Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hoe een brief opstellen aan een geneesheer?

7,258 views
Skip to first unread message

Frederic De Leersnijder

unread,
Nov 30, 1998, 3:00:00 AM11/30/98
to
Ik(studente logopedie) moet als opdracht een brief opstellen aan een
geneesheer.
De brief moet vogens de officiele manier opgesteld zijn.
Ik zoek ook nog de aanspreektitel. 'Geachte...'
Ik zoek een voorbeeld of wat verdere info.
Kan je me helpen?


Feico Nater

unread,
Nov 30, 1998, 3:00:00 AM11/30/98
to
On Mon, 30 Nov 1998 00:56:58 +0100, Frederic De Leersnijder
<frederic.de...@pandora.be> wrote in nl.taal:

Een dokter is altijd minstens doctorandus. Hij is dan Weledelgeleerd.
Misschien is hij ook nog doctor, en dan is hij Weledelzeergeleerd.
Heeft hij het tot prof geschopt, dan is het Hooggeleerd.

Van kwakzalvers weet ik het niet.

Ik adresseer een brief aan mijn huisarts altijd met "Beste Joost".


---
Feico Nater - Netherlands
http://home.wxs.nl/~taaleffect
---
Aus Lapplands Höhlen schreitet her der stürmisch düstre Winter jetzt.
Vor seinem Tritt erstarrt in banger Stille die Natur.

Mano

unread,
Nov 30, 1998, 3:00:00 AM11/30/98
to
On Mon, 30 Nov 1998 22:47:30 GMT, nate...@wxs.nl (Feico Nater) wrote:

>Ik adresseer een brief aan mijn huisarts altijd met "Beste Joost".

En die postbode zoeken...

--
(Mano)

Ruud Bruijnesteijn

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
Feico Nater wrote:
>
> Van kwakzalvers weet ik het niet.
>
> Ik adresseer een brief aan mijn huisarts altijd met "Beste Joost".

Van Dr. Pepper (waar is die eigenlijk heen gestroomd?)
geleerd:

"Beste frisdrank,"


--
Ruud Bruijnesteijn
SDS Sport.Data.Systems GmbH


zandveld

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
Feico Nater wrote:
>
> On Mon, 30 Nov 1998 00:56:58 +0100, Frederic De Leersnijder
> <frederic.de...@pandora.be> wrote in nl.taal:
>
> >Ik(studente logopedie) moet als opdracht een brief opstellen aan een
> >geneesheer.
> >De brief moet vogens de officiele manier opgesteld zijn.
> >Ik zoek ook nog de aanspreektitel. 'Geachte...'
> >Ik zoek een voorbeeld of wat verdere info.
> >Kan je me helpen?
>
> Een dokter is altijd minstens doctorandus. Hij is dan Weledelgeleerd.
> Misschien is hij ook nog doctor, en dan is hij Weledelzeergeleerd.
> Heeft hij het tot prof geschopt, dan is het Hooggeleerd.
>
> Van kwakzalvers weet ik het niet.
>
> Ik adresseer een brief aan mijn huisarts altijd met "Beste Joost".
>
> ---
> Feico Nater - Netherlands
> http://home.wxs.nl/~taaleffect
> ---
> Aus Lapplands Höhlen schreitet her der stürmisch düstre Winter jetzt.
> Vor seinem Tritt erstarrt in banger Stille die Natur.

Mij is eens verteld dat titulatuur in de aanhef van een brief
echt is afgeschaft. Op de envelop mag hij nog even blijven.
Als ik kwaad zou zijn op mijn huisarts zou ik dus
pijnlijk beleefd schrijven "Geachte heer Niers", anders "Beste Paul".

Frits.


Frits.
--
***************************************************************
* name : Zandveld, ir. F. (Frits) *
* address : Philips Research Laboratories, building WL-1.6.18 *
* : Prof. Holstlaan 4 *
* : 5656 AA Eindhoven *
* : The Netherlands *
* Phone : +31-40-2742312 *
* e-mail : zand...@natlab.research.philips.com *
***************************************************************

Egbert Lenderink

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
zandveld wrote:
>
> Mij is eens verteld dat titulatuur in de aanhef van een brief
> echt is afgeschaft. Op de envelop mag hij nog even blijven.
> Als ik kwaad zou zijn op mijn huisarts zou ik dus
> pijnlijk beleefd schrijven "Geachte heer Niers", anders "Beste Paul".
>

Maar in de medische branche wordt nog veel waarde gehecht aan de
correcte titulatuur. Dusdanig dat een sollicitatiebrief met
"zeergeleerde heer" aan een professor (HOOGgeleerd dus) ongelezen
terzijde wordt gelegd.

Er is geloof ik wel een verschil tussen brieven van arts tot arts
(waarbij de juiste titulatuur moet worden gebruikt, die dan ook nog van
je eigen status afhangt) en brieven van niet-medici aan een arts. In het
laatste geval kun je wel gewoon "geachte heer" schrijven. Denk ik.

Egbert.

--

This message reflects my personal opinions only, not necessarily those
of the company I work for.

zandveld

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
Egbert Lenderink wrote:
>
> zandveld wrote:
> >
> > Mij is eens verteld dat titulatuur in de aanhef van een brief
> > echt is afgeschaft. Op de envelop mag hij nog even blijven.
> > Als ik kwaad zou zijn op mijn huisarts zou ik dus
> > pijnlijk beleefd schrijven "Geachte heer Niers", anders "Beste Paul".
> >
>
> Maar in de medische branche wordt nog veel waarde gehecht aan de
> correcte titulatuur. Dusdanig dat een sollicitatiebrief met
> "zeergeleerde heer" aan een professor (HOOGgeleerd dus) ongelezen
> terzijde wordt gelegd.

Ja, maar dat is dan ook domweg fout.
Doe het ("Hooggeleerde heer") of doe het niet (Geachte heer)

>
> Er is geloof ik wel een verschil tussen brieven van arts tot arts
> (waarbij de juiste titulatuur moet worden gebruikt, die dan ook nog van
> je eigen status afhangt) en brieven van niet-medici aan een arts. In het
> laatste geval kun je wel gewoon "geachte heer" schrijven. Denk ik.
>

Zou arts tot arts niet "collega" of "geachte collega" of "amice"
schrijven?


> Egbert.

Geert-Jan van Opdorp

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
Frederic De Leersnijder <frederic.de...@pandora.be> writes:

> Ik(studente logopedie) moet als opdracht een brief opstellen aan een
> geneesheer.
> De brief moet vogens de officiele manier opgesteld zijn.
> Ik zoek ook nog de aanspreektitel

Een kennis van mij was na een goochelvoorstelling bezocht te hebben
zijn vulpen kwijt. Hij had de pen voor een truc afgestaan, en merkte
pas thuis dat hij hem niet terug had gekregen. Dus schreef hij de
goochelaar een brief in de hoop dat de pen alsnog teruggetoverd kon
worden. Ook hij zat met de aanspreektitel in de maag. Uiteindelijk
koos hij voor: 'Doorluchtig goochelaar'.

--
Geert-Jan van Opdorp
AI-Engineering
Amsterdam, The Netherlands
ge...@aie.nl

TonC

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
>Frederic De Leersnijder <frederic.de...@pandora.be> writes:
>Ik(studente logopedie) moet als opdracht een brief opstellen aan een
>geneesheer.
>De brief moet vogens de officiele manier opgesteld zijn.
>Ik zoek ook nog de aanspreektitel.

Bij alles wat al gezegd is:
Aanspreektitel is meestal een andere dan de titel die je schriftelijk
gebruikt in het adres en dat is weer anders dan de titel in de aanhef
van de brief.

En verder is het me opgevallen dat het kennelijk iedereen ontgaat dat
er ook veel geneesvrouwen zijn, hooggeleerd en wel. Iedereen gaat er
in de reacties als vanzelfsprekend vanuit dat artsen mannen zijn.
Ik zou me dus eerst even overtuigen (niet te letterlijk opvatten:-))
van het geslacht van de geneeskundige.

Doet me denken aan het raadseltje:
Er wordt een patient de operatiekamer binnengereden.
De chirurg zegt: "Die patient kan ik echt niet opereren; het is mijn
zoon".

De chirurg is echter niet de vader. Hoe zit dat????


Vrijwel niemand die de vraag gesteld werd, kwam op de gedachte dat de
chirurg weleens een vrouw zou kunnen zijn en dus de moeder.

Over stereotypen gesproken.

Groet,
Ton, baas in eigen buik

Feico Nater

unread,
Dec 1, 1998, 3:00:00 AM12/1/98
to
On Tue, 1 Dec 1998 10:18:54 GMT, zandveld
<zand...@natlab.research.philips.com> wrote in nl.taal:

>Zou arts tot arts niet "collega" of "geachte collega" of "amice"
>schrijven?

Ik heb inderdaad eens een voorbedrukt briefje gezien, en ik meen dat
er "geachte collega" stond.
Een advocaat zegt "confrere" tegen zijn collega's.

Toch heb ik een heel serieus vermoeden dat menige advocaat of arts de
collegas's aanspreekt met Flip, Bram, Bianca, of Hendrik.

Martien van Geffen

unread,
Dec 2, 1998, 3:00:00 AM12/2/98
to
On Tue, 01 Dec 1998 03:38:57 +0100, Ruud Bruijnesteijn
<ru...@sds-sportdata.com> wrote:


>Feico Nater wrote:
>>
>> Van kwakzalvers weet ik het niet.
>>
>> Ik adresseer een brief aan mijn huisarts altijd met "Beste Joost".
>

>Van Dr. Pepper (waar is die eigenlijk heen gestroomd?)

Die is uitgebruist :)

>geleerd:
>
>"Beste frisdrank,"
>
>
>--
>Ruud Bruijnesteijn
>SDS Sport.Data.Systems GmbH
>

--
Martien
Verwijder NO-SPAM- uit mijn e-mail adres

Martien van Geffen

unread,
Dec 2, 1998, 3:00:00 AM12/2/98
to
On Tue, 1 Dec 1998 10:18:54 GMT, zandveld
<zand...@natlab.research.philips.com> wrote:

>Ja, maar dat is dan ook domweg fout.
>Doe het ("Hooggeleerde heer") of doe het niet (Geachte heer)
>
>>
>> Er is geloof ik wel een verschil tussen brieven van arts tot arts
>> (waarbij de juiste titulatuur moet worden gebruikt, die dan ook nog van
>> je eigen status afhangt) en brieven van niet-medici aan een arts. In het
>> laatste geval kun je wel gewoon "geachte heer" schrijven. Denk ik.
>>

>Zou arts tot arts niet "collega" of "geachte collega" of "amice"
>schrijven?

Ik denk collega (kan ik mij vaag herinneren uit brieven van mijn
huisarts aan een specialist). Amice kint meer voor in de
advokatenhoek.

Jos van der Borg

unread,
Dec 3, 1998, 3:00:00 AM12/3/98
to
>Toch heb ik een heel serieus vermoeden dat menige advocaat of arts de
>collegas's aanspreekt met Flip, Bram, Bianca, of Hendrik.


En Harry, Frank, Loes en Bob snappen er helemaal niets meer van.
Wat ik hiermee wil zeggen: je had hier geen gebruik moeten maken van
voorbeelden, doch moeten schrijven:
"... aanspreekt met hun voornaam".

Jos (ook een voornaam)

-----------------------------------------------------------------------
| "Het bovenstaande is een persoonlijke
| mening en kan nooit tegen het bedrijf
| worden gebruikt waarvoor ik werk."
-----------------------------------------------------------------------
Being the last man on the Moon is a
very dubious honor. -- Gene Cernan
-----------------------------------------------------------------------

Christa Jonkergouw

unread,
Dec 6, 1998, 3:00:00 AM12/6/98
to
Wed, 02 Dec 1998 18:57:40 GMT schreef Martien van Geffen:

Is kint nummer 6.340 of ben ik er een paar kwijtgeraakt tijdens
mijn afwezigheid? Je kon ook maar net wachten tot ik thuis was
he?

--
Christa
Toch is 'r kauw jonger
(email: nieuwsjongen = newsguy)

Michel Huibers

unread,
Dec 6, 1998, 3:00:00 AM12/6/98
to

Christa Jonkergouw heeft geschreven in bericht
<367b4d4d...@news.Leiden.NL.net>...

>Wed, 02 Dec 1998 18:57:40 GMT schreef Martien van Geffen:
>
>>Ik denk collega (kan ik mij vaag herinneren uit brieven van mijn
>>huisarts aan een specialist). Amice kint meer voor in de
>>advokatenhoek.
>
>Is kint nummer 6.340 of ben ik er een paar kwijtgeraakt tijdens
>mijn afwezigheid? Je kon ook maar net wachten tot ik thuis was
>he?
>
Je zult het niet willen geloven, maar Martiens spellingsmissertjes waren
over op het moment dat jij de deur van de we-go-to-florida-jumbo achter je
dichttrok . Nu jij weer terug bent, begint hij weer nerveus te worden. Ik
ben bang dat je een zeer slechte invloed op hem hebt. En op mij trouwens
ook, want ik begin weer te schrijven.
--
Mies


Martien van Geffen

unread,
Dec 6, 1998, 3:00:00 AM12/6/98
to
On Sun, 06 Dec 1998 09:50:04 GMT, chr...@nieuwsjongen.com (Christa
Jonkergouw) wrote:

>>Ik denk collega (kan ik mij vaag herinneren uit brieven van mijn
>>huisarts aan een specialist). Amice kint meer voor in de
>>advokatenhoek.
>
>Is kint nummer 6.340 of ben ik er een paar kwijtgeraakt tijdens
>mijn afwezigheid? Je kon ook maar net wachten tot ik thuis was
>he?
>

Zo goed heb ik het nog niet fout geschreven. De bedoeling was klinkt.

Christa Jonkergouw

unread,
Dec 7, 1998, 3:00:00 AM12/7/98
to
Sun, 06 Dec 1998 21:59:04 GMT schreef Martien van Geffen:

>On Sun, 06 Dec 1998 09:50:04 GMT, chr...@nieuwsjongen.com (Christa
>Jonkergouw) wrote:
>
>>>Ik denk collega (kan ik mij vaag herinneren uit brieven van mijn
>>>huisarts aan een specialist). Amice kint meer voor in de
>>>advokatenhoek.
>>
>>Is kint nummer 6.340 of ben ik er een paar kwijtgeraakt tijdens
>>mijn afwezigheid? Je kon ook maar net wachten tot ik thuis was
>>he?
>>
>Zo goed heb ik het nog niet fout geschreven. De bedoeling was klinkt.

Denk 't niet :)
Jouw bedoeling was komt. Waar je vingers heengingen na de k weet
ik ook niet, of nou ja, weet ik wel natuurlijk: naar de i en de n
in plaats van de o en de m. Klinkt meer voor is geen goed
Nederlands. Hooguit in 'klinkt als.......'.

Martien van Geffen

unread,
Dec 9, 1998, 3:00:00 AM12/9/98
to
On Mon, 07 Dec 1998 05:38:54 GMT, chr...@nieuwsjongen.com (Christa
Jonkergouw) wrote:


>Sun, 06 Dec 1998 21:59:04 GMT schreef Martien van Geffen:
>
>>On Sun, 06 Dec 1998 09:50:04 GMT, chr...@nieuwsjongen.com (Christa
>>Jonkergouw) wrote:
>>
>>>>Ik denk collega (kan ik mij vaag herinneren uit brieven van mijn
>>>>huisarts aan een specialist). Amice kint meer voor in de
>>>>advokatenhoek.
>>>
>>>Is kint nummer 6.340 of ben ik er een paar kwijtgeraakt tijdens
>>>mijn afwezigheid? Je kon ook maar net wachten tot ik thuis was
>>>he?
>>>
>>Zo goed heb ik het nog niet fout geschreven. De bedoeling was klinkt.
>
>Denk 't niet :)
>Jouw bedoeling was komt. Waar je vingers heengingen na de k weet
>ik ook niet, of nou ja, weet ik wel natuurlijk: naar de i en de n
>in plaats van de o en de m. Klinkt meer voor is geen goed
>Nederlands. Hooguit in 'klinkt als.......'.

Verdomd Christa, je hebt gelijk. Ik weet niet hoe het komt dat ik
zelfs mijn fouten niet meer kan lezen. Het zal wel aan die zware
neusverkoudheid liggen (inmiddels weer wat opgeknapt).

vers...@gmail.com

unread,
Feb 25, 2016, 8:26:36 AM2/25/16
to
On Tuesday, December 1, 1998 at 9:00:00 AM UTC+1, zandveld wrote:
> Egbert Lenderink wrote:
> >
> > zandveld wrote:
> > >
> > > Mij is eens verteld dat titulatuur in de aanhef van een brief
> > > echt is afgeschaft. Op de envelop mag hij nog even blijven.
> > > Als ik kwaad zou zijn op mijn huisarts zou ik dus
> > > pijnlijk beleefd schrijven "Geachte heer Niers", anders "Beste Paul".
> > >
> >
> > Maar in de medische branche wordt nog veel waarde gehecht aan de
> > correcte titulatuur. Dusdanig dat een sollicitatiebrief met
> > "zeergeleerde heer" aan een professor (HOOGgeleerd dus) ongelezen
> > terzijde wordt gelegd.
>
> Ja, maar dat is dan ook domweg fout.
> Doe het ("Hooggeleerde heer") of doe het niet (Geachte heer)
>
> >
> > Er is geloof ik wel een verschil tussen brieven van arts tot arts
> > (waarbij de juiste titulatuur moet worden gebruikt, die dan ook nog van
> > je eigen status afhangt) en brieven van niet-medici aan een arts. In het
> > laatste geval kun je wel gewoon "geachte heer" schrijven. Denk ik.
> >
> Zou arts tot arts niet "collega" of "geachte collega" of "amice"
> schrijven?
>
>
> > Egbert.
> >
> Frits.
>
> --
> ***************************************************************
> * name : Zandveld, ir. F. (Frits) *
> * address : Philips Research Laboratories, building WL-1.6.18 *
> * : Prof. Holstlaan 4 *
> * : 5656 AA Eindhoven *
> * : The Netherlands *
> * Phone : +31-40-2742312 *
> * e-mail : zand...@natlab.research.philips.com *
> ***************************************************************

Daar uit blijk dan wel weer dat alle titels enz.. slechts niets meer zijn van een bewijs dat de houder goed is in stujes onthouden.

En die weer te geven even later als gevraagt.(examen)
Wat bij veel studenten en afgestudeerde geld en vaak blijkt, dat dit ook letterlijk alles is! en geen enkele garantie op enige intellect.
En de persoon die het van zijn titels moet hebben blijkbaar het grootse talent op voorhand door pure ijdelheid en domheid, terzijde schuift.

Parel v/d Veluwe

unread,
Feb 25, 2016, 9:07:45 AM2/25/16
to
Op 25-2-2016 om 14:26 schreef vers...@gmail.com:

>>> Egbert.
>>>
>> Frits.
>>
>> --
>> ***************************************************************
>> * name : Zandveld, ir. F. (Frits) *
>> * address : Philips Research Laboratories, building WL-1.6.18 *
>> * : Prof. Holstlaan 4 *
>> * : 5656 AA Eindhoven *
>> * : The Netherlands *
>> * Phone : +31-40-2742312 *
>> * e-mail : zand...@natlab.research.philips.com *
>> ***************************************************************

Hee Fred Flintstone!

--
🎵И⏪

Ꮚ🎈Ξ ∂🎈✞ 💪ƎƎ💰✞ 🎐💰 ₲ΣƘ

Maarten van Tilburg

unread,
Feb 25, 2016, 9:47:42 AM2/25/16
to
Em 25/02/2016 10:26, vers...@gmail.com escreveu:

> On Tuesday, December 1, 1998 at 9:00:00 AM UTC+1, zandveld wrote:

Kijk eens goed naar de datum. Gaat er een lampje branden?

>
> Daar uit blijk dan wel weer dat alle titels enz.. slechts niets meer zijn van een bewijs dat de houder goed is in stujes onthouden.
>
> En die weer te geven even later als gevraagt.(examen)
> Wat bij veel studenten en afgestudeerde geld en vaak blijkt, dat dit ook letterlijk alles is! en geen enkele garantie op enige intellect.
> En de persoon die het van zijn titels moet hebben blijkbaar het grootse talent op voorhand door pure ijdelheid en domheid, terzijde schuift.
>

Dit is de groep nl.taal. Op verzoek kunnen alle fouten verbeterd worden,
maar dit is bijna dagwerk.


H@wig

unread,
Feb 25, 2016, 10:33:46 AM2/25/16
to
Maarten van Tilburg heeft uiteengezet op 25-2-2016 :
Scherp! Ik had net een knoop in mijn tong gelegd.


Maarten van Tilburg

unread,
Feb 25, 2016, 10:42:46 AM2/25/16
to
Ja, die vrouwentongen toch :)


0 new messages