Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

"je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ?

504 views
Skip to first unread message

flippend rund

unread,
Aug 3, 2004, 8:54:53 AM8/3/04
to

Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
geen uitsluitsel.

mvg

Guido Reijnders

unread,
Aug 3, 2004, 9:07:43 AM8/3/04
to

"flippend rund" :

>
> Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
> geen uitsluitsel.


Er+voorzetsel schrijf je (bijna) altijd aan elkaar. Dus erop, ertussen,
eronderdoor, eropuit.

Guido


Christa

unread,
Aug 3, 2004, 9:15:08 AM8/3/04
to
Tue, 03 Aug 2004 12:54:53 GMT tikte dan wel citeerde flippend rund:

>
>Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
>geen uitsluitsel.
>

De Taalunie wel

http://taalunieversum.org/taal/advies/tekst/3/


--
Toch is 'r kauw jonger

Peter Smulders

unread,
Aug 3, 2004, 9:55:25 AM8/3/04
to
flippend rund schreef in news:p52vg09fcva9qtiag...@4ax.com:

>
> Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
> geen uitsluitsel.

Nee, het is "je kunt er op rekenen".

Jeroen van den Broek

unread,
Aug 3, 2004, 6:26:03 PM8/3/04
to

Je kunt erop rekenen.
(want: "Daarop kun je rekenen" is een correct alternatief)

--
Jeroen


Japkus

unread,
Aug 3, 2004, 7:19:31 PM8/3/04
to
"Jeroen van den Broek" <Jeroen@NO_SPAMbaasbovenbaas.demon.nl> schreef in
bericht news:10h044f...@corp.supernews.com...

En daarmee wordt 'kan je er op/erop rekenen' naar de dialecthoek verwezen!

Eveneens zonder J

apkus

Jeroen van den Broek

unread,
Aug 3, 2004, 7:44:55 PM8/3/04
to

Nee, "je kan erop rekenen" is niet echt fout, maar wel ambigue.
Het kan namelijk zowel "jij kunt ... " als "men kan ... " betekenen.

>
> Eveneens zonder J

Eveneens??

>
> apkus

--
Jeroen


Arend Barend

unread,
Sep 4, 2004, 12:30:22 PM9/4/04
to
"Peter Smulders" <de...@home.nl> schreef

> > Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
> > geen uitsluitsel.
>
> Nee, het is "je kunt er op rekenen".

Mee eens, als bedoeld is dat je ergens op mag vertrouwen.
Maar als 'er' naar - zeg - een rekenmachine verwijst, zou ik kiezen voor:

"je kunt erop rekenen"

analoog aan "je kunt ermee rekenen".

Sorry voor deze spuit-11-reactie, maar na mijn vakantie lees ik de oude
berichten gedoseerd door.

a


Koos Stadhouders

unread,
Sep 4, 2004, 12:52:10 PM9/4/04
to

"Arend Barend" <aren...@hotmail.com> schreef in bericht
news:4139eec4$0$59005$b83b...@news.wanadoo.nl...

> "Peter Smulders" <de...@home.nl> schreef
>
> > > Is het "je kan er op rekenen" of "je kan erop rekenen" ? Google geeft
> > > geen uitsluitsel.
> >
> > Nee, het is "je kunt er op rekenen".
>
> Mee eens, als bedoeld is dat je ergens op mag vertrouwen.
> Maar als 'er' naar - zeg - een rekenmachine verwijst, zou ik kiezen voor:
>
> "je kunt erop rekenen"
>
> analoog aan "je kunt ermee rekenen".

[...]

Precies andersom. Dat wilde je toch horen?


Arend Barend

unread,
Sep 4, 2004, 7:54:36 PM9/4/04
to

"Koos Stadhouders" <j.stad...@planet.nl> schreef

> > > Nee, het is "je kunt er op rekenen".
> > Mee eens, als bedoeld is dat je ergens op mag vertrouwen.
> > Maar als 'er' naar - zeg - een rekenmachine verwijst, zou ik kiezen
voor:
> >
> > "je kunt erop rekenen"
>

> Precies andersom. Dat wilde je toch horen?


Echt waar? + Nee hoor.

Maar ik begin wel weer te twijfelen aan het onderscheid.
Ik zou in ieder geval schrijven:
je kunt erop zitten (stoel)
je kunt erop spelen (de fluit)
ik trek erop uit (de wijde wereld)
ik trap erop (de trapper)

en vind daarom "ik kan erop rekenen" beter.

a


Koos Stadhouders

unread,
Sep 5, 2004, 2:16:33 AM9/5/04
to

"Arend Barend" <aren...@hotmail.com> schreef in bericht
news:413a5653$0$8015$ee9d...@news.wanadoo.nl...

Ik laat wat gangbaar is even buiten beschouwing. Bij de figuurlijke
betekenis van 'er op' neig ik naar 'erop', een apart begrip.
Bij de stoel, de fluit, de trapper en de rekenmachine is het echt 'daar
op' ---> 'er op'.


Arend Barend

unread,
Sep 5, 2004, 2:50:06 AM9/5/04
to

"Koos Stadhouders" <j.stad...@planet.nl> schreef

> Bij de stoel, de fluit, de trapper en de rekenmachine is het echt 'daar
> op' ---> 'er op'.

Dan heb je een meningsverschil met de ANS. Voor de duidelijkheid: ik zeg
niet dat je het met de ANS eens moet zijn, hoor: vrijheid, blijheid. Ik vind
die aaneenschrijfregel niet zo aangenaam; maar ik krijg de indruk dat die
wel tot het Nederlands behoort.

Ik heb geleerd dat 'er' en een voorzetsel dat er direct op volgt, in
principe aanéén geschreven worden. Een uitzondering is als het voorzetsel
dat direct op 'er' volgt het begin is van een tussengevoegd zinsdeel.
Overigens kunnen er wel woorden en zinsdelen tussen 'er' en een voorzetsel
gevoegd worden, waardoor ze (dus) niet meer aanéén geschreven kunnen worden.

Dat komt neer op:
Ik zit ermee (er + met).
Hij zingt erover (er + over).
Hij zingt er niet over.
Hij zingt er met (niet ermee) zijn mooie stem over.

a


Peter Smulders

unread,
Sep 5, 2004, 3:46:08 AM9/5/04
to
Arend Barend schreef in news:413ab77c$0$56922$cd19...@news.wanadoo.nl:

Wie zou deze malle gewoonte toch bedacht hebben en waarom? Het zijn twee
woorden, het voelt als twee woorden, er kan een woord of zelfs een heel
zinsdeel tussen gefrommeld worden (zie hierboven), dus geen reden om de
woorden er en over aan elkaar te plakken.

0 new messages