweroff
geloof ik. reboot doet het wel.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Nee, luiheid, plus geen aannames doen over wat al beschikbaar is. En
>de lijst van mirrors is wel met een genummerd lijstje.

Welnee! Het eerste wat de meesten (op RH na) willen is dat de installa-
tie op een heldere, duidelijke en overzichtelijke wijze wordt begeleid,
en dat je zonder verplicht allerlei schimmige keuzes te moeten maken een
werkend systeem verkrijgt.

Het klooien en puzzelen komt daarna dan wel.

>Knap hoor. O wacht, maar ik deed het vaak op een klein en oud
>computertje.

Nou, het is gelukt hoor! Ik heb nu een klein stilstaand rennend muisje
op mijn scherm. Op een desktop die echt niet meer van deze tijd is.

Clou was alleen "setup-desktop" uitvoeren zonder xfce erachter als
argument.

>Ha ha. Nog erger: man pages zitten er standaard niet op! Om ruimte te
>sparen.

"sudo" Zit er ook niet ik, heb ik gemerkt. Dus "sudo poweroff" werkt
niet. Eerst "su" doen en eenmaal ingelogd als root "poweroff" doen.

>Alpine Linux moet namelijk ook werken met embedded systems,
>met minimale resources, en/of geheel in RAM.

Dat betekent nog niet dat je de installatie ingewikkeld en
ondoorgrondelijk "alleen voor gevorderden" hoeft te maken.

>Ondertussen: net weer een shell-scriptje gebruikt dat ik in 1988
>schreef, tot groot genoegen van enkele collega’s.

Die collega's zullen wel blij waren met zo'n Linux bikkel als jij te
mochten samenwerkten!

>Ken ik niet, nooit naar gekeken.

Slackware was de eerste, zoniet 1 der eerste Linux distributies ooit.
Daarna kreeg je Debian, sUSE en Red Hat.

Terwijl we heden ten dage opgescheept zitten met een wildgroei aan namen
die volgens distrowatch allemaal beweren "simple", "efficient" en
"stable" zijn. Wat een enorme overkill!

--
Pancho

Ruud Harmsen

Fri, 10 Mar 2023 15:59:42 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>tie op een heldere, duidelijke en overzichtelijke wijze wordt begeleid,
>en dat je zonder verplicht allerlei schimmige keuzes te moeten maken een

Dat is precies wat setup-alpine biedt, de defaults passen normaal
precies. En dat te hebben was precies de reden waarin ik bij Arch
Linux a snel afhaakte.

>Het klooien en puzzelen komt daarna dan wel.

>Nou, het is gelukt hoor! Ik heb nu een klein stilstaand rennend muisje
>op mijn scherm. Op een desktop die echt niet meer van deze tijd is.

Welk moderner alternatief snel je voor? Wat is daarvan het voordeel?
En wat het essentiële verschil?

>Clou was alleen "setup-desktop" uitvoeren zonder xfce erachter als
>argument.

Maakt niet uit, kiezen via command line argument is hetzelfde als via
menuutje. Kijk maar in de code, is gewoon een simpel shellscript.

>"sudo" Zit er ook niet ik, heb ik gemerkt. Dus "sudo poweroff" werkt
>niet. Eerst "su" doen en eenmaal ingelogd als root "poweroff" doen.

sudo is om rare redenen recent vervangen door doas. Hou ik ook niet
van. Ik zet in mijn installatiescript lekker zelf weer sudo erop, en
activeer dat. Hoe weet ik niet meer, kan ik nakijken, maar wil je
waarschijnlijk niet weten.

>Dat betekent nog niet dat je de installatie ingewikkeld en
>ondoorgrondelijk "alleen voor gevorderden" hoeft te maken.

Is ze in de default situatie ook niet. Wel in iets ingewikkelder
situaties. Ik ben nu aan het bestuderen hoe veilig dual boot te
krijgen.
https://docs.alpinelinux.org/user-handbook/0.1a/Installing/manual.html#_finalizing
lijkt kansrijk.

>Die collega's zullen wel blij waren met zo'n Linux bikkel als jij te
>mochten samenwerkten!

Linux bestond toen nog niet, we waren ons allemaal aan het inwerken in
Unix. System V of BSD.

>Slackware was de eerste, zoniet 1 der eerste Linux distributies ooit.
>Daarna kreeg je Debian, sUSE en Red Hat.

Ik heb dat allemaal niet gevolgd. Ooit wel een Red Hat cdrom gekocht,
maar vrijwel niets mee gedaan.

>Terwijl we heden ten dage opgescheept zitten met een wildgroei aan namen
>die volgens distrowatch allemaal beweren "simple", "efficient" en
>"stable" zijn. Wat een enorme overkill!

Yeah. It's a free world. In de praktijk heb je maar een paar
hoofdlijnen, namelijk Debian/Ubuntu, RedHat/Fedora, Slackware/Suse,
Arch/Manjaro, Gentoo, en Alpine. Nog iets belangrijks vergeten?

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Welk moderner alternatief snel je voor? Wat is daarvan het voordeel?
>En wat het essentiële verschil?

Alles eigenlijk wel. Die Xfce desktop ziet er precies zo uit als 25 jaar
geleden. Misschien zijn er nog wel computertjes te verzinnen waar zo'n
spartaans geval het hoogst haalbare is, maar ik weet ook dat Xfce anno
2000 al prima draaide op toendertijd gebruikelijke hardware.

En verschillen? Jij hebt Cinnamon gebruikt, dus je zou moeten weten wat
daar allemaal mee mogelijk is, vergeleken met Xfce.

Maar wel staat er Firefox op, wat die minimalistische gedachte zonder
man pages gelijk al een beetje belachelijk maakt qua schijfgebruik.

> [...]
>van. Ik zet in mijn installatiescript lekker zelf weer sudo erop, en
>activeer dat. Hoe weet ik niet meer, kan ik nakijken, maar wil je

Al die commando's zitten in Alpine samen in 1 executable: busybox. En
shutdown, sudo en waarschijnlijk nog wel enkele gebruikelijke Linux
commando's zitten daar dus niet bij.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Sat, 11 Mar 2023 18:53:34 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Alles eigenlijk wel. Die Xfce desktop ziet er precies zo uit als 25 jaar
>geleden.

Nou en?

>Misschien zijn er nog wel computertjes te verzinnen waar zo'n
>spartaans geval het hoogst haalbare is, maar ik weet ook dat Xfce anno
>2000 al prima draaide op toendertijd gebruikelijke hardware.

En DUS moet het anders, om de extra processorkracht en het geheugen op
te souperen? Waarom? Dat is toch een rare mentaliteit?

>En verschillen? Jij hebt Cinnamon gebruikt, dus je zou moeten weten wat
>daar allemaal mee mogelijk is, vergeleken met Xfce.

Ik zie weinig verschillen. De balk staat boven ipv onder, dat is het
zo’n beetje. (Ik gebruik Cinnamon nog steeds, trouwens, en dat blijft
nog wel een paar weken zo. Zo’n overgang vereist zorgvuldige planning
én uitvoering.)

>Maar wel staat er Firefox op, wat die minimalistische gedachte zonder
>man pages gelijk al een beetje belachelijk maakt qua schijfgebruik.

Nee. Want de doorsnee gebruiker van een grafische gebruikersinterface
heeft ongetwijfeld ook een browser nodig. Maar slechts weinigen hebben
man pages nodig, want:
1) Normale eindgebruikers gaan niet zo diep in het systeem.

2) Commandoregelnerds zoals ik weten bijna alles al, kunnen als korte
reminder ook de --help optie gebruiken, en als het echt nodig is, zijn
de manpages tegenwoordig ook moeiteloos online te vinden (dan meestal
van GNU of Posix, in het eerste geval geeft dat soms verschillen met
wat busybox-commando’s in Alpine precies kunnen, en hoe).

>Al die commando's zitten in Alpine samen in 1 executable: busybox. En
>shutdown, sudo en waarschijnlijk nog wel enkele gebruikelijke Linux
>commando's zitten daar dus niet bij.

Shutdown is poweroff, zoals ik al zei. Werkt in Linux Mint trouwens
ook. Shutdown is daarin een symbolic link naar /bin/systemctl, net als
poweroff. In Alpine: naar busybox. Wil je graag shutdown hebben, kun
je doorlussen met een eigen symlink, of een alias in ash of bash. (ash
is standaard, bash kun je installeren).

Sudo moet je installeren als je het wil gebruiken:
apk add sudo
(en jezelf even lid van de groep sudo maken).
Wil je weten waar een commando resideert (maar waarom eigenlijk?), dan
kun je doen, bijvoorbeeld:
ls -l `which doas`
Staat er op mijn server niet op, desktop testcomputers heb ik nu even
geen zin in. Maar met bijvoorbeeld ls levert het op:
lrwxrwxrwx 1 root root 12 Nov 15 14:56 /bin/ls -> /bin/busybox

Dus ls is een symbolic link naar busybox, die ziet in zijn argv[0]
staan: ls, en behavet dan accordingly. Busybox is 841392 bytes, niet
eens een megabyte, en toch zit er een ongelofelijke hoeveelheid
userland utitities in.

Maar library musl is waarschijnlijk niet daarin meegelinkt, dat
vertekent het beeld.
file /bin/busybox
levert op:
/bin/busybox: ELF 64-bit LSB pie executable, x86-64, version 1 (SYSV),
dynamically linked, interpreter /lib/ld-musl-x86_64.so.1, stripped

ll /lib/ld-musl-x86_64.so.1
Ook maar 616992 bytes.

Ik vind het knap. Klein maar fijn, daar hou ik van. Geen bloatware.

En musl is een schone library, in doorzichtig C, dat doet wat het doen
moet, en niks meer. Musl heeft niet de rare bugs en inefficiënties die
wel in glibc van GNU zitten en waar helemaal NIETS aan gedaan wordt.
https://sourceware.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=28258
https://sourceware.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=28277
https://rudhar.com/sfreview/siworin/siworin15.htm
https://rudhar.com/sfreview/siworin/siworin17.htm

De C-library van FreeBSD geeft die bugs ook niet. Maar, toegegeven, de
grep van GNU is merkbaar VEEL sneller dan die van busybox, dus daarom
gebruik ik die in mijn waanzinnig snelle woordenboekeninterface.
Gewoon even erbij installeren, et voilà.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>En DUS moet het anders, om de extra processorkracht en het geheugen op
>te souperen? Waarom? Dat is toch een rare mentaliteit?

Er is geen enkele rationele reden te verzinnen om in een hoekje op 1
vierkante meter benepen te gaan zitten doen terwijl je daarvoor een
fabriekshal tot je beschikking hebt. Allemaal nutteloze verspilde ruimte
en energie, dat geheikneuter.

>Ik zie weinig verschillen. De balk staat boven ipv onder, dat is het
>zo’n beetje.

Kan ook onder !!!

Als het je dagelijkse werkcomputer moet worden waar je de hele dag (bij
wijze van spreken) tegenaan zit te loeren wil je (althans ik) dat het er
ook een beetje appetijtelijk uitziet. Een mooi donker thema, een leuke
achtergrond. Instellingen moeten makkelijk bereikbaar zijn, software
installeren en updaten moet er soepel aan toe gaan, kortom het werken
met Linux dient in z'n algemeniteit een aangename ervaring te zijn.

En als dat allemaal zomaar kan, waarom zou je het dan niet doen?

>(Ik gebruik Cinnamon nog steeds, trouwens, en dat blijft
>nog wel een paar weken zo. Zo’n overgang vereist zorgvuldige planning
>én uitvoering.)

Hoezo? Installeren die hap, zorgen dat in ieder geval de noodzakelijke
functies in grote lijnen werken en dan gaan puzzelen op de details. Maar
jij ziet dat dus als een Heus Project. Interessant!

>Nee. Want de doorsnee gebruiker van een grafische gebruikersinterface
>heeft ongetwijfeld ook een browser nodig. Maar slechts weinigen hebben
>man pages nodig, want:

Firefox vreet bakken schijfruimte met die cache, en jij gaat zitten
miezemuizen over 1 mapje in 1 klein laatje. Ha ha ha.

>1) Normale eindgebruikers gaan niet zo diep in het systeem.

Normale eindgebruikers gebruiken Ubuntu, Debian of Mint. Maar zullen het
wel uit hun hoofd laten zich aan Alpine te wagen.

>2) Commandoregelnerds zoals ik weten bijna alles al, kunnen als korte
>reminder ook de --help optie gebruiken, [...]

Ik vraag me af wat voor soort machine dat moet worden bij jou. De
dagelijkse desktop? Een server? Een hybride?

Zit de familie Harmsen in de winter in de huiskamer met dikke truien aan
van een kopje thee (zakje slechts 3x eerder gebruikt) te genieten?

>Shutdown is poweroff, zoals ik al zei. Werkt in Linux Mint trouwens
>ook. [Knip les]

Jij dacht zeker: hij zei geen nee, dus wil hij er twee.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 14:02:40 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>vierkante meter benepen te gaan zitten doen terwijl je daarvoor een
>fabriekshal tot je beschikking hebt. Allemaal nutteloze verspilde ruimte

Best een kromme vergelijking.

>Kan ook onder !!!
>
>Als het je dagelijkse werkcomputer moet worden waar je de hele dag (bij
>wijze van spreken) tegenaan zit te loeren wil je (althans ik) dat het er
>ook een beetje appetijtelijk uitziet.

Grootste deel van mijn activiteiten spelen zich af in Firefox, nano en
bash. Alle drie heb ik straks met Alpine/Xfce ook beschikbaar.

Een desktop gebruikt ik alleen als menusysteempje voor wat
veelgebruikte programma’s.

>Een mooi donker thema, een leuke achtergrond.

Voor Xfce zal ook wel van alles te downloaden zijn, heb ik nog niet
naar gekeken, want geen prioriteit. Ik zag al wel night vision of
soortgelijke naam, met 's avonds wat gelige kleuren, vind ik wel mooi.

En geluid, werkte eerst niet, later wel, dat is heel belangrijk.

>Instellingen moeten makkelijk bereikbaar zijn, software
>installeren en updaten moet er soepel aan toe gaan,

Apk is sneller en soepeler dan alle andere die ik gezien heb. Een
grafische schil heb ik daarbij niet nodig.

>kortom het werken
>met Linux dient in z'n algemeniteit een aangename ervaring te zijn.
>
>En als dat allemaal zomaar kan, waarom zou je het dan niet doen?

Dat zeg ik! Maar smaken verschillen, zoals bekend.

>Hoezo?

Dat ga ik niet allemaal in detail vertellen, het is al heel wat dat ik
voldoende aantekeningen voor mezelf maak.

>Installeren die hap, zorgen dat in ieder geval de noodzakelijke
>functies in grote lijnen werken en dan gaan puzzelen op de details. Maar
>jij ziet dat dus als een Heus Project. Interessant!

Een computer is voor mij erg belangrijk.

>Firefox vreet bakken schijfruimte met die cache, en jij gaat zitten
>miezemuizen over 1 mapje in 1 klein laatje. Ha ha ha.

De cache van Firefox kan uit of minder, want schijnt erg slecht voor
je SSD’s te zijn, las ik ooit ergens.

>Normale eindgebruikers gebruiken Ubuntu, Debian of Mint. Maar zullen het
>wel uit hun hoofd laten zich aan Alpine te wagen.

Nou prima toch? Vrijheid blijheid.

>Ik vraag me af wat voor soort machine dat moet worden bij jou. De
>dagelijkse desktop? Een server? Een hybride?

De dagelijkse laptop waar ik de hele dag en avond ALLES op doe.

>Zit de familie Harmsen in de winter in de huiskamer met dikke truien aan
>van een kopje thee (zakje slechts 3x eerder gebruikt) te genieten?

Zoiets ja. Eerst een extra trui aan, dan de verwarming op 18,5.

>Jij dacht zeker: hij zei geen nee, dus wil hij er twee.

Ik dacht niks. Als je vragen stelt, probeer ik eventueel antwoord te
geven.

Ruud Harmsen

> [...]
>Normale eindgebruikers gebruiken Ubuntu, Debian of Mint. Maar zullen het
>wel uit hun hoofd laten zich aan Alpine te wagen.

Ik logde laatst in op een bevriende website, die ik niet beheer, maar
waar ik wel op mag inloggen. Shared hosting, dus één enorm grote
machine met ruim 1000 gebruikers erop, met misschien ook zoveel
websites. Ik stelde vast dat ze (Dreamhost namelijk) daar nog steeds
Ubuntu 18.04 LTS draaien. Dat wordt dus uiteindelijk eind volgende
maand 18.04 EOL, end-of-life, ofwel niet meer ondersteund, tenzij
tegen betaling. Ze moeten binnenkort over naar 20.04 of 22.04. Ben
benieuwd hoe ze dat gaan regelen, en hoeveel last die gebruikers (die
er zelf geen zeggenschap over hebben) daarvan gaan krijgen. Best stom
ook, vind ik, dat ze dat niet 6 maanden of twee eerder al gedaan
hebben. Want dat kan. Dan heb je tijd en geen paniek.

Met Alpine heb je daar geen last van. In de lijst met repositories heb
ik staan "latest stable" van alles, en elke paar dagen laat ik via
crontab een "apk upgrade" doen. Zelfs een overgang van 3.13 naar 3.17
(ruim twee jaar verschil) kost nauwelijks 2 minuten, inclusief de
reboot. Ideaal systeem.

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 14:02:40 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>Ik vraag me af wat voor soort machine dat moet worden bij jou. De
>dagelijkse desktop? Een server? Een hybride?

Server heb ik al onder Alpine lopen. Desktop heeft die niet nodig. Wat
ik nu onderzoek is voor thuis.

Izak van Langevelde

On 12/03/2023 17:13, Ruud Harmsen wrote:
> [...]
> maand 18.04 EOL, end-of-life, ofwel niet meer ondersteund, tenzij
> tegen betaling. Ze moeten binnenkort over naar 20.04 of 22.04.

Van wie?

--
Grinnikend door het leven...

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 17:50:00 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
Wat snap je niet aan de begrippen "support", "end-of-life" en "LTS"?

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Best een kromme vergelijking.

Helemaal niet. Een 1 TB SSD heb je tegenwoordig al vanaf plm € 50. In
mijn 10 jaar oude vorige peecee had ik al 32 GB RAM en als ik mijn
huidige situatie in ogenschouw neem heb ik Win10 LTSC, VMWare Work-
station met 14 virtuele machines, waarvan 8 Linux. Mijn systeemschijf is
iets over de helft vol en als ik Taakbeheer start kan ik met beide ogen
aanschouwen dat de processor meer dan 90% van de tijd niets hoeft te
doen.

Jij zal wel niet hetzelfde hebben als ik, maar ik kan me niet voor-
stellen dat jouw computer voor wat jij ermee wilt of kunt niet heeel erg
veel overcapaciteit overheeft.

>Grootste deel van mijn activiteiten spelen zich af in Firefox, nano en
>bash. Alle drie heb ik straks met Alpine/Xfce ook beschikbaar.

Nano en bash. Ik ben benieuwd wat je daar zoal mee uitvoert. Nano om
tekstjes voor je website mee te typen natuurlijk, maar bash?

>Voor Xfce zal ook wel van alles te downloaden zijn, heb ik nog niet
>naar gekeken, want geen prioriteit. Ik zag al wel night vision of
>soortgelijke naam, met 's avonds wat gelige kleuren, vind ik wel mooi.

Ja, dat is om s'avonds, in het schelle licht van de spaarlampen, niet
tegen een krijtwit Firefox scherm aan te hoeven kijken. Heeft verder
natuurlijk niks met thema's te maken.

>Apk is sneller en soepeler dan alle andere die ik gezien heb. Een
>grafische schil heb ik daarbij niet nodig.

Wat maakt dat apk zoveel soepeler en sneller dan apt en synaptic?

>Dat zeg ik! Maar smaken verschillen, zoals bekend.

Ja, jij krijgt een kick van lekker ouderwets bashen. Moet kunnen.

>Dat ga ik niet allemaal in detail vertellen, het is al heel wat dat ik
>voldoende aantekeningen voor mezelf maak.

Eerlijk gezegd vermoed ik dat het een hoop drukte en gedoe met
uiteindelijk miniem resultaat zal zijn.

>Een computer is voor mij erg belangrijk.

Daar zeg je zo wat!

>De cache van Firefox kan uit of minder, want schijnt erg slecht voor
>je SSD’s te zijn, las ik ooit ergens.

Ooit. Ergens. Dat zal in een tijd zijn geweest waarin nog aan de
betrouwbaarheid en het uithoudingsvermogen van SSD's getwijfeld mocht
worden waarschijnlijk.

~ $ apk
apk-tools 2.12.10, compiled for x86_64
usage (bla bla bla)
[Grote knip]
This apk has coffee making abilities
For more information: man 8 apk

~$ man 8 apk
ash: man: not found

>De dagelijkse laptop waar ik de hele dag en avond ALLES op doe.

En dat ALLES bestaat dus uit Firefox, nano en bash. Wat een armoede!

>Zoiets ja. Eerst een extra trui aan, dan de verwarming op 18,5.

Heb jij afgelopen week ook een mooie sneeuwpop in de tuin gemaakt?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Ik logde laatst in op een bevriende website, die ik niet beheer, maar
>waar ik wel op mag inloggen. Shared hosting, dus één enorm grote
>machine met ruim 1000 gebruikers erop,

Ja, maar wij hadden het over "normale eindgebruikers", een term waarmee
jij zelf op de proppen kwam. Jij zei namelijk: "Normale eindgebruikers
gaan niet zo diep in het systeem".

Die "bevriende website" waarop jij mag inloggen is een server. Een heeel
ander verhaal.

Overigens biedt Canonical 5 jaar ondersteuning voor LTS versies, Alpine
maar 2 jaar.

>[...] kost nauwelijks 2 minuten, inclusief de reboot. Ideaal systeem.

Fantastisch! Maar jij draait natuurlijk geen server met 1000 gebruikers
en alles wat daarbij komt kijken aan extra software en dergelijke.

--
Pancho

Izak van Langevelde

Je denkt echt dat het dan per onmiddellijk niet meer werkt? Ze hebben
alle reden om 'ns te upgraden, maar er is echt geen reden tot paniek...

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 18:47:40 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>
>Jij zal wel niet hetzelfde hebben als ik, maar ik kan me niet voor-
>stellen dat jouw computer voor wat jij ermee wilt of kunt niet heeel erg

Mijn webserver heeft maar 512 MB RAM en 1 processorkern. En die heeft
zware overcapaciteit, ook al is vooral voor de spambestrijding altijd
wel wat te doen.

Thuis heb ik vier kernen (waarvan twee softwarematig), en 8 GB, vooral
omdat 4 niet meer te krijgen is. Nooit tekort gehad, ondanks de
extreem verspillende manier waarop o.a. Firefox en Cinnamon zijn
opgezet.

>Nano en bash. Ik ben benieuwd wat je daar zoal mee uitvoert. Nano om
>tekstjes voor je website mee te typen natuurlijk, maar bash?

Nano oproepen. Met wcd (waterlander change directory) vliegensvlug
tussen directories te wisselen. Niet alleen webteksten, maar alle
technische aantekeningen en mijn todo-lijst zijn al enkele jaren in
HTML. Veel efficiënter en makkelijker doorzoekbaar dan dat looiige
Libreoffice.

Grep -r vanuit bash. Shellscriptjes soms. Eigenlijk alles. Zien waar
ik ben, zien wat ik doe. Zonder commandoregel ben ik blind, dan kan ik
niks meer.

De combi van tcsh-achtige commandohistorie in bash (makkelijk in te
stellen) en wcd is echt SUPERconfortabel.

>Ja, dat is om s'avonds, in het schelle licht van de spaarlampen, niet
>tegen een krijtwit Firefox scherm aan te hoeven kijken. Heeft verder
>natuurlijk niks met thema's te maken.

Weet ik wel.
Thema's interesseren me niet echt.

>Wat maakt dat apk zoveel soepeler en sneller dan apt en synaptic?

Weet ik niet. Het is zo, maar ik heb beide nooit onder de motorkap
gekeken.

>Ja, jij krijgt een kick van lekker ouderwets bashen. Moet kunnen.

Ik ben in 1985 zo met Unix begonnen, vond het een verademing t.o.v. de
moeizame IBM-rommel, en het iets minder moeizame HP3000 spul, meteen
een verademing. Ik las een boek en voelde me meteen helemaal thuis. En
dat is meer veranderd, ook niet toen ik van 1990 tot 1995 beroepshalve
veel met Dos en Windows werkte. Maar toen heb ik wel echt goed C
geleerd, ook een levenslange liefde die nooit meer overgaat. Ook
gisteren en vandaag nog in geprogrammeerd.

>Eerlijk gezegd vermoed ik dat het een hoop drukte en gedoe met
>uiteindelijk miniem resultaat zal zijn.

Uiteindelijk is alles weer net zo comfortabel als het nu met Linux
Mint ook al is, ja. Maar dan zonder upgradedwang. En een modern
e-mailprogramma en -archief, en encryptie zonder voor elke computer
een aparte licentie te hoeven hebben.

> [...]
>
>Ooit. Ergens. Dat zal in een tijd zijn geweest waarin nog aan de
>betrouwbaarheid en het uithoudingsvermogen van SSD's getwijfeld mocht

Grapje, moet kenne toch?

>For more information: man 8 apk
>
>~$ man 8 apk
>ash: man: not found

Zoals ik al zei, die moet je wel even installeren als je die wilt.
Instructies: https://wiki.alpinelinux.org/wiki/Alpine_Linux:FAQ
bij "Why don't I have man pages or where is the 'man' command?"

En apk -h geeft (maar dat knipte je al, zag ik):
==
apk -h
apk-tools 2.12.10, compiled for x86_64.

usage: apk [<OPTIONS>...] COMMAND [<ARGUMENTS>...]

Package installation and removal:
add Add packages to WORLD and commit changes
del Remove packages from WORLD and commit changes

System maintenance:
fix Fix, reinstall or upgrade packages without modifying
WORLD
update Update repository indexes
upgrade Install upgrades available from repositories
cache Manage the local package cache

Querying package information:
info Give detailed information about packages or repositories
list List packages matching a pattern or other criteria
dot Render dependencies as graphviz graphs
policy Show repository policy for packages
search Search for packages by name or description

Repository maintenance:
index Create repository index file from packages
fetch Download packages from global repositories to a local
directory
manifest Show checksums of package contents
verify Verify package integrity and signature

Miscellaneous:
audit Audit system for changes
stats Show statistics about repositories and installations
version Compare package versions or perform tests on version
strings
==

Doorgraven per subcommando kan, bijvoorbeeld:
apk upgrade -h

>En dat ALLES bestaat dus uit Firefox, nano en bash. Wat een armoede!

Wat een rijkdom! Het gaat om de inhoud. Je moet het leven zelf boeiend
maken.

>Heb jij afgelopen week ook een mooie sneeuwpop in de tuin gemaakt?

Nee. Moet dat? Ik heb bovendien geen tuin meer.

Bakel

> [...]

> technische aantekeningen en mijn todo-lijst zijn al enkele jaren in
> HTML. Veel efficiënter en makkelijker doorzoekbaar dan dat looiige

looiig: van groot gewicht
<https://www.woorden.org/woord/looiig>

Of mijn VD:
looi: fijngemalen eikenbast waarmee men soms nog leer bereidt

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 19:17:36 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:

>Je denkt echt dat het dan per onmiddellijk niet meer werkt?

Nee, dat denk ik natuurlijk niet.

>Ze hebben
>alle reden om 'ns te upgraden, maar er is echt geen reden tot paniek...

Als je commercieel hosting aanbiedt (die best traag is, met zoveel
mensen op één machine, en ongeveer even duur als waar ik bij
Virtua.cloud een bloedsnelle virtuele server helemaal voor mezelf voor
heb), en je draait een niet meer gesupport OS, dan is dat nogal
schandalig, vind je niet? Dus ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Bij 14.04 naar 18.04 maakten ze ook een grote sprong, las ik ergens.

Bij zo'n sprong van 5 jaar springen ook een heleboel andere pakketten
mee, zoals php, perl en python, en die staan niet bekend om hun
superieure compatibiliteit tussen versies. Dus ik verwacht dat het
gejank bij klanten niet van de lucht zal zijn. Maar ik ga er niet
over, gelukkig.

Ruud Harmsen

Sun, 12 Mar 2023 18:48:32 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>gaan niet zo diep in het systeem".
>
>Die "bevriende website" waarop jij mag inloggen is een server. Een heeel

Klopt, maar het was de inleiding naar het versieondersteuningsmodel.

>Overigens biedt Canonical 5 jaar ondersteuning voor LTS versies, Alpine
>maar 2 jaar.

Klopt. Maar doordat een upgrade in Alpine probleemloos loopt, en twee
minuten duurt, is dat geen punt. In de praktijk is het rolling
release. En het kan volledig unattended, geen omkijken naar.

Ubuntu naar een andere versie tillen is geen lolletje. Ik weet het
want ik heb het wel eens geprobeerd. Bij FreeBSD was dat ook lastig en
traag. Een van de redenen waarom ik dat, op zich leuke, systeem achter
me gelaten heb. Ze hadden de ondersteuning ook zo veranderd dat je in
een periode van 2 maanden per se over MOEST. Toen werkte ik nog en had
ik deadlines, dus zulk gezeik kon ik niet bijhebben.

>Fantastisch! Maar jij draait natuurlijk geen server met 1000 gebruikers
>en alles wat daarbij komt kijken aan extra software en dergelijke.

Ach, er staat een compete webserver (nginx) op met ondersteuning voor
CGI, en een mailserver met DKIM en zulke dingen, POP3 en spamassassin.
Toch nog best ingewikkeld. Een commerciële server met 1000 gebruikers
heeft ook zo'n soort setup.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 06:19:16 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>looiig: van groot gewicht
><https://www.woorden.org/woord/looiig>

En figuurlijk: groot, log, als bloatware, vreet geheugen, niet vooruit
te branden, niet elegant.

>Of mijn VD:
>looi: fijngemalen eikenbast waarmee men soms nog leer bereidt

pe

Het enigste wat datter aan dat ideale ding ontbreekt is support voor de
spatie in Thunderbird. Das wel heftig, vooral omdat alle anderen hem wel
hebben. Dan ben je ineens de blinde koning in het land der zienden.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Mijn webserver heeft maar 512 MB RAM en 1 processorkern. En die heeft
>zware overcapaciteit, ook al is vooral voor de spambestrijding altijd
>wel wat te doen.

Als ik het goed heb begrepen bevindt die zich elders. En dan telt het
dus niet.

>Thuis heb ik vier kernen (waarvan twee softwarematig),

Zeg maar een i3.

>en 8 GB, vooral
>omdat 4 niet meer te krijgen is. Nooit tekort gehad, ondanks de
>extreem verspillende manier waarop o.a. Firefox en Cinnamon zijn
>opgezet.

Dat zei ik. Jij hebt dan weliswaar geen fabriekshal, maar wel een
gymzaal en evengoed zit je in een klein hoekje te knutselen. Nergens
voor nodig. De Linux onder de motorkap is overal hetzelfde en met een
beetje kennis van zaken kun je die, onafhankelijk van het grafische
schilletje wat erbovenop zit, geheel naar eigen wensen, voorkeuren &
smaak aanpassen.

>Nano oproepen. Met wcd (waterlander change directory) vliegensvlug
>tussen directories te wisselen.

[Knip nerdistische verhandeling]

>Weet ik niet. Het is zo, maar ik heb beide nooit onder de motorkap
>gekeken.

Kortom, je zegt maar wat.

>Ik ben in 1985 zo met Unix begonnen, vond het een verademing t.o.v. de
>moeizame IBM-rommel, [...]

Je doet me een beetje aan mijn vader zaliger denken. Mijn vader kon heel
goed auto's repareren, maar op een gegeven moment begon hij te mopperen
over de nieuwere modellen. Veel te nodeloos ingewikkeld met al die
moderne ingebouwde electronica en zo. De lol was er voor hem wel zo'n
beetje vanaf, kon je zeggen.

De goede man was gewoon niet zo met z'n tijd meegegaan en blijven hangen
in waar hij gewend aan was geraakt. Datzelfde zie ik mutatis mutandis
bij jou ook terug.

>Uiteindelijk is alles weer net zo comfortabel als het nu met Linux
>Mint ook al is, ja.

Nou gefeliciteerd dan maar. Een helehoop gedoe om uiteindelijk uit te
komen op wat je al had. Een prestatie van formaat!

>Maar dan zonder upgradedwang.

... wat dat dan ook moge betekenen.

>En een modern e-mailprogramma en -archief, en encryptie zonder voor elke computer
>een aparte licentie te hoeven hebben.

Zo, je hebt méér dan 1 computer, Met op elke computer een aparte
encryptie licentie, of 1 op allemaal tegelijk? En een modern, uiteraard
vederlicht e-mailprogramma. Thunderbird neem ik aan?

[Alweer een grote nerdknip]

>Nee. [...]

Ook niet een lief kleintje op het balkon?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Ubuntu naar een andere versie tillen is geen lolletje.

Heb ik afgelopen avond even gedaan. Van Bionic Beaver (18.04) via Focal
Fossa (20.04) naar Jammy Jellyfish (22.04). Ging eigenlijk best wel
vlot. Niet in 2 minuten natuurlijk. Ik denk een kwartiertje a 20 minuten
per stap.

Het viel mij in ieder geval reuze mee.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 03:08:18 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Als ik het goed heb begrepen bevindt die zich elders. En dan telt het
>dus niet.

>Zeg maar een i3.

Goh, jij hebt er verstand van, lijkt wel!
Een i3 ja, generatie 10, in een eerdere laptop: generatie 6.

>Dat zei ik. Jij hebt dan weliswaar geen fabriekshal, maar wel een
>gymzaal en evengoed zit je in een klein hoekje te knutselen. Nergens
>voor nodig.

8 gigabyte is (even opzoeken, ik heb het een keer uitgerekend door een
artikeltje; een terabyte is 67 kilometer boekenplank, 8 GB dus zo'n
500 meter). ## Zin loopt niet.

>De Linux onder de motorkap is overal hetzelfde

Alpine 3.17 heeft kern 5.15.100-0, Mint 20.1 heeft 5.4.0-144. Echt
niet hetzelfde dus, Mint blijft ouwe zooi, want niet geupgrade. Bron:
uname -a.

>en met een
>beetje kennis van zaken kun je die, onafhankelijk van het grafische
>schilletje wat erbovenop zit, geheel naar eigen wensen, voorkeuren &
>smaak aanpassen.

Waarom? Ik ben al blij als ik folders kan maken in de desktop, en
daarin verwijzingen naar programma’s die ik wel eens gebruik. Ik
gebruik namelijk de desktop als menusysteem.

>[Knip nerdistische verhandeling]

>Kortom, je zegt maar wat.

Nee, ik heb het vaak gezien, en getest en getimed.

> [...]
>over de nieuwere modellen. Veel te nodeloos ingewikkeld met al die
>moderne ingebouwde electronica en zo. De lol was er voor hem wel zo'n

Dat vinden veel autohobbyisten.

>De goede man was gewoon niet zo met z'n tijd meegegaan en blijven hangen
>in waar hij gewend aan was geraakt. Datzelfde zie ik mutatis mutandis
>bij jou ook terug.

Veel dingen zijn bij mij hypermodern, moderner dan bij veel blogs,
bijvoorbeeld. Ik heb full html 5, het gecheckte syntax, overal utf8,
vaste gedownloade fonts, en zo nog een paar dingen. En mijn site is
overall heel snel, ondanks de zeer bescheiden server.

Jaren terug (2007) had ik ruzie in een tekstschrijvers- en
webontwerpersforum, die mij afkraakten omdat ik ouderwets was. Toen ik
recent weer eens keek hadden de meesten geen site meer, of een die nog
steeds Flash van Adobe gebruikt en PDF's voor de artikelen, en een
gedateerde HTML-variant.

Ik ga niet dingen veranderen alleen omdat de modepolitie vindt dat ze
verouderd zijn. Twaalf jaar geleden ook niet:
https://rudhar.com/recensie/2110307.htm

>Nou gefeliciteerd dan maar. Een helehoop gedoe om uiteindelijk uit te
>komen op wat je al had. Een prestatie van formaat!

De bedoeling is mij van de straat te houden, anders ga ik protesteren
op de Utrechtse Maliebaan. Snap je dat niet?

>... wat dat dan ook moge betekenen.

Dat je móét updragen anders heb je een systeem met ongesupporteerde
software.

Ruud Harmsen

13 Mar 2023 00:30:13 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

>Het enigste wat datter aan dat ideale ding ontbreekt is support voor de
>spatie in Thunderbird. Das wel heftig, vooral omdat alle anderen hem wel
>hebben. Dan ben je ineens de blinde koning in het land der zienden.

Thunderbird is bij jou serverside? Kwist niet dattat kan!

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 03:13:49 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>Fossa (20.04) naar Jammy Jellyfish (22.04). Ging eigenlijk best wel
>vlot. Niet in 2 minuten natuurlijk. Ik denk een kwartiertje a 20 minuten

[Goh, hij gaat speciaal voor mij testen doen! Grappig.]

En hoeveel zelfs voor nerds als ik onbegrijpelijke vragen moest je
beantwoorden? Hoeveel configuratiebestanden editten (met vi! dat
spreekt) om conflicten op te lossen? (O nee, dat speelt vooral bij
FreeBSD). Hoe erg is het resulterende systeem opgeblazen met ouwe
troep, vergeleken met een verse 22.04?

>Het viel mij in ieder geval reuze mee.

In Alpine dus minder dan 2 minuten, inclusief reboot.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 08:35:05 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
>Dat je móét updragen

Huh? Mafkees.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>8 gigabyte is (even opzoeken, ik heb het een keer uitgerekend door een
>artikeltje; een terabyte is 67 kilometer boekenplank, 8 GB dus zo'n
>500 meter). ## Zin loopt niet.

Heb je al eens berekend hoeveel man pages dat is? Los daarvan is het
natuurlijk wel een beetje onzinnig om de geheugenruimte van je computer
te vergelijken met een boekenkast.

>Alpine 3.17 heeft kern 5.15.100-0, Mint 20.1 heeft 5.4.0-144. Echt
>niet hetzelfde dus, Mint blijft ouwe zooi, want niet geupgrade. Bron:
>uname -a.

En 5.15 is opeens iets totaal anders dan 5.4? Wat je zegt klopt trouwens
niet want zowel mijn Mint 20.3 als 21.1 hebben gewoon 5.15.

>Waarom? Ik ben al blij als ik folders kan maken in de desktop, en
>daarin verwijzingen naar programma’s die ik wel eens gebruik. Ik
>gebruik namelijk de desktop als menusysteem.

Ik had het natuurlijk over je terminal venstertje. En de dingetjes die
je daar zelf aan moet toevoegen en veranderen om het te krijgen zoals je
wilt.

>Nee, ik heb het vaak gezien, en getest en getimed.

Nou, kom dan maar op met wat testresultaten. Jou kennende heb je die
vast ergens bewaard (in HTML).

> [...]
>vaste gedownloade fonts, en zo nog een paar dingen. En mijn site is
>overall heel snel, ondanks de zeer bescheiden server.

Jouw website, althans het stukje wat in ervan heb gezien, maakt op mij
een wel heel erg onontkoombare jaren '90 indruk. Toch knap dat je met al
die moderne hulpmiddelen zo'n authentieke retro-look hebt weten te
bewerkstelligen. Hulde!

>Ik ga niet dingen veranderen alleen omdat de modepolitie vindt dat ze
>verouderd zijn. Twaalf jaar geleden ook niet:

Maar wel de laatste kernel versie graag.

>De bedoeling is mij van de straat te houden, anders ga ik protesteren
>op de Utrechtse Maliebaan. Snap je dat niet?

Ik snap dat heel goed. Een protesterende Ruud op de Maliebaan kunnen we
missen als kiespijn, dat is wel duidelijk.

>Dat je móét updragen anders heb je een systeem met ongesupporteerde
>software.

Datzelfde geldt ook voor Alpine. En daar veroudert de software zelfs nog
sneller. Overigens, hoe vaak heb jij de afgelopen jaren officiele sup-
port nodig gehad?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>[Goh, hij gaat speciaal voor mij testen doen! Grappig.]

Och, het is geen moeite. VM starten, bijwerkbeheer starten, opmerken dat
in het venstertje wordt aangegeven een nieuwe LTS versie beschikbaar is,
op een upgrade knopje klikken en doorgaan waar ik mee bezig was.

Af en toe even checken hoe ver die is en eventueel, indien gewenst, op
een knopje klikken om verder te gaan.

Een kind doet de was.

>En hoeveel zelfs voor nerds als ik onbegrijpelijke vragen moest je
>beantwoorden?

Geen.

>Hoeveel configuratiebestanden editten (met vi! dat
>spreekt) om conflicten op te lossen? (O nee, dat speelt vooral bij
>FreeBSD).

Geen

>Hoe erg is het resulterende systeem opgeblazen met ouwe
>troep, vergeleken met een verse 22.04?

Tijdens de upgrade procedure wordt keurig gevraagd of je de oude,
overbodig geworden rommel wilt bewaren. Nee? Geen probleem!

>In Alpine dus minder dan 2 minuten, inclusief reboot.

En dat 1 keer in de 2 jaar. Tjonge, wat een tijdwinst!

--
Pancho

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 11:37:36 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Heb je al eens berekend hoeveel man pages dat is? Los daarvan is het
>natuurlijk wel een beetje onzinnig om de geheugenruimte van je computer
>te vergelijken met een boekenkast.

Want?

>En 5.15 is opeens iets totaal anders dan 5.4? Wat je zegt klopt trouwens
>niet want zowel mijn Mint 20.3 als 21.1 hebben gewoon 5.15.

Maar ik heb Mint 20.1. Ullyssa.

>Ik had het natuurlijk over je terminal venstertje. En de dingetjes die
>je daar zelf aan moet toevoegen en veranderen om het te krijgen zoals je
>wilt.

Ja, command history in de stijl van tcsh (in bash zelf zit ook iets,
maar dat snap ik niet en heb ik nog nooit zien werken), en dat dan in
combinatie met wcd (Erwin Waterlanders Change Directory).

Voorbeeld (ik doe nu belastingaangifte, daarbij is het ook handig):
Ik hou aantekeningen bij van mijn Linux-avonturen in een directory:
~/w/werkdir/ruud/priv/todo/NewLaptops/20230227-Migratie-van-Linux-Mint-naar-Alpine-met-een-desktop
en daarin documenten als:
20230307-VerderInrichten-HP-met-Alpine-met-Xfce.htm
en
20230308-Conversie-Eudora-mailarchief-voor-Thunderbird.htm

Lastige, lange, ingewikkelde namen. Wat een ellende! Maar nee hoor.
Want (ncd is bij mij een bash-alias voor wcd):
ncd *M[pijltje omhoog]
de historie maakt daarvan
ncd *Mig*Min*Alp*
omdat ik dat al vaak eerder heb gedaan, en wcd brengt me in enkele
milliseconden naar die heellangnamige directory. Dan doe ik:
nano 2[pijltje omhoog]
dat levert op:
nano 20230308*htm
en, weer in milliseconden, staat mijn document open, precies op de
plek waar ik de laatste keer bezig was.
(Die milliseconden OOK als het een document van bijvoorbeeld 390
duizend woorden en 66 duizend regels is.)

Kijk, DAT is comfortabel werken! Probeer zoiets eens in Windows. Daar
hebben ze daar nog nooit van gehoord. Of met Word of Libreoffice, die
al schrikken van 10 duizend regels. Of, for that matter, probeer dat
eens in een ongeprepareerde bash zonder wcd! Getob.

>Nou, kom dan maar op met wat testresultaten. Jou kennende heb je die
>vast ergens bewaard (in HTML).

Uiteraard. Uit een brief aan mijn nabestaanden:

bij de upgrade van 3.15 naar 3.16: Die nam slechts 48 seconden
in beslag.
Daarna duurde de reboot &ndash; tot aan het punt waar je weer
met ssh (secure shell) kon inloggen &ndash; langer, namelijk
1 minuut 24.
Totaal: 2 minuten en 12 seconden. Waanzinnig snel!
precies genoteerd heb, ging het NOG sneller (ik had verwacht
langzamer, want er zijn meer verschillen!?!): slechts 14
seconden waren nodig voor het eigenlijke bijwerken, 4 seconden
om het systeem te stoppen, en 50 seconden om weer
gebruiksklaar op te starten. Totaal: 68 seconden.
Onbegrijpelijk snel.

De website hoeft nooit opnieuw geïnstalleerd te worden, maar
loopt gewoon door zolang er voor de hosting betaald blijft
worden.

Ruud Harmsen

> [...]

>een wel heel erg onontkoombare jaren '90 indruk. Toch knap dat je met al
>die moderne hulpmiddelen zo'n authentieke retro-look hebt weten te

Ik vat het wederom op als een compliment. Het moderne zit niet in het
meedoen met de mode (die nu is: alles hoekig, niks rond, en alle tekst
in lichtgrijs op wit, zodat het bijna niet te lezen is), maar in het
technisch meegaan met de moderne wereld: mijn site is OOK leesbaar, en
schaalt automatisch, op een tablet of smartphone (die ik zelf niet
gebruik, behalve om te testen).

Eerdergenoemde collega’s, die zichzelf in 2007 al zo modern waanden,
zitten meestal, ALS hun site al nog in de lucht is, vast aan bepaalde
schermformaten en resoluties. Met PDF en Adobe Flash, wat niet meer
ondersteunt wordt en gewoon gevaarlijk is.

Een ECHTE 1990-site (de mijne is dat duidelijk niet) is nog in HTML
3.2 zonder CSS, en gebruikt de volledige breedte van het scherm voor
de alinea’s, zodat er 93 woorden op een regel passen. Onleesbaar.
Skybuck Flying heeft meen ik wel zoiets.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 12:36:56 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
> [...]
>de alinea’s, zodat er 93 woorden op een regel passen. Onleesbaar.
>Skybuck Flying heeft meen ik wel zoiets.

En Kees Van Den doel. En die ene creationist, hoe heet-ie, Bert?

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 11:46:40 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>
>Tijdens de upgrade procedure wordt keurig gevraagd of je de oude,
>overbodig geworden rommel wilt bewaren. Nee? Geen probleem!

Oké, netjes.

Maar zijn dat faciliteiten van het VM, of krijg je dat ook als je op
bare metal opgradeert?

>En dat 1 keer in de 2 jaar. Tjonge, wat een tijdwinst!

Nee, drie keer in de week, automatisch, via crontab, ook voor de
updates ipv upgrades.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Want?

Beetje kut met peren vergelijken, vind je niet?

>Maar ik heb Mint 20.1. Ullyssa.

Ook in Ulyssa met 1 l is kernel updaten 1 fluitje van 1 cent.
Bijwerkbeheer -> Menu: Tonen -> 3e keuze Linux systeemkernen ->
Waarschuwing wegklikken -> gewenste kernel versie (5.15 in dit geval)
uit lijstje selecteren -> Installatie in wachtrij zetten of Direct
installeren klikken: pruttel pruttel pruttel -> Rebooten -> Klaar!

> [...]
>~/w/werkdir/ruud/priv/todo/NewLaptops/20230227-Migratie-van-Linux-Mint-naar-Alpine-met-een-desktop

In Total Commander (Windows) zet ik zo'n map in een tabje, zodat die met
slechts 1 muisklik opgeroepen kan worden.

>en daarin documenten als:
>20230307-VerderInrichten-HP-met-Alpine-met-Xfce.htm
>en
>20230308-Conversie-Eudora-mailarchief-voor-Thunderbird.htm

Ja, jij hebt dat soort lange namen natuurlijk nodig om te kunnen
herinneren waar het ookalweer over ging.

[Bash bash bash, Nano nano nano, Miep miep!]

>Kijk, DAT is comfortabel werken! Probeer zoiets eens in Windows. Daar
>hebben ze daar nog nooit van gehoord.

Of jij hebt daar nog nooit van gehoord omdat je je er nog nooit in
verdiept hebt natuurlijk.

>Of met Word of Libreoffice, die al schrikken van 10 duizend regels.

Het sterft van de soortgelijke editors voor Windows. En het lijkt me
stug dat er niet eentje bij zit die al jouw gezwoeg en geploeter aankan,
inclusief syntax highlighting en wat dies meer zei.

>Of, for that matter, probeer dat
>eens in een ongeprepareerde bash zonder wcd! Getob.

Nee, dat lijkt me ook niks. Daarom doe ik het snel & simpel met mijn
filemanager.

>Uiteraard. Uit een brief aan mijn nabestaanden:

[Knip brief aan nabestaanden]

En apt? heb je dier prestaties ook al eens vastgelegd voor het
nageslacht?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

[Ubuntu updaten]

>Oké, netjes.

>Maar zijn dat faciliteiten van het VM, of krijg je dat ook als je op
>bare metal opgradeert?

Nee, dat zit gewoon in Ubuntu ingebakken. Wel leuk aan VM is dat je
Snapshots kunt maken. Na elke Ubuntu update dus een Snapshot gemaakt en
nu kan ik naar believen schakelen tussen de Beaver, de Fossa en de
Jellyfish. (Maar alleen als ik daar zin in heb.)

>Nee, drie keer in de week, automatisch, via crontab, ook voor de
>updates ipv upgrades.

Drie keer in de week twee minuten is per jaar 312 minuten, is ruim 5 uur
lang updaten per jaar en laten we het aantal reboots niet vergeten, want
dat is 156 keer uit en aan per jaar.

Valt mij niet echt mee.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 16:20:17 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Beetje kut met peren vergelijken, vind je niet?

Nee. Een heel boek als WERKgeheugen (per definitie tijdelijk, dus),
dat is al idioot. Hele boekenplanken is gewoon incompetentie van de
programmeurs.

>Ook in Ulyssa met 1 l is kernel updaten 1 fluitje van 1 cent.
>Bijwerkbeheer -> Menu: Tonen -> 3e keuze Linux systeemkernen ->

Welk menu?
Wat is "Tonen" in het Engels? "Show"? Dat staat er niet.

O wacht, ik snap het al. Het menu van de Update Manager. View, Linux
Kernels. Goede tip, heb ik nooit naar gekeken, wist ik niet.

>Waarschuwing wegklikken -> gewenste kernel versie (5.15 in dit geval)
>uit lijstje selecteren -> Installatie in wachtrij zetten of Direct
>installeren klikken: pruttel pruttel pruttel -> Rebooten -> Klaar!

Weet je wat, ik ga het gelijk doen. Als ik daarna wekenlang stil
blijf, weet je het: mislukt, laptop gebrickt.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 16:20:17 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>In Total Commander (Windows) zet ik zo'n map in een tabje, zodat die met
>slechts 1 muisklik opgeroepen kan worden.

Total commander hoorde ik vaak aanraden, wel eens geprobeerd, kon er
weinig mee. Erg ouderwets ook, 15 jaar geleden al, qua uiterlijk,
tekesets?

Ruud Harmsen

> [...]

>stug dat er niet eentje bij zit die al jouw gezwoeg en geploeter aankan,
>inclusief syntax highlighting en wat dies meer zei.

Ik heb er veel geprobeerd en ze zijn allemaal VEEL inefficiënter dan
nano, gebruiken extreem veel geheugen en zijn verschrikkelijk traag.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 16:20:17 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>En apt? heb je dier prestaties ook al eens vastgelegd voor het
>nageslacht?

Niet met getallen gestaafd, wel anekdotisch, zeer intensief mee
gewerkt (testen installatiescripts), is 5 a 10 keer trager dan apk, je
gaf zelf al aan: 20 minuten waar Alpine er 2 voor nodig heeft.
Duidelijke zaak.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 16:20:17 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>En apt? heb je dier prestaties ook al eens vastgelegd voor het
>nageslacht?

Maar ja, het is niet mijn bedoeling iemand te overtuigen Alpine te
gaan gebruiken. Waarom zou ik. Ubuntu en Mint zijn ook goed, en als je
je daar fijn bij voelt, waarom niet.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 20:26:08 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

> [...]
>
>Weet je wat, ik ga het gelijk doen. Als ik daarna wekenlang stil
>blijf, weet je het: mislukt, laptop gebrickt.

Ik ben er nog, of weer. uname -a
Linux [naam] 5.15.0-67-generic #74~20.04.1-Ubuntu SMP Wed Feb 22
14:52:34 UTC 2023 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 16:20:58 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>Drie keer in de week twee minuten is per jaar 312 minuten, is ruim 5 uur
>lang updaten per jaar en laten we het aantal reboots niet vergeten, want
>dat is 156 keer uit en aan per jaar.

Het gebeurt terwijl ik slaap.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Nee. Een heel boek als WERKgeheugen (per definitie tijdelijk, dus),
>dat is al idioot. Hele boekenplanken is gewoon incompetentie van de
>programmeurs.

Ik heb een computer met heel veel werkgeheugen. Meer dan genoeg om de
schijfcache van Windows uit te schakelen bijvoorbeeld. Ik zou ook de
internetcache van Firefox naar een RAMdisk kunnen laten verwijzen, als
ik dat zou willen. Ik kan heel veel programma's naast elkaar laten
draaien zonder dat ik er iets van merk. Twee of meer virtuele bestu-
ringssystemen naadloos naast elkaar laten draaien en simpel van de 1
naar de andere overschakelen. Dual boot? Hahaha!!!

Honderd fotoos door Zerene Stacker laten combineren, Video en geluid
moeiteloos bewerken, en tegelijkertijd met bittorrent een nieuwe
teeveeserie ofzo downloaden, zonder dat mijn computer ook maar 1 krimp
geeft. En zo kan ik nog wel even doorgaan. (Tot u denkt wat een oohaa is
dat (dat zou ten koste gaan van 't Wad).)

Als ik over enige tijd mijn volgende computer ga bouwen prop ik die
gelijk tot de nok aan toe vol met de grootste geheugenmodules die het
moederbord aankan.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Total commander hoorde ik vaak aanraden, wel eens geprobeerd, kon er
>weinig mee. Erg ouderwets ook, 15 jaar geleden al, qua uiterlijk,
>tekesets?

Een beetje ouderwets uiterlijk, daar gaf jij toch niet zo om?

Total Commander past zich trouwens aan bij het uiterlijk van Windows,
dus het ziet er tegenwoordig al heel wat frisser uit dan in pakweg XP.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Ik heb er veel geprobeerd en ze zijn allemaal VEEL inefficiënter dan
>nano, gebruiken extreem veel geheugen en zijn verschrikkelijk traag.

Heel goed! Daarom zit er tegenwoordig natuurlijk ook zoveel intern
geheugen in computers. Zodat zelfs die slokoppen lekker soepel kunnen
draaien.

En als je gaat zitten beknibbelen op een processortje moet je niet gaan
klagen dat het zo traag gaat. Vind ik.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Ik ben er nog, of weer. uname -a
>Linux [naam] 5.15.0-67-generic #74~20.04.1-Ubuntu SMP Wed Feb 22
>14:52:34 UTC 2023 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

Gefeliciteerd!

--
Pancho

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 21:39:10 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>ringssystemen naadloos naast elkaar laten draaien en simpel van de 1
>naar de andere overschakelen. Dual boot? Hahaha!!!

Als dat je ambitie is, is wat meer geheugen wel handig, ja. Zelf draai
ik één Linux, en indicenteel via dual boot de Windows testversie die
de leverancier er ter testing toch op gezet heeft, hoewel ik de
computer expliciet zonder OS besteld heb. Ik gebruik Windows alleen of
USB-schrijven met NTFS te laten chkdsk'en, en om te zien of ssh het
inderdaad doet.

Soms test ik ook andere Linux-distributes via KVM/QEMU. Maar slechts
zelden.

>Honderd fotoos door Zerene Stacker laten combineren,

Doe ik nooit.

>Video en geluid moeiteloos bewerken, en tegelijkertijd met bittorrent een nieuwe
>teeveeserie ofzo downloaden, zonder dat mijn computer ook maar 1 krimp
>geeft.

Doe ik allemaal niet.

>En zo kan ik nog wel even doorgaan. (Tot u denkt wat een oohaa is
>dat (dat zou ten koste gaan van 't Wad).)

Snap ik niet, grap niet aan mij besteed (als het een grap was).

>Als ik over enige tijd mijn volgende computer ga bouwen prop ik die
>gelijk tot de nok aan toe vol met de grootste geheugenmodules die het
>moederbord aankan.

Fijn voor je. Mocht ik voor de zekerheid een extra laptop bestellen,
bij BTO hier ter stede weer, net als de laatste, dan hoop ik dat ze er
een hebben met 8 GB intern, maar ik wil wel weer 512 GB SSD en niet de
standaard 256 GB die ze de vorige meer aanboden. Kost weinig meer, en
ook weinig meer (pun intended, dit is tenslotte nl.taal, nietwaar?)

Ik heb nu 5 laptops in huis, maar 3 of 4 zijn oude beestjes. Eentje
heeft nog Windows Vista erop. En één Windows 7, of is het 8? Eentje,
van 11 jaar oud en met slechts 1 GB, had Windows 7, wat er duidelijk
te zwaar voor was, maar dat is door een ongelukje met de multiboot
verloren gegaan. Ook nu nog heb ik dat multiboot installeren van
Windows én Linuxen niet echt onder de knie. Grub, syslinux, extlinux,
het is nogal een rommeltje, naar mijn bescheiden mening.

Ruud Harmsen

Mon, 13 Mar 2023 21:39:46 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Heel goed! Daarom zit er tegenwoordig natuurlijk ook zoveel intern
>geheugen in computers. Zodat zelfs die slokoppen lekker soepel kunnen
>draaien.

Dan nog blijven ze veel te traag. Tekst- of HTML-bestanden van enkele
megabytes zijn met Libreoffice gewoon niet redelijk te bewerken. En ik
wilde dat, gezien enkele woordenboekeninterfaceprojecten, wel kunnen.
Vandaar nano, die is echt superieur daarmee.

MS Word is iets sneller dan Libreoffice, maar die heb ik meestal niet
beschikbaar.

>En als je gaat zitten beknibbelen op een processortje moet je niet gaan
>klagen dat het zo traag gaat. Vind ik.

Tegen de inefficiëntie van moderne Word Processors is echt geen
processorkracht gewassen.

Pico was vrij primitief, maar in de gedaante nano is dat ding
uitgegroeid tot een zeer complete en krachtige editor. Echt subliem.

Bakel

> [...]

> standaard 256 GB die ze de vorige meer aanboden. Kost weinig meer, en
> ook weinig meer (pun intended, dit is tenslotte nl.taal, nietwaar?)

8 GB intern? Waarom zo weinig? Ik heb 32 GB intern en zo veel meer
kost dat niet.

Mijn vorige computer was de oude van mijn vrouw. Die had 8 GB en was
niet echt vooruit te branden. Nadat ik daar 16 GB van had gemaakt, heb
ik hem nog een jaar of 5 zonder problemen gebruikt.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

[Knip spierballenvertoon]

>Als dat je ambitie is, is wat meer geheugen wel handig, ja. [Knip]

Mijn opsomming was ter illustratie van dat je nooit genoeg intern
geheugen kan hebben. Meer is altijd beter, zelfs al lijkt het zo op het
oog misschien veelteveel. Beter mee dan om verlegen enz.

Intern geheugen gaat mijns inziens zelfs boven processortype en
snelheid.

https://www.youtube.com/watch?v=XXobwhgk0nU

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Dan nog blijven ze veel te traag. Tekst- of HTML-bestanden van enkele
>megabytes zijn met Libreoffice gewoon niet redelijk te bewerken. []

We hebben het over text editors. Word en LibreOffice zijn word
processors, een heel andere tak van sport.

Hier vind je een lijstje waarmee je een eerlijker vergelijking kunt
maken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors

Vroeger, toen alles gewoon veel beter was, gebruikte ik de DOS editor
BRIEF. Geweldig programma! Ik heb nog steeds een kopie onder Dosbox-x,
maar helaas weet ik niet meer hoe ik het moet bedienen.

Word Perfect 5.1 heb ik ook nog in werkende vorm. Talloos veel miljoenen
uren mee gewerkt, met dat programma!

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Mijn vorige computer was de oude van mijn vrouw. Die had 8 GB en was
>niet echt vooruit te branden. Nadat ik daar 16 GB van had gemaakt, heb
>ik hem nog een jaar of 5 zonder problemen gebruikt.

Als je een paar programma's samen in 8 GB hebt draaien gaan die al snel
naar schijf swappen, wat het zaakje nogal vertraagt. Eigenlijk vind ik
dat als men iets als een Core i3 met slechts twee kernen en 8GB intern
geheugen thuis heeft, men niet moet gaan zeuren over bloatware en traag-
heid, men heeft immers zelf voor zo'n entry level computer gekozen.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Tue, 14 Mar 2023 15:58:07 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>We hebben het over text editors. Word en LibreOffice zijn word
>processors, een heel andere tak van sport.

Wel een goed punt. Ik testte namelijk nogmaals met het bestand van
bijna 7 megabyte in
https://rudhar.com/lingtics/intrlnga/cgi-grep/fria/
(Waarom het daar staat, staat wel toegelicht, maar dat kunnen jullie
helaas niet lezen.)

Als ik het (van schijf, niet van web) zo inlees in Libreoffice, is de
performance dramatisch slecht.
Maar als ik het rename of kopieer naar idem met ".txt" erachter, en ik
lees dat in, dan is het WEL snel.

De vertraging zit dus in het nodeloos interpreteren van de HTML. En
dan bevat dit bestand nog schone code. Bij bestanden met de vreselijke
baggerzooi die Microsoft ervan maakt (Libreoffice ook trouwens, na
saven), dan moet zo'n programma nog langer stampen op al die onnodige
flauwekul. (Illustratie van de bagger staat in de uitleg, die jullie
helaas niet kunnen lezen, want foute taal.)

Dus ga, indien gebruikt als teksteditor zijn Word en Libreoffice ook
wel snel.

Bakel

Ja, dat is geschikt voor licht gebruik en niet veel meer.

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Ja, dat is geschikt voor licht gebruik en niet veel meer.

Iets als Photoshoppen zou ik niet graag op zo'n ding doen.

--
Pancho

Bakel

Nee, dan zit je meer te wachten dan wat anders. Maar misschien werkt
Ruud vooral met configuratie- en andere tekstbestandjes. Ik zie hem
niet iets grafisch of iets met video doen. Mocht ik dat mis hebben,
dan hoor ik het wel, hč Ruud?

Izak van Langevelde

> dan hoor ik het wel, hè Ruud?

Kweenie, onze Rutepetuut is heel verlegen...

--
Grinnikend door het leven...

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Nee, dan zit je meer te wachten dan wat anders. Maar misschien werkt
>Ruud vooral met configuratie- en andere tekstbestandjes. Ik zie hem
>niet iets grafisch of iets met video doen.

Voornamelijk terminal werk en grafisch alleen Firefox, heeft Ruud ons
verteld. Heel bescheiden dus. Met niet al teveel tabs open in Firefox
moet het zelfs met 1 GB intern op een xfce desktopje nog heel redelijk
behapbaar zijn.

Maar ja, dat deed ik 25 jaar geleden al precies zo met mijn computer,
en sindsdien zijn er toch wel erg veel opwindende nieuwe mogelijkheden
bijgekomen op velerlei gebieden.

Er is dus geen enkele reden om zo minimalistisch te blijven doen.

--
Pancho

Bakel

Nee, maar als je nogal monomaan bent aangelegd en je monomanie nou
eenmaal weinig hardware-eisen stelt...

Ruud Harmsen

Tue, 14 Mar 2023 20:42:17 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
In de tijd dat 256 megabyte al een fors werkgeheugen was voor een pc,
en best duur, konden mensen inderdaad nog helemaal niet fotosjoppen.

Een beetje foto van een goeie camera is zo'n 6 megabyte als JPG. Maar
echte diehards werken natuurlijk op de RAW data. Is die 144 megabyte?
Of wat? Hoeveel pixels heb je dan? Bij beeldformaat 9 op 16, 9000 bij
16000 pixels? Bestaat dat? O ja, en dan nog drie kleuren.

Laten we eens aannemen dat elke foto 500 megabyte in beslag neemt. Wat
is dan de logica dat 16 keer dat niet genoeg zou zijn om dat te
bewerken?

Krankzinnig. Jullie kletsen maar wat, maar rekenen niet, en/of werken
met brakke software.

Jullie rijden natuurlijk ook in een Fiat Ka of Ford Panda met een
turbomotor erin van 650 pk. Dat heb je echt wel nodig op die winderige
en modderige wegen in Nederland, anders kom je niet vooruit.
Elektrische schroevendraaiers: 850 watt, anders draaien de schroeven
niet. Een boormachine: 15 kilowatt krachtstroom, anders kom je niet
door een badkamertegel heen.

(Serieus, gisteren meegemaakt: met een klopboormachine door een
badkamer annex vloertegel gaat echt niet. Met een boorhamer wel: 0,2
seconde, rats.)

Bakel

> [...]

> Elektrische schroevendraaiers: 850 watt, anders draaien de schroeven
> niet. Een boormachine: 15 kilowatt krachtstroom, anders kom je niet

Ga jij nou maar met configuratiebestandjes pielen en laat de power
users maar power usen :)

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 18:11:43 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Zeker, vrijheid blijheid, jullie lekker betalen voor onnodige
hardware, goed voor de economie, geld gaat naar China, die het weer
uitlenen aan ome Biden, die er Abrahams voor koopt voor Oekraïne.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 18:11:43 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Ga jij nou maar met configuratiebestandjes pielen en laat de power
>users maar power usen :)

Lastig hè, of je beargumenteerd ongelijk te bekennen.

Bakel

> Lastig hč, of je beargumenteerd ongelijk te bekennen.

Wat ik met mijn computer doe, is niet heel bijzonder, maar zou toch
niet lekker lopen met die 8 GB van jou. Dat wil verder toch niet
zeggen dat er iemand gelijk en iemand ongelijk heeft?

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Nee, maar als je nogal monomaan bent aangelegd en je monomanie nou
>eenmaal weinig hardware-eisen stelt...

Ik zie het niet zozeer als monomanie (of dan toch in ieder geval los van
de monomanie), maar meer als een hang naar die goeie ouwe tijd, toen
alles nog relatief simpel en overzichtelijk was en alle bikkelharde
pioniers alles nog met de hand deden.

Heb ik ook wel een beetje. Zo ben ik nog steeds trots op hoe ik destijds
met Desqview meer programma's tegelijk op mijn DOS computer kon laten
draaien en ik dan screenshots van het ene (dBase?) naar het andere
(WP51) kon transplanteren, terwijl de overgrote meerderheid nog steeds
zat te monotasken.

Later is mijn methode helaas gemeengoed geworden.

--
Pancho

pe

Neptegelijk, dat wel.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>In de tijd dat 256 megabyte al een fors werkgeheugen was voor een pc,
>en best duur, konden mensen inderdaad nog helemaal niet fotosjoppen.

Jawel, kon wel hoor. Maar toen waren zowel het programma als de foto's
een stuk kleiner qua omvang en kon je er veel minder mee.

(De eerste Photoshop versie dateert van 1990, heb ik net even opge-
zocht.)

[Knip sommetje]

>Krankzinnig. Jullie kletsen maar wat, maar rekenen niet, en/of werken
>met brakke software.

Als er nou 1 programma bekend staat wegens bloat (brak weet ik niet) is
het wel Photoshop! maar je kunt er wel heel veel mee, dus neem je de
bloat op de koop toe en houd je er rekening mee bij de aanschaf van je
volgende computer.

>(Serieus, gisteren meegemaakt: met een klopboormachine door een
>badkamer annex vloertegel gaat echt niet. Met een boorhamer wel: 0,2
>seconde, rats.)

Precies. Jouw i3 is een accuboormachine, mijn i7 een boorhamer.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Ga jij nou maar met configuratiebestandjes pielen en laat de power
>users maar power usen :)

Ik begin het vermoeden te krijgen dat Ruud, voor aankoop van een nieuwe
laptop, heel hard gaat zitten rekenen. Allerlei getalletjes en som-
metjes, de ene nog miezemuiziger dan de andere, worden ik de overweging
meegenomen.

Tot er uiteindelijk een combinatie van schijf, processor en geheugen
uitkomt die precies aan de gestelde eisen voldoen. Een beetje over-
capaciteit mag, maar is niet strikt noodzakelijk.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Zeker, vrijheid blijheid, jullie lekker betalen voor onnodige
>hardware, goed voor de economie, geld gaat naar China, die het weer
>uitlenen aan ome Biden, die er Abrahams voor koopt voor Oekraïne.

Houd er wel rekening mee dat wij, wegens ruim ingekocht, ook veel langer
met onze hardware kunnen doen, terwijl jij bij zo ongeveer elke nieuwe
HTML standaard opnieuw naar de winkel moet.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 08:54:15 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Zeker, vrijheid blijheid, jullie lekker betalen voor onnodige
>hardware, goed voor de economie, geld gaat naar China, die het weer
>uitlenen aan ome Biden, die er Abrahams voor koopt voor Oekraïne.

Leptobje van bijna 4000 euro, is dat wat?
https://bto.eu/product/bto-xbook-16x1391/
Van mijn huisleverancier. (D.w.z. al één keer iets gekocht, maar niet
deze.)

Hoe werkt dat eigenlijk, waterkoeling, zitten er dan slangetjes aan?
Waterpompje? Gekoppeld aan het aquarium?

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 13:23:45 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Onzin.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 13:20:36 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>laptop, heel hard gaat zitten rekenen. Allerlei getalletjes en som-
>metjes, de ene nog miezemuiziger dan de andere, worden ik de overweging

Nee, hoor. Als eerder gemeld, ik neem gewoon de goedkoopste, met
hoogstens een iets grotere schijf erin.

>Tot er uiteindelijk een combinatie van schijf, processor en geheugen
>uitkomt die precies aan de gestelde eisen voldoen. Een beetje over-
>capaciteit mag, maar is niet strikt noodzakelijk.

Alles wat nu te koop is, is standaard overkill voor mij, op de
schijfruimte na. Bij servers ook zo: ik ben bij Tilaa weg, ondanks
zeer tevreden, omdat hun instapmodel al meteen te groot, te zwaar en
te duur voor mij is.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 13:14:38 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Onzin en flauwekil. Overkul.

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Leptobje van bijna 4000 euro, is dat wat?
>https://bto.eu/product/bto-xbook-16x1391/

Volstrekt belachelijk apparaat. Er zitten de nieuwste van de nieuwste,
duurste van de duurste processor en videokaart in, de laatste met 16GB
geheugen, terwijl er maar 8GB werkgeheugen in zit. Ook de slechts 256GB
SSD en de Windows 11 Home (geen licentie) doen mij de wenkbrauwen
fronsen.

>Van mijn huisleverancier. (D.w.z. al één keer iets gekocht, maar niet
>deze.)

Dit lijkt mij nou typisch een laptop waar de eigenaar (een omhoog-
gevallen proleet die in een Audi rijdt) goede sier mee kan maken.
Processor en video zijn immers bij uitstek de ingredienten waar men de
beste sier mee kan maken.

Verder zal de meerderheid van deze statussymbolen hoogstwaarschijnlijk
worden gebruikt voor beetje surfen en email doen.

>Hoe werkt dat eigenlijk, waterkoeling, zitten er dan slangetjes aan?
>Waterpompje? Gekoppeld aan het aquarium?

Als je op kantoor of thuis komt hang je het ding aan het waterinfuus,
drukt op een knopje en karren maar met die koeling!

--
Pancho

Izak van Langevelde

On 15/03/2023 09:14, Bakel wrote:

> Wat ik met mijn computer doe, is niet heel bijzonder, maar zou toch
> niet lekker lopen met die 8 GB van jou. Dat wil verder toch niet
> zeggen dat er iemand gelijk en iemand ongelijk heeft?

Laat die jongen nou toch 'ns met rust, er is helemaal niks mis mee als
je geen hoge eisen stelt, en daarmee kunt leven...

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Nee, hoor. Als eerder gemeld, ik neem gewoon de goedkoopste, met
>hoogstens een iets grotere schijf erin.

Die boekenplankvergelijking moet toch ergens vandaan komen.

>Alles wat nu te koop is, is standaard overkill voor mij, op de
>schijfruimte na. []

Jij zou, bij wijze van spreken, nog heel goed op een 20 jaar oude
Pentium III vooruit kunnen. Jammer alleen dat je dan nogal beperkt
bent in de schijfruimte.

--
Pancho

Izak van Langevelde

Dan zou ik maar beducht zijn voor fishing scams...

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Onzin en flauwekil. Overkul.

Terwijl jij zonet nog trots verkondigde dat jij alleen maar in
hele dunne houten plankjes boort.

--
Pancho

Bakel

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> [...]
> zat te monotasken.
>
> Later is mijn methode helaas gemeengoed geworden.

Je was je tijd vooruit.

Ik heb ooit een assembler, linker en compiler geschreven voor de
Commodore 16-computer (16, niet 64). Nogal een onderneming, maar
niemand gebruikte die computer, dus het was volkomen zinloos.

Bakel

En het mag vooral niet te veel kosten. Ons Nieuwegeiners ben zunig.

Bakel

Izak van Langevelde <eeza...@studiomestenmist.nl> wrote:

> Laat die jongen nou toch 'ns met rust, er is helemaal niks mis mee als
> je geen hoge eisen stelt, en daarmee kunt leven...

Ja maar dat wil niet zeggen dat ik een te zware computer koop voor
mijn gebruik. Ik gebruik hem nou eenmaal anders dan Ruud.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 13:54:45 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>duurste van de duurste processor en videokaart in, de laatste met 16GB
>geheugen, terwijl er maar 8GB werkgeheugen in zit.

Maar je kan tegen bijbetaling meer aanvragen. Niet gezien? Wordt-ie
nog ietsje duurder.

>Ook de slechts 256GB
>SSD en de Windows 11 Home (geen licentie) doen mij de wenkbrauwen
>fronsen.

Allemaal instelbaar.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 14:01:31 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Hoezo? Kon die niet meer dan 4 GB zeker?

Ruud Harmsen

Thu, 16 Mar 2023 04:49:46 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Ik ben geen Nieuwegeiner. Nooit geweest ook. Ik heb er gewoond, dat is
iets anders. En echte Nieuwegeiners zien zichzelf als Vreeswijker of
Jutphasenaar. Denk ik.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 14:05:16 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Wat??? Waar zei ik dat? Laster! Smaad! Eerroof!

Izak van Langevelde

Jutphasers. Is iets uit de laatste Star Trek, met een extra standje
tussen stun en vaporize...

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Maar je kan tegen bijbetaling meer aanvragen. Niet gezien? Wordt-ie
>nog ietsje duurder.

Niet gezien. Alles t/m de eerste PgDn was aanklikbaar doch niet
wijzigbaar, dus heb ik niet verder gekekten.

>Allemaal instelbaar.

Een laptop met deze specs verdient in ieder geval 32GB Crucial DDR5 in
RAMslot 1 en een 1TB Samsung 980 SSD in SSD slot 1. Persoonlijk zou ik,
nu ik toch al meer dan € 4000 aan het ding heb uitgegeven, ook het
tweede RAMslot van een 32GB module voorzien, dan kun je nog een hele
tijd vooruit.

Men moet immers ook een beetje aan de toekomst denken bij dit soort
investeringen.

Tot slot een niet geheel legale Windows 10 LTSC (versie 2018) er op
installeren. Die blijft in ieder geval nog tot 2028 van updates voorzien
worden, en je wordt niet lastig gevallen door het Microsoft winkeltje en
de daarin verkrijgbare "apps" (want als ik ergens een hekel aan heb is
het wel het verschijnsel "app").

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Hoezo? Kon die niet meer dan 4 GB zeker?

Je bedoelt zeker intern geheugen, want ik had destijds al een 20GB
harddisk in die van mij. 4GB intern is natuurlijk inherent aan 32bit
systemen. Wat toen de bovengrens qua harddisk capaciteit was weet ik
niet meer. Ook niet zoveel zin om het op te zoeken eigenlijk.

Maar ik denk wel dat zo'n Alpine configuratie als jij die nu hebt best
wel aardig op een beetje redelijke PIII zou draaien, inclusief Firefox.

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Ik heb ooit een assembler, linker en compiler geschreven voor de
>Commodore 16-computer (16, niet 64). Nogal een onderneming, maar
>niemand gebruikte die computer, dus het was volkomen zinloos.

Ik voel met terugwerkende kracht met je mee.

--
Pancho

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 19:56:13 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>nu ik toch al meer dan € 4000 aan het ding heb uitgegeven, ook het
>tweede RAMslot van een 32GB module voorzien, dan kun je nog een hele

Je kunt ook goedkoper instappen, met een i3 of i5, en dan opbouwen. Ze
hebben van alles.

>Men moet immers ook een beetje aan de toekomst denken bij dit soort
>investeringen.

Nou, zeg dat wel. ;)

>Tot slot een niet geheel legale Windows 10 LTSC (versie 2018) er op
>installeren.

Als je een licentie neemt, is dat toch gewoon legaal? Ik heb dat
bewust niet gedaan, omdat ik al wist dat er Linux op zou komen. (Op
die veel goedkopere dus, bedoel ik.) Maar die proefversie van W10 heb
ik ook geïnstalleerd en laten staan. Die zegt zelf niks over illegaal,
en updatet ook. Schijnt dus te mogen, ik weet het verder ook niet. Ik
doe er behalve af en toe een chkdsk van NTFS niks mee. En recent WSL
(Windows Subsystem for Linux) geprobeerd, dat ging ook gewoon. Dan heb
je een Ubuntu binnen Windows.

> [...]
>worden, en je wordt niet lastig gevallen door het Microsoft winkeltje en
>de daarin verkrijgbare "apps" (want als ik ergens een hekel aan heb is

Nou, dan hebben we toch iets gemeen. In de context van Windows en
Linux zijn wat ze uit modieus de-boot-niet-willen-missen apps noemen,
gewoon programma’s. Trouwens, op een smartphone of tablet net zo goed.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 20:33:46 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>U-Ruud Harmsen wabhala:

>Je bedoelt zeker intern geheugen,

Nee, echt schijf.

>want ik had destijds al een 20GB harddisk in die van mij.

Zie je wel? Nou dan!

>4GB intern is natuurlijk inherent aan 32bit
>systemen. Wat toen de bovengrens qua harddisk capaciteit was weet ik
>niet meer. Ook niet zoveel zin om het op te zoeken eigenlijk.

Ik weet het ook niet, maar vermoed dat het in sectoren van 512 bytes,
of in blokjes van 4 kB gaat. Dus dan was de grensgrootte 1 à 16
terabyte.

>Maar ik denk wel dat zo'n Alpine configuratie als jij die nu hebt best
>wel aardig op een beetje redelijke PIII zou draaien, inclusief Firefox.

Dat denk ik ook, ja. Serieus.

Ruud Harmsen

Wed, 15 Mar 2023 19:40:47 +0100: Izak van Langevelde

Precies, die bedoel ik.
It is loading more messages.