jouwzelf

Kleefgaren

Dat gejouw, vreselijk. 🤮 Zeg gewoon u, ge, gij of je. Maar dit spant toch
wel de kroon:

---
Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen
product is klaar om gedrukt te worden!
---

--
Erg, elf kannen.
[If you can't join them, beat them]

Bakel

Kleefgaren <no_e...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> wel de kroon:
>
> ---
> Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen

jouwzelf :)

pe

> [...]
> wel de kroon:
>
> ---
> Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen

Jij vergat te zeggen dat het letterlijk de kroon spant. Nou tipt het niet.

--
LaTiE FijN zIJn

Ruud Harmsen

03 Dec 2020 15:36:03 GMT: Kleefgaren <no_e...@invalid.invalid>
scribeva:

> [...]
>wel de kroon:
>
>---
>Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen

Walgelijk inderdaad. Maar onuitroeibaar. Alle marketeers doen het nu
zo, dus dan moet het wel goed zijn toch? Jonge mensen snappen het
probleem gewoon niet. Dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Ruud Harmsen

Fri, 04 Dec 2020 04:24:00 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
door jouzelf => zelf. Dat volstaat. Dit is (los van de spelfout)
bombast en fluttaal. Beide woorden kennen de makers waarschijnlijk
niet eens.

Ruud Harmsen

3 Dec 2020 18:47:20 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

>Jij vergat te zeggen dat het letterlijk de kroon spant. Nou tipt het niet.

Hangen die kronen aan touwtjes opgespannen dan?

Ruud Harmsen

Thu, 03 Dec 2020 19:55:20 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
Nee, zitten:
https://historiek.net/dat-spant-de-kroon-spannen-betekenis/82921/

Bakel

U of je. Jou alleen bij nadruk. Zo praten we toch ook? Waarom
schrijven ze dan niet zo?

pe

Dakkennehunnienie. Sijn taalgemankeerde gassies.

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

Ja, maar de richtlijn 'Doe wat je altijd al doet' moeten ze toch wel
kunnen begrijpen.

wugi

Op 3/12/2020 om 16:36 schreef Kleefgaren:
> [...]
> wel de kroon:
>
> ---
> Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen

What's the fuss about? Da's toch gewoon een wat misspeld "door jouw
zelfontworpen product" :-o

--

guido wugi

h@wig

wugi:

> What's the fuss about? Da's toch gewoon een wat misspeld "door jouw
> zelfontworpen product" :-o

Ik krijg van BRT geen permissie om terug te kijken naar de Vlaamse
Blind Dates. Jammer dan.
Maar net hoorde een meisje in de bediening een gast aanspreken met
'mevrouw' en vervolgens zei ze 'jou'. Doe het dan konsekwent.

Sowieso leerzaam naar de Vlaam te kijken. Om niet te zeggen dat we ons
soms sitte te besgeure. Over een mooie vrouw werd bewonderend gezegd
"die is voorzien van poten en klauwen".

En over een 'suskewiet': wie een vinkenpiet in huis heeft komt op het
tweede plan. Ging over 'Geert de vinkenpiet'.

Maar ja, das 'een heel ander paar mouwen'.
'Schol he!'
lol

Bakel

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> [...]
>

> Sowieso leerzaam naar de Vlaam te kijken. Om niet te zeggen dat we ons
> soms sitte te besgeure. Over een mooie vrouw werd bewonderend gezegd

Wellicht vallen Vlamingen op harpijen.

h@wig

Bakel :

[...]
> Wellicht vallen Vlamingen op harpijen.

Als uitdrukking googeltie niet. Wel veel plaatjes van de Vlaamse Leeuw.
Met poten en klauwen. Eureka! Zo'n nationalistische vrouw zal ook wel
iemand op vallen in Vlaanderen.

Bakel

En 'oren en poten':
<http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/oren+en+poten%2C+goed+voorzien+van+~>

Is je laatste zin een Brabantse constructie? 'Zo'n grote deurbel zal
vast wel vaak iemand op drukken.'

pe

Rotterdams is dat ook heel gewoon in.

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

:)

Misschien is het algemene Nederlandse spreektaal, maar ik heb het toch
vooral vaak van Brabanders gehoord.

Kleefgaren

> [...]
> "die is voorzien van poten en klauwen".

> Maar ja, das 'een heel ander paar mouwen'.

Kijk veel naar de Belg. Schol = Skol = gezondheid, doet me denken aan dat
Scandinavische bier wat hier mislukt is vanwege slecht imago
(hoofdpijnbier) in t Scandinavisch is ‘skål’ uitgesproken als skool, dan
weer "kom". Zegt Google translate. Maar ja. Ik bedoel maar. Is die nog te
vertrouwen. En t vissie schol is dan weer pladijs in Vlaanderen.

Kleefgaren

Enige afleveringen geleden had Crabbé in zijn Blokkenkwis een ravissante
dame als kandidaat, die niet alleen redelijk vooraan had gestaan bij het
uitdelen, maar ook nog beschikte over een prima inzicht. En of het zo moest
zijn, er kwam een vraag over een bos, of over hout, kweeniemeer en Ben
verslikte zich toen hij het antwoord moest geven. En dat is vrij uniek voor
Crabbé. Dus in Vlaanderen kent men het bos hout voor de deur ook wel.

Bakel

Ik neem aan dat ze met hun tijd meegaan en in dat geval spreken ze
heden ten dage van een bos silicone.

h@wig

Bakel:
[...] Zo'n nationalistische vrouw zal ook wel

O toch? Variatie op een thema?

> :)
>
> Misschien is het algemene Nederlandse spreektaal, maar ik heb het toch
> vooral vaak van Brabanders gehoord.

Kweenie. Die ene druppel Rotterdams bloed?:) Of ik schreef eerst iets
anders en herlas niet? Want het was al laat. En de brug was dicht....of
open....
Ik herken het niet als specifiek Brabants maar wel als krom.
Goed opgemorken VanBakel.

h@wig

Kleefgaren:
> h@wigwrote:
[..]

> [...]
> weer "kom". Zegt Google translate. Maar ja. Ik bedoel maar. Is die nog te
> vertrouwen. En t vissie schol is dan weer pladijs in Vlaanderen.

Ik dacht ook aan 'skol'. Hier ook bekend als men eigentijds wilde
klinken. Nu is het toendertijds. Of zelfs toentertijds, das nog ouwer.
Maar die vis werkt op mijn lachspieren.

h@wig

Bakel:

[...]
> Dus in Vlaanderen kent men het bos hout voor de deur ook wel.

Bossen heten tegenwoordig schaamgroen.

Kleefgaren

En dan heb je de bossen of bosjes hout die vroegah vrij normaal te
aanschouwen waren op strand, tv, film, pop-festivals en toneel maar
tegenwoordig belachelijk genoeg zorgen voor schaamrood op de nodige
hypocrite kaken.

Bakel

Misschien heb ik het vaker van Brabanders gehoord omdat ik die nou
eenmaal altijd vaker hoorde dan, pak ze beet, Rotterdammers. En
misschien is het geen tante betje, maar slechts haar nichtje.

Willem Steunkous

h@wig wrote:
[quoten is zo verziekt dat er geen touw meer aan vast te knopen is]

> Bossen heten tegenwoordig schaamgroen.

In deze tijd zijn ze ook grotendeels kaal.

WS

Willem Steunkous

h@wig wrote:
> Maar net hoorde een meisje in de bediening een gast aanspreken met
> 'mevrouw' en vervolgens zei ze 'jou'. Doe het dan konsekwent.

Over consequent gesproken:
Kwam een kinder-/kerstliedje uit de relihoek tegen met daarin
oorspronkelijk "gij in uw klein hoekje". In nieuwere versies
is dat "jij in jouw klein hoekje" geworden, geheel conform de
hedendaagse marketeersnormen. Maar er was er ook een die er
"jij in uw klein hoekje" van had gemaakt. Lijkt die serveerster
wel, maar dan omgekeerd.

WS

Ruud Harmsen

Fri, 04 Dec 2020 06:07:19 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Mijn idee.

Maar vertel dat de moderne marketeers. Ik heb het geprobeerd, op
Twitter. Maar het gaat hun hoofd niet in. En het is beleid. Het moet
volgens hen zo. Dat klanten het irritant en zelfs beledigend vinden,
vinden ze maar matig relevant.

Met een beetje geluk is het overwaaiende gekte, en zijn we er over een
jaar of wat weer vanaf.

Ruud Harmsen

Thu, 03 Dec 2020 23:07:35 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
> [...]
>tweede plan. Ging over 'Geert de vinkenpiet'.
>
>Maar ja, das 'een heel ander paar mouwen'.

Die laatste is heel bekend.

>'Schol he!'

Maar die rare z-hypercorrecties hebben ze daar dan weer niet.
Alleszins toch correcter Nederlands daar dan in Nederland.

h@wig

Ruud Harmsen:

> Die laatste is heel bekend.

Niet bij mij. Hier hoor ik meer 'dat is andere koek'
Het maakt het er alleen maar leuker op, die variaties.

> Maar die rare z-hypercorrecties hebben ze daar dan weer niet.
> Alleszins toch correcter Nederlands daar dan in Nederland.

Wat is 'correct' en zeker wat is 'correcter'? Ze hebben vast wel
andere 'afwijkingen'. Misschien moet jij nog accepteren dat er mensen
zijn die een z wel uitspreken zonder dat daar meteen een etiketje op
moet worden geplakt.

pe

Ik heb wel gehoord over natuurkompezasie. Dat houdt in dat voor elk stukkie
stuk natuur wat je aanlegt, een minstens even groot gebied met woningbouw,
industrie -verreweg het makkelijkst- asfalt bedekt moet worden. Soume nix
verbazen als Nedelant daar Europeesch geld voor beurt.

--
LaTiE FijN zIJn
Onze coronabestrijding thuis bestaat uit een uitgekiend fijnmazig

pe

Een tantebetje is het niet. Haarnichtjes begin ik niet aan.

--
LaTiE FijN zIJn

Izak van Langevelde

On 03/12/2020 16:36, Kleefgaren wrote:
> [...]
> wel de kroon:
>
> ---
> Voeg jouw persoonlijke afbeelding toe en het door jouwzelf ontworpen

Trendy taalgebruik waar u jij tegen zegt?

--
Grinnikend door het leven...

Izak van Langevelde

On 03/12/2020 23:07, h@wig wrote:
> [...]
> Maar net hoorde een meisje in de bediening een gast aanspreken met
> 'mevrouw' en vervolgens zei ze 'jou'. Doe het dan konsekwent.

Anders rijmt het niet?

wugi

Op 4/12/2020 om 15:56 schreef h@wig:
> Ruud Harmsen:

> Niet bij mij. Hier hoor ik meer 'dat is andere koek'
> Het maakt het er alleen maar leuker op, die variaties.

Welk leuk? Een "hé dat kan ook" leuk? Of een "lach me te pletter" leuk?

Aan de toon in dit lint lijkt het me vooral dat bekende laatste.

btw
https://nl.quora.com/Welk-woord-haat-je-zo-erg-dat-je-ge%C3%AFrriteerd-raakt-als-je-het-alleen-maar-hoort/answer/Guido-Wuyts

> [...]
> andere 'afwijkingen'. Misschien moet jij nog accepteren dat er mensen
> zijn die een z wel uitspreken zonder dat daar meteen een etiketje op

Ook niet eti "z waar ze niet hoort" ketje? Liefst in combinatie met "s
waar een z hoort" en diergelijke?

--

guido wugi

h@wig

wugi:

> Welk leuk? Een "hé dat kan ook" leuk? Of een "lach me te pletter" leuk
?
Dat was de persiflage-modus waarin jij ons graag ziet.

Wmb meer een leuk als grappig, zo kan het ook, ontwapenend, lief, goed
getroffen, vertederend, charmant. Ik kan daar echt van genieten, hoor.
Hooguit verbaasd, maar nooit geïrriteerd. Het valt me juist op dat
Vlamingen dat ten opzichte van Nederlanders wél hebben. Ik moet de
eerste Vlaam nog tegenkomen die geniet van een Nederlandse uitdrukking.

> [...]

> Ook niet eti "z waar ze niet hoort" ketje? Liefst in combinatie met "s waar

Laazze maar segge hoezzut wille als ik er maar niet aan mee hoef te
doen. Uitspraak is de verpakking. Het gaat om de inhoud. Als de
verpakking perfekt is, is dat een kadootje. Uiteindelijk belanden ze
allebei in de prullenbak.

Bakel

Willem Steunkous <ful...@crus.invalid> wrote:

> [...]
> oorspronkelijk "gij in uw klein hoekje". In nieuwere versies
> is dat "jij in jouw klein hoekje" geworden, geheel conform de

Marketeersnormen? Normaal taalgebruik tegen een kind.

Bakel

wugi <br...@wugi.be> wrote:

> Welk leuk? Een "hé dat kan ook" leuk? Of een "lach me te pletter" leuk?
>
> Aan de toon in dit lint lijkt het me vooral dat bekende laatste.

Het blijven gevoelige mannen.

joh

Wugi heeft een schip op zijn schouder.

Bakel

> [...]

> Vlamingen dat ten opzichte van Nederlanders wél hebben. Ik moet de
> eerste Vlaam nog tegenkomen die geniet van een Nederlandse uitdrukking.

Hollanders hebben hen met hun grote mond en superioriteitsgevoel diep
gekwetst. Dat krijg je er niet zomaar uit.

Izak van Langevelde

On 04/12/2020 12:17, Willem Steunkous wrote:
> [...]
> oorspronkelijk "gij in uw klein hoekje". In nieuwere versies
> is dat "jij in jouw klein hoekje" geworden, geheel conform de

Dat was het vijftig jaar geleden al...

(ik verstond steeds 'koekje')

Maarten van Tilburg

Op 04/12/2020 om 16:25 schreef Bakel:
Het is dat je het zelf zegt ...

Bakel

Ik ben geen Hollander :)

Bakel

Als het nou een kofschip was...

Izak van Langevelde

Volgens mij looptie met een fokschaap rond...

Ruud Harmsen

Fri, 04 Dec 2020 15:56:18 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>Ruud Harmsen:

>Niet bij mij. Hier hoor ik meer 'dat is andere koek'
>Het maakt het er alleen maar leuker op, die variaties.

>Wat is 'correct' en zeker wat is 'correcter'?

Lees mijn artikel.

>Ze hebben vast wel andere 'afwijkingen'.

Mogelijk. Maar zo ja, dat is dan een andere kwestie.

>Misschien moet jij nog accepteren dat er mensen zijn die een z
>wel uitspreken zonder dat daar meteen een etiketje op moet
>worden geplakt.

Regressieve assimilatie bij wrijfklanken is niet normaal en niet
correct in het Nederlands (zoals ook in de Wikipedia staat; het is
niet alleen mijn mening), en de uitspraken seventig, sestig, fijftig
en feertig hebben een basis in de historie van de taal, zoals
toegelicht in het WNT.

Je doet net alsof IK het allemaal als los persoon verzonnen hebt. Ik
heb juist al die links en citaten erbij gezet om het te onderbouwen.

Ruud Harmsen

Fri, 4 Dec 2020 18:55:29 +0100: wugi <br...@wugi.be> scribeva:

>Welk leuk? Een "hé dat kan ook" leuk? Of een "lach me te pletter" leuk?

Het eerste, uiteraard.

>Aan de toon in dit lint lijkt het me vooral dat bekende laatste.

Dat denk ik niet. Ik heb Hedwig nooit op zo'n houding kunnen
betrappen.

Ruud Harmsen

Fri, 04 Dec 2020 19:26:26 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Dat heb ik gedaan.

>Uitspraak is de verpakking.

In een tv-journaal vind ik dat wel belang.

Ruud Harmsen

Fri, 4 Dec 2020 11:24:32 -0800 (PST): joh <josh...@gmail.com>
scribeva:
Die uitdrukking ken ik niet.

joh

Lees je mijn website eigenlijk wel?
Het is een door mij verzonnen vergrotende trap van een anglicisme.

Ruud Harmsen

Sat, 5 Dec 2020 00:30:13 -0800 (PST): joh <josh...@gmail.com>
scribeva:

>Lees je mijn website eigenlijk wel?

Heb je dan een website? Wist ik niet. Wat is de URI?

>Het is een door mij verzonnen vergrotende trap van een anglicisme.

Begrijp ik het nog steeds niet.

pe

Een schip is groter dan een chip, maar dat een trap dat zou veroozaken is
inderdaad moeilijk te begrijpen.

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

to have a chip on your shoulder

pe

Dat is geen anglicisme maar een Engelse uitdrukking.

--
LaTiE FijN zIJn

h@wig

Ruud Harmsen:
> <hedwig:
Jij bent /ze/ niet in dit geval.
'Laat ze het maar uitspreken hoezut wille' snappie?

> In een tv-journaal vind ik dat wel belang.

Dan wel. Als voorbeeldfunktie. Maar jij vindt het al 'niet normaal' als
hele volksstammen s of z verwisselen en noemt dat 'hyperkorrektie'.
Ik wil niet weggezet worden als een 'niet normaal sprekende
Nederlander' als ik de z uitspreek waarie staat..

[...]

h@wig

Ruud Harmsen:
> Fri, 04 Dec 2020 15:56:18 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
[...]

> Lees mijn artikel.

Ik lees alles van je.

> [...]

> niet alleen mijn mening), en de uitspraken seventig, sestig, fijftig
> en feertig hebben een basis in de historie van de taal, zoals

Geloof ik onmiddellijk.

> Je doet net alsof IK het allemaal als los persoon verzonnen hebt. Ik
> heb juist al die links en citaten erbij gezet om het te onderbouwen.

Allemaal gelezen en te volgen.

Wat me een beetje stoort is dat jij en andere deskundigen bepalen wat
de norm is.
Ik vermoed dat niemand een volkomen korrekte, vlekkeloze uitspraak
heeft die aan /de norm/ voldoet. Er is altijd wel iemand die iets hoort
wat een ander niet hoort of niet /kan/ horen al denktie van wel.
Spreken die 'abnormaal' of 'raar' als ze niet volgens jouw norm praten?
Ben ik raar als ik een z zeg? Is VanBakel abnormaal omdat hij een
Nijmeegse s heeft? (al doet hij wel eens raar:) )
Je lijkt wel (even opzoeken) de Amie uh..
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amy_Groskamp-ten_Have van de Nederlandse
taal*. Wie niet aan een bepaalde norm voldoet is niet zo netjes.

* Zie je nou wel. Ik loop wel eens gearmd. Dat is "absoluut niet zoals
het hoort"!

"Ik zwijg maar, een stille weldaad"

Zzzalig, zzzzzo'n zzzzzeikssssstukkie!

Ruud Harmsen

Sat, 05 Dec 2020 14:39:05 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

> [...]
>
>Dan wel. Als voorbeeldfunktie. Maar jij vindt het al 'niet normaal' als
>hele volksstammen s of z verwisselen en noemt dat 'hyperkorrektie'.

Ik had het niet over verwisselen.

>Ik wil niet weggezet worden als een 'niet normaal sprekende
>Nederlander' als ik de z uitspreek waarie staat..

Als je spontaan spreekt, doe je het vanzelf goed. Het is juist het
nadrukkelijk de spelling oplezen, waarbij het fout gaat.

Het is nog sterker:
Als je spontaan spreekt, doe je het vanzelf goed, zonder dat je merkt
dat je het goed doet. Dus je denkt dan een z te zeggen, maar je zegt
een s, en dat moet ook. Win-win.

De grote kracht van een goede radio-of tv-presentator, en trouwens ook
van een goed acteur, is dat ze teksten die wel degelijk gepland en
uitgeschreven zijn, en die ook op de autocue staan, kunnen uitspreken
alsof ze ze spontaan ter plekke verzinnen. Al die vakmensen die ik in
mijn stukje noemde, kunnen dat en doen dat. Ik kan dat helemaal niet,
dus ik bewonder ze. Daarom des te jammerder dat ze op dit ene puntje
die natuurlijkheid kwijtraken.

Ik beluisterde Martine Tanghe in een lang journaal, en die maakte
zulke fouten niet. Maar ja, ze is nu met pensioen. Misschien ga ik
voor de zekerheid nog eens andere nieuwslezers van de VRT beluisteren.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Ruud Harmsen

Sat, 05 Dec 2020 22:10:53 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Zegt me niks, ken ik niet, Engels is niet mijn taal.

Ruud Harmsen

Sat, 05 Dec 2020 15:11:47 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

> [...]
>
>Geloof ik onmiddellijk.

>Allemaal gelezen en te volgen.
>
>Wat me een beetje stoort is dat jij en andere deskundigen bepalen wat

Dat doen we niet. Descriptieve taalwetenschap beschrijft de
natuurlijke verschijnselen in een taal. Als sprekers op tv dan
kunstmatig tegen die natuurlijkheid ingaan, is dat fout.

Maar ik hoorde het gisteren in "Ik vertrek" ook fout doen. Was dat
spontaan? Hij wist dat hij opgenomen werd, natuurlijk.

Nog sterker nog: ik betrapte laatst mezelf, gewoon in een
huiskamergesprek, ook op de fout.

> [...]
>wat een ander niet hoort of niet /kan/ horen al denktie van wel.
>Spreken die 'abnormaal' of 'raar' als ze niet volgens jouw norm praten?

Dat is een vraag die ik niet kan beantwoorden, want het hangt af van
het woord, van een eventueel regionaal accent, en van de context.

>Is VanBakel abnormaal omdat hij een
>Nijmeegse s heeft? (al doet hij wel eens raar:) )

Als we zijn accent accepteren als zijn accent, is het daarbinnen
normaal. Als hij op radio of tv gaat spreken, moeten we een keus
maken. Van een deejay is meer te accepteren dan van een neutrale
presentator of voice-over.

Maar dat staat los van die hypercorrecties.

>Je lijkt wel (even opzoeken) de Amie uh..
>https://nl.wikipedia.org/wiki/Amy_Groskamp-ten_Have van de Nederlandse
>taal*. Wie niet aan een bepaalde norm voldoet is niet zo netjes.

Is ook zo, alleen waren die normen in de jaren 1960 al verouderd.
Daarentegen is die progressieve assimilatie van wrijfklanken vast al
400 if not 1000 jaar oud.

>* Zie je nou wel. Ik loop wel eens gearmd. Dat is "absoluut niet zoals
>het hoort"!

Waarom niet?

>"Ik zwijg maar, een stille weldaad"

Een s na de k.

>Zzzalig, zzzzzo'n zzzzzeikssssstukkie!

Als je de komma als pauze realiseert, zijn al deze s'en en z'en
correct. Zo niet, dan: zaalichsoon zeikstukkie.

Flibsy

Echter. De zzz-z is al flink ingeburgerd als gevolg van de Nederlanders
'met een migratie-achtergrond'. Ook recentere historie zul je vroeg of laat
toch moeten accepteren.

--
Flibsy

Ruud Harmsen

Sat, 05 Dec 2020 16:56:35 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
>Ik beluisterde Martine Tanghe in een lang journaal, en die maakte
>zulke fouten niet. Maar ja, ze is nu met pensioen. Misschien ga ik
>voor de zekerheid nog eens andere nieuwslezers van de VRT beluisteren.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-Weer/het-journaal-1/
Goedele Wachters, vanmiddag om 13 uur.

Ze doet meteen al diverse dingen goed:
... er is dit weekend al een soort aanloop CHenome, ...
... dus CHaan we ...
... goeie middach steV de hamvraag ...
(de f van Stef wordt een v door de d; dat is regressieve assimilatie;
correct, want ploffers (d) werken anders dan wrijfklanken (zoals f, s,
ch, v, z, g.)

2:35 Caroline Van den Berghe
... maar het is seker ...
Correct!
... duz die kan wel wat, eh, volk aan ...
(correct, tenzij die pauze was ingelast om 'folk' te vermijden)

... da se d'r echt feel moeite voor doen.
(correct. De t van 'dat' valt weg, maar assimileert wel de s. Typisch
voor Brabant, maar ook voor het Zuidhollands waar ik mee opgroeide).

4:36
en wat se dan betekenen.
Weer correct.

Nou ja, ik ga niet alles opschrijven, ook al omdat op die URL later
weer een ander journaal zal verschijnen.

Voorlopige conclusie is wel dat mensen in Vlaanderen dit gewoon wel
goed doen, zowel nieuwslezeres als willekeurige voorbijgangers,
waarbij soms wel een Antwerps accent te horen is.

Ik luister zelf nog even door.

Ruud Harmsen

Sat, 05 Dec 2020 17:24:49 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Voorlopige conclusie is wel dat mensen in Vlaanderen dit gewoon wel
>goed doen, zowel nieuwslezeres

Eentje nog, 8:12, Goedele Wachters met de coronacijfers, met veel v-
en z-valkuilen, maar ze doet het echt helemaal correct.

Best raar eigenlijk, dat daar op de Nederlandse radio en televisie dan
zoveel fouten mee worden gemaakt.

Ruud Harmsen

Sat, 5 Dec 2020 17:19:57 +0100: Flibsy <fli...@nl.taal> scribeva:

>Echter. De zzz-z is al flink ingeburgerd als gevolg van de Nederlanders
>'met een migratie-achtergrond'.

Marokkanen inderdaad (van Turken nooit opgemerkt), maar daar is meer
aan de hand, want hun z klinkt ook in contexten waar assimilatie die
wel toestaat, ook al anders. Ik weet niet wat er dan anders aan is.

>Ook recentere historie zul je vroeg of laat toch moeten accepteren.

Ik accepteer niks, maar daar trekt de geschiedenis zich niks van aan.
Trouwens, in Belgiė wonen ook veel mensen met een Noord-Afrikaanse
achtergrond, waarom is daar die invloed dan niet te merken?

Bakel

pe <p...@pe.pe> wrote:

> Dat is geen anglicisme maar een Engelse uitdrukking.

Dat heb jij goed gezien.

Bakel

Maar nou snap je het dus. Mooi toch?

Bakel

> [...]

> Trouwens, in België wonen ook veel mensen met een Noord-Afrikaanse
> achtergrond, waarom is daar die invloed dan niet te merken?

Vlamingen zijn onverstoorbaar. Die blijven gewoon het Nederlands van
300 jaar geleden praten.

Flibsy

> [...]
> Trouwens, in België wonen ook veel mensen met een Noord-Afrikaanse
> achtergrond, waarom is daar die invloed dan niet te merken?

Is dat zo? Geen idee.

--
Flibsy

wugi

Op 5/12/2020 om 17:35 schreef Ruud Harmsen:
Psies, maar typisch, denk ik, voor jullie: zelfvervullende trendsetting.
Begint als effe iets afwijkends doen om eruit te springen, dat is of
wordt al gauw trendy, en hop even later heb je een harde kern mee.

--

guido wugi

Ruud Harmsen

Sat, 5 Dec 2020 20:49:02 +0100: wugi <br...@wugi.be> scribeva:
Wellicht is dat een verklaring. Een bepaalde mentaliteit. Ik heb die
zelf ook wel, maar niet in deze dingen.

wugi

Op 5/12/2020 om 17:19 schreef Flibsy:
Hm, ik kan me niet voorstellen dat gepoktengemazelde journaallezers en
presentatoren een hebbelijkheidje van de migratiewereld overerven.

--

guido wugi

Ruud Harmsen

Sun, 06 Dec 2020 05:54:35 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
nee en nee, waarom?

Bakel

Dat denk ik ook niet. De enigen die dingen van mensen met
achtergronden overnemen, zijn jongeren via de straattaal. Denk ik. Of
het van daaruit doorsijpelt, betwijfel ik. De Surinaamse W is ook niet
verder doorgedrongen. Behalve bij Brabanders, maar die hadden hem al
van hun eiges.

Flibsy

Die heb je ook in migratie-achtergrondsmaak hier te lande.

--
Flibsy

Bakel

Een zzzeer goedenavond, damezzz en heren?

joh

Op zaterdag 5 december 2020 om 11:53:57 UTC+1 schreef Ruud Harmsen:
Was een grapje.
Ik heb wel een website, maar daar staat bijna niks op.

Flibsy

Er zijn vast wel meer invloeden. Damezzz lijkt me overigens
onwaarschijnlijk.

--
Flibsy

Bakel

Mij ook.

pe

Damezzz zijn dus onwaarschijnlijk dames. Weten we dat ook weer. Pepernoot?
Paar over.

--
LaTiE FijN zIJn

Bakel

pe <p...@pe.pe> wrote:

> Damezzz zijn dus onwaarschijnlijk dames.

Het zou kunnen door liaison: damezzzenheren. Zie Ruuds website.

Ruud Harmsen

Sat, 5 Dec 2020 14:02:21 -0800 (PST): joh <josh...@gmail.com>
Dacht ik wel. Maar ik dacht, ik prik even, dan gaat hij het wel
uitleggen.

Ruud Harmsen

Sun, 06 Dec 2020 11:30:32 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>Het zou kunnen door liaison: damezzzenheren. Zie Ruuds website.

In die situatie is een z het meest gebruikte. En dat is een bijna
ononderdrukbare neiging, met als gevolg dat Nederlandstaligen, of in
elk geval Nederlanders, die Engels proberen te spreken, daarmee bijna
altijd in de fout gaan. Want in het Engels mag dat helemaal niet, een
s is daar s en een z een z, altijd.

Daarover gaat mijn verwante, al wat oudere stukje
https://rudhar.com/fonetics/bneender.htm, met dingen als
Living live in peace (ipv life)
en
Peas on earth (ipv peace).
en
Above uz only sky (ipv us)
en
Thiz iz it (ipv this)
enz enz.

De spelling werkt ook niet mee. Je moet het per woord weten en
onthouden in het Engels.

Flibsy

Nee, dat is damezenheren.

--
Flibsy

Bakel

Ja maar we hadden het over mensen met een achtergrond.

joh

Want dat leek je leuk?

Peter Smulders

On 5-12-2020 09:10,Ruud Harmsen wrote:
> [...]
>
> Je doet net alsof IK het allemaal als los persoon verzonnen hebt. Ik
> heb juist al die links en citaten erbij gezet om het te onderbouwen.

Met getallen is wat vreemds aan de hand. Je zegt wel "tussen de dertig
en feertig" maar ook "een-en-veertig". Als onderdeel van een getal
treedt de verstemlozing van v als f kennelijk minder gauw op. In een
eerdere post die ik niet zo gauw kan terugvinden en op jouw site beweer
je dat Clairy Polak 2017 niet goed uitspreekt. Dat moet blijkbaar
volgens jou tweeduizendseventien zijn, en niet tweeduizendzeventien.
Voor mij klinken beide uitspraken gewoon.

Ik vind het leuk dat je dit soort dingen uitzoekt. Maar met Hedwig eens
dat je te snel etiketjes zoals "niet correct" plakt.

Bakel

Peter Smulders <de...@home.nl> wrote:

> [...]
> volgens jou tweeduizendseventien zijn, en niet tweeduizendzeventien.
> Voor mij klinken beide uitspraken gewoon.

Ik zou zelf het eerste doen, maar vind het tweede ook heel gewoon. Het
hangt ook van de snelheid af. Snel uitgesproken zeg ik
tweeduiseeftien.

wugi

Op 5/12/2020 om 9:11 schreef Ruud Harmsen:
> Fri, 4 Dec 2020 18:55:29 +0100: wugi <br...@wugi.be> scribeva:

> Het eerste, uiteraard.

> Dat denk ik niet. Ik heb Hedwig nooit op zo'n houding kunnen
> betrappen.

<Rein modus>

"Sowieso leerzaam naar de Vlaam te kijken. Om niet te zeggen dat we ons
soms sitte te besgeure."
"lol"
"Maar die vis werkt op mijn lachspieren."

</>

Ongetwijfeld niet kwaad bedoeld en honni soit qui mal y pense. Maar het
toontje beklijft.

--

guido wugi

Flibsy

Die hebben een zzz, zonder wat jij noemt 'liaison'. Ik denk niet dat
assimilatie hun zzz-z oplevert.

--
Flibsy

h@wig

wugi:
Als ze in een romantische setting aan tafel zitten zoals bij de Vlaamse
First Dates, helemaal op de versiertoer elkaar glazig in de ogen
kijkend en dan proosten met 'makreel' dan vind ik dat best grappig.
Temeer dat ik denk dat 'schol' eigenlijk 'skol' moet zijn (niet?).

> </>

> Ongetwijfeld niet kwaad bedoeld en honni soit qui mal y pense. Maar het
> toontje beklijft.

Ik ga me verder niet verdedigen waarom ik een zwak heb voor Vlaams,
maar heb je mijn 'waarom leuk' niet gelezen?
Jouw toontje over 'ollanders' ervaar ik dan weer als veel negatiever,
al zal ik er niet direkt een compleks van krijgen.
Afijn. Ze kunnen beter om je lachen dan om je huilen, moet je maar
denken.

Ruud Harmsen

Sun, 6 Dec 2020 11:32:59 +0100: Peter Smulders <de...@home.nl>
scribeva:
>Met getallen is wat vreemds aan de hand. Je zegt wel "tussen de dertig
>en feertig" maar ook "een-en-veertig". Als onderdeel van een getal
>treedt de verstemlozing van v als f kennelijk minder gauw op.

Klopt, dat noem ik ook mijn artikel, en dat staat ook in het WNT.

Citaat van mij:
"40 gaat net als 50: vier, veertien, maar feertig, en toch weer
viereveertig, zeveneveertig, niet vierefeertig enz. "

WNT:
“Buiten verbinding met andere telwoorden is de gewone uitspraak die
met f aan het begin; vergelijk VEERTIG. ”

Citaat van mij:
“Zou dat met die analogie, waardoor het verschijnsel dus minder oud en
minder authentiek is, verklaren wat het WNT aanduidt met “buiten
verbinding met andere telwoorden”, dus dat het in de uitspraak wel
negenesestig en eeneseventig is met een s, niet een z; maar
negeneveertig en eenevijftig met een v, niet een f? ”

> [...]
>je dat Clairy Polak 2017 niet goed uitspreekt. Dat moet blijkbaar
>volgens jou tweeduizendseventien zijn, en niet tweeduizendzeventien.

Zeventien met een z is op zich correct, maar 2017 niet, want duizend
wordt duizent en dus wordt duizendzeventien duizentseventien.

Maar als je er niet op let, hoor je het als een z, want de
automatische assimilatieregels werken twee kanten op: van je hersens
naar de spraakspieren bij het spreken, en van je oren naar je hersens
bij het luisteren en interpreteren.

>Voor mij klinken beide uitspraken gewoon.

Met een z is hypercorrect en dus fout.

>Ik vind het leuk dat je dit soort dingen uitzoekt. Maar met Hedwig eens
>dat je te snel etiketjes zoals "niet correct" plakt.

Dat doe ik wel. Elke taal heeft een systematiek, en wie daar om
oneigenlijke redenen (zoals de angst "o jee, ik lijk wel een
Amsterdammer!") tegenin gaat, die spreekt geen normaal, correct
Nederlands. Zo is het en zo durf ik het te benoemen.

Ondertussen heb ik onze zuiderburen nader beluisterd:
https://rudhar.com/fonetics/progassk.htm
Zoals VRT-taaladviseur Ruud Hendrickx op Facebook al stelde: men doet
dit daar vrijwel altijd goed. Het is echt een probleem dat typisch is
voor Nederland.

Ruud Harmsen

Sun, 06 Dec 2020 18:38:34 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Fatma Taspinar heeft een Turkse achtergrond, maar maakt geen fouten.

Ruud Harmsen

Sun, 6 Dec 2020 13:10:07 +0100: Flibsy <fli...@nl.taal> scribeva:

>Die hebben een zzz, zonder wat jij noemt 'liaison'. Ik denk niet dat
>assimilatie hun zzz-z oplevert.

Modern Hebreeuws heeft hele mooie eind-v's en -z'en, die totaal niet
assimileren. Vier stukjes verder op mijn huidige planning gaat het
over het Hebreeuws, maar nog niet daarover. Of misschien dat ik het
zijdelings ga noemen.

pe

Ja dat vind ik dus niks he. Geen spanning in. "Dames...[spanning bouwt op:
zou het wel... zou het niet...] "...én heren!" Pfffoei, gelukkig we doen
tóch mee.
Zo moet dat. Merkt u zich dat ja, heer Pieps.

--
LaTiE FijN zIJn

pe

Die zie je veel, de laatste tijd. Ik doe daar niet aan mee. Principieel,
denk ik. Als je een film als achtergrond kan doen, dan wordt het
opportunisme sterker dan mijzelf. Dan is het net een ouwe Hitchcock waar de
spelers vrijwel stil met hun mimiek zitten te spelen in vet aangezette
dialogen terwijl het frontdekor geschud wordt.

--
LaTiE FijN zIJn

Flibsy

Gemerkt.

--
Flibsy

wugi

Op 6/12/2020 om 13:53 schreef h@wig:
Schol is goed Vlaams. Skol is geen Nederlandse klank: van mij mogen we
allemaal gaan schieën in Schandinavië en schandaleus met scheletten
spelen, al blijf ik scheptisch over het sukses. Schaten of scheten op
rollers is wel trikkiër, toegegeven :-)

> Ik ga me verder niet verdedigen waarom ik een zwak heb voor Vlaams,
> maar heb je mijn 'waarom leuk' niet gelezen?

Leuk. Juist.

> Jouw toontje over 'ollanders' ervaar ik dan weer als veel negatiever,
> al zal ik  er niet direkt een compleks van krijgen.

Goed zo. Korrels zout meeproeven (hoewel misschien ongezouten, hm).

> Afijn. Ze kunnen beter om je lachen dan om je huilen, moet je maar
> denken.

Groot gelijk heb je hier.

--

guido wugi

wugi

Op 6/12/2020 om 14:17 schreef Ruud Harmsen:
En Faroek Özgunez op vtm: vlekkeloos.

--

guido wugi

wugi

Op 6/12/2020 om 14:53 schreef pe:
Dames [kijkt zaal rond in wijzerzin...], heren [kijkt zaal rond in
tegenwijzerzin...], en anderen [kijkt langs zharijn neus naar het
plafond... of de vloer...]

--

guido wugi

Bakel

Ja, dames en heren laat eigenlijk geen ruimte voor niet-binairen en is
dus helemaal niet inclusief. Zie Ruuds website.

Ruud Harmsen

Mon, 07 Dec 2020 01:46:22 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Neen.

It is loading more messages.