Gevoeligheidslezers

Bakel

Nadat eerder de boeken van Roald Dahl al onder vuur hebben gelegen,
zijn nu de James Bond-boeken van Ian Fleming aan de beurt. Ze worden
door 'sensitivity readers' onder de loep genomen. Daar waar ze niet
door de woke beugel kunnen, worden ze aangepast.

<https://nos.nl/artikel/2465343-racistische-passages-verwijderd-uit-james-bond-boeken>

Zou Shakespeare de volgende zijn? En de Nederlandse literatuur? Jan
Wolkers? Max Havelaar? Tijd voor politiek-correcte herschrijvingen.

joh

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

> [...]
>door 'sensitivity readers' onder de loep genomen. Daar waar ze niet
>door de woke beugel kunnen, worden ze aangepast.

Nou is dit niet de eerste keer dat er aan die boekjes geknutseld
wordt, want wat lezen wij in het betrefende artikel?

"Toen auteur Fleming (1908-1964) nog leefde, gaf hij toestemming om
sommige erotisch getinte passages uit zijn boeken te verwijderen of te
censureren voor de Amerikaanse uitgaves." [...] "Ook stemde hij ermee
in om enkele racistische passages in Live and Let Die aan te passen. "

>Zou Shakespeare de volgende zijn? En de Nederlandse literatuur? Jan
>Wolkers? Max Havelaar? Tijd voor politiek-correcte herschrijvingen.

Kuifje in Afrika: "Hi, hi, hi! Blanke man hier geweest en mij geslagen
heeft... Koko erg bang!"

De Blauwe Lotus: "Stomkop! ... Vuile spleetoog! ... Hoe durf je 'n
blanke omver te lopen!"

En Cokes In Voorraad, dat wordt nog een hele toer om die cokes weg te
werken!

--
Pancho

Bakel

Of Shakespeare die drie onafhankelijk denkende vrouwen die geen
behoefte aan mansplaining hebben, 'witches' noemt.

Of Oki en Doki:
<https://i.imgur.com/lX0A7qq.jpeg>

Of een boek als De Zwarte Meteoor:
<https://www.bol.com/nl/nl/p/de-zwarte-meteoor/1001004007577218/?bltgh=tEuzCMh4XzIDEb2Gi8NO8Q.2_11.12.ProductTitle>
We noemen Cruijff ook niet de Witte Meteoor.

Jan van den Broek

2023-02-26, Bakel <Ba...@vanb.invalid> schrieb:
> [...]
> door 'sensitivity readers' onder de loep genomen. Daar waar ze niet
> door de woke beugel kunnen, worden ze aangepast.

Je kunt je afvragen of die Roald Dahl-actie niet gewoon een slimme zet
was om van magazijnrestanten af te komen.

[Schnipp]

--
"There's an eyeball in my Martini"

Jan v/d Broek balg...@sdf.org
SDF Public Access UNIX System - https://sdf.org

Kleefgaren

Jan van den Broek <balg...@sdf.org> wrote:

> Je kunt je afvragen of die Roald Dahl-actie niet gewoon een slimme zet
> was om van magazijnrestanten af te komen.
>
> [Schnipp]

Dat sowieso niet. Want ze drukken alleen maar bij en als ze al ouwe
voorraad hebben gaat die weliswaar de brandstapel op, maar ze hadden ze ook
gewoon kunnen versnipperen als ze in de weg lagen.

--
Knal en erf ‘n eg

Ruud Harmsen

Mon, 27 Feb 2023 06:20:42 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Reve.

Jan van den Broek

Ik weet weinig van het boekenwezen, maar levert verkopen niet meer op dan
versnipperen?

(ik weet dat opslag ook geld kost)

Bakel

Ik bedoel maar.

Izak van Langevelde

On 26/02/2023 20:20, Bakel wrote:
> [...]
> door 'sensitivity readers' onder de loep genomen. Daar waar ze niet
> door de woke beugel kunnen, worden ze aangepast.

Krijgen we straks Bond mensen? Drinkt 'ie geen Martini meer?

--
Grinnikend door het leven...

h@wig

> [...]
> door 'sensitivity readers' onder de loep genomen. Daar waar ze niet
> door de woke beugel kunnen, worden ze aangepast.

[..]
Mooie term 'sensitivity reader' Ik wilde al solliciteren maar Rein was
me voor. Woeha.

Ik denk trouwens dat het niet zo'n vaart zal lopen. De uitgever van
Dahl zegt niks te veranderen. Ik heb hem nooit (voor)gelezen, wel een
paar passages uit een boek van hem in de Volkskrant en was verrast over
de briljante humor. Dus wat ermee bereikt wordt is de revival van D.
Tja en het n-woord? Vroeger was dat neuken. Dát kan natuurlijk nog wel.
Maar neger niet meer. Terwijl mijn moeder in de jaren zestig mijn vader
over zijn zongebruinde kale bolletje streek en hem haar ouwe nikker
noemde. Dat zou ze nou niet meer zeggen. (Maar ze is dan ook al weer
een paar jaar dood) :o)
Zwarte moet het zijn. Een woord dat ik probeer te vermijden. Klinkt
cru.
/Kut/zwarte is natuurlijk niet omstreden, gezien de inburgering van
dat voorzetsel.

Rein

Ik lees net:

<https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/britse-uitgever-roald-dahl
-komt-met-klassieke-herdrukken-na-controverse-over-wijzigingen~b0b20a6e/

Het is natuurlijk om te huilen, allemaal, maar dat je toch
nog een keuze blijft houden is ten minste nog een pleister
op de wonde.

--
<

Jan van den Broek

Dat nog wel, maar "stirred".

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Of Shakespeare die drie onafhankelijk denkende vrouwen die geen
>behoefte aan mansplaining hebben, 'witches' noemt.

Dat censureren lijkt me ietwat vergezocht.

>Of Oki en Doki:
><https://i.imgur.com/lX0A7qq.jpeg>

Dat kan echt niet meer! En er valt ook niks meer aan te redden, vrees
ik. Het meest humane wat we mijns inziens met Oki & Doki kunnen doen
is aan de vergetelheid prijsgeven.

Trouwens, toen de jaren '40 Tom & Jerry cartoons voor het eerst op DVD
verdwenen werd daar ook aardig in geknoeid. Mammy Two Shoes (een
zwarte huishoudster) kreeg een ander accent en de zgn "blackfaces
werden eruit geknipt. En dat is al heel wat jaren geleden!
Ik beschouw dat als een eretitel, waarop de betitelde trots mag zijn.

>We noemen Cruijff ook niet de Witte Meteoor.

Wel hadden we Carlos Valderrama, een Colombiaanse voetballer met een
Oboema kapsel, die de Witte Gullit werd genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Valderrama

--
Pancho

Pancho Sanza

Pancho Sanza akanyora:

>Trouwens, toen de jaren '40 Tom & Jerry cartoons voor het eerst op DVD
>verdwenen

Heb ik dat weer...

--
Pancho

Rein

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Bakel:

Zegt de ene opdemanspeler tegen de andere:

--
<

Kleefgaren

Jan van den Broek <balg...@sdf.org> wrote:

> Ik weet weinig van het boekenwezen, maar levert verkopen niet meer op dan
> versnipperen?

Voorraad die in de weg ligt kan je niet verkopen anders was het geen
voorraad die in de weg ligt.

> (ik weet dat opslag ook geld kost)

joh

Ga je nou hier voor niks werken?

> --
> <

h@wig

Rein :

> Zegt de ene opdemanspeler tegen de andere:

Ken je die mop van die andere opdemanspeler?

“Ik heb geen enkele reden om zelfs maar te dénken dat je een
(potentiële) kindermisbruiker bent. Maar de blijken van je
gewetenloosheid klotsen tegen de plinten van mijn database. En
aangezien niemand kan beweren dat de kans nul is dat jij op
kleine kinderen geilt, moet men juist bij normen- en waardenloze
mensen als jij het geringste risico op kindermisbruik niet willen
nemen. Dus: toezicht” Rein

Hij vond zelf dat het er geen was.

Bakel

Nadat Bond seks heeft gehad met een vrouw genaamd Christmas, zegt hij
tegen haar: "I thought Christmas only came once." Dat wordt nu het
Suikerfeest.

Bakel

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Mooie term 'sensitivity reader' Ik wilde al solliciteren maar Rein was
> me voor. Woeha.

Ja, dat verklaart alles. Rein is een sensitivity reader avant la
lettre!

> [...]
> een paar jaar dood) :o)
> Zwarte moet het zijn. Een woord dat ik probeer te vermijden. Klinkt

Acteur Benedict Cumberbatch zei ooit in een interview dat zijn
"coloured" collega's minder kansen kregen in het VK. Grote heibel.
"Coloured" was namelijk net tot racistische term verklaard.
Cumberbatch moest zijn excuses aanbieden. Hij had "of colour" moeten
zeggen. "People of colour" is goed, "coloured people" is fout. Wel
opletten, want het kan morgen weer anders zijn.

h@wig

Het is zò dat Bakel formuleerde :

> [...]
> zeggen. "People of colour" is goed, "coloured people" is fout. Wel
> opletten, want het kan morgen weer anders zijn.

Nogal overtrokken. Rekening houden met mag, maar doordraven werkt
averechts. Als ik een witte man was stond ik op de barricaden, bij
wijze van.

Bakel

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> Bakel akanyora:

> Dat censureren lijkt me ietwat vergezocht.

Ik bedoelde het ook niet serieus, maar wie weet.

> Dat kan echt niet meer! En er valt ook niks meer aan te redden, vrees
> ik. Het meest humane wat we mijns inziens met Oki & Doki kunnen doen
> is aan de vergetelheid prijsgeven.

Het moet voor mijn tijd geweest zijn dat dit woord acceptabel was.

> [...]
> zwarte huishoudster) kreeg een ander accent en de zgn "blackfaces
> werden eruit geknipt. En dat is al heel wat jaren geleden!

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, omdat het voor kinderen is.
Maar bij Roald Dahl struikelde men ook over woorden als 'fat' en
'ugly'.

> Ik beschouw dat als een eretitel, waarop de betitelde trots mag zijn.

Ja.

> Wel hadden we Carlos Valderrama, een Colombiaanse voetballer met een
> Oboema kapsel, die de Witte Gullit werd genoemd.
>
> https://nl.wikipedia.org/wiki/Carlos_Valderrama

En Johan Derksen is een witte neger en Arno Vermeulen is een witte
Chinees.

Bakel

Opdemanner kan haast niet.

Bakel

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

> Het is zň dat Bakel formuleerde :
Ik gebruikte twee jaar geleden ooit "coloured people" tegen Amerikanen
en werd meteen gecorrigeerd. Door witte boomers.

Rein

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:

[knip]

> [...] Rekening houden met mag, maar doordraven werkt
> averechts. [...]

"Gezond nationalisme is niks mis mee.
Overdreven, eng, doorgeschoten nationalisme is eng." (RH)

--
<

Rein

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Rein :

Ik heb hier diverse keren 'op de man spelen' gedefinieerd. Ik heb
geen idee wat jij er precies onder verstaat, maar ik ga ongezien
accoord met het schuldig eraan zijn volgens jouw definitie.

Raar, trouwens, dat je die tekst hierboven niet /meteen/ netjes
kwootte om kritisch te becommentariëren. Voor iemand die zo raak
en objectief kan argumenteren met waarnemingen als 'hakketakken',
'vileine kwootjes' *), 'op de huid zitten', 'zielepietje' en
'valsspeler' zou dat een eitje geweest moeten zijn.

*) Ik ben ooit een jaar gestopt met citeren, mede op h@'s
verzoek. Ik had gezegd dat ik daar alleen aan wilde voldoen als
het om een neutraal verzoek ging, zonder waardeoordeel dat er met
citeren iets mis zou zijn. Dat werd toegezegd. Ik heb 365 dagen
niet geciteerd. Pas later, toen een discussie tussen haar en mij
op onverkwikkelijkheden uitliep, kwam de aap uit de mouw: het
bleek om 'vileine kwootjes' te gaan ...
Dat slag.

--
<

Dirk T. Verbeek

Op 27-02-2023 om 19:33 schreef h@wig:
> Als ik een witte man was stond
Ik vind dat 'wit' net zo fout als 'zwart'.

Bakel

Kunnen we niet blank en duister doen?

joh

Of varken en poep?

Izak van Langevelde

Jut en Jul!

h@wig

Dirk T. Verbeek :
> Ik vind dat 'wit' net zo fout als 'zwart'.

Dat was de insteek van mijn opmerking. Ik had "witte" moeten schrijven.
Maar 'blanke boomer' klinkt ook alsof je het over een enorme
slagroomsoes hebt. Misschien zijn we wel toe aan een herdefiniering van
huidskleuren.
Nu is het allemaal zo eh... zwart/wit..

Izak van Langevelde

Geen gekrijs
Iedereen grijs!

Bakel

joh <josh...@gmail.com> wrote:

> Of varken en poep?

Nee, poep is negatief.

Jan van den Broek

Ik ook, in die zin dat ik tegen beide geen bezwaar heb.

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Het moet voor mijn tijd geweest zijn dat dit woord acceptabel was.

Ik las dat ze geprobeerd hebben Oki & Doki te redden. Eerst werd het
Oki en Doki bij de negers en daarna Oki en Doki op een eiland. Maar
ja, wat doe je dan met een tekst als deze?

|"We hebben veel verdiend", zegt het zwarte opperhoofd. "Jammer dat de
|blanke mensen niet op ons eiland komen anders."
|"Anders aten we ze op!" roepen de negers, die rond de hut van het
|opperhoofd zitten.
|"Blanke mensen smaken fijn, zegt het opperhoofd. Hij likt zijn lippen
|eens af.

>Ik kan me er wel iets bij voorstellen, omdat het voor kinderen is.

Die cartoons waren te briljant voor kinderen. Ik ben een groot fan.
Tenminste van de jaren '40 tot begin '50. Gelukkig heb ik de
ongecensureerde versies. Zie

https://www.instagram.com/p/CpOXqBsN9yL/?utm_source=ig_web_copy_link

voor een voorbeeld van wat er zoals werd uitgeknipt.

>En Johan Derksen is een witte neger en Arno Vermeulen is een witte
>Chinees.

Derksen is een zeiksnor en A. Vermeulen een droogkloot.

Oboema is de ware Witte Neger!

https://www.youtube.com/watch?v=FyFPTbD3yJg

--
Pancho

Bakel

> [...]

> |"Anders aten we ze op!" roepen de negers, die rond de hut van het
> |"Blanke mensen smaken fijn, zegt het opperhoofd. Hij likt zijn lippen

Haha, censureer dat maar eens.

> [...]
>
> https://www.instagram.com/p/CpOXqBsN9yL/?utm_source=ig_web_copy_link
>
> voor een voorbeeld van wat er zoals werd uitgeknipt.

Ik heb geen Instagram-account.

> Derksen is een zeiksnor en A. Vermeulen een droogkloot.

Derksen zit de hele dag rechtse kroegverhalen op te hangen waar een
gemiddeld rechts mens eerst 20 bier voor moet drinken. En niemand
spreekt hem tegen. Met zijn domme snor.

> Oboema is de ware Witte Neger!
>
> https://www.youtube.com/watch?v=FyFPTbD3yJg

En anders Robert Downey Jr.

Kleefgaren

Pippi Langkous dr vader was negerkoning.

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Haha, censureer dat maar eens.

Orang pangang, yam yam!

>Ik heb geen Instagram-account.

Ik heb het even getest. Oningelogd mocht ik 3 of 4 fotootjes bekijken,
waarna mij werd gevraagd in te loggen of een account aan te maken.

>Derksen zit de hele dag rechtse kroegverhalen op te hangen waar een
>gemiddeld rechts mens eerst 20 bier voor moet drinken. En niemand
>spreekt hem tegen. Met zijn domme snor.

Wat mij definitief heeft doen afhaken is de kaarsrel. Nee, ze zouden
er nu eindelijk echt definitief mee stoppen. Maar toen vertelde zijn
vrouw hem natuurlijk dat de energierekening wel erg hoog begon op te
lopen...

>En anders Robert Downey Jr.

Zolang hij zich niet Lil Robert noemt vind ik het best.

--
Pancho

Bakel

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> Bakel akanyora:

> Ik heb het even getest. Oningelogd mocht ik 3 of 4 fotootjes bekijken,
> waarna mij werd gevraagd in te loggen of een account aan te maken.

Ik moet meteen inloggen en anders kom ik niet verder. In Firefox en
Chrome.

> [...]
> er nu eindelijk echt definitief mee stoppen. Maar toen vertelde zijn
> vrouw hem natuurlijk dat de energierekening wel erg hoog begon op te

Ik zou hem wel kunnen lijden als er weerwoord of discussie was, maar
dat is er niet. Gasten spreken hem niet tegen want dan mogen ze niet
terugkomen. Op tv komen en 1000 euro per aflevering ontvangen is te
aantrekkelijk.

> Zolang hij zich niet Lil Robert noemt vind ik het best.

Die kende ik niet.

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Ik moet meteen inloggen en anders kom ik niet verder. In Firefox en
>Chrome.

Met Chrome kreeg ik alleen de gelinkte afbeelding te zien. Misschien
ligt het aan de geinstalleerde extensies. Of je moet je cache &
cookies eens opruimen ofzo.

[Johan Derksen]

> [...]
>dat is er niet. Gasten spreken hem niet tegen want dan mogen ze niet
>terugkomen. Op tv komen en 1000 euro per aflevering ontvangen is te

Ik kreeg de indruk van een nogal klef inteeltclubje, met steeds weer
dezelfde gezichten, zoals de scheidsrechter Bas Nijhuis en dat meiske
hoe heet ze ookalweer.

>Die kende ik niet.

En Lil Peep (RIP)? Ken je die wel? Was ook een Witte Neger, althans
maakte negermuziek(*). Had ook heel veel tattoos!

En zo heb je een heleboel Lils, die bijna allemaal negermuziek(*) aka
RAP produceren. Alleen al dat er zoveel Lils zijn maakt ze in mijn
optiek allemaal oninteressant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lil

(*) Satire !!!

--
Pancho

Bakel

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> Ik kreeg de indruk van een nogal klef inteeltclubje, met steeds weer
> dezelfde gezichten, zoals de scheidsrechter Bas Nijhuis en dat meiske
> hoe heet ze ookalweer.

Heleen Hendriks misschien. Als ze eens een keer een nieuw gezicht als
gast hebben, zoals Paul de Leeuw of Henk Westbroek, dan vinden ze die
weer te aanwezig. Of anderen te nietszeggend. Je moet wel meningen
hebben en uitspreken, maar niet Derksen voor de voeten te lopen. Een
wankel evenwicht.

> En Lil Peep (RIP)? Ken je die wel? Was ook een Witte Neger, althans
> maakte negermuziek(*). Had ook heel veel tattoos!

Ik ken alleen die Lil' Loodgieter en dan nog niet eens zijn muziek.

> En zo heb je een heleboel Lils, die bijna allemaal negermuziek(*) aka
> RAP produceren. Alleen al dat er zoveel Lils zijn maakt ze in mijn
> optiek allemaal oninteressant.

Er zijn veel meer Lils dan Bigs. Je zou denken dat die rappers liever
Big zijn.

> https://en.wikipedia.org/wiki/Lil
>
> (*) Satire !!!

O gelukkig!

Bakel

> [...]

> Met Chrome kreeg ik alleen de gelinkte afbeelding te zien. Misschien
> ligt het aan de geinstalleerde extensies. Of je moet je cache &

Dat heeft niet geholpen. Het kan een extensie zijn, ja. Ik denk dat ik
een account moet maken maar ik wil ze mijn telefoonnummer niet geven.

Rein

Kijk nou, ze is er weer uitgenaaid. Niet dat ze dat nou zo vaak
doet, hoor. Alleen als puntje bij paaltje komt.

--
<

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Heleen Hendriks misschien.

Ja die!

> [...]
>weer te aanwezig. Of anderen te nietszeggend. Je moet wel meningen
>hebben en uitspreken, maar niet Derksen voor de voeten te lopen. Een

Ze hebben nu ook de schaatsende grapjurk Ben van den Burg, las ik.
Succes verzekerd met die gast!

>Er zijn veel meer Lils dan Bigs. Je zou denken dat die rappers liever
>Big zijn.

Al die Lils apen(*) elkaar na. Big was volgens mij in zwang in de
jaren '90.

>O gelukkig!

Jij zegt het!

--
Pancho

Pancho Sanza

Rein akanyora:

>Kijk nou, ze is er weer uitgenaaid. Niet dat ze dat nou zo vaak
>doet, hoor. Alleen als puntje bij paaltje komt.

Rein zit om aandacht verlegen.

--
Pancho

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

[Instagram]

>Dat heeft niet geholpen. Het kan een extensie zijn, ja. Ik denk dat ik
>een account moet maken maar ik wil ze mijn telefoonnummer niet geven.

Ik geef het op. Twee keer een nieuw account aangemaakt (Instagram
vraagt om tel. nr. òf mailadres) en twee keer kreeg ik na de proce-
dure te hebben doorlopen de melding dat mijn account voorlopig is
opgeschort (voor 180 dagen). Geen idee waarom.

Wat een troep!

--
Pancho

h@wig

Rein:

Oehoe Rein, óók op de vrouw he. Dat heet zelfspot. Ik moest er zelf
namelijk wél om lachen.

Dat blijft dus een mysterie.

> Ik heb hier diverse keren 'op de man spelen' gedefinieerd. Ik heb
> geen idee wat jij er precies onder verstaat, maar ik ga ongezien
> accoord met het schuldig eraan zijn volgens jouw definitie.

Opdemanspelen behoeft geen definitie en zou voor iedereen hetzelfde
moeten gelden. Alles wat je tegen RH en later tegen mij zei kun je op
de man spelen noemen. Je speelt niet de bal maar de man/vrouw. Al kan
dat samengaan:)

Noem het hoe je het noemen wil.
Je komt als een dolgedraaide een draad binnengalloperen met 'man en
paard' en gaat tegen RH tekeer met een persoonlijke en grove
insinuatie waar op dat moment geen enkele aanleiding toe was.

> Raar, trouwens, dat je die tekst hierboven niet /meteen/ netjes
> kwootte om kritisch te becommentariëren.

Omdat ik al had gezegd dat de zin er vóór het er nog valser op maakte.
Maar als jij er op staat... Zie je hoe hypokriet het klinkt als ik zou
zeggen:
"Ik heb geen enkele aanleiding om zelfs maar te dénken dat je een
psychopaat bent bent, maar wat ik nu allemaal van je lees is voor mij
reden te hopen dat ik je nooit in het donker ga tegenkomen",
Dat eerste deel klinkt niet erg gemeend he. Voelt U?

En hoezo "kritisch bekommentariën". Je noemde man en paard. Duidelijk
zat om hem als onder de gordel te beschouwen zonder hem eerst te
ontleden.

> Voor iemand die zo raak
> en objectief kan argumenteren met waarnemingen als 'hakketakken',
> 'vileine kwootjes' *), 'op de huid zitten', 'zielepietje' en
> 'valsspeler' zou dat een eitje geweest moeten zijn.

Of "dat slag" en die "onderbuik"....

> [...]
> het om een neutraal verzoek ging, zonder waardeoordeel dat er met
> citeren iets mis zou zijn. Dat werd toegezegd.

Alles onder jouw voorwaarden uiteraard.

> [...]
> niet geciteerd. Pas later, toen een discussie tussen haar en mij
> op onverkwikkelijkheden uitliep, kwam de aap uit de mouw: het

Dat waren ze soms best wel, hoor.

Kijk Rein. Ik vind óók een heleboel raar. Dat jij middels citaten
mensen met hun eigen woorden wil confronteren prima. Maar waarom
accepteer je niet als /ik/ het doe, al is het met een voorzichtig "8-o
Staan jullie nu quitte, Rein?" En "was het een koekje van eigen deeg?".
Daar kun je ook op reageren door te zeggen wat je bedoeling was.
Ik heb me zelden zo verbaasd in nl.taal als nu. Niet zozeer om /wat/ je
zegt, maar /dat/ je het zegt. Je hebt tig maal te kennen gegeven hoe
hoog je de opmerking over Jos B. zat. En dan ga je, uitgerekend jij,
zelf ook iets dergelijks suggeren mbt kindermisbruik? En dat moeten we
RH wel kwalijk nemen maar als jij het doet niet? Terwijl hij er net zo
ontzet over is als jij?
Gelden er voor jou andere maatstaven? (Herhaling van zetten die altijd
terugkomen, geef ik toe, maar het blijkt keer op keer.).

Moest ik gaan beargumenteren waarom je zoiets niet zegt?
Had ik nog moeten vragen: 'zeg je dat om hem eens te laten voelen wat
het is als iemand zoiets over je zegt?' Dat heb ik namelijk overwogen,
maar dat kan natuurlijk niet, want dat zou rancune suggereren. En
aangezien je zelf altijd zegt dat dat niet zo is, was dat geen optie.Ik
heb je vragen gesteld. Waarom getuigen mijn vragen van achterdocht en
jouw interpreaties nooit van wantrouwen?

Kortom, alles wat je anderen verwijt doe je zelf aan de lopende band.
Dat is wat me tegenstaat.
Een zinvolle diskussie ga ik niet uit de weg. Maar ik laat me ook niet
onderkakken door iemand met boter op zijn hoofd die zelf denkt dat hij
wél een zindelijke diskussie zonder sneren kan voeren.

Ik had een conceptje klaar staan dat welwillender was. Ik wilde er nog
even goed naar kijken maar had het druk. Hier wordt ook nog gewerkt,
namelijk. Maar als ik zie wat jij ondertussen schrijft ontbreekt me de
lust en het vertrouweb dat er met jou een wél fatsoenlijke diskussie
tot stand kan komen, laat staan dat er een vredespijp gerookt gaat
worden.
Ik had zelfs nog willen zeggen dat ik RH geen rotvent vind en jij
evenmin. En dan gemotiveerd. En dat ik zelf ook geen rotvent ben
natuurlijk....:)
Oké. Een ding had ik niet moeten zeggen, over een eventuele "brief naar
de vrouw van RH" Dat was té sarcastisch.

Ja 'dat slag' is geen applausmachine die alles wat jij zegt door de
beugel vindt kunnen. En een beetje genuanceerd verhaal is natuurlijk
niet binnen tien minuten uit die "onderbuik" op te hoesten.
Dus sorry dat het er niet binnen 24 uur stond, he.

Blijft nog de vraag waarom je op mij reageert terwijl je de anderen die
over je uitlating harder oordelen, negeert. Het zal toch niks met de
persoon h@ te maken hebben, he?

Maar had ik al niet drie keer gezegd dat het wat mij betreft genoeg
was?

Bakel

add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:

> Kijk nou, ze is er weer uitgenaaid. Niet dat ze dat nou zo vaak
> doet, hoor. Alleen als puntje bij paaltje komt.

Jij zou liever tot het einde der tijden door blijven zeiken, maar dat
kun je moeilijk van iedereen verwachten.

Bakel

Ik denk dat we niet heel veel missen.

h@wig

Pancho Sanza:
> Bakel akanyora:

> Met Chrome kreeg ik alleen de gelinkte afbeelding te zien. Misschien
> ligt het aan de geinstalleerde extensies. Of je moet je cache &
> cookies eens opruimen ofzo.
(...)
Ik zie 12 foto's van jou zonder in te loggen, zonder instagramaccount.
Met Microsoft edge.

Bakel

Ook met Edge krijg ik alleen het inlogschermpie van Instagram.

Rein

Ik kan jou niks voorschrijven. Ik kan wél voorwaarden stellen
waaronder ik met iets meega. De voorwaarde is nog steeds: je
becommentarieert mijn reactie op RH opnieuw, maar nu volgens de
regelen der kunst. Wat je evt. knipt, daarover houd je dan ook je
mond, je bevraagt of bestrijdt wat je laat staan. Wat je nu deed:
alles knippen en een vraag stellen die gebaseerd was op een
aanname omtrent mijn drijfveer, was niet volgens het én jouw
boekje.

--
<

Pancho Sanza

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> akanyora:

>(...)

>Ik zie 12 foto's van jou zonder in te loggen, zonder instagramaccount.
>Met Microsoft edge.

Nou, dat valt me dan weer mee. Eigenlijk zegt het Instagram inlog-
scherm alles al. BeDoeld met een hoofdletter D voor de smartphone
generatie, die live hun avonturen met elkaar willen delen. Ik werd ook
een beetje gaar van al die verticale filmpjes die je gratis en
ongevraagd meekrijgt en waar niet tegenop te wegklikken valt.

Het is eigenlijk wel jammer, want ik was van plan die Instagram link
in mijn .sig op te nemen en bij elke nieuw toegevoegde foto daar een
melding van in nl.taal te posten. Maar daar zal ik nu maar van afzien.

PS. Wat vind je van mijn kat? Is het niet een snoesje?

--
Pancho

Pancho Sanza

Bakel akanyora:

>Ik denk dat we niet heel veel missen.

Mijn leuke fotoos met bijpassend guitig commentaar, die zullen jullie
missen. :-(

Helaas pindakaas.

--
Pancho

Pancho Sanza

Rein akanyora:

> [...]
>alles knippen en een vraag stellen die gebaseerd was op een
>aanname omtrent mijn drijfveer, was niet volgens het én jouw

Onzin.

--
Pancho

Bakel

add...@request.nl.invalid (Rein) wrote:

> Ik kan jou niks voorschrijven.

"Ben ik niet duidelijk geweest over opnieuw beginnen maar
dan zoals het hoort?" (Rein)

Bakel

Ik doelde op Instagram in het algemeen.

h@wig

Rein heeft ons zojuist aangekondigd :
Waarom zou ik jouw reactie op RH opnieuw moeten becommentarieren zonder
in herhalingen te vallen?

Hoe je het gaat verduidelijken, verdedigen, goedpraten, of ontkennen,
inslikken of desnoods je er voor gaat verontschuldigen, whatever: je
hebt het nu eenmaal gezegd. Als jij behoefte hebt om uit te leggen wat
je motivatie was is dat aan jou, maar ik vermoed dat mijn motie van
afkeuring niet ineens een schouderklopje gaat worden.

En wat je voorwaarden betreft: kwee nie, ik zou als ik behoefte had aan
een verdere diskussie ook zo mijn voorwaarden stellen.
Sorry, Rein, gezien hoe diskussies met jou steevast verlopen zie ik
er geen heil in.
Bovendien hád ik er al genoeg van. Je kent mijn mening erover, en ik
jouw mening over mij. Laten we gewoon afspreken alleen op taalgebied
met elkaar in gesprek te gaan en elkaar dan een beetje positief te
benaderen. Dat zal toch moeten lukken?:)

Bakel

> [...]

> met elkaar in gesprek te gaan en elkaar dan een beetje positief te
> benaderen. Dat zal toch moeten lukken?:)

Mag ik die vraag ook beantwoorden?

h@wig

Pancho Sanza:
> h@wig <hedwig.d...@planet.nl> akanyora:

[...]
> Het is eigenlijk wel jammer, want ik was van plan die Instagram link
> in mijn .sig op te nemen en bij elke nieuw toegevoegde foto daar een
> melding van in nl.taal te posten. Maar daar zal ik nu maar van afzien.

Ja hallo zeg, we hebben maar één RuudH hoor.

> PS. Wat vind je van mijn kat? Is het niet een snoesje?

Die kat wel.

h@wig

Bakel:
Nee. Ik kan gedachtenlezen:)

Bakel

:)

Ruud Harmsen

Sat, 04 Mar 2023 00:48:35 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:

>Pancho Sanza:

>[...]
>
>Ja hallo zeg, we hebben maar één RuudH hoor.

Misschien ga ik Kotava leren en exclusief daarin schrijven, overal,
ook hier. Die taal heeft wel wat. Hier bijvoorbeeld een vertaling van
Anna Karenina:
http://www.europalingua.eu/wikikrenteem/Anna_Karenina_Pak01_Luz01
(Uitspraaktip: cip klinkt als ship, x als ch in Bach, j als in jouer,
y als in het Turks.)

Grammatica: https://www.kotava.org/en/Kotava_Grammar_v4.03_englava.pdf

--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

Ruud Harmsen

Sat, 04 Mar 2023 07:52:46 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
> [...]
>http://www.europalingua.eu/wikikrenteem/Anna_Karenina_Pak01_Luz01
>(Uitspraaktip: cip klinkt als ship, x als ch in Bach, j als in jouer,

ChatGPT erover:

RH:
Do you also know the language Kotava? It seems fascinating. Can you
even write in Kotava, maybe?

ChatGPT:
Yes, I am familiar with the constructed language Kotava. Although I do
not have native proficiency in Kotava, I can provide some basic
information and construct simple sentences in the language.

Kotava is a constructed language created by French linguist and
mathematician Staren Fetcey in the 1970s. It is a polysynthetic
language, meaning that words are composed of multiple morphemes that
convey meaning.

Here is an example sentence in Kotava: "Kotava jidada fensimara." This
sentence means "Kotava is an interesting language."

I hope this information is helpful. If you have any more questions,
feel free to ask!

RH:
Wat goed, wat knap van je! Ik doe het je niet na.

ChatGPT:
Dank je wel voor het compliment! Als taalmodel is het mijn taak om
informatie te verschaffen en te communiceren in verschillende talen,
dus ik probeer mijn best te doen om zo nauwkeurig mogelijk te zijn.
Als je nog vragen hebt of als er iets is wat ik voor je kan doen, laat
het me gerust weten.

Ruud Harmsen

Sat, 04 Mar 2023 00:30:39 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Ik vind het wel schattig dat jullie nog hierover door blijven gaan, en
zeker de inspanningen van Hedwig kan ik wel waarderen. Maar ik bemoei
me er verder niet mee, voor mij is dit een gepasseerd station. Ik zie
dus de kwestie als afgedaan en geëindigd.

Ondertussen hou ik me onledig met diverse zaken (dat jullie niet
denken, misschien heeft die man niks te doen, dat zou pas erg zijn):

1) Kotava (maar daar stop ik over een half uurtje weer mee, weet ik nu
al).

2) De relatieve merites van diverse grafische omgevingen die te
koppelen zijn aan Alpine Linux, zoals daar zijn KDE Plasma, Xfce,
LDQT, Gnome. Dit ter eventuele vervanging van Linux Mint, wat het
nadeel heeft dat ik uiterlijk voor april 2025 over moet op een nieuwe
versie, en als ik nu probeer 21.1 te installeren op de HP Pavilion die
ik daarvoor beschikbaar heb, lukt dat niet, waarschijnlijk door de
rare trucs die Hewlett Packard weer diep in hun systeem heeft
gebakken, waar ik al eerder tegenaanliep. Dus dan misschien ook niet,
een tijdbom. April 2025 is nog maar twee jaar. Ik hou niet van die
druk.

3) De diverse configuratiebestanden van bash, en hoe die te editen en
hoe die uitwerken voor loginshells en niet-loginshells. Een eerdere
oplossing die ik daarvoor bedacht had, blijkt niet helemaal goed.

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> [...]
> me er verder niet mee, voor mij is dit een gepasseerd station. Ik zie
> dus de kwestie als afgedaan en geëindigd.

Wat lul je dan?

Rein

h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wrote:
> Rein heeft ons zojuist aangekondigd :

[knip]

> Waarom zou ik jouw reactie op RH opnieuw moeten becommentarieren zonder
> in herhalingen te vallen? [...]

Een nieuw begin en herhalingen sluiten elkaar uit.

--
<

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

>Misschien ga ik Kotava leren en exclusief daarin schrijven, overal,
>ook hier. Die taal heeft wel wat.

Het zou pas écht leuk zijn als je hier in een taal met allerlei
hogere UTF-8 kriebeltjes, zoals Marathi, Urdu of Birmaans zou posten.

En wij ons maar afvragen wat je met al die vraagtekentjes bedoelt!

ပြီးတော့
အဲဒီမေးခွန်းတွေရဲ့
အမှတ်အသားတွေအားလုံးက
မင်းဘာကိုဆိုလိုသလဲဆိုတာကို
ငါတို့ အံ့သြနေကြတယ်။

--
潘乔

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Ik doelde op Instagram in het algemeen.

Zal ik dan maar een Facebook account nemen?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wabhala:

>Ja hallo zeg, we hebben maar één RuudH hoor.

En 1 Ruud is al meer dan genoeg, had je eraan willen toevoegen, wat
natuurlijk helemaal waar is.

>Die kat wel.

laat ik vooropstellen dat alle afgebeelde spinnen snoesjes zijn,
behalve mijn niet gefotografeerde Arizona Blonde, want dat is een
scheetje.

Achter het dikke meisje op de tweede foto gaat trouwens een tragische
geschiedenis schuil. Zie:
https://ew.com/tv/gina-krasley-dead-my-600-lb-life-alum-dies-30/

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen wabhala:

> [...]
>denken, misschien heeft die man niks te doen, dat zou pas erg zijn):

>1) Kotava (maar daar stop ik over een half uurtje weer mee, weet ik nu

Al die opwinding was dus voor niets. :-(

> [...]
>gebakken, waar ik al eerder tegenaanliep. Dus dan misschien ook niet,
>een tijdbom. April 2025 is nog maar twee jaar. Ik hou niet van die

Heel goed. Men kan niet vroeg genoeg met dat soort voorbereidingen
beginnen. Twee jaar vind ik eigenlijk al aan de krappe kant voor een
verhuizing van dergelijke proporties op een HP met rare trucs.

Misschien eerst maar eens je terdege inlezen in de problematiek, met
behulp van Google ofzo.

>3) De diverse configuratiebestanden van bash, en hoe die te editen en
>hoe die uitwerken voor loginshells en niet-loginshells. Een eerdere
>oplossing die ik daarvoor bedacht had, blijkt niet helemaal goed.

Jeetje! Wat heb jij toch een boeiend leven!

--
Pancho

h@wig

Pancho Sanza plaatste dit op zijn scherm :
> U-h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wabhala:

> En 1 Ruud is al meer dan genoeg, had je eraan willen toevoegen, wat
> natuurlijk helemaal waar is.

Ruud is zo uniek, die moet je niet proberen te overtroeven. Nognie
misschien.

> laat ik vooropstellen dat alle afgebeelde spinnen snoesjes zijn,
> behalve mijn niet gefotografeerde Arizona Blonde, want dat is een
> scheetje.

Klinkt wel een beetje als een dom, niet zo fris riekend blondje. .
Maar vertel eens. Jouw kat kan spinnen, maar kunnen die spinnen ook
katten?

> Achter het dikke meisje op de tweede foto gaat trouwens een tragische
> geschiedenis schuil. Zie:
> https://ew.com/tv/gina-krasley-dead-my-600-lb-life-alum-dies-30/

Ik durfde er niks van te zeggen want misschien was het een bekende van
je.
Zo zie je maar waar 'verbal abuse' toe kan leiden. En dan lees ik ook
nog dat ze een vrouw had van zes jaar. Maar dat zal wel aan mijn
gebrekkige kennis van het Amerikaans leggen.

Ruud Harmsen via Google Groups <google@rudhar.com>

On Saturday, March 4, 2023 at 2:32:57 PM UTC+1, Pancho Sanza wrote:
> Misschien eerst maar eens je terdege inlezen in de problematiek, met
> behulp van Google ofzo.

Je dacht dat ik dat niet al gedaan had?

> Jeetje! Wat heb jij toch een boeiend leven!

Dat zeg ik! Je moet er zelf wat van maken, nietwaar, en dat gaat mij goed
af, al zeg ik het zelf.

On Saturday, March 4, 2023 at 3:39:49 PM UTC+1, h@wig wrote:
> Zo zie je maar waar 'verbal abuse' toe kan leiden. En dan lees ik ook
> nog dat ze een vrouw had van zes jaar. Maar dat zal wel aan mijn
> gebrekkige kennis van het Amerikaans leggen.

Ja, "her wife of six years," betekent "de vrouw waar ze al zes jaar mee
was. Wist ik, doordat ik het al eerder was tegengekomen.

Die andere betekenis zou zijn "her six year old wife" of "her wife aged
six", en dergelijke. Ja ja, dat Engels een makkelijke taal zou zijn, is
toch echt een misverstand.

Ruud Harmsen via Google Groups <google@rudhar.com>

Voor Marathi en soortgelijke Indische schriften heb ik wel een programmaatje
zodat ik er Interlingua in kan schrijven, en Engels en Nederlands:
https://rudhar.com/lingtics/intrlnga/scrptura/ina-Deva.c.htm

O nee, Marathi zit er nog niet bij, maar zou gemakkelijk toe te voegen zijn.
Al die schriften daar zijn verwant, gebaseerd op Brahmaans, en dat uiteindelijk
weer op het Fenicisch, zoals bijna alle schriften, bevalve Armeens, Georgisch,
en Chinees/Japans.

Urdu is een variant van Arabisch, dat ondersteun ik niet, te onhandig voor dit
doel. Hebreeuws/Jiddisj heb ik wel. Birmaans weet ik niet, maar is vermoedelijk
ook op Brahmaanse basis.

Pancho Sanza

U-h@wig <hedwig.d...@planet.nl> wabhala:

>Klinkt wel een beetje als een dom, niet zo fris riekend blondje. .

Die namen, zoals "Green Bottle Blue", "Salmon Pink Birdeater" en
"Arizona Blonde" hebben we aan onze Amerikaanse collega's te danken.
Wat deels te verklaren is omdat Engels sprekenden vaak niet zo goed
zijn in het uitspreken van wetenschappelijke namen.

>Maar vertel eens. Jouw kat kan spinnen, maar kunnen die spinnen ook
>katten?

Nog niet, maar ik ben bezig ze het te leren!

>Ik durfde er niks van te zeggen want misschien was het een bekende van
>je.

Die arme Gina was een der deelneemsters aan het Amerikaanse teevee
serie "My 600 lb Life"; een deelneemster die uitblonk in naiviteit en
onnozelheid. Ik moest erg lachen toen ik die aflevering voor het eerst
zag. Eerst kwam Gina zelf in beeld, een afhaalmaaltijd naar binnen
proppend op de bank, toen Beth, haar vrouw, die ik op minstens 150 kg
schatte, daarna kwam haar moeder aanwaggelen, ruim 200 kg schoon aan
de haak, en als klap op de vuurpijl kwamen haar zus en zwager op
bezoek, beiden eveneens ruimschoots lijdend aan overgewicht.

En maar junkfood eten, dat stel.

>Zo zie je maar waar 'verbal abuse' toe kan leiden. En dan lees ik ook
>nog dat ze een vrouw had van zes jaar. Maar dat zal wel aan mijn
>gebrekkige kennis van het Amerikaans leggen.

Beth, de vrouw van Gina, lijkt op Billy Turf. Ken je die?

--
Pancho

Pancho Sanza

U-Ruud Harmsen via Google Groups <goo...@rudhar.com> wabhala:

>Je dacht dat ik dat niet al gedaan had?

Ik zou denken dat als je dat gedaan had, je ondertussen wel zou weten
waar de struikelblokken liggen.

Een stoplicht springt op rood
Een stoplicht spring op groen
In 't schone Nieuwegein
is altijd wat te doen

--
Pancho

Bakel

Pancho Sanza <span...@gmail.com> wrote:

> [...]

Erik de Jong van Spinvis (mijn parafrase): Het is helemaal niet erg om
in Nieuwegein te wonen, want uiteindelijk wonen we allemaal in ons
hoofd.

Ruud Harmsen

Sat, 04 Mar 2023 18:51:47 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:
Daar woon ik niet meer. Soms kom ik er weer langs en erger me:
https://rudhar.com/traffic/grnglfnl.htm

Bakel

Waaraan?

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 05:45:01 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Hij woonde (woont nog, denk ik) op ongeveer 500 meter van mijn huis,
ontdekte ik pas ongeveer in de tijd dat we uit die plaats verhuisden.
Ik dacht altijd in een wijk veel noordelijker, hoe ik daarbij kwam
weet ik niet.

Ik heb hem nooit persoonlijk gesproken, wel een keer een concert
bijgewoond in het (inmiddels afgebroken) theater in zijn en mijn
thuisstad. Dat was erg goed. Met o.a. een (Vlaamse?) celliste die er
zelf niet bij was, maar op videoschermen meespeelde.

Bakel

joh

zure ouwe man

Ruud Harmsen

Sat, 04 Mar 2023 22:03:48 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:

>Sun, 05 Mar 2023 05:45:01 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
>
>Hij woonde (woont nog, denk ik) op ongeveer 500 meter van mijn huis,

800 meter, om preciezer te zijn, blijkt. Grappige naam heeft hij aan
zijn huis gegeven!

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 08:10:36 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

><https://www.saartjevancamp.info/>

Juist, die was het.

Bakel

Het Spinnenweb?

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 08:02:19 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Zie aldaar. En je noemde ze zelf al, o nee dat was Sanzo Panza.

Ruud Harmsen

Sat, 4 Mar 2023 13:11:48 -0800 (PST): joh <josh...@gmail.com>
scribeva:
Valt erg mee. https://rudhar.com/about/zuurprnl.htm

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 08:15:13 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Nee. Iemand daar doet of deed ook aan websitecreatie voor
collega-artiesten. Meer zeg ik niet, ivm privacyredebeb.

Bakel

Maar dan moet ik helemaal naar Nieuwegein.

Bakel

Ja, als ik weet waar hij woont, ga ik hem stalken.

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 08:28:15 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Dat bedoel ik. Zo ben jij. En met fakkels voor de deur.

Maar serieus: dit is een openbaar medium. En doxing is bijna strafbaar
gesteld.

Ruud Harmsen

Sun, 05 Mar 2023 08:27:23 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:

>Maar dan moet ik helemaal naar Nieuwegein.

Nee, hoor. Bovendien zijn stalkers daar niet welkom. Weet ik uit
ervaring.

(Zo, hier kan Rein vast wel wat mee, hoor je hem later nog over.)

On Sunday, March 5, 2023 at 7:45:51 AM UTC+1, Ruud Harmsen wrote:
> [...]
> ervaring.
>
> (Zo, hier kan Rein vast wel wat mee, hoor je hem /

jaren

>/ later nog over.)

Bakel

Het kan dus nog net!

Bakel

Alles wat u zegt, kan tegen u gebruikt worden.

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

>Erik de Jong van Spinvis (mijn parafrase): Het is helemaal niet erg om
>in Nieuwegein te wonen, want uiteindelijk wonen we allemaal in ons
>hoofd.

Ik heb even gespiekt op rudhar.com (jaja, ik weet het) en weet nu dat
Ruud's huidige woonplaats met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk-
heid IJsselstein moet zijn (correct me if I'm wrong). Wat natuurlijk
op exact hetzelfde neerkomt, want al die middelgrote, voornamelijk uit
woonwijken bestaande steden(*) zijn klonen van elkaar.

Wel leuk voor Ruud dat hij zo dicht bij Spinvis woont, al weet ik dan
weer niet waaróm ik dat leuk vind.

(*) Nieuwegein, IJsselstein, Purmerend, Hoofddorp, Zoetermeer, Almere,
allemaal 1 pot nat.)

--
Pancho

Bakel

> [...]

> weer niet waaróm ik dat leuk vind.
>
> (*) Nieuwegein, IJsselstein, Purmerend, Hoofddorp, Zoetermeer, Almere,

Volgens mij ben ik nog nooit in Nieuwegein of IJsselstein geweest. Het
verraderlijke is alleen dat ik het me niet zou kunnen herinneren als
ik er wel geweest was. Dat is wel een beetje een vooroordeel want ik
ben er nog nooit geweest.

Pancho Sanza

U-Bakel wabhala:

> [...]
>verraderlijke is alleen dat ik het me niet zou kunnen herinneren als
>ik er wel geweest was. Dat is wel een beetje een vooroordeel want ik

Al die plaatsen zijn volledig uitwisselbaar. Een doorlopende weg er
door- of omheen, met op regelmatige afstanden rotondes of kruispunten
met stoplichten. Daar kun dan je afslaan richting woonerf, een doolhof
met overal doodlopende stukken, waarin ik mij zonder routeplanner niet
durf te begeven. En al die woonerven hebben ook slechts 1 in- zowel
als uitgang.

Overal ziet het er exact hetzelfde uit. Alle in de woonwijk gelegen
winkelcentra hebben dezelfde winkels; een AH, een Etos, een Kruidvat
een Hans Anders en soms een Hema, een Blokker of een Chinees restau-
rant. Ik denk dat het voor de bewonenden wel prettig vertoeven is, met
veel groen en zonder voortrazend verkeer in de straat, maar het is wel
totale eenheidsworst.

Stel je Ruud in zo'n wijk voor, met Spinvis op 500 meter afstand in
een aangrenzend woonerf.

--
Pancho
It is loading more messages.