Russische tafelmanieren (Tenerife?)

Benny

Ik heb het reeds 2 keer meegemaakt dat er vrij veel Russische gasten
in ons hotel verbleven. De meeste hadden geen tafelmanieren (eerst het
buffet leegroven en daarna een volledige tafel met eten onaangeroerd
achterlaten). Deze Russische "gasten" werden hier ook nooit door de
hotelverantwoordelijken op aangespoken.
De eerste dagen is dit gedrag eerder storend echter na enkele dagen
vond ik dit weerzinwekkend en ergerlijk. Niet dat het mijn vakantie
heeft verknoeid maar ik wil deze toestanden in de toekomst proberen te
vermijden.

Daarom mijn vraag: Weet iemand of er veel Russen naar Tenerife op
vakantie gaan?

Volgens het reisburo kunnen er geen Russische vliegtuigen landen op
Tenerife (wegens te groot) echter ik heb gezien dat het hotel dat ik
nu geboekt heb ook in Russische reisbrochures (internet) beschreven
wordt. Dus ik maak mij nu toch een beetje ongerust.

Benny

Simone

"Benny" <bp...@hotmail.com> schreef in bericht

Sorry Benny, maar ik vind dat je ten eerste errug generaliseert (alsof alle
Russen zo zijn: weet je wel hoe groot dat land is??) en ten tweede ook dat
je wellicht wat toleranter zou kunnen zijn.

Waarom gebruik je in hemelsnaam zoveel tijd om uit te zoeken of je een Rus
tegen gaat komen op je vakantie, terwijl je ook leuke vakantieplannen zou
kunnen maken?

Simone (kent hele leuke Russen)
http://www.joef.nl

JP

> [...]
> tegen gaat komen op je vakantie, terwijl je ook leuke vakantieplannen zou

Goed antwoord, Simone, alleen, dat vroeg ie niet.

Anders Reizen

Laat ik er in dat kader nog een aan toevoegen: het gedrag dat door Benny
aan Russen wordt toegeschreven is exact hetzelfde gedrag als dat van de
Hollanders die ervoor hebben gezorgd dat geen Fransman ze nog een
kaasplank durft aan te bieden (want dat moet blijkbaar schoon op, want
"daar hebben we toch voor betaald").

Wens je niet met dergelijk gedrag geconfronteerd te worden ga dan vooral
niet naar zaken waar ze een buffetservice bieden. En al helemaal niet
naar all-inclusive accommodatie. Die richten zich nl. expliciet op
dergelijke types (van welke nationaliteit dan ook). En dan krijg je de
voorspelbare run op het buffet. Plus het al even voorspelbare geklaag
van lieden die bang zijn dat ze tekort komen omdat anderen alles inpikken.

Piet

--
Anders Reizen - vakantie buiten de gebaande paden

reismagazine -> http://andersreizen.nl
reisbeurs -> http://reisbeurs.nl
reizigersforums -> http://reizigersforums.nl
reisboekwinkel -> http://reisboekwinkel.nl

Armand Simonis

"Benny" <bp...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> vond ik dit weerzinwekkend en ergerlijk. Niet dat het mijn vakantie
> heeft verknoeid maar ik wil deze toestanden in de toekomst proberen te

Even ter verduidelijking: het is in de Russische (en vele andere Slavische)
culturen de gewoonte om een tafel vol met eten en drank te zetten, en dan
wordt niet verwacht dat dit allemaal op gaat. Vaak zelfs maar een klein
gedeelte. Het eten wat over is wordt niet weggegooid, maar wordt bewaard op
diverse manieren om bij de volgende maaltijd (vaak dezelfde dag nog) weer
naar voren gehaald te worden. Dit gebeurt dus ook als men bij Russen wordt
uitgenodigd (een van de meest gastvrije volkeren ter wereld - vaak niet zo
bekend).

Kortom, wat jij dus gezien hebt wijst niet automatisch op ascociaal gedrag
maar op andere gewoonten - dus die tafelmanieren zijn naar hun cultuur heel
normaal en sociaal acceptabel. Kijk dus uit met beoordelen. Uiteraard zijn
er ook asociale Russen, daar gaat het niet om, net als die er ook van andere
volkeren zijn. Wellicht zouden een aantal van die Russen zich moeten
proberen te realiseren dat in het buitenland wel eens anders kan gaan, maar
dar geldt dus voor ons ook. Misschien dat die hotels hun 'huisregels' t.a.v.
buffetgebruik duidelijk(er) zouden moeten maken.

Armand

Simone

"JP" <jp...@tref.nl> schreef in bericht news:b8hjkt$duv$1...@reader10.wxs.nl...

Oh pardon.

Simone

onthemove

Ik heb hetzelfde meegemaakt in een All Inclusive hotel in Turkije maar dan
met Israeliers of Joden.
Eén of twee personen laden een aantal borden vol aan het buffet en zetten
deze vervolgens op de tafel.
Daaropvolgend eten ze of beter gezegt proeven ze wat van de verschillende
borden en laten de rest(meestal onaangeroerde volle borden)staan en gaan
naar de bar.
Naar het schijnt gaat een Jood niet mee aanschuiven aan een buffet met buitenlanders
en laten ze het werk over aan een paar vrijwilligers.
Nog een anekdote,in die bar begonnen ze op een bepaald moment met ze'n allen
joodse volksliederen te zingen terwijl een Turkse band live muziek bracht.De
Turkse muzikanten zijn dan maar wat gaan drinken.
Zodus je had mischien Russische joden in jouw hotel.
Veel gepensioneerde gasten moet je ook niet onderschatten,want die staan
aan een buffet met de gedachte'wij laten ons hier niet doen'.
En nee,de meeste andere hotelgasten in de verschillende All Inclusive hotels
waar ik was,nemen wat,maar overdrijven zeker niet qua hoeveelheid.

Roland

Ik kom eigenlijk alleen Nederlanders tegen die zich onbeschoft gedragen.

--
---
R.G.Woutersen

"Benny" <bp...@hotmail.com> schreef in bericht

Dolfijn

Tolerant?

Gezien mijn ervaringen in Egypte lijkt het me alleen maar realistisch.
Bij sommige duikscholen in Egypte worden de Russen zelfs geweigerd. Lijkt
me ook niet voor niets.

"Simone" <simonege...@houjetroepbijjezimbra.nl> wrote in message

Ben

"Benny" <bp...@hotmail.com> schreef in bericht

Blijkbaar ben je nog nooit een nederlander tegen gekomen.

--
Ben

Verwijder REMOVETHIS uit Email.

Anneke Andriessen

"Benny" <bp...@hotmail.com> wrote in message

Ik ken buitengewoon hoffelijke Russen. Mensen die je verder helpen als je
opdrachten tegen van allerlei bureaucratie aanlopen. Echt het goede soort
van behulpzaamheid. In Zuid-Spanje kom je wel eens Russische maffia tegen
naar het schijnt. Hele kolonies ermee. Nouveau riche en geen manieren. De
ugly American is er een watje bij. Ik zou me niet verwonderen dat ze ook
elders neerstrijken. Ga er maar niet mee in discussie, wellicht is het een
vroegere apparatchik die al helemaal niks met westerlingen op heeft.

Anneke

Benny

> [...]
> tegen gaat komen op je vakantie, terwijl je ook leuke vakantieplannen zou

Simone,
Natuurlijk zijn alle Russen niet zo (de meeste kunnen nog geeneens in
het buitenland op vakantie gaan). Ik ken persoonlijk geen Russen maar
ik ben er zeker van dat de meeste gewone Russen zeer gastvrij en
vriendelijk zijn en hun gasten alles zouden geven (het eten uit hun
mond sparen om de gast te plezieren). Ik had het dan ook niet over
deze "gewone" mensen. Het zijn volgens mij de zogenaamde "nieuwe
rijken" die zich wel een vakantie kunnen veroorloven. (Wat dus een
zeer kleine minderheid is).
Uiteraard maak ik mij geen zorgen of ik een Rus zal tegenkomen. Mijn
bezorgdheid is of ik een hotel vol Russen ga tegenkomen.
En ja ik maak leuke vakantieplannen want daar gaat het tenslotte om ;)
Tja, ik blijf toch met mijn onbeantwoorde vraag zitten.

Groetjes,
Benny

Daan van Codorniu

"Armand Simonis" <arm...@epona.nl> wrote in message

> [...]
op
> diverse manieren om bij de volgende maaltijd (vaak dezelfde dag nog) weer

Nou lekker hygienisch. Zou ik toch niet fris vinden als het om een buffet in
een hotel zou gaan.
En om eerlijk te zijn: Het is niet hun eigen meegebrachte eten waarmee ze de
tafel dekken, dus gewoon handen af als je het niet op eet!
Bah...vieze gewoontes...

Daan van Codorniu

"Roland" <wout...@flakkee.net> wrote in message

> Ik kom eigenlijk alleen Nederlanders tegen die zich onbeschoft gedragen.
>
> --
> ---
Bovenquoters bedoel je?

Daan van Codorniu

"Ben" <condorREM...@gmx.net> wrote in message
Ja en ook geen belg, geen fin, geen chinees...blabla. Dat is toch helemaal
de vraag niet?

Jiel Kuijntjes

Ja het is helaas zo. In Thailand zorgden de Russen voor zoveel overlast dat
de regering twee jaar gelden besloot de grenzen te sluiten. De Russen werden
toen verwelkomt door Maleisie, en wel, ze mochten per charter direct naar
Langkawi maar ze mochten er niet af omdat hun onbeschoft gedrag de moslims
op het vaste land zou beledigen. Helaas, na achtien maanden mochten ze weer
terugkeren naar Thailand. De PM heeft daar zelf voor gezorgd. De maleiers
blij, de russen blij, de Thaien blij en de rest van de toeristen mijdt ze
als de pest. Het is echt jammer maar het is waar. Ikzelf heb al heel wat van
de wereld gezien en heel wat landen bereisd. Mijn (persoonlijke) mening is
dat het generaliseren van een volk of een ras onjuist is. In het
oorspronkelijk land van herkomst zijn de mensen meer dan vriendelijk en
geintresseerd. Het overgrote deel van de mensen die het zich kunnen
veroorloven om naar het buitenland op vakantoie te gaan zijn ONBESCHOFT EN
LAAGHARTIG TEGENOVER DE LOKALE BEVOLKING VAN HET LAND DAT ZE BEZOEKEN. Dit
wordt erger naarmate ze uit een armer land komen.
--

Take Care.

He who has travelled knows the value of friends.