Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Arnhems accent vs. Nijmeegs

279 views
Skip to first unread message

Ruud Harmsen

unread,
Oct 11, 2013, 12:19:49 PM10/11/13
to
http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
0:25 "dit is mčn klup niet toch?"
(of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
'toch'.

http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
Arnhem. In mijn oren dan.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Ruud Harmsen

unread,
Oct 11, 2013, 12:16:18 PM10/11/13
to
http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
0:25 "dit is mčn klup niet toch?"
(of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
'toch'.

Ruud Harmsen

unread,
Oct 11, 2013, 12:21:33 PM10/11/13
to
Fri, 11 Oct 2013 18:19:49 +0200: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
schreef/wrote:

>http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>0:25 "dit is mčn klup niet toch?"
>(of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>'toch'.
>
>http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>Arnhem. In mijn oren dan.

http://www.youtube.com/watch?v=y8f51PyiurA
Message has been deleted

Ruud Harmsen

unread,
Oct 12, 2013, 5:46:32 AM10/12/13
to
Sat, 12 Oct 2013 10:32:37 +1100: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
schreef/wrote:

>On Fri, 11 Oct 2013 18:19:49 +0200, Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
>wrote:
>
>>http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>0:25 "dit is mčn klup niet toch?"
>>(of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>'toch'.
>>
>>http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>>Arnhem. In mijn oren dan.
>
>Er zijn ook verschillen, maar ik kan wel horen dat de steden maar 20
>km van elkaar liggen.

Ja. Maar met al die rivieren ertussen zegt dat niet altijd alles.

agp...@gmail.com

unread,
Feb 2, 2017, 8:36:28 PM2/2/17
to
Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint vanaf 5:43
http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298

Van Bakel

unread,
Feb 2, 2017, 8:54:29 PM2/2/17
to
On Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST), agp...@gmail.com wrote:

>Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>> 'toch'.
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>> Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>> Arnhem. In mijn oren dan.
>> --
>> Ruud Harmsen, http://rudhar.com
>
>Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint vanaf 5:43
>http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298

60% hetzelfde als Nijmeegs en 40% anders. Maat voor een randstadoor
zal het wel identiek klinken :)

👺👼🏻

unread,
Feb 3, 2017, 2:11:12 AM2/3/17
to
Lang geleden. Bericht uit 2013. Hoe actueel het nog is weet ik niet. Want
de "chemeente wil alleen maor de wijk een beetje oppauperen". Kweenie of
die wijk intussen al opgepauperd is of misschien wel juist meer is
verloederd.

--
🔔ƑκℕΞℓ ⛽®ΣℕξИ
Beauty is only sin deep (H. Munro)

Van Bakel

unread,
Feb 3, 2017, 2:18:44 AM2/3/17
to
Ja, ik zag het, maar de reactie was recent.

Ruud Harmsen

unread,
Feb 3, 2017, 3:40:11 AM2/3/17
to
Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST): agp...@gmail.com scribeva:

>Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>> 'toch'.
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>> Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>> Arnhem. In mijn oren dan.
>> --
>> Ruud Harmsen, http://rudhar.com
>
>Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint vanaf 5:43
>http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298

Ja, interessant. "Opgedoek", t hep ook wel wat van Haags.

Ook leuk te horen dat elk accent individueel anders is, die twee dames
praten niet _precies_ hetzelfde.

Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
ben uit die streken.

pe

unread,
Feb 3, 2017, 3:55:02 AM2/3/17
to
Opgeloederd? Verzomerd?

--
🚢 pe 🏝

pe

unread,
Feb 3, 2017, 3:55:02 AM2/3/17
to
Ja, ik weet zeker dat beide partijen erop vooruitgegaan zijn.

--
🚢 pe 🏝

Van Bakel

unread,
Feb 3, 2017, 4:37:07 AM2/3/17
to
On Fri, 03 Feb 2017 09:36:27 +0100, Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
wrote:

>Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST): agp...@gmail.com scribeva:
>
>>Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>> 'toch'.
>>>
>>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>> Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>>> Arnhem. In mijn oren dan.
>>> --
>>> Ruud Harmsen, http://rudhar.com
>>
>>Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint vanaf 5:43
>>http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298
>
>Ja, interessant. "Opgedoek", t hep ook wel wat van Haags.
>
>Ook leuk te horen dat elk accent individueel anders is, die twee dames
>praten niet _precies_ hetzelfde.

Goed opgemerkt. De blonde klinkt dichter bij Nijmeegs dan de brunette.
>Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
>ben uit die streken.

Dat heeft niet zoveel met die streken te maken. Dit is een zeer volkse
scene. Hartstikke "gezellig", maar o wee als jij de enige in de straat
bent die niet op het feestje komt. Of als je niet lang genoeg blijft.
Of... of... of... Het komt allemaal heel nauw, wil je geaccepteerd
worden.

Ruud Harmsen

unread,
Feb 3, 2017, 9:20:02 AM2/3/17
to
Fri, 3 Feb 2017 08:53:50 +0000 (UTC): pe <p...@pe.pe> scribeva:

>> Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
>> ben uit die streken.
>
>Ja, ik weet zeker dat beide partijen erop vooruitgegaan zijn.

Zeker, zucht van verlichting ging over hele provincie toen dat ik
eindelijk opgerot was.

Nieckq

unread,
Feb 3, 2017, 9:43:00 AM2/3/17
to
Op 3-2-2017 om 02:54 schreef Van Bakel:
> On Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST), agp...@gmail.com wrote:
>
>> Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>> 'toch'.
>>>
>>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>> Nijmeegse winkelier.

Is geen geboren en getogen winkelier.
Misschien van elders in Gelderland;


>>> Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>>> Arnhem. In mijn oren dan.

Kan een Arnhemmer zijn.

Nieckq

unread,
Feb 3, 2017, 9:46:26 AM2/3/17
to
Op 3-2-2017 om 15:43 schreef Nieckq:
> Op 3-2-2017 om 02:54 schreef Van Bakel:
>> On Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST), agp...@gmail.com wrote:
>>
>>> Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>>>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>>> 'toch'.
>>>>
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>>> Nijmeegse winkelier.
>
> Is geen geboren en getogen winkelier.

uit Nijmegen.

Nieckq

unread,
Feb 3, 2017, 9:54:04 AM2/3/17
to
Op 3-2-2017 om 15:47 schreef Nieckq:
No way. De r-klank is totaal verschillend.


Nieckq

Rein

unread,
Feb 3, 2017, 10:04:22 AM2/3/17
to
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> agp...@gmail.com scribeva:
> >Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:

> >> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
> >> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
> >> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
> >> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
> >> 'toch'.
> >>
> >> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
> >> Nijmeegse winkelier. Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
> >> Arnhem. In mijn oren dan.

> >Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint
> >vanaf 5:43 http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298

> Ja, interessant. "Opgedoek", t hep ook wel wat van Haags.
>
> Ook leuk te horen dat elk accent individueel anders is, die twee dames
> praten niet _precies_ hetzelfde.

Maar dan:

> Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
> ben uit die streken.

Twee zinnen waarin het verband met het voorgaande helaas is
zoekgeraakt. Wat het bezwaar tegen 'die streken' inhoudt, ik heb
geen idee. Het enige dat met zekerheid gezegd kan worden is dat
beide over rudhar gaan.

--
<

Van Bakel

unread,
Feb 3, 2017, 12:02:01 PM2/3/17
to
On Fri, 3 Feb 2017 16:04:22 +0100, add...@request.nl.invalid (Rein)
wrote:

>Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
>> agp...@gmail.com scribeva:
>
>> >Hier nog een mooi voorbeeld van het Arnhems/klarendals accent. Begint
>> >vanaf 5:43 http://www.npo.nl/man-bijt-hond/24-11-2009/NCRV_1342298
>
>> Ja, interessant. "Opgedoek", t hep ook wel wat van Haags.
>>
>> Ook leuk te horen dat elk accent individueel anders is, die twee dames
>> praten niet _precies_ hetzelfde.
>
>Maar dan:
>
>> Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
>> ben uit die streken.
>
>Twee zinnen waarin het verband met het voorgaande helaas is
>zoekgeraakt. Wat het bezwaar tegen 'die streken' inhoudt, ik heb
>geen idee. Het enige dat met zekerheid gezegd kan worden is dat
>beide over rudhar gaan.

Hij denkt dat deze dames of dat feestje bepaalde "streken"
vertegenwoordigen. Een wereldvreemde gedachte.

Van Bakel

unread,
Feb 3, 2017, 12:05:48 PM2/3/17
to
On Fri, 3 Feb 2017 15:43:52 +0100, Nieckq <Nie...@invalid.xyz> wrote:

>Op 3-2-2017 om 02:54 schreef Van Bakel:
>> On Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST), agp...@gmail.com wrote:
>>
>>> Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>>>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>>> 'toch'.
>>>>
>>>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>>> Nijmeegse winkelier.
>
>Is geen geboren en getogen winkelier.
>Misschien van elders in Gelderland;

Die man is hartstikke Nijmeegs. Je hebt een verkeerd beeld van wat
Nijmeegs is. Dat is al eerder gebleken. Geeft niet. Kun je heel oud
mee worden.

>>>> Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>>>> Arnhem. In mijn oren dan.
>
>Kan een Arnhemmer zijn.

Voor een Randstatter klinken Nijmeegs en Arnhems waarschijnlijk
hetzelfde. Voor een Nijmegenaar en een Arnhemmer niet.

Ruud Harmsen

unread,
Feb 3, 2017, 12:40:43 PM2/3/17
to
Sat, 04 Feb 2017 04:05:46 +1100: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
scribeva:
>Die man is hartstikke Nijmeegs. Je hebt een verkeerd beeld van wat
>Nijmeegs is. Dat is al eerder gebleken. Geeft niet. Kun je heel oud
>mee worden.

LOL

Rein

unread,
Feb 3, 2017, 5:56:08 PM2/3/17
to
Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:
> add...@request.nl.invalid (Rein)wrote:
> >Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

[knip]

> >> Leuk, hoor, maar ik voel me er totaal niet bij thuis. Goed dat ik weg
> >> ben uit die streken.

> >Twee zinnen waarin het verband met het voorgaande helaas is
> >zoekgeraakt. Wat het bezwaar tegen 'die streken' inhoudt, ik heb
> >geen idee. Het enige dat met zekerheid gezegd kan worden is dat
> >beide over rudhar gaan.

> Hij denkt dat [...]

O, ik wist niet dat het een invuloefening was.

--
<

Van Bakel

unread,
Feb 3, 2017, 6:01:21 PM2/3/17
to
On Fri, 3 Feb 2017 23:56:07 +0100, add...@request.nl.invalid (Rein)
wrote:
Soms ben jij best moeilijk te volgen.

Rein

unread,
Feb 4, 2017, 10:17:48 AM2/4/17
to
Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:
> add...@request.nl.invalid (Rein):
> >Van Bakel <ba...@bakel.invalid> wrote:

[knip]

> >> Hij denkt dat [...]

> >O, ik wist niet dat het een invuloefening was.

> Soms ben jij best moeilijk te volgen.

Doe je wel genoeg je best?

--
<

Nieckq

unread,
Feb 7, 2017, 8:09:18 AM2/7/17
to
Op 3-2-2017 om 18:05 schreef Van Bakel:
> On Fri, 3 Feb 2017 15:43:52 +0100, Nieckq <Nie...@invalid.xyz> wrote:
>
>> Op 3-2-2017 om 02:54 schreef Van Bakel:
>>> On Thu, 2 Feb 2017 17:36:27 -0800 (PST), agp...@gmail.com wrote:
>>>
>>>> Op vrijdag 11 oktober 2013 18:19:49 UTC+2 schreef Ruud Harmsen:
>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=nNWXYdgAv2A
>>>>> 0:25 "dit is m?n klup niet toch?"
>>>>> (of zegt-ie 'dat'? Verschil niet te horen')
>>>>> Zachte g (qua articulatieplaats, uiteraard stemloos in auslaut) in
>>>>> 'toch'.
>>>>>
>>>>> http://www.youtube.com/watch?v=H_47fxjoJhY
>>>>> Nijmeegse winkelier.
>>
>> Is geen geboren en getogen winkelier.
>> Misschien van elders in Gelderland;
>
> Die man is hartstikke Nijmeegs. Je hebt een verkeerd beeld van wat
> Nijmeegs is. Dat is al eerder gebleken. Geeft niet. Kun je heel oud
> mee worden.

We zijn het over dit punt oneens. Geeft niets.
(Ik heb familie in Nijmegen en ook bekenden, ik kom er
geregeld).

>>>>> Het is echt vrijwel hetzelfde accent als in
>>>>> Arnhem. In mijn oren dan.
>>
>> Kan een Arnhemmer zijn.
>
> Voor een Randstatter klinken Nijmeegs en Arnhems waarschijnlijk
> hetzelfde. Voor een Nijmegenaar en een Arnhemmer niet.
>
Arnhems (Saksisch) is niet te verwarren met Nijmeegs (Brabants).
Duidelijk verschil.

Nieckq

Ruud Harmsen

unread,
Feb 7, 2017, 2:30:02 PM2/7/17
to
Wed, 08 Feb 2017 05:48:42 +1100: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
scribeva:
>Nijmeegs is geen Brabants. Deze misvatting bestaat misschien doordat
>er in Nijmegen veel Brabantse (en Limburgse) import woont vanwege de
>universiteit, MAAR:
>
>"Het behoort in principe tot de Zuid-Gelderse dialecten"
>https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijmeegs

En die zijn weer een zijtak van het Brabants.

Maar goed, deze discussie is al eens gevoerd en dat leidde ook tot
niks.


Ruud Harmsen

unread,
Feb 7, 2017, 2:30:02 PM2/7/17
to
Tue, 7 Feb 2017 14:10:08 +0100: Nieckq <Nie...@invalid.xyz> scribeva:
Arnhem is niet Saksisch, maar Frankisch.

Ruud Harmsen

unread,
Feb 8, 2017, 2:15:02 AM2/8/17
to
Wed, 08 Feb 2017 06:40:35 +1100: Van Bakel <ba...@bakel.invalid>
scribeva:

>>Maar goed, deze discussie is al eens gevoerd en dat leidde ook tot
>>niks.
>
>Je kunt teruggaan tot het Indo-Europees, maar feit blijft dat Nijmeegs
>en Arnhems -ook hoorbaar- veel sterker verwant zijn met elkaar dan met
>het Brabants.

Zie ik ook zo. Nu en 45 jaar geleden toen ik wel eens in die streken
vertoefde.

Nieckq

unread,
Feb 8, 2017, 4:59:33 AM2/8/17
to
Op 7-2-2017 om 20:28 schreef Ruud Harmsen:
Klets. Arnhem ligt - oostelijk van de provincie Utrecht -
duidelijk in Saksisch gebied. Men denke maar aan de non-diftongering
van veel tweeklanken. Als je weet dat het oosten van de provincie
Utrecht zelfs al Saksisch is, vermag dat niet te verbazen.

Nieckq

unread,
Feb 8, 2017, 5:02:30 AM2/8/17
to
Op 7-2-2017 om 19:48 schreef Van Bakel:
> Nijmeegs is geen Brabants. Deze misvatting bestaat misschien doordat
> er in Nijmegen veel Brabantse (en Limburgse) import woont vanwege de
> universiteit, MAAR:
>
> "Het behoort in principe tot de Zuid-Gelderse dialecten"
> https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijmeegs

Gelders bestaat niet. Gelderland bestaat niet.
Zeggen de Gelderlanders zelf. Betuwe, Veluwe en Achterhoek.
En het Rijk van Nijmegen.
Nijmeegs en Tiels (Betuwe) zijn Brabants, waarbij het Tiels zich sterker
onderscheidt. Nijmegen gebruikte tot 1900 het voornaamwoord
"gij", en Arnhem niet. Enz>.

Nieckq

Nieckq

Nieckq

unread,
Feb 8, 2017, 5:40:43 AM2/8/17
to
Op 8-2-2017 om 11:15 schreef Van Bakel:
> Ik ga jou niet overtuigen. En jij mij niet.
>
Kennelijk.Maar ik schrijf niet alleen voor jou. ;-)

Nieckq

Nieckq

unread,
Feb 9, 2017, 9:24:45 PM2/9/17
to
Op 8-2-2017 om 11:45 schreef Van Bakel:
> Wéér een illusie armer.

Arnhem ligt in Saksisch gebied.Nijmegen niet.
https://www.flickr.com/photos/33692780@N08/3131052166


Nieckq

Nieckq

unread,
Feb 9, 2017, 10:14:23 PM2/9/17
to
Op 10-2-2017 om 04:06 schreef Van Bakel:
> "Het Nijmeegs (eigen naam Nimwaegs of Nimweegs) is het stadsdialect
> van de Nijmeegse volksklasse. Het behoort in principe tot de
> Zuid-Gelderse dialecten (...)
> (wiki)
>
Dat "Gelders" zegt niets over de indeling in Saksisch of Frankisch....

Nieckq

Nieckq

unread,
Feb 10, 2017, 4:50:43 AM2/10/17
to
Op 10-2-2017 om 04:20 schreef Van Bakel:
> Zoals gesteld ligt Nijmegen in het Zuid-Gelderse taalgebied; het
> Nijmeegs maakt deel uit van een groep dialecten die tot het
> Nederfrankisch behoren. Ze worden van het Limburgs onderscheiden
> doordat ze slechts minimaal zijn beïnvloed door de Keulse expansie, en
> van het Brabants door het ontbreken van de diftongen (ij en ui) die
> met de Brabantse expansie over een groot deel van Nederland verspreid
> zijn.

Het "Zuid-Gelderse taalgebied" sluit geenszins uit dat Arnhem in Saksich
gebied ligt, wat ook uit de dialectenkaart blijkt...

Nieckq

Nieckq

unread,
Feb 10, 2017, 5:44:47 AM2/10/17
to
Op 10-2-2017 om 10:53 schreef Van Bakel:
> Ik vind alles best, maar ik hóór gewoon de overeenkomst met het
> Arnhems. Dat is het enige accent waarvan ik twee zinnen lang kan
> denken dat het Nijmeegs is. En dan hoor ik de verschillen. Bij
> Brabants heb ik dat geen moment.

Er zijn tussen Rottterdams en Amsterdams ook verschillen. Maar
als je doorluistert hoor je de onmiskenbare verschillen.

Nieckq

Ruud Harmsen

unread,
Feb 10, 2017, 6:20:02 AM2/10/17
to
Fri, 10 Feb 2017 11:45:39 +0100: Nieckq <Nie...@invalid.xyz> scribeva:
>>> Het "Zuid-Gelderse taalgebied" sluit geenszins uit dat Arnhem in Saksich
>>> gebied ligt, wat ook uit de dialectenkaart blijkt...
>>
>> Ik vind alles best, maar ik hóór gewoon de overeenkomst met het
>> Arnhems. Dat is het enige accent waarvan ik twee zinnen lang kan
>> denken dat het Nijmeegs is. En dan hoor ik de verschillen. Bij
>> Brabants heb ik dat geen moment.
>
>Er zijn tussen Rottterdams en Amsterdams ook verschillen. Maar
>als je doorluistert hoor je de onmiskenbare verschillen.

Rotterdams, Amsterdams en Haags herken ik binnen een paar woorden, een
halve zin. Bij Arnhems of Nijmeegs kan het bij mij zomaar langer duren
dan twee zinnen, ik kan er ook best consequent naast blijven zitten.

Nieckq

unread,
Feb 10, 2017, 6:32:44 AM2/10/17
to
Op 10-2-2017 om 12:16 schreef Ruud Harmsen:
Als buitenstaander is dat logisch.

Reinier Post

unread,
Feb 16, 2017, 6:22:22 PM2/16/17
to
Nieckq schrijft:

>>> Arnhem ligt in Saksisch gebied.Nijmegen niet.
>>> https://www.flickr.com/photos/33692780@N08/3131052166
>>
>> "Het Nijmeegs (eigen naam Nimwaegs of Nimweegs) is het stadsdialect
>> van de Nijmeegse volksklasse. Het behoort in principe tot de
>> Zuid-Gelderse dialecten (...)
>> (wiki)
>>
>Dat "Gelders" zegt niets over de indeling in Saksisch of Frankisch....
>
>Nieckq

Maar volgens die kaart is de Nederrijn bij Arnhem de grens.

Wat je volgens mij over het hoofd ziet is dat zulke grenzen door
taalkundigen geconstrueerd worden en dus altijd een element van
willekeur in zich hebben. Als je naar bv. een isoglossenkaart kijkt
zie je een veel geleidelijker overgang tussen dialecten die de
werkelijkheid veel beter weerspiegelt - een indeling in soorten
is altijd een vereenvoudiging.

--
Reinier

Nieckq

unread,
Mar 20, 2017, 4:50:11 PM3/20/17
to
Op 17-2-2017 om 00:22 schreef Reinier Post:
> Nieckq schrijft:
>
>>>> Arnhem ligt in Saksisch gebied.Nijmegen niet.
>>>> https://www.flickr.com/photos/33692780@N08/3131052166
>>>
>>> "Het Nijmeegs (eigen naam Nimwaegs of Nimweegs) is het stadsdialect
>>> van de Nijmeegse volksklasse. Het behoort in principe tot de
>>> Zuid-Gelderse dialecten (...)
>>> (wiki)
>>>
>> Dat "Gelders" zegt niets over de indeling in Saksisch of Frankisch....
>>
>> Nieckq
>
> Maar volgens die kaart is de Nederrijn bij Arnhem de grens.

Ja.

> Wat je volgens mij over het hoofd ziet is dat zulke grenzen door
> taalkundigen geconstrueerd worden en dus altijd een element van
> willekeur in zich hebben. Als je naar bv. een isoglossenkaart kijkt
> zie je een veel geleidelijker overgang tussen dialecten die de
> werkelijkheid veel beter weerspiegelt - een indeling in soorten
> is altijd een vereenvoudiging.
>
In mijn beleving sluit Arnhem veeleer aan op het Veluws.
Ik ken de streek vrij goed; ook in Nijmegen heb ik familie
en het taalgeluid aldaar klinkt echt totaal anders daar.

Nieckq

Nieckq

unread,
Mar 20, 2017, 4:59:50 PM3/20/17
to
Op 20-3-2017 om 21:58 schreef Van Bakel:
> Nieckq <Nie...@invalid.xyz> wrote:
>
>> Op 17-2-2017 om 00:22 schreef Reinier Post:
>
>>> Wat je volgens mij over het hoofd ziet is dat zulke grenzen door
>>> taalkundigen geconstrueerd worden en dus altijd een element van
>>> willekeur in zich hebben. Als je naar bv. een isoglossenkaart kijkt
>>> zie je een veel geleidelijker overgang tussen dialecten die de
>>> werkelijkheid veel beter weerspiegelt - een indeling in soorten
>>> is altijd een vereenvoudiging.
>>>
>> In mijn beleving sluit Arnhem veeleer aan op het Veluws.
>> Ik ken de streek vrij goed; ook in Nijmegen heb ik familie
>> en het taalgeluid aldaar klinkt echt totaal anders daar.
>
> Dan zijn die familieleden geen geboren Nijmegenaren.
>
Klopt. Maar ik heb heel wat rondgedard in Nijmegen.

Nieckq

0 new messages