Talentcentrum Beachvolleybal gaat van start!

Peter van Tarel

Onderstaande tekst komt uit een persberiht dat deze week is uitgekomen.

Start Talentencentrum Beachvolleybal

Zondag 6 mei 2001, 10.00 uur tot 18.00 uur
Zwembad de Paasbergen
Anserpad 6 te Dwingeloo

Sinds 1996 is beachvolleybal een erkende Olympische sport en neemt het,
wereldwijd, in populariteit toe. Nu hebben een aantal mensen binnen de
noordelijke (beach)volleybalwereld het initiatief genomen om te komen tot
het eerste Talentencentrum Beachvolleybal in Nederland. Dit initiatief wordt
mede ondersteund door de NeVoBo regio NoordOost en het Olympisch Steunpunt
Noord Nederland (OSNN).

Binnen het beachvolleybal is geen enkele structuur op het gebied van
talentontwikkeling. Dit talentencentrum is de eerste opleiding met
professionele training en begeleiding op het gebied van beachvolleybal.

Doel van dit initiatief is de komende jaren de resultaten terug te zien bij
de Nederlandse Kampioenschappen, maar ook bij de Europese Jeugd en Junioren
Kampioenschappen, alsmede het Wereldkampioenschap tot 21 jaar. Over 8 jaar
moeten de resultaten op Olympisch niveau zichtbaar zijn. Om resultaat te
boeken op deze kampioenschappen zal het talentencentrum actief zijn van mei
t/m juli. Naast de 10 trainingen biedt het talentencentrum de deelnemende
talenten een trainingskamp, onderlinge toernooien en begeleiding naar
landelijke toernooien aan.

De eerste training van het Talentencentrum is een selectietraining en vindt
plaats op zondag 6 mei a.s. te Dwingeloo alwaar een speciale accommodatie
voor beachvolleybal is gerealiseerd. De deelnemers aan deze selectietraining
komen uit de volleybaldistricten IJssel-Wadden en Noord-Oost (in grote
lijnen Groningen, Friesland, Drenthe en de kop van Overijssel).
In elke leeftijdscategorie (jongens/meisjes A-TOP en jongens/meisjes A)
zullen 16 spelers geselecteerd worden die de week daarop starten met hun
wekelijkse trainingen. Deze vinden 10 achtereenvolgende zondagen plaats in
Dwingeloo.

Dylan Verheul

On Fri, 4 May 2001 09:36:24 +0200, "Peter van Tarel"
<vant...@home.nl> wrote:

> [...]
>talentontwikkeling. Dit talentencentrum is de eerste opleiding met
>professionele training en begeleiding op het gebied van beachvolleybal.

8< rest geknipt >8

Er zijn in regio Holland toch al beachtrainingen voor talentvolle
jeugd, of ben ik nu in de war?

Life would be much easier if I had the source code.

Pirovano

Je hebt gelijk, dit jaar al voor de tweede maal!!

"Dylan Verheul" <ne...@dyve.net> schreef in bericht

Peter van Tarel

Dylan Verheul <ne...@dyve.net> wrote in message
> [...]

Klopt, alleen er is een wezenlijk verschil. Het bovenstaand talentcentrum
heeft als doelstelling om jeugd op te leiden tot EK, WK en O.S. Er wordt
gewerkt met slechts 8 kinderen in elke categorie. In totaal zijn dat er 32.
Die talenten komen uit Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.
Zij trainen 10 keer deze zomer, hebben ook een trainingsweek en worden
opgegeven voor Dubbel A (zoals dat vorig jaar nog heette).

Het grote verschil is dat er hier met een nog selectere groep gewerkt wordt.
Bovendien is er wezenlijk verschil tussen talenten in het zand en in de
zaal. Er wordt dus niet per definitie gewerkt met talenten van de NVS. Er
zullen ongetwijfeld betere kinderen zijn die misschien te klein zijn voor in
de zaal.

Er wordt training gegeven door Hans Derks (heeft op dit gebied inmiddels
diverse internationale succes geboekt), Nermin Cosovic (werkt al enige jaren
met Hans samen en heeft licentie Beachvolleybaltrainer) en Jouke Benes
(mede-auteut van het enige beachvolleybalboek in Nederland).

Tenslotte is het talentencentrum geen initiatief van de NeVoBo. Het is een
gezamenlijk project van particulieren, NOC*NSF, TVN en de NeVoBo.

Peter

Dylan Verheul

On Fri, 4 May 2001 12:36:11 +0200, "Peter van Tarel"
<vant...@home.nl> wrote:

> [...]

>Zij trainen 10 keer deze zomer, hebben ook een trainingsweek en worden
>opgegeven voor Dubbel A (zoals dat vorig jaar nog heette).

OK, duidelijk. Ik weet ook niet precies wat het initiatief in Holland
inhoudt, maar een van mijn speelsters is erbij betrokken, dus ik vond
het een beetje vreemd staan dat dit het "eerste initiatief" zou zijn.

> [...]
>zullen ongetwijfeld betere kinderen zijn die misschien te klein zijn voor in

Wordt er dan in Holland wel met enkel NVS-kinderen gewerkt?

> [...]
>met Hans samen en heeft licentie Beachvolleybaltrainer) en Jouke Benes
>(mede-auteut van het enige beachvolleybalboek in Nederland).

Grapppig, ik had het met Jouke nog over beachvolleybal (met name het
feit dat ik in de zomer lekker vakantie hou en alleen af en toe naar
beachvolleybal kijk). Hij zei toen trouwens ook dat hij deze groep wel
eens las.

>Tenslotte is het talentencentrum geen initiatief van de NeVoBo. Het is een
>gezamenlijk project van particulieren, NOC*NSF, TVN en de NeVoBo.

Veel succes ermme, leuk om te zien dat er initiatieven van buiten de
bond ook door de bond ondersteund worden. Laat eens horen wat de
ervaringen zijn.

Pirovano

De beachselectie van de regio Holland loopt nu voor het tweede seizoen. Er
werd inderdaad niet direct opgeleid voor Europese Kampioenschappen, WK en
OS. Wel gaat het om 10 trainingen (7 indoor en 3 outdoor) en wordt er bij
een aantal grote toernooien in Noord Holland gespeeld om een ranking,
waarbij de beste teams uiteindelijk naar de NK gaan.

Het 'vreemde' aan de selectie is wel dat de kinderen van de NVS juist niet
aan de selectie kunnen meedoen, omdat deze begint als de NVS trainingen nog
aan de gang zijn. De geselecteerde kinderen komen voornamelijk uit de
rayonselecties. Wel valt volgens betrokken trainers te merken dat de
beachselectie bijna populairder aan het worden is dan de NVS, wat ertoe zou
kunnen gaan leiden dat NVS-talenten stoppen bij de NVS om aan de (leukere?)
beachtrainingen deel te kunnen nemen.

Om (in de toekomst) over voldoende beachtrainers te beschikken is in de
regio Holland nu de beachvolleybal trainerscursus aan de gang (waar ik
deelnemer aan ben) olv Casper Groenhuijzen en Michel Evereart.

abe meininger

Gezonde concurrentie is nooit weg, vind ik. Als beachvolleybal populairder
wordt dan zaalvolleybal dan is dat voor de zaaltrainers een uitdaging om het
zelf beter te doen.
Het merkwaardige is m.i. bij het beachvolleybal dat de deelnemers uit de
clubs komen die zaalvolleybal spelen. Of zijn er ook al aparte
beachvolleybalclubs? En bestaan er beachafdelingen binnen
volleybalverenigingen?
Wordt er in Nederland een kompetitie georganiseerd? Of zijn het vooral de
bekende beachcircuits die in de zomerperiode veel zaalvolleyballers
aantrekken? Hier wordt m.i. vooral aan meegedaan voor de "fun" en de soms
aantrekkelijke prijzen die er zijn te winnen.
Als het gaat om een initiatief van NOC NSF en NeVoBo gericht op
talentontwikkeling dan moet het uiteindelijke doel wel zijn het ontwikkelen
van talent voor het behalen van Olympische medailles op termijn. Uit de
ervaring van het zaalvolleybal weten we dat het dan een must is veel te
kunnen spelen tegen de absolute wereldtop. Alleen maar trainen en 's zomers
meedoen aan de nationale of Europese beachcircuits is dan volstrekt
onvoldoende. Het Nederlandse beachvolleybal moet eerst nog op topniveau
gebracht worden. Laat de Nederlandse toppers enkele jaren full-time samen
trainen of "sparren" met enkele wereldtoppers. Dan vliegt het nivo omhoog.
Vergelijk het met de investeringen die bijvoorbeeld indertijd Bettine
Vriesekoop heeft gedaan in het tafeltennis (lange stages in China etc.).
Ook het aantrekken van een toptrainer of het uitnodigen van toppers naar
Nederland kan helpen. Verder natuurlijk (internationale) scholing van de
beachtrainers. Ik hoop dat eea zijn vruchten gaat afwerpen. Het begin is er
in ieder geval.

AM

Pirovano <piro...@wanadoo.nl> wrote in message

Pieter Jan Leeuwerink

Geheel mee eens Abe,

Pieter Jan

abe meininger <mein...@tip.nl> schreef in berichtnieuws
9d1rt8$h90$1...@nereid.worldonline.nl...

Pieter Jan Leeuwerink

Peter van Tarel <vant...@home.nl> schreef in berichtnieuws
98896380...@cache.news.support.nl...

> [...]
wordt
> mede ondersteund door de NeVoBo regio NoordOost en het Olympisch Steunpunt

Zoals gewoonlijk reageren wij Nederlanders weer wat laat.

> [...]

> t/m juli. Naast de 10 trainingen biedt het talentencentrum de deelnemende
> talenten een trainingskamp, onderlinge toernooien en begeleiding naar

Arme spelers, hoe moeten die het ooit winnen van mensen die letterlijk op
het
strand zijn geboren en elke dag trainen ??

Wellicht bestaat er een pilletje dat ze met 10 traininen per jaar (dus 80 in
8 jaar)
een olympische medaille kunnen halen. Moeten ze wel 20 uur per dag trainen
denk ik,
want dan kom je uit op 80 x 20 uur = 1600 trainingsuren. Is wel wat minder
dan de
trainingsuren die er staan voor (naar men zegt) indoor sport, wat er
ongeveer 10.000
zouden moeten (volgens kenners die het al gedaan hebben; oh ja ??) zijn
alvorens de kans aanwezig
is om een medaille te winnen. 10.000 = (10 jr) X (20 uur per week) X (50
weken per jaar).

Maar ja, ik heb dan ook geen verstand van beach volleybal, dus ik zal er
naast zitten.

> [...]
> wekelijkse trainingen. Deze vinden 10 achtereenvolgende zondagen plaats in

Oh ja, het is in ieder geval een begin.....
Beter dan helemaal niets (hoewel ik het hier niet mee eens ben, maar ja)

Zo dat was weer lekker negatief (ik zeg het zelf maar vast).

Volleyballend Nederland geeft wederom weer eens blijk van een mooi
compromis,
we moeten iets doen, maar...... het moet wel gezellig blijven.

ZOALS MET ALLES BLIJFT MIJN STELLING:

JE DOET HET 100% OF JE DOET HET NIET !!

Een chirurg kan ook niet een BEETJE chirurg zijn en denken, ach vandaag ging
het
niet zo lekker, maar ja het was wel gezellig in de OK.

Nou ik lees de reacties wel.

Sterkte allemaal.

Pieter Jan

Peter van Tarel

"Pieter Jan Leeuwerink" <piete...@zonnet.nl> schreef in bericht

> Zoals gewoonlijk reageren wij Nederlanders weer wat laat.

Klopt. Maar ik ben blij dat we in ieder geval nog reageren. Blijkbaar zijn
er nog tal van mensen die beachvolleybal helemaal niet zien zitten en dus
maar niets doen.

Ik kan alleen maar verwijzen naar de reeds geboekte resultaten. Kijk naar de
gebroeders Rademaker. Trainen slechts 3 jaar op beachvolleybal en worden 2e
op het EK. In Dwingeloo is in 1997 onder de naam Drenthe Beach gestart met
een eenvoudige opleiding van talenten. Dit heeft tot nu toe de volgende
resultaten opgeleverd:
---------NK jeugdkampioen (jongens) 1999, 2000
---------NK jeugdkampioen (meisjes) 1997,1998,1999,2000
---------EK zilver (jongens) 2000
---------EK plaats 7(meisjes) 1999
---------NK plaats 5 (dames senioren) 1999
Met name de zilveren medaille van de broers Rademaker tijdens het sterk
bezette toernooi in Nurnberg (Duitsland) maakte veel indruk. Zij worden
beschouwd als potentiële wereldtoppers. In 1999 kreeg het koppel Veldhuizen/
Schans dezelfde kwalificatie. Marian Schans heeft echter in 2000 meegedraaid
met het indoor nationale team. In 2001 heeft ze toch gekozen voor
beachvolleybal.

Er is in Nederland nog niets gedaan met beachvolleybal. Degenen die nu tot
de top van Nederland behoren hebben alles zelf moeten doen, zichzelf moeten
scholen. Bovendien zijn ze op late leeftijd begonnen. Kansen genoeg dus.

En dan de vergelijking met de NVS en Oranje. Ook daar wordt slechts
getraind. Weliswaar 20 keer maar met grotere groepen. Hier wordt getraind
met 8 personen, dus veel individuele begeleiding. Niet om de NVS af te
kraken hoor, maar om even het verschil aan te geven.

> [...]
ging
> het
> niet zo lekker, maar ja het was wel gezellig in de OK.

En dus? Helemaal niet beginnen? Dus weer stilstaan, zoals de laatste jaren
op indoorgebied?

Peter

Bjorn Peijnenburg

Ik vind dat hier vrij negatief gereageerd wordt op het beachvolleybal in
zijn algemeenheid. De sport was op de O.S. de meest populaire sport om naar
te kijken en dat wil denk ik ook wel wat zeggen.

Daarnaast heb ik drie jaar lang intensief met de gezusters Kadijk getraind
en die moesten alles zelf oplossen. Ik neem aan dat dat bij een indoorteam
niet het geval is. Daar ga je trainen en is alles geregeld.

Ik vind het een goed initiatief en hoop dan ook van harte dat de sport
hiermee wat meer impact krijgt bij het altijd kritische en vrij luie
Nederlandse volk.

Het zal misschien wel niet resulteren in een medaille over 8 jaar, maar dat
zie ik de indoorploeg ook niet doen dan. Kijkende naar de progressie van die
groep........ Ach ja het is altijd makkelijk als je aan wal staat.

Zet hem op....Mijn zegen heb je.....

Bjorn Peijnenburg (NK Beachvolleybal 1999)

Mijn steun hebben jullie.
Peter van Tarel <vant...@home.nl> wrote in message

Peter van Tarel

"Bjorn Peijnenburg" <b.pijn...@home.nl> schreef in bericht

> [...]
> groep........ Ach ja het is altijd makkelijk als je aan wal staat.
>
> Zet hem op....Mijn zegen heb je.....
>
> Bjorn Peijnenburg (NK Beachvolleybal 1999)

Dat Debora Kadijk hiermee instemd blijkt wel uit het feit dat zij heeft
helpen selecteren afgelopen zondag. Het centrum is gelukkig gestart en we
zien vanzelf wel wat de resultaten zijn.

Peter

Anouk en Hans

Ja, we zijn gestart met het Talentencentrum Beachvolleybal en de eerste
tekenen zijn zeer positief. Tevoren was er een groep kandidaten gescout,
zodat de selectietraining een echte opgaaf werd. Alleen spelers die
werkelijk iets zouden kunnen gaan bereiken op het strand. Met name bij de
meiden stond er een grote kwalitatief sterke groep. Bij de jongens was de
kwantiteit minder (waar heb ik dat meer gehoord) maar de kwaliteit goed.
Onder de meiden (we hebben het over de leeftijd tot plm. 19 jaar) spelen 2
eredivisionisten en vele 1e divisionisten. Opvallend is dat 95% van de
selectie vwo of HBO doet. Toch een verschilletje tussen zaal en beach. Bij
de meiden zitten er maar liefst 6 met Masters-ervaring, 6 ex Nederlands
Kampioenen Jeugd en het officiële Nationale B-team. Inderdaad was Debora
Kadijk, nederlands meest succesvolle beachvolleyspeler en mijns inziens de
meest deskundige, aanwezig, én zeer te spreken over het nivo. Bij de jongens
ook 2 eredivisionisten, wat 1e en 2e divisiespelers. Hier ook Nederlands
Kampioenen, het Nationale B-team bij de heren en medaillewinnaars op het
E.K. Jeugd. We praten over absolute TOP !

Inderdaad is er een gelijksoortig initiatief in Amsterdam. Dat is alleen een
goede zaak. Het streven is, dat er uiteindelijk 4 dergelijke talentencentra
in Nederland gaan ontstaan. Die talentencentra moeten goed aansluiten/
overleggen met de NVS. 2 van de trainers aan ons talentencentrum zijn ook
trainers aan de NVS; dus overleggen is een discussie met jezelf. Da's okay.
Maar, afstemming wordt belangrijk. Ons inziens moet die 'plm. 1 mei' datum
een schakelpunt worden. De NVS-jes vallen uiteen in het geselecteerde team
en geselecteerde beachers. Soms zal er gekozen moeten worden, soms is de
keus duidelijk. Mijn ervaring op dit moment is dat een aantal geschikte
spelers die laatste jaar A zijn, en zien dat het ('het
indoor-selectie-gebeuren') na half juni voorbij is, toekomst zien in het
talentencentrum. Dit moet vloeibaar gaan verlopen. Zaal en beach moeten
elkaar ondersteunen. We gaan elkaar namelijk nodig hebben. In 2000 schreef
ik in een praatstukje in deze nieuwsgroep dat in 2015 beachvolley groter is
dan zaal. Dat is geen hypothese. Dat is wetenschappelijk onderbouwd. Daar
moeten we tijdig op anticiperen. we zijn natuurlijk al wat laat. Maar, laten
we beginnen met voordelen zien. Neem bv. de duitse selectie. Wel geplaatst
en deelnemer in Sydney, op het moment dat ze een aantal ervaren rotten weer
van het strand hadden gehaald. Neem Rebecca Kadijk die na een aantal jaren
beach zo het Nederlands Zaalteam in kon. En, als Debora zich indoor zou
laten zien, zou ze een sensatie in de nederlandse competitie zijn. Ik ken
nog een leuke 1e divisionist....
Denk aan Brevok zo'n 6 jaar terug waar ze een hele ploeg beachers in een
team hadden gezet en Everaert, vd Kuip cs tot op het einde meespeelden om
het kampioenschap.
Het zal niet lang duren dat de stroom van het strand naar de zaal net zo'n
vaart loopt als andersom. Dat geeft kansen., We weten, indoor, toch niet zo
goed hoe we aan de talenten moeten komen. Moesten we niet, volgens Goedkoop
bij de Albert Heyn gaan selecteren. In de toekomst zal blijken dat
beachvolley een veel betere instroom, maar inderdaad, een veel minder
formele instroom zal geven. Het is aan de Nevobo deze instroom te
formaliseren, waarbij ik wel hoop dat ze niet gaan overformaliseren. Ruim
een jaar bestaat de eerste echte onafhankelijke beachvolleybalvereniging,
Drenthe Beach, en het is hen nog niet gelukt officieel ingeschreven te
geraken bij de Nevobo.

Ik zou graag op iedereen willen reageren. Ik ben persoonlijk wel een
beach-adept. Dat komt omdat ik ervaren heb dat beachen zo veel complexer,
intenser is dan zaal. Veel meer impact en strategische mogelijkheden. Een
beacher is een pluriforme atleet, die zoveel vaardigheden moet combineren,
dat de één soms de andere in de weg staat. Beachers 'tune' je, die kan je
nauwelijks trainen. Of, sterker, een beacher kan vooral zichzelf trainen,
want je moet het zelf doen. Beachvolleybal is een individuele sport; waarbij
je verantwoordelijk bent voor je eigen beslissingen. Ik noemde in het begin
de gemiddelde opleiding. Die is niet voor niets heel hoog.

Dit is de eerste keer dat een 'beachvolleybalonderwerp' zoveel discussie,
met zoveel 'namen' oplevert. Een teken aan de wand. Het komt ... !!!

Hans Derks.

Peter van Tarel <vant...@home.nl> schreef in berichtnieuws

OBzJ6.99610$Uo2.2...@zwoll1.home.nl...

Dylan Verheul

On Wed, 9 May 2001 08:34:40 +0200, "Anouk en Hans"
<a.zi...@planet.nl> wrote:

8< knip >8

> [...]
>je verantwoordelijk bent voor je eigen beslissingen. Ik noemde in het begin
>de gemiddelde opleiding. Die is niet voor niets heel hoog.

Een flink aantal beachers in je zaalteam is in ieder geval een
verrijking, dat heb ik inmiddels ervaren. Ook het opleidingsniveau
herken ik.

>Dit is de eerste keer dat een 'beachvolleybalonderwerp' zoveel discussie,
>met zoveel 'namen' oplevert. Een teken aan de wand. Het komt ... !!!

Hans, Jouke, en alle andere betrokkenen, van harte gefeliciteerd met
deze goede start. Hou ons op de hoogte. Ik moet constateren dat het
ook met de groep goed blijft gaan.

Pieter Jan Leeuwerink

Begrijp me goed, ik vind het een goed initiatief, dat staat buiten kijf....

Mijn bezwaar en wellicht (wat) negatieve houding bestaat uit het feit dat
er (weer eens) half wordt begonnen, er worden allerlei compromissen
gemaakt, terwijl aan de andere kant wel wordt geroepen "Het is de bedoeling
een medaille te halen over 8 jaar" (met 10 keer trainen beginnen staat hier
ABSOLUUT NIET mee in verhouding.

Ik weet het het is altijd een geld kwestie, er is niet genoeg (denkt men),
dus
doen we een compromis, we gaan wel minder doen, laten we alvast maar
starten, en presteren, dan komen de sponsoren wel......

Het zelfde gebeurt in het indoor volleybal hoor, maak je niet
ongerust.......
Neem het Basket bal (heb ik al eens genoemd), die hebben 6 of 7 clubs met
meer dan fl. 1.600.000,- budget !!!!
De top 3 heeft mer budget dan de HELE eredivisie heren !!!!!!!!!

Dit komt naar mijn idee door de "compromis gedachte gang" en/of het
denken in ON-mogelijkheden en niet in mogelijkheden.

Dus de bedenkers van het geheel (de bestuurders ??) zouden veel meer
naar de mensen die het al gedaan hebben moeten luisteren en hun ervaring
evaluren en eerlijk toetsen en bespreken en dan een plan van aanpak maken!

DIT ALVORENS TE BEGINNEN...

Als je eerder begint, denkt de buitenwacht (bijv. sponsoren) "Oh, ze doen
het
ook wel voor minder...even wachten....dan komen ze wel"

Geloof me, dit heb ik zo vaak meegemaakt!

Maar goed, het blijft altijd:

Wie niet horen wil, moet voelen.

Vandaar mijn (nogmaals, wellicht negatieve) houding, maar dat is mijn model
van de
wereld (ik ben ook op cursus NLP geweest ja).

Doei en ik wens een ieder heel veel succes en voorspoed in dit project..

Pieter Jan

Anouk en Hans <a.zi...@planet.nl> schreef in berichtnieuws
9d848a$666tb$1...@reader01.wxs.nl...

Peter van Tarel

Pieter Jan Leeuwerink <piete...@zonnet.nl> wrote in message

> [...]

> doen we een compromis, we gaan wel minder doen, laten we alvast maar
> starten, en presteren, dan komen de sponsoren wel......

Maar waar is het geld dan waar iedereen het over heeft? Bij NOC*NSF (mede
oprichter van dit centrum), bij de overheid (is ook hierbij betrokken) of
bij het bedrijfsleven (is benaderd maar misschien niet de goede)?

> [...]
> evaluren en eerlijk toetsen en bespreken en dan een plan van aanpak maken!

Wie zijn dat dan? En wie zegt dat daarnaar niet geluisterd wordt? Sorry
hoor, maar ik vind dit wel heel negatief overkomen. Het centrum is
natuurlijk niet in een week opgericht. Daar is een jaar overheen gegaan.
Verschillende mensen met kennis van zaken zijn erbij betrokken. Sommigen
reageren actief, anderen blijven stilstaan. Helaas is er geen tijd om stil
te staan. Dat is te lang gebeurd.

> DIT ALVORENS TE BEGINNEN...
>
> Als je eerder begint, denkt de buitenwacht (bijv. sponsoren) "Oh, ze doen
> het
> ook wel voor minder...even wachten....dan komen ze wel"

Kan zijn, maar als je niet begint komt het er nooit van. Sommige bedrijven
kijken de kat uit de boom en springen dan bij. Ook hierbij spreek ik uit
ervaring. Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat je veel kennis van zaken
hebt en veel ervaring. Maar het komt op mij een beetje over als gepraat
vanaf de zijlijn, zoals heel vaak gebeurt. En dat helpt niemand in dit
geval.

> [...]
> wereld (ik ben ook op cursus NLP geweest ja).
>
> Doei en ik wens een ieder heel veel succes en voorspoed in dit project..

Bedankt! De reacties zijn er in ieder geval. Net wat Hans zegt, er is nog
net eerder zo'n discussie geweest over beachvolleybal. En dat is natuurlijk
mooi.

Peter

Anouk en Hans

Pieter Jan, ik ben het met je eens. 10x trainen en Olympische Spelen staan
niet met elkaar in verhouding. Juist niet bij Beachvolleybal. Maar Reinder
Nummerdor wordt ook telkns als product van het Steunpunt (de voorloper van
de volleybalschool) geëtaleerd, terwijl hij het toch heus niet zou redden
met de traininkjes op zondagochtend. Deze trainingen, en dat geldt ook voor
de talentencentrumtrainingen zijn een katalysator voor iemands
sportcarriere. Extra naast reguliere trainingen. Naast zoveel mogelijk
reguliere trainingen. Ik ken 'talentencentrum-talentjes' die op dit moment
in totaal meer dan 25 volleybal/ of fysieke uren maken. Naast school. Dat
lijkt me wel een investering met het oog op ...
Het belangrijkste aspect van het Talentencentrum is de objectiviteit, de
bereikbaarheid en de scoutingsmogelijkheid. Iedereen die wil en kan en
talent heeft, heeft nu de mogelijkheid dat te ontplooien. Dat is, in
beachvolley nieuw. Daarom is het objectief en bereikbaar. Daarnaast krijgen
we op deze manier een veel beter inzicht in wat er aan talent is. Hoe we het
kunnen ontwikkelen. Een voorbeeld is dat de huidige nationaal kampioen; een
17-jarig meisje, in de klasse A (tot 19-dus ook nog jong-) en
Masterdeelnemer in 2000, niet geselecteerd is. Vanuit het standpunt dat
andere meiden, wanneer ze net zoveel zouden trainen, op een hoger nivo
uitkomen. Dat geeft de onderontwikkeldheid van de sport aan. Nu schept de
gelegenheid het talent; straks kunnen we putten uit een veel breder
arsenaal. En, dus, veel hoger reiken. Dat is het voordeel van het
talentencentrum.

Kom eens kijken; zondag's in paradijselijk Dwingeloo,

Hans Derks.

Peter van Tarel <vant...@home.nl> schreef in berichtnieuws

98957177...@cache.news.support.nl...

Daan

> [...]
> meer dan fl. 1.600.000,- budget !!!!
> De top 3 heeft mer budget dan de HELE eredivisie heren !!!!!!!!!

Vind ik toch elke keer weer grappig. Je vergelijkt het volleybal met het
basketbal. Basketbal is dat niet de sport waarbij:

- De bond haar eigen damesteam heeft vergeten op te geven (!) voor de EK.
- Waar in de eredivisie bij de heren misschien nog 15 Nederlanders spelen.
De rest bestaat vooral uit vierderangs Amerikanen
- Waar er volgens mij beste weten helemaal geen constructie is voor het
opleiden van welke jeugd dan ook.
- Waar het Nationale team zich al in geen 20 jaar meer heeft geplaatst voor
een EK of WK
- Waar de echte Nederlandse toppers (Rik Smits etc) maar zeer sporadisch
uitkomen voor het Nationale team vanwege allerlei geldzaken
- Waar ze elke jaar weer een andere bondscoach moeten zoeken omdat de vorige
niet meer wil.

Je bedoelt die sport basketbal? En wij moeten daar een voorbeeld aannemen?

We kunnen wel een voorbeeld nemen aan hier en daar wat slimme
basketbalclubbestuurders die goede sponsors hebben binnengebracht. Daarbij
volgens mij een veel interresantere constructie: NAC. Een voetbalclub met
een basketbalafdeling.

Dus: Nesselande en Feijenoord. AMVJ en Ajax. NAC en Brevok. Sneek en
Heerenveen (of kan dat niet?). Pollux en FC Twente. FC den Bosch en VVC. De
Graafsschap en Orion. Er is werk aan de winkel ;-)

Daan

Jan Berendsen

"Daan" <da...@dupaco.nl> schreef in bericht
Samenwerken gebeurt al. Op sponsorgebied kijken mensen van onze vereniging
al regelmatig in de FC Twente keuken. Ook op sportmedisch gebied zijn er
plannen om samen te gaan werken.
Denk bijvoorbeeld aan de Kraayenhof trilplaat die voor een volleybalclub
niet te betalen is.
Voordeel is natuurlijk dat we een ingang hebben via onze sponsor Arke - FC
Twente speelt in het Arke stadion. Maar ik ben het eens met Daan dat dit wel
een kans is - samenwerken - een kleine sponsor voor een voetbalclub is een
grote voor een volleybalvereniging.
Jan

Pirovano

Hé, en wat te denken van Omniworld in Almere: Basketbal (ere-divisie),
Volleybal (ex-AMVJ en Alstavo), ook ere-divisie, zaalvoetbal (ere-divisie)
en wellicht binnenkort voetbal in de eerste divisie!!!

Bjorn Peijnenburg

Ja ja en binnenkort waarschijnlijk ook in Zwolle te verwachten......
Het gaat goed met de zaalsport imperiums. Wie weet is dat een mogelijkheid
om de individualisering in onze maatschappij een halt toe te roepen, en
mensen uit de fitnesszalen te sleuren zodat ze weer gaan deelnemen aan
teamsporten. Dat geeft veel meer interactie en zorgt ervoor dat mensen weer
weten hoe men met elkaar om moet gaan in het dagelijkse leven ipv alles te
doen wat hij/zij zelf het leukste vind om te doen. We zullen zien. Het is in
ieder geval een goede stap in de richting. Misschien moet het beachvolleybal
hier ook een onderdeel van proberen te worden !!!! Het is in ieder geval
zeker van een financieel plaatje dan.......

Groeten Bjorn