Groeten, Anja
Groeten
Kees
"Anjo Sterringa" <anjo...@yahoo.com> schreef in bericht
news:j9nqruk50se4hs9id...@4ax.com...
Ik heb wel enige informatie over een rolgieksysteem
Mijn boot is uitgerust met een rolgieksysteem van het merk "Sailtainer". Het
systeem bestaat uit een brede holle giek, met daarin een as en
draaimechaniek waar het grootzeil omgerold wordt.
Ik moet zeggen dat ik best wel tevreden ben over het systeem. Zo wordt het
(volledig doorgelatte) grootzeil goed opgeborgen in een stevige aluminium
koker. Het zeil is inmiddels 10 jaar oud, en ziet er nog erg goed uit. Het
netjes opbergen vergt duidelijk minder tijd, dan conventionele systemen.
Er kleven ook nadelen aan (immers "aan elk voordeel zit een nadeel");
Reven altijd tegen de wind en dus motor bij.. en verder
moet de hoek tussen de giek en de mast perfect afgesteld zijn.
Snel, b.v.in noodsituaties (MOB,...), het grootzeil laten zakken
(zwaartekracht), gaat niet. Dat gaat het sneller met lazyjacks.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groeten, Marc
"eh" <j...@hotmail.com> wrote in message
news:EJav9.2378910$oa7.84255490@Flipper...