Hoe verging het Jehovah’s Getuigen in de tijd van de Holocaust?

Onderzoeker

Jan 26, 2024, 10:44:31 AMJan 26
Hoe verging het Jehovah’s Getuigen in de tijd van de Holocaust?

In de tijd van de Holocaust zijn er van de ongeveer 35.000 Getuigen
die toen in Duitsland en in bezet gebied woonden, zo’n 1500 gestorven.
De doodsoorzaak is niet in alle gevallen bekend. Omdat er nog steeds
onderzoek gaande is, kunnen cijfers en andere details in de toekomst
bijgesteld worden.

Hoe zijn ze gestorven?

Waarom werden ze vervolgd?

Waar zijn ze gestorven?

Enkelen van degenen die geëxecuteerd zijn.

Het hele artikel is hier te lezen:
https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/jw-holocaust-feiten-concentratiekampen/

Gevangengezet vanwege hun geloof — Rusland.

De geschiedenis van Jehovah’s Getuigen in het huidige Rusland is er
een van onderdrukking en vervolging. Gedurende een groot deel van de
20ste eeuw behandelden de Russische autoriteiten de Getuigen slecht,
hoewel zij bekendstonden als vreedzame, gezagsgetrouwe burgers. Het
doel van de regering van de Sovjet-Unie was om hen te dwingen de
Sovjetideologie te aanvaarden. Het werd hen verboden bijbels of
religieuze lectuur te hebben. Ze stonden onder voortdurende bewaking en
moesten hun religieuze bijeenkomsten in het geheim houden. Als ze
ontdekt werden, werden ze afgeranseld en kregen ze lange
gevangenisstraffen. De regering verbande duizenden Getuigen naar
Siberië.

Lees het hele artikel:
https://www.jw.org/nl/nieuws/regio/rusland/jehovahs-getuigen-in-de-gevangenis/

https://www.jw.org/nl/nieuws/regio/rusland/historische-mijlpalen-rusland/

Waarom zijn Jehovah’s Getuigen politiek neutraal?
https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/politiek-neutraal/

--
-- onderzoeker --

Pandora

Jan 27, 2024, 4:50:23 AMJan 27
Op 26-01-2024 om 16:44 schreef Onderzoeker:

> [...]
> doodsoorzaak is niet in alle gevallen bekend. Omdat er nog steeds
> onderzoek gaande is, kunnen cijfers en andere details in de toekomst

Misschien moest jouw clubje zich eens gaan bezinnen op haar omgang met
ex-leden; uitsluiting en sociaal doodverklaard.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je-wordt-sociaal-doodverklaard-als-je-eruit-stapt-ex-jehova-herni-spant-samen-met-anderen-rechtszaak-aan-tegen-zijn-voormalige-geloofsgemeenschap/

Dat is net zoiets als 'verboden voor joden'.

Kees van den Doel

Jan 27, 2024, 12:48:37 PMJan 27
In article <nnd$1a751527$1e82f3e6@ede17f91bcc568ab>, analytisc...@onderzoeker.org says...

> Hoe verging het Jehovah?s Getuigen in de tijd van de Holocaust?

> In de tijd van de Holocaust zijn er van de ongeveer 35.000 Getuigen
> die toen in Duitsland en in bezet gebied woonden, zo?n 1500 gestorven.

Dat is en hele kleine fraktie, kleiner dan de normale gemiddelde dood
dosis.

> De doodsoorzaak is niet in alle gevallen bekend. Omdat er nog steeds
> onderzoek gaande is, kunnen cijfers en andere details in de toekomst
> bijgesteld worden.

Dat is makkelijk, kun je je cijfers en andere details aan je conclusie
aanpassen.

> Enkelen van degenen die geëxecuteerd zijn.

Hebben ze asbakken van die Jehova enkels gemaakt? Schedels kun je als
Halloween pumpkin gebruiken of is dat te Amerikaans?

> Het hele artikel is hier te lezen:

Kom, niemand is zo gek om dat te gaan lezen.

Onderzoeker

Jan 28, 2024, 5:50:56 AMJan 28
Pandora drukte met precisie uit :

> Misschien moest jouw clubje zich eens gaan bezinnen op haar omgang met
> ex-leden; uitsluiting en sociaal doodverklaard.

Juist niet, want het is een christelijk principe, (1 Kor. 5:6, 11-13).
Voor de uitgeslotene, maar ook om de andere gemeenteleden te
beschermen tegen slechte invloeden.

Enige verdere uitleg is soms noodzakelijk.
Bovendien valt dit besluit onder het oprincipen "Vrijheid van
Godsdienst. Bovendien kan een persoon die is uitgesloten altijd terug
keren, ook dat is een christelijk beginsel, wel onder voorwaarden. Het
is geen daad van wraak maar juist het tegendeel. Helaas zijn sommigen
uitgeslotenen wel wraakzuchtig en keren zich tegen de hele groep.
Echter sommige personen die eens waren uitgesloten keerden later weer
terug omdat ze hun uitsluiting was gebaseerd op christelijk principes.
Als door ex-leden dat wordt ingezien is er geen probleem met hun
eventuele terugkeer.

De media en sommige personen die iets anders hiervan proberen te maken
zijn meestal gebaseerd op laster of halve waarheden.

Het Hof van Beroep België, concludeerde dat het onderwijzen en
toepassen van het mijdingsbeleid in België rechtmatig is, en heeft de
Jehovah’s Getuigen ontslagen van de strafvervolging die door de
rechtbank van Gent was opgelegd. Het is veelzeggend dat het Hof van
Beroep zijn uitspraak deed op de dag waarop het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens verklaarde dat de ‘ontbinding’ van de Jehovah’s
Getuigen in Rusland in 2017 onwettig was. Het Hof van Beroep van Gent
heeft correct de principes toegepast die het EHRM in zijn talrijke
uitspraken over de Jehovah’s Getuigen heeft vastgesteld. Het heeft de
rechtsstaat in ere hersteld en bevestigd dat, anders dan in Rusland, in
democratische samenlevingen rechtbanken de vrijheid van religieuze
organisaties beschermen om zich naar eigen inzicht te organiseren.

Terwijl UNIA volhield dat de ‘slachtoffers’ van het mijden door het
mijden tot een totaal ‘sociaal isolement’ veroordeeld worden, beweerde
het Hof van Beroep dat dit niet het geval is. De Jehovah’s Getuigen
vormen een zeer klein percentage van de Belgische bevolking. Het staat
de gemeden ex-leden nog steeds vrij om te gaan met de overgrote
meerderheid van de Belgische burgers, die niet Jehovah’s Getuigen zijn.

Het Hof van Beroep erkende dat sommige ex-leden hadden verklaard dat
zij slecht waren behandeld door hun echtgenoten nadat zij de Jehovah’s
Getuigen hadden verlaten, en dat een echtscheiding hierop volgde. Het
hof stelde echter vast dat het onduidelijk is of in deze gevallen
religieuze problemen de enige oorzaak van de onenigheid waren. In ieder
geval, zo verklaarde het Hof van Beroep, kan iemand er niet van
weerhouden worden een echtscheiding aan te vragen, als die dat wenst.

Opmerkeijk,
het Hof van Beroep merkte op dat de Jehovah’s Getuigen leren dat de
huwelijksband tussen samenwonende echtgenoten niet moet worden
verbroken, ook niet wanneer een van de echtgenoten niet langer een van
Jehovah’s Getuigen is, en dat er nog steeds voor minderjarige kinderen
moet worden gezorgd. In zulke gevallen betekent ‘mijden’ alleen dat het
ex-lid niet langer deelneemt aan de religieuze activiteiten van het
gezin.
Wel een heel slecht argument, en je moet niet alles geloven wat in de
media wordt beweerd.

Ook joden zijn altijd welkom geweest en zijn nog steeds welkom. Ook in
Israel en in Palestina. Terreur wordt nooit goedgepraat, ook niet in
woord en daad, mensen die zich hieraan schuldig maken worden zeker
uitgesloten. Vele Joodse Jehovah's Gertuigen, leven vreedzaam met de
Palestijnen zelfs met hun tegenstanders of vijanden. Gaan niet in de
oorlog en zetten niemand hiertoe aan om zich te wreken.

Jehovah’s Getuigen werden vervolgd omdat ze vasthielden aan Bijbelse
leringen. Toen de nazi’s eisten dat de Getuigen dingen deden die in de
Bijbel verboden worden, weigerden de Getuigen dat. Ze kozen ervoor ‘God
als regeerder meer te gehoorzamen dan mensen’ (Handelingen 5:29).
Bijvoorbeeld op de volgende twee terreinen:

Politiek neutraal blijven. Net als Jehovah’s Getuigen in deze tijd
bleven de Getuigen onder het naziregime neutraal in politieke kwesties
(Johannes 18:36). Daarom weigerden ze in het leger te gaan of de oorlog
te ondersteunen (Jesaja 2:4; Mattheüs 26:52).

weigeren te stemmen bij verkiezingen of zich bij een naziorganisatie
aan te sluiten (Johannes 17:16).

weigeren het hakenkruis te vereren of de Hitlergroet te brengen
(Mattheüs 23:10; 1 Korinthiërs 10:14).

Hun geloof praktiseren. Hoewel het Jehovah’s Getuigen verboden was hun
geloof te praktiseren, bleven ze bijeenkomen voor gebed en aanbidding
(Hebreeën 10:24, 25).

de Bijbelse boodschap bekendmaken en Bijbelse publicaties verspreiden
(Mattheüs 28:19, 20).

liefde tonen voor hun naasten, onder wie Joden (Markus 12:31).

vasthouden aan hun geloof. Ze weigerden een document te tekenen waarin
ze hun geloof afzwoeren (Markus 12:30).

Volgens historicus Robert Gerwarth waren Jehovah’s Getuigen de enige
groep in het Derde Rijk die uitsluitend op grond van hun religieuze
overtuiging vervolgd werden. a Andere gevangenen in concentratiekampen
hadden bewondering voor Jehovah’s Getuigen vanwege hun vastberadenheid.
Een Oostenrijkse gevangene vertelde: ‘Ze gaan niet in de oorlog. Ze
laten zich nog liever doden dan dat ze zelf iemand doden.’

Uitsluiting is een christelijk principe, (1 Kor. 5:6, 11-13).
Paulus waarschuwde de Korinthiërs voor het gevaar dat ontstaat als
opzettelijke zondaars in de gemeente mogen blijven. Hij vergeleek de
slechte invloed van zulke personen met die van zuurdeeg, dat een hele
deegmassa laat gisten. ‘Een weinig zuurdeeg doet het gehele deeg
gisten’, zei hij en voegde daar de volgende raad aan toe: ‘Verwijdert
de goddeloze man uit uw midden’ (1 Kor. 5:6, 11-13).

Bovendien, oud verlopen nieuws, in hogerberoep in België al
vrijgesproken. De aanklagers zullen nu de gerechtkosten moeten betalen.
Er waren veel leugens in omloop en de aanklacht konden ze niet
bewijzen.

Die rechtzaak hebben ze in hoger beroep in België al verloren de rest
is nog lopende.

Iedereen is welkom, alleen mensen die zich niet aan de spelregels
houden en zich niet willen aanpassen of onruststokers zijn en zich niet
willen aanpassen de christelijke morele principes en zich niet willen
veranderen mogen hun geluk ergens anders gaan zoeken.

Waarom uitsluiting een liefdevolle regeling is.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijdschriften/w20150415/uitsluiting-een-liefdevolle-regeling/

--
-- onderzoeker --

Pandora

Jan 28, 2024, 9:54:34 AMJan 28
Op 28-01-2024 om 11:50 schreef Onderzoeker:

> Pandora drukte met precisie uit :

> Juist niet, want het is een christelijk principe, (1 Kor. 5:6, 11-13).

Dat was Paulus, niet Jezus.

> Voor de uitgeslotene, maar ook om de andere gemeenteleden te beschermen
> tegen slechte invloeden.

Oftewel immuniseren tegen elke vorm van kritiek op de partijlijn.

De insider: "Je wordt geïndoctrineerd. Constant wordt er gezegd dat er
buiten het Wachttorengenootschap geen waarheid is."

Angstcultuur.
Goed, ex-leden van JG kunnen wel sociaal contact hebben met niet-JG's,
maar Joden mochten tenminste nog contact blijven onderhouden met de
eigen familie/gemeenschap. Iemand van z'n naaste familie lossnijden om
verschil van inzicht over het geloof is onmenselijk.

Onderzoeker

Jan 28, 2024, 10:18:18 AMJan 28
Pandora heeft uiteengezet op 28-1-2024 :
Het gaat niet eens over verschil van inzicht maar over onwenselijk
gedrag. Mensen kunnen altijd wat verschil van inzicht hebben. Het gaat
immers over gedoopte personen die precies weten hoe of wat het geloof
betekend of hoe het begrepen moet worden volgens de bijbel als
maatstaf. Dat hebben ze eens openlijk erkent en toch kan iemand een
misstap begaan en geen berouw hebben, dan kan uitsluiting op z'n plaats
zijn.

Je weet niet wat onmenselijk is, het zijn juist je onterechte valse
beschuldigingen.

Natuurlijk, uitgaande dat die Joden geen verkeerde dingen hadden
gedaan. De meeste Joden hadden na hun deportatie naar de
vernietigingskampen helemaal geen contact meer het hun familie. Ze
werden gewoon vergast. Dat heeft mijn zwager die jood is, meegemaakt in
de oorlog, zijn familieleden zijn in sobibor, in het nazi
vernietigingskamt vermoord.

Onzin, sociaal contact vermijden met mensen die moedwillig verkeerde
dingen en nog steeds doen, is het juist een goed idee hun te mijden om
hun tot inzicht of verandering van gedrag te brengen.
Of wil jij graag je kinderen laten omgaan met mensen die verkeerde
dingen doen?

--
-- onderzoeker --

Onderzoeker

Jan 28, 2024, 10:29:39 AMJan 28
Onderzoeker formuleerde de vraag :
> [...]

> inzicht of verandering van gedrag te brengen.
> Of wil jij graag je kinderen laten omgaan met mensen die verkeerde dingen

Het bijbels principe:

Enkele overtredingen waarvoor men uit de christelijke gemeente
gesloten kan worden, zijn hoererij, overspel, homoseksualiteit,
hebzucht, afpersing, diefstal, liegen, dronkenschap, beschimping,
spiritisme, moord, afgoderij, afval en het veroorzaken van verdeeldheid
in de gemeente (1Kor 5:9-13; 6:9, 10; Tit 3:10, 11; Opb 21:8). Iemand
die een sekte bevordert, wordt op barmhartige wijze eerst twee keer
gewaarschuwd voordat er een gerechtelijke procedure die tot uitsluiting
zou kunnen leiden tegen hem op gang wordt gebracht.

De Schrift vermaant de christelijke gemeente ook geen omgang meer te
hebben met degenen die wanordelijk en niet overeenkomstig de juiste weg
wandelen maar het niet verdienen volledig uit de gemeenschap gesloten
te worden. Paulus schreef aan de gemeente in Thessalonika over zulke
mensen: „Gaat niet meer met hem om, opdat hij beschaamd moge worden.
Beschouwt hem evenwel niet als een vijand, maar blijft hem ernstig
vermanen als een broeder.” — 2Th 3:6, 11, 13-15.

Met betrekking tot iemand die een christen was maar later de
christelijke gemeente de rug toekeerde of uitgesloten werd, gebood de
apostel Paulus echter „niet langer in het gezelschap te verkeren” van
zo’n persoon; en de apostel Johannes schreef: „Ontvangt hem nimmer in
uw huis en richt ook geen groet tot hem.” — 1Kor 5:11; 2Jo 9, 10.

Uitsluiting uit de gemeenschap.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boeken/Inzicht-in-de-Schrift/Uitsluiting-uit-de-gemeenschap/

--
-- onderzoeker --

Onderzoeker

Jan 28, 2024, 10:44:42 AMJan 28
Pandora gebruikte zijn klavier om te schrijven :

> [...]

> De insider: "Je wordt geïndoctrineerd. Constant wordt er gezegd dat er
> buiten het Wachttorengenootschap geen waarheid is."

Roddelpraat, mensen weten niet meer

Ik ben nog geen JG intern tegengekomen die in een angscultuur leeft,
juist het tegendeel, ze zijn blij om eindelijk vrij te zijn en een
goede toekomst verwachten. En dat deze slechte wereld niet lang meer
zal bestaan. Geen oorlog meer eindelijk vrede onder alle mensen van
goede wil.

--
-- onderzoeker --

Onderzoeker

Jan 28, 2024, 10:46:23 AMJan 28
> [...]
> familie/gemeenschap. Iemand van z'n naaste familie lossnijden om verschil van

Vroegere tijden:
Uit de synagoge worden gebannen: Of ‘worden geëxcommuniceerd’, ‘uit de
synagoge worden gezet’. Het Griekse bijvoeglijk naamwoord aposunagogos
(lett.: ‘weg van de synagoge’) wordt maar drie keer gebruikt, hier en
in Jo 9:22 en 12:42. Iemand die uit de synagoge was gebannen, zou
worden gemeden en veracht als een paria. Zo’n uitsluiting van omgang
met andere Joden zou ernstige financiële consequenties voor de familie
hebben. De synagogen, die voornamelijk voor onderwijs werden gebruikt,
werden blijkbaar ook wel gebruikt als de zetel voor plaatselijke
rechtbanken die de macht hadden om geseling en uitsluiting als straf op
te leggen. (Zie aantekening bij Mt 10:17.) Jezus’ voorspelling dat zijn
volgelingen uit de synagoge zouden worden gebannen was een waarschuwing
voor de mogelijke consequenties die het had om hem te volgen. Hoewel
Jezus al eerder had gezegd dat de wereld zijn volgelingen zou haten,
was dit de eerste keer dat hij rechtstreeks zei dat sommigen van hen
zouden worden gedood.

--
-- onderzoeker --

Pandora

Jan 29, 2024, 4:48:27 AMJan 29
Op 28-01-2024 om 16:44 schreef Onderzoeker:

> [...]
> zo’n persoon; en de apostel Johannes schreef: „Ontvangt hem nimmer in uw
> huis en richt ook geen groet tot hem.” — 1Kor 5:11; 2Jo 9, 10.

Allemaal doctrine en regeltjes.
De belangrijkste ingredienten van wat Christus heeft geleerd ontbreken:
barmhartigheid en naastenliefde.

Pandora

Jan 29, 2024, 5:04:26 AMJan 29
Op 28-01-2024 om 16:29 schreef Onderzoeker:
Sexueel misbruik?
https://nos.nl/artikel/2204957-tientallen-meldingen-van-seksueel-misbruik-bij-jehova-s-getuigen

Onderzoeker

Feb 3, 2024, 3:34:40 AMFeb 3
Pandora gebruikte zijn klavier om te schrijven :
Ben jij een voorstander van dat misdadigers niet uitgesloten mogen
worden uit een gemeenschap?

Zeker belangrijk, daar moet altijd wat aan worden gedaan en valt
duidelijk onder het Bijbelse principe. Ook valse meldingen die even
ernsig zijn omdat het vaak moeilijk is of valt te bewijzen, voordat
mogelijk een schuldige kan worden aangewezen. Belangrijk om eerst een
voor onderzoek te doen voordat je iemand beschuldigd van z'n ernstig
misdrijf. Hoewel personen of verzorgers, daar altijd ook zelf aangifte
kunnen doen als er sterke aanwijzingen of indirecte bewijzen voor zijn.
Een kind moet in dat geval altijd serieus worden genomen.

Het gebeurd vaak ook in de sportwereld, bij omroepen, mensen die zich
niet normaal kunnen gedragen omdat ze vaak niet meer weten wat normaal
is. Gevolg dat er orginaire programma's in de media worden gemaakt
omdat het brede publiek het prachtig vinden omdat ze zelf geen moraal
meer hebben.

(Efeziërs 4:17-19) Daarom zeg ik en getuig ik dit in de Heer: ga niet
meer de weg die de heidenen volgen, met hun doelloze manier van denken.
18 Hun verstand is verduisterd en ze zijn vervreemd van het leven dat
van God komt, omdat ze onwetend zijn en een ongevoelig hart hebben. 19
Omdat ze elk moreel besef hebben verloren, hebben ze zich overgegeven
aan schaamteloos gedrag om hebzuchtig allerlei onreinheid te beoefenen.

Bij andere clubs, groepen wordt het bijna als 'normaal' gezien,
atheïsten, religies, RKK, nu weer in protestants Duitsland en in de
meeste grote religies zijn er grote schandalen wegens kindermisbruik.
b.v in Staphort is er heel veel inteelt vastgesteld en ook in andere
kleine gemeenschappen, dus het komt overal voor.

Ook veel misbruik in de grootste protestantse kerk van Duitsland. ‘De
overheid moet ingrijpen’.
https://www.nd.nl/geloof/protestant/1209807/ook-veel-misbruik-in-de-grootste-protestantse-kerk-van-duitsl

https://duitslandinstituut.nl/artikel/50216/grootschalig-onderzoek-in-duitsland-naar-kindermisbruik

https://nos.nl/artikel/2412845-onderzoek-duits-misbruiknetwerk-klaar-429-verdachten-twee-nederlanders

Misbruikers worden ook door wereldse rechtbanken veroordeeld en
uitgesloten en opgesloten om de samenleving te beschermen en dat mag
weer niet van je? Geen omgang met zulke misdadigers. Ze worden zelfs
door rechters uit de samenleving gehaald en opgesloten, wat is daar mis
mee? Later loslopen zoals jij dat graag wil omdat het 'onmenselijk' is
mensen uit te sluiten en zeker niet in de buurt van kinderen te laten
komen?

Intern wordt tenmiste iets aan gedaan en misbruik wordt niet
geaccepteerd .
Uitgebeide informatie over hoe hier mee wordt omgegaan:
https://www.jw.org/nl/overheid-informatie/wereldwijde-informatiebrochures/pakket-jg-bijbels-standpunt-bescherming-kinderen/

--
-- onderzoeker --

Pandora

Feb 4, 2024, 6:38:25 AMFeb 4
Op 03-02-2024 om 09:34 schreef Onderzoeker:
Het gaat erom hoe JG met seksueel misbruik binnen hun gemeenschap zijn
omgegaan.

"Ze zijn veel meer bezig met het beschermen van hun eigen reputatie in
plaats van met de verhalen van slachtoffers die aangeven gedupeerd te zijn."

"Slachtoffers voelen zich onvoldoende gehoord, genegeerd,
gestigmatiseerd en geïsoleerd"

https://nos.nl/artikel/2501440-rechter-onderzoek-seksueel-misbruik-jehova-s-getuigen-geen-discriminatie

Onderzoeker

Feb 12, 2024, 8:24:21 AMFeb 12
Pandora stelde dit idée voor :
Slachtoffer moeten professionele hulp krijgen en de rest over een
dader zal de politie en het OM zich moeten buigen.

> "Ze zijn veel meer bezig met het beschermen van hun eigen reputatie in
> plaats van met de verhalen van slachtoffers die aangeven gedupeerd te
> zijn."

Zie de verklaring onder, geen reactie, slechts vooroordeel en
roddelpraat voor de gelovigen en de media. Zie de verklaring over de
uitspraak in hogerberoep in België en de opmerking van de rechter over
de media. Hier gaat het ook niet beter als het over een objectief
onderzoek gaat. Oordeel: Das Volksgericht heeft gesproken...

> "Slachtoffers voelen zich onvoldoende gehoord, genegeerd, gestigmatiseerd
> en geïsoleerd"
>
> https://nos.nl/artikel/2501440-rechter-onderzoek-seksueel-misbruik-jehova-s-getuigen-geen-discriminatie

Je geeft enkel commentaar over beweringen die ongegrond zijn
geblekenvbij nader onderzoek.

Kees van den Doel

Feb 12, 2024, 12:45:05 PMFeb 12
In article <nnd$0069772e$428276e0@e15c09c614ee5c8b>, analytisc...@onderzoeker.org says...

> Slachtoffer moeten professionele hulp krijgen en de rest over een
> dader zal de politie en het OM zich moeten buigen.

Een laag opgeleidde zin. Een soort apen taal.

> [...]
> mee? Later loslopen zoals jij dat graag wil omdat het 'onmenselijk' is
> mensen uit te sluiten en zeker niet in de buurt van kinderen te laten

Achterlijke cults zoals die Jehova Aftuigers moeten bij de wet verboden worden.