Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Verhaal gezocht

5 views
Skip to first unread message

de lachende panda

unread,
Dec 29, 2009, 5:25:57 PM12/29/09
to
Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.

Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin hij uitlegt
dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft. Hij trekt de
vergelijking met een kever waar een schaduw overheen valt als er een
mens voorbijkomt. Die kever ervaart alleen de schaduw, maar heeft geen
idee wat die schaduw veroorzaakt en dat die oorzaak nog veel groter en
betekenisvoller is dan de schaduw zelf.

Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
maar niet wat ik zoek.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Peter Elderson

unread,
Dec 29, 2009, 5:36:19 PM12/29/09
to
de lachende panda:

Klinkt als Plato.

Peter Alaca

unread,
Dec 29, 2009, 5:36:32 PM12/29/09
to

Tja, dan maar op nl.taal zoeken.
Je moet er maar opkomen.


Ruud Harmsen

unread,
Dec 29, 2009, 5:40:25 PM12/29/09
to
Tue, 29 Dec 2009 23:36:32 +0100: Peter Alaca
<p.a...@invallid.invalid>: in nl.taal:

>> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
>> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
>> maar niet wat ik zoek.
>
>Tja, dan maar op nl.taal zoeken.
>Je moet er maar opkomen.

Oprotten, negatieve zeikerd. Nogmaals, wie gaf jou toestemming om uit
mijn ijshok te kruipen? Back in, now.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

h@wig

unread,
Dec 29, 2009, 5:47:52 PM12/29/09
to
On 29 dec, 23:40, Ruud Harmsen <r...@rudhar.eu> wrote:
> Tue, 29 Dec 2009 23:36:32 +0100: Peter Alaca
> <p.al...@invallid.invalid>: in nl.taal:

> >> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
> >> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
> >> maar niet wat ik zoek.

> >Tja, dan maar op nl.taal zoeken.
> >Je moet er maar opkomen.

> Oprotten, negatieve zeikerd. Nogmaals, wie gaf jou toestemming om uit
> mijn ijshok te kruipen? Back in, now.


Ploink

h@wig

unread,
Dec 29, 2009, 5:54:16 PM12/29/09
to
On 29 dec, 23:25, de lachende panda


Nogal OT, maar vooruit. De grot van Plato. Met uittleg van mn ouwe
leraar Latijn, Cornelis Verhoeven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot

de lachende panda

unread,
Dec 29, 2009, 6:10:30 PM12/29/09
to

Nee, dat is een ander verhaal. Dat gaat over mensen die hun eigen
schaduwen zien, niet over een kever die de schaduw van iets anders
over zich heen krijgt.
Maar het is inderdaad goed mogelijk dat het een allegorie van Plato is
zoals PE ook al opmerkte, dus ik zoek in die richting verder.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Ruud Harmsen

unread,
Dec 29, 2009, 6:11:36 PM12/29/09
to
Tue, 29 Dec 2009 14:47:52 -0800 (PST): "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl>: in nl.taal:

Ah, finally! But I don't return the pleasure, cause I still like and
respect you. Wacht even, verkeerde taal en nieuwsgroep. Vreemd dat je
het wangedrag van vriendjes door de vingers ziet en dan liever de
messenger aanpakt. Maar ik vergeef het je.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 29, 2009, 6:12:51 PM12/29/09
to
Tue, 29 Dec 2009 14:54:16 -0800 (PST): "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl>: in nl.taal:

>On 29 dec, 23:25, de lachende panda

Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
kunnen, natuurlijk. Vreemd.

BartV

unread,
Dec 29, 2009, 6:27:12 PM12/29/09
to
Ruud Harmsen schreef:

Ah! Namen verhaspelen. Dat is altijd een waar teken van een grote
geest.

--
Bart

Consensus wordt doorgaans zwaar overgewaardeerd.


Peter Elderson

unread,
Dec 29, 2009, 6:30:42 PM12/29/09
to
de lachende panda:
> "h@wig"
> de lachende panda:

>>> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
>>> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.
>>>
>>> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin hij uitlegt
>>> dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft. Hij trekt de
>>> vergelijking met een kever waar een schaduw overheen valt als er een
>>> mens voorbijkomt. Die kever ervaart alleen de schaduw, maar heeft geen
>>> idee wat die schaduw veroorzaakt en dat die oorzaak nog veel groter en
>>> betekenisvoller is dan de schaduw zelf.
>>> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
>>> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
>>> maar niet wat ik zoek.
>>
>> Nogal OT, maar vooruit. De grot van Plato. Met uittleg van mn ouwe
>> leraar Latijn, Cornelis Verhoeven:
>>
>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot
>
> Nee, dat is een ander verhaal. Dat gaat over mensen die hun eigen
> schaduwen zien, niet over een kever die de schaduw van iets anders
> over zich heen krijgt.
> Maar het is inderdaad goed mogelijk dat het een allegorie van Plato is
> zoals PE ook al opmerkte, dus ik zoek in die richting verder.

Het onderwerp was destijds nogal in, dus er zullen best meer varianten
zijn.
De Renaissance deed het allemaal nog eens dunnetjes over, dus daar kan
het ook vandaan komen. Of van een uitlegger die langzaam naar het
grot-verhaa; toewerkte. Ik had deze variant nog nooit gehoord.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 29, 2009, 6:33:47 PM12/29/09
to
Wed, 30 Dec 2009 00:27:12 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
in nl.taal:

>> Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
>> door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
>> kunnen, natuurlijk. Vreemd.
>
>Ah! Namen verhaspelen. Dat is altijd een waar teken van een grote
>geest.

Ja, lullig inderdaad. Had ik niet moeten doen, ook alle vorige keren
niet. Alaca dus.

Jammer wel dat hij nooit antwoord gaf op de vraag waar de naam dan w�l
vandaan komt, indien niet Turks. Zou ik gewoon interessant vinden, no
offence. Maar ja, Alaca is hier niet of nauwelijks voor taalzaken, dus
daar gaat hij niet op in.

Peter Alaca

unread,
Dec 29, 2009, 6:35:19 PM12/29/09
to


Weet je wat jij moet doen Harmsen? Met oud en nieuw een
lawinepijl in je reet stoppen en het lontje aansteken.
Dat geeft een veel beter effect dan zoveel zuipen.

Rein

unread,
Dec 29, 2009, 6:37:23 PM12/29/09
to
Ruud Harmsen <r...@rudhar.eu> wrote:
> <hedwig.d...@planet.nl>: in nl.taal:
> >On 29 dec, 23:40, Ruud Harmsen <r...@rudhar.eu> wrote:

[knip]

> >> Oprotten, negatieve zeikerd. Nogmaals, wie gaf jou toestemming om uit
> >> mijn ijshok te kruipen? Back in, now.

"Ik heb in mijn leven vaak genoeg ervaren
dat je met redelijk overleg veel meer bereikt dan met kwaad en
onaangenaam worden." (RH)

> >Ploink

> Ah, finally! But I don't return the pleasure, cause I still like and
> respect you. Wacht even, verkeerde taal en nieuwsgroep. Vreemd dat je

> het wangedrag van vriendjes [...]

"Je loopt helemaal vast in vijanddenken, in zwart-wit, wie is
medestander en wie tegenstander. Je kunt niet meer genuanceerd
denken, dingen niet afwegen, niet meerdere aspecten van dingen
zien." (RH)

"Ik zie jouw vijand- en kliekdenken." (RH)

"Kliekdenken. Jij ook al." (RH)

--
<

BartV

unread,
Dec 29, 2009, 6:52:21 PM12/29/09
to
Ruud Harmsen schreef:

> Wed, 30 Dec 2009 00:27:12 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
> in nl.taal:
>
>>> Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
>>> door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
>>> kunnen, natuurlijk. Vreemd.
>>
>> Ah! Namen verhaspelen. Dat is altijd een waar teken van een grote
>> geest.
>
> Ja, lullig inderdaad. Had ik niet moeten doen, ook alle vorige keren
> niet. Alaca dus.
>
> Jammer wel dat hij nooit antwoord gaf op de vraag waar de naam dan wᅵl

> vandaan komt, indien niet Turks. Zou ik gewoon interessant vinden, no
> offence. Maar ja, Alaca is hier niet of nauwelijks voor taalzaken, dus
> daar gaat hij niet op in.

Joh, kap er nou maar mee. Morgen schaam je je weer de ogen uit je kop!
(En terecht.)

Ruud Harmsen

unread,
Dec 29, 2009, 6:57:13 PM12/29/09
to
Wed, 30 Dec 2009 00:52:21 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
in nl.taal:

>Ruud Harmsen schreef:
>> Wed, 30 Dec 2009 00:27:12 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
>> in nl.taal:
>>
>>>> Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
>>>> door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
>>>> kunnen, natuurlijk. Vreemd.
>>>
>>> Ah! Namen verhaspelen. Dat is altijd een waar teken van een grote
>>> geest.
>>
>> Ja, lullig inderdaad. Had ik niet moeten doen, ook alle vorige keren
>> niet. Alaca dus.
>>

>> Jammer wel dat hij nooit antwoord gaf op de vraag waar de naam dan w�l


>> vandaan komt, indien niet Turks. Zou ik gewoon interessant vinden, no
>> offence. Maar ja, Alaca is hier niet of nauwelijks voor taalzaken, dus
>> daar gaat hij niet op in.
>
>Joh, kap er nou maar mee. Morgen schaam je je weer de ogen uit je kop!
>(En terecht.)

Ok�, als Peter Alaca zich dan ook schaamt voor _zijn_ lullige
opmerking. Maar dat zullen we nooit horen, want hij gaat toch nooit
ergens op in, tenzij met een nieuwe afzeikactie. Maar niet
inhoudelijk.

En indien wel, ik lees het niet, killfilter reeds aangepast.

BartV

unread,
Dec 29, 2009, 7:53:38 PM12/29/09
to
Ruud Harmsen schreef:
> Wed, 30 Dec 2009 00:52:21 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
> in nl.taal:
>
>> Ruud Harmsen schreef:
>>> Wed, 30 Dec 2009 00:27:12 +0100: BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:
>>> in nl.taal:
>>>
>>>>> Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
>>>>> door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
>>>>> kunnen, natuurlijk. Vreemd.
>>>>
>>>> Ah! Namen verhaspelen. Dat is altijd een waar teken van een grote
>>>> geest.
>>>
>>> Ja, lullig inderdaad. Had ik niet moeten doen, ook alle vorige keren
>>> niet. Alaca dus.
>>>
>>> Jammer wel dat hij nooit antwoord gaf op de vraag waar de naam dan wᅵl

>>> vandaan komt, indien niet Turks. Zou ik gewoon interessant vinden, no
>>> offence. Maar ja, Alaca is hier niet of nauwelijks voor taalzaken, dus
>>> daar gaat hij niet op in.
>>
>> Joh, kap er nou maar mee. Morgen schaam je je weer de ogen uit je kop!
>> (En terecht.)
>
> Okᅵ, als Peter Alaca zich dan ook schaamt voor _zijn_ lullige

> opmerking. Maar dat zullen we nooit horen, want hij gaat toch nooit
> ergens op in, tenzij met een nieuwe afzeikactie. Maar niet
> inhoudelijk.
>
> En indien wel, ik lees het niet, killfilter reeds aangepast.

Echt begrijpen doe je het nog steeds niet, he?

Rein

unread,
Dec 29, 2009, 8:38:16 PM12/29/09
to
Ruud Harmsen <r...@rudhar.eu> wrote:
> BartV <bartv...@SPAMhotmail.com>:

[knip]

> >Joh, kap er nou maar mee. Morgen schaam je je weer de ogen uit je kop!
> >(En terecht.)

> Ok�, als Peter Alaca [...]

"Niet naar andere wijzen als je zelf kritiek krijgt, dat is niet
productief." (RH)

--
<

Johannes

unread,
Dec 30, 2009, 1:52:18 AM12/30/09
to

"Ruud Harmsen" <r...@rudhar.eu> schreef in bericht
news:m53lj51uve7io9mou...@4ax.com...

Met een beetje rekkelijkheid moet het mijns inziens wel kunnen als af en toe
gevraagd wordt naar de herkomst van een verhaal (aldus is er toch weer een
beetje een taallink), zeker in een nieuwsgroep waarin je voldoende kennis
daarover verwacht.
Jammer dat sommige "preciezen" zich vervolgens van hun minst verdraagzame en
hun minst diplomatieke kant menen te moeten laten zien. Die etaleren vooral
zichzelf, en niet op de voordeligste manier. Een waardeoordeel, zeker in
termen als "kut...." (en nog verstrerkt door moedwillige verhaspeling van
namen), valt naar mijn mening echter ook in die categorie.
Allen een goed 2010 toegewenst!


Rudolpho

unread,
Dec 30, 2009, 2:20:52 AM12/30/09
to
Rein schreef:

De topicdriftmeter staat bij mij nu op 100 % :-(
--

Rudolpho
Carpe diem

Flibsy

unread,
Dec 30, 2009, 2:36:40 AM12/30/09
to
de lachende panda <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:
> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.
>
> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin [..]
>
> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
> maar niet wat ik zoek.

By Alle seku nl.filosofie zou het antwoord op deze vraag bekend moeten
zyn. Misschien even daar vragen.

--
Flibsy
http://nltaal.nl is gewyd aan nl.taal. Posters, nl.taal-weetjes, tips,
taal en nl.taallinks enz.

m@tmaster

unread,
Dec 30, 2009, 3:02:54 AM12/30/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:a60lj5hho8rkoeu19...@4ax.com...

Doet me denken aan kapsel staatshoofd.[kever]
Angstige internetbetrekkingen.[schaduw familie over de schouder meekijken]
Toespraak? [DAT verhaal?]

Kever en Griekse wijsgeer gaan nooit samen.Die komen niet op het PAD.
Er zijn boekjes met de titel 'De schaduw'.
Namen noemen we niet.[DAT KEN]

Ruud Harmsen

unread,
Dec 30, 2009, 3:17:27 AM12/30/09
to
Wed, 30 Dec 2009 09:02:54 +0100: "m@tmaster" <matm...@hccnet.nl>: in
nl.taal:

>Doet me denken aan kapsel staatshoofd.[kever]
>Angstige internetbetrekkingen.[schaduw familie over de schouder meekijken]
>Toespraak? [DAT verhaal?]
>
>Kever en Griekse wijsgeer gaan nooit samen.Die komen niet op het PAD.
>Er zijn boekjes met de titel 'De schaduw'.
>Namen noemen we niet.[DAT KEN]

Wartaal. Ervaar.

de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 3:47:06 AM12/30/09
to
On Wed, 30 Dec 2009 07:52:18 +0100, "Johannes"
<j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote:

>>>Nogal OT, maar vooruit. De grot van Plato. Met uittleg van mn ouwe
>>>leraar Latijn, Cornelis Verhoeven:
>>>
>>>http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot
>>
>> Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de
>> door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
>> kunnen, natuurlijk. Vreemd.
>
>Met een beetje rekkelijkheid moet het mijns inziens wel kunnen als af en toe
>gevraagd wordt naar de herkomst van een verhaal (aldus is er toch weer een
>beetje een taallink), zeker in een nieuwsgroep waarin je voldoende kennis
>daarover verwacht.

Dat was precies mijn overweging. Ik had er OT bij kunnen zetten in de
subjectregel maar dat kwam niet in me op, omdat 'taal' en 'verhalen'
voor mij sterk met elkaar verweven zijn.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 3:50:25 AM12/30/09
to
On 30 Dec 2009 07:36:40 GMT, Flibsy <fli...@nltaal.nl> wrote:

>de lachende panda <delache...@homeditweghalen.nl> wrote:
>> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
>> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.
>>
>> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin [..]
>>
>> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
>> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
>> maar niet wat ik zoek.
>
>By Alle seku nl.filosofie zou het antwoord op deze vraag bekend moeten
>zyn. Misschien even daar vragen.

Dank je, ga ik doen. Heb ik intussen zelfs al gedaan.
(Maar bij Alle? ...)
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Peter Alaca

unread,
Dec 30, 2009, 3:50:56 AM12/30/09
to

Het kan nog veel erger hoor. Als we niet oppassen draait het
zelfs op taal uit.

Peter Alaca

unread,
Dec 30, 2009, 3:53:42 AM12/30/09
to

Het probleem is dat er tegenwoordig een overvloed aan rekkelijkheid
en rekkelijken op nl.taal is. Taal lijkt nog maar bijzaak. Waar het
om gaat is de beste instelling voor je nieuwslezer (geen OE natuurlijk!)
om de auteursrechten op het dik gat van Trijntje Oosterhuis te kunnen
lezen zonder de obsessieve trollenroepers te hinderen.

Peter Alaca

unread,
Dec 30, 2009, 4:02:06 AM12/30/09
to

Ja, zoals voor veel mensen de stoelgang en lezen nauw met elkaar
zijn verbonden. Die kunnen dus rustig bij nl.taal aankloppen voor
een middeltje tegen de schijterij.
Je kan hier ook rustig vragen naar goede sites met naakte wijven
want de Playboy schijnt vol te staan met uitstekende artikelen
en dat heeft uiteraard met taal te maken.
Maar er natuurlijk nooit OT voor zetten, want dat zou wel eens de
indruk kunnen wekken dat je op de hoogte bent van het doel van
nl.taal.


Fe

unread,
Dec 30, 2009, 4:36:29 AM12/30/09
to
Peter Alaca schreef:


Dat klopt wel. Aan de andere kant: nl.taal is zowat de enige groep die
nog een beetje leeft, al zal niet iedereen dit soort leven op prijs
stellen. Echte taalkwesties zijn hier wel zeldzaam inderdaad.

Pastoor Platvoet

unread,
Dec 30, 2009, 4:46:00 AM12/30/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:a60lj5hho8rkoeu19...@4ax.com...
> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.
>
> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin hij uitlegt
> dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft. Hij trekt de
> vergelijking met een kever waar een schaduw overheen valt als er een
> mens voorbijkomt. Die kever ervaart alleen de schaduw, maar heeft geen
> idee wat die schaduw veroorzaakt en dat die oorzaak nog veel groter en
> betekenisvoller is dan de schaduw zelf.
>
> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
> maar niet wat ik zoek.
> --
> Panda
>
> www.delachendepanda.nl

De grot van Plato

Fe

unread,
Dec 30, 2009, 4:49:14 AM12/30/09
to
Fe schreef:


Was te snel weg. Ik wilde nog toevoegen: als er taaldingen worden gepost
verdwijnt het geoha over Trijntje vanzelf. Trijntje Nop wordt Treintje Fop.

--
'n Gannefrekel

de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 5:19:58 AM12/30/09
to

>De grot van Plato

Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Tabula Rasa

unread,
Dec 30, 2009, 5:45:20 AM12/30/09
to

Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?

h@wig

unread,
Dec 30, 2009, 5:54:32 AM12/30/09
to
> de lachende panda wrote:


Over De grot van Plato, ook genoemd door m@tmaster:

> Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
> verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
> verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
> de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
> Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
> het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)


Je vroeg naar een Griekse wijsgeer en bij schaduw en grot beginnen dan
allerlei bellen te rinkelen, zo'n klassieker is dat. Ik dacht
onmiddellijk aan Plato maar kon me niet herinneren dat in dat verhaal
een kever voorbijkwam, al had die heel goed in het plaatje gepast.
Je zou nog kunnen zoeken op 'scarabee' overigens.
"De idolen van de grot" die je nu ineens noemt is een totaal ander
verhaal, van Francis Bacon. Verplichte kost voor mensen in het
bedrijfsleven die moeten brainstormen op de hei.

h@wig

unread,
Dec 30, 2009, 6:03:30 AM12/30/09
to
Tabula Rasa wrote:
> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?

http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html

Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))

Pastoor Platvoet

unread,
Dec 30, 2009, 6:53:14 AM12/30/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:mu9mj5ti2enpaghl8...@4ax.com...

>>
>>De grot van Plato
>
> Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
> verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
> verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
> de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
> Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
> het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)
> --
> Panda


... ik probeer niet alles te lezen wat er op usenet staat ;-) Als er veel
bijdragen achter in een draadje staan, raakt men soms de draad kwijt..

Ruud Harmsen

unread,
Dec 30, 2009, 7:16:33 AM12/30/09
to
Wed, 30 Dec 2009 11:45:20 +0100: Tabula Rasa <scho...@hotmail.com>:
in nl.taal:

Maar als ik trol Peter Alaca ploink dan ben IK de kwaaie pier.
Tuurlijk joh.

Wangedrag, dat is het. En bepaald niet voor het eerst. Weg ermee, en
met Tabula Rasa ook.

de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 7:29:13 AM12/30/09
to
On Wed, 30 Dec 2009 02:54:32 -0800 (PST), "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl> wrote:

>> de lachende panda wrote:
>
>
>Over De grot van Plato, ook genoemd door m@tmaster:
>
>> Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
>> verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
>> verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
>> de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
>> Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
>> het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)
>
>
>Je vroeg naar een Griekse wijsgeer en bij schaduw en grot beginnen dan
>allerlei bellen te rinkelen, zo'n klassieker is dat.

Grappig: ik noemde het woord 'grot' helemaal niet in mijn
oorspronkelijke bericht. Dus het was vermoedelijk zo dat jouw belletje
al was gaan rinkelen toen de grot je voor de geest kwam. :-)

>Ik dacht
>onmiddellijk aan Plato maar kon me niet herinneren dat in dat verhaal
>een kever voorbijkwam, al had die heel goed in het plaatje gepast.
>Je zou nog kunnen zoeken op 'scarabee' overigens.
>"De idolen van de grot" die je nu ineens noemt is een totaal ander
>verhaal, van Francis Bacon. Verplichte kost voor mensen in het
>bedrijfsleven die moeten brainstormen op de hei.

Goh, altijd gedacht dat het verhaal van Plato zelf zo heette. Maar
eigenlijk is het geen verhaal, het heeft geen plot, en het wordt
natuurlijk niet voor niets 'allegorie' genoemd. Dat geldt voor die
kever ook, dat is eigenlijk ook alleen een vorm van beeldspraak,
zonder een echte ontwikkeling erin.
Volgens teksten die ik mbv Google vind verwijst Bacon in zijn verhaal
trouwens wel naar Plato's allegorie van de grot.

B/
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Peter Alaca

unread,
Dec 30, 2009, 9:02:49 AM12/30/09
to

Kwaaie pier vanwege plonken?
Laat ik eens op een rijtje zetten wat je alleen al in dit
draadje voor fraais hebt neergekwakt.

- "Oprotten, negatieve zeikerd. Nogmaals, wie gaf jou toestemming


om uit mijn ijshok te kruipen? Back in, now."

- "Ah, finally! But I don't return the pleasure, cause I still like


and respect you. Wacht even, verkeerde taal en nieuwsgroep. Vreemd

dat je het wangedrag van vriendjes door de vingers ziet en dan liever
de messenger aanpakt. Maar ik vergeef het je."

- "Zie je, dus het is wel ontopic en je hebt zelfs een antwoord. Maar de


door niets gerechtvaardigde kutopmerking van Aladja moet wel gewoon
kunnen, natuurlijk. Vreemd"

- "Jammer wel dat hij nooit antwoord gaf op de vraag waar de naam dan wél


vandaan komt, indien niet Turks. Zou ik gewoon interessant vinden, no
offence. Maar ja, Alaca is hier niet of nauwelijks voor taalzaken, dus
daar gaat hij niet op in."

- "Oké, als Peter Alaca zich dan ook schaamt voor _zijn_ lullige


opmerking. Maar dat zullen we nooit horen, want hij gaat toch nooit
ergens op in, tenzij met een nieuwe afzeikactie. Maar niet
inhoudelijk.
En indien wel, ik lees het niet, killfilter reeds aangepast."

- "Maar als ik trol Peter Alaca ploink dan ben IK de kwaaie pier.

P@andabear

unread,
Dec 30, 2009, 12:18:53 PM12/30/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:sn4mj59eojh3qbasf...@4ax.com...

Ke3n het verhaal niet; er is wel een boek over:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/stuart-sutcliffe-the-beatles-shadow-633261.html
--
P@ndabear


de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 12:27:26 PM12/30/09
to
On Wed, 30 Dec 2009 18:18:53 +0100, "P@andabear" <Gustaaf@
Nagelhout.nl> wrote:

Leuk om te weten, het ging mij (deze keer) echter om een beetle. ;-)
--
Panda

www.delachendepanda.nl

h@wig

unread,
Dec 30, 2009, 1:49:36 PM12/30/09
to
de lachende panda wrote:
> On Wed, 30 Dec 2009 02:54:32 -0800 (PST), "h@wig"

> <hedwig wrote:
> >> de lachende panda wrote:

> >Over De grot van Plato, ook genoemd door m@tmaster:

> >> Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
> >> verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
> >> verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
> >> de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
> >> Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
> >> het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)

> >Je vroeg naar een Griekse wijsgeer en bij schaduw en grot beginnen dan
> >allerlei bellen te rinkelen, zo'n klassieker is dat.

> Grappig: ik noemde het woord 'grot' helemaal niet in mijn
> oorspronkelijke bericht. Dus het was vermoedelijk zo dat jouw belletje
> al was gaan rinkelen toen de grot je voor de geest kwam. :-)

Nee. Alle bellen rinkelden bij 'Griekse wijsgeer en schaduw' en /
toen/ kwam de grot in beeld:)


> >Ik dacht
> >onmiddellijk aan Plato maar kon me niet herinneren dat in dat verhaal
> >een kever voorbijkwam, al had die heel goed in het plaatje gepast.
> >Je zou nog kunnen zoeken op  'scarabee' overigens.
> >"De idolen van de grot" die je nu ineens noemt is een totaal ander
> >verhaal, van Francis Bacon. Verplichte kost voor mensen in het
> >bedrijfsleven die moeten  brainstormen op de hei.

> Goh, altijd gedacht dat het verhaal van Plato zelf zo heette.

Nou ja, eigenlijk heet er helemaal niks zo. "Idols of the cave'
vertaald als 'idolen van de grot' is onderdeel van Bacons
wetenschappelijk werk 'Novum Organum' met de kanttekening dat 'idols'
niet de idolen zijn die wij eronder verstaan, maar 'drogredenen,
dwalingen, fouten'. Eidos betekent in het Grieks denkbeeld,
voorstelling, begrop. (o.a.)
IotC gaat over de fout je eigen werkelijkheid als maatstaf te nemen
bij het oordelen. Nog steeds hoogst aktuele en geweldige lektuur. En
dat voor iemand uit de 17de eeuw, dat is juist zo leuk.


> Maar eigenlijk is het geen verhaal, het heeft geen plot, en het wordt
> natuurlijk niet voor niets 'allegorie' genoemd.

Ik noemde het 'verhaal' omdat je op zoek was naar een
'verhaal' ,getuige je draadnaam.

> Dat geldt voor die kever ook, dat is eigenlijk ook alleen een vorm van beeldspraak,
> zonder een echte ontwikkeling erin.

Waarom noemde je het dan 'verhaal'? Was het dan meer onderdeel van
een vergelijking, of een uitdrukking, een argumentatie of zo? Waar
las/hoorde je het eigenlijk? Ik zie dat het in nl.filosofie ook nog
geen antwoord bracht.
Het is nog steeds OT maar nou word ik ook nieuwsgierig:)

> Volgens teksten die ik mbv Google vind verwijst Bacon in zijn verhaal
> trouwens wel naar Plato's allegorie van de grot.

Logisch. Bacon was niet alleen wetenschapper en politicus maar ook
filosoof en dan kun je niet om Plato heen. Maar hij had totaal andere
inzichten en verwierp juist die van Plato en de andere 'ouwe'
filosofen. Hij was de grondlegger van de hedendaagse empirische
wetenschappen. Hele interessante man, je zou er echt eens iets van/
over moeten lezen.

De Antwoordman

unread,
Dec 30, 2009, 2:07:53 PM12/30/09
to
Op Wed, 30 Dec 2009 03:03:30 -0800 (PST) schreef h@wig:

In ��n woord: kut. Had ik er maar nooit op geklikt.
--
Geef kudoos
[ ] 1
[ ] 5
[ ] 25
[ ] 100

Rudolpho

unread,
Dec 30, 2009, 2:25:41 PM12/30/09
to
Peter Alaca schreef:

H�! Mijn topicdriftmeter staat nu op 0 %
--

Rudolpho
Carpe diem

de lachende panda

unread,
Dec 30, 2009, 2:33:43 PM12/30/09
to
On Wed, 30 Dec 2009 10:49:36 -0800 (PST), "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> de lachende panda wrote:
>> On Wed, 30 Dec 2009 02:54:32 -0800 (PST), "h@wig"
>
>> <hedwig wrote:
>> >> de lachende panda wrote:
>
>> >Over De grot van Plato, ook genoemd door m@tmaster:
>
>> >> Die is het niet, zie mijn eerdere reactie op wat Hedwig schreef en het
>> >> verhaal waarnaar zij een link plaatste. 'De idolen van de grot'
>> >> verschilt duidelijk van de beschrijving hierboven. Wat overeenstemt is
>> >> de essentie: 'dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft'.
>> >> Maar daaromheen zijn vast wel tienduizenden verhalen gesponnen! (Zij
>> >> het niet allemaal door Griekse wijsgeren.)
>
>> >Je vroeg naar een Griekse wijsgeer en bij schaduw en grot beginnen dan
>> >allerlei bellen te rinkelen, zo'n klassieker is dat.
>
>> Grappig: ik noemde het woord 'grot' helemaal niet in mijn
>> oorspronkelijke bericht. Dus het was vermoedelijk zo dat jouw belletje
>> al was gaan rinkelen toen de grot je voor de geest kwam. :-)
>
>Nee. Alle bellen rinkelden bij 'Griekse wijsgeer en schaduw' en /
>toen/ kwam de grot in beeld:)

Dat zeg ik!

>> >Ik dacht
>> >onmiddellijk aan Plato maar kon me niet herinneren dat in dat verhaal
>> >een kever voorbijkwam, al had die heel goed in het plaatje gepast.
>> >Je zou nog kunnen zoeken op �'scarabee' overigens.
>> >"De idolen van de grot" die je nu ineens noemt is een totaal ander
>> >verhaal, van Francis Bacon. Verplichte kost voor mensen in het
>> >bedrijfsleven die moeten �brainstormen op de hei.
>
>> Goh, altijd gedacht dat het verhaal van Plato zelf zo heette.
>
>Nou ja, eigenlijk heet er helemaal niks zo. "Idols of the cave'
>vertaald als 'idolen van de grot' is onderdeel van Bacons
>wetenschappelijk werk 'Novum Organum' met de kanttekening dat 'idols'
>niet de idolen zijn die wij eronder verstaan, maar 'drogredenen,
>dwalingen, fouten'. Eidos betekent in het Grieks denkbeeld,
>voorstelling, begrop. (o.a.)
>IotC gaat over de fout je eigen werkelijkheid als maatstaf te nemen
>bij het oordelen. Nog steeds hoogst aktuele en geweldige lektuur. En
>dat voor iemand uit de 17de eeuw, dat is juist zo leuk.
>
>
>> Maar eigenlijk is het geen verhaal, het heeft geen plot, en het wordt
>> natuurlijk niet voor niets 'allegorie' genoemd.
>
>Ik noemde het 'verhaal' omdat je op zoek was naar een
>'verhaal' ,getuige je draadnaam.

Ik zei ook niet dat jij het als eerste een verhaal noemde. Ik kwam
slechts al denkende tot de conclusie dat het geen verhaal was, dat
'verhaal' (ook in de subjectregel) dus eigenlijk de verkeerde term
was.

>> Dat geldt voor die kever ook, dat is eigenlijk ook alleen een vorm van beeldspraak,
>> zonder een echte ontwikkeling erin.
>
>Waarom noemde je het dan 'verhaal'? Was het dan meer onderdeel van
>een vergelijking, of een uitdrukking, een argumentatie of zo? Waar
>las/hoorde je het eigenlijk?

Dat van die kever - dat heb ik vermoedelijk voor 't eerst tijdens m'n
studie gehoord. Dwz iets van dertig jaar geleden. Maar het kan ook in
een andere context zijn geweest.
Tientallen jaren later maakte ik de vergelijking eens (van de mens met
die kever) zonder me te realiseren dat die vergelijking niet door
mijzelf verzonnen was, en toen zei mijn gesprekspartner: 'O, dat is
van ...' Maar de naam die hij noemde ben ik intussen alweer kwijt.

>Ik zie dat het in nl.filosofie ook nog
>geen antwoord bracht.

Nee, jammer. Wie weet komt 't nog.

>Het is nog steeds OT maar nou word ik ook nieuwsgierig:)
>
>> Volgens teksten die ik mbv Google vind verwijst Bacon in zijn verhaal
>> trouwens wel naar Plato's allegorie van de grot.
>
>Logisch. Bacon was niet alleen wetenschapper en politicus maar ook
>filosoof en dan kun je niet om Plato heen. Maar hij had totaal andere
>inzichten en verwierp juist die van Plato en de andere 'ouwe'
>filosofen. Hij was de grondlegger van de hedendaagse empirische
>wetenschappen. Hele interessante man, je zou er echt eens iets van/
>over moeten lezen.

--
Panda

www.delachendepanda.nl

h@wig

unread,
Dec 30, 2009, 2:37:31 PM12/30/09
to
De Antwoordman wrote:
> h@wig:

> > Tabula Rasa wrote:
> >> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?

> >http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html

> > Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))

> In één woord: kut. Had ik er maar nooit op geklikt.


Ben je nou al klaar?

> Geef kudoos

100 kudoos.

HiHa!

Rein

unread,
Dec 30, 2009, 7:27:50 PM12/30/09
to

Ik probeer mijzelf op aanraden van mijn psych een beetje te
emanciperen, dus me te verdiepen in wass will das Weib - krijg je
dit. Weet ik nog niet wat das Weib will.

--
<

Rein

unread,
Dec 30, 2009, 7:27:50 PM12/30/09
to

> stellen./

Hoe melk je een koe wanneer die zich manifesteert als bierviltje?

> /Echte taalkwesties zijn hier wel zeldzaam inderdaad.

--
<

BartV

unread,
Dec 30, 2009, 8:17:03 PM12/30/09
to
Rein schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=PluRW3_FEt0

--
Bart

Consensus wordt doorgaans zwaar overgewaardeerd.


Valère De Brabandere

unread,
Dec 31, 2009, 3:14:27 AM12/31/09
to
On 30 dec, 00:10, de lachende panda
<delachendepa...@homeditweghalen.nl> wrote:
> On Tue, 29 Dec 2009 14:54:16 -0800 (PST), "h@wig"

>
> <hedwig.duchat...@planet.nl> wrote:
> >On 29 dec, 23:25, de lachende panda
> ><delachendepa...@homeditweghalen.nl> wrote:
> >> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
> >> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.
>
> >> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin hij uitlegt
> >> dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft. Hij trekt de
> >> vergelijking met een kever waar een schaduw overheen valt als er een
> >> mens voorbijkomt. Die kever ervaart alleen de schaduw, maar heeft geen
> >> idee wat die schaduw veroorzaakt en dat die oorzaak nog veel groter en
> >> betekenisvoller is dan de schaduw zelf.
>
> >> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
> >> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
> >> maar niet wat ik zoek.
>
> >Nogal OT, maar vooruit. De grot van Plato. Met uittleg van mn ouwe
> >leraar Latijn, Cornelis Verhoeven:
>
> >http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot
>
> Nee, dat is een ander verhaal. Dat gaat over mensen die hun eigen
> schaduwen zien, niet over een kever die de schaduw van iets anders
> over zich heen krijgt.
> Maar het is inderdaad goed mogelijk dat het een allegorie van Plato is
> zoals PE ook al opmerkte, dus ik zoek in die richting verder.
> --
> Panda
>
> www.delachendepanda.nl

-Heb het nog niet gevonden ...; ik dacht dat het Aristophanes kon
geweest zijn , of anders nog de fabel-dichter Aesopos..?

De Antwoordman

unread,
Dec 31, 2009, 5:39:35 AM12/31/09
to
Op Wed, 30 Dec 2009 11:37:31 -0800 (PST) schreef h@wig:

> De Antwoordman wrote:
>> h@wig:
>
>>> Tabula Rasa wrote:
>>>> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?
>
>>>http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html
>
>>> Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))
>

>> In ��n woord: kut. Had ik er maar nooit op geklikt.


>
>
> Ben je nou al klaar?

Wat ik er nog niet bij vertelde was dat ik 2x klikte omdat mijn browser
niet meteen opende. Maar als je een minuut je hand op de entertoets houdt,
dan gaat het vanzelf weg.

Tabula Rasa

unread,
Dec 31, 2009, 6:02:40 AM12/31/09
to

Vrouwen hebben geen smaak.

Tabula Rasa

unread,
Dec 31, 2009, 6:43:21 AM12/31/09
to

Eh... mag ik je er op wijzen dat je niet zomaar mijn nickname overal
in je eigen teksten mag gebruiken. Daar heb ik geen toestemming voor
gegeven.

h@wig

unread,
Dec 31, 2009, 6:49:43 AM12/31/09
to
Tabula Rasa wrote:
> "h@wig"

> <hedwig.duchat...@planet.nl> wrote:
> >Tabula Rasa wrote:
> >> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?

> >http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html

> >Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))

> Vrouwen hebben geen smaak.

Moeten mannen nooit tegen hun vrouw zeggen. Voor je het weet geeft ze
hem gelijk en is ze vertrokken.

h@wig

unread,
Dec 31, 2009, 6:55:26 AM12/31/09
to
(Rein) wrote:
> <hedwig.duchat..wrote:

Hier is het enige juiste antwoord:
http://ch.tudelft.nl/~leendert/sigmund/index.php?id=13&content=comic

Ja, lach er maar om. Tis gewoon waar.

h@wig

unread,
Dec 31, 2009, 7:01:24 AM12/31/09
to
Valère De Brabandere wrote:
> de lachende panda
> <delachendepa.. wrote:
> > "h@wig"

> > <hedwig.duchat...@planet.nl> wrote:
> > >On 29 dec, 23:25, de lachende panda
> > ><delachendepa...@homeditweghalen.nl> wrote:
> > >> Helaas heb ik geen klassieke opleiding, maar er is hier vast wel
> > >> iemand die antwoord kan geven op de volgende vraag.

> > >> Er bestaat een verhaal van een Griekse wijsgeer, waarin hij uitlegt
> > >> dat de mens maar een beperkte kijk op de wereld heeft. Hij trekt de
> > >> vergelijking met een kever waar een schaduw overheen valt als er een
> > >> mens voorbijkomt. Die kever ervaart alleen de schaduw, maar heeft geen
> > >> idee wat die schaduw veroorzaakt en dat die oorzaak nog veel groter en
> > >> betekenisvoller is dan de schaduw zelf.

> > >> Welke wijsgeer was dat en hoe heet dat verhaal? Googlen op kever en
> > >> wijsgeer e.d. levert van alles op inclusief reclame voor Volkswagen,
> > >> maar niet wat ik zoek.

> > >Nogal OT, maar vooruit. De grot van Plato. Met uittleg van mn ouwe
> > >leraar Latijn, Cornelis Verhoeven:

> > >http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot

> > Nee, dat is een ander verhaal. Dat gaat over mensen die hun eigen
> > schaduwen zien, niet over een kever die de schaduw van iets anders
> > over zich heen krijgt.
> > Maar het is inderdaad goed mogelijk dat het een allegorie van Plato is
> > zoals PE ook al opmerkte, dus ik zoek in die richting verder.

> -Heb het nog niet gevonden ...; ik dacht dat het Aristophanes kon


> geweest zijn , of anders nog de fabel-dichter Aesopos..?

Die laatste liet vooral dieren aan het woord, zoals later zijn
navolger De la Fontaine. Maar het is wel een goeie suggestie op fabels
te zoeken, of op parabels.

De Antwoordman

unread,
Dec 31, 2009, 7:12:26 AM12/31/09
to
Op Thu, 31 Dec 2009 03:55:26 -0800 (PST) schreef h@wig:

Vrouwen vinden mannen waar ze om kunnen lachen het aantrekkelijkst. Mannen
vinden vrouwen die om ze lachen het aantrekkelijkst.

Heb ik weleens gehoord. Sindsdien probeer ik overal en altijd grappig te
doen.

h@wig

unread,
Dec 31, 2009, 7:29:42 AM12/31/09
to

Dan is het maar goed dat je niet las wat onlangs in de krant stond
"Vrouwen houden van foute mannen".

BartV

unread,
Dec 31, 2009, 8:18:24 AM12/31/09
to
h@wig schreef:

Typisch een uitspraak van een man, de loser! ;-)

de lachende panda

unread,
Dec 31, 2009, 10:38:00 AM12/31/09
to
On Thu, 31 Dec 2009 04:01:24 -0800 (PST), "h@wig"
<hedwig.d...@planet.nl> wrote:

Op fabels had ik al gezocht. Ik vermoed dat dat niets opleverde om de
reden die we al eerder hebben genoemd: dat het niet echt een verhaal
is wat ik zoek. Wat dat betreft komt parabels misschien dichter in de
buurt.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

P@andabear

unread,
Dec 31, 2009, 11:08:50 AM12/31/09
to

"de lachende panda" <delache...@homeditweghalen.nl> schreef in bericht
news:ha3nj5tjrjcp8nah1...@4ax.com...

Ja, daar was ik al bang voor; heb m'n Pa es gevraagd, gepensioneerd
classicus, en niet de slechtste, hij heeft een geheugen als een kudde
olifanten, en hij kent het verhaal met de kever niet.
�ls het dus al een verhaal van een filosoof is, is de kans gering dat het
een Griekse/ Romeinse filosoof betreft.
Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.
--
P@ndabear


DirkJan

unread,
Dec 31, 2009, 11:19:11 AM12/31/09
to

de lachende panda schreef:

Iedereen heeft al op alles en in alle talen gezocht op internet.
Geen spoor. Het kan een particulier verhaal zijn, of zijn de details
mogelijk toch even wat anders. Ik heb wel een verhaal gevonden
over een ezel en zijn schaduw. Filosofie voor kinderen. Hier de
kwoot en de url:

"Niet zozeer de bekende filosofen worden besproken, maar wel worden
bestaande fabels,
sprookjes, parabels gebruikt om vragen van filosofische aard te stellen. Als
voorbeeld de
fabel van Aesopus over de ezel en zijn schaduw. De Griekse staatsman
Demosthenes
(350 voor Christus) hield een redevoering over de redding van de stad Athene
maar werd
lawaaierig uitgelachen. Een beetje het gevoel dat Balkenende ook regelmatig
moet hebben.
Demosthenes kreeg het volk echter wel stil door aan te kondigen een kort
verhaal te vertellen.

Een jongeman, die op reis ging naar Megara, huurde een ezel. Met de eigenaar
gingen ze op
pad en toen ze onderweg � het was warm � even wilden uitblazen wilden ze
allebei in de
schaduw van de ezel liggen. "Ik heb de ezel verhuurd, maar niet zijn
schaduw", sprak de
eigenaar. "Nee", zei de jongen, "ik heb de ezel in zijn geheel gehuurd, met
zijn oren en zijn
staart, dus ook met zijn schaduw."

Demosthenes wilde weglopen, maar het volk smeekte om de afloop van het verhaal.
"Als ik het heb over de redding van de stad luisteren jullie niet. Maar als
ik spreek over
een ezel en zijn schaduw, zijn jullie een en al oor. Is dat niet dwaas?" En
hij liep vervolgens
alsnog weg.

In de Schotse klas wordt daarna gevraagd aan de kinderen wat zij hiervan
vinden. Van wie
is een schaduw? Hoe ontstaat een schaduw? Is er een andere oplossing
mogelijk? Kan de
schaduw gedeeld worden? In ruimte of in tijd? De overwegingen van de
kinderen worden op
video opgenomen en later met elkaar bekeken."

http://www.ouders.nl/mopi2008-filosofieles.htm

DJ

Ruud Harmsen

unread,
Dec 31, 2009, 12:59:09 PM12/31/09
to
Thu, 31 Dec 2009 17:08:50 +0100: "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl>:
in nl.taal:

>Ja, daar was ik al bang voor; heb m'n Pa es gevraagd, gepensioneerd
>classicus, en niet de slechtste, hij heeft een geheugen als een kudde
>olifanten, en hij kent het verhaal met de kever niet.
>�ls het dus al een verhaal van een filosoof is, is de kans gering dat het
>een Griekse/ Romeinse filosoof betreft.
>Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
>parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.

Het zal toch niet Kafka wezen? Die had ook iets met een kever: die
Verwandlung. Maar dat is verder een heel ander verhaal.
http://de.wikipedia.org/wiki/Die_Verwandlung
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Gedaanteverwisseling

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Piet Beertema

unread,
Dec 31, 2009, 1:08:36 PM12/31/09
to
"h@wig" wrote:
> Dan is het maar goed dat je niet las wat onlangs in de krant stond
> "Vrouwen houden van foute mannen".

Ze houden er niet van, ze vallen er op.
Zoals laatst ook in de Sint Pieter.

-p

Wim van Bemmel

unread,
Dec 31, 2009, 1:36:39 PM12/31/09
to
On Wed, 30 Dec 2009 20:07:53 +0100, De Antwoordman wrote:

> Op Wed, 30 Dec 2009 03:03:30 -0800 (PST) schreef h@wig:
>
>> Tabula Rasa wrote:
>>> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?
>>
>> http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html
>>
>> Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))
>

> In één woord: kut. Had ik er maar nooit op geklikt.

Ach, even ps -ef en dan zie je wel wat je moet killen.
Het is een smerig pesterijtje. Sommigen schijnen daar lol in te hebben.

Maar dat de site die vrouwen het leukst vinden kut is dacht ik al.

--
Groet, salut, Wim.

Flibsy

unread,
Dec 31, 2009, 1:55:29 PM12/31/09
to
Wim van Bemmel:

> On Wed, 30 Dec 2009 20:07:53 +0100, De Antwoordman wrote:
>
>> Op Wed, 30 Dec 2009 03:03:30 -0800 (PST) schreef h@wig:
>>
>>> Tabula Rasa wrote:
>>>> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?
>>> http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html
>>>
>>> Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))
>> In één woord: kut. Had ik er maar nooit op geklikt.
>
> Ach, even ps -ef en dan zie je wel wat je moet killen.
> Het is een smerig pesterijtje. Sommigen schijnen daar lol in te hebben.

Welnee, niets smerigs aan.

Ach natuurlyk, nou snap ik wat je dwars zit.

> Maar dat de site die vrouwen het leukst vinden kut is dacht ik al.

--
Flibsy

http://nltaal.nl (in opbouw):
taalbronnen, nl.taal specifieke sites, verzamelingen, Veel Voorkomende
Vragen, termen en gewoonten, frequente posters met links naar
taalstekkies, site-tips.

Rein

unread,
Dec 31, 2009, 2:53:13 PM12/31/09
to
BartV <bartv...@SPAMhotmail.com> wrote:
> Rein schreef:
> > h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> >> Tabula Rasa wrote:

> >>> Weet iemand nog links naar goede sites met naakte wijven ?

> >> http://www.xs4all.nl/~marel/interest.html
> >> Dit is de site die vrouwen het leukste vinden. Veel plezier:))))

> > Ik probeer mijzelf op aanraden van mijn psych een beetje te
> > emanciperen, dus me te verdiepen in wass will das Weib - krijg je
> > dit. Weet ik nog niet wat das Weib will.

> http://www.youtube.com/watch?v=PluRW3_FEt0

Of zoals Zsa Zsa Gabor (acht keer getrouwd geweest) het ooit
uitdrukte: "I never hated a man enough to give him his diamonds
back."

--
<

P@andabear

unread,
Dec 31, 2009, 8:05:37 PM12/31/09
to

"Ruud Harmsen" <r...@rudhar.eu> schreef in bericht
news:eeppj51qt5r4dk9m4...@4ax.com...

> Thu, 31 Dec 2009 17:08:50 +0100: "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl>:
> in nl.taal:
>
>>Ja, daar was ik al bang voor; heb m'n Pa es gevraagd, gepensioneerd
>>classicus, en niet de slechtste, hij heeft een geheugen als een kudde
>>olifanten, en hij kent het verhaal met de kever niet.
>>�ls het dus al een verhaal van een filosoof is, is de kans gering dat het
>>een Griekse/ Romeinse filosoof betreft.
>>Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
>>parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.
>
> Het zal toch niet Kafka wezen?

Ja.
--
P@ndabear


Valère De Brabandere

unread,
Jan 1, 2010, 4:01:23 AM1/1/10
to
On 1 jan, 02:05, "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl> wrote:
> "Ruud Harmsen" <r...@rudhar.eu> schreef in berichtnews:eeppj51qt5r4dk9m4...@4ax.com...

>
> > Thu, 31 Dec 2009 17:08:50 +0100: "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl>:
> > in nl.taal:
>
> >>Ja, daar was ik al bang voor; heb m'n Pa es gevraagd, gepensioneerd
> >>classicus, en niet de slechtste, hij heeft een geheugen als een kudde
> >>olifanten, en hij kent het verhaal met de kever niet.
> >>Áls het dus al een verhaal van een filosoof is, is de kans gering dat het

> >>een Griekse/ Romeinse filosoof betreft.
> >>Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
> >>parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.
>
> > Het zal toch niet Kafka wezen?
>
> Ja.
> --
> P@ndabear

-Misschien kan Panda er een nieuw filosofisch sprookje van maken en de
auteursrechten er van opeisen ?

de lachende panda

unread,
Jan 1, 2010, 11:39:24 AM1/1/10
to
On Fri, 1 Jan 2010 01:01:23 -0800 (PST), Val�re De Brabandere
<valere.de....@skynet.be> wrote:

>On 1 jan, 02:05, "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl> wrote:
>> "Ruud Harmsen" <r...@rudhar.eu> schreef in berichtnews:eeppj51qt5r4dk9m4...@4ax.com...
>>
>> > Thu, 31 Dec 2009 17:08:50 +0100: "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl>:
>> > in nl.taal:
>>
>> >>Ja, daar was ik al bang voor; heb m'n Pa es gevraagd, gepensioneerd
>> >>classicus, en niet de slechtste, hij heeft een geheugen als een kudde
>> >>olifanten, en hij kent het verhaal met de kever niet.

>> >>�ls het dus al een verhaal van een filosoof is, is de kans gering dat het


>> >>een Griekse/ Romeinse filosoof betreft.
>> >>Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
>> >>parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.
>>
>> > Het zal toch niet Kafka wezen?
>>
>> Ja.
>> --
>> P@ndabear
>
>-Misschien kan Panda er een nieuw filosofisch sprookje van maken en de
>auteursrechten er van opeisen ?

Het begint erop te lijken dat ik het inderdaad zelf verzonnen heb ...
Maar de auteursrechten laatik maar even voor wat ze zijn.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

De Antwoordman

unread,
Jan 1, 2010, 1:08:50 PM1/1/10
to
Op Thu, 31 Dec 2009 04:29:42 -0800 (PST) schreef h@wig:

Daarom maak ik foute grappen. Volgens een ander onderzoek moet ik ook
klein, dik en kaal worden maar dat vind ik te ver gaan.

The Boss

unread,
Jan 1, 2010, 7:28:01 PM1/1/10
to
de lachende panda wrote:
> On Wed, 30 Dec 2009 18:18:53 +0100, "P@andabear" <Gustaaf@
> Nagelhout.nl> wrote:
>
>> Ke3n het verhaal niet; er is wel een boek over:
>> http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/stuart-sutcliffe-the-beatles-shadow-633261.html
>
> Leuk om te weten, het ging mij (deze keer) echter om een beetle. ;-)

http://www.philosophyonline.co.uk/pom/pom_behaviourism_wittgenstein.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Wittgenstein's_Beetle_(and_other_classic_thought_experiments)

--
Jeroen


de lachende panda

unread,
Jan 2, 2010, 11:34:32 AM1/2/10
to
On Thu, 31 Dec 2009 17:19:11 +0100, DirkJan <xinv...@xinvalid.nl>
wrote:

>Iedereen heeft al op alles en in alle talen gezocht op internet.
>Geen spoor. Het kan een particulier verhaal zijn, of zijn de details
>mogelijk toch even wat anders. Ik heb wel een verhaal gevonden
>over een ezel en zijn schaduw. Filosofie voor kinderen. Hier de
>kwoot en de url:

(knip)

Niet het verhaal waar ik naar op zoek was, maar wel h��l leuk, DJ.
--
Panda

www.delachendepanda.nl

Nieckq

unread,
Jan 3, 2010, 2:45:43 PM1/3/10
to
"Piet Beertema" meldde:

[...]

> Ze houden er niet van, ze vallen er op.
> Zoals laatst ook in de Sint Pieter.

Twee zinnen, twee spelfouten, twee vitterijen. ;-)

"erop".
"Sint-Pieter"

Nieckq
--
lustrum - drinkt graag bepaalde sterkedrank.

Nieckq

unread,
Jan 3, 2010, 3:05:45 PM1/3/10
to
"Ruud Harmsen" meldde:

> Thu, 31 Dec 2009 17:08:50 +0100: "P@andabear" <Gustaaf@ Nagelhout.nl>:
> in nl.taal:

[...]

>>Het lijkt me ook eerder een Roald-Dahl-thema of ergens op dat niveau, een
>>parabel om met name kinderen iets duideijk te maken.
>
> Het zal toch niet Kafka wezen? Die had ook iets met een kever: die
> Verwandlung. Maar dat is verder een heel ander verhaal.
> http://de.wikipedia.org/wiki/Die_Verwandlung
> http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Gedaanteverwisseling

Kafka is geen Roald Dahl - Kafka bedoelde er iets diepzinnigers mee.
De symboliek van het ouder worden en de nakende dood.

Nieckq

Nieckq

unread,
Jan 5, 2010, 9:36:44 AM1/5/10
to
"Tabula Rasa" meldde:

[...]

> Vrouwen hebben geen smaak.

Wel degenen die ik heb geproefd.

Nieckq

Nieckq

unread,
Jan 5, 2010, 10:11:35 AM1/5/10
to
"Peter Alaca"

....

> Het probleem is dat er tegenwoordig een overvloed aan rekkelijkheid
> en rekkelijken op nl.taal is. Taal lijkt nog maar bijzaak.

Mede je eigen schuld. Je ging m.n. in 2008 als een bezetene te keer tegen
non-taal-labels. Terwijl dat best handig is. Zo blijkt eens te meer.

>Waar het
> om gaat is de beste instelling voor je nieuwslezer (geen OE natuurlijk!)
> om de auteursrechten op het dik gat van Trijntje Oosterhuis te kunnen
> lezen zonder de obsessieve trollenroepers te hinderen.

0 new messages