Basketballlegende

Pancho Sanza

Op de NOS website het volgende nieuws:

"Weduwe Kobe Bryant schikt voor miljoenen om gelekte foto's
helikopterwrak"

In dat artikel een link naar een ander Kobe Bryant artikel:

"NBA eert overleden basketballegende Bryant met plek in Hall of Fame"

Nou dacht ik altijd dat het "basketball" met twee ellen op het eind
moest zijn, ook in het Nederlands. Dan zou het dus "basketballlegende"
met drie ellen zijn. Maar wat blijkt? "Basketball" wordt in het
Nederlands geschreven met 1 el. Terwijl zelfs de Duitsers, die
normaliter alles proberen te verduitsen, het "basketball" met twee
ellen noemen.

"Basketball" is ook zo'n woordje waar je geen "de", "het" of "een"
voor zet. Net als bv "hockey", "rugby" of "school" in de betekenis van
"op school zitten". Vandaar dus dat ik tegen "het bodybuilding", "de
curling" en "een paragliding" ben (mordicus).

--
Pancho