Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Djoser

185 views
Skip to first unread message

Speedy

unread,
Aug 13, 2001, 2:22:53 PM8/13/01
to
Via Internet hebben we informatie bekeken over reizen naar Egypte via
reisbureau Djoser in Leiden. Heeft er iemand ervaring met deze organisatie?


Paul

unread,
Aug 13, 2001, 3:04:55 PM8/13/01
to
Efficiente manier van reizen. Je moet wel van het groepsgbeuren houden....
We zijn naar Costa Rica geweest, en we zullen het niet zo snel weer doen,
omdat we liever met ons 2-en reizen.
Maar als jong stel ( < 35 oid) of vrijgezel lijkt het me ideaal.

Maar de reisleiding was erg goed, en veel vrijheid ter plaatse.
Groet,
Paul

Speedy <speedy...@hotmail.com> wrote in message
news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...

Yo!

unread,
Aug 13, 2001, 3:49:24 PM8/13/01
to
Dat zullen enkele tienduizenden mensen zijn, want het is in de jaren '90
gegroeid tot de grootste "avontuurlijke" organisator.
ik heb 4x met ze gereid en ga volgende week de 5e reis doen.
Als je concrete vragen hebt: stel ze maar !


Speedy heeft geschreven in bericht <1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl>...

Henk de Haan

unread,
Aug 13, 2001, 4:47:03 PM8/13/01
to
On Mon, 13 Aug 2001 18:22:53 GMT, "Speedy" <speedy...@hotmail.com>
wrote:

>Via Internet hebben we informatie bekeken over reizen naar Egypte via
>reisbureau Djoser in Leiden. Heeft er iemand ervaring met deze organisatie?

Ik heb een aantal jaren geleden de 21 daagse Egypte reis van Djoser gedaan
en die is mij heel goed bevallen. Het heet weliswaar een 'georganiseerde'
reis te zijn, maar je hebt flink wat mogelijkheden om ook flink wat op
eigen houtje te ondernemen. Het is niet zo dat je door de reisleider van
hot-naar-haar wordt gesleept om eventjes in 15 minuten door een gids
bijgepraat te worden.

De hotels bij deze reis zijn eenvoudig (belhalve dan die in Aswan, die is
luxe), maar verder prima. Voor het eten zul je meestal zelf moeten zorgen
(behalve voor het ontbijt) en er zijn meerdere vrije dagen om 'niets' te
doen of om zelf op 'onderzoek' te gaan.

Andere soorgelijke reisorganisaties zijn Sawadee en Baobab (alwaar ik ook
hele goede ervaringen mee heb).


--
"Please don't put your wires in my brain." (Pink Floyd, If)

Paul Koole

unread,
Aug 13, 2001, 3:53:23 PM8/13/01
to

ben 4 jaar geleden met hun naar Thailand en Laos gegaan.
Was erg te vreden goed vervoer en hotels en aktiviteiten.
echt waar voor je geld, maar de goep moet je liggen er zyn wel mogelykheden
om zelf wat te ondernemen zoals zelf een restaurant zoeken ed.
De reisleiding is ook van groot belang.
paul
"Speedy" <speedy...@hotmail.com> schreef in bericht
news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...

Chris Leicher

unread,
Aug 13, 2001, 3:46:05 PM8/13/01
to
In article <1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl>, "Speedy" <speedy...@hotmail.com> wrote:
>Via Internet hebben we informatie bekeken over reizen naar Egypte via
>reisbureau Djoser in Leiden. Heeft er iemand ervaring met deze organisatie?
Ja, 1 keer mee geweest naar rusland en dat was prima .. alleen gaat er geen
gids mee maar een reis begeleider en moet je zelf uitzoeken wat je wil zien.

Chris.

Fam Compaan-Smit

unread,
Aug 16, 2001, 11:35:33 AM8/16/01
to

Ja, ik ben voor een aantal jaren geleden met Djoser naar Egypte geweest en
later nog eens met ze naar Turkije.
Het is inderdaad van groot belang hoe de reisbegeleider is. Naar Turkije
hadden we iemand mee, die zo haar eigen vakantiereisje had. Met andere
woorden: ik had beter in de bus kunnen zitten.
Djoser heeft een goed programma. Je ziet veel van een land. De reis zit over
het algemeen goed in elkaar.

"Speedy" <speedy...@hotmail.com> wrote in message
news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...

Rob

unread,
Aug 16, 2001, 12:02:07 PM8/16/01
to
Ja, we zijn met Djoser naar Egypte geweest.
Een aantal minpuntjes:
- dankzij de reisleidster (die vond het belangrijk om zeer uitgebreid te
lunchen) waren we te laat voor toegangskaarten voor de grote piramide
- slecht hotel in Aswan gehad
- zeer gevaarlijke rit in het konvooi van Hurgada naar Cairo gehad:
reisleidster beloonde deze waanzinnige chauffeur met een flinke fooi!
Zwaarste tegenvaller: de reactie van Djoser op de klachten!
Het bleek uit de antwoorden dat ze mijn brief maar half hadden gelezen,
vervolgens weer een brief, toen weer maar halve antwoorden. Ze kunnen
blijkbaar geen kritiek hebben. Jammer, want de formule van Djoser spreekt me
erg aan. Ik denk dat ze te groot en te commercieel zijn geworden.

Rob


"Speedy" <speedy...@hotmail.com> schreef in bericht
news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...

-Bert-

unread,
Aug 16, 2001, 12:39:34 PM8/16/01
to
Ik herken een hoop van je opmerkingen. Wat mij erg bekend voorkomt is de
manier waarop Djoser met klachten omgaat. Ze reageren inderdaad zeer
nonchalant of ze reageren totaal niet. Dat laatste is mij bij de laatste 2
maal dat ik met Djoser ben mee geweest overkomen.
Ik ga nu nooit meer met een Djoser reis mee.
Ik ben 8 keer met hen mee geweest, eerste reizen zeer tevreden. Eerste reis
was in 1993 naar India/Nepal, fantastisch en je werd als reiziger serieus
genomen.
Ik ben geen klager over reizen maar wat er de laatste 2 maal allemaal
gebeurd is daar heb ik wel over geklaagd.

Tanzania naar Zimbabwe: een vreselijk lul van een chauffeur die deed wat hij
wilde met reisbegeleider of vakantiegangers had hij niets te maken.
Resultaat was vreselijke ruzies tussen reisbegeleider en chauffeur,
chauffeur en groep. Het toppunt werd bereikt toen onderweg de vriendin van
de chauffeur werd opgepikt en met ons mee ging. Dit was de grootste bich die
ik ooit ontmoet heb. Echt fijne vakantie! Klacht naar Djoser gestuurd.
Reactie? NEE, niets.

Australie: een reisbegeleider die voor het eerst deze reis deed en zelf
eigenlijk vakantie had. Wij waren meer een blok aan het been. Was elke avond
zat, kwam 's morgens te laat bij vertrek of we moesten hem wakker maken.
Klacht naar Djoser gestuurd. Reactie? NEE, niets.

Ik ga dit jaar naar Peru/Bolivia. Niet met Djoser, nooit meer.

Zij waren een betrouwbare groepje, nu is het meer een geldgenerator zonder
interesse in de mensen die de reizen boeken.

Rob wrote in message <3b7befa1$0$6955@reader4>...

KoppieKoffie

unread,
Aug 17, 2001, 12:10:57 PM8/17/01
to
Bedoel je dat de reisleidster een toer in die omgeving nog niet eerder als
'leerling' had meegemaakt? :-(((

Een reisleider moet ruime ervaring hebben in het betreffende gebied.
Alleen op die manier kunnen problemen worden voorkomen of snel worden
opgelost.

Jan

"Fam Compaan-Smit" <c.com...@chello.nl> schreef in bericht
news:9LRe7.12750$oi3.4...@amsnews03.chello.com...

Henk de Haan

unread,
Aug 17, 2001, 8:27:21 PM8/17/01
to
On Fri, 17 Aug 2001 18:10:57 +0200, "KoppieKoffie" <nos...@hotmail.com>
wrote:

>Bedoel je dat de reisleidster een toer in die omgeving nog niet eerder als
>'leerling' had meegemaakt? :-(((

Dat komt tegenwoordig inderdaad voor (en dan met name in het hoogseizoen
en/of wanneer 'ervaren' reisleiders er plotseling de brui aangeven).

Het schijnt trouwens ook wel af en toe voor te komen dat de reisleider de
lokale taal niet machtig is...

>Een reisleider moet ruime ervaring hebben in het betreffende gebied.
>Alleen op die manier kunnen problemen worden voorkomen of snel worden
>opgelost.

Een club als Djoser werkt bijna altijd samen met lokale reisorganisaties.
Als er problemen zijn hoeft er eigenlijk alleen 'maar' contact gemaakt te
worden met een lokale vertegenwoordiger.

Wat dit aangaat heb ik inmiddels wat meer vertrouwen in een van de
concurrende reisorganisaties: Baobab. Ik heb daar 3 keer een reis mee
gemaakt en in alle gevallen had ik een ervaren reisleidster die, in mijn
bescheiden mening, meer deed dan dat ik kon verwachten.

martijn reneman

unread,
Aug 18, 2001, 6:57:20 AM8/18/01
to

"KoppieKoffie" <nos...@hotmail.com> schreef in bericht
news:3b7d4144$0$2962$e4fe...@newszilla.xs4all.nl...

> Bedoel je dat de reisleidster een toer in die omgeving nog niet eerder als
> 'leerling' had meegemaakt? :-(((
>
> Een reisleider moet ruime ervaring hebben in het betreffende gebied.
> Alleen op die manier kunnen problemen worden voorkomen of snel worden
> opgelost.

Zo algemeen gesteld, klopt dat volgens mij niet.

Ik heb regelmatig reizen gemaakt (NIET) met Djoser, met reisleiders die wel
behoorlijk ervaren waren, maar die specifieke reis in dat land voor het eerst
deden. Met goede instructies en veel algemene reis(leider) ervaring ging dat
echt uitstekend.

Martijn R.

Thea

unread,
Aug 19, 2001, 3:54:39 PM8/19/01
to
Precies. Djoser is te commercieel geworden. In het hoogseizien hebben
zij moeite om professionele reisbegeleiding (lees mensen met
reiservaring en kennis van het land) te vinden. Zo heb ik een reis
meegemaakt met een studente die het als reisbegeleidster toch maar erg
lastig vond dat die groep allerlei vragen had en dat er in china ook
nog eens iemand diaree kreeg. Doe maar een maandverband in je
onderbroek en zeur niet zo over dieet was haar advies aan een
mannelijke deelnemer. Hij werd dus maar zieker en zieker. Het toppunt
was een grote ruzie tussen haar en een chinese chauffeur waarbij de
groep uitgespeeld werd. En zo kan ik wel een tijdje doorgaan. De
reaktie van Djoser in Nederland was inderdaad vreemd. Verwijzingen
naar ANVR regels die niets te maken hadden met de inhoud van de
klacht. Van het evaluatie formulier (natuurlijk niet positief
ingevuld) heb ik nooit meer wat gehoord. Voor mij dus nooit meer
Djoser, al spreekt het concept mij aan. Veel vrijheid maar wel de reis
en slaapplaatsen geregeld. Gelukkig zijn er andere aanbieders. (koning
aap, baobab, afriesh)


thea

thea***@deliveryman.com

voor reply via e-mail: verwijder de sterren

Karin Mikkers

unread,
Aug 19, 2001, 7:48:06 AM8/19/01
to
Beste reisliefhebber,

Ja, ik ben al verschillende keren met Djoser meegeweest.
In december 2000 ,juist voor de Kerst, was ik met hen in Egypte, (de
15-daagse reis). Persoonlijk vond ik deze reis minder geslaagd dan de reizen
naat Mexico en Indonesie.

Reden : de reisleider was absoluut onder de maat (ik heb begrepen dat je het
hiermee gewoon moet "treffen' )
De Arabieren hangen voortdurend aan je voor geld/cadeaus, dit is zeer
irritant en begint al bij zeer jonge kinderen die zich gewoon vastklemmen
aan de bagagedrager van je fiets).
Het land hanteert andere hygienische normen als wij.
De bezichtiging van hun culturele erfgoed wordt geweldig uitgebuit, tarieven
die gehanteerd worden zijn een stuk hoger dan die in de Lonely Planet en
zelfs hoger dan op de aangeplakte affiches.

Andere minpunten in de reis : Cairo is een vreselijke stad met veel stank en
drukte, telkens als je de weg over moet riskeer je je leven, verder was er
weinig of niets te beleven in Hurghada, een ijlings uit de grond gestampte
stad zonder enige gezelligheid.

Dit klinkt allemaal heel negatief maar zo heb ik persoonlijk het ervaren.
Alle groepsleden waren blij toen ze terug konden keren naar Nederland en
niemand van hen zal ooit nog een stap in Egypte zetten.
Als ik een advies mag geven zou ik u aanraden naar Israel te gaan, het is
daar voordturend onrustig maar het land is veel interessanter.
Als u nog meer gerichte vragen heeft ivm Egypte, kunt u ze rustig in de
groep zetten, ik houd het voor u in de gaten.
Veel succes bij de voorbereiding.
Karin


"Speedy" <speedy...@hotmail.com> schreef in bericht
news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...

Angeleyes

unread,
Aug 20, 2001, 4:49:36 AM8/20/01
to
HHhhhhhhhm....jammer dat je zo'n negatieve ervaring hebt met Egypte..
Volgend jaar ook naar china?

Ser

"Karin Mikkers" <karinm...@hetnet.nl> schreef in bericht
news:OpRi$wOKBH...@net037s.hetnet.nl...

KoppieKoffie

unread,
Aug 20, 2001, 11:43:29 AM8/20/01
to

"Karin Mikkers" <karinm...@hetnet.nl> schreef in bericht
news:OpRi$wOKBH...@net037s.hetnet.nl...
> Beste reisliefhebber,
>
> Ja, ik ben al verschillende keren met Djoser meegeweest.
> In december 2000 ,juist voor de Kerst, was ik met hen in Egypte, (de
> 15-daagse reis). Persoonlijk vond ik deze reis minder geslaagd dan de
reizen
> naat Mexico en Indonesie.
>
> Reden : de reisleider was absoluut onder de maat (ik heb begrepen dat je
het
> hiermee gewoon moet "treffen' )

Als ik wil gokken doe ik dat wel op de beurs. Voor mij geen Djoser!

> De Arabieren hangen voortdurend aan je voor geld/cadeaus, dit is zeer
> irritant en begint al bij zeer jonge kinderen die zich gewoon vastklemmen
> aan de bagagedrager van je fiets).

Wel irritant maar ze zullen niet snel iets jatten. (behalve bij de pyramiden
bij Cairo)

> Het land hanteert andere hygienische normen als wij.

Egypte strijd samen met India om de titel "meest onhygienische land ter
wereld".

> De bezichtiging van hun culturele erfgoed wordt geweldig uitgebuit,
tarieven
> die gehanteerd worden zijn een stuk hoger dan die in de Lonely Planet en
> zelfs hoger dan op de aangeplakte affiches.

Geef Egypte eens ongelijk!
De prijzen van Lonely Planet zijn per definitie verouderd.

>
> Andere minpunten in de reis : Cairo is een vreselijke stad met veel stank
en
> drukte, telkens als je de weg over moet riskeer je je leven, verder was er
> weinig of niets te beleven in Hurghada, een ijlings uit de grond gestampte
> stad zonder enige gezelligheid.

Inderdaad, Cairo is een geweldige ervaring :-)


>
> Dit klinkt allemaal heel negatief maar zo heb ik persoonlijk het ervaren.
> Alle groepsleden waren blij toen ze terug konden keren naar Nederland en
> niemand van hen zal ooit nog een stap in Egypte zetten.
> Als ik een advies mag geven zou ik u aanraden naar Israel te gaan, het is
> daar voordturend onrustig maar het land is veel interessanter.
> Als u nog meer gerichte vragen heeft ivm Egypte, kunt u ze rustig in de
> groep zetten, ik houd het voor u in de gaten.
> Veel succes bij de voorbereiding.
> Karin
> "Speedy" <speedy...@hotmail.com> schreef in bericht
> news:1WUd7.18373$z7.2...@dbsch1.home.nl...
> > Via Internet hebben we informatie bekeken over reizen naar Egypte via
> > reisbureau Djoser in Leiden. Heeft er iemand ervaring met deze
> organisatie?
> >
> >

Egypte is een perfect vakantie land voor iemand die iets totaal anders wil
dan Nederland.
Maar Egypte is ongeschikt voor mensen die van een biertje op een terras
willen genieten of willen feestvieren.

De ruines van duizenden jaren oud in de woestijnachtige omgeven zijn de
intree prijs meer dan waart.
De piramiden zijn de meest indrukwekkende bouwwerken ter wereld.
De cultuur is verrassend anders.
Snorkelen in de rode zee (Sinai) leverde een paradijs onder water op.

Egypte behoort tot mijn meest favoriete vakantie bestemmingen. En dat zo
dicht bij huis!
Mede dankzij de goede reisleiding en gevarieerde rondreis van
http://www.imaginative-traveller.com/

Jan

JP

unread,
Aug 22, 2001, 7:11:59 PM8/22/01
to
Beste Karin.

Hierbij even een reactie, om de zaak wat in evenwicht te trekken. Bij
voorbaat wil ik even zeggen dat ik mogelijk wat bevooroordeeld ben, ik kom
er namelijk al twaalf jaar.

> Reden : de reisleider was absoluut onder de maat (ik heb begrepen dat je
het
> hiermee gewoon moet "treffen' )

Hier heb je wel gelijk, de voornaamste reden hiervan is dat "reisleider"
geen beroep is, en dus niet betaald wordt. Je krijgt alleen vrij (mee)reizen
met de groep, en meestal gratis eten, plus een kleine vergoeding. Zou je,
pak em beet, verpleegsters in een ziekenhuis op dezelfde manier honoreren,
dan zou je denk ik hetzelfde verhaal krijgen.

> De Arabieren hangen voortdurend aan je voor geld/cadeaus, dit is zeer
> irritant en begint al bij zeer jonge kinderen die zich gewoon vastklemmen
> aan de bagagedrager van je fiets).

Even for the record, Egyptenaren zijn net zo min Arabieren als Brazilianen
Portugees zijn, of Argentijnen Spaans. Verder heb ik eigenlijk weinig of
geen last van de door jou beschreven praktijken. Ligt mogelijk een beetje
aan wat je uitstraalt, en of je een paar simpele Arabische afwijzende
woorden wilt leren.

> Het land hanteert andere hygienische normen als wij.

Klopt ook, echter, met een beetje logisch nadenken en handelen heb je er
geen last van. Ik heb in elf reizen tot nu toe slechts éénmaal diaree gehad,
het hóeft dus niet.

> De bezichtiging van hun culturele erfgoed wordt geweldig uitgebuit,
tarieven

Ik vond in bijvoorbeeld 1988 de prijzen véél te laag, voor bij voorbeeld 3
pond (was toen ong f. 2,25) kon je al de piramiden in. In de jaren daarna
zijn de prijzen opgetrokken, eerst naar een niveau dat naar mijn mening
redelijk was, en na wat schommelingen a.g.v. teruglopend toeristen-aantal
door aanslagen worden de prijzen nu zo hoog dat ze soms voor een westers
land nog te hoog zijn. Neem bijvoorbeeld een simpel toegangskaartje voor de
Cairo Tower.


> Andere minpunten in de reis : Cairo is een vreselijke stad met veel stank
en
> drukte, telkens als je de weg over moet riskeer je je leven, verder was er
> weinig of niets te beleven in Hurghada, een ijlings uit de grond gestampte
> stad zonder enige gezelligheid.

Wel grappig, ik heb de halve wereld gehad toen ik op zee voer, maar Cairo is
mijn favoriete stad. Stank en drukte is er zeer zeker, maar daar hoeft een
stand niet per sé "vreselijk" van te worden. Hurghada is trouwens niet uit
de grond gestampt, is een oud vissersplaatsje. Wat daar omheen gezet is
spreekt inderdaad voor zich. "Het grote niets" noem ik Hurghada altijd bij
mezelf.

> Dit klinkt allemaal heel negatief maar zo heb ik persoonlijk het ervaren.
> Alle groepsleden waren blij toen ze terug konden keren naar Nederland en
> niemand van hen zal ooit nog een stap in Egypte zetten.

Wel reëel dat je erbij zet dat jij het zo persoonlijk hebt ervaren. Hopelijk
hebben de lezers nu een meer evenwichtig beeld van Egypte. Het moet je denk
ik gewoon liggen, of niet, en je moet ook leren accepteren dat ze niet op
dezelfde manier tegen dingen aankijken als wij. Met name de monumenten ziet
de doorsnee Egyptenaar als geld-producenten, meer niet. Aan de andere kant,
als je een paar Egyptenaren écht leert kennen (en dan bedoel ik niet de
gebruikelijke taxichauffeur of shop-eigenaar) gaat er weer een hele andere
wereld voor je open.

Met vriendelijke groet,
Jan.


KoppieKoffie

unread,
Aug 23, 2001, 4:27:42 AM8/23/01
to
>
> Hier heb je wel gelijk, de voornaamste reden hiervan is dat "reisleider"
> geen beroep is, en dus niet betaald wordt. Je krijgt alleen vrij
(mee)reizen
> met de groep, en meestal gratis eten, plus een kleine vergoeding. Zou je,
> pak em beet, verpleegsters in een ziekenhuis op dezelfde manier honoreren,
> dan zou je denk ik hetzelfde verhaal krijgen.
>

Dan neem ik liever een reisorganisatie waar men hun personeel wel wil
uitbetalen.

Jan


Greg.

unread,
Aug 26, 2001, 4:55:57 AM8/26/01
to
Exact mijn ervaring met Djoser.....
Ben 5 jaar geleden voor het eerst met hen op vakantie geweest, alles
was toen perfect geregeld, en goede reisbegeleiding met duidelijke
kennis van zaken.

Echter hoe groter Djoser wordt en hoe meer marketing power ze erachter
zetten hoe beroerder het werd.... nah voor mij hoeft Djoser niet meer.
Mooie reizen dat wel, maar je vakantie wordt toch mede gemaakt door de
reisbegeleiding en als die zoiets heeft van ik ben zelf op vakantie je
moet niet zeuren want ik ben slechts "begeleider" dan weet je wel hoe
laat het is.

Het is toch leuk als je extra achtergrond informatie krijgt over de
plekken waar je bent en als iemand wat meer kan vertellen over de
cultuur of natuur van een land, maar het zijn allemaal pas
afgestudeerde studentjes nu die op deze manier wat meer van de wereld
hopen te zien....

Djoser.... get back to your roots!!

Greg.
http://www.planet.nl/~theul002

On Fri, 17 Aug 2001 18:10:57 +0200, "KoppieKoffie"
<nos...@hotmail.com> wrote:

Greg.

unread,
Aug 26, 2001, 4:58:50 AM8/26/01
to
Maar we hebben het hier over Djoser,

En die werken wel volgens dat beroerde principe ;-(

Greg.

On Sat, 18 Aug 2001 12:57:20 +0200, "martijn reneman"
<m.re...@geenspam.hccnet.nl> wrote:
>Zo algemeen gesteld, klopt dat volgens mij niet.
>
>Ik heb regelmatig reizen gemaakt (NIET) met Djoser, met reisleiders die wel
>behoorlijk ervaren waren, maar die specifieke reis in dat land voor het eerst
>deden. Met goede instructies en veel algemene reis(leider) ervaring ging dat
>echt uitstekend.
>
>Martijn R.


>


>"KoppieKoffie" <nos...@hotmail.com> schreef in bericht

Greg.

unread,
Aug 26, 2001, 5:13:19 AM8/26/01
to

Waarschijnlijk ook de reden waarom Djoser tegenwoordig zo lousy is!!!
Zou jij iets willen doen als je er niet voor betaald krijgt? Dan ben
ik ook op vakantie hoor...... net als de reisbegeleiders van djoser
zelf.

G.

0 new messages