Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Busvervoer in Wallonië

75 views
Skip to first unread message

Sjoerd

unread,
Aug 16, 2020, 10:51:36 AM8/16/20
to
Heeft iemand misschien verstand van hoe je aan een buskaartje komt in
Wallonië.

In Vlaanderen bleek het eenvoudig te zijn. Bij busmaatschappij De Lijn koop
je een tienrittenkaart die je bij elke rit door een ontwaardingsapparaat
haalt. Of je bestelt de kaart in je De Lijn app, hij verschijnt op het scherm
en deze kun je aan de controleur tonen.

Maar in Wallonië gaat dit ogenschijnlijk heel anders. Busmaatschappij TEC
heeft een app, maar je kunt hiermee geen kaarten bestellen.
Het schijnt dat je in de bus een losse kaart kunt kopen, maar mijn Frans is
niet al te best, dus doe ik het liever van te voren.
Bij een kaartautomaat of een verkooppunt ('Espace TEC') zou ik een zgn.
Multiflex-kaart moeten aanschaffen. Maar je hebt ook de zgn. MoBIB Card en
MoBIB Basic Card. Waar ik nou na veel naspeurwerk op het internet nog alsmaar
niet achter ben: heb je beide nodig? Is de Multiflex-kaart iets dat je op de
MoBIB-kaart laadt? Of is de MoBIB-kaart in de plaats gekomen van de
Multiflex-kaart?
Kortom, nogal verwarrend. Wie heeft een idee wat je als toerist die daar tien
dagen verblijft, het beste kunt aanschaffen?

O. Udeman

unread,
Aug 16, 2020, 11:23:10 AM8/16/20
to
Op 16-8-2020 om 16:50 schreef Sjoerd:
Een auto.

Sjoerd

unread,
Aug 16, 2020, 1:01:45 PM8/16/20
to
O. Udeman:
> Sjoerd:
> > Wie heeft een idee wat je als toerist die daar tien dagen verblijft, het
> > beste kunt aanschaffen?
>
> Een auto.

Nadat ik voorgaande jaren de GR5-wandelroute van Bergen op Zoom via Vlaanderen
naar de St. Pietersberg bij Maastricht heb gelopen, dat is deze:
https://wandelen.groteroutepaden.be/nl/wandelroutes/gr-netwerk/gr-5-noordzee-middellandse-zee
is het nu de bedoeling om van daar uit verder te trekken richting Ardennen en
Luxemburg, dat is deze route:
https://wandelen.groteroutepaden.be/nl/wandelroutes/gr-netwerk/gr-5-noordzee-middellandse-zee--deel-wallonie

's Ochtends van de camping met het openbaar vervoer naar het beginpunt van
het traject van die dag, 's avonds van het eindpunt weer naar de camping.
Vaak kan dat per trein, maar je bent ook nogal eens op de bus aangewezen.

Een auto, daar heb je in zo'n geval niets aan, want je zou weer helemaal
moeten teruglopen naar de plek waar je hem achtergelaten hebt.

O. Udeman

unread,
Aug 16, 2020, 1:40:29 PM8/16/20
to
Op 16-8-2020 om 18:59 schreef Sjoerd:
Inderdaad. Overigens ken ik dit fenomeen wel via mijn echtgenote die
fanatiek wandelaar is. Ik begrijp dat er meestal van hotel of ander
verblijf wordt gewandeld naar het volgende. Bekende tocht is die van
Nederland naar Santiago de Compostella. Dat is wel een heel zware en
wordt meestal in meerdere jaren gelopen. Voor degenen die denken dat je
wel iets sneller kunt lopen dan er jaren over te doen: dat gaat dan in
etappes die verdeeld in de tijd worden afgelegd.
Ik kan het helaas zelf niet, maar heb wel bewondering voor de mensen die
dat wel kunnen en doen! Succes er mee.. :-)


Sjoerd

unread,
Aug 16, 2020, 2:16:42 PM8/16/20
to
O. Udeman schreef:
> Overigens ken ik dit fenomeen wel via mijn echtgenote die fanatiek
> wandelaar is. Ik begrijp dat er meestal van hotel of ander verblijf
> wordt gewandeld naar het volgende.

Met een rugzak met al mijn bagage: tent, kookgerei, kleren, slaapzak,
luchtbed e.a., samen zo'n 20 kilo, vind ik het ondoenlijk om de hele
dag mee rond te lopen. Andere wandelaars zie ik vaak met een klein
rugzakje rondlopen. Ik vraag me af wat daar dan in zit en waar en hoe
ze overnachten.

> Ik kan het helaas zelf niet, maar heb wel bewondering voor de mensen
> die dat wel kunnen en doen!

Mijn gevoelsleeftijd is rond de 40 jaar, maar mijn kalenderleeftijd
is tot mijn eigen verbazing al weer 70. Maar extreme afstanden heb ik
nooit gelopen; 20 kilometer per dag is ongeveer normaal.
Het gaat er ook niet om om een zo groot mogelijke afstand af te leggen,
maar om onderweg van alles te zien. De bijbehorende wandelgids, die
veel over de omgeving vertelt, lees ik altijd met veel interesse.

> Succes er mee.. :-)

Nou dank je.

J

unread,
Aug 18, 2020, 10:20:12 AM8/18/20
to
On Sun, 16 Aug 2020 16:50:08 +0200, Sjoerd <x...@xx.invalid> wrote:

>Heeft iemand misschien verstand van hoe je aan een buskaartje komt in
>Wallonië.

>Het schijnt dat je in de bus een losse kaart kunt kopen, maar mijn Frans is
>niet al te best, dus doe ik het liever van te voren.

Je hebt ook google translate en ze spreken misschien ook wel engels.
Volgens mij heb ik die in de bus gekocht. Ik ben een keer naar de
grotten van han gegaan toen ik toch met de trein van Luxemburg naar
Nederland terugging en daar langs kwam. ik vind het busvervoer daar
matig: er rijden niet veel streekbussen.

Sjoerd

unread,
Aug 18, 2020, 3:49:03 PM8/18/20
to
J schreef:
Ik zal jouw suggestie om bij de chauffeur een los kaartje te kopen, in
gedachten houden. Het zal in het begin wat uitzoekerij zijn. Kijken hoe
andere passagiers het doen. Kijken of ik op het hoofdstation in Luik bij
automaten of informatiepunten ook tienrittenkaarten kan vinden.

Die MoBIB-kaart, zo is me intussen duidelijk geworden, is te vergelijken
met de Nederlandse OV-chipkaart. Zo bestaat er een anonieme en een
persoonsgebonden kaart en is hij in het hele land bij alle vormen van
vervoer bruikbaar, in dit geval dus zowel in Vlaanderen als Wallonië.
Voor een kort verblijf niet de moeite waard om te bestellen. Zeker niet
die persoonsgebonden kaart. Je moet dan je gegevens en een pasfoto
insturen en na een paar dagen krijg je hem toegezonden.

Maar stel dat een buitenlandse toerist mij zou vragen hoe hij hier in
Nederland aan een vervoersbewijs komt, ik zou het ook nauwelijks weten.
Het schijnt dat je met je mobiel een e-ticket kunt kopen, maar heb daar
geen ervaring mee. Zoiets als tienrittenkaarten bestaan hier volgens mij
ook niet.

J

unread,
Aug 21, 2020, 8:23:11 AM8/21/20
to
On Tue, 18 Aug 2020 21:46:46 +0200, Sjoerd <x...@xx.invalid> wrote:

>Ik zal jouw suggestie om bij de chauffeur een los kaartje te kopen, in
>gedachten houden. Het zal in het begin wat uitzoekerij zijn. Kijken hoe
>andere passagiers het doen. Kijken of ik op het hoofdstation in Luik bij
>automaten of informatiepunten ook tienrittenkaarten kan vinden.

Je zou het ook nog kunnen vragen aan het loket van de Belgische
Spoorwegen. maar zover ik mij herinner kun je aan het loket voor de
trein geen buskaartjes kopen. Ik ben toen uitgestapt in het
treinstation jemelle en met een streekbus naar halte Han sur lesse
église gegaan voor de grotten van Han.

>Maar stel dat een buitenlandse toerist mij zou vragen hoe hij hier in
>Nederland aan een vervoersbewijs komt, ik zou het ook nauwelijks weten.
>Het schijnt dat je met je mobiel een e-ticket kunt kopen, maar heb daar
>geen ervaring mee. Zoiets als tienrittenkaarten bestaan hier volgens mij
>ook niet.

Nee, 10rittenkaarten voor de bus bestaan volgens mij niet in
Nederland. Je kunt bij de chauffeur een 1 rit kaart of een dagkaart
kopen, met pin. Door de corona kan dit momenteel niet omdat je
achterin in moet stappen.

Rob

unread,
Aug 21, 2020, 9:53:41 AM8/21/20
to
J <noe...@noemail.com> wrote:
> On Tue, 18 Aug 2020 21:46:46 +0200, Sjoerd <x...@xx.invalid> wrote:
>
>>Ik zal jouw suggestie om bij de chauffeur een los kaartje te kopen, in
>>gedachten houden. Het zal in het begin wat uitzoekerij zijn. Kijken hoe
>>andere passagiers het doen. Kijken of ik op het hoofdstation in Luik bij
>>automaten of informatiepunten ook tienrittenkaarten kan vinden.
>
> Je zou het ook nog kunnen vragen aan het loket van de Belgische
> Spoorwegen. maar zover ik mij herinner kun je aan het loket voor de
> trein geen buskaartjes kopen. Ik ben toen uitgestapt in het
> treinstation jemelle en met een streekbus naar halte Han sur lesse
> église gegaan voor de grotten van Han.

Er zijn wel van die OV fanaten bijv 'the tim traveler' en 'julien' op
youtube die je dit ongetwijfeld haarfijn uit kunnen leggen.
Die hebben ook altijd allerlei voordelige dagkaarten enzo.

>>Maar stel dat een buitenlandse toerist mij zou vragen hoe hij hier in
>>Nederland aan een vervoersbewijs komt, ik zou het ook nauwelijks weten.
>>Het schijnt dat je met je mobiel een e-ticket kunt kopen, maar heb daar
>>geen ervaring mee. Zoiets als tienrittenkaarten bestaan hier volgens mij
>>ook niet.
>
> Nee, 10rittenkaarten voor de bus bestaan volgens mij niet in
> Nederland. Je kunt bij de chauffeur een 1 rit kaart of een dagkaart
> kopen, met pin. Door de corona kan dit momenteel niet omdat je
> achterin in moet stappen.

Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen, bij een
station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant plus de waarde
van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het goed uitmikt, anders meer
dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of ze moeten die kaart weten te
verkopen...

J

unread,
Aug 21, 2020, 11:25:05 AM8/21/20
to
On 21 Aug 2020 13:53:40 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:

>Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen, bij een
>station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant plus de waarde
>van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het goed uitmikt, anders meer
>dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of ze moeten die kaart weten te
>verkopen...

Die ovchipkaart is inderdaad onvriendelijk voor touristen.

Sjoerd

unread,
Aug 21, 2020, 1:14:39 PM8/21/20
to
Rob:
> J:
> > Sjoerd:
> > > Maar stel dat een buitenlandse toerist mij zou vragen hoe hij hier in
> > > Nederland aan een vervoersbewijs komt, ik zou het ook nauwelijks
> > > weten. Het schijnt dat je met je mobiel een e-ticket kunt kopen, maar
> > > heb daar geen ervaring mee. Zoiets als tienrittenkaarten bestaan hier
> > > volgens mij ook niet.
> >
> > Nee, 10rittenkaarten voor de bus bestaan volgens mij niet in
> > Nederland. Je kunt bij de chauffeur een 1 rit kaart of een dagkaart
> > kopen, met pin. Door de corona kan dit momenteel niet omdat je
> > achterin in moet stappen.
>
> Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen, bij een
> station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant plus de waarde
> van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het goed uitmikt, anders meer
> dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of ze moeten die kaart weten te
> verkopen...

Dat klopt niet helemaal. Je kunt online een los kaartje kopen. Daarop staat
een QR-code. Die kun je printen of op je mobiel laten zien.
Ook bij toegangspoortjes met een speciaal scan-logo kunnen die gescand
worden, zowel vanaf papier als vanaf je mobiel.
Bekijk dit eens: www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen
En probeer het zelf eens uit!

Rink

unread,
Aug 21, 2020, 5:47:28 PM8/21/20
to
Op 21-8-2020 om 17:25 schreef J:
> On 21 Aug 2020 13:53:40 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:
>
>> Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen, bij een
>> station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant plus de waarde
>> van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het goed uitmikt, anders meer
>> dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of ze moeten die kaart weten te
>> verkopen...

Moet je met de trein gaan, dan moet je er 20 euro op storten, ook als je
reisje van een paar euro gaat maken.

>
> Die ovchipkaart is inderdaad onvriendelijk voor touristen.
>

Een OV chipkaart is ook onvriendelijk voor Nederlanders die weinig
reizen met het OV.

Rink

unread,
Aug 21, 2020, 5:52:50 PM8/21/20
to
Op 16-8-2020 om 16:50 schreef Sjoerd:
een retour reis naar Nederland.

Wallonië is heel mooi, jammer dat er Walloniërs wonen....
Die zijn erger als Fransen....
Denk niet dat je er met Nederlands terecht kan.
Het is tenslotte een tweetalig land, toch?
Als ze doorhebben dat je Nederlandstalig bent, begrijpen ze ineens ook
geen Frans, Engels of Duits meer. Eigen ervaring, diverse keren meegemaakt.
Een Wallonier die het woord "restaurant" niet begrijpt? Ik heb het
meegemaakt, in een toeristische attractie...
Ik hoef niet meer naar Wallonie (Bruxelles is trouwens net zo erg).
Luxemburg is een stuk leuker. De mensen zijn daar wel vriendelijk.

Succes met overleven !

Rink

Rob

unread,
Aug 22, 2020, 6:18:39 AM8/22/20
to
Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
> Op 21-8-2020 om 17:25 schreef J:
>> On 21 Aug 2020 13:53:40 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:
>>
>>> Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen, bij een
>>> station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant plus de waarde
>>> van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het goed uitmikt, anders meer
>>> dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of ze moeten die kaart weten te
>>> verkopen...
>
> Moet je met de trein gaan, dan moet je er 20 euro op storten, ook als je
> reisje van een paar euro gaat maken.

Ze wilden (of moesten?) dit minimum tarief verlagen maar dat wordt
natuurlijk weer een project wat 5 jaar en 3 miljoen kost, naar de
traditie van de OV shitkaart. Je zou denken even een waarde aanpassen
ergens in de database, maar zo slim is dat systeem niet gemaakt...

>> Die ovchipkaart is inderdaad onvriendelijk voor touristen.
>>
>
> Een OV chipkaart is ook onvriendelijk voor Nederlanders die weinig
> reizen met het OV.

Inderdaad, ik heb er een waarmee ik zo eens in de 2 jaar eens met de
bus ga maar dan zal die op een gegeven moment ineens ongeldig worden
(incl het saldo) en kan ik weer een nieuwe kopen.

Plus dat ik dan ook nog moet zorgen voor een mondkapje...
Doe mij maar de auto.

Rink

unread,
Aug 22, 2020, 8:17:09 AM8/22/20
to
Op 22-8-2020 om 12:18 schreef Rob:
> Rink <rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:
>> Op 21-8-2020 om 17:25 schreef J:
>>> On 21 Aug 2020 13:53:40 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:
>>>
>>>> Nee die moeten net als iedereen ergens een OV shitkaart kopen,
>>>> bij een station ofzo, en daar saldo op storten. En het restant
>>>> plus de waarde van de kaart (minstens 7.50 euro, als je het
>>>> goed uitmikt, anders meer dan 11.50) dat zijn ze dan kwijt. Of
>>>> ze moeten die kaart weten te verkopen...
>>
>> Moet je met de trein gaan, dan moet je er 20 euro op storten, ook
>> als je reisje van een paar euro gaat maken.
>
> Ze wilden (of moesten?) dit minimum tarief verlagen maar dat wordt
> natuurlijk weer een project wat 5 jaar en 3 miljoen kost, naar de
> traditie van de OV shitkaart. Je zou denken even een waarde
> aanpassen ergens in de database, maar zo slim is dat systeem niet
> gemaakt...
>

Ze zijn alweer met de opvolger bezig, dus dit wordt zeer waarschijnlijk
nooit aangepast.
Ik snap niet waarom de kaartmachines van NS (en andere
spoorwegbedrijven) niet worden voorzien van een PIN automaat die ook
geschikt is voor de meest gebruikte credit cards (toeristen).
Vrijwel alle winkels hebben dit gewoon op de toonbank staan.
Gewoon kaartje kopen en betalen voordat de reis begint.
Betaal je precies wat het kost.
(ben ik ouderwets??)


>>> Die ovchipkaart is inderdaad onvriendelijk voor touristen.
>>
>> Een OV chipkaart is ook onvriendelijk voor Nederlanders die weinig
>> reizen met het OV.
>
> Inderdaad, ik heb er een waarmee ik zo eens in de 2 jaar eens met de
> bus ga maar dan zal die op een gegeven moment ineens ongeldig worden
> (incl het saldo) en kan ik weer een nieuwe kopen.
>
> Plus dat ik dan ook nog moet zorgen voor een mondkapje... Doe mij
> maar de auto.
>

+1

Ben vorige week nog met de trein naar Utrecht geweest, maar dat was
omdat bij parkeren, de bankrekening leeg loopt.
Iets overdreven, maar 10 uur parkeren in Utrecht centrum kost
bijna 10 keer zoveel als twee korte treinritjes plus 1 mondkapje.
Was m'n eerste keer OV sinds Corona hier is.

Jezus

unread,
Aug 22, 2020, 10:43:32 AM8/22/20
to
Misschien, maar ouderwets is in dit geval zeker te prevaleren.
Ik zou nog liever hebben dat je ook cash kon betalen. Of ben ik
ouderwets?

>
>
>>>> Die ovchipkaart is inderdaad onvriendelijk voor touristen.
>>>
>>> Een OV chipkaart is ook onvriendelijk voor Nederlanders die weinig
>>> reizen met het OV.
>>
>> Inderdaad, ik heb er een waarmee ik zo eens in de 2 jaar eens met de
>> bus ga maar dan zal die op een gegeven moment ineens ongeldig worden
>> (incl het saldo) en kan ik weer een nieuwe kopen.
>>
>> Plus dat ik dan ook nog moet zorgen voor een mondkapje... Doe mij
>> maar de auto.
>>
>
> +1

Dan moeten er wel redelijke parkeertarieven zijn.

>
> Ben vorige week nog met de trein naar Utrecht geweest, maar dat was
> omdat bij parkeren, de bankrekening leeg loopt.
> Iets overdreven, maar 10 uur parkeren in Utrecht centrum kost
> bijna 10 keer zoveel als twee korte treinritjes plus 1 mondkapje.
> Was m'n eerste keer OV sinds Corona hier is.

Je zou haast denken dat ze die parkeertarieven zo hoog maken zodat
je welhaast met het OV mOEt.

Rob

unread,
Aug 22, 2020, 12:35:47 PM8/22/20
to
Jezus <Je...@Nazareth.van> wrote:
>> Ben vorige week nog met de trein naar Utrecht geweest, maar dat was
>> omdat bij parkeren, de bankrekening leeg loopt.
>> Iets overdreven, maar 10 uur parkeren in Utrecht centrum kost
>> bijna 10 keer zoveel als twee korte treinritjes plus 1 mondkapje.
>> Was m'n eerste keer OV sinds Corona hier is.
>
> Je zou haast denken dat ze die parkeertarieven zo hoog maken zodat
> je welhaast met het OV mOEt.

De gemeente Utrecht wordt (net als Amsterdam) bestuurd door figuren
op Jezus-sandalen die geloven dat de bakfiets het ultieme vervoermiddel
is. (en dat Marokkanen niks verkeerd doen)

J

unread,
Aug 24, 2020, 10:20:41 AM8/24/20
to
On Fri, 21 Aug 2020 23:52:45 +0200, Rink
<rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:

>een retour reis naar Nederland.
>
>Walloniė is heel mooi, jammer dat er Walloniėrs wonen....
>Die zijn erger als Fransen....
>Denk niet dat je er met Nederlands terecht kan.
>Het is tenslotte een tweetalig land, toch?
>Als ze doorhebben dat je Nederlandstalig bent, begrijpen ze ineens ook
>geen Frans, Engels of Duits meer. Eigen ervaring, diverse keren meegemaakt.
>Een Wallonier die het woord "restaurant" niet begrijpt? Ik heb het
>meegemaakt, in een toeristische attractie...
>Ik hoef niet meer naar Wallonie (Bruxelles is trouwens net zo erg).

Het is inderdaad meer Frans dan Nederlands in Brussel. ("My flemish is
not that good")

J

unread,
Aug 24, 2020, 10:23:27 AM8/24/20
to
On Sat, 22 Aug 2020 14:17:02 +0200, Rink
<rink.hof.ha...@planet.nl> wrote:


>Ik snap niet waarom de kaartmachines van NS (en andere
>spoorwegbedrijven) niet worden voorzien van een PIN automaat die ook
>geschikt is voor de meest gebruikte credit cards (toeristen).

Volgens mij accepteren automaten van de NS ook creditcards.

>Vrijwel alle winkels hebben dit gewoon op de toonbank staan.
>Gewoon kaartje kopen en betalen voordat de reis begint.
>Betaal je precies wat het kost.
>(ben ik ouderwets??)

In de automaten van de NS kun je toch ook nog gewone kaartjes kopen?

Rob

unread,
Aug 24, 2020, 12:38:51 PM8/24/20
to
J <noe...@noemail.com> wrote:
> In de automaten van de NS kun je toch ook nog gewone kaartjes kopen?

Dat klopt, dat zijn eenmalige chipkaarten. Kost een euro extra geloof
ik, maar als je maar zo nu en dan per trein reist (en korte afstanden)
dan is dit zeker voordeliger dan een ov kaart kopen en volstorten.

J

unread,
Aug 25, 2020, 4:59:29 AM8/25/20
to
On 24 Aug 2020 16:38:50 GMT, Rob <nom...@example.com> wrote:


>Dat klopt, dat zijn eenmalige chipkaarten. Kost een euro extra geloof
>ik, maar als je maar zo nu en dan per trein reist (en korte afstanden)
>dan is dit zeker voordeliger dan een ov kaart kopen en volstorten.

ik reis regelmatig met ov dus heb ik een ov chipkaart.
Anders zou ik het ook zo doen.

Rink

unread,
Sep 10, 2020, 4:21:14 PM9/10/20
to
Op 16-8-2020 om 16:50 schreef Sjoerd:
Sjoerd,

Stel je vraag eens op fido.belg.trains
Ik heb 'm er vast aan toe gevoegd.

Rink

Sjoerd

unread,
Sep 10, 2020, 5:53:21 PM9/10/20
to
Op 10-09-2020 om 22:21 schreef Rink:
Ja, je hebt mijn vraag er ook al naar toe gestuurd.
Wel, benieuwd of er een reactie komt.
Ben er ondertussen wel achter dat de MoBIB-kaart te vergelijken is met de
Nederlandse OV-chipkaart. Voor toeristen wellicht niet nodig.
0 new messages