Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

stillevkracht op youtube

139 views
Skip to first unread message

N.N. Kleefgaren

unread,
Nov 28, 2022, 4:00:09 PM11/28/22
to

https://youtu.be/K_Hy-fJ60IQ

--
Knal en erf n eg
"Romance @ short notice was her specialty" [H. H. Munro]

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 1:28:05 AM11/29/22
to
Mon, 28 Nov 2022 22:00:08 +0100: N.N. Kleefgaren
<no_e...@invalid.invalid> scribeva:
>https://youtu.be/K_Hy-fJ60IQ

Is die dirigent nou niet André van Duin?
https://youtu.be/ZEFkOiHKnQo?list=PL8U1emHg4rJn3dtTdHx4YMq3ob1byuCwi&t=2329
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Pancho Sanza

unread,
Nov 29, 2022, 6:54:11 AM11/29/22
to
Na tusia e N.N. Kleefgaren:

[Hoera! De Stille Kracht eindelijk op Youtube!]

Nogal een opgave, lijkt me, om dat vier uur lang te moeten uitzitten.

Ik zou het niet kunnen. Ik krijg al jeuk van de artificiële dictie die
alle acteurs met elkaar gemeen lijken te hebben. Iedereen praat precies
hetzelfde, zoals ze het op de toneelschool hebben geleerd.

Maar wel uit-stee-kund ge-arrr-tie-kuu-leerrrd!

--
Pancho

pe

unread,
Nov 29, 2022, 7:31:07 AM11/29/22
to
Snienemaal èh? ZulleN we daT maaR doen, ipv sammedammadoen?

--
LaTiE FijN zIJn


h@wig

unread,
Nov 29, 2022, 7:33:10 AM11/29/22
to
Ruud Harmsen plaatste dit op zijn scherm :
> Mon, 28 Nov 2022 22:00:08 +0100: N.N. Kleefgaren
> <no_e...@invalid.invalid> scribeva:
>> https://youtu.be/K_Hy-fJ60IQ
>
> Is die dirigent nou niet André van Duin?
> https://youtu.be/ZEFkOiHKnQo?list=PL8U1emHg4rJn3dtTdHx4YMq3ob1byuCwi&t=2329

Hij lijkt er inderdaad veel op. Een paar jaar daarvoor had hij een rol
in Het Meisje Met De Blauwe Hoed, ook Nederlands Drama.
Tis niet terug te vinden in de cast van de SK, zelfs niet in de lijst
van figuranten.
In zijn cv ook niet vermeld, netzomin als op zijn eerdere naam Kyvon
(die eigenlijk Kloot was). Wel Marion Bloem en ene Andries Kneefel
(die eigenlijk Kloot heette) gerapje.

https://www.imexbo.nl/doddy-stille-kracht.html

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 7:57:47 AM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 13:33:07 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
tWas Tonny Eyk.
https://www.imdb.com/title/tt0071058/fullcredits/?ref_=tt_cl_sm
Hij componeerde ook alle muziek voor de tv-serie.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 8:02:35 AM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 12:54:07 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e N.N. Kleefgaren:
>
>[Hoera! De Stille Kracht eindelijk op Youtube!]
>
>Nogal een opgave, lijkt me, om dat vier uur lang te moeten uitzitten.
>
>Ik zou het niet kunnen. Ik krijg al jeuk van de artificiële dictie die
>alle acteurs met elkaar gemeen lijken te hebben. Iedereen praat precies
>hetzelfde, zoals ze het op de toneelschool hebben geleerd.

Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
schrijver. Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
bij DBNL: https://www.dbnl.org/tekst/coup002stil01_01/, hoewel bij
o.a. Bol.com ook nog steeds dure papieren boeken ervan verkocht
worden.

>Maar wel uit-stee-kund ge-arrr-tie-kuu-leerrrd!

Oude mensen en de dingen die voorbijgaan, als puber vond ik dat op tv
ver-schrik-kelijk, wat een gezeik, wat een ouderwets naargeestig
gedoe. Maar ik had het helemaal mis, die Couperus kon wel degelijk
heel mooi schrijven. Toen nooit maar gekeken. Nu wel.

Izak van Langevelde

unread,
Nov 29, 2022, 9:08:44 AM11/29/22
to
On 29/11/2022 14:02, Ruud Harmsen wrote:
> Tue, 29 Nov 2022 12:54:07 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
> scribeva:
>
>> Na tusia e N.N. Kleefgaren:
>>
>> [Hoera! De Stille Kracht eindelijk op Youtube!]
>>
>> Nogal een opgave, lijkt me, om dat vier uur lang te moeten uitzitten.
>>
>> Ik zou het niet kunnen. Ik krijg al jeuk van de artificiële dictie die
>> alle acteurs met elkaar gemeen lijken te hebben. Iedereen praat precies
>> hetzelfde, zoals ze het op de toneelschool hebben geleerd.
>
> Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
> eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
> schrijver. Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
> bij DBNL: https://www.dbnl.org/tekst/coup002stil01_01/, hoewel bij
> o.a. Bol.com ook nog steeds dure papieren boeken ervan verkocht
> worden.
Hm, ik heb nu al een paar maal ergens gelezen dat geen hond nog Couperus
leest, maar U zult ook wel geen hond zijn?
--
Grinnikend door het leven...

Pancho Sanza

unread,
Nov 29, 2022, 12:41:53 PM11/29/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

[De Stille Kracht teevee serie]

>Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
>eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
>schrijver.

Je weet niet meer welk boek je van hem gelezen hebt...

>Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
>bij DBNL: []

In de origineele spelling nog wel! Leuk voor de liefhebbers en de
puristen.

>Oude mensen en de dingen die voorbijgaan, als puber vond ik dat op tv
>ver-schrik-kelijk, wat een gezeik, wat een ouderwets naargeestig
>gedoe. Maar ik had het helemaal mis, die Couperus kon wel degelijk
>heel mooi schrijven. Toen nooit maar gekeken. Nu wel.

Tja, je groeit er naartoe hè?

--
Pancho

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 2:34:18 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 15:08:43 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@studiomestenmist.nl> scribeva:
Ik ben geen hond. Vind ze wel sympathiek. Katten ook. Paarden ook. Heb
er zelf geen.

Ik dacht even een paar dingen na te kijken die ik me afvroeg. En nu
zit ik al de hele dag te lezen...

In de originele spelling van toen, dat spreekt. Een zogeheten
diplomatische weergave. Niet diplomatiek (ik dacht: met de scherpe
kantjes eraf?), maar diplomatisch, d.w.z. (heb ik opgezocht) getrouw,
zoals het er toen stond. (Behoudens te evidente zetfouten.)

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 2:40:25 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 18:41:51 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e Ruud Harmsen:
>
>[De Stille Kracht teevee serie]
>
>>Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
>>eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
>>schrijver.
>
>Je weet niet meer welk boek je van hem gelezen hebt...

De Rabula Tasa, dat is toch ook van hem? Of hoe heet dat ding ook
weer. Multitalo, Larijn voor "ik heb veel geleden", nou weet ik het
weer, dat is de titel. De schrijver schiet me even niet te bonnen.

>>Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
>>bij DBNL: []
>
>In de origineele spelling nog wel! Leuk voor de liefhebbers en de
>puristen.
>
>>Oude mensen en de dingen die voorbijgaan, als puber vond ik dat op tv
>>ver-schrik-kelijk, wat een gezeik, wat een ouderwets naargeestig
>>gedoe. Maar ik had het helemaal mis, die Couperus kon wel degelijk
>>heel mooi schrijven. Toen nooit maar gekeken. Nu wel.
>
>Tja, je groeit er naartoe hè?

Krek. Bijna 68 and counting. "Forsan io vivera pro attinger 91 annos,
nemo lo sape", schreef iemand ergens, en dat beaam ik. Ik beam het
niet, Scotty!

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 2:46:31 PM11/29/22
to
>Na tusia e Ruud Harmsen:
>>Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
>>bij DBNL: []

Tue, 29 Nov 2022 18:41:51 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>In de origineele spelling nog wel! Leuk voor de liefhebbers en de
>puristen.

Ja. Met honderde (sic) verschillen met nu. Alle zoû en hoû en meê zo
aangeduid, want eigenlijk niet correct, maar ja, spreektaal. Toen ook
al, kennelijk, en zelfs soepele schrijftaal. In 1900. Mijn grootouders
waren 5 à 6 jaar oud.

Bakel

unread,
Nov 29, 2022, 2:50:03 PM11/29/22
to
Maar wat een verantwoordelijkheid hadden ze al.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 3:31:42 PM11/29/22
to
Wed, 30 Nov 2022 06:49:56 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Zeker. Bewonderenswaardig. Hoeders van de toekomstige cultuur avant la
lettre!

wugi

unread,
Nov 29, 2022, 3:38:01 PM11/29/22
to
El 29/11/2022 a las 20:40, Ruud Harmsen escribió:
> Tue, 29 Nov 2022 18:41:51 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
> scribeva:
>
>> Na tusia e Ruud Harmsen:
>>
>> [De Stille Kracht teevee serie]
>>
>>> Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
>>> eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
>>> schrijver.
>>
>> Je weet niet meer welk boek je van hem gelezen hebt...
>
> De Rabula Tasa, dat is toch ook van hem? Of hoe heet dat ding ook
> weer. Multitalo, Larijn voor "ik heb veel geleden", nou weet ik het
> weer, dat is de titel. De schrijver schiet me even niet te bonnen.

Douwe Egbert, toch? Tolerant genomen.

--
guido wugi

pe

unread,
Nov 29, 2022, 3:48:19 PM11/29/22
to
Aha, het is allemaal hún schuld.

--
LaTiE FijN zIJn


Pancho Sanza

unread,
Nov 29, 2022, 3:49:15 PM11/29/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Hm, ik heb nu al een paar maal ergens gelezen dat geen hond nog Couperus
>>leest, maar U zult ook wel geen hond zijn?

>Ik ben geen hond. Vind ze wel sympathiek. Katten ook. Paarden ook. Heb
>er zelf geen.

Over dieren gesproken. Afgelopen zondag heb ik op de terrariumbeurs te
Houten een vogelspin gekocht, compleet met mooi glazen terrarium, een
stuk schuilkurk en mondvoorraad voor pakweg 3 maanden.

Een vrouwtje, want spinnenvrouwtjes worden een stuk ouder dan de manne-
tjes, ouder ook dan een hond of kat, met een beetje mazzel zelfs ouder
dan een paard!

Nou mag jij raden hoe ik haar heb genoemd! En niet alleen jij mag raden,
ook de andere deelnemers mogen raden. Aardig van mij hè?

Om een tipje van de sluier, een topje van de ijsberg en een draadje van
het web op te lichten: haar naam begint met een H.

Raden maar!

--
Pancho

Bakel

unread,
Nov 29, 2022, 3:59:51 PM11/29/22
to
Hendrikje?

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:16:28 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 20:34:17 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
>Ik dacht even een paar dingen na te kijken die ik me afvroeg. En nu
>zit ik al de hele dag te lezen...

Pagina 189. De effecten van het virtuele sociale leven, door
intern^H^H^H^H de telefoon. In 1900.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:17:45 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 21:49:12 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e Ruud Harmsen:
>
>>>Hm, ik heb nu al een paar maal ergens gelezen dat geen hond nog Couperus
>>>leest, maar U zult ook wel geen hond zijn?
>
>>Ik ben geen hond. Vind ze wel sympathiek. Katten ook. Paarden ook. Heb
>>er zelf geen.
>
>Over dieren gesproken. Afgelopen zondag heb ik op de terrariumbeurs te
>Houten een vogelspin gekocht, compleet met mooi glazen terrarium, een
>stuk schuilkurk en mondvoorraad voor pakweg 3 maanden.

Een stuk schuilkerk, ja hoor, hij wel. Barbaar! Beeldenstormer? IS'er!

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:18:05 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 21:49:12 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Om een tipje van de sluier, een topje van de ijsberg en een draadje van
>het web op te lichten: haar naam begint met een H.
>
>Raden maar!

Htrolalarm.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:19:19 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 21:38:01 +0100: wugi <br...@scar.be> scribeva:
Ja, die was het. Net als Couperus uit een oude Friesche familie.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:19:52 PM11/29/22
to
Tue, 29 Nov 2022 21:38:01 +0100: wugi <br...@scar.be> scribeva:

https://www.youtube.com/watch?v=8oF7Hb99sIM

Ruud Harmsen

unread,
Nov 29, 2022, 4:20:23 PM11/29/22
to
29 Nov 2022 20:48:18 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:

>Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
>> Wed, 30 Nov 2022 06:49:56 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>>
>>> Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
>>>
>>>>> Na tusia e Ruud Harmsen:
>>>>>> Sinds 1993 geen auteursrecht meer, en ze staan integraal
>>>>>> bij DBNL: []
>>>>
>>>> Tue, 29 Nov 2022 18:41:51 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
>>>> scribeva:
>>>>> In de origineele spelling nog wel! Leuk voor de liefhebbers en de
>>>>> puristen.
>>>>
>>>> Ja. Met honderde (sic) verschillen met nu. Alle zoû en hoû en meê zo
>>>> aangeduid, want eigenlijk niet correct, maar ja, spreektaal. Toen ook
>>>> al, kennelijk, en zelfs soepele schrijftaal. In 1900. Mijn grootouders
>>>> waren 5 à 6 jaar oud.
>>>
>>> Maar wat een verantwoordelijkheid hadden ze al.
>>
>> Zeker. Bewonderenswaardig. Hoeders van de toekomstige cultuur avant la
>> lettre!
>
>Aha, het is allemaal hún schuld.

Ja, allemaal. Maar wát dan?

Pancho Sanza

unread,
Nov 29, 2022, 5:11:42 PM11/29/22
to
Na tusia e Bakel:

[De naam van mijn nieuwe huisgenote]

>>Om een tipje van de sluier, een topje van de ijsberg en een draadje van
>>het web op te lichten: haar naam begint met een H.

>>Raden maar!

>Hendrikje?

Zowel jouw suggestie Hendrikje als het door Ruud geopperde Htrolalarm
zijn helaas fout.

Maar geen nood. Er mag onbeperkt ingezonden worden! Door iedereen!

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Nov 29, 2022, 5:17:16 PM11/29/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Over dieren gesproken. Afgelopen zondag heb ik op de terrariumbeurs te
>>Houten een vogelspin gekocht, compleet met mooi glazen terrarium, een
>>stuk schuilkurk en mondvoorraad voor pakweg 3 maanden.

>Een stuk schuilkerk, ja hoor, hij wel. Barbaar! Beeldenstormer? IS'er!

Laatste terrarium update: H***i* heeft domicilie gekozen in de
schuilkurk en heeft de door mij aangeboden halfwas dubia inmiddels
verorberd.

--
Pancho

Bakel

unread,
Nov 29, 2022, 5:39:08 PM11/29/22
to
Hannie de vogelspin? Hennie de vogelspin?

pe

unread,
Nov 29, 2022, 10:10:53 PM11/29/22
to
Hepelsteeltje?

--
LaTiE FijN zIJn


Ruud Harmsen

unread,
Nov 30, 2022, 2:27:54 AM11/30/22
to
Tue, 29 Nov 2022 23:17:07 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Gatverdamme, Argentijnse reuzekakkerlakken. "Tropical pet insects":
https://en.wikipedia.org/wiki/Blaptica_dubia

Bakel

unread,
Nov 30, 2022, 2:30:04 AM11/30/22
to
Hannie moet nou eenmaal eten.

h@wig

unread,
Nov 30, 2022, 2:40:51 AM11/30/22
to
Pancho Sanza:
> haar naam begint met een H.
> Raden maar!


Vanwege de obsessie met je heldin zou ik haar Hedwig noemen. Maar niet
janken als ze bijt, he.

h@wig

unread,
Nov 30, 2022, 2:48:36 AM11/30/22
to
Ruud Harmsen drukte met precisie uit :
Zelfs ouwe Pancho Pestas en zijn vriendjes lust ze rauw.

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 4:42:35 AM11/30/22
to
Op 29-11-2022 om 23:11 schreef Pancho Sanza:
Hausmacher leverworst.

--
Klerengannef
-----
Slechts 2 garnalen voor 3,95! [H. Finkers]
--------------

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 4:46:35 AM11/30/22
to
Op 29-11-2022 om 23:17 schreef Pancho Sanza:
Neem gewoon kakkerlakken uit je keukenkastje.

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 4:54:27 AM11/30/22
to
Op 29-11-2022 om 22:19 schreef Ruud Harmsen:
De Max Havelaar begint met:


"Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, Nº 37."

Maar dakennie. Daar op nr 37 heb ik nl. op school gezeten. Er heeft daar
nooit een koffijmakelaar gewoond hoor. Wel hele aardige lieve nonnen die
Montessorionderwijs gaven. Ik heb er hele goede herinneringen aan.

joh

unread,
Nov 30, 2022, 5:26:57 AM11/30/22
to
On Wednesday, November 30, 2022 at 10:54:27 AM UTC+1, Klerengannef wrote:
> Op 29-11-2022 om 22:19 schreef Ruud Harmsen:
> > Tue, 29 Nov 2022 21:38:01 +0100: wugi <br...@scar.be> scribeva:
> >
> >> El 29/11/2022 a las 20:40, Ruud Harmsen escribió:
> >>> Tue, 29 Nov 2022 18:41:51 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
> >>> scribeva:
> >>>
> >>>> Na tusia e Ruud Harmsen:
> >>>>
> >>>> [De Stille Kracht teevee serie]
> >>>>
> >>>>> Het boek is ruim 100 jaar na dato heel leesbaar, zoals ik al eens
> >>>>> eerder ontdekte, of misschien bij een ander boek van dezelfde
> >>>>> schrijver.
> >>>>
> >>>> Je weet niet meer welk boek je van hem gelezen hebt...
> >>>
> >>> De Rabula Tasa, dat is toch ook van hem? Of hoe heet dat ding ook
> >>> weer. Multitalo, Larijn voor "ik heb veel geleden", nou weet ik het
> >>> weer, dat is de titel. De schrijver schiet me even niet te bonnen.
> >>
> >> Douwe Egbert, toch? Tolerant genomen.
> >
> > Ja, die was het. Net als Couperus uit een oude Friesche familie.
> De Max Havelaar begint met:
>
>
> "Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, Nº 37."
>
> Maar dakennie. Daar op nr 37 heb ik nl. op school gezeten. Er heeft daar
> nooit een koffijmakelaar gewoond hoor.

Jammer. Droogstoppel en u hadden het vast goed hebben kunnen vinden met elkaar.

Izak van Langevelde

unread,
Nov 30, 2022, 5:45:34 AM11/30/22
to
Nou, gewoon, alles...
--
Grinnikend door het leven...

Bakel

unread,
Nov 30, 2022, 5:56:39 AM11/30/22
to
joh <josh...@gmail.com> wrote:

> On Wednesday, November 30, 2022 at 10:54:27 AM UTC+1, Klerengannef wrote:
> > Op 29-11-2022 om 22:19 schreef Ruud Harmsen:
> > >
> > > Ja, die was het. Net als Couperus uit een oude Friesche familie.
> > De Max Havelaar begint met:
> >
> > "Ik ben makelaar in koffie, en woon op de Lauriergracht, Nº 37."
> >
> > Maar dakennie. Daar op nr 37 heb ik nl. op school gezeten. Er heeft daar
> > nooit een koffijmakelaar gewoond hoor.
>
> Jammer. Droogstoppel en u hadden het vast goed hebben kunnen vinden met elkaar.

Aldus lachebekje Jos Horst.

joh

unread,
Nov 30, 2022, 6:27:37 AM11/30/22
to
Je hebt hem niet gelezen?

Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 7:06:23 AM11/30/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Laatste terrarium update: H***ie heeft domicilie gekozen in de
>>schuilkurk en heeft de door mij aangeboden halfwas dubia inmiddels
>>verorberd.

>Gatverdamme, Argentijnse reuzekakkerlakken. "Tropical pet insects":
>https://en.wikipedia.org/wiki/Blaptica_dubia

Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
vrouw.

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 7:06:23 AM11/30/22
to
Na tusia e Klerengannef:

>>Laatste terrarium update: H***ie heeft domicilie gekozen in de
>>schuilkurk en heeft de door mij aangeboden halfwas dubia inmiddels
>>verorberd.

>Neem gewoon kakkerlakken uit je keukenkastje.

Ik heb geen kakkerlakken(*) in m'n keukenkastje.

(*) Mijn spellingcontrole suggereert "hakketakken".

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 7:06:23 AM11/30/22
to
Na tusia e Bakel:

>>Laatste terrarium update: H***ie heeft domicilie gekozen in de
>>schuilkurk en heeft de door mij aangeboden halfwas dubia inmiddels
>>verorberd.

>Hannie de vogelspin? Hennie de vogelspin?

Beiden fout, maar helemaal niet slecht, en een stuk dichterbij
dan de onzininzendingen die na jou kwamen. "Hausmacher lever-
worst", kom op zeg!

Om het raad- & gisproces niet te lang te laten duren heb ik een
bonusletter toegevoegd. Hopelijk slagen we er dan in het eea
binnen een dag (of twee) te hebben afgerond.

--
Pancho

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 7:37:32 AM11/30/22
to
Op 30-11-2022 om 13:06 schreef Pancho Sanza:
Op zien Twents: Hansepansekevertien.

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 7:38:19 AM11/30/22
to
Op 30-11-2022 om 13:06 schreef Pancho Sanza:
Dan zitten ze allemaal achter je koelkast.

Klerengannef

unread,
Nov 30, 2022, 7:40:56 AM11/30/22
to
Op 30-11-2022 om 13:37 schreef Klerengannef:
> Op 30-11-2022 om 13:06 schreef Pancho Sanza:
>> Na tusia e Bakel:
>>
>>>> Laatste terrarium update: H***ie heeft domicilie gekozen in de
>>>> schuilkurk en heeft de door mij aangeboden halfwas dubia inmiddels
>>>> verorberd.
>>
>>> Hannie de vogelspin? Hennie de vogelspin?
>>
>> Beiden fout, maar helemaal niet slecht, en een stuk dichterbij
>> dan de onzininzendingen die na jou kwamen. "Hausmacher lever-
>> worst", kom op zeg!
>>
>> Om het raad- & gisproces niet te lang te laten duren heb ik een
>> bonusletter toegevoegd. Hopelijk slagen we er dan in het eea
>> binnen een dag (of twee) te hebben afgerond.
>>
>
> Op zien Twents: Hansepansekevertien.
>

<Schade> -n </Schade>

Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 11:00:53 AM11/30/22
to
Na tusia e Klerengannef:

[H***ie de vogelspin]

>>>Om het raad- & gisproces niet te lang te laten duren heb ik een
>>>bonusletter toegevoegd. Hopelijk slagen we er dan in het eea
>>>binnen een dag (of twee) te hebben afgerond.

>>Op zien Twents: Hansepansekevertien.

Blijkbaar heb je niet begrepen dat de wildcard * staat voor 1 letter.

><Schade> -n </Schade>

Ook niet.

Wel een beetje serieus blijven hoor, anders komen we nergens!

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 11:00:54 AM11/30/22
to
Na tusia e Klerengannef:

[Vogelspinnenvoer]

>>>Neem gewoon kakkerlakken uit je keukenkastje.

>>Ik heb geen kakkerlakken(*) in m'n keukenkastje.

>Dan zitten ze allemaal achter je koelkast.

Ook niet.

De enige plaagdieren waar ik last van heb of gehad zijn vlooien op de
kat, maar die worden effectief bestreden met een maandelijks pipetje,
en fruitvliegjes die door het fruit waarmee ik de dubia's voer worden
aangelokt.

Oh ja, en af en toe een aanval van wolluis.


--
Pancho

Ruud Harmsen

unread,
Nov 30, 2022, 11:29:00 AM11/30/22
to
Wed, 30 Nov 2022 13:06:19 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.

Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?

pe

unread,
Nov 30, 2022, 11:47:24 AM11/30/22
to
Als je er een had, hoe zoudie dan heten?

--
LaTiE FijN zIJn


Pancho Sanza

unread,
Nov 30, 2022, 1:08:46 PM11/30/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
>>vrouw.

>Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.

Dus jouw vrouw heeft bij jullie thuis de broek aan?

>Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?

En dat is ook de reden waarom jij altijd zo wild om je heen molenwiekt
in dit nieuwsgroepje? Ter compensatie zeg maar?

--
Pancho

Ruud Harmsen

unread,
Nov 30, 2022, 11:34:55 PM11/30/22
to
30 Nov 2022 16:47:22 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
Iets met Arachno?

Ruud Harmsen

unread,
Nov 30, 2022, 11:35:33 PM11/30/22
to
Wed, 30 Nov 2022 19:08:42 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e Ruud Harmsen:
>
>>>Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
>>>vrouw.
>
>>Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.
>
>Dus jouw vrouw heeft bij jullie thuis de broek aan?

Trolalarm.

>>Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?
>
>En dat is ook de reden waarom jij altijd zo wild om je heen molenwiekt
>in dit nieuwsgroepje? Ter compensatie zeg maar?

Trolalarm.

Ruud Harmsen

unread,
Nov 30, 2022, 11:36:39 PM11/30/22
to
Wed, 30 Nov 2022 19:08:42 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Heb jij een vrouw, eigenlijk?
Ben je een man?
Gaat mij dat iets aan?
Waarom jou dan wel?
Vragen, vragen!

joh

unread,
Dec 1, 2022, 3:00:44 AM12/1/22
to
De strontkabouter heeft een klein piemeltje denk ik.

Bakel

unread,
Dec 1, 2022, 3:01:52 AM12/1/22
to
Waar zou deze nieuwsgroep zijn zonder de bijdragen van Jos Horst?

Klerengannef

unread,
Dec 1, 2022, 6:17:26 AM12/1/22
to
Op 30-11-2022 om 17:00 schreef Pancho Sanza:
> Na tusia e Klerengannef:
>
> [Vogelspinnenvoer]
>
>>>> Neem gewoon kakkerlakken uit je keukenkastje.
>
>>> Ik heb geen kakkerlakken(*) in m'n keukenkastje.
>
>> Dan zitten ze allemaal achter je koelkast.
>
> Ook niet.
>
> De enige plaagdieren waar ik last van heb of gehad zijn vlooien op de
> kat, maar die worden effectief bestreden met een maandelijks pipetje,
> en fruitvliegjes die door het fruit waarmee ik de dubia's voer worden
> aangelokt.

Time flies like an arrow, fruit flies like dubia's food.

>
> Oh ja, en af en toe een aanval van wolluis.

En schaamluis?

--
'n Gannefrekel

[Niets zo fijn als binnen zijn - (C) meneer Foppe]
--------------

Pancho Sanza

unread,
Dec 1, 2022, 6:29:20 AM12/1/22
to
Na tusia e Bakel:

joh:
>>De strontkabouter heeft een klein piemeltje denk ik.

Ach ja. Bijna vergeten dat er hier ook nog een paar invertebraten
rondscharrelen.

>Waar zou deze nieuwsgroep zijn zonder de bijdragen van Jos Horst?

Ik denk dat Jos een beetje pissig is omdat ik zijn verwanten aan mijn
spin voer. Maar ja, die vervullen tenminste nog een nuttige functie,
iets wat je van Jos niet kunt zeggen.

Zo, dat was wel weer genoeg aandacht voor Jos. Dag Jos! Terug onder je
mooie grindgewassen tuintegel!

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Dec 1, 2022, 6:37:14 AM12/1/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>>>Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
>>>>vrouw.

>>>Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.

>>Dus jouw vrouw heeft bij jullie thuis de broek aan?

>>>Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?

>>En dat is ook de reden waarom jij altijd zo wild om je heen molenwiekt
>>in dit nieuwsgroepje? Ter compensatie zeg maar?

>Heb jij een vrouw, eigenlijk?
>Ben je een man?
>Gaat mij dat iets aan?
>Waarom jou dan wel?
>Vragen, vragen!

Je vroeg er zelf om, Ruud. "Nog meer rare vragen waar ik dan weer
serieus antwoord op ga geven?" Dat is wat jij zei.

En zo raar waren mijn vragen niet. "Is jouw vrouw de baas in huis?" en
"Reageer jij jouw huiselijke situatie misschien af in nl.taal?"

Dat zijn mijns inziens vragen die jou genoeg ruimte laten voor een
geestig en ad rem antwoord. En verder moet je er gewoon helemaal niks
achter zoeken.

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Dec 1, 2022, 6:49:10 AM12/1/22
to
Na tusia e Klerengannef:

>>De enige plaagdieren waar ik last van heb of gehad zijn vlooien op de
>>kat, maar die worden effectief bestreden met een maandelijks pipetje,
>>en fruitvliegjes die door het fruit waarmee ik de dubia's voer worden
>>aangelokt.

>Time flies like an arrow, fruit flies like dubia's food.

Dubia's like fruit. Fruit flies like fruit too. That's the problem.

>>Oh ja, en af en toe een aanval van wolluis.

>En schaamluis?

Wie loopt tegenwoordig nog risico op schaamluis met die moderne
onderdegordel haarmode?

--
Pancho

h@wig

unread,
Dec 1, 2022, 7:19:16 AM12/1/22
to
Ruud Harmsen:
> Pancho Sanza:

>> Na tusia e Ruud Harmsen:

>>>> Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
>>>> vrouw.

>>> Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.

>> Dus jouw vrouw heeft bij jullie thuis de broek aan?

>>> Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?

>> En dat is ook de reden waarom jij altijd zo wild om je heen molenwiekt
>> in dit nieuwsgroepje? Ter compensatie zeg maar?

> Heb jij een vrouw, eigenlijk?

Hij heeft een vogelspin. Dat zegt genoeg. En behoefte aan aanspraak.

[..]

h@wig

unread,
Dec 1, 2022, 7:22:17 AM12/1/22
to
Bakel schreef :
> joh wrote:
[...]

>> De strontkabouter heeft een klein piemeltje denk ik.

> Waar zou deze nieuwsgroep zijn zonder de bijdragen van Jos Horst?

Kakelen met een grote B

Ruud Harmsen

unread,
Dec 1, 2022, 11:20:57 AM12/1/22
to
Thu, 01 Dec 2022 12:37:11 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e Ruud Harmsen:
>
>>>>>Laat me raden: jij wilt ook een vogelspin, maar je mag niet van je
>>>>>vrouw.
>
>>>>Nee, resp. ja. Zou niet mogen, maar ik wil er ook geen.
>
>>>Dus jouw vrouw heeft bij jullie thuis de broek aan?
>
>>>>Nog meer rare vragen waar ik dan weer serieus antwoord op ga geven?
>
>>>En dat is ook de reden waarom jij altijd zo wild om je heen molenwiekt
>>>in dit nieuwsgroepje? Ter compensatie zeg maar?
>
>>Heb jij een vrouw, eigenlijk?
>>Ben je een man?
>>Gaat mij dat iets aan?
>>Waarom jou dan wel?
>>Vragen, vragen!
>
>Je vroeg er zelf om, Ruud. "Nog meer rare vragen waar ik dan weer
>serieus antwoord op ga geven?" Dat is wat jij zei.

Wel eens van rheuthorhische vraghen ghehoord? Dit was er ook een.

>En zo raar waren mijn vragen niet. "Is jouw vrouw de baas in huis?" en
>"Reageer jij jouw huiselijke situatie misschien af in nl.taal?"
>
>Dat zijn mijns inziens vragen die jou genoeg ruimte laten voor een
>geestig en ad rem antwoord. En verder moet je er gewoon helemaal niks
>achter zoeken.

Bek houe, Sans Serief. Kom maar elders aan je gerief.

Pancho Sanza

unread,
Dec 1, 2022, 12:34:41 PM12/1/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Je vroeg er zelf om, Ruud. "Nog meer rare vragen waar ik dan weer
>>serieus antwoord op ga geven?" Dat is wat jij zei.

>Wel eens van rheuthorhische vraghen ghehoord? Dit was er ook een.

Bij jou weet men nooit of het nou echt "rheuthorhisch" is of niet, Ruud.
Want de helft van jouw posten is zowiezo al aan jouzelf gericht, dus van
nature al "rheuthorhisch".

>>En zo raar waren mijn vragen niet. "Is jouw vrouw de baas in huis?" en
>>"Reageer jij jouw huiselijke situatie misschien af in nl.taal?"

>Bek houe, Sans Serief. Kom maar elders aan je gerief.

Dat vat ik op als een volmondig "JA!" op beide vragen.

Bedankt voor dit inkijkje in jouw privé situatie, Ruud. Je bent een
open boek. (Van Couperus, niet van Brusselmans.)

--
Pancho

Bakel

unread,
Dec 1, 2022, 12:46:47 PM12/1/22
to
Een absurd-surrealistisch antwoord op mijn vraag, in de traditie van
Wim T. Schippers.

Izak van Langevelde

unread,
Dec 1, 2022, 1:19:03 PM12/1/22
to
Ze gooit er met de pet naar, maar ze gooit wel raak?

--
Grinnikend door het leven...

Bakel

unread,
Dec 1, 2022, 1:32:23 PM12/1/22
to
Precies, met haar ogen dicht.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 1, 2022, 5:33:42 PM12/1/22
to
Thu, 01 Dec 2022 18:34:39 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

>Na tusia e Ruud Harmsen:
>
>>>Je vroeg er zelf om, Ruud. "Nog meer rare vragen waar ik dan weer
>>>serieus antwoord op ga geven?" Dat is wat jij zei.
>
>>Wel eens van rheuthorhische vraghen ghehoord? Dit was er ook een.
>
>Bij jou weet men nooit of het nou echt "rheuthorhisch" is of niet, Ruud.
>Want de helft van jouw posten is zowiezo al aan jouzelf gericht, dus van
>nature al "rheuthorhisch".

Et tu, Brute. Quiqye quoque, zoals de Larijnen reeds zijden.

>>>En zo raar waren mijn vragen niet. "Is jouw vrouw de baas in huis?" en
>>>"Reageer jij jouw huiselijke situatie misschien af in nl.taal?"
>
>>Bek houe, Sans Serief. Kom maar elders aan je gerief.
>
>Dat vat ik op als een volmondig "JA!" op beide vragen.

Interesseert me niet. Zes versnellingen.

>Bedankt voor dit inkijkje in jouw privé situatie, Ruud. Je bent een
>open boek. (Van Couperus, niet van Brusselmans.)

Gezeik. Opzouten nou maar weer, uit mijn tijdlijn hier.

Bakel

unread,
Dec 1, 2022, 6:01:45 PM12/1/22
to
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> Thu, 01 Dec 2022 18:34:39 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
> scribeva:
>
> >Bij jou weet men nooit of het nou echt "rheuthorhisch" is of niet, Ruud.
> >Want de helft van jouw posten is zowiezo al aan jouzelf gericht, dus van
> >nature al "rheuthorhisch".
>
> Et tu, Brute. Quiqye quoque, zoals de Larijnen reeds zijden.
>
> >>>En zo raar waren mijn vragen niet. "Is jouw vrouw de baas in huis?" en
> >>>"Reageer jij jouw huiselijke situatie misschien af in nl.taal?"
> >
> >>Bek houe, Sans Serief. Kom maar elders aan je gerief.
> >
> >Dat vat ik op als een volmondig "JA!" op beide vragen.
>
> Interesseert me niet. Zes versnellingen.
>
> >Bedankt voor dit inkijkje in jouw privé situatie, Ruud. Je bent een
> >open boek. (Van Couperus, niet van Brusselmans.)
>
> Gezeik. Opzouten nou maar weer, uit mijn tijdlijn hier.

Het wordt tijd dat opa weer eens wakker schrikt en ons allen vermanend
toespreekt.

Pancho Sanza

unread,
Dec 1, 2022, 6:50:57 PM12/1/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>Et tu, Brute. Quiqye quoque, zoals de Larijnen reeds zijden.

Het is erg onverstandig om met driekwart fles Port op te gaan zitten
posten, zo laat in de avond, Ruud.

>Interesseert me niet. Zes versnellingen.

Interesseert me niet dat het jou niet interesseert, 24 versnellingen.

>>Bedankt voor dit inkijkje in jouw privé situatie, Ruud. Je bent een
>>open boek. (Van Couperus, niet van Brusselmans.)

>Gezeik. Opzouten nou maar weer, uit mijn tijdlijn hier.

Ben je weer eens tot de logeerkamer veroordeeld voor vannacht, Ruud?

--
Pancho

Bakel

unread,
Dec 1, 2022, 7:08:09 PM12/1/22
to
Hij ligt natuurlijk de hele nacht kliktalen te oefenen en houdt zo
zijn eega wakker.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 2, 2022, 1:22:15 AM12/2/22
to
>> Ben je weer eens tot de logeerkamer veroordeeld voor vannacht, Ruud?

Fri, 02 Dec 2022 11:08:00 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>Hij ligt natuurlijk de hele nacht kliktalen te oefenen en houdt zo
>zijn eega wakker.

Ik ben inderdaad heel dicht bij het kunnen beheersen van clicks, ook
met een klinker erachter en eventueel ervoor, maar moet nog eens een
rustig moment vinden om het zonder hinder voor anderen helemaal goed
te krijgen.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 2, 2022, 1:23:41 AM12/2/22
to
Fri, 02 Dec 2022 07:22:13 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
Midden in een Nederlandse zin correct Xhosa en ook isiXhosa kunnen
zeggen lijkt me best cool, namelijk.

Bakel

unread,
Dec 2, 2022, 1:29:36 AM12/2/22
to
Hoe heette dat NCRV-programma? Showroom?

Izak van Langevelde

unread,
Dec 2, 2022, 5:07:42 AM12/2/22
to
Het zal je kind maar wezen!

Pancho Sanza

unread,
Dec 2, 2022, 8:55:07 AM12/2/22
to
Na tusia e Bakel:

>Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

>>Fri, 02 Dec 2022 07:22:13 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
>>scribeva:

>>>>>Ben je weer eens tot de logeerkamer veroordeeld voor vannacht, Ruud?

Ah, nu snap ik wat Ruud bedoelde met "uit mijn tijdlijn hier". Ik blijk
te zijn verbannen uit het feuilleton "De Boeiende Usenet Belevenissen
Van Onze Onversaagde Held Ruud Harmsen", en mijn naam noemen is taboe.

>>>Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>>>>Hij ligt natuurlijk de hele nacht kliktalen te oefenen en houdt zo
>>>>zijn eega wakker.

Ik dacht eigenlijk dat Ruud's eega geen zin had om de hele nacht het
gehijg van zijn alcoholwalmen in haar nek te voelen.

Maar een klikkende Ruud naast je in bed lijkt me inderdaad ook geen
lolletje.

>>>Ik ben inderdaad heel dicht bij het kunnen beheersen van clicks, ook
>>>met een klinker erachter en eventueel ervoor, maar moet nog eens een
>>>rustig moment vinden om het zonder hinder voor anderen helemaal goed
>>>te krijgen.

>> Midden in een Nederlandse zin correct Xhosa en ook isiXhosa kunnen
>> zeggen lijkt me best cool, namelijk.

>Hoe heette dat NCRV-programma? Showroom?

Later had je nog Paradijsvogels, geloof ik.

Ik durf te wedden dat Ruud het schitterend zou vinden om mee te mogen
doen aan zo'n soort teevee programma.

--
Pancho

Ruud Harmsen

unread,
Dec 2, 2022, 11:57:19 AM12/2/22
to
Fri, 02 Dec 2022 14:55:04 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
>Ah, nu snap ik wat Ruud bedoelde met "uit mijn tijdlijn hier". Ik blijk
>te zijn verbannen uit het feuilleton "De Boeiende Usenet Belevenissen
>Van Onze Onversaagde Held Ruud Harmsen", en mijn naam noemen is taboe.

Nee hoor, je filter staat op "Mark read", maar ik lees toch alles.

Bakel

unread,
Dec 2, 2022, 12:36:39 PM12/2/22
to
Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> Na tusia e Bakel:
>
> >>>>Hij ligt natuurlijk de hele nacht kliktalen te oefenen en houdt zo
> >>>>zijn eega wakker.
>
> Ik dacht eigenlijk dat Ruud's eega geen zin had om de hele nacht het
> gehijg van zijn alcoholwalmen in haar nek te voelen.
>
> Maar een klikkende Ruud naast je in bed lijkt me inderdaad ook geen
> lolletje.

Hikkend én klikkend zou ook nog kunnen.

N.N. Kleefgaren

unread,
Dec 2, 2022, 4:09:15 PM12/2/22
to
En het nut er van is?

--
Knal en erf n eg
"Romance @ short notice was her specialty" [H. H. Munro]

pe

unread,
Dec 2, 2022, 4:38:40 PM12/2/22
to
Nut is niet cool.

--
LaTiE FijN zIJn


Pancho Sanza

unread,
Dec 2, 2022, 9:04:34 PM12/2/22
to
Na tusia e N.N. Kleefgaren:

>Ruud Harmsen:

>>Midden in een Nederlandse zin correct Xhosa en ook isiXhosa kunnen
>>zeggen lijkt me best cool, namelijk.

>En het nut er van is?

Xhosa klikken, mits correct uitgevoerd, heeft het in zich een geheid
succesnummer op feesten & partijen te kunnen worden.

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Dec 2, 2022, 9:13:49 PM12/2/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Ah, nu snap ik wat Ruud bedoelde met "uit mijn tijdlijn hier". Ik blijk
>>te zijn verbannen uit het feuilleton "De Boeiende Usenet Belevenissen
>>Van Onze Onversaagde Held Ruud Harmsen", en mijn naam noemen is taboe.

>Nee hoor, je filter staat op "Mark read", maar ik lees toch alles.

Dat valt me nou echt van je tegen, Ruud. Ik had meer standvastigheid van
jou verwacht.

Straks gaan de tot mijn kolenhok veroordeelden nog denken dat ik het ook
wel niet zo serieus bedoeld zal hebben, met alle gevolgen van dien.

--
Pancho

Izak van Langevelde

unread,
Dec 3, 2022, 5:02:10 AM12/3/22
to
No nuts, no glory!

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 1:01:45 PM12/3/22
to
Sat, 03 Dec 2022 03:13:47 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Je bedoelt dat ik ze indirect opstook!? Wat erg! Het zou verboden
moeten worden!

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 1:05:07 PM12/3/22
to
Fri, 02 Dec 2022 22:09:13 +0100: N.N. Kleefgaren
<no_e...@invalid.invalid> scribeva:
Dat is me dan machtig en geestelijk rijk voel. Greep hebben op de
werkelijkheid en op het leven. Ik vind gewoon dat iemand van mijn
kaliber, in articulatorisch-fonetisch-akoestische zin, zoiets hoort te
kunnen. Het is een missertje in mijn leven dat ik tot nu geen clicks
kan maken, althans niet in context, met klinkers eromheen.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 1:06:10 PM12/3/22
to
Sat, 03 Dec 2022 03:04:30 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Precies. Miriam Makeba heeft er al decennia een wereldwijde hit mee,
met de Click Song en met Pata Pata.

Bakel

unread,
Dec 3, 2022, 1:45:12 PM12/3/22
to
Krijgen we een videootje als je het dadelijk onder de knie hebt?

Bakel

unread,
Dec 3, 2022, 1:48:07 PM12/3/22
to
Ik heb net naar de Click Song geluisterd, maar dat is gewoon een stuk
hout, hoor.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 2:24:58 PM12/3/22
to
Sun, 04 Dec 2022 05:48:00 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Dat denk je. Zo klinkt het soms. Alsof het niet door mensen gemaakt
wordt, maar iets is buiten de taal om. Maar dat is niet zo. Dat is een
illusie. Clicks zijn echt onderdeel van de spraak.

https://www.youtube.com/watch?v=rjo8h5qLpU0
Je kunt hier goed horen dat alle kliks beginnen met een k, g, of
ng-afsluiting, en ook eindigen met de release daarvan. Daartussenin
vindt de eigenlijke klik plaats. Dat kan fysiek ook niet anders. En
dat is de clou om het te leren kunnen, iets wat ik lange tijd
onvoldoende begreep.

Het zijn vrij veel, gecompliceerde bewegingen. Maar ja, dat is bij
vrijwel alle klanken zo, alleen merk je dat niet meer, omdat je ze van
kind af aan eindeloos geoefend hebt.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 2:27:41 PM12/3/22
to
Sun, 04 Dec 2022 05:45:04 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
>
>> Fri, 02 Dec 2022 22:09:13 +0100: N.N. Kleefgaren
>> <no_e...@invalid.invalid> scribeva:
>>
>> >Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
>> >>
>> >> Midden in een Nederlandse zin correct Xhosa en ook isiXhosa kunnen
>> >> zeggen lijkt me best cool, namelijk.
>> >
>> >En het nut er van is?
>>
>> Dat is me dan machtig en geestelijk rijk voel. Greep hebben op de
>> werkelijkheid en op het leven. Ik vind gewoon dat iemand van mijn
>> kaliber, in articulatorisch-fonetisch-akoestische zin, zoiets hoort te
>> kunnen. Het is een missertje in mijn leven dat ik tot nu geen clicks
>> kan maken, althans niet in context, met klinkers eromheen.
>
>Krijgen we een videootje als je het dadelijk onder de knie hebt?

Misschien. Maar ik ga niet alle 83 of 173 soorten van het
https://en.wikipedia.org/wiki/Ju%C7%80%CA%BChoan_language
of het
https://en.wikipedia.org/wiki/%C7%82Kx%CA%BCao%C7%81%CA%BCae
leren en voordoen.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 3, 2022, 2:49:14 PM12/3/22
to
Sat, 03 Dec 2022 20:24:56 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>>Ik heb net naar de Click Song geluisterd, maar dat is gewoon een stuk
>>hout, hoor.
>
>Dat denk je. Zo klinkt het soms. Alsof het niet door mensen gemaakt
>wordt, maar iets is buiten de taal om. Maar dat is niet zo. Dat is een
>illusie. Clicks zijn echt onderdeel van de spraak.
>
>https://www.youtube.com/watch?v=rjo8h5qLpU0

Soms klapt ze, bijna buiten beeld, in haar handen. Dat is dan dus geen
click. Dat je ’t effe weet.

Bakel

unread,
Dec 3, 2022, 3:08:03 PM12/3/22
to
Bedankt :)

Bakel

unread,
Dec 3, 2022, 3:08:31 PM12/3/22
to
Een kleine selectie zou al heel aardig zijn.

Pancho Sanza

unread,
Dec 4, 2022, 7:09:00 PM12/4/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>>>>Midden in een Nederlandse zin correct Xhosa en ook isiXhosa kunnen
>>>>>zeggen lijkt me best cool, namelijk.
[...]
>>Krijgen we een videootje als je het dadelijk onder de knie hebt?

>Misschien. Maar ik ga niet alle 83 of 173 soorten van het
>https://en.wikipedia.org/wiki/Ju%C7%80%CA%BChoan_language
>of het
>https://en.wikipedia.org/wiki/%C7%82Kx%CA%BCao%C7%81%CA%BCae
>leren en voordoen.

Een videootje waarin jij The Click Song of Pata Pata van Miriam Makeba
vertolkt zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!

Maar pas op! Ik las in de wikipedia dat Miriam na het zingen van Pata
Pata tijdens een concert in Italië een hartaanval kreeg die haar fataal
geworden is. Waaruit blijkt dat klik-liedjes zingen zeker niet altijd
zonder risico is.

--
Pancho

Pancho Sanza

unread,
Dec 4, 2022, 7:12:34 PM12/4/22
to
Na tusia e Bakel:

>>>Xhosa klikken, mits correct uitgevoerd, heeft het in zich een geheid
>>>succesnummer op feesten & partijen te kunnen worden.

>>Precies. Miriam Makeba heeft er al decennia een wereldwijde hit mee,
>>met de Click Song en met Pata Pata.

>Ik heb net naar de Click Song geluisterd, maar dat is gewoon een stuk
>hout, hoor.

Of iemand staat achter het gordijn syncopisch met castagnetten of halve
cocosnoten mee te klikklakken.

--
Pancho

Ruud Harmsen

unread,
Dec 5, 2022, 1:05:00 AM12/5/22
to
Mon, 05 Dec 2022 01:12:32 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Dat lijkt misschien zo, maar het is niet zo.

Ruud Harmsen

unread,
Dec 5, 2022, 1:05:47 AM12/5/22
to
Mon, 05 Dec 2022 01:08:55 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Inderdaad. Daarom dat ik er maar vanaf zie.

pe

unread,
Dec 5, 2022, 1:38:36 AM12/5/22
to
Er zijn zelfs gevallen bekend waar de hartaanval al optrad voordat het
klikliedje gezongen werd.

--
LaTiE FijN zIJn


Pancho Sanza

unread,
Dec 5, 2022, 9:42:26 AM12/5/22
to
Na tusia e Ruud Harmsen:

>>Straks gaan de tot mijn kolenhok veroordeelden nog denken dat ik het ook
>>wel niet zo serieus bedoeld zal hebben, met alle gevolgen van dien.

>Je bedoelt dat ik ze indirect opstook!? Wat erg! Het zou verboden
>moeten worden!

Jij wilt toch ook liever rust in de tent?

--
Pancho

pe

unread,
Dec 5, 2022, 9:44:15 AM12/5/22
to
Ja, in de tent wel, maar het ging over het kolenhok.

--
LaTiE FijN zIJn


Pancho Sanza

unread,
Dec 5, 2022, 4:19:59 PM12/5/22
to
Na tusia e pe:

>>>>Straks gaan de tot mijn kolenhok veroordeelden nog denken dat ik het ook
>>>>wel niet zo serieus bedoeld zal hebben, met alle gevolgen van dien.

>>>Je bedoelt dat ik ze indirect opstook!? Wat erg! Het zou verboden
>>>moeten worden!

>>Jij wilt toch ook liever rust in de tent?

>Ja, in de tent wel, maar het ging over het kolenhok.

Zolang jeweetwelwie in mijn kolenhok vertoeven en niemand de behoefte
voelt een vuurtje aan te steken heerst er rust en vrede in de tent.

--
Pancho
It is loading more messages.
0 new messages