Is het mogelijk om een miniplex 41A USB zo te programeren dat op output
1 op 4800 baud wordt geretransmid i.p.v. op 38600? Ik heb het probleem
dat ik nu 3 listeners op de GPS moet aansluiten (radar, VHF, repeater)
en dat ik out 1 niet kan gebruiken vanwege de hoge baudrate.
Verder zit op In 2 een AIS engine (waar ik nog niks uit krijg), op IN 3
zit de radar en in 4 wordt gebruikt voor seatalk (wind, log, depth).
Ik krijg de data wel binnen op de PC, maar wil graag out 1 en 2 op
lagere snelheid om de repeater aan te sluiten en om waypoints naar de
GPS te kunne sturen. Beiden willen heirvoor 4800 baud zien, maar dat kan
niet vanwege de AIS.
Meindert: het zo leuk zijn om out 1 zo te kunne programmeren dat deze
alleen data van geselecteerde channels retransmit. Dus bijvoorbeeld
alleen channel 1 (GPS) en 4 (seatalk), maar niet 2(AIS) en 3 (radar).
Misschien een optie voor de volgende versie?
groet,
Norbert
Ik zal wel voor mijn beurt praten, maar dit kan al met een Brookhouse
multiplexer AIS met baudrate conversion.
Als default (optie 1) wordt alleen naar 4800 omgezet wat met 38400
binnenkomt op de baudrate conversion input port.
Met optie 2 wordt wanneer er gedurende 10 seconden geen invoer is
gedetecteerd op de baudrate conversion input port, de gecombineerde
datastroom (alle inputs) behalve AIS data via de 4800 RS422 output
verstuurd.
Met optie 3 wordt ALTIJD wat binnenkomt op de baudrate conversion input port
PLUS de gecombineerde datastroom (alle inputs) via de 4800 bps RS422 output
verstuurd, uiteraard ook zonder AIS. Het resultaat is dus dat je drie 4800
inputs plus een 38400 input gecombineerd op een enkele 4800 output hebt.
Bovendien wordt bij optie 3 ook de data van de 38400 baudrate conversion
input in de gecombineerde datastroom meegenomen.
Recent is hieraan toegevoegd, dat bij optie 2 en optie 3 in het setup menu
een kanaal-blokkeer masker kan worden opgegeven. Heb je bijv. Seatalk op
kanaal 1 en wil je alleen de NMEA zinnen van de Seatalk conversie op de 4800
output erbij hebben dan geef je als blokkeermasker 6 op. Dit sluit kanalen 2
en 3 af voor 4800 output. Kanaal 4 (AIS) wordt sowieso niet via 4800
verstuurd.
Daarnaast kan ook nog op het niveau van NMEA zinnen gefilterd en
geconverteerd worden. Dit geldt ook voor de NMEA zinnen die van de
Seatalk-NMEA conversie afkomen.
Met deze mogelijkheden kunnen de datastromen maximaal worden
geoptimaliseerd. De datastroom omschakeling vindt bijv. veel gebruik in
situaties waar instrumenten en GPS gekoppeld moeten worden aan een
stuurautomaat en/of repeater met 4800 input op het moment dat computer of
chartplotter wordt uitgeschakeld.
Misschien 'Food for thought '..........?
Groet,
Wout
Voor zover dat niet al duidelijk was, is er daarnaast natuurlijk ook de
"normale" 38400 output van gecombineerde 38400 AIS en standaard 4800 NMEA
inputs.
WBH
in afwachting van Meindert:
- wat is er mis met 3 of 4 listeners op 1 out (ik heb er 5 op een
plex42, da's dat veel maar het werkt)
- en waarom wil je de AIS via de plex? Ik neem aan dat alleen de PC
die data gebruikt?
groet
t
Bij de miniplex-AIS is uitgang 2 4800 Baud, maar alleen vanaf de PC.
Als je nu je PC via RS-232 aansluit en de essentieele data laat
terugsturen heb je extra data uitgang.
nadeel is dat daar dan geen AIS data bij zit, maar dat moet je ook niet
willen op 4800 baud en is voor een repaeter ook niet nodig.
Nadeel; als de PC uitstaat is er geen data via uitgang 2.
Volgens mij staat er:
NMEA Out2: Combined data from NMEA and RS-232 inputs
or only from RS-232 input.
Daar zou dan ook data van de ingangen staan?
> groet,
> Norbert
--
CU jb
> Is het mogelijk om een miniplex 41A USB zo te programeren dat op output
> 1 op 4800 baud wordt geretransmid i.p.v. op 38600?
Nee dat kan niet. Intern wordt dezelfde seriele poort gebruikt voor zowel
AIS input als Out1. Daarom zal Out1 altijd dezelfde baudrate hebben als In2.
Wanneer je de multiplexer in hub mode zet, komt alle binnenkomende data ook
uit Out2 op 4800 baud, behalve de AIS data (wordt niet naar Out2 gestuurd).
Dit geldt echter alleen vanaf versie 2.8.0. Heb je een lagere versie, dan
kan ik de multiplexer voor je updaten.
> Ik heb het probleem
> dat ik nu 3 listeners op de GPS moet aansluiten (radar, VHF, repeater)
Dat mag geen probleem zijn. Een NMEA uitgang moet minimaal 4 ingangen kunnen
aansturen. GPSsen met een RS-232 uitgang zullen dat helaas niet halen, maar
je kan het proberen zonder iets te beschadigen. Wanneer je bijvorbeeld een
Furuno GP3x zou hebben, dan is er geen probleem omdat daar naast een RS-232
poort ook een 'echte' NMEA poort aanwezig is (vreemd genoeg Current Loop
genoemd) die gemakkelijk 4 of meer ingangen kan aansturen.
> Verder zit op In 2 een AIS engine (waar ik nog niks uit krijg)
Speciaal geval: de AIS Engine heeft geen RS-232 uitgang, de spanning is te
laag en daarom komt het signaal niet door de opto-coupler in de multiplexer.
Met een SR161 heb je dit probleem niet. Je kunt de AIS Engine data wel
binnenkrijgen met een lapmiddel: een weerstandje van 2200 ohm tussen de data
uitgang en de 12V voeding zetten, waardoor het uitgangssignaal wordt
opgekrikt. Deze tip komt van NASA zelf :-)
> Meindert: het zo leuk zijn om out 1 zo te kunne programmeren dat deze
> alleen data van geselecteerde channels retransmit. Dus bijvoorbeeld
> alleen channel 1 (GPS) en 4 (seatalk), maar niet 2(AIS) en 3 (radar).
> Misschien een optie voor de volgende versie?
De 42 modellen hebben wel een NMEA filter, maar daar kun je jouw probleem
niet mee oplossen. Dat filter bepaalt alleen wat er via de ingangen wordt
doorgelaten of niet. Wanneer je altijd een PC aan hebt, dan zou je via de PC
geselecteerde NMEA data terug kunnen sturen naar de multiplexer, waar deze
dan beschikbaar is op Out2 op 4800 baud.
Meindert
Tja, ik had die domeinnaam graag gehad.... :-(
> Volgens mij staat er:
> NMEA Out2: Combined data from NMEA and RS-232 inputs
> or only from RS-232 input.
> Daar zou dan ook data van de ingangen staan?
Inderdaad. En vanaf firmware 2.8.0 is daar de AIS data uit verwijderd.
Meindert
WOW, Mobaco.
Echte nostalgie.
Wim
Is out 2 altijd 4800 baud, ook als de miniplex op 38600 staat vanwege de
AIS? Dat zou namelijk eigenlijk alle problemen oplossen. Ik hoef
alleen maar waypoint informatie naar de GPS te sturen verder niks. Of
heb ik daar die update voor nodig? En wat als ik in server mode sta? Ik
heb de data van de ingangen niet nodig op out 2 alleen de waypoints.
>
>> Ik heb het probleem
>> dat ik nu 3 listeners op de GPS moet aansluiten (radar, VHF, repeater)
>
> Dat mag geen probleem zijn. Een NMEA uitgang moet minimaal 4 ingangen kunnen
> aansturen. GPSsen met een RS-232 uitgang zullen dat helaas niet halen, maar
> je kan het proberen zonder iets te beschadigen. Wanneer je bijvorbeeld een
> Furuno GP3x zou hebben, dan is er geen probleem omdat daar naast een RS-232
> poort ook een 'echte' NMEA poort aanwezig is (vreemd genoeg Current Loop
> genoemd) die gemakkelijk 4 of meer ingangen kan aansturen.
Ik had eerst wat problemen met het aantal listeners (nadat ik alle
bedradingsfoutjes had opgelost ;-) en heb daarna current loop uitgang
van de GP31 gebruikt en het werkte fijn. Alleen passen niet alle
draadjes in de terminal van de miniplex, dus daar zit nu een non-marine
kroonsteentje (wel met adereindhulsjes) tussen :-)
>> Verder zit op In 2 een AIS engine (waar ik nog niks uit krijg)
>
> Speciaal geval: de AIS Engine heeft geen RS-232 uitgang, de spanning is te
> laag en daarom komt het signaal niet door de opto-coupler in de multiplexer.
> Met een SR161 heb je dit probleem niet. Je kunt de AIS Engine data wel
> binnenkrijgen met een lapmiddel: een weerstandje van 2200 ohm tussen de data
> uitgang en de 12V voeding zetten, waardoor het uitgangssignaal wordt
> opgekrikt. Deze tip komt van NASA zelf :-)
Oke, ga ik proberen. Ik vond het wel raar, ik zit in Den Haag en ik
pikte helemaal geen AIS data op, terwijl ik wel marifoonverkeer
binnenkreeg. En die AIS engine heeft helemaal geen indicatie dat ie het
doet. Eventueel ga ik de engine direkt aansluiten op de laptop via een
USB-RS232 converter en hopen dat het wel werkt.
Saillant detail, deze hele configuratie is door een bekende firma in het
noorden (friesland) aangeraden aan de eigenaar. Ik ben er pas bijgehaald
toen bleek dat de beste man geen manuals kan lezen en niks van
elektronika begrijpt.
Alle anderen: bedankt voor het meedenken, maar de aangedragen eerdere
opplossingen werken niet omdat ik van bestaande spullen moet uitgaan.
groet,
Norbert
> Saillant detail, deze hele configuratie is door een bekende firma in het
> noorden (friesland) aangeraden aan de eigenaar. Ik ben er pas bijgehaald toen
> bleek dat de beste man geen manuals kan lezen en niks van elektronika
> begrijpt.
> Alle anderen: bedankt voor het meedenken, maar de aangedragen eerdere
> opplossingen werken niet omdat ik van bestaande spullen moet uitgaan.
> groet,
> Norbert
--
CU jb
Ja. De AIS data wordt NIET doorgestuurd naar Out2.
> Dat zou namelijk eigenlijk alle problemen oplossen. Ik hoef
> alleen maar waypoint informatie naar de GPS te sturen verder niks. Of
> heb ik daar die update voor nodig? En wat als ik in server mode sta? Ik
> heb de data van de ingangen niet nodig op out 2 alleen de waypoints.
In server mode komt de data van de ingangen niet op Out2, alleen de data
(waypoints) uit de computer.
In hub mode komt alles wat binnenkomt op Out2 terecht, behalve AIS data van
In2 (feitelijk wordt alles van In2 niet naar Out2 gestuurd bij een AIS
type).
> Ik had eerst wat problemen met het aantal listeners (nadat ik alle
> bedradingsfoutjes had opgelost ;-) en heb daarna current loop uitgang
> van de GP31 gebruikt en het werkte fijn. Alleen passen niet alle
> draadjes in de terminal van de miniplex, dus daar zit nu een non-marine
> kroonsteentje (wel met adereindhulsjes) tussen :-)
Foei! ;-)
Meindert
Mooi, kan ik die gebruiken om de waypoints te uploaden naar de GPS.
Misschien dat ik IN 1 nog ga gebruiken om ook AIS naar de Radar te
sturen, volgens de eigenaar kan die daar mee overweg, maar ik ga eerst
goed de manual lezen voordat ik dat doe.
Zoals het er nu naar uitziet werkt de truuk met het weerstandje naar 12
V ook. Ik heb het vandaag aangesloten en alleen de AIS engine aangezet
en de miniplex en nu licht het DATA ledje af en toe even op. Ik kon niet
verder testen want de laptop was niet aan boord.
>> Ik had eerst wat problemen met het aantal listeners (nadat ik alle
>> bedradingsfoutjes had opgelost ;-) en heb daarna current loop uitgang
>> van de GP31 gebruikt en het werkte fijn. Alleen passen niet alle
>> draadjes in de terminal van de miniplex, dus daar zit nu een non-marine
>> kroonsteentje (wel met adereindhulsjes) tussen :-)
>
> Foei! ;-)
Moet kunnen toch? Ik zie wel ergere dingen aan boord van de meeste schepen.
groet,
Norbert
Evert Jan
"Norbert Koster" <inte...@xs4all.remove_this.nl> schreef in bericht
news:48051026$0$14351$e4fe...@news.xs4all.nl...
Neuh, meer aan al dat plastic waar door goedwillende amateurs aan wordt
geklooid. Die eenmasters varen zich toch klem onder de brug :-)
groet,
Norbert