Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

talkpoeder voor droogpak

273 views
Skip to first unread message

Nico Bouthoorn

unread,
Feb 15, 2002, 4:56:04 AM2/15/02
to
Weet iemand waar je nog talkpoeder kunt krijgen?, dit ivm de sealings van mijn
droogpak. Ik ben een paar drogisten afgeweest zonder resultaat.

Bedankt,


Nico (ZH)


Aurora Borealis

unread,
Feb 15, 2002, 5:02:55 AM2/15/02
to
Een apotheek ??

"Nico Bouthoorn" <ne...@nibo.cistron.nl> schreef in bericht
news:3c6cdb34$0$229$4d4e...@news.nl.uu.net...


--
Posted by news://news.nb.nu

Amke

unread,
Feb 15, 2002, 5:42:18 AM2/15/02
to
Gewoon bij AH... Vorige week nog gehaald....
Ekma

r.b.

unread,
Feb 15, 2002, 6:13:34 AM2/15/02
to
Baby-gigant?
Die smeren het op hun kont...

"Nico Bouthoorn" <ne...@nibo.cistron.nl> schreef in bericht
news:3c6cdb34$0$229$4d4e...@news.nl.uu.net...

Jef Meynendonckx

unread,
Feb 15, 2002, 9:21:03 AM2/15/02
to

Nico Bouthoorn <ne...@nibo.cistron.nl> schreef in berichtnieuws
3c6cdb34$0$229$4d4e...@news.nl.uu.net...

> Weet iemand waar je nog talkpoeder kunt krijgen?, dit ivm de sealings van
mijn
> droogpak. Ik ben een paar drogisten afgeweest zonder resultaat.

Hey Nico... elke baby-winkel en apothekers hebben talkpoeder, onder welke
vorm dan ook én daarbij nog geparfurmeerd...


ctd

unread,
Feb 15, 2002, 10:33:15 AM2/15/02
to

"Nico Bouthoorn" <ne...@nibo.cistron.nl> schreef in bericht
news:3c6cdb34$0$229$4d4e...@news.nl.uu.net...

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

unread,
Feb 15, 2002, 11:17:11 AM2/15/02
to
Da's juist het probleem: Ik heb altijd geleerd dat je ongeparfumeerde
talkpoeder moet gebruiken
wegens het feit dat de essences het materiaal kunnen aantasten !

Ik haal het gewoon bij de drogist op de hoek, ONGEPARFUMEERD :-)

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Jef Meynendonckx" <telloo...@skynet.be> schreef in bericht
news:3c6d184f$0$75163$ba62...@news.skynet.be...

Richard Lucas

unread,
Feb 15, 2002, 12:25:42 PM2/15/02
to
Gewoon in voorraad,
maar wil je het elder kopen let op
dat het ongeparfumeerd is.

groeten,

Lucas Duiksport


Maurice te Brake

unread,
Feb 15, 2002, 2:33:03 PM2/15/02
to
Waarom moet het ongeparfumeerd zijn. Babybilletjes kunnen er ook toch
tegen. En het neopreen kan heel wat meer hebben dan tere babybilletjes.
Wij gebruiken in de chemie neopreen handschoenen, daar deze kunststof de
hoogste resistentie heeft tegen bijna alle chemicalien. Dus tegen die
parfumering kan het neopreen echt wel tegen.
Poederse maar lekker met elke soort babytalkpoeder.

Maurice

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

unread,
Feb 15, 2002, 2:55:01 PM2/15/02
to
Ooit gehoord van latex seals ?

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Maurice te Brake" <home...@wxs.nl> schreef in bericht
news:3C6D626F...@wxs.nl...

Antoine Wolbes

unread,
Feb 15, 2002, 5:35:39 PM2/15/02
to
Zwitsal......duikt heerlijk !!

"Nico Bouthoorn" <ne...@nibo.cistron.nl> schreef in bericht

news:3c6cdb34$0$229$4d4e...@news.nl.uu.net...

Denny Stouten

unread,
Feb 15, 2002, 5:46:13 PM2/15/02
to
Latex lost op in de olie die is toegevoegd als parfum
(polair oplosmiddel)

Denny
AI 948451


"Maurice te Brake" <home...@wxs.nl> schreef in bericht
news:3C6D626F...@wxs.nl...

Denny Stouten

unread,
Feb 16, 2002, 2:18:48 AM2/16/02
to
Herstel:
Apolair oplosmiddel


"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> schreef in bericht
news:a4k31g$7t8$1...@news1.xs4all.nl...

Maurice te Brake

unread,
Feb 16, 2002, 2:23:50 AM2/16/02
to
Ja, parfum, de geurstof, is in oplossing, zoals in alcohol bv. Maar nu
heb je droge poeder, waarin de geurstof in verwerkt is. Zou het olie of
een vloeistof bevatten, de talk, dan word het een emulsie. Zoiets als
zalf. Maar het is nog steeds poeder.
En ook latex kan tegen poeder.
De invloed van een hoop andere dingen, en met name zonlicht, is van
invloed op de levensduur van de rubber of latex. Dus hang je pak niet te
drogen in de zon, maar eerder in een schaduwrijk winderig plekje. En
kijk uit met zand in je seals, dat snijdt in op het rubber of latex.
succes ermee
maurice

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

unread,
Feb 16, 2002, 2:50:24 AM2/16/02
to
Ja.. ik zwits al sinds mijn jeugd :-)

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Antoine Wolbes" <wol...@home.nl> schreef in bericht
news:p4gb8.74845$0o2.5...@zwoll1.home.nl...

> Zwitsal......duikt heerlijk !!

ik˙

unread,
Feb 16, 2002, 3:26:51 AM2/16/02
to
jij gebruikt toch Zwetsal?

"Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> wrote in message
news:a4l305$14s$1...@news1.xs4all.nl...

Bas Slingerland

unread,
Feb 16, 2002, 3:24:44 AM2/16/02
to nl.sport.duiken
Polar Bear, het bekendste trilaminaat droog pak van Nederland heeft talk in een
heel handig stoffenzakje zitten gewoon bij ons op voorraad.
Of vraag bij in...@divequipment.nl voor de dichts bijzijnde dealer.

Duikcentrum Thalassa Amsterdam

Met vriendelijke groet,
Bas Slingerland

Aurora Borealis

unread,
Feb 16, 2002, 4:37:11 AM2/16/02
to
Wat betekend nou ook al weer polair en a-polair??


"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> schreef in bericht

news:a4l13s$ktv$1...@news1.xs4all.nl...

DunRaven

unread,
Feb 16, 2002, 8:00:09 AM2/16/02
to
Zwitsal
Helemaal mee eens

Je schiet zo je pak in


Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

unread,
Feb 16, 2002, 8:22:00 AM2/16/02
to
Alleen als ik niks zinnigs weet te zeggen.....

--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"ikя" <heb...@niet.com> schreef in bericht
news:a4l5aa$125fe$1...@ID-112574.news.dfncis.de...

Denny Stouten

unread,
Feb 16, 2002, 8:54:09 AM2/16/02
to
Een polair molecuul heeft een uitgesproken scheiding tussen + en - lading
(denk aan water)
A-polaire moleculen hebben dit niet.
"Aurora Borealis" <noorde...@noway.nl> schreef in bericht
news:3c6e2848$1...@news.nb.nu...

Aurora Borealis

unread,
Feb 16, 2002, 9:24:07 AM2/16/02
to
Je noemt water..........toch wel grappig..........

Kijk nog eens goed in je scheikunde boekje


"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> schreef in bericht

news:a4lod3$9v1$1...@news1.xs4all.nl...

Denny Stouten

unread,
Feb 16, 2002, 11:00:05 AM2/16/02
to
??????

Ik ben organisch chemicus


"Aurora Borealis" <noorde...@noway.nl> schreef in bericht

news:3c6e6b88$1...@news.nb.nu...

Aurora Borealis

unread,
Feb 16, 2002, 11:57:30 AM2/16/02
to
Ja en ? betekend dat je dan onzin mag uitkramen ?


"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> schreef in bericht

news:a4lvqt$728$1...@news1.xs4all.nl...

Charles Dagelinckx

unread,
Feb 16, 2002, 1:15:18 PM2/16/02
to
Nico,

> Weet iemand waar je nog talkpoeder kunt krijgen?, dit ivm de sealings van
mijn
> droogpak. Ik ben een paar drogisten afgeweest zonder resultaat.

Gewoon Zwitsal babypoeder, werkt al jaren uitstekend.
--
Charles Dagelinckx
c.dage...@idb.nl
>
>
>
>


Hens van Oeveren

unread,
Feb 16, 2002, 2:55:46 PM2/16/02
to
Of dat hij dingen weet die jij niet weet.
Van water weet ik dat je als je wil erop af kan studeren
Hens

"Aurora Borealis" <noorde...@noway.nl> schreef in bericht

news:3c6e8f7a$1...@news.nb.nu...

Sven Goosen

unread,
Feb 16, 2002, 3:02:06 PM2/16/02
to
Bij de atoombinding houdt het gemeenschappelijk elektronenpaar de twee
atoomresten bij elkaar. Als het monecuul word gevordm door twee gelijke
atomen, bijvoorbeeld H2, Cl2, Br2, dan trekken beide atomen even hard aan
het gemeenschappelijk elektronenpaar.
dat is anders als bij een atoombinding tussen twee verschillende
niet-metaal-atomen, bijvoorbeeld in HCl. Het ene atoom trekt in het algemeen
harder dan het andere aan het gemeenschappelijk elektronenpaar. hierdoor
hoort het elektronenpaar iets meer bij de ene atoomsoort dan bij het andere.

als het gemeenschappelijk elektronenpaar wat meer bij het ene atoom dan bij
het andere atoom hoort, spreken we van een polaire atoombinding. Omdat in
het HCl monecuul het gemeenschappelijk elektronenpaar dichter bij het Cl
atoom ligt, word het Cl atoom een beetje negatief en het H atoom een beetje
positief geladen.

we zeggen dat bij een polaire atoombinding het monecuul een asymetrische
ladingsverdeling heeft. een HCl monecuul heeft dus twee elektrische polen,
maar is in zijn geheel natuurlijk neutraal.

iedereen snapt et nu vast wel ;-)


--
Groeten Sven

http://welcome.to/thebottom

"Aurora Borealis" <noorde...@noway.nl> schreef in bericht

news:3c6e8f7a$1...@news.nb.nu...

Denny Stouten

unread,
Feb 16, 2002, 3:09:13 PM2/16/02
to
Ik zal dingen nog even in een overview weergeven:

Latex is apolair (lost niet op in water, gelukkig maar voor ons duikertjes).
De parfums die aan talkpoeder zijn toegevoegd (vaak op oliebasis) zijn ook
apolair.
Apolaire vloeistoffen zijn in staat apolaire stoffen op te lossen (zoals
diethylether rubbers en vetten oplost).
Dit is ook de reden waarom je nooit langdurig siliconenbandjes van
bijvoorbeeld je masker tegen neopreen aan moet opslaan. Ze lossen in elkaar
op.

Polaire oplosmiddelen (zoals water, chloroform) zijn in staat polaire
stoffen op te lossen.

Ziehier de werking van zepen: een molecule met een polaire kop (die oplost
in water) en een apolaire staart (die oplost in bijvoorbeeld
lipiden). Een apolair deeltje dat op deze wijze beladen is met zeepmoleculen
(micellen) lost vervolgens wel op in een polair oplosmiddel.

Ik hoop dat dit een en ander in de discussie verduidelijkt.

Verder is het jammer dat onze 'vriend' aurora reageert onder schuilnaam en
met vals email-adres, helaas moet deze discussie
dus via de nieuwsgroep. En verder vind ik het iedere keer weer erg vervelend
dat er altijd negatievelingen moeten zijn die iemand proberen af te kraken
wanneer die een ander tot hulp wil zijn.

Ik zou het risico niet nemen om geparfumeerde talkpoeder te gebruiken voor
latex seals, wij adviseren cursisten ook altijd om
ongeparfumeerd te gebruiken.
Verder is deze talkpoeder erg voordelig te verkrijgen in grootverpakking
(Tendo) via de apotheek op www.drogisterij.net
Zowel in 500 gram als in 5 kilo verpakking. En gemakkelijk: thuisbezorgd.

Denny Stouten
AI 948451

"Hens van Oeveren" <hc.van....@hetnet.nl> schreef in bericht
news:3c6eb9d5$0$192$e4fe...@dreader4.news.xs4all.nl...

Aurora Borealis

unread,
Feb 16, 2002, 4:06:31 PM2/16/02
to
*zucht*


"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> schreef in bericht

news:a4me8d$fdi$1...@news1.xs4all.nl...

ik˙

unread,
Feb 16, 2002, 7:06:38 PM2/16/02
to
*lol*
Ik weet hoe je je voelt :)

"Aurora Borealis" <noorde...@noway.nl> wrote in message
news:3c6e...@news.nb.nu...
> *zucht*

<knip>


ik˙

unread,
Feb 16, 2002, 7:08:39 PM2/16/02
to
> > Weet iemand waar je nog talkpoeder kunt krijgen?, dit ivm de sealings
van
> mijn
> > droogpak. Ik ben een paar drogisten afgeweest zonder resultaat.
>
> Gewoon Zwitsal babypoeder, werkt al jaren uitstekend.

Hehe, eindelijk een normaal antwoord.
Al dat theoretische gezwets over geur stoffen die je seals oplossen. Doen ze
inderdaad wel, maar voordat die stoffen de kans hebben gekregen schade aan
te richten, heb je je seal allang kapot getrokken.

Denny Stouten

unread,
Feb 17, 2002, 2:07:43 AM2/17/02
to
*zucht*


"ik˙" <heb...@niet.com> schreef in bericht
news:a4msa7$18mlj$1...@ID-112574.news.dfncis.de...

ard

unread,
Feb 17, 2002, 2:34:29 AM2/17/02
to
Nico Bouthoorn <ne...@nibo.cistron.nl> wrote:

> Weet iemand waar je nog talkpoeder kunt krijgen?, dit ivm de sealings van mijn
> droogpak. Ik ben een paar drogisten afgeweest zonder resultaat.

Aangezien mij ooit is verteld dat het inademen van talkpoeder tijdens
het aantrekken van het droogpak (op de halsseal aangebracht) ongezond
is, gebruik ik maizena. Een filmkokertje vol is voldoende voor een heel
jaar. Het is onschadelijk, geurt niet en is water-afspoelbaar. En dit is
geen geintje.

ard

Cas

unread,
Feb 17, 2002, 4:57:56 AM2/17/02
to

"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> wrote in message
news:a4me8d$fdi$1...@news1.xs4all.nl...

> Dit is ook de reden waarom je nooit langdurig siliconenbandjes van
> bijvoorbeeld je masker tegen neopreen aan moet opslaan. Ze lossen in
elkaar
> op.

Ik heb om mijn siliconen bandje zo'n neopreen hoesje zitten ( heeft zo'n
ding eigenlijk een naam ? ) waardoor je het bandje makkelijk om je hoofd
heen trekt. Dat hoesje zit er al sinds 1997 omheen en is er nog niet
afgeweest. Is het dan verstandig om het bandje te verwisselen ? Wat is
langdurig ?

Ik heb aan mijn havo scheikunde niet genoeg om een oordeel te vellen over de
afgelopen discussie en ben dus erg benieuwd naar wat mijn duikbril bandje te
wachten staat.

Cas...


Cas

unread,
Feb 17, 2002, 5:02:53 AM2/17/02
to

"ard" <duik...@xs4all.nl> wrote in message
news:1f7qqei.yc1ihoblf2csN%duik...@xs4all.nl...


Durex maakt ook prima spul om rubberen artikelen te laten glijden. Zeer goed
bruikbaar voor latex seals stel ik me voor.
Onschadelijk voor mens en latex, geen geur, waterafspoelbaar, anti-allergeen
en bij elke drogist verkrijgbaar.

Misschien geen fris idee, maar absoluut geen geintje. ( heb het zelf
overigens nooit geprobeerd)

Cas...


ik˙

unread,
Feb 17, 2002, 5:54:00 AM2/17/02
to
*ploink*
Goede argumenten trouwens, jij moet wel doorgeleerd hebben!

"Denny Stouten" <dsto...@xs4all.nl> wrote in message

news:a4nl29$bts$1...@news1.xs4all.nl...

Dive-a-Lot@underwater.blub Sir Dive-a-Lot

unread,
Feb 17, 2002, 5:56:25 AM2/17/02
to
Geen fris idee ?

je neemt toch steeds nieuw uit het flesje ? Je schraapt toch niet gebruikt
spul ergens vandaan ? ;-)
Trouwens als je de wehkamp, pabo en otto leest, weet je ССk hoe het heet:
Sensilube !


--
Thomas
(aka Sir Dive-a-Lot)

"Cas" <c...@despammed.com.removethis> schreef in bericht
news:a4nv50$i2h$1...@news1.xs4all.nl...

Cas

unread,
Feb 17, 2002, 8:22:17 AM2/17/02
to

"Sir Dive-a-Lot" <Sir Dive-...@underwater.blub> wrote in message
news:a4o291$2bc$1...@news1.xs4all.nl...

> Trouwens als je de wehkamp, pabo en otto leest, weet je ССk hoe het heet:
> Sensilube !

Ik ben nogal onschuldig moet je weten... ;-)

Cas...


0 new messages