"Johannes" <
j.van....@nospam.onsneteindhoven.nl> wrote in
news:50f5f4fd$0$16931$
6d5e...@edutel.xlned.com:
>>> ideologiëen evenveel bloed lieten vloeien. Uiterst merkwaardig niet!
>>>
>>
>> 1 Teutoonse mede-rallyrijder hief ooit voornoemde communistische vuist,
>> getooid met een kort daarvoor trots verworven Mao-petje, op het bordes
>> van een restaurant gespecialiseerd in Peking-Eend,
>
> Werd de 2CV ook al in China verkocht, of was die eend nog overgebleven
> van de historische duurrit Parijs-Peking (1931-'32)? Dan moet het wel
> een protoprototype zijn geweest.
> Of is het deze:
http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.htm? Of
> een van deze:
http://citcity.citroen1.info/2CV/peking-paris.ht m#other?
Met een 2cv(bestel-uitvoering) van een ander team ben ik in Beijing wel bij
de plaatselijke Citroen-dealer op visite geweest[*]....hadden nog nooit
zo'n ding gezien, dus de hele werkplaats-crew telkens een rondje over de
parkeerplaats gejakkerd, onder 45 graden helling....:))....voor vertrek
werden wij tenslotte door de chef naar een afgesloten deel van de
werkplaats geleid, alwaar een DS zwaar stond te verstoffen, ooit van eoa
plaatselijke hotemetoot geweest, decennia terug....wisten volgens mij zelf
niet zo goed wat het was, laat staan wat ze er nou eigenlijk mee moesten.
(rijden mochten ze er waarschijnlijk sowieso niet meer mee, zelfs voor de
oude staatslimo van Mao moet een oerwoud van vergunningen worden
aangevraagd, voordat er ook maar 1 meter mee kan worden gereden)
[*] ter activering van de paranoide Chinese begeleiders reden wij bij
vertrek vanaf ons hotel zeer opvallend langs de hotel-entree, 2CV-typisch
als een schip op hoge zee, met afwisselend gas & rem....gelijk stonden die
giechels voor onze neus, vragend waar wij wel niet dachten heen te gaan....
'Hoezo, naar de Citroen-garage natuurlijk, voor onderdelen/service.'....:))
Overigens rijden er ook in Guangzhou opvallend veel Peugeots en Citroen's
rond (Shanghai weet ik niet meer, maar logischerwijs daar iig momenteel
ook?).
Dat er daar ueberhaupt buitenlandse rally voertuigen achter zijn gebleven
acht ik trouwens zeer onwaarschijnlijk, dat was na Mao volgens mij de
grootste angst der Chinezen....
(en/of heimelijk contact met conspiratieve Chinezen....geen grotere
doodzonde dan je te onttrekken aan de Chinese convooi-begeleiding....dat
heeft meer dan 1 rally aldaar al eens bijna de kop gekost, een deel van de
teams vertrok 's ochtends uren vroeger dan in de minitieus-opgestelde
vergunning stond....paniek, buitenlanders zoek, onttrokken aan
toezicht....:))
Enige land ook dat aan de grens ook de motor-serienummers wilde noteren....
(maar die arme stagiaires-toerisme vonden het al snel best, toen ik hen de
toegang tot de achterkabine/middenmotor wees, met het nummer ergens diep in
de bagger verscholen....:))
(ergens begon het wellicht te dagen dat dat toch niet helemaal meer in de
geest der wet/handelingen lag; wie zou een dergelijke puinhoop ten slotte
willen verkopen in China, of zelfs vervangen door wat nieuws?....:))
Zelfs bij worst-case pech met het voertuig, total-loss/uitbranden/diefstal
heb je daar een probleem, als je het kreng dan achter wilt laten, ook in
andere landen als Mongolie....kun je de draconische invoerbelasting gaan
dokken, voordat je zelf het land uit mag....want dat voertuig is bij
binnenkomst aan je paspoort gekoppeld.
(normaliter stel je die zekerheid middels een Carnet-de-Passage, maar bij
zulke rallys wordt dat anders geregeld, cq minder zwaar aan getild, omdat
de lokale begeleiding een oogje in het zeil houdt....totdat er alsnog
stront aan de knikker is)