Riskant

h@wig

Br.Db van vandaag:
"Steeds meer Nederlanders kiezen voor een hoger eigen risico bij hun
zorgverzekering. Maar dat is niet zonder risico, waarschuwen experts"

Zo'n zin kan ik drie keer overlezen en denken 'wat is daar raar aan?'
Logisch, een hoog eigen risico is riskant als je zorg nodig hebt. Maar
draai het eens om:

"Steeds meer Nederlanders kiezen voor een lager eigen risico". Das ook
niet zonder risico, toch? Vooral als je geen zorg nodig hebt.

joh

't Is een vrij triviale mededeling, maar in tijden van inflatie en nieuw af te sluiten zorgverzekeringen
kan het geen kwaad er even bij stil te staan.

Klerengannef

Op 24-11-2022 om 13:02 schreef h@wig:
Het verbaast me steeds hoe vaak mensen menen een kristallen bol te
hebben. En dan hele theorieën gaan ophangen die op niets zijn gebaseerd.
Vooral politici, journalisten en economen hebben daar last van.

--
Klerengannef
-----

Klerengannef

Op 24-11-2022 om 13:02 schreef h@wig:
Kwam een vrouw met een enorme neus bij de plastisch chirurg. "Dokter, ik
vind mijn neus te lang. Kunt u er iets aan doen? En wat is het risico
dat het fout gaat?"
Dokter: ach mevrouwtje, het blijft een gok."

h@wig

joh was zeer hard aan het denken :
Zeker.
Maar mij ging het om een schijnbare tegenstelling waardoor de zin
vreemd overkomt. "Hoog eigen risico/niet zonder risico". Of ligt dat
aan mij?

joh

Ik zie geen tegenstelling in elk geval.

h@wig

Klerengannef stelde dit idée voor :

> [...]
> gaat?"
> Dokter: ach mevrouwtje, het blijft een gok."

Ook leuk.
Nou we toch aan het tappen zijn:

De hele familie zit angstig aan het ziekbed van opa. De dokter komt
binnen met slecht nieuws: Het enige dat ik nog kan doen is een
hersentransplantatie. Maar daar zitten wel risico's aan en het wordt
niet vergoed door de verzekering.
De familie is er stil van...
Dan vraagt er een: 'Wat kosten hersenen eigenlijk?'

"5000 euro voor een mannelijk brein
en 200 euro voor dat van een vrouw" zegt de arts

Er valt een pijnlijke stilte.
De mannen in de wachtkamer proberen niet te glimlachen,
en vermijden elk oogcontact met de dames.
Dan stelt een de vraag die op ieders lippen ligt
'Waarom is een mannelijk brein zoveel duurder dan een vrouwelijk?'

"Och, zegt de dokter, de mannelijke hersenen zijn namelijk ongebruikt
en dus zo goed als nieuw"

Izak van Langevelde

Nee hoor, ik heb dezelfde afwijking...

--
Grinnikend door het leven...

Izak van Langevelde

On 24/11/2022 13:20, Klerengannef wrote:

> Het verbaast me steeds hoe vaak mensen menen een kristallen bol te
> hebben. En dan hele theorieën gaan ophangen die op niets zijn gebaseerd.
> Vooral politici, journalisten en economen hebben daar last van.

Als ze niets uit een lichaamsdeel naar keuze kunnen zuigen, dan zijn ze
brodeloos...

Izak van Langevelde

Komt er een vrouw bij de dokter, even na heur transformatie. Ze is zeer
tevreden met haar passende lijf, en is blij dat alles achter de rug is.
"U dacht dat u klaar was?" vraagt de dokter, "We zijn er bijna, maar er
zijn nog twee operaties nodig om de transformatie af te ronden: ik
verwijder de helft van uw hersenen, en ik boor nog een gat in uw hand...

(immer politiek correct)

Klerengannef

Op 24-11-2022 om 13:35 schreef h@wig:
Ja dat is idd een vreemde formulering. Hard rijden is niet zonder
langzaam rijden. Ja beetje raar is het wel ja. Beter was: een lage
premie afspreken is niet zonder risico. Bovendien: experts waarschuwen
daarvoor? Wat een onzin. Wie zijn die experts. Straks gaan experts ook
gaan waarschuwen dat je nat wordt als je buiten in de regen loopt.

h@wig

Izak van Langevelde schreef :
Mijn kleindochter van anderhalve meter moest er iig hard om lachen:)
Komt goed uit, zo'n geintje. Ik heb een vrije middag en mag oppassen.
Vroeger was dat topsport maar nu plukken we de moppen uit haar mobiel
en uit nl.taal. Omdat ik oppas blijven ze netjes natuurlijk.

pe

Ik zie geen tegenstelling, ook niet schijnbaar.

--
LaTiE FijN zIJn

pe

Klerengannef <ni...@invalid.com> wrote:

> Ja dat is idd een vreemde formulering. Hard rijden is niet zonder
> langzaam rijden.

Nee, hard rijden is niet zonder rijden. Je smokkelt het langzaam ertussen.

--
LaTiE FijN zIJn

Klerengannef

Op 24-11-2022 om 14:38 schreef h@wig:
Hoe simpeler de mop, hoe leuker ze het vinden. Wij passen ook op. En die
van 5 moet nog steeds onbedaarlijk lachen om de Jantjes-moppen.
Jantje steekt zn vinger op. "Meester ik moet plassen."
"Straks Jantje."
5 min later: "meester ik moet plassen!"
"Straks Jantje."
5 min later
Meester: "wie weet waar de Atlantische oceaan ligt?"
Jantje: "onder mijn stoel meester!"

1000x verteld, te flauw voor woorden, maar ze blijven zich er om bescheuren.

"Moeder, hoe ver is Engeland nog?"
"Mond dicht Jantje, dóórzwemmen."

"Wil jij wel een snoepje Jantje?"
"Jawe; Maar ik heb geen handjes."
"Nou dan krijg je ook geen snoepje."

--
Klerengannef
-----

h@wig

pe:
> h@wigwrote:
[...]

> Ik zie geen tegenstelling, ook niet schijnbaar.

Effe terug naar de zin.
"Steeds meer Nederlanders kiezen voor een hoger eigen risico bij hun
zorgverzekering. Maar dat is niet zonder risico, waarschuwen experts"

Vergelijk: Ik kies voor een eigen hogere fiets maar ze waarschuwen me
dat ik dan niet zonder fiets zit.

Flibsy

In mijn persoonlijke planning tel ik dat 'eigen risico' altijd op bij de
jaarpremie.

Daardoor kan ik het zien als een kans op minder zorgkosten dan begroot.

En als die kans werkelijkheid wordt, besteed ik hem aan een grotere kans
(=vrijwillig eigen risico) in het nieuwe zorgjaar.

Ik loop dus helemaal geen risico.

--
Flibsy

pe

Ik ben verzekerd tegen overlijden, en ik ben verzekerd tegen blijven leven.
Ik zit altijd goed.

--
LaTiE FijN zIJn

Peter Smulders

Inderdaad: risico is niet zonder risico.

Izak van Langevelde

Jantje, als je niet ophoudt met draaien, dan spijker ik je andere voetje
ook nog vast!

Izak van Langevelde

Dat laatste is meer een kwestie van een fijn fauteuil...

pe

Oja, ik vergat er " letterlijk" bij te zetten als teken dat het niet om een
stoel gaat.

--
LaTiE FijN zIJn

J. J. Lodder

Wat moet je dan, als je deskundoloog bent
en altijd wat deskundigs klinkend moet zeggen?

Jan

wugi

El 24/11/2022 a las 13:35, h@wig escribió:
> joh was zeer hard aan het denken :

Een lager eigen risico is misschien niet zonder risico maar toch met
minder risico dan het initiële eigen risico. Toch?
(Afijn, ik heb niet bekeken wat het risico is in functie van het eigen
risico, en het is hier ook niet uitgelegd lijkt me.
"Verwachte" * balans tussen wat je betaalt en wat je terugtrekt.
* Resp. "te verwachten", "verhoopte", "onvoorzienbare", "onberekenbare"...)

> Zeker.
> Maar mij ging het om een schijnbare tegenstelling waardoor de zin vreemd
> overkomt. "Hoog eigen risico/niet zonder risico". Of ligt dat aan mij?

Het tegen elkaar wrijven van twee soorten risico's: van het leven, en
van de verzekering cq haar betaalbaarheid. Toch?

--
guido wugi

pe

Deskundig klinkends, denk ik?

--
LaTiE FijN zIJn

pe

Dat is ook hetzelfde. Een hoog eigen risiko bij de verzekering betekent ook
een hoger risko wb het leven, want gebeurtenisen kosten je meer. Ik denk
dat het daarom eigen risiko heet.

--
LaTiE FijN zIJn

J. J. Lodder

Je beheersing van het deskundologisch laat nog wat te wensen over,

Jan

pe

O, ik wist niet dat je er vestand van moest hebben.

--
LaTiE FijN zIJn

wugi

Op 24/11/2022 om 18:08 schreef Izak van Langevelde:

> Jantje, als je niet ophoudt met draaien, dan spijker ik je andere voetje
> ook nog vast!

Verteld door mijn stiefpa jaren zestig. Daar en toen was het Marieke. En
vastnagelen.

Leraar aardrijkskunde in meisjesschool in toenmalig Belgisch Congo. "Er
zijn drie soorten passaatwinden in Congo: de Noordelijke passaatwind, de
Westelijke passaatwind, en de derde... hm, die ontsnapt me juist."

--
guido wugi