Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

omo

231 views
Skip to first unread message

wugi

unread,
Jun 29, 2018, 5:01:20 PM6/29/18
to
Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
Holland al rondgegaan is:-)
Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.

Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.

Andere?

--
guido wugi

h@wig

unread,
Jun 29, 2018, 6:13:43 PM6/29/18
to
Het is zò dat wugi formuleerde :
Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'


> Andere?

Deze is waar gebeurd.
Een vriendin van de lagere school baalde dat zij steeds van een
klasgenootje moest horen "elke aap rijdt in een Saab" als zij door haar
vader werd gehaald of gebracht. Nou reed die vader van dat kind zelf in
een oude Amerikaanse slee, dus haar broer zei dat ze dan moest reageren
met.... "en elke gek in een Cadillac". Een tijdje later toen dat kind
wéér over die aap begon riep ze triomfantelijk: en elke gek in een
Opel Kadet. Het rijmde bijna.

NNK

unread,
Jun 30, 2018, 6:13:49 AM6/30/18
to
Op 29-6-2018 om 22:59 schreef wugi:
Het geschiedde in die dagen dat er nog colporteurs aan de deur
kwamen.Dit laat zich ook heel goed uitbeelden. Op een melige bruiloft os
zo. Scene voor 2 personen.

Tring

Goedenmorgen mevrouw. Mag ik me even voorstellen Ik ben van de firma
Zeepschuit en ik mag u een geheel nieuw product tonen. Ziet u eens hier.
Een doos met onze speciale zeep. Een kind kan de was doen. Heeft u
misschien heel toevallig een emmertje water en een vuile sok of zo? Ja,
fijn dank u. Kijk eens mevrouwtje. Hoppe hoppe hoppe, even lekker
soppen, wat wasmiddel uit het doosje en het (snuift er aan) ruikt weer
als een roosje! Ziet u wel mevrouwtje? Wat u dit aan tijd bespaart! En
als speciale aanbieding mag ik dit u aanbieden met maar liefst 5% extra
korting op de toch al zeer lage prijs van 19,95! Wat zegt u, nog niet
overtuigd? Nou pakt u eens wat anders dan. O ja een slipje. Nou kijkt u
eens dame: hoppe hoppe hoppe, even lekker soppen, wat wasmiddel uit het
doosje, en het ruikt weer als ... hoppe hoppe hoppe ...


--
N nk

Izak van Langevelde

unread,
Jun 30, 2018, 6:28:50 AM6/30/18
to
On Sat, 30 Jun 2018 12:13:48 +0200, NNK wrote:

> Op 29-6-2018 om 22:59 schreef wugi:
>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>> Holland al rondgegaan is:-)
>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>
>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>>
>> Andere?
>>
> Het geschiedde in die dagen dat er nog colporteurs aan de deur
> kwamen.Dit laat zich ook heel goed uitbeelden. Op een melige bruiloft os
> zo. Scene voor 2 personen.
>
> Tring

Ik herinner me een of andere protestmars waar een spandoek werd
meegedragen met "Biotex lost alles op!"



--
Grinnikend door het leven...

Peter Smulders

unread,
Jun 30, 2018, 10:27:59 AM6/30/18
to
On 30-6-2018 0:13, h@wig wrote:
> Het is zò dat wugi formuleerde :
>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>> Holland al rondgegaan is:-)
>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>
>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>
> Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
>
>
ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog
inkomen, maar het tweede ... ?

Over belegen moppen gesproken, van die oude pastoor die in de trein zat
te zuchten over een kruiswoordpuzzle.
medereiziget: Kan ik misschien helpen?
pastoor: Ja, een lichaamsdeel van 3 letters, de middelste is een u.
medereiziger: een rug?
pastoor: dat is het, heeft u misschien een gummetje?

Jan van den Broek

unread,
Jun 30, 2018, 10:36:00 AM6/30/18
to
On 2018-06-30, Peter Smulders <de...@home.nl> wrote:
> On 30-6-2018 0:13, h@wig wrote:
>> Het is zò dat wugi formuleerde :
>>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>>> Holland al rondgegaan is:-)
>>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>>
>>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>>
>> Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
>>
>>
> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog
> inkomen, maar het tweede ... ?

Dat is om het rijn te bewaren.

> Over belegen moppen gesproken, van die oude pastoor die in de trein zat
> te zuchten over een kruiswoordpuzzle.
> medereiziget: Kan ik misschien helpen?
> pastoor: Ja, een lichaamsdeel van 3 letters, de middelste is een u.
> medereiziger: een rug?
> pastoor: dat is het, heeft u misschien een gummetje?

nl.humor voelt zich verwaarloosd.
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Jan van den Broek

unread,
Jun 30, 2018, 10:57:53 AM6/30/18
to
On 2018-06-30, Jan van den Broek <balg...@dds.nl> wrote:
> On 2018-06-30, Peter Smulders <de...@home.nl> wrote:
>> On 30-6-2018 0:13, h@wig wrote:
>>> Het is zò dat wugi formuleerde :
>>>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>>>> Holland al rondgegaan is:-)
>>>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>>>
>>>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>>>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>>>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>>>
>>> Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
>>>
>>>
>> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog
>> inkomen, maar het tweede ... ?
>
> Dat is om het rijn te bewaren.

_rijm_

Met de Rijn gaat het al lang weer een stuk beter.

h@wig

unread,
Jun 30, 2018, 10:58:36 AM6/30/18
to
Peter Smulders heeft ons zojuist aangekondigd :
> On 30-6-2018 0:13, h@wig wrote:
>> Het is zò dat wugi formuleerde :
>>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>>> Holland al rondgegaan is:-)
>>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>>
>>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>>
>> Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
>>
>>
> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog inkomen,
> maar het tweede ... ?

... was hypercorrekt:)

> Over belegen moppen gesproken, van die oude pastoor die in de trein zat te
> zuchten over een kruiswoordpuzzle.
> medereiziget: Kan ik misschien helpen?
> pastoor: Ja, een lichaamsdeel van 3 letters, de middelste is een u.
> medereiziger: een rug?
> pastoor: dat is het, heeft u misschien een gummetje?

Ik ken geen moppen. Kan ze niet onthouden noch vertellen want ik begin
met de clou of moet zelf al zo lachen dat ik niet meer uit mijn woorden
kom. En dat is erfelijk. Maar onbedoelde moppen blijven wel hangen.

Laatst sliep mijn kleindochter bij me, die wel gek is op moppen tappen
en raadseltjes en die een mop al geslaagd vind als iemand moet lachen.
"Oma, wat is het omgedraaide van tuk?" Dat was al een verkeerd begin en
die kende ik bovendien wél.. Dus ik doe of ik nadenk "ehm...even
denken... wat krijg je als je tuk omdraait... tja dat kan ik natuurlijk
niet hardop zeggen, das nie zo netjes" lach ik schijnheilig. Ze ligt
helemaal in een deuk en krijst 'de andere kant van het koekje'.
De volgende morgen bij het ontbijt valt het kwartje. Ze schrijft op
haar servetje eerst 'koekje' en dan 'tuk' en leest dat achterstevoren.
Roept ze: KUT! Oma! Je stonk erin! Het was echt wel een vieze mop!
Toen heeft opa h@wig die van die lord ook maar verteld.

joh

unread,
Jun 30, 2018, 12:09:59 PM6/30/18
to
On Saturday, June 30, 2018 at 4:27:59 PM UTC+2, Peter Smulders wrote:
> On 30-6-2018 0:13, h@wig wrote:
> > Het is zò dat wugi formuleerde :
> >> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
> >> Holland al rondgegaan is:-)
> >> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
> >>
> >> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
> >> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
> >> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
> >
> > Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
> >
> >
> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog
> inkomen, maar het tweede ... ?
>
Als je nou na dat eerste sterretje je lul even met omo wast kom je dat tweede sterretje ook wel in.

Izak van Langevelde

unread,
Jun 30, 2018, 1:11:31 PM6/30/18
to
On Sat, 30 Jun 2018 16:58:34 +0200, h@wig wrote:

> Toen heeft opa h@wig die van die lord ook maar verteld.

Mens, nou voel ik me ook oud...

denkbaar

unread,
Jun 30, 2018, 2:32:47 PM6/30/18
to
Ik herinner me die mop, met uitzondering van de reep, maar dat zal komen
doordat dat woord eigenlijk niet de beoogde betekenis heeft (voor zover
ik weet) en het product is van rijmdwang. Ik meen me zelfs te herinneren
wie de mede-leerling was die hem vertelde. Eerste helft jaren ’60, en
maar een kilometer of twaalf van de Belgische grens. Het is iets
wonderbaarlijks, het passieve geheugen.

denkbaar

unread,
Jun 30, 2018, 2:44:35 PM6/30/18
to
On 30-6-2018 20:32, denkbaar wrote:

> Ik herinner me die mop, met uitzondering van de reep, maar dat zal komen
> doordat dat woord eigenlijk niet de beoogde betekenis heeft (voor zover
> ik weet) en het product is van rijmdwang. Ik meen me zelfs te herinneren
> wie de mede-leerling was die hem vertelde. Eerste helft jaren ’60, en
> maar een kilometer of twaalf van de Belgische grens. Het is iets
> wonderbaarlijks, het passieve geheugen.

Online vond ik met de zoekopdracht "ik was mijn" + omo de rijmparen
loeder-poeder en lul-spul. Ik denk dat Bennie M. die laatste variant
gebruikte.

denkbaar

unread,
Jun 30, 2018, 2:48:36 PM6/30/18
to
Het lezen van h@wigs post had ook tot die conclusie geleid. Maar ik ben
er een van mijl op zeven.

pe

unread,
Jun 30, 2018, 6:25:37 PM6/30/18
to
Ik was mijn lummel met kummel, mijn stiff met jif, mijn leuter met
gepeuter, mijn zwans met glans, mijn kunppel met een druppel, mijn worst
met borsjt, en mijn handen in onschuld.

--
pe

Ruud Harmsen

unread,
Jul 1, 2018, 2:00:03 AM7/1/18
to
30 Jun 2018 17:11:16 GMT: Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl>
scribeva:

>On Sat, 30 Jun 2018 16:58:34 +0200, h@wig wrote:
>
>> Toen heeft opa h@wig die van die lord ook maar verteld.
>
>Mens, nou voel ik me ook oud...

Ik kende die laatste niet eens. Onthouden voor ik schat over een jaar
of twee.

h@wig

unread,
Jul 1, 2018, 3:10:40 AM7/1/18
to
VanB:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
>
>> Peter Smulders heeft ons zojuist aangekondigd :
>>>>
>>> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog inkomen,
>>> maar het tweede ... ?
>>
>> ... was hypercorrekt:)
>>
>>> Over belegen moppen gesproken, van die oude pastoor die in de trein zat te
>>> zuchten over een kruiswoordpuzzle.
>>> medereiziget: Kan ik misschien helpen?
>>> pastoor: Ja, een lichaamsdeel van 3 letters, de middelste is een u.
>>> medereiziger: een rug?
>>> pastoor: dat is het, heeft u misschien een gummetje?
>>
>> Ik ken geen moppen. Kan ze niet onthouden noch vertellen want ik begin
>> met de clou of moet zelf al zo lachen dat ik niet meer uit mijn woorden
>> kom. En dat is erfelijk. Maar onbedoelde moppen blijven wel hangen.

> Ik ken maar één mop. Wat is de overeenkomst tussen boerenkool en
> Maxima? De vorst moet eroverheen.

:)
Dat kan ook, meteen zelf de clou vertellen

h@wig

unread,
Jul 1, 2018, 3:22:13 AM7/1/18
to
Het is zò dat pe:
> denkbaar <denk...@address.nl.invalid> wrote:
>> On 30-6-2018 20:44, denkbaar wrote:
>>> On 30-6-2018 20:32, denkbaar wrote:
>>>
>>>> Ik herinner me die mop, met uitzondering van de reep, maar dat zal
>>>> komen doordat dat woord eigenlijk niet de beoogde betekenis heeft
>>>> (voor zover ik weet) en het product is van rijmdwang. Ik meen me zelfs
>>>> te herinneren wie de mede-leerling was die hem vertelde. Eerste helft
>>>> jaren ’60, en maar een kilometer of twaalf van de Belgische grens. Het
>>>> is iets wonderbaarlijks, het passieve geheugen.
>>>
>>> Online vond ik met de zoekopdracht "ik was mijn" + omo de rijmparen
>>> loeder-poeder en lul-spul. Ik denk dat Bennie M. die laatste variant
>>> gebruikte.
>>
>> Het lezen van h@wigs post had ook tot die conclusie geleid. Maar ik ben
>> er een van mijl op zeven.


Vreemd. Dat postje van denkbaar zie ik niet.

> Ik was mijn lummel met kummel, mijn stiff met jif, mijn leuter met
> gepeuter, mijn zwans met glans, mijn kunppel met een druppel, mijn worst
> met borsjt, en mijn handen in onschuld.

En je komkommer?

Izak van Langevelde

unread,
Jul 1, 2018, 4:41:49 AM7/1/18
to
Met groene zeep.

Rein

unread,
Jul 1, 2018, 11:01:51 AM7/1/18
to
VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> >VanB:

[knip]


> >> Ik ken maar één mop. Wat is de overeenkomst tussen boerenkool en
> >> Maxima? De vorst moet eroverheen.

> >:)
> >Dat kan ook, meteen zelf de clou vertellen

> O ja :) Ik ben niet zo goed in moppen.

''Grapjes', die gaan me beter af. Vooral achter-af.'

--
<

Luuk

unread,
Jul 1, 2018, 11:55:20 AM7/1/18
to
On 1-7-2018 01:34, VanB wrote:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
>
>> Peter Smulders heeft ons zojuist aangekondigd :
>>>>
>>> ik verbaas me over jouw *-gebruik. Het eerste sterretje kan ik nog inkomen,
>>> maar het tweede ... ?
>>
>> ... was hypercorrekt:)
>>
>>> Over belegen moppen gesproken, van die oude pastoor die in de trein zat te
>>> zuchten over een kruiswoordpuzzle.
>>> medereiziget: Kan ik misschien helpen?
>>> pastoor: Ja, een lichaamsdeel van 3 letters, de middelste is een u.
>>> medereiziger: een rug?
>>> pastoor: dat is het, heeft u misschien een gummetje?
>>
>> Ik ken geen moppen. Kan ze niet onthouden noch vertellen want ik begin
>> met de clou of moet zelf al zo lachen dat ik niet meer uit mijn woorden
>> kom. En dat is erfelijk. Maar onbedoelde moppen blijven wel hangen.
>
> Ik ken maar één mop. Wat is de overeenkomst tussen boerenkool en
> Maxima? De vorst moet eroverheen.
>

"En consumenten kunnen dat lekker vinden."

--
(ad/14-11-1998:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vorst-over-de-boerenkool~bb585f03/)

NNK

unread,
Jul 1, 2018, 2:29:24 PM7/1/18
to
Op 29-6-2018 om 22:59 schreef wugi:
> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden?

Ook wel een leuke:


On a passenger flight, the pilot comes over the public address system as
usual and to greet the passengers. He tells them at what altitude
they’ll be flying, the expected arrival time, and a bit about the
weather, and advises them to relax and have a good flight.. Then,
forgetting to turn off the microphone, he says to his co-pilot, “What
would relax me right now is a cup of coffee and a blowjob.” All the
passengers hear it. As a stewardess immediately begins to run toward the
cockpit to tell the pilot of his slip-up, one of the passengers stops
her and says “Don’t forget the coffee!”


--
N nk

wugi

unread,
Jul 1, 2018, 3:59:25 PM7/1/18
to
Op 30/06/2018 om 0:13 schreef h@wig:
> Het is zò dat wugi formuleerde :
>> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
>> Holland al rondgegaan is:-)
>> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
>>
>> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
>> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
>> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
>
> Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
>
>
>> Andere?

Ik heb er ooit eens een dozijn bij elkaar verzonnen, maar alles
vergeten, o wacht:
Ik was mijn moeder(/loeder) met omo-poeder
Ik was mijn kater met omo-water
Ik was mijn kop met omo-sop
Ik was mijn poep met omo-soep

en dan kenne d'r nog bij
Ik was me suf met omo-stuff
Ik was me stijf met omo-wrijf
maar het niveau daalt :^o

> Deze is waar gebeurd.
> Een vriendin van de lagere school baalde dat zij steeds van een
> klasgenootje moest horen "elke aap rijdt in een Saab" als zij door haar
> vader werd gehaald of gebracht. Nou reed die vader van dat kind zelf in
> een oude Amerikaanse slee, dus haar broer zei dat ze dan moest reageren
> met.... "en elke gek in een Cadillac". Een tijdje later toen dat kind

In Vlaanderen 'pakt' die niet ;) Wel bvb:
elke zak in een Cadillac

> wéér over die aap begon riep ze triomfantelijk: en elke gek in een Opel
> Kadet. Het rijmde bijna.

Unlike slet :)

--
guido wugi

wugi

unread,
Jul 1, 2018, 4:04:43 PM7/1/18
to
Op 30/06/2018 om 12:13 schreef NNK:
Ha je bedoelt deze:
https://www.youtube.com/watch?v=P-qOurzN_Gs

--
guido wugi

wugi

unread,
Jul 1, 2018, 4:14:58 PM7/1/18
to
Op 1/07/2018 om 22:07 schreef VanB:
> wugi <br...@brol.be> wrote:
>
>> Op 30/06/2018 om 0:13 schreef h@wig:
>>
>> Ik heb er ooit eens een dozijn bij elkaar verzonnen, maar alles
>> vergeten, o wacht:
>> Ik was mijn moeder(/loeder) met omo-poeder
>> Ik was mijn kater met omo-water
>> Ik was mijn kop met omo-sop
>> Ik was mijn poep met omo-soep
>>
>> en dan kenne d'r nog bij
>> Ik was me suf met omo-stuff
>> Ik was me stijf met omo-wrijf
>> maar het niveau daalt :^o
>>
>>> Deze is waar gebeurd.
>>> Een vriendin van de lagere school baalde dat zij steeds van een
>>> klasgenootje moest horen "elke aap rijdt in een Saab" als zij door haar
>>> vader werd gehaald of gebracht. Nou reed die vader van dat kind zelf in
>>> een oude Amerikaanse slee, dus haar broer zei dat ze dan moest reageren
>>> met.... "en elke gek in een Cadillac". Een tijdje later toen dat kind
>>
>> In Vlaanderen 'pakt' die niet ;) Wel bvb:
>> elke zak in een Cadillac
>
> Spreken jullie Buick dan uit als het lichaamsdeel? "Daar komt hij aan
> met zijn dikke Buick!"

Bwik, Boeiing, Joele.
En (Renault) Espace, niet Renoo Espeejs zoals ik eens twee Hollanders
hem hoorde bewonderen.

--
guido wugi

Peter Smulders

unread,
Jul 1, 2018, 6:18:42 PM7/1/18
to
Dat was vast een okeezjun.

joh

unread,
Jul 2, 2018, 2:35:04 AM7/2/18
to
On Sunday, July 1, 2018 at 9:59:25 PM UTC+2, wugi wrote:
> Op 30/06/2018 om 0:13 schreef h@wig:
> > Het is zò dat wugi formuleerde :
> >> Heeft er iemand deze methuzalem-mop als geheel onthouden? (als ze in
> >> Holland al rondgegaan is:-)
> >> Gezinsleden moesten zeepreclameslagzinnen bedenken aimgh.
> >>
> >> Zoals vader: ik was mijn reep met omo-zeep,
> >> moeder: ik was mijn pruim met omo-schuim,
> >> en zoontje: ik was mijn zakske met de rest van't pakske.
> >
> > Ik ken hem als 'ik was mijn l*l met het zelfde sp*l'
> >
> >
> >> Andere?
>
> Ik heb er ooit eens een dozijn bij elkaar verzonnen, maar alles
> vergeten, o wacht:
> Ik was mijn moeder(/loeder) met omo-poeder
> Ik was mijn kater met omo-water
> Ik was mijn kop met omo-sop
> Ik was mijn poep met omo-soep
>
Opmerkelijk.

Izak van Langevelde

unread,
Jul 2, 2018, 4:04:19 AM7/2/18
to
On Mon, 02 Jul 2018 06:58:13 +1000, VanB wrote:
> Nederlanders kennen weinig Frans meer.
>
> (Joele?)

Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle', maar hij sprak ook van
'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...

NNK

unread,
Jul 2, 2018, 4:42:10 AM7/2/18
to
Op 1-7-2018 om 10:41 schreef Izak van Langevelde:

> Met groene zeep.

Wat zegt de blinde dwerg als hij 's ochtends voorbij een viskraam komt?
"Goedemorgen dames."

--
N nk

Peter Smulders

unread,
Jul 2, 2018, 9:47:01 AM7/2/18
to
On 2-7-2018 10:06, VanB wrote:
> O ja, die joele.

https://english.stackexchange.com/questions/313660/joule-pronounced-jowl
You'll be thought cool If you call it the joule.
But there'll be a howl If you call it the jowl.

Maar met die uitspraak van energie en ion is toch niks mis?

Izak van Langevelde

unread,
Jul 2, 2018, 10:33:45 AM7/2/18
to
Och, 'mis' is een groot woord, maar ik ben er de afgelopen 52 jaar maar
eentje tegengekomen die het zo uitsprak...

BugHunter

unread,
Jul 2, 2018, 1:41:01 PM7/2/18
to
denkbaar <denk...@address.nl.invalid> schreef op Za 30 Jun 2018 om 20:32:
Ik ken hem als

.. pruim ... omoschuim
.. lul ... zelfde spul
.. zak ... de rest van 't pak

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter

Pee Retinee

unread,
Jul 2, 2018, 2:44:07 PM7/2/18
to
h@wig wrote:
> VanB wrote:
>> Ik ken maar één mop. Wat is de overeenkomst tussen boerenkool en
>> Maxima? De vorst moet eroverheen.
>
> :)
> Dat kan ook, meteen zelf de clou vertellen

Die clou is roestig: boerenkool en vorst is allang achterhaald.
Bevorste boerenkool is minder kolig en zoeter. Vandaag de dag
is máximale smaak een must en zoet verboden.

|PR|

Rein

unread,
Jul 2, 2018, 5:42:14 PM7/2/18
to
VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> Jezus, wat een droogkloot.

"Hij loopt hier in ieder geval niet ordinair te schelden." (VB)

--
<

Rein

unread,
Jul 2, 2018, 5:42:15 PM7/2/18
to
VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> Peter Smulders <de...@home.nl> wrote:
> >On 2-7-2018 10:06, VanB wrote:
> >> Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:

[knip]

> >>> Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle', maar hij sprak ook van
> >>> 'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...

> >> [...]

> >[...] met die uitspraak van energie en ion is toch niks mis?

> Energie met een harde G is wel erg lelijk.

Nou, weten we dat ook weer.
Was Den Uyl niet iemand die die g pregnant als g uitsprak?

--
<

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 2:05:37 AM7/3/18
to
02 Jul 2018 08:04:18 GMT: Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl>
scribeva:
Had je dezelfde als ik? In Arnhem. Heette die H.? Hebben we het al
eens over gehad.

Die van mij zei jauw-le omdat toch niemand wist hoe het wel moest.
Maar dat staat gewoon in de Wikipedia! O nee, die was er toen nog
niet. We praten ca. 1970-1974.

>maar hij sprak ook van
>'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...

Jonen, ja. Zeg ik ook nog altijd. Is dat niet goed dan?

In het I. is 'ik' 'io' met officieel de klemtoon op de i. Maar
iedereen zegt 'yo' (wat ook als variant in de woordenboeken staat,
maar bijna nooit geschreven wordt, hoogstens in liedteksten voor het
metrum.

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 2:05:37 AM7/3/18
to
Mon, 02 Jul 2018 18:06:44 +1000: VanB <Va...@vanb.invalid> scribeva:
>>Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle', maar hij sprak ook van
>>'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...
>
>O ja, die joele.

Dzjoel, it is: https://en.wikipedia.org/wiki/James_Prescott_Joule

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 2:15:02 AM7/3/18
to
Tue, 03 Jul 2018 08:03:22 +0200: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>>Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle',
>
>Had je dezelfde als ik? In Arnhem. Heette die H.? Hebben we het al
>eens over gehad.

Die van mij gaf natuurkunde, ook dat nog.

In de scheikunde kwam bij ons geen joule voor.

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 2:15:02 AM7/3/18
to
02 Jul 2018 14:33:44 GMT: Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl>
scribeva:

>> Maar met die uitspraak van energie en ion is toch niks mis?
>
>Och, 'mis' is een groot woord, maar ik ben er de afgelopen 52 jaar maar
>eentje tegengekomen die het zo uitsprak...

Energie met de g van gas is volgens mij in Belgiė algemeen en wordt
ook in Nederland wel toegepast. Verdedigbaar is het ook, want het is
een Grieks woord dat via het Frans tot ons gekomen is. Denk ik toch.

Wiktionary weet bijna alles: ja dus:
https://en.wiktionary.org/wiki/energie#Etymology

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 3:10:41 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 08:04 schreef Ruud Harmsen:
> Mon, 02 Jul 2018 18:06:44 +1000: VanB <Va...@vanb.invalid> scribeva:
>>> Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle', maar hij sprak ook van
>>> 'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...
>>
>> O ja, die joele.
>
> Dzjoel, it is: https://en.wikipedia.org/wiki/James_Prescott_Joule

En hele volksstammen spreken Beaufort op z'n Frans uit en Richter op z'n
Duits. Maar neen, Beaufort was een Ier en Richter een Amerikaan, dus
bowfer en rikter.

--
N nk

Peter Smulders

unread,
Jul 3, 2018, 3:19:32 AM7/3/18
to
On 3-7-2018 8:03, Ruud Harmsen wrote:
> 02 Jul 2018 08:04:18 GMT: Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl>
> scribeva:
>
>>
>> Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle',
>
> Had je dezelfde als ik? In Arnhem. Heette die H.? Hebben we het al
> eens over gehad.
>
> Die van mij zei jauw-le omdat toch niemand wist hoe het wel moest.
> Maar dat staat gewoon in de Wikipedia! O nee, die was er toen nog
> niet. We praten ca. 1970-1974.
>
>> maar hij sprak ook van
>> 'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor ion...
>
> Jonen, ja. Zeg ik ook nog altijd. Is dat niet goed dan?
>
Hoe zou je het anders uitspreken? iejon? Nee toch!
Was laatst een nieuwslezer die het had over lithium-i-ionbatterijen, die
af en toe schijnen te ontploffen. Zou die in Arnhem op school geweest zijn?

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 3:46:50 AM7/3/18
to
On Tue, 03 Jul 2018 09:19:30 +0200, Peter Smulders wrote:

> On 3-7-2018 8:03, Ruud Harmsen wrote:
>> 02 Jul 2018 08:04:18 GMT: Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl>
>> scribeva:
>>
>>
>>> Mijn scheikundeleraar zee altijd 'Jouwle',
>>
>> Had je dezelfde als ik? In Arnhem. Heette die H.? Hebben we het al eens
>> over gehad.
>>
>> Die van mij zei jauw-le omdat toch niemand wist hoe het wel moest.
>> Maar dat staat gewoon in de Wikipedia! O nee, die was er toen nog niet.
>> We praten ca. 1970-1974.
>>
>>> maar hij sprak ook van 'energie' met hoorbare harde 'g', en 'jon' voor
>>> ion...
>>
>> Jonen, ja. Zeg ik ook nog altijd. Is dat niet goed dan?
>>
> Hoe zou je het anders uitspreken? iejon? Nee toch!

Toch wel...

h@wig

unread,
Jul 3, 2018, 3:47:09 AM7/3/18
to
Peter Smulders:
> On 3-7-2018 8:03, Ruud Harmsen wrote:
[..]
>> Jonen, ja. Zeg ik ook nog altijd. Is dat niet goed dan?

> Hoe zou je het anders uitspreken? iejon? Nee toch!

Ik wel hoor! Heb nog nooit van jonen gehoord. Zeggen jullie dan ook
'jonenpomp'. Ik ben verbijsterd!
En degene die jouwle zegt heeft nog nooit kalorieën geteld.

[..]

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 3:48:19 AM7/3/18
to
Dat zegt niet alles: van niet alle namen wordt de uitspraak aangepast aan
het land van de drager...

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 3:50:54 AM7/3/18
to
Tue, 3 Jul 2018 09:10:21 +0200: NNK <niks@invalid> scribeva:
Wist ik niet, interessant.

Hoe spreek jij Beaulieu uit? Ik byoolee en dat is goed.

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 3:50:54 AM7/3/18
to
Tue, 3 Jul 2018 09:19:30 +0200: Peter Smulders <de...@home.nl>
scribeva:
Nee, juist niet, daar leerden ze jonen.

Maar serieus, ik zeg dus:
lie-tie-jum IE-on akkuus doen iets met joo-nen, wat zou ik na moeten
kijken.

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 3:59:43 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 09:44 schreef Ruud Harmsen:
Nee, dat doe ik dan weer op z'n Frans. Maar ja.

--
N nk

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 4:01:23 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 09:48 schreef Izak van Langevelde:
Nee, maar ze spraken zelf hun naam zo uit. Dat denk ik tenminste. Zal
toch wel.

--
N nk

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 5:52:21 AM7/3/18
to
U heeft ze nooit ontmoet? In Canada vroeg ik me altijd af hoe de namen
van Nederlandse immigranten werden uitgesproken; niet zelden zat ik
ernaast...

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 5:53:25 AM7/3/18
to
En De Broglie?

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 5:56:44 AM7/3/18
to
Zullen we 'ns even turven?

Jonen Iejonen
---------------------
Daling Van Langevelde
Harmsen Duchateaux
Smulders

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 5:59:44 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 11:55 schreef Izak van Langevelde:
Iejonen

--
N nk

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 6:02:24 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 11:55 schreef Izak van Langevelde:

> Zullen we 'ns even turven?
>
> Jonen Iejonen
> ---------------------
> Daling Van Langevelde
> Harmsen Duchateaux
> Smulders


En ik zeg ook Iebieza en jerrieken. En wijlen mijn schoonvader zei
karraven. Omdat het van a car a van kwam zei die.

--
N nk

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 6:11:33 AM7/3/18
to
On Tue, 03 Jul 2018 12:02:20 +0200, NNK wrote:

> Op 3-7-2018 om 11:55 schreef Izak van Langevelde:
>
>> Zullen we 'ns even turven?
>>
>> Jonen Iejonen --------------------- Daling Van
Langevelde
>> Harmsen Duchateaux Smulders
>
>
> En ik zeg ook Iebieza en jerrieken.

Ik zeg sjerriekan, maar ik vul 'm dan ook niet met benzine.

Jan van den Broek

unread,
Jul 3, 2018, 7:47:45 AM7/3/18
to
On 2018-07-03, Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:

[Schnipp]

> Zullen we 'ns even turven?
>
> Jonen Iejonen
> ---------------------
> Daling Van Langevelde
> Harmsen Duchateaux
> Smulders

Ik val in de rechterkolom.
--
Jan v/d Broek
balg...@dds.nl

Rein

unread,
Jul 3, 2018, 9:35:57 AM7/3/18
to
VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:
> >VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:

[knip]

> >> Energie met een harde G is wel erg lelijk.

> >Nou, weten we dat ook weer.

> Ja ja, had ik zomaar ineens een/

als feit gepresenteerde

> /mening. Daar moet je bij Rein niet mee
> aankomen.

Ah.

> >Was Den Uyl niet iemand die die g pregnant als g uitsprak?

> In 'energie'?

Hm. Mijn tweede 'die' was er kennelijk te veel aan.

--
<

pe

unread,
Jul 3, 2018, 9:42:15 AM7/3/18
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
Soms teen soms tander en soms iets tussenin.

--
pe

pe

unread,
Jul 3, 2018, 9:42:17 AM7/3/18
to
Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
Dzjerrieken, marrik ga me lefe beetturruh.

--
pe

NNK

unread,
Jul 3, 2018, 10:15:43 AM7/3/18
to
Op 3-7-2018 om 15:42 schreef pe:
Wehrmachtskanister ken ook nog.

--
N nk

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 11:55:14 AM7/3/18
to
Tue, 3 Jul 2018 09:59:38 +0200: NNK <niks@invalid> scribeva:
Tizzen plaats in Zuid-Engeland. Daar in de buurt is een automuseum,
daar ben ik geweest.

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 12:00:13 PM7/3/18
to
Tue, 3 Jul 2018 16:15:06 +0200: NNK <niks@invalid> scribeva:
BOS-complex. Benzine, olie, smeermiddelen.

Ruud Harmsen

unread,
Jul 3, 2018, 12:00:13 PM7/3/18
to
3 Jul 2018 13:42:13 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
>> Jonen Iejonen
>> ---------------------
>> Daling Van Langevelde
>> Harmsen Duchateaux
>> Smulders
>
>Soms teen soms tander en soms iets tussenin.

Hoera! U bent geslaagd voor de voorbereidende
Interlingua-uitspraaktest! U wint een gratis zelfstudiecursus!

joh

unread,
Jul 3, 2018, 2:16:50 PM7/3/18
to
Iejonen hier.
En De Broille. Oi als in koiboi.

joh

unread,
Jul 3, 2018, 2:19:03 PM7/3/18
to
En we kregen een 1 op ons mondeling als we FermIE zeiden.

Izak van Langevelde

unread,
Jul 3, 2018, 4:59:00 PM7/3/18
to
Ik ben 'ns uitgelachen toen ik Fresnel uitsprak met de 's' die er
potverdikkie gewoon staat...

joh

unread,
Jul 3, 2018, 5:46:15 PM7/3/18
to
Linke gasten, die wetenschappers.

pe

unread,
Jul 3, 2018, 5:52:35 PM7/3/18
to
Das die gast van die lenzen, niet dan?

--
pe

pe

unread,
Jul 3, 2018, 5:52:35 PM7/3/18
to
Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:
> 3 Jul 2018 13:42:13 GMT: pe <p...@pe.pe> scribeva:
>>> Jonen Iejonen
>>> ---------------------
>>> Daling Van Langevelde
>>> Harmsen Duchateaux
>>> Smulders
>>
>> Soms teen soms tander en soms iets tussenin.
>
> Hoera! U bent geslaagd voor de voorbereidende
> Interlingua-uitspraaktest! U wint een gratis zelfstudiecursus!

Levenslang? Ja, moet wel.

--
pe

Izak van Langevelde

unread,
Jul 4, 2018, 5:02:46 AM7/4/18
to
Ha, U kent 'm?

Rein

unread,
Jul 4, 2018, 8:07:15 AM7/4/18
to
VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:
> >VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:
> >> add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:
> >> >VanB <Va...@vanb.invalid> wrote:

> >> >> Energie met een harde G is wel erg lelijk.

> >> >Nou, weten we dat ook weer.

> >> Ja ja, had ik zomaar ineens een/

> >als feit gepresenteerde

> Disclaimer: bij alles wat ik schrijf, dient men aan het einde in
> gedachten "Vind ik dan, hè?" toe te voegen. Ja, dat zou voor
> zich moeten spreken, maar je hebt er altijd eentje tussen zitten...
> Vind ik dan, hè?

"Meningen zijn als ani." (VB)
('Behalve de mijne.')

> >> >Was Den Uyl niet iemand die die g pregnant als g uitsprak?

> >> In 'energie'?

> >Hm. Mijn tweede 'die' was er kennelijk te veel aan.

Nou maar gauw over de zin beginnen. Wat dacht je van:

"Deze zin is langer dan mijn aandachtsboog." (VB)
of:
"Zulke zinnen snap ik niet, hoor." (VB)
of:
"Wat een mooie zin." (VB)?

> Raar zinnetje. [...]

Kan ook.

--
<

Rein

unread,
Jul 4, 2018, 10:21:04 AM7/4/18
to
> Ander zinnetje, ander commentaar, Rein./

Mwah, een afleidingsmanoeuvre is een afleidingsmanoeuvre.

> /Het leven zit ingewikkeld in
> elkaar.

Ah, nou begint-ie over het leven.

--
<
0 new messages