Naast

Pancho Sanza

"Een 24-jarige man uit Boskoop is veroordeeld tot drie jaar cel voor het
veroorzaken van een ongeluk waarbij een 20-jarige vrouw uit Alphen aan
den Rijn om het leven kwam.

[Knip]

Naast de gevangenisstraf, mag A. vijf jaar niet achter het stuur
zitten."

https://nos.nl/artikel/2453304-drie-jaar-cel-voor-doodrijden-vrouw-in-alphen-aan-den-rijn

Nou vraag ik mij af: geldt die vijf jaar rijontzegging nu gelijktijdig
met de gevangenisstraf of daaropvolgend?

Het woordje "naast" doet namelijk vermoeden dat hij beide straffen
tegelijkertijd moet uitzitten.

Hoe denkt het nl.taal panel hierover? Is hier sprake van slordig
taalgebruik of moet het kunnen, ondanks de dubbelzinnigheid van "naast".

Hopelijk is dit voldoende on topic voor de zwarte kousen sectie van dit
nieuwsgroepje.

--
Pancho

joh

zwartekousensectie

> --
> Pancho

Ruud Harmsen

Mon, 21 Nov 2022 19:09:37 +0100: Pancho Sanza <span...@gmail.com>
scribeva:

> [...]
>
>Hoe denkt het nl.taal panel hierover? Is hier sprake van slordig
>taalgebruik of moet het kunnen, ondanks de dubbelzinnigheid van "naast".

Uit het vonnis zelf wordt me dit ook niet duidelijk:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Den-Haag/Nieuws/Paginas/Drie-jaar-gevangenisstraf-voor-dodelijk-ongeval-in-Alphen-aan-den-Rijn.aspx
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2022:12346
Punt 8.

'n Gannefkerel

Tegelijk. Want die drie jaar zijn geen drie jaar. Proefverlof. Vrij voor
een trouwfeestje, aftrek van voorarrest, jaar korting wegens goed gedrag

'n Gannefkerel
"Romance @ short notice was her specialty" [H. H. Munro]

Ruud Harmsen

Mon, 21 Nov 2022 19:41:31 +0100: Ruud Harmsen <r...@rudhar.com>
scribeva:
Ik heb de vraag maar eens voorgelegd aan een mij bekende
rechtbankjournalist:
https://twitter.com/rudharcom/status/1594953939379707905

Bakel

Ruud Harmsen <r...@rudhar.com> wrote:

> [...]
> scribeva:

> Ik heb de vraag maar eens voorgelegd aan een mij bekende

En wat zei die?

Ruud Harmsen

Tue, 22 Nov 2022 20:59:40 +1100: Bakel <Ba...@vanb.invalid> scribeva:
Nog niks, tot nu toe.
--
Ruud Harmsen, http://rudhar.com

h@wig

Ruud Harmsen:
[..]

VD: "Naast 3: onmiddellijk volgend op".
"De rijontzegging van vijf jaar is de maximale duur voor iemand die
niet eerder een rijontzegging heeft gehad en gaat in na de
gevangenisstraf" staat er in de laatste regel.

Izak van Langevelde

Mja, da's inderdaad niet duidelijk ;o)

--
Grinnikend door het leven...

h@wig

Izak van Langevelde:
Het zal afhangen van een eerdere rijontzegging. Als hij in de bak zit
kan hij zowiezo niet rijden lijkt me.

Ruud Harmsen

Tue, 22 Nov 2022 12:06:12 +0100: h@wig <hedwig.d...@planet.nl>
scribeva:
Aha, goed gespot. Had ik niet gezien, doordat ik meteen doorklikte
naar het vonnis zelf.