Libelle

h@wig

Feb 5, 2024, 9:24:05 AMFeb 5
In een advertentie zie ik de 'Libellule' een vlinderachtige lamp van
Forestier, aangeprijsd worden als "geïnspireerd door de libelle". Nou
weet ik niet beter dat het beestje een libel heet, en dat de Libelle*
een weekblad is genaamd naar de libel, een pamflet o.a. Maar in de
vandaal 2005 mag het inderdaad allebei. Dan is het opmerkelijk dat
Taaladvies beweert dat die omslag op het eind van de 19e eeuw
plaatsvond.
https://www.onzetaal.nl/taalloket/libel-libelle

Dan heeft de dikke er lang over gedaan om dat in het woordenboek op te
nemen want in editie 1950 kon dat niet en zelfs in die van 1986 bestaat
de libelle nog niet.
Of zit Taaladvies er een eeuw naast? "Libel en libelle zijn allebei
juist. De oorspronkelijke vorm is libel. Aan het einde van de
/negentiende/ eeuw is de variant libelle erbij gekomen".
Dan moet het zijn einde /twintigste/ eeuw, toch?

*Lieve herinnering aan mijn overleden dochter die destijds
handenklappend jubelde toen er een libel overvloog "OOOOOh...Kijk...
een Margrietje!!!!"
Want daar was haar oma óók op geabonneerd.

Kleefgaren

Feb 5, 2024, 10:17:20 AMFeb 5
Op 5-2-2024 om 15:24 schreef h@wig:
> [...]
> /negentiende/ eeuw is de variant libelle erbij gekomen".
> Dan moet het zijn einde /twintigste/ eeuw, toch?

Heb ik me ook wel eens over verwonderd toen ik ergens in een dorp of
stad de Libellestraat tegenkwam. Hoezo, is er ook een Donald Duckstraat
dan dacht ik nog. Ik wist niet beter dat dat insect libel heet en dat
libelle een creatieve inval was van de bladenuitgeverij.

<zwijgt>

--
Erg, elf kannen.

Harry hol schon mal den Wagen.
--------------

wugi

Feb 5, 2024, 10:38:05 AMFeb 5
Op 5/02/2024 om 15:24 schreef h@wig:
> In een advertentie zie ik de 'Libellule' een vlinderachtige lamp van
> Forestier, aangeprijsd worden als "geïnspireerd door de libelle". Nou

Ik zie het meeste liever afgeprijsd. ;)

> [...]
> /negentiende/ eeuw is de variant libelle erbij gekomen".
> Dan moet het zijn einde /twintigste/ eeuw, toch?

Libelle zullen ze eruitgegenderd hebben. Té vrouwelijk, toch? Vgl gazel(le).

Er vloog een engeltje voorbij.

--
guido niet gezelle de rebelle

Rein

Feb 5, 2024, 11:18:09 AMFeb 5
Kleefgaren <ni...@invalid.com> wrote:

> Heb ik me ook wel eens over verwonderd toen ik ergens in een dorp of
> stad de Libellestraat tegenkwam./

Google vindt Heerhugowaard, Maarheze, Hengelo en Beekbergen.

> /Hoezo, is er ook een Donald Duckstraat
> dan dacht ik nog. Ik wist niet beter dat dat insect libel heet en dat
> libelle een creatieve inval was van de bladenuitgeverij.

Zodra de naam van dat dames/vrouwenblad vaker over de tong gaat
dan die van het insect, moet de laatste eraan geloven. Een andere
verklaring kan ik niet bedenken.

[knip]

--
<

Ruud Harmsen

Feb 5, 2024, 11:38:09 AMFeb 5
Mon, 05 Feb 2024 15:24:00 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

> [...]
>weet ik niet beter dat het beestje een libel heet, en dat de Libelle*
>een weekblad is genaamd naar de libel, een pamflet o.a.

De herkomst blijkt "Latin libella or libellula".
https://en.wiktionary.org/wiki/libel#Dutch

> [...]
>/negentiende/ eeuw is de variant libelle erbij gekomen".
>Dan moet het zijn einde /twintigste/ eeuw, toch?

Wellicht. Xall1s in het WNT kijken zo.

>*Lieve herinnering aan mijn overleden dochter die destijds
>handenklappend jubelde toen er een libel overvloog "OOOOOh...Kijk...
>een Margrietje!!!!"
>Want daar was haar oma óók op geabonneerd.

Alsnog mijn condoleances en medeleven.

--
Ruud Harmsen, https://rudhar.com

Ruud Harmsen

Feb 5, 2024, 11:44:17 AMFeb 5
>Mon, 05 Feb 2024 15:24:00 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
>scribeva:
>
>De herkomst blijkt "Latin libella or libellula".
>https://en.wiktionary.org/wiki/libel#Dutch

Mon, 05 Feb 2024 17:38:07 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
>Wellicht. Xall1s in het WNT kijken zo.

https://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M037045&lemmodern=libel&domein=0&conc=true

In 1916 bestonden ze dus al allebei. Dus Taaladvies heeft gelijk en
Van Dale was traag.

pe

Feb 5, 2024, 1:14:28 PMFeb 5
Een libel zit in een waterpas, dacht ik altijd. Maar dat was natuurlijk
genderbias. Het is gewoon een roofdier, maar omdat-ie er zo leuk uitziet
heeftie een schattigheids le'tje gekregen. Een libelletje, nog schattiger.
Beter dan het grofstoffelijke margriet. Daar zou je een prinses nog niet
naar willen vernoe....wat? Foutje bedankt!

--
LaTiE FijN zIJn

J. J. Lodder

Feb 7, 2024, 8:39:50 AMFeb 7
> [...]

> dan dacht ik nog. Ik wist niet beter dat dat insect libel heet en dat
> libelle een creatieve inval was van de bladenuitgeverij.

Er is wel een Professor Zonnebloemlaan,

Jan

h@wig

Feb 7, 2024, 9:12:04 AMFeb 7
Kleefgaren stelde de volgende uitleg voor :

> Heb ik me ook wel eens over verwonderd toen ik ergens in een dorp of stad de
> Libellestraat tegenkwam. Hoezo, is er ook een Donald Duckstraat dan dacht ik
> nog.
[..]

Ik heb eens ooit een rondleiding gehad in Almere in de Filmwijk en de
Stripheldenwijk. Daar is niet alleen een Donald Ducklaan, maar ook de
Dagobertstraat, de Goofystraat, de Gijs Gansstraat, de Guus
Gelukstraat, de Katrien Duckstraat, de Mickey Mousestraat, de Willie
Wortelstraat en de Lampjestraat inklusief de Carl Barksweg, genoemd
naar de Dismey-tekenaar. Ik herinner me ook het Kuifjepad en het
Bobbieplantsoen.
Daar liepen veel pit-bulls.

h@wig

Feb 7, 2024, 9:21:41 AMFeb 7
wugi:
> Op 5/02/2024 om 15:24 schreef h@wig:
[..]
> Libelle zullen ze eruitgegenderd hebben. Té vrouwelijk, toch? Vgl gazel(le).

'Pietje Pel op zijn gazel' haalde eindstreep niet..

Kweenie, hoor.
Gazel-gazelle en novel-novelle waren/zijn synoniemen. Libel en libelle
hebben net als bagatel en bagatelle verschillende betekenissen.

> Er vloog een engeltje voorbij.

l-)

h@wig

Feb 7, 2024, 9:28:47 AMFeb 7
Ruud Harmsen:

>>> https://www.onzetaal.nl/taalloket/libel-libelle

> Mon, 05 Feb 2024 17:38:07 +0100: Ruud Harmsen:

Daar had ik niet aan gedacht. Bedankt.

> https://gtb.ivdnt.org/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M037045&lemmodern=libel&domein=0&conc=true
>
> In 1916 bestonden ze dus al allebei. Dus Taaladvies heeft gelijk en
> Van Dale was traag.

Aha. Vreemd, he. Ze kunnen het er niet met terugwerkende kracht in
zetten, dus reageren hoeft niet.

Izak van Langevelde

Feb 7, 2024, 12:09:54 PMFeb 7
Wat een armoe, denken ze echt dat alle strips van Woldisnie komen?

--
Grinnikend door het leven...

h@wig

Feb 7, 2024, 12:41:45 PMFeb 7
Izak van Langevelde:
[...]
> Wat een armoe, denken ze echt dat alle strips van Woldisnie komen?

Niet allemaal.
https://postcodebijadres.nl/gemeente/almere/buurt/stripheldenbuurt

Je zal maar een kapsalon hebben aan het Pietje Pluisplantsoen.

Kleefgaren

Feb 8, 2024, 4:42:34 AMFeb 8
Op 7-2-2024 om 18:41 schreef h@wig:
Een slijterij aan het Kapitein Haddockplein kan dan weer wel. Of een
coffeeshop in het Zware Jongenssteegje.

Izak van Langevelde

Feb 8, 2024, 5:09:10 AMFeb 8
Of Duizend Bommen en Granaten in het plaatselijk Nieuw-West...