news:1kwjnat.1ja...@de-ster.xs4all.nl...
Het ging niet om eigen oude spullen, maar om een nieuwe aanschaf, zij het
van gebruikte goederen.
Ook dáárvoor geldt een aangifteplicht.
In de praktijk zal men spullen die duidelijk oud zijn, niet snel zien als
een nieuwe aanschaf, maar douanebeambten hebben wel een neus voor personen
die ze eruit moeten kiezen ter controle.
Dus als je zwetend en klappertandend of té geacteerd zelfverzekerd langs de
douane loopt, maak je een vergrote kans op controle en een paar vraagjes.
Zelf heb ik eens meegemaakt dat ik op Zestienhoven (Rotterdam) eruit werd
gekozen vanwege het vluchtlabeltje op mijn bagage. Dat verried dat ik mijn
reis - via Londen - begonnen was in het belastingparadijs Jersey (een van de
Kanaaleilanden, die wel Brits zijn, maar rechtstreeks onder de Britse Kroon
vallen - de Britse koningin wordt daat niet erkend in haar hoedanigheid van
koningin, maar van hertogin van Normandië - en géén deel uitmaken van het
Verenigd Koninkrijk). De douaneambtenaar, die ook nog eens vroeg waar ik
vandaan kwam, had vooral belangstelling naar of ik sterke drank bij me had
(maar dat had hij niet). Toen ik hem antwoordde dat ik a. geen
sterkedrankdrinker ben; en b. de whisky op Jersey zelfs taxfree nog duurder
is dan gewoon mét alle belastingen erop in Nederland bij de slijter, beaamde
hij dat en kon ik mijn weg weer vervolgen.
Overigens mag je van buiten het EU-douanegebied voor een waarde van € 430,00
aan goederen voor persoonlijk gebruik vrij invoeren (voor sommige goederen,
waaronder accijnsgoederen zoals alcohol en tabak bestaan andere regelingen).