Rode Zee ? Goede en slechte ervaringen.

Pieter Zegwaart

Rode zee?
Veel overgelezen en gehoord zowel positief als negatief en
waarschijnlijk half september zelf duiken in de RodeZee. Wij hebben
allebei ruim over de 100 duiken en veel gedoken in Azie en de Cariben en
wat minder in NL. We zijn dus eigenlijk flink verwend de laatste jaren.

Veel negatieve dingen die wij horen en lezen hebben te maken met:
- te veel duikers te boten op een duikstek.
- te veel mensen op 1 boot
- Slechte duikshops
- Coral bleeching?

Ik weet dat dit niet specifiek alleen voor de RodeZee op gaat en op veel
plaatsen in de wereld zo is dus a.u.b. geen verhalen van RodeZee fanaten
over hoe slecht het elders wel niet kan zijn.

Waar het ons om gaat is dat we dit soort dingen graag willen voorkomen.
Wat willen wij weten?

- Goede en Slechte Locaties. Waar moeten we zijn en waar vooral niet.
- Info m.b.t. on-board vacanties
- Prijzen (we blijven hollanders)
- Ervaringen met reisorganisaties.

Alle tips zijn welkom m.u.v. commercieele.

Groet en bedankt Pieter

nico en marcel

beste pieter,

er is al heel veel geschreven over de rode zee.
het gaat te ver om de ongeveer 135 duikscholen/shops te beschrijven, laat
staan prijzen te noemen.
je zou eens kunen starten op http://www.altavista.com en daar als zoek query
hurghada intoetsen.
veder bevat de 2e cd van het blad duiken erg veel over egype, israel... (of
is dit commercieel?)
wij duiken altijd bij new searay en krijgen daar een heel goede prijs.
dit varieert per duikschool tussen 40 en 50 dollar per dag incl lucht lood,
eten en boot.

veel succes,

marcel mattheijer
Pieter Zegwaart heeft geschreven in bericht <3746B...@casema.net>...

roel smit

Beste Pieter,

Ik heb veel gedoken in de Rode Zee, dit aan de Sinai- kant van het hele
gebeuren. Ik heb duiken gemaakt vanuit Sharm, Dahab, Nuweiba en Eilat. Eilat
kan ik afraden. Al het negatieve over de Rode Zee heb ik daar gezien. De
Egyptische kant is echter op vele plaatsen beter. Ik zou niet meer gaan
duiken vanuit Sharm. Het is inderdaad zo dat boten talrijk zijn. Zo ook het
aantal personen per boot. Een dagtrip, met duiken vanaf de kant is beter. Je
hebt voldoende ervaring om dit te doen. Het is namelijk een stuk moeilijker
om de mooie stekken te bereiken op deze manier. Ras Mohammed is de creme de
la creme in Sharm met mooie riffen, kans op haaien en andere grote
(Lip)vissen. Minder druk en beter bewaarde riffen heb je in Dahab. Ik ben
een beetje verliefd geworden op het onderwaterleven hier. Je hebt er vele
duikplaatsen (sommige zijn echter wel druk, maar zoals altijd vallen de
mooiste plaatsen buiten de meeste duiktours en zijn dus niet druk). Hier heb
je een duikschool annex duikhotel van zeer goede kwaliteit. Deze is Duits/
Egyptisch geleid en staat onder andere in de gids van Sportreizen in
Oudenbosch en K- Tours. Dit hotel/ duikcentrum heet INMO!!. Wil je rust,
weinig luxe, een wat mindere duikschool (Vooral de kwaliteit/ duikervaring
van de gidsen liet in mijn ogen te wensen over) maar gavere riffen dan moet
je naar Nuweiba Helnan Diving Camp. Je slaapt hier in een luxe rietenmand,
maar in basis heb je alles wat je nodig hebt. Je kan er uitstekend vanaf het
strand van het Camp duiken en ook de duikplaatsen in de omgeving zijn van
goede kwaliteit.

In het algemeen wil ik nog wel opmerken dat de Egyptenaren een wat andere
kijk hebben op milieu dan de gemiddelde Nederlander. Dus zal je hier en daar
nog wel eens wat rommel als plastic, lege blikjes e.d. kunnen tegen komen.

Ik heb gedoken op de Maladiven, Sri Lanka, Cuba ect. en vind de Rode Zee
anders, maar het heeft een gelijke plaats in mijn hart.

Veel plezier in september

Roel.

Johan Labberté

to zegw...@casema.net
Hallo Pieter,

Hier is wat knip en plakwerk van mailtjes die ik eerder verstuurd heb na
een soortgelijke vraag.

Ik ben van 15 tm 22 oktober bij de Red Sea Diving Safari geweest.
Het duiken was fantastisch. Ik droeg mij nederlandse 7 mm pak
met kap. Warm genoeg om 80 minuten in de plomp te liggen
en er door en door warm uit te komen maar ik ben een koukleum
zonder spek op de botten. Anderen doken in long john of in een
tropenpak, 3 mm. Ook warm genoeg voor hen. Het is natuurlijk
een luxe om je rits open te doen als je het te warm hebt, het nadeel
is dat je zoveel kilo's meesleept. (23 kg in het ruim en 10 kg hand
bagage).
Als je meer wil weten van mijn ervaring in de woestijn en over de
duikplaatsen enzo, mail dan.

Ik heb geen mug gezien maar wel veel vliegen. En daar ga je je
behoorlijk aan ergeren. Slapen overdag uit de wind is er niet bij
zonder een lap over je hoofd te trekken en de vliegen zijn ook
dol op wondjes, geen fris idee. Hansaspray op de wond
helpt goed tegen de vliegen.

Ik ben niet verbrand want ik heb erg op de zon gelet, altijd gesmeerd
met factor 15 , pet met katoenen flappen op mijn hoofd en niet zonnen
tussen 11 en 14. Ik ben dan ook nauwelijks bruin geworden.
Van onze club zijn een aantal mooi roodbruin geworden, van dat
indianenbruin. Bladderende oren en neuzen heb ik ook gezien want
het ging hard op de boot.

Die boten zijn een slag apart: Van ver af lijkt het heel wat, mooie
witte hoge opbouw maar de kwaliteit is niet meer dan redelijk.
Ze hebben nauwelijks diepgang, liggen op een oor als de wind van
opzij komt en willen aardig schommelen. Als je snel zeeziek wordt
vergeet dan niet om primatour te halen.

> - hoe lang was de trip vanaf de luchthaven naar RSDS?

Ergens tussen 4 en 5 uur. Wij hadden gevraagd om het zuidkamp,
Marsa Nakari. Het hoofdkamp, Marsa Shagra (Ligt ter hoogte van
Elphinstone Reef (=Shaab Shagra), is ongeveer een half uur
noordelijker. De rit is zo'n 280 km. De weg is veel beter dan vorig
jaar, er waren vrijwel geen slechte stukken meer. Alleen een spoorweg
overgang waar je stapvoets overheen gaat. Verder een paar militaire
checkpoints. Onderweg hebben we een stop van 20 minuten gemaakt in
Quseir. Rond middernacht waren de winkeltjes nog open. Als je geen
Egyptische ponden meeneemt kom je met dollars een heel eind. Haal
veel biljetten van 1$. Al met al is de reis best lang. Inchekken bij
Transavia om 13:00. Aankomst in het kamp rond 2:00. Eten en drinken
voor onderweg is nuttig, je krijgt maar een klein bakje macaroni in
het vliegtuig

> - hoe was de verzorging in het "kamp"?

De beste kok zit in het Zuidkamp. Hij heet Iz. Al het personeel
doet enorm zijn best en ze zijn zeer vriendelijk en plagen graag een
beetje. Mineraalwater, cola, fanta en sprite zijn onbeperkt
beschikbaar,koffie en thee ook. Het bier kost 2 $.
Als er iemand jarig is of er een huwelijksdag gevierd wordt is er
taart voor iedereen. Het personeel gaat vissen en er was een keer vis
op de barbecue, een snapper van 40 cm. We kregen een keer gefrituurde
stukjes grouper. Het eten wordt op grote borden geserveerd met 4 of 5
verschillende dingen, dus altijd wel iets aardigs. Helaas wordt er
bijna niets zonder olie klaargemaakt dus als je last van je maag
krijgt valt het tegen. Als je de keuken bekijkt krijg je bewondering
voor wat ze met zulke eenvoudige middelen weten te maken.
Het duiken is goed georganiseerd. Er zijn altijd volle flessen.
Planningen voor de kustduiken lopen goed. Vertrektijden lopen
zelden uit. Hesham geeft bij iedere duik een duidelijke briefing
met een tekening op een whiteboard. We mochten ook zonder begeleiding
duiken, de meesten van ons waren al twee keer eerder geweest, of
vaker.

> - groot risico op darmklachten?

Ja helaas wel. Het heeft me er niet van weerhouden om 12 duiken te
maken. Ik kreeg wat last van mijn maag en een beetje diarree, niet zo
erg dat je de wc niet haalt maar ik moest af en toe wel stevig
doorwandelen naar de pleetenten die een stuk verderop staan.
Ik at alles wat ik op mijn bord kreeg. De kippebout was goed gaar en
heet maar ik ben bang dat de groente op dezelfde snijplank met
hetzelfde mes is gesneden. 12 uur later begon het ongemak.
Laatst nog met Sportreizen gesproken over Egypte. Volgens haar loop
je in Egypte altijd wel wat op, ook in hotels.
Na terugkomst is na twee weken alles weer normaal.

> - mooi rif voor de deur / wat zie je er zoal?

Het zuidkamp heeft anderhalf jaar geleden een overstroming gehad,
het kamp is een tijd dicht geweest en op ons verzoek weer opgebouwd.
Op veel plekken lag zand op het koraal. Twee jaar geleden was het
mooier volgens leden van onze club. (Aqua Marine). er was geen schade
door duikers zichtbaar. Het hele vissenboek komt langszwemmen, je
hoeft alleen maar veel uren te maken. Onze leden hebben op het
huisrif baracuda's, white tip reef sharks, een adelaarsrog en
schildpadden gezien. Maar in de woorden van instructeur Hesham Kamel:
"As always, there's no guarantee for marine life."
Ik vond het zicht mooi, een meter of 20 a 30. Het zicht op de riffen
die een uur varen uit de kust liggen is nog veel mooier.

> - heb je nachtduiken gemaakt?

Ja, e'e'n. 's avonds was ik meestal moe na 3 duiken. Nachtduiken in
de baai is zeker de moeite waard. Rond een uur of 5, voor het eten
is mooi. Mooier is als het al een paar uur donker is, rond 8 uur.
Later is niet handig want het wordt om 5:30 uur weer licht en een
kwartier later zitten de vliegen in je tent en doe je geen oog meer
dicht. Snel er uit dus voor een ochtendduik. Met de zon in het oosten
is het licht op het rif het mooist, veel mooier dan om 15:00 uur.

Ook heel mooi is een woestijntocht met Karen van Opstal. Deze geologe
woont al 10 jaar in Egypte. Voor 30 $ rijdt ze 4 uur met je door de
woestijn in een oude Jeep pickup 4WD. Het landschap is prachtig.
Heuvels, bergen, 2300 jaar oude nederzettingen uit de tijd van de
Farao's en de Romeinen, acacia's, tumbleweed, kamelen, hagedissen,
gazelles, rotsen in alle kleuren.

Groeten, Johan Labberté

Pieter Zegwaart wrote:
> Wat willen wij weten?
>
> - Goede en Slechte Locaties. Waar moeten we zijn en waar vooral niet.
> [...]

Ad Nühn

Ik ben er nu twee keer geweest en ik kan je verhaal volledig onderschrijven.
Om je darmen in orde te houden helpt het mij om veel Cola te drinken! Dan
heb ik nergens last van.
Verder kan ik je de tocht met Karin aanbevelen, maar dan wel met de kamelen!
Dat is nog veel leuker!
Houdt rekening met erg veel stroming op Elphinstone Reef! Ervaring hiermee
kan geen kwaad.

groet, Ad

Johan Labberté heeft geschreven in bericht
<374A642C...@farmedu.rug.nl>...