Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

woorden op -voetbal

45 views
Skip to first unread message

wim daniëls

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to
Hallo,

ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
er meer? Dank voor de reactie.

Wim Daniels
wt...@iaehv.nl


Tom Verhagen

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to
tafelvoetbal
wim daniëls heeft geschreven in bericht <7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl>...

Tom Verhagen

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to
topvoetbal
<Knip>
>

(-: MaInE :-)

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to

wim dani?ls <wt...@iaehv.nl> schreef in berichtnieuws
7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl...

> Hallo,
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals ................

> Wie kent
> er meer? Dank voor de reactie.
>
> Wim Daniels
> wt...@iaehv.nl
>

tafelvoetbal.
maine


Tom Verhagen

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to

werkvoetbal

Paul Uljé

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to

"wim daniëls" wrote:

> Hallo,
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en

> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
> damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
> putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
> pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
> profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,

> flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent


> er meer? Dank voor de reactie.
>
> Wim Daniels
> wt...@iaehv.nl

paaltjesvoetbal

grt. Paul

Caroline

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to

--
wim daniëls <wt...@iaehv.nl> schreef in berichtnieuws
7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl...

zondagavondvoetbal


Aeneas

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to
On Wed, 20 Oct 1999 19:42:40 +0200, "wim daniëls" <wt...@iaehv.nl>
wrote:

>Hallo,
>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
>damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
>putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
>flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
>er meer? Dank voor de reactie.

hotseknotsebegoniavoetbal

Peter Smulders

unread,
Oct 20, 1999, 3:00:00 AM10/20/99
to
Europacupvoetbal
bedrijfsvoetbal
minivoetbal
zaalvoetbal

--
Peter

Nils

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
Zaalvoetbal, Veldvoetbal, Werkvoetbal

wim daniëls heeft geschreven in bericht <7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl>...

>Hallo,
>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
>damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
>putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
>flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie
kent
>er meer? Dank voor de reactie.
>

>Wim Daniels
>wt...@iaehv.nl
>
>
>

Wimjan

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
In article <7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl>, wt...@iaehv.nl says...

> Hallo,
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
> woordgroepen die op -voetbal eindigen,

Je hebt er al veel, maar je zou toch eens kunnen kijken op
http://www.vandale.nl/current/zoek2.cgi?zoekwoord=%voetbal (de % is een
jokerteken voor geen, een of meerdere letters)

Jammer genoeg kun je op de Van Dale-site niet echt goed zoeken, maar
misschien heb je er toch wat aan. Het levert de volgende woorden op die
nog niet in deze draad zijn genoemd: bedrijfsvoetbal, bekervoetbal,
betonvoetbal, countervoetbal, cupvoetbal, Europacupvoetbal, topvoetbal

en zelf zou ik eraan willen toevoegen: k*tvoetbal. :-)

Groetjes,


Wimjan

--
Saevis tranquillus in undis - Willem van Oranje

Peter Leijnse

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
"wim daniëls" wrote:

> Hallo,
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en

> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
> damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
> putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
> pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
> profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
> flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
> er meer? Dank voor de reactie.
>
> Wim Daniels
> wt...@iaehv.nl

LTS-voetbal (= voetbal zonder regels, maar met veel schoppen en trappen)

Groeten, Peter

Arthur Landsbergen

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
zomeravondvoetbal


Peer Mankpoot

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
Op Wed, 20 Oct 1999 19:42:40 +0200 schreef "wim daniëls"
<wt...@iaehv.nl> in nl.taal (Message-Id <7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl>):

>Hallo,
>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>woordgroepen die op -voetbal eindigen,

zomeravondvoetbal

Wat voor publicatie, trouwens?

--
Koe omtrappen

Tom Verhagen

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
paasvoetbal

Nella van Zalk

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
"wim daniëls" wrote:
>
>Wie kent
> er meer? Dank voor de reactie.

Klerevoetbal.


--
Nella

Schroedingers Cat

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
"Caroline" <cvst...@gironet.nl> sloeg met z'n hoofd op 't toetsenbord
en deelde het volgende mede:

>--
>wim daniëls <wt...@iaehv.nl> schreef in berichtnieuws
>7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl...

>> Hallo,
>>
>> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en

>> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
>> damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
>> putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>> pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>> profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,

>> flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie


>kent
>> er meer? Dank voor de reactie.
>>

>> Wim Daniels
>> wt...@iaehv.nl
>>
>>
>zondagavondvoetbal

zaterdagmiddagvoetbal
kutvoetbal
shitvoetbal
slappelullevoetbal
onderdevoetbal
platvoetval
hamertenenbezuidenvoorhoutvoetbal
spaansvoetbal
italiaansvoetbal
hobbyvoetbal
langsdeneuswegvoetbal
oorlogvoetbal
opslechtevoetbal

Groet'n
Coen

We don't need safer chemicals, we need stronger rats! -Uncle Al.

Beter 1 vogel in de hand dan dat er Vapona strippen aan de lamp hangen! -U van A


Aeneas

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
On Wed, 20 Oct 1999 23:19:35 GMT, Aen...@removethis.hotmail.com
(Aeneas) wrote:


>hotseknotsebegoniavoetbal

voetbalbal (een bal voor het voetballen)

Peter Elderson

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to

Deze komt van Hanneke: "Hègatsiealwéérvoetbal".

pe


toon

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to

wim daniëls heeft in onnavolgbare ijver het volgende geopperd...

:Hallo,
:


flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie
kent
:er meer? Dank voor de reactie.

:


Blokjesvoetbal

toon

Gerrit de Blaauw

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
voetjebal (hum.)

--
gdb

Tom Verhagen

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
op grotevoetbal
>
>
>

Aeneas

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to

genoteerd

Timo de Koning

unread,
Oct 21, 1999, 3:00:00 AM10/21/99
to
Uit groene boekje, vandale, etc:

Europacupvoetbal amateurvoetbal bekervoetbal beroepsvoetbal blaasvoetbal clubvoetbal combinatievoetbal competitievoetbal countervoetbal cupvoetbal damesvoetbal
degradatievoetbal jeugdvoetbal minivoetbal paniekvoetbal pressievoetbal profvoetbal pupillenvoetbal resultaatvoetbal schoolvoetbal straatvoetbal tafelvoetbal topvoetbal totaalvoetbal vechtvoetbal veldvoetbal voetbal vrouwenvoetbal wereldvoetbal werkvoetbal zaalvoetbal zaterdagvoetbal zondagvoetbal

Verder zal je vast nog wel takken van sport als gehandicaptenvoetbal,
seniorenvoetbal, minderhedenvoetbal enz. hebben.

Ik hou 't bij computervoetbal.

^Timo^

--
We we nugu, mi mi apana!

Prins Rikkie

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to
wim daniëls <wt...@iaehv.nl> schreef in bericht
7ukuhj$sq0$1...@news.IAEhv.nl...
> Hallo,
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
> damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
> putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal,[....]

Neeeeeeeee, niet wéér! Daar hebben we het nog niet zo lang geleden over
gehad. De oorspronkelijke uitdrukking is hol-knots-begonia-voetbal. Ik
heb de uitdrukking zelf voor het eerst gehoord in een interview met
trainer Bert Jacobs. Blijkbaar heeft het sportjournaille de uitdrukking
nooit begrepen, waardoor hotsknotsbegoniavoetbal en vele andere vreemde
varianten hun intrede hebben gedaan.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de publicatie. Ik gebruik zelf nog
steeds met veel plezier de uitdrukking "sloepenteller" uit "Thuistaal".

--

Prins Rikkie
royaal gestoord en vorstelijk eigenaardig

Paul Uljé

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to

"wim daniëls" wrote:

> Hallo,

> damesvoetbal,

Dames- ?? Vrouwen- !!

grt. Paul

>
>
> ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
> woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,

> G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,


> putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
> pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
> profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,

> flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
> er meer? Dank voor de reactie.
>

> Wim Daniels
> wt...@iaehv.nl


René Kurpershoek

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to
"wim daniëls" <wt...@iaehv.nl> schrijft (bericht d.d. Wed, 20 Oct 1999 19:42:40
+0200):

>Hallo,


>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>woordgroepen die op -voetbal eindigen

Nog niet gezien:

beroepsvoetbal, motorvoetbal (beide uit de retrograde Van Dale)

verder: koevoetbal, ruilvoetbal, versvoetbal, zweetvoetbal


René

eric schade

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to

Peter Leijnse <

> LTS-voetbal (= voetbal zonder regels, maar met veel schoppen en trappen)
>
> Groeten, Peter
>
>

LTS = Lagere Technische School?
Bij voorbaat dank.
De afkoman.

Peter Leijnse

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to
eric schade wrote:

> LTS = Lagere Technische School?
> Bij voorbaat dank.
> De afkoman.

Juist,

Groeten, Peter Leijnse
(LTS-rijp? Neeee!)

eric schade

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to

Peter Leijnse <lei...@euronet.nl> a écrit dans le message :
3810980F...@euronet.nl...
ES: Leuk hé, is mijn vader (zaliger) ook op geweest, en toen op de HTS (in
Dordt, één van de destijds beroemdste) wél via een "bijspijkercursus", want
als ik het wel heb, was de HTS niet het logische verlengde op de LTS. Of
vergis ik me? Kan wel. Was de volksbenaming van de LTS niet "ambachtschool"
of zit ik er nu helemaal naast? Niet schieten hoor, ik vraag maar.

Ruud Bruijnesteijn

unread,
Oct 22, 1999, 3:00:00 AM10/22/99
to

"René Kurpershoek" wrote:
>
> verder: koevoetbal, ruilvoetbal, versvoetbal, zweetvoetbal
>
zonder rente?
--
Ruud Bruijnesteijn
SDS Sport.Data.Systems GmbH

Peter Leijnse

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
eric schade wrote:

> ES: Leuk hé, is mijn vader (zaliger) ook op geweest, en toen op de HTS (in
> Dordt, één van de destijds beroemdste) wél via een "bijspijkercursus", want
> als ik het wel heb, was de HTS niet het logische verlengde op de LTS. Of
> vergis ik me? Kan wel. Was de volksbenaming van de LTS niet "ambachtschool"
> of zit ik er nu helemaal naast? Niet schieten hoor, ik vraag maar.

Volgens mij was de ambachtsschool de voorloper van de LTS. Er zijn hier vast
wel lieden die dat hebben meegemaakt, ik in ieder geval niet. Tegenwoordig heet
het LBO (lager beroepsonderwijs).

Wie heeft er ooit gezegd dat het onderwijs-systeem logisch in elkaar zit? Naast
HAVO en MAVO, (hoger en middelbaar algemeen voortgezet onderwijs bezit het
voortgezet onderwijs (dat dan weer gegeven wordt op middelbare scholen...) ook
nog het VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Het echte voortgezet
wetenschappelijk onderwijs kun je dan weer als AIO, TWAIO, OIO volgen.

Voor het uitbreiden van een afko-archief, moet je onderwijs volgen ;-)

Groeten, Peter Leijnse
(Eerst een pijl)

Joop Komen

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
On Sat, 23 Oct 1999 00:00:10 +0100, Peter Leijnse <lei...@euronet.nl>
wrote:

>eric schade wrote:
>
>> ES: Leuk hé, is mijn vader (zaliger) ook op geweest, en toen op de HTS (in
>> Dordt, één van de destijds beroemdste) wél via een "bijspijkercursus", want
>> als ik het wel heb, was de HTS niet het logische verlengde op de LTS. Of
>> vergis ik me? Kan wel. Was de volksbenaming van de LTS niet "ambachtschool"
>> of zit ik er nu helemaal naast? Niet schieten hoor, ik vraag maar.
>
>Volgens mij was de ambachtsschool de voorloper van de LTS. Er zijn hier vast
>wel lieden die dat hebben meegemaakt, ik in ieder geval niet. Tegenwoordig heet
>het LBO (lager beroepsonderwijs).
>

( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
Zevende leerjaar ---> (
( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit

Joop Komen (zo was het ongeveer in de veertiger jaren)

Nella van Zalk

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
Joop Komen wrote:
>

> >
> ( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
> Zevende leerjaar ---> (
> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit
>
> Joop Komen (zo was het ongeveer in de veertiger jaren)

Je noemt hier kreten die ik helemaal niet ken (UTS, ULU, OHS).
MTS zat toch tussen LTS en HTS in ?
Mijn eigen volgorde was ULO-MULO-HBS en daarmee mocht ik (en mag ik
nog steeds) rechtstreeks naar de universiteit.
Was dat in '40 anders ?

--
Nella
(Wat voel ik me nu even oud, LTS is voor mij nog een bestaand
begrip)

Joop Komen

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
On 23 Oct 1999 07:13:35 GMT, Nella van Zalk <p...@rendo.dekooi.nl> wrote:

>Joop Komen wrote:
>>
>
>> >
>> ( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
>> Zevende leerjaar ---> (
>> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit
>>
>> Joop Komen (zo was het ongeveer in de veertiger jaren)
>
>Je noemt hier kreten die ik helemaal niet ken (UTS, ULU, OHS).
>MTS zat toch tussen LTS en HTS in ?
>Mijn eigen volgorde was ULO-MULO-HBS en daarmee mocht ik (en mag ik
>nog steeds) rechtstreeks naar de universiteit.
>Was dat in '40 anders ?

MTS hoort er inderdaad nog tussen, vergeten, stom.
Even verdere uitleg:

Zevende leerjaar was een vervolg van de 6-jarige Lagere School, voor
kinderen die nog twijfelden aan hun vervolgstudie. Meestal zaten hier
echter kinderen op die van plan waren (of door ouders gedwongen) om na het
einde van hun leerplicht muntjes te gaan verdienen. In die tijd was de
leerplichtgrens op 14-jarige leeftijd. Wat leerstof betreft stelde het
zevende leerjaar niets voor. Het was gewoon een cręche voor twaalf- en-
dertienjarigen.

ULO (Uitgebreid Lager Onderwijs) was eigenlijk ook een soort opvang voor
leerplichtigen. De ULO was 3-jarig.

UTS (Uitgebreide Technische School) Vervolg van Ambachtschool.

OHS (Openbare Handelsschool). Tegenwoordig HEAO

Verder vergat ik natuurlijk nog het Gymnasium, maar dat had je al gemerkt
denk ik.
Tenslotte schrijf ik dit alles op uit het naakte hoofd, dus gaarne
aanvullingen en verbeteringen die mijn hersenschors weer wat elastisch
maken.

Joop Komen

Peter Elderson

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
Joop Komen wrote:
>
> On Sat, 23 Oct 1999 00:00:10 +0100, Peter Leijnse <lei...@euronet.nl>
> wrote:
>
> >eric schade wrote:
> >
> >> ES: Leuk hé, is mijn vader (zaliger) ook op geweest, en toen op de HTS (in
> >> Dordt, één van de destijds beroemdste) wél via een "bijspijkercursus", want
> >> als ik het wel heb, was de HTS niet het logische verlengde op de LTS. Of
> >> vergis ik me? Kan wel. Was de volksbenaming van de LTS niet "ambachtschool"
> >> of zit ik er nu helemaal naast? Niet schieten hoor, ik vraag maar.
> >
> >Volgens mij was de ambachtsschool de voorloper van de LTS. Er zijn hier vast
> >wel lieden die dat hebben meegemaakt, ik in ieder geval niet. Tegenwoordig heet
> >het LBO (lager beroepsonderwijs).
> >
> ( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
> Zevende leerjaar ---> (
> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit

Ulu moet ulo zijn, denk ik?

Wij kenden ook nog zulo. Maar dat was niet officieel geloof ik.

pe

Joop Komen

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
On Sat, 23 Oct 1999 10:04:25 +0200, Peter Elderson <elde...@xs4all.nl>
wrote:

>Joop Komen wrote:
>>
> ( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
>> Zevende leerjaar ---> (
>> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit
>
>Ulu moet ulo zijn, denk ik?
>
>Wij kenden ook nog zulo. Maar dat was niet officieel geloof ik.
>
>pe
>

Ja, gauw veranderen: ULU mz ULO (voordat de maanraggelingen zich erop
storten.) Zulo? Nooitvangoord.

Joop Komen

Peter Leijnse

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
Joop Komen wrote:

> Ja, gauw veranderen: ULU mz ULO (voordat de maanraggelingen zich erop
> storten.) Zulo? Nooitvangoord.
>

Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs?

Groeten, Peter Leijnse
(Speeltereijn)


Peter Elderson

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
Peter Leijnse wrote:
>
> Joop Komen wrote:
>
> > Ja, gauw veranderen: ULU mz ULO (voordat de maanraggelingen zich erop
> > storten.) Zulo? Nooitvangoord.
> >
>
> Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs?

Krek. Was dacht ik een spotnaam voor de universiteit.

pe

The Fly on the Wall

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
On Sat, 23 Oct 1999 14:07:29 +0100, Peter Leijnse <lei...@euronet.nl>
wrote:


>> Ja, gauw veranderen: ULU mz ULO (voordat de maanraggelingen zich erop
>> storten.) Zulo? Nooitvangoord.
>>
>
>Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs?
>

Ja. Bedacht door de vermaarde Piet Vroon.

LS
"Something there is that doesn't love a wall, that wants it down"
(Robert Frost)

Martien van Geffen

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to
Op 23 Oct 1999 07:13:35 GMT meldde Nella van Zalk
<p...@rendo.dekooi.nl> ons:

>Nella
> (Wat voel ik me nu even oud, LTS is voor mij nog een bestaand
>begrip)

Rustig Nella, voor mij is LTS ook een bestaand begrip, evenals MULO.
Ik ben nog niet oud, hoor.

Raffinement, 'n gave

Paul Uljé

unread,
Oct 23, 1999, 3:00:00 AM10/23/99
to

Joop Komen wrote:


> Zevende leerjaar ---> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit
>

Zevende leerjaar ??
Zesde klas --> HBS --> Universiteit.

grt. Paul


> On Sat, 23 Oct 1999 00:00:10 +0100, Peter Leijnse <lei...@euronet.nl>
> wrote:
>
> >eric schade wrote:
> >
> >> ES: Leuk hé, is mijn vader (zaliger) ook op geweest, en toen op de HTS (in
> >> Dordt, één van de destijds beroemdste) wél via een "bijspijkercursus", want
> >> als ik het wel heb, was de HTS niet het logische verlengde op de LTS. Of
> >> vergis ik me? Kan wel. Was de volksbenaming van de LTS niet "ambachtschool"
> >> of zit ik er nu helemaal naast? Niet schieten hoor, ik vraag maar.
> >
> >Volgens mij was de ambachtsschool de voorloper van de LTS. Er zijn hier vast
> >wel lieden die dat hebben meegemaakt, ik in ieder geval niet. Tegenwoordig heet
> >het LBO (lager beroepsonderwijs).
> >

> ( Ambachtschool --->UTS --->HTS --->Universiteit
> Zevende leerjaar ---> (
> ( ULU --->MULO --->HBS ---OHS --->Universiteit
>

dh

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to
On Wed, 20 Oct 1999 19:42:40 +0200, "wim daniëls" <wt...@iaehv.nl>
wrote:

>Hallo,
>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en

>woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,

>damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,


>putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
>flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
>er meer? Dank voor de reactie.

Hoe heette dat zaalvoetbal van de ncrv ook weer?
Met die gaten in de achterkant van het doel?

Minivoetbal?

dh (dacht ik)

>
>Wim Daniels
>wt...@iaehv.nl
>
>

----
Processor speed adjusted. Bios rerouted to bypass warp core. Shields
enhanced. Auzxiliary power recalibrated to counter hyposonic biphasic
disturbances. We are now ready to stir your tea, Sir.
- Make it so. - Peter Elderson op nl.taal 25/10/99

dh

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to
On Wed, 20 Oct 1999 23:34:33 +0200, "Caroline" <cvst...@gironet.nl>
wrote:

>
>zondagavondvoetbal

U bedoelt wellicht 'zomeravondvoetbal'

dh

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to
On Thu, 21 Oct 1999 07:58:02 +0200, Peer Mankpoot
<peer.m...@euronet.nl> wrote:

>Koe omtrappen


Tsjonge, jij hebt daar echt een perfecte naam voor, he.


dh

dh

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to
On Wed, 20 Oct 1999 19:42:40 +0200, "wim daniëls" <wt...@iaehv.nl>
wrote:

>Hallo,
>
>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
>damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
>putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
>flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
>er meer? Dank voor de reactie.

koevoetbal?
belastingvrijevoetbal?


dh


>
>Wim Daniels
>wt...@iaehv.nl

dh

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to
On Thu, 21 Oct 1999 11:20:23 +0200, Peter Elderson
<elde...@xs4all.nl> wrote:

>Deze komt van Hanneke: "Hègatsiealwéérvoetbal".

Deze komt van het Nederlands elftal: Mooiweervoetbal.
Deze komt van mij: Mooi. Weer voetbal.


dh

>
>pe

Rik Oerlemans

unread,
Nov 19, 1999, 3:00:00 AM11/19/99
to

----------
In artikel <3837833c...@news.euronet.nl>, *naklac...@netsign.nl*
(dh) schreef:


>On Wed, 20 Oct 1999 19:42:40 +0200, "wim daniëls" <wt...@iaehv.nl>
>wrote:
>
>>Hallo,
>>
>>ik verzamel ten behoeve van een publicatie alle samenstellingen en
>>woordgroepen die op -voetbal eindigen, zoals blaasvoetbal, zitvoetbal,
>>damesvoetbal, G-voetbal (= gehandicaptenvoetbal), straatvoetbal,
>>putjevoetbal, hotsknotsbegoniavoetbal, boerenkoolvoetbal, totaalvoetbal,
>>pressievoetbal, pleintjesvoetbal, schoolvoetbal, amateurvoetbal,
>>profvoetbal, hogeschoolvoetbal, , knots-boem-naar-voren-voetbal,
>>flipperkastvoetbal, paniekvoetbal, spuitvoetbal en juniorenvoetbal. Wie kent
>>er meer? Dank voor de reactie.
>
>koevoetbal?
>belastingvrijevoetbal?
>

Horrelvoetbal

>
>dh
>
>
>>
>>Wim Daniels
>>wt...@iaehv.nl

Peter Elderson

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to
Rik Oerlemans wrote:
> Horrelvoetbal

voetbadwatersnoodaardoliedomperversvoetbal-
jurk

pe

dh

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to
On Fri, 19 Nov 1999 23:36:05 +0000, Peter Leijnse <lei...@euronet.nl>
wrote:

>dh wrote:
>
>(5 late inkoppers)
>
>Spuitelftal?

Tsja... ik had nl.taal ingeladen en even niet naar de data gekeken...

dh

>
>Groeten,
>Peter Leijnse
>
>eerst een pijl

Rik Oerlemans

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to

----------
In artikel <3835ED2E...@xs4all.nl>, Peter Elderson
<elde...@xs4all.nl> schreef:

Het Nederlands elftal speelt natuurlijk klompvoetbal. Terwijl het Zweedse
team uitsluitend nog over de mat dribbelt voor een potje zweetvoetbal. In
dit verband vergeet je bijna wat blaasvoetbal eigenlijk voor sport is...

Rik Oerlemans
(Arne Slomerik)

Rik Oerlemans

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to

----------
In artikel <3835ED2E...@xs4all.nl>, Peter Elderson
<elde...@xs4all.nl> schreef:


>Rik Oerlemans wrote:
>> Horrelvoetbal
>
>voetbadwatersnoodaardoliedomperversvoetbal-
>jurk
>
>pe
>
>

En het Nederlands elftal speelt klompvoetbal. Het Zweedse team wil alleen
nog maar zweetvoetbal. Verder vraag ik me zo nu en dan af welke
lichaamsdelen er ingezet worden tijdens blaasvoetbal.

Rik Oerlemans
(Arne Slomerik)

Rik Oerlemans

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to

----------
In artikel <3835ED2E...@xs4all.nl>, Peter Elderson
<elde...@xs4all.nl> schreef:


>Rik Oerlemans wrote:
>> Horrelvoetbal
>
>voetbadwatersnoodaardoliedomperversvoetbal-
>jurk
>
>pe
>
>

Herman Elderson

unread,
Nov 20, 1999, 3:00:00 AM11/20/99
to
Op Fri, 19 Nov 1999 17:39:30 GMT schreef *naklac...@netsign.nl*
(dh):


>----
>Processor speed adjusted. Bios rerouted to bypass warp core. Shields
>enhanced. Auzxiliary power recalibrated to counter hyposonic biphasic
>disturbances. We are now ready to stir your tea, Sir.
>- Make it so. - Peter Elderson op nl.taal 25/10/99

Ik vind dit citaat uit pe's werk leuker dan die andere..


'n Romanheld rees.

Ik houd innig van Tante Betje zaliger.
Weg met dat rode potlood: Normaliter verbuigspel ik mijn vervoegingen !
Spreek Qluum uit als Gluum.
Spreekmoorden en Verzegden: http://home.planet.nl/~herelder/verzegden.txt

"Ik doe niet aan citaten" - Herman Elderson

0 new messages