Google 網路論壇不再支援新的 Usenet 貼文或訂閱項目,但過往內容仍可供查看。

Betalen op Italiaanse tolwegen.

瀏覽次數:230 次
跳到第一則未讀訊息

Klevers

未讀,
2000年8月26日 凌晨3:00:002000/8/26
收件者:
Op de italiaanse tolwegen kan je, voor zover wij weten, op 3 verschillende
manieren betalen:
1. cash
2. creditcard (die zouden wij dan voor dit doel moeten aanschaffen)
3. VIA-kaart (te koop bij service-stations langs de italiaanse autoweg).

Weet iemand wat de voor- en nadelen van deze verschillende betalingswijzen
zijn?

Wie heeft zo'n VIA-kaart al eens gebruikt? Kun je bijvoorbeeld zien hoeveel
lires er al zijn afgeschreven?

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Wilma en Mario.

Jeroen

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:
Ik ben pas in Italiė geweest. Ik vind het zwaar tegenvallen die tolhuisjes.
Ik heb niet een mogelijkheid gezien om met creditkaart te betalen. Dit in
vergelijk met de Franse tolwegen. Ze willen alleen maar cash.
Maar misschien dat dit regio afhankelijk is. Ik ben in het noorden geweest
(rond Turijn)

Succes,
Jeroen

Ik heet ook Jeroen

Jeroen <jo...@home.nl> schreef in berichtnieuws
B5CE90CC.16F96%jo...@home.nl...

> [...]
> vergelijk met de Franse tolwegen. Ze willen alleen maar cash.
> Maar misschien dat dit regio afhankelijk is. Ik ben in het noorden geweest

Ook ik ben recent (twee weken gelden) in Italiė geweest en eerlijk gezegd
bevreemd bovenstaande reactie me. Voor zover ik heb gezien kon je overal met
credit-card betalen. Ook/zelfs bij de "kleinere" afritten langs de snelweg
(zoals wij hebben gedaan bij Barbarello in Toscane). Ik heb zelf rond Milaan
met credit-card betaald. Ook ik ben bij Turijn geweest en ook daar stond
duidelijk een Mastercard logo bij het tolhuisje (wij moesten toen alleen
onze lires opmaken dus geen gebruik van gemaakt).

Het is alleen af en toe chaotisch waar het tolhuisje voor de credit-cards
is. Soms (let op: soms) staat dat van te voren langs de snelweg aangegeven
maar we hebben ook een keer een zenuwslopende manoeuvre moeten maken van het
meest linkse tolhuisje naar het meest rechtse (in de ochtendspits van
Milaan). Over het algemeen staan de credit-card tolhuisje aan de rechterkant
maar neem voor de zekerheid toch maar wat lires mee mocht je verkeerd
aankomen rijden.

Veel plezier

ook Jeroen / andere Jeroen

roberto

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:

Ik heet ook Jeroen <j.a.mollem...@hetnet.nl> schreef in
berichtnieuws u1gvUmAEAHA.212@net025s...

Ook ik begrijp de reactie van Wilma en Mario niet zo erg.

Reis al jaren naar Italiė, dit jaar in mei/juni en hoop volgende week weer
even te vertrekken voor een
weekje Florence e.o.

Nooit problemen gehad met betalen, cash of c.c., maar raad iedereen wel aan
bij het eerste tolstation
even een VIACARD van lit. 50.000 of lit. 100.000 te kopen (deze kunnen in de
regel alleen cash
betaald worden !) Met deze VIACARD is het in de rij staan voor tolposten
over, je kunt gebruikt
maken van de speciale VIACARD poorten.

Jullie hebben toch niet lelijk gekeken naar de bemanning van de tolpost ?

Hoop in ieder geval dat je dit jaar of een ander jaar toch weer naar Italiė
"la paese promessa"\
gaat ! Ik weet wel een en ander van dit land, dus mocht je info willen
hebben, laat me dit even
weten.

Met vriendelijke groet.

Roberto

Miet

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:
Wij doorkruisen sinds verschillende jaren gans Italiė, steeds betalen wij de
autosnelwegen met VISA (dit jaar gingen we tot S.M. di Leuca, het meest
zuiderse punt van de hak van Italiė, echt de moeite! Mijn man is van deze
streek afkomstig, mocht iemand hier ooit info over willen, dan kan hij/zij
mij steeds contacteren, het gaat om een zone met weinig toerisme, mooie
stranden (zand en rotsen) en heel veel steden en dorpjes die echt de moeite
waard zijn, en daarnaast ook een heel typische landbouwstreek met km. na
elkaar olijfbomen, ik heb er echt mijn hart verloren!!

Om terug te komen op de autosnelwegen, in principe kan je overal betalen met
kaart, het is zelfs zo dat er minder file is aan deze hokjes! Wij hebben
uitluitend met kaart betaald!

Prettige reis,
Miet

henk borgeld

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:
Inderdaad, wij zijn net van noord naar zuid en terug geweest (van milaan tot
brindisi) en ik heb overal met creditcard betaald. Dit kan bij de hokjes met
viacard, en inderdaad, daar staan vaak geen rijen.
Probleem van de viacard is:
1. de aanschaf :hoeveel heb je nodig.
2. het opmaken. er blijft altijd wat op staan, je houdt of iets over op het
eind, of je moet opletten of er niet te weinig op staat.
In het verleden heb ik dit een aantal keren meegemaakt.

Creditcard werkt echt perfect.
Succes ermee,
Annemie

"Miet" <menga-h...@euronet.be> schreef in bericht

HH Wolfs

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:

Ik heb ook een vraag over het gebruik van een creditcard bij Italiaanse
tolhuisjes.
Zijn de tolhuisjes waar je kunt betalen met de creditcard of viacard bemand
(zoals in Frankrijk) of staat er een automaat waar je je card moet
insteken.? En hoe werkt dat dan?

henk borgeld <hpe.b...@12move.nl> schreef in berichtnieuws
8objgg$ns9$2...@nereid.worldonline.nl...

henk borgeld

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:
De tolhuisjes met "viacard" zijn niet bemand, je stopt je kaartje in de
automaat, die geeft aan wat je moet betalen, waarna jij je via- of
creditcard erin doet.
Op de weg staat al de rij "viacard" aangegeven.
Uiteraard zijn er ook bemande hokjes (de andere), maar daar moet je langer
voor wachten.
Annemie

"HH Wolfs" <h.w...@hetnet.nl> schreef in bericht

Klevers

未讀,
2000年8月27日 凌晨3:00:002000/8/27
收件者:
<knip>

roberto heeft geschreven in bericht <8oavi6$2bf$1...@news1.xs4all.nl>...

> [...]
>"la paese promessa"\
>gaat ! Ik weet wel een en ander van dit land, dus mocht je info willen

Roberto, ik denk dat je ons inderdaad niet begrepen hebt.
Waarschijnlijk heb je onze vragen met betrekking tot de tolwegen verward met
het antwoord van Jeroen 1.
Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Italie (vandaar onze vragen in deze
nieuwsgroep). Dus we hebben nog nooit lelijk gekeken naar de bemanning van
de tolpost :-)

Wel bedankt voor je informatie over de VIA-kaart en veel plezier op je reis
naar Florence.

Alle anderen die hebben gereageerd willen we overigens ook bedanken. Juist
al die verschillende ervaringen geven ons een goed beeld van wat we zoal
kunnen verwachten.
Wat we nog zouden willen weten, is het volgende:
Kun je op een VIA-kaart zien hoeveel geld er nog op staat of moet je dat
zelf steeds bijhouden?

Groetjes, Mario en Wilma.

Jeroen Lansink

未讀,
2000年8月27日 下午6:38:352000/8/27
收件者:

henk borgeld <hpe.b...@12move.nl> schreef in berichtnieuws
8obvrt$7k6$1...@nereid.worldonline.nl...

> [...]
> Op de weg staat al de rij "viacard" aangegeven.
> Uiteraard zijn er ook bemande hokjes (de andere), maar daar moet je langer

Ook ik betaal altijd met creditcard en tot voor kort probleemloos.
Dit jaar voor het eerst een onbemand tolhuisje meegemaakt, in Gravellona
Toce (richting Noord), die mijn Eurocard tot 3x toe weigerde. Vervolgens
werden er automatisch twee foto's gemaakt en kreeg ik een bon waar mijn
kenteken op vermeld stond en de mededeling dat de rekening (ca. hfl. 60,00)
naar het adres, behorend bij het kenteken, zou worden gestuurd.
Dit is nu ruim drie weken geleden en ik heb nog niets gezien.

--
Groet, Jeroen (weer een andere)

E-mail: lansink...@fysionet.nl

The JoHo Company

未讀,
2000年8月28日 凌晨3:00:002000/8/28
收件者:
> Wat we nog zouden willen weten, is het volgende:
> Kun je op een VIA-kaart zien hoeveel geld er nog op staat of moet je dat
> zelf steeds bijhouden?

Als je de kaart gebruikt, zie je (meen ik mij te herinneren) hoeveel er nog
over is. Dat moet je vervolgens zelf onthouden. Ik ben nog geen
via-card-lezers tegengekomen, zoals bij de chipknip. Onthouden is wel
nuttig, want ze hebben wel eens een poging gedaan tot oplichting: het bedrag
wel afgeschreven, en vervolgens gezegd dat er te weinig op stond, zodat je
cash moest betalen. Gelukkig kon ik toen achteruit rijden, en een ander
poortje nemen (ik gunde deze oplichter het geld namelijk niet), en kon ik
met het resterende geld op de card betalen.

Als geen van de kaarten het doet, gewoon op de knop drukken, er wordt dan
wat Italiaans gepraat, brabbel wat terug in het nederlands of engels, en dan
kan je doorrijden. Tenminste, dat gebeurde bij ons.

Succes,

Just

roberto

未讀,
2000年8月29日 凌晨3:00:002000/8/29
收件者:

The JoHo Company <in...@NOSPAM-joho.nl> schreef in berichtnieuws
8od5cc$s6s$1...@news1.xs4all.nl...

Grappig verhaal, maar klopt natuurlijk niets maar dan ook niets van.

Bij het begin van een rit moet je een kaart bij de tolpost trekken.
Bij het eind van de rit, bij een VIACARD poort, dien je eerst deze kaart in
de automaat te stoppen,
je ziet wat je verschuldigd bent en steek daarna je VIACARD in de automaat.

Niks geen gebrabbel, je bent gewoon met een automaat/computer bezig.
Niks geen gebrabbel engels of nederlands, waarna je kunt doorrijden, wat een
ge....

Ook geen oplichters, hier kan ik me over opwinden. Zeker weer zo'n verhaal
van onbetrouwbare Italianen !

Advies: bestudeer gewoonten en gebruiken van het land waar je heengaat voor
vertrek.
Leer ook de elementaire begrippen van de taal, als je dit kunt tenminste, en
hou verder je flauwe praatjes voor je.

Roberto

P.S. Achteruit rijden bij een tolpoort ? Joh, joh, jiij kan er wat van
!!!!!!

Ren

未讀,
2000年9月5日 晚上8:43:542000/9/5
收件者:
Als je van de tolweg alleen gebruikt om op het punt van je bestemming te
komen kan je precies te weten komen hoeveel tol je kwijt zal zijn door op de
site van Autostrade S.p.a. te kijken
http://www.autostrade.it/autonet/automap_E_ata.html je kan hier je start,
tussen en eindpunt opgeven en je krijgt een keurige berekening van het
tolgeld te zien.
Wij hebben trouwens ook alles met creditcard betaald (Mastercard) en hebben
geen enkel probleem ondervonden. de VIA poorten accepteerden allemaal ook
diverse creditcards.

Rene

henk borgeld <hpe.b...@12move.nl> schreef in berichtnieuws

QUISQUATER ETIENNE