De Almachtige, Algoede God of Allah

Thaora

Feb 3, 2024, 3:41:20 PMFeb 3
De Almachtige, Algoede God of Allah - Ethicus Prof Vermeersch : 'Een kind dat geboren wordt met de erfelijke ziekte van Tay-Sachs ondergaat een progressieve aantasting van het hele zenuwstelsel waardoor het zien, het horen, het voelen een gruwelijk lijden wordt. Dit aftakelingsproces gaat langzaam maar zeker verder, tot het kind rond de leeftijd van vier jaar onverbiddelijk sterft. Voor de ouders is dat een verschrikking, voor een onschuldige baby is het de essentie zelf van een volstrekt zinloos lijden.'
Als God Alwijs, Almachtig en Algoed is, waarom laat hij dan dit gruwelijke lijden toe?

Men heeft in verband met dit argument tevergeefs een hele reeks vluchtroutes uitgeprobeerd' :

1. “Het lijden komt niet van God, maar van de mensen zelf”

Prof. Etienne Vermeersch:
'Maar deze ziekte is het gevolg van een storing op het genetisch materiaal die men al dan niet van zijn voorouders overerft en waaraan geen enkel mens schuld heeft. Alleen heeft de 'Schepper' van de DNA-code zijn werk niet goed gedaan. Een analoge argumentatie kan men ontwikkelen in verband met alle erfelijke ziekten, met het bestaan van ziekteverwekkende bacteriën en virussen, en eveneens in verband met natuurrampen zoals aardbevingen, overstromingen, droogte... In al die gevallen treft de mens geen enkele schuld en is alleen de Schepper verantwoordelijk.
Indien hij zou bestaan.'

2. “Het lijden komt wel van God, maar het is een straf voor de zonde van de mensen”

Prof. Etienne Vermeersch:
'Het kindje met de ziekte van Tay-Sachs heeft nooit de kans gehad ook maar één zonde te doen: het is volkomen onschuldig. Zelfs als er een Adam en Eva, en een 'erfzonde', zouden hebben bestaan - wat vanuit de evolutietheorie gezien, uiteraard geen zin heeft: de overgang van mensaap naar mens is heel geleidelijk verlopen - blijft het een gruwelijke onrechtvaardigheid dat een onschuldige baby zou moeten boeten voor anderen.'

3. "Het kindje lijdt nu wel, maar het zal in de hemel des te meer gelukkig zijn”.

Prof. Etienne Vermeersch:
'Als men daarmee bedoelt dat een even onschuldig kind dat zonder lijden sterft, daarom later minder gelukkig zal zijn, is dat een vreemde gedachte. Als God almachtig is, kan hij alle kinderen in zijn hemel volkomen gelukkig laten zijn, zonder dat daar lijden voor nodig is. Als God oneindig goed is, ZAL hij een onschuldig kindje zelfs geen halve dag nodeloos laten lijden, laat staan drie tot 5 jaar!
De conclusie is dat God ofwel een monster is, ofwel niet bestaat. Ik verkies het laatste.'

4. “Dat is allemaal waar, maar wij kleine mensen kunnen de wegen van God niet beoordelen.”

Prof. Etienne Vermeersch:
'Dat betekent dan wel het einde van alle rationele denken.
Als iemand weigert zijn of haar redelijk denken en z'n diepste morele beginselen te gebruiken om de vraag van het godsbestaan te beantwoorden, waarop kan hij dan nog een beroep doen om tot een besluit te komen? Het gevoel, de opvoeding, een gril? Maar dan hebben alle mensen, welke godsopvatting ze ook hebben (ook een god die menseneterij, folteringen, mensenoffers, enz. vraagt) evenveel gelijk ; want allen kunnen zeggen: "de wegen van onze god zijn ondoorgrondelijk."

Prof. Etienne VERMEERSCH :
'Kijk, de eerlijkste en de meest fijngevoelige gelovigen die dit probleem hebben behandeld, geven het volgende antwoord' :

5. ”God is niet almachtig, hij kan niet alle lijden verhinderen, hij kan ook zelf lijden.”

Prof. Etienne Vermeersch:
'Het blijft onbetwistbaar dat alle christelijke credo's beginnen met de woorden: "Pisteuo eis hena theon patera pantokratora" (ik geloof in één God, vader, almachtige - letterlijk: 'allesbeheerser').'

'Een NIET-ALMACHTIGE GOD of ALLAH strookt nu eenmaal niet met de CHRISTELIJKE of ISLAMITISCHE GODSOPVATTING en bovendien wordt het godsbegrip dan heel vaag. Welke macht heeft hij nog wel? Kan hij misschien helemaal niets?

De verleiding ontstaat dan om alles wat goed is aan hem toe te schrijven en van alles wat slecht is te zeggen dat hij er, spijtig genoeg, niets aan kan doen. De holocaust bijvoorbeeld.
Wel, dan is hij zeker niet goed, en zelfs volstrekt overbodig.

Kortom, een god 'à la carte', een product van ‘wishful thinking’ die het lijden "toelaat".

Ondanks al mijn respect voor degenen die deze visie - in diepe wanhoop - hebben ontwikkeld, moet ik zeggen dat ik dit voor een rationeel mens moeilijk te verwerken en volstrekt ongeloofwaardig vind.'

Prof. ETIENNE VERMEERSCH

F+

De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje)

Feb 4, 2024, 4:07:54 AMFeb 4
On 2024-02-03, Thaora <gawhoo...@gmail.com> wrote:
> De Almachtige, Algoede God of Allah - Ethicus Prof Vermeersch : 'Een kind dat geboren wordt met de erfelijke ziekte van Tay-Sachs ondergaat een progressieve aantasting van het hele zenuwstelsel waardoor het zien, het horen, het voelen een gruwelijk lijden wordt. Dit aftakelingsproces gaat langzaam maar zeker verder, tot het kind rond de leeftijd van vier jaar onverbiddelijk sterft. Voor de ouders is dat een verschrikking, voor een onschuldige baby is het de essentie zelf van een volstrekt zinloos lijden.'
> [...]

onderzoeker, Cor, smerig paard, lezen jullie dit?

Kees van den Doel

Feb 4, 2024, 2:00:45 PMFeb 4
In article <upnk57$3j7b9$3...@dont-email.me>, verst...@holymen.invalid says...

In Orthodox Jewish circles, the organization Dor Yeshorim carries out an
anonymous screening program so that carriers for Tay?Sachs and other
genetic disorders can avoid marrying each other.

Ekstein, J; Katzenstein, H (2001). "The Dor Yeshorim story:
Community-based carrier screening for Tay?Sachs disease". Tay?Sachs
Disease. Vol. 44. pp. 297?310. doi:10.1016/S0065-2660(01)44087-9. ISBN
978-0-12-017644-1. PMID 11596991.

Onderzoeker

Feb 22, 2024, 4:47:57 AMFeb 22
De ongekruisigde (ds. dr. in de kerk van Roodkapje) formuleerde de
vraag :
Dan moet je ook eens dit gaan lezen:

Geen ziekte meer:
Jesaja 33:24: ‘Geen inwoner zal zeggen: “Ik ben ziek.”’

Denk eens aan een wereld waarin niemand lijdt aan hartkwalen, kanker,
malaria of wat voor ziekte maar ook. Er zullen geen ziekenhuizen of
medicijnen nodig zijn. Een perfecte gezondheid — dat is de toekomst
voor iedereen op aarde.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijdschriften/wachttoren-nr2-2018-mei-jun/gods-beloften-zullen-uitkomen/

Veroorzaakt God lijden?
Sommige mensen denken dat God al het lijden veroorzaakt of dat het hem
op z’n minst koud laat. Maar is dat wat de Bijbel leert?

Sommigen zeggen dat alles wat er gebeurt, Gods wil is. Ze geloven dus
dat God lijden veroorzaakt. Als er een natuurramp plaatsvindt, denken
ze bijvoorbeeld dat dit Gods manier is om mensen die gezondigd hebben,
te straffen.

Veroorzaakt God lijden?
‘Dit is zeker: de almachtige God begaat geen kwaad.’ — Job 34:12, GNB.

[...]

De Bijbel leert duidelijk dat God lijden niet veroorzaakt. De Bijbel
zegt bijvoorbeeld dat als we moeilijkheden meemaken, het verkeerd zou
zijn om te zeggen: ‘Ik word door God beproefd.’ Waarom? Omdat ‘God niet
met kwade dingen kan worden beproefd, noch beproeft hij zelf iemand’
(Jakobus 1:13). God is dus nooit de oorzaak van beproevingen en het
lijden als gevolg daarvan. Dat zou iets kwaads zijn, en ‘de almachtige
God begaat geen kwaad’ (Job 34:12, Groot Nieuws Bijbel).

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijdschriften/g201501/mensen-lijden/

--
-- onderzoeker --