Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Ophaalbare kiel

11 views
Skip to first unread message

Eric

unread,
Jul 10, 2003, 1:36:51 PM7/10/03
to
Ik heb een vraag die wellicht hier al eerder gesteld is...

Heeft iemand ervaring met een zeilboot (Dehler) voorzien van een kiel
waarvan een deel (0,45 - 1,45) ophaalbaar is? De 'vaste' kiel is
watergevuld.
De voordelen lijken me duidelijk, immers kan ondieper water ook bevaren
worden, echter hoe gedraagt een dergelijke jacht zich op open water met meer
wind? Ik denk daarbij aan Markermeer / IJsselmeer en in (verre) toekomst
misschien buitengaats. Mijn gevoel zegt dat een dergelijk jacht (veel?)
sneller schuin gaat (minder stabiel) omdat het kielgewicht minder laag
geplaatst is.

Alvast bedankt voor reacties,
Eric


er_is_post

unread,
Jul 10, 2003, 3:54:34 PM7/10/03
to
Ik heb geen ervaring met de Dehler in kwaetie, wel veel met Etaps.
Je vermoeden over schuingaan en zeewaardigheid is gedeeltelijk juist. De
boot gaat schever als je aan de zijkant gaat staan dan dezelfde boot met
diepe kiel, en de boot zal eerder omslaan en stabieler op z'n kop liggen.
Dat laatste is geen echt probleem zolang je niet met storm op zee gaat
varen, het scheefgaan is dat wel.
Behalve deze statische stabiliteit is er ook nog zoiets als bynamische
stabiliteit: wanneer de boot vaart wordt het effect van de kiel niet alleen
bepaald door het moment van de ballast, maar ook door de krachten die
opgewekt worden dankzij het langsstromende water. In feite geld hier zelfs
het omgekeerde: hoe effectiever de kiel, hoe schuiner de boot gaat. Een
platbodem zonder kiel en met de zijzwaarden omhoog wordt gewoon opzij
geblazen en gaat bijna niet schuin. Een boot met een diepe kiel wordt door
de wind boven water opzij gedrukt, zodat de kiel zijwaarts door het water
sleept (en gelukkig gaat-ie ook nog vooruit)

En nu praktisch: een boot met een ondiepe of opgehaalde kiel gaat (iets)
schever en kan minder hoog aan de wind varen. Maar je kunt er wel mee op de
Randmeren en in Friesland uit de voeten.

Groet,


Frank


Eric <eri...@knipoogt.nl> schreef in berichtnieuws
bek8ee$1po6$1...@nl-news.euro.net...

Eric

unread,
Jul 10, 2003, 4:59:45 PM7/10/03
to
Beste Frank,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Groet,
Eric

"er_is_post" <er_is...@simdex.nospam.demon.nl> schreef in bericht
news:vgrgr6n...@corp.supernews.com...

Aart Koelewijn

unread,
Jul 10, 2003, 4:44:19 PM7/10/03
to

Ik heb zelf ervaring met een Etap 26 (diepgang 1 m -1,6 m) en nu een
Southerly 105 (0,6 - 2 m). Vaargebied voornamelijk Markermeer,
IJsselmeer, Wadden.

De Etap 26 is naar mijn mening een boot die met kiel omlaag redelijk mee
kan komen met andere toerzeilboten van gelijke lengte. Stabiliteit goed.
Met kiel omhoog wat minder stabiel, dus eerder reven, maar je komt wel op
plekjes waar je met boten met een vaste kiel niet komt.

De Southerly is door de grote breedte en het hoge balastpercentage (bijna
50%) ook met opgehaalde kiel nog zeer stabiel, maar heeft dan helemaal
geen kiel meer onder de boot uitsteken en vaart dus als een "baal stro".
Prima om, op de motor, een wantij over te steken op de wadden terwijl de
rest nog ligt te wachten tot er eens genoeg water komt. Zeilen lukt
alleen nog voor de wind. Stabiliteit is geen probleem, en bovendien,
knappe vent die het lukt met een boot van 3,65 m breed plat te gaan in
water met een diepte van b.v. 1 m. Deze boot is verder een echte
toerboot, heeft vrij veel wind nodig om op gang te komen. Nou ja, dan
duurt dat zeiltochtje wat langer, langer genieten dus.

Voor mij zijn dit soort boten prima geschikt voor echte toerzeilers die
misschien eens voor de grap aan een clubwedstrijdje meedoen en er geen
probleem mee hebben als laatste binnen te komen. Met de Etap heb ik toch
op handicap eens zo'n wedstrijdje gewonnen door handig gebruik te maken
van de ophaalbare kiel en zo de route af te snijden, helemaal binnen de
regels. En verder genieten van al de plekjes, b.v. op de wadden, waar de
meeste zeilers helemaal niet kunnen komen. Lekker rustig, ook in het
hoogseizoen.

Aart

K.W

unread,
Jul 11, 2003, 2:36:40 AM7/11/03
to
Hallo,

Heb ervaring met Dehler 25 met ophaalbare kiel.
Schip is redelijk snel,en met kiel helemaal naar beneden
een goede zeiler.Kiel omhoog draaien is een hele klus,
en kiel klapt niet omhoog bij ondiepte.Groot voordeel is,is dat het schip
trailerbaar is.Niet erg stabiel.
Tevens ervaring met Feeling 29 DI,groter schip natuurlijk,maar niet te
vergelijken met de Dehler.
Dit schip heeft grote gietyzeren pannekoek als onderkant,waardoor het schip
veel stabieler en zwaarder is dan de Dehler,met kiel helemaal omhoog dweil
je natuurlijk behoorlijk,maar steek je nog maar 65cm.
Zeileigenschappen met kiel naar beneden perfect,snel schip.Tevens klapt kiel
omhoog bij ondieptes.
Ook keer met Ovni gevaren.Zeileigenschappen minder dan de Feeling,maar
steekt zelfs maar 50 cm met kiel omhoog.Wel een opvallend uit aluminium
gebouwd schip.
Tweedehands erg duur.

Groeten

Kees
"Eric" <eri...@knipoogt.nl> wrote in message
news:bek8ee$1po6$1...@nl-news.euro.net...

Hans Fix

unread,
Jul 11, 2003, 2:47:46 AM7/11/03
to

Zelf heb ik een dufour T7, midzwaard uitvoering. Deze heeft
binnenballast, dus ook met zwaard op heb je dezelfde stabiliteit,
(dynamisch zelfs meer) Die ballast is ook meer dan de kieluitvoering,
door de grote breedte is 'ie trouwens ook al erg stabiel.
(De T7 is trouwens ook getekend voor dat midzwaard, heb je een kielboot
ontwerp die is aangepast voor hefkiel dan mis je die extra breedte
natuurlijk wel.)

Een zeer groot voordeel is ook dat je in jachthavens, ook als het vol
is, je vaak nog wel een ondiep plekje kan vinden waar niemand anders kan
liggen.
En ook de wadden is dan prachtig! (Wij steken 30 cm zwaard op, zwaard
klapt vanzelf naar achteren bij ondiepte).

Hans Fix

0 new messages