Slimme lampen

Pancho Sanza

Het is weliswaar nogal off-topic, maar toch heuglijk nieuws, want ik heb
nu al mijn lampen in huis vervangen door slimme, dmv WiFi aan te sturen
kleurlampen.

Dat levert allerlei vrolijke taferelen op. Ik heb momenteel "haard" in
de huiskamer, "romantisch" in een slaapkamer, "oerwoud" in een andere
slaapkamer, "steampunk" in de keuken, "zeeduik" in de badkamer en
"halloween" op het toilet. Maar morgen kan dat, dankzij de flexibiliteit
van mijn nieuwe slimme verlichtingssysteem, weer heel anders zijn.

Na zonsondergang brandt er een rood lampje in de hall, maar ik doe mooi
niet open als er wordt aangebeld, want ik heb natuurlijk wel door waarom
ze dat doen (dat aanbellen).

Waarom vertel ik u dit, en zo ja, in dit nieuwsgroepje? Geen idee!

--
Pancho

J. J. Lodder

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> [...]
> "halloween" op het toilet. Maar morgen kan dat, dankzij de flexibiliteit
> van mijn nieuwe slimme verlichtingssysteem, weer heel anders zijn.

Quel horreur!

Jan

Izak van Langevelde

Horreur van niet geringe afmeting!

--
Grinnikend door het leven...

pe

> [...]
> Het is weliswaar nogal off-topic, maar toch heuglijk nieuws, want ik heb
> nu al mijn lampen in huis vervangen door slimme, dmv WiFi aan te sturen

Als ze zo aangestuurd moeten worden zijn ze denk ik zelf niet al te slim.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

Izak van Langevelde ha scrittu:

>J. J. Lodder:

>Horreur van niet geringe afmeting!

Jullie zijn gewoon jaloers.

--
Pancho

Pancho Sanza

pe ha scrittu:

>Als ze zo aangestuurd moeten worden zijn ze denk ik zelf niet al te slim.

Als je ze inschakelt herinneren ze zich de thuisbasis en de instellingen
waarmee je ze hebt uitgezet. Je zult de mensen de kost moeten geven die
zelfs dat niet kunnen!

--
Pancho

pe

Elke lichtschakelaar kan dat feilloos.

--
LaTiE FijN zIJn

J. J. Lodder

Fi donc! Het is degoutant om te zien hoever deze, eh Bomzo
wil gaan om toch nog wat aandacht op zijn bouwval te richten,

Jan

J. J. Lodder

Sociologisch onderzoek heeft aangetoond dat 83% van de mensen
denkt dat waar is dat het licht aangaat als je de schakelaar omzet.
6% denkt van niet, en 11% weet het niet of heeft geen mening,

Jan

Jos Bergervoet

Kunnen we het dan niet bij Snopes opzoeken?

--
Jos

Pancho Sanza

pe ha scrittu:

[Slimme lampen]

>Elke lichtschakelaar kan dat feilloos.

We hebben het hier over LAMPEN, slimmerik.

PS. De lichtschakelaars waarmee ik bekend ben kunnen slechts 2 dingen:
1) Aan
2) Uit

(En nou niet over dimmers beginnen want dan wordt ik nijdig.)
--
Pancho

Pancho Sanza

J. J. Lodder ha scrittu:

[Mijn vrolijke lichtbronnen]

>Fi donc! Het is degoutant om te zien hoever deze, eh Bomzo
>wil gaan om toch nog wat aandacht op zijn bouwval te richten,

Grappig. Zo drukten mijn buren zich afgelopen avond namelijk
ook uit.

--
Pancho

pe

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:
> pe ha scrittu:
>
> [Slimme lampen]

> We hebben het hier over LAMPEN, slimmerik.

Ik dacht over mensen. Lampen hoef je meestal niet de kost te geven.
--
LaTiE FijN zIJn

Dirk T. Verbeek

Op 15-11-2021 om 00:13 schreef Pancho Sanza:
Met snel schakelen kunnen de juiste lampen ook nog dimmen, meestal in
drie stappen, 100%, 40% en 10%.
Daar is geen dimmer voor nodig.

J. J. Lodder

Een oude truc was een diode in serie met de lamp.
Dat geeft geen 50% zoals je naief zou denken,
maar wat meer. (de weerstand neemt wat af)
Het licht wordt ook wat roder/warmer.

Ik heb er nog eentje waarbij dat ingebouwd zit, (denk ik)
met een driestandenschakelaar,

Jan

pe

WordT ik? Effe dimme he!

--
LaTiE FijN zIJn

h@wig

pe:
> Pancho Sanza:

[...]

> WordT ik? Effe dimme he!

Tis geen licht!

joh

Misschien was de wifi even uitgevallen.

pe

Nederland heeft 17 miljoen wifi-experts. Als de wifi uitvalt weten ze niks
meer.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

J. J. Lodder ha scrittu:

Ik WIST dat er een stelletje wijsneuzen op zou komen dagen met obscure
typen schakelaartjes, waarvan alleen zij op de hoogte zijn, die meer
kunnen dan simpel Aan en Uit. Vandaar dat ik uit voorzorg "waarmee ik
bekend ben" in mijn tekst heb verdisconteerd. Gelukkig maar, zo kan ik
achteraf opgelucht concluderen.

--
Pancho

Pancho Sanza

joh ha scrittu:

>Misschien was de wifi even uitgevallen.

Houd erover op! Ik kan er niet meer tegen, al die lullige foutjes die ik
in mijn teksten ontdek NAdat ik ze heb verstruud. Vroeger kon je ten-
minste nog cancelen of superseden, maar dat is er tegenwoordig ook niet
meer bij.

--
Pancho

Izak van Langevelde

Slimme lamp is wel een leuke cryptografische omschrijving voor 'helder
licht'...

N.N. Kleefgaren

Op 15-11-2021 om 00:13 schreef Pancho Sanza:
Toen wij jong waren kon je met veel geduld een licht-wipschakelaar
halverwege zetten. Dat omklikmomentmechanisme voor de gek houden zeg
maar. Zodat de schakelaar ging vonken. En daarmee konden we vaders
pesten, die net naar de radio zat te luisteren en geen idee had waar dat
gestoor vandaan kwam.

--
N.N. Kleefgaren
------------------

Pancho Sanza

N.N. Kleefgaren ha scrittu:

>Toen wij jong waren kon je met veel geduld een licht-wipschakelaar
>halverwege zetten. Dat omklikmomentmechanisme voor de gek houden zeg
>maar. Zodat de schakelaar ging vonken.

Ik zou voor dat halverwege vastzetten een stukje plakband gebruiken.

>En daarmee konden we vaders
>pesten, die net naar de radio zat te luisteren en geen idee had waar dat
>gestoor vandaan kwam.

Deze ervaring van jou doet mij terugdenken aan het liedje Nieuwe Woorden
Leren van Neerlands Hoop. En omdat de tekstinhoud van dat liedje aardig
ontopic is hier, reproduceer ik het maar even:

Jongens, als de bliksem naar de gang
Pa gaat zijn nieuwe boor proberen
Er moet een reproductie aan de wand
Dat wordt weer nieuwe woorden leren
De boor schiet door de muur heen
En het gat is veel te ruim
En als hij op de plug slaat
Slaat hij keihard op zijn duim

"Godverdomme, krijg de kanker sodebillenpokken pest
Vuile tyfushoer, die kloteboor, val dood en
Krijg de kolere"
Wij blijven staan
Geheel ontdaan
En geven vlug
De plug terug
In de hoop dat hij het nog eens zal proberen

Jongens, vlug naar de deur van de douche
Dat wordt weer nieuwe woorden leren
Het elektrisch scheergerief is stuk
Pa moet zich met een mesje scheren
Wij blijven achter de deur staan
Tot hij zich scheren gaat
Als het mesje op zijn wang staat
Schreeuwen we: "Goeiemorgen pa"

"Godverdomme, krijg de kanker sodebillenpokken pest
Vuile tyfushoer, dat klotemes, val dood en
Krijg de kolere"
Wij staan erbij
Met schrift en pen
En doen het spel
Wie van het stel
De meeste vloeken kan noteren

Jongens, als de bliksem naar de hal
Pa gaat een plingplongbel monteren
Volgens hem hoeven de stoppen er niet uit
Dat wordt weer nieuwe woorden leren
Er zit wel een transformator
Tussen die draadjes en de bel
Maar dat ding sluit je aan op het lichtnet
En die spanning voel je wel

Wij staan klaar om te noteren
Maar pa ligt roerloos op de grond
Zou hij overleden wezen
Met een glimlach om zijn mond

(Nieuwe Woorden Leren - Neerlands Hoop Interieur)

--
Pancho

pe

Bakeliet, gietsteenblokjes, textielomwonden koper. Kom daar nog maar s om!

--
LaTiE FijN zIJn

Izak van Langevelde

In die tijd mocht je nooit een schakelaar vaak heen en weer klikken,
want dan kreeg je brand...

Izak van Langevelde

On 16/11/2021 13:57, Pancho Sanza wrote:
> [...]
> Leren van Neerlands Hoop. En omdat de tekstinhoud van dat liedje aardig
> ontopic is hier, reproduceer ik het maar even:

Knap hoor, helemaal uit het hoofd?

Izak van Langevelde

Buizenversterkers! Radio's met de zenderindeling hardcoded op het
voorpaneel! Flessenlikkers! HBS! Thorbecke!

J. J. Lodder

Eh? Schakelaars moest je draaien...

Jan

Pancho Sanza

Izak van Langevelde ha scrittu:

>Knap hoor, helemaal uit het hoofd?

Helemaal!

En zo kan ik nog wel uren doorgaan. (*)

(*) Qwuizz vraagje: uit welk Neerlands Hoop programma komt deze (**)?
(**) Langspeelplaat mag ook.
--
Pancho

pe

Izak van Langevelde <eeza...@xs4all.nl> wrote:
Draadomroep! Paul Vlaanderen! Oliekachel! Cjamin! Den Uijl! Treinkaping!
Spijkerbroekstaking!

--
LaTiE FijN zIJn

Izak van Langevelde

Zondvloed! Big bang!

Ruud Harmsen

Tue, 16 Nov 2021 13:40:16 +0100: "N.N. Kleefgaren" <ni...@invalid.com>
scribeva:
Brandgevaar.

Verder is dat de reden dat een radio in het Duits Funkgerät heet, de
firma die indertijd de apparatuur maakte Telefunken, en de omroep de
Rondvonk.

Ruud Harmsen

Tue, 16 Nov 2021 15:18:09 +0100: Izak van Langevelde
<eeza...@xs4all.nl> scribeva:
>Buizenversterkers! Radio's met de zenderindeling hardcoded op het
>voorpaneel! Flessenlikkers! HBS! Thorbecke!

Ik moest laatst enkele minuten in de auto wachten, en liet de
autoradio weer eens de lange en middengolf afscannen. De BBC zendt er
nog steeds op uit! Als een der weinigen. 693 en 198 kHz. Wonderlijk.

Flibsy

Plankenkoorts

--
Flibsy

Pancho Sanza

Flibsy ha scrittu:

>Plankenkoorts

Klopt.

--
Pancho

N.N. Kleefgaren

Op 16-11-2021 om 16:28 schreef J. J. Lodder:

> Eh? Schakelaars moest je draaien...
>
> Jan

Op kantoor hebben we ze nog, draaischakelaars, om esthetische redenen.
Nieuw dus, ze worden nog gemaakt. Best wel een mooi mechaniekje wat erin
zit. Ze hebben zelfs nog wissel- en serieschak. en wcd's met randaarde.
Alles opbouw, met zwarte 16mm buis, ziet er best wel mooi uit. De buis
is van metaal, met zwart pvc overtrokken. Zodat hij ook in een
werkplaats gebruikt kan worden, vanwege de kans op mechanische
beschadiging. Een goede antiekogende opbouwinstallatie is bepaald niet
lelijk. Mooier als die foeilelijke K25 plastic kabelgootjes.

J. J. Lodder

N.N. Kleefgaren <ni...@invalid.com> wrote:

> Op kantoor hebben we ze nog, draaischakelaars, om esthetische redenen.
> Nieuw dus, ze worden nog gemaakt. Best wel een mooi mechaniekje wat erin
> zit. Ze hebben zelfs nog wissel- en serieschak. en wcd's met randaarde.

En echte vooroorlogsche ethernet aansluitingen.....!

Jan

Izak van Langevelde

On 17/11/2021 12:12, J. J. Lodder wrote:

> En echte vooroorlogsche ethernet aansluitingen.....!

Wifi met bakelieten kanaaltjes!

Willem Steunkous

N.N. Kleefgaren wrote:

> Op kantoor hebben we ze nog, draaischakelaars, om esthetische redenen.

Het ontgaat me ten enenmale wat daar estetisch aan is. Nostalgisch
zou ik nog kunnen plaatsen.

> Nieuw dus, ze worden nog gemaakt.

Uiteraard. Gewoon te koop in bouwmarkten. Ook draaischakelaars van
bakeliet en porseleim zijn nog te koop. Merkwaardig genoeg zijn de
bakelieten versies er ook in het wit, terwijl bakeliet toch een
*bruine* fenolhars is.

> Best wel een mooi mechaniekje wat erin zit.

Met volgens de reclame "een krachtige en vrolijke 'klik'"

> Ze hebben zelfs nog wissel- en serieschak. en wcd's met randaarde.
> Alles opbouw

Ook inbouw. Kennelijk een concessie aan de moderne tijd.

> Een goede antiekogende opbouwinstallatie is bepaald niet lelijk.

In een passende omgeving, bijv. een museum, niet. Maar daar misstaat
een ouderwetse bakelieten wipschakelaar ook niet echt.

WS

N.N. Kleefgaren

Op 17-11-2021 om 13:05 schreef Willem Steunkous:

> Het ontgaat me ten enenmale wat daar estetisch aan is.

Kwestie van smaak denk ik.

> [...]
>
> Met volgens de reclame "een krachtige en vrolijke 'klik'"

> Ook inbouw. Kennelijk een concessie aan de moderne tijd.

Ik zei het verkeerd. Alles inbouw, maar met een opbouwdoos ook te
gebruiken als opbouw.

> In een passende omgeving, bijv. een museum, niet. Maar daar misstaat
> een ouderwetse bakelieten wipschakelaar ook niet echt.

Je hebt een hele aparte draaibeleving als je het licht aandoet met
speciaal voor u gedesignde elementen die uw interieur een extra
uitstraling geven. De fraaie belijningen en de uitgelezen kleuren van de
draai-elementen ontlokken bij uw bezoekers een bijzonder aangename
ah-erlebnis.Legio binnenhuisarchitecten zijn razend enthousiast!
En Willem en Maxima hebben ze ook.

Willem Steunkous

N.N. Kleefgaren wrote:
> [...]
> de draai-elementen ontlokken bij uw bezoekers een bijzonder aangename
> ah-erlebnis.Legio binnenhuisarchitecten zijn razend enthousiast!

Uit welke dikdoenersreclamefolder heb je dat?

> En Willem en Maxima hebben ze ook.

Maar die hebben duurbelastinggeldbetaald personeel om
de knevels om te draaien, eh... tourneren.

WS

pe

Wij hebben nog analoge vinylschakelaars met automatische afslag! En wij
lijnen de stoelpoten uit met Verkadealbums.

--
LaTiE FijN zIJn

N.N. Kleefgaren

Op 17-11-2021 om 17:34 schreef Willem Steunkous:

> Uit welke dikdoenersreclamefolder heb je dat?

Geheel en al uit mijn dikke duim. Goed he?

Izak van Langevelde

On 17/11/2021 20:45, N.N. Kleefgaren wrote:

> Geheel en al uit mijn dikke duim. Goed he?

Oplichter! ;o)

J. J. Lodder

Willem Steunkous <ful...@crus.invalid> wrote:

> [...]
> bakeliet en porseleim zijn nog te koop. Merkwaardig genoeg zijn de
> bakelieten versies er ook in het wit, terwijl bakeliet toch een

Bakeliet kan in vele kleuren gemaakt worden, ook gewolkt.
Er zijn allerlei kunstzinnige bakelieten voorwerpen,
vooral uit de art deco periode.

> Met volgens de reclame "een krachtige en vrolijke 'klik'"

> Ook inbouw. Kennelijk een concessie aan de moderne tijd.

Nee hoor, ik ken een vooroorlogs huis waar al inbouw inzit.
Ook dubbele draaischakelaars, voor meer of minder licht.

> In een passende omgeving, bijv. een museum, niet. Maar daar misstaat
> een ouderwetse bakelieten wipschakelaar ook niet echt.

Sommige mensen willen hun huis graag naar de oorspronkelijke toestand
renoveren/restaureren.
Ook oorspronkelijke bakelieten deurknoppen is weer vraag naar.
(en jawel, zelfs echte Philips WC brillen)

Overigens heette dat in Nederland Philite,
omdat bakeliet een beschermde merknaam is,

Jan

J. J. Lodder

N.N. Kleefgaren <ni...@invalid.com> wrote:

> Geheel en al uit mijn dikke duim. Goed he?

Gewoon nieuwsgierig: hoe lees jij een kleur uit?

Jan

Pancho Sanza

J. J. Lodder ha scrittu:

>Ook oorspronkelijke bakelieten deurknoppen is weer vraag naar.
>(en jawel, zelfs echte Philips WC brillen)

Leuk weetfeitje: die Philips brillen waren destijds erg populair
bij de figuurpoepers.

--
Pancho

N.N. Kleefgaren

Op 17-11-2021 om 23:11 schreef J. J. Lodder:
Met een kleurenlezer. Dat heet oog.

N.N. Kleefgaren

Op 17-11-2021 om 20:52 schreef Izak van Langevelde:
Draaikont! :-o

N.N. Kleefgaren

Op 18-11-2021 om 02:29 schreef Pancho Sanza:
Aha. Staat op een van mijn LP's. Maar die liggen al decennia op zolder.
Ik vond het wel een van hun mindere nummers, beetje vies. Sloeg het
altijd over.

Izak van Langevelde

Flikker! ;o)

Izak van Langevelde

On 18/11/2021 09:47, N.N. Kleefgaren wrote:

> Met een kleurenlezer. Dat heet oog.

Ik vrees dat daar, ook in Uw geval, een neuraal netwerkje bij hoort...

N.N. Kleefgaren

Op 18-11-2021 om 11:06 schreef Izak van Langevelde:
Gestoorde! :-o

Izak van Langevelde

Overspannene! 8o@

N.N. Kleefgaren

Op 18-11-2021 om 11:31 schreef Izak van Langevelde:
Niet-ideale spanningsbron!

Pancho Sanza

N.N. Kleefgaren ha scrittu:
Start je een interessante discussie over een interessant onderwerp,
draait het weer eens uit op altijdopdemangez[e]i[j]k.

Ik ben heftig teleurgesteld!

--
Pancho :-(

N.N. Kleefgaren

Op 18-11-2021 om 14:21 schreef Pancho Sanza:
Stoorzender!

Izak van Langevelde

Okee, nu gaat U te ver!

pe

Daar trappen wij niet in! Je zou teleurgesteld zijn als het anders was!

--
LaTiE FijN zIJn

J. J. Lodder

Er zijn hier voornamelijk niet-ideale stroombronnen aanwezig.
Het stroomt maar door...

Jan

pe

Ja, veel paternosteriger ga je het niet krijgen.

--
LaTiE FijN zIJn

Pancho Sanza

pe ha scrittu:

[ Abject altijdopdemangez[e]i[j]k geknipt ]

>Daar trappen wij niet in! Je zou teleurgesteld zijn als het anders was!

Alleen als het gaat om discussies die door een ander zijn aangezwengeld.
Ingeval van eigen draadjes ben ik een stuk serieuzer.

--
Pancho

Ralf Negennek

He eindelijk. Teveel weerstand ondervonden.

--
Ralf Negennek
🗣 Hef de melk heuren klotsen, maor wet neet woor 't titje hunk.