Schriftuitleg van zondag 21 november 2021.

Cor Huizer

Schriftuitleg van zondag 21 november 2021.

Inleiding:

Elke zondag zal ik proberen de schriftlezingen uit de Rooms Katholieke
Kerk van die dag uit te leggen op de wijze waarop ik ze begrepen heb.
Dit is niet bedoeld als preek, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt
een homilie, maar enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb ik
toestemming gekregen om te preken, daarom mag mijn Schriftuitlegging ook
geen preek genoemd worden. Maar toch meen ik de vrijheid te hebben om
mijn begrijpen van de schrifttekst wereldkundig te maken. Natuurlijk
hoeft u het niet eens te zijn met mijn uitleg. Elk mens is uniek. Zoals
het licht de verschillende vormen ook verschillend terugkaatst, zo
begrijpt elk mens de Schrift op een andere wijze, heeft een ander
bevattingsvermogen. U begrijpt de Schrift misschien wel beter, of minder
goed dan ik. Wat ik opschrijf is mijn eigen begrijpen. U mag er uw
voordeel mee doen, of u eraan ergeren (liever niet, is slecht voor uw
hart), of een totaal verschillende mening hebben. Begrijp mijn schrijven
zoals het u behaagt.

Schriftteksten:.

Eerste lezing Daniël 7, 13-14
In die tijd nam Daniël het woord en zei: ‘In mijn nachtelijk visioen zag
ik met de wolken des hemels iemand aankomen die op een mens geleek. Hij
ging naar de Hoogbejaarde en werd voor hem geleid. Toen werd hem
heerschappij gegeven, luister en koninklijke macht; alle volken, stammen
en talen brachten hem hun hulde. Zijn heerschappij is een eeuwige
heerschappij die nooit vergaat, zijn koninkrijk gaat nooit ten gronde’.

Tweede lezing Openbaring van Johannes (Apocalyps) 1, 5-8
Broeders en zusters, genade zij u van Jezus Christus, de getrouwe
getuige, de eerstgeborene van de doden en de vorst van de koningen der
aarde. Aan Hem die ons liefheeft en die ons van de zonden heeft verlost
door zijn bloed, die ons gemaakt heeft tot een koninkrijk van priesters
voor zijn God en Vader, - Hem zij de heerlijkheid en de macht in de
eeuwen der eeuwen! Amen. Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem
aanschouwen, ook zij die Hem doorstoken hebben; en alle stammen der
aarde zullen over Hem weeklagen. Ja, Amen! Ik ben de Alfa en de Omega, -
zegt God de Heer - Hij die is en die was en die komt, de Albeheerser.

Evangelielezing Johannes 18, 33b-37
In die tijd riep Pilatus Jezus bij zich en zei tot Hem: ‘Zijt gij de
koning der joden?’. Jezus antwoordde hem: ‘Zegt gij dit uit uzelf of
hebben anderen u over Mij gesproken?’. Pilatus gaf ten antwoord: ‘Ben ik
soms een jood? Uw eigen volk en de hogepriesters hebben U aan mij
overgeleverd. Wat hebt Gij gedaan?’. Jezus antwoordde: ‘Mijn Koningschap
is niet van deze wereld. Zou mijn Koningschap van deze wereld zijn dan
zouden mijn dienaars er wel voor gestreden hebben dat Ik niet aan de
joden werd uitgeleverd. Mijn koningschap is evenwel niet van hier’.
Pilatus hernam: ‘Gij zijt dus toch koning?’. Jezus antwoordde: ‘Ja,
Koning ben Ik. Hiertoe werd Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld
gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid. Al wie uit waarheid
is luistert naar mijn stem’.

Uitleg:

Het thema van deze zondag, Hoogfeest van Christus Koning van het heelal
is: ‘Wie regeert?’. Het antwoord op de vraag: Wie regeert, is natuurlijk
God in Jezus Christus, wiens Koningsfeest wij heden vieren. Hij is
Koning tot in eeuwigheid, niet alleen op onze Aarde, maar in de gehele
oneindigheid. Want Jezus Christus is de Mens geworden God, die door Zijn
menszijn ervoor gezorgd heeft dat God, die niemand kon zien zonder te
sterven, voor Zijn schepselen zichtbaar is geworden. Want in Jezus
Christus zien wij mensen – en alle andere schepselen – ook God onze
Vader, want deze beiden zijn één en dezelfde. Jezus Christus is aan heel
veel mensen in de loop van de geschiedenis reeds verschenen, terwijl zij
nog op Aarde leefden. Maar in onze tijd, waar het merendeel van de
mensheid een afschuw heeft voor God, de Waarheid uit God en Gods
Geboden, die ons de liefde voor anderen leert, kan God aan heel veel
mensen niet verschijnen. Slechts heel weinig mensen zullen Hem, nog
voordat Hij is wedergekeerd, nog aanschouwen. Aan heel veel mensenzielen
zal Hij, ook in het hiernamaals, nooit verschijnen, vanwege hun hoogmoed
en hun verslaving aan hun eigen zonden, zonder enige bereidheid om zich
tot God in Jezus Christus te bekeren. Wie in hun zonden volharden en
zich nooit zullen bekeren, tot inkeer zullen komen, zullen voor eeuwig
verkoren gaan in de hel. Maar niemand zal in de hel komen, zonder daar –
expliciet of impliciet – er zelf voor te hebben gekozen, dus daar komen
als logisch uitvloeisel van hun eigen, uit vrije wil genomen, keuzes.
God wil ons allemaal graag in de hemel opnemen, maar wel uit onze eigen
vrije wil. De Satan wil ons allemaal graag in de hel zien, ongeacht of
wij dit zelf willen, of daartoe worden gedwongen. Maar niemand kan in de
hel belanden, tenzij hij dit zelf wil. Waar hij staat moet u ook zij
lezen, lees dit naar uw eigen geslacht. Want onze wil is absoluut vrij
en wij kunnen en mogen kiezen om aan welke dwang of drang, die op ons
wordt uitgeoefend, succesvol te weerstaan. Angst is hierbij een heel
slechte raadgever. Want tegen dwangmaatregelen kan enkel succesvol ‘nee’
gezegd worden, wanneer de daaraan verbonden nadelen worden geaccepteerd.
Wanneer iemand gedwongen zou worden om een ander mens te vermoorden, dan
kan hij zijn baan kwijtraken –bijvoorbeeld een abortus weigeren uit te
voeren door een arts of door een verpleegkundige om daarmee te helpen –
of zelf vermoord te worden. Maar, zoals God heeft laten optekenen, vrees
niet iemand die enkel uw lichaam van u kan afnemen, maar alleen Hem die
ook uw ziel kan doden. Mensen kunnen andere mensen vermoorden en,
wanneer zij in een machtspositie zijn, althans op Aarde zich daarvoor
nooit te hoeven verantwoorden. Uiteraard zullen zij, wanner zij nooit om
barmhartigheid en genade hebben gevraagd, onder diep berouw over deze
zonden, wel voor God zich moeten verantwoorden en krijgen dan de straf,
waar hun zonden hen om vraagt. God in Jezus Christus is Koning tot in
eeuwigheid. Voor Zijn kinderen – die mensen die goedheid, liefde en
waarheid nastreven – een Vader. Voor hen, die Hem niet als Vader willen
en Zijn Geboden weerstreven, een zeer Rechtvaardige, maar
onverbiddelijke Rechter. Vandaar dat in het Oude Testament staat dat het
verschrikkelijk is om in de handen van de levende God te vallen. Dat
geldt natuurlijk alleen zij die weigeren Gods Geboden te onderhouden,
dus te doen en zij die zo dwaas zijn dat zij zelfs het bestaan van God
ontkennen. Volhardt daarin en gij zult nooit God als Vader ontmoeten,
maar alleen als Rechter, waar een groot verschil tussen is. Neem het
verschil tussen een menselijke vader en een menselijke rechter. Een
vader zal zijn kind heel veel vergeven, maar een rechter past de wet
toe. Bij wie zal een kind, die iets ergs gedaan heeft, het beste ervan
af komen, denkt u? En zo is het ook bij God. Wie tijdig, dus in dit
leven, vol berouw tot inkeer komt en om vergeving en genade vraagt, die
is zeker veel beter af dan die mens die God volhardend blijft haten.
Want God is bereid om elke zonde, hoe zwaar ook, te vergeven, maar een
mens moet daar wel oprecht om vragen en zich voornemen deze zonde nimmer
meer te begaan. Bedenkt daarbij wel dat een ander mens bedrogen kan
worden, maar God niet en nooit. Ook onze eeuwige Koning, Jezus Christus
kan, omdat Hij God is, nimmer bedrogen worden. En Hij is de Koning wiens
heerschappij oneindig is en deze zal nooit vergaan. Niet alleen op Aarde
zal Hij heersen, maar in de gehele oneindigheid zal Zijn koninkrijk
nooit te gronde gaan. Jezus Christus is de Koning der koningen, de vorst
van alle heersers op Aarde en in de gehele Schepping. Want Hij is God,
de Alfa en de Omega, Hij is Diegene die was, die is en die komt, de
Albeheerser. Hij zal wederkomen op de wolken en elk oog – van de op
Aarde wonende mensen – zal Hem aanschouwen, ook diegenen die Hem
doorstoken hebben. Dus alle mensen die Hem pijn hebben gedaan door Hem
te ontkennen, tegen te werken door hun zonden, maar wel op tijd tot
bekering en inkeer zijn gekomen, want ook zij zullen niet verloren gaan,
maar opgenomen worden in Zijn Rijk. Ook Pilatus kreeg van Jezus Christus
te horen dat Hij Koning is. Daartoe is Hij geboren, maar Zijn rijk is
niet van deze wereld. Nee, Zijn Koninkrijk is van alles wat bestaat, dus
van alle volkeren waar ook in de oneindigheid. God heeft echter, in Zijn
oneindige goedheid en erbarmen, alleen op onze kleine planeet een
menselijk lichaam aangenomen en heeft in Jezus van Nazareth, Jezus
Christus onder ons geleefd en gewoond. En ja, Hij is Koning en daartoe
is Hij geboren om getuigenis van de Waarheid af te leggen; de Weg, de
Waarheid en het Leven , die Hijzelf is. En toch, vanwege de vrije wil
van ons mensen, was en is het ons mensen toegestaan om Hem kwaad te
doen. En dat hebben die mensen, die beweerden God te vertegenwoordigen,
dan ook gedaan. Want in plaats van Hem te aanbidden voor wat Hij was en
is, namelijk God, hebben zij voor Hem een zeer merkwaardige troon
opgericht; een kruis, waaraan Hij is gestorven en op de derde dag na
Zijn lichamelijke dood weer is verrezen in een verheerlijkt lichaam.
Deze zwaarste misdaad uit de geschiedenis van de mensheid werd
toegelaten om ons mensen te bewijzen dat onze wil absoluut vrij is en
wij ons zelfs aan onze Heer en God mogen vergrijpen. Dat doen wij, in
deze tijd van wijdverbreid nieuw heidendom, nog steeds. Maar dit zal
spoedig afgelopen zijn, bij de spoedige wederkomst van Jezus Christus op
Aarde, Want voor Zijn wederkomst zullen alle mensen, machten en
krachten, die Hem blijven weerstreven, van de Aarde zijn verwijderd en
in de hel geworpen. Wie dus liever naar de hemel wil, dan naar de hel,
zal zich moeten bekeren, tot inkeer komen en God onder berouw dienen te
vragen om vergeving, barmhartigheid en erbarmen. Dan en alleen dan kan
een ziel in een hemel komen. Wellicht ook in de woning van onze Vader,
God in Jezus Christus, het hemelse Jeruzalem. Laten wij daarom vanaf
heden leven als daadwerkelijke christenen en ervoor bidden dat wij
elkaar daar allemaal mogen tegenkomen.

Amen.

Cor Huizer.

Jos Bergervoet

On 21/11/21 4:57 PM, Cor Huizer wrote:
> [...]
> is luistert naar mijn stem’.
>
> Uitleg:
>
> Het thema van deze zondag, Hoogfeest van Christus Koning van het heelal

Dat moet dan toch ook heel interessant zijn voor nl.politiek,
Eerwaarde Heer Huizer!

> Het antwoord op de vraag: Wie regeert, is natuurlijk
> God in Jezus Christus, wiens Koningsfeest wij heden vieren.

Ik heb het meteen maar even gecrosspost.. (vooral de ouderen
daar zijn nog erg Christelijk, zoals Hein, en "het Varken").

--
Jos

Hein Zwetser

Op 21-11-2021 om 18:58 schreef Jos Bergervoet:
zeg gestoorde kluiveduiker hou daar onmiddellijk mee op

--
er komt een burgeroorlog: de dommen tegen de slimmen !!!

Loetje

Op 21-11-2021 om 16:57 schreef Cor Huizer:
> Schriftuitleg van zondag 21 november 2021.

knip......

> Het thema van deze zondag, Hoogfeest van Christus Koning van het heelal
> is: ‘Wie regeert?’. Het antwoord op de vraag: Wie regeert, is natuurlijk
> God in Jezus Christus, wiens Koningsfeest wij heden vieren.

Hoe zit het met je eerdere bewering: Satan regeert de wereld?

> Maar in onze tijd, waar het merendeel van de mensheid een afschuw
> heeft voor God, …. kan God aan heel veel mensen niet verschijnen.

Dat zou voor de Ware God een reden moeten zijn om juist wel te
verschijnen. Maar zo zit de werkelijkheid niet in elkaar. Die afschuw
voor jouw God is daarom terecht.

> Maar niemand kan in de hel belanden, tenzij hij dit zelf wil.

En aangezien niemand dat wil, zal ook niemand in de hel belanden. Het
bestaan van zoiets als een hel strookt met Gods oneindige Goedheid. Dit
is wat ook de Paus verkondigt.

> Angst is hierbij een heel slechte raadgever.

En daarom, Cor, angst, onzekerheid en verwarring zaaien, is een
onvergeeflijke zonde!

Loetje

Goede bedoelingen en kwaad gaan vaak samen.

Cor Huizer

Op 22-11-2021 om 19:03 schreef Loetje:

> knip......

> Hoe zit het met je eerdere bewering: Satan regeert de wereld?

God regeert de gehele oneindigheid. Satan regeert deze wereld, omdat de
meeste mensen op deze Aarde zich van God hebben afgekeerd en Satan
volgen. Het gevolg is dat onze Aarde meer lijkt op de hel, dan op de hemel.

> Dat zou voor de Ware God een reden moeten zijn om juist wel te
> verschijnen. Maar zo zit de werkelijkheid niet in elkaar. Die afschuw
> voor jouw God is daarom  terecht.

God kan aan mensen, die niets van Hem willen weten niet verschijnen,
omdat Hij anders hen hun vrije wil zou afnemen. En God zal dit niet
doen. Wel zal God ons mensen bij de Grote Waarschuwing - waarbij ieder
mens duidelijk zal worden gemaakt hoe hij/zij er in Gods ogen voorstaat
- maar ook dan wordt de vrije wil van geen mens afgenomen.

Dat mensen een afschuw hebben van God komt omdat zij zich zelf een
duivelse mentaliteit hebben aangemeten. En geen duivel zal God als
zijn/haar Redder aanbidden, maar Hem verafschuwen, omdat dit tegen hun
vrije wil - die het kwade wil - ingaat. Ik denk dat u bij deze mensen
hoort, dat u Satan, die u haat, liever heeft dan God, die u lief heeft.

> En aangezien niemand dat  wil, zal ook niemand in de hel belanden. Het
> bestaan van zoiets als een hel strookt met Gods oneindige Goedheid. Dit
> is wat ook de Paus verkondigt.

Alle mensen die God afwijzen - en daarin volharden - zullen, door hun
eigen daden en mentaliteit in de hel belanden. Dat is een kwestie van
vrije wil en van vanuit de eigen vrije gemaakte keuzes. Want elk mens
kan ook voor God kiezen en Zijn Geboden gaan onderhouden, dus doen. De
keuzes, gemaakt uit vrije wil, zorgt ervoor dat de gevolgen van die
keuzes bepalen waar in het hiernamaals een mensenziel terecht zal komen.
Niemand komt dus in de hel, tenzij uit vrije wil; door zijn eigen wijze
van leven op Aarde. Door niet voor het goede te kiezen, maar voor het kwade.

> En daarom, Cor, angst, onzekerheid en verwarring zaaien, is een
> onvergeeflijke zonde!

Vertel dat aan onze regering!

> Loetje
>
> Goede bedoelingen en kwaad gaan vaak samen.

Alleen als die bedoelingen niet goed zijn, maar slecht, want gedacht uit
eigenbelang en zelfzucht. Wie leeft volgens de Wil van God en Zijn
Geboden onderhoud, dus doet, is vrij van het werkelijke kwaad, omdat
beiden niet samen gaan.

Met vriendelijke groet,

Cor Huizer.

Cohen

On 23-11-2021 12:11, Cor Huizer wrote:

> God regeert de gehele oneindigheid. Satan regeert deze wereld, omdat de
> meeste mensen op deze Aarde zich van God hebben afgekeerd en Satan
> volgen. Het gevolg is dat onze Aarde meer lijkt op de hel, dan op de hemel.

Heerlijk, die sprookjesfantasten met hun fantasieverhalen. De realiteit
is natuurlijk dat noch [gG]od, noch [sS]atan, noch [hH]emel, noch [hH]el
bestaan. Dit zijn allemaal verzinsels van de primitieve mens, die zich
geen raad wist met de wereld om zich heen en nog niet de bschikking had
over de wetenschappelijke methode om daar duidelijkheid in te brengen.

--
Cohen, a 400-year-old AI which manifests itself by 'shunting'
through people. It is featured in the novels Spin State (2003), Spin

Kees van den Doel

On Tuesday, November 23, 2021 at 3:11:36 AM UTC-8, Cor Huizer wrote:

> Wie leeft volgens de Wil van God en Zijn Geboden onderhoud, dus doet,
> is vrij van het werkelijke kwaad, omdat beiden niet samen gaan.

Komt anders de Grote Boze Wolf afdalen uit de Hemel om mijn biggenhuis
om te blazen? Maar wat als ik mijn biggenhuis nu uit steen bouw, dan
kan-Ie het niet omblazen, dat lijkt me makkelijker dan die idiote
regeltjes van die Halve Gare God op te gaan volgen.

Wat was het ook alweer? In een heksenkring driemaal de tango dansen met
een onthoofde kip onder begeleiding van de welluidende belcanto van
Prof. Bier met een rozenkrans?

Thaora

> [...]
> Dit is niet bedoeld als preek, of zoals het tegenwoordig genoemd wordt
> een homilie, maar enkel als uitleg. Van geen enkele Kerk heb ik

En daar wastie weer, de PREEK VAN DE WEEK door C.H.
de man met een schier eindeloze bekeringsdrift en
tot heil hem zelve blijft hij liegen en bedriegen pogende onwetenden in
zijn geestelijke verwardheid mee te slepen naar het z.g.n. eeuwige leven.
Weigeraars gaan zonder uitzondering naar de hel hetgeen natuurlijk hun
eigen schuld is.
Hadden ze maar ......

Wat maakt jouw "begrijpen" zo belangrijk dat je dat elke week weer moet
spuien in deze nieuwsgroep, terwijl je kritiek negeert of met leugens
en zogenaamd "geestelijk denken" je gelijk probeert te krijgen?
Kunnen geloven dat: als iemand niet in jouw god gelooft,
voor eeuwig in de hel moet lijden is uiterst verwerpelijk
en toont een misdadig en liefdeloos karakter.

Daarom zeg ik U
Bevrijd u zelve gij mens.
Want van de apen stamt gij.
Ik schiep u niet!
Gij schiep mij.

Wetende dat de verlichting niet vergeefs is geweest en hopende dat
deze wetenschappelijk bewezen inzichten ook Cor Huizer deelachtig moge
worden. Gelovigen mogen hiervoor in gebed gaan. Niet gelovigen weten
dat bidden niet helpt. Misschien dat een psychiater hier nog soelaas
kan bieden.
Zodat Cor bevrijd kan worden van zijn enge fundamentalistische
zienswijze en orthodoxe blik.

F+