Verlichting aanpassen aan minder stroomverbruik.

Aleidus Aalderink

Beste mensen,

In de Eriba Familia carravans zitten 12 Volt en een 220V circuit. Nu willen
we zoveel mogelijk als maar kan onafhankelijk zijn van de "stroompaal". We
staan ook vaak op plekken waar geen stroom aanwezig is.
We willen nu accu als stroombron gebruiken en kijken hoe de ervaring hiermee
is.

De gloeilampjes staan bekend dat ze niet zuinig met stroom omgaan. In de
caravan hebben we nu gloeilampjes van 12 V/21W met BA15 bajonet fitting.
Onze vraag is nu kunnen we in de bajonet fitting halogeenlampjes plaatsen
omdat die zuinig met stroom omgaan. Bestaan er halogeen lampjes vooe
bajonetfitting BA15. Hoe is de verlichting van halogeen bij het lezen en
andere bezigheden in de caravan.

Graag horen we mogelijkheden en ervaringen hierover.

Voor preciese gegevens gaat het hier om een Eriba Touring van 1978 met een
middenkeuken.

Aleidus Aalderink.

Roel Moberts

Met onze Knaus kamperen ook wij zoveel mogelijk "zonder stroom". We hebben
een aparte accu in de caravan staan, die onder het rijden opgeladen wordt
door de auto.
In onze caravan hebben we de 12V/21W lampjes vervangen door halogeenlampjes
met bajonetfitting. Deze hebben we gekocht bij onze caravandealer. Voor
leeslicht (spotjes) gebruiken we 10W halogeenlampjes, als 'bedlampje' 5W
halogeenlampjes. Onze ervaringen daarmee zijn prima! In de afgelopen 5 jaar
(ongeveer 8 weken caravannen per jaar) hebben we 2 van onze 4 lampjes moeten
vervangen.

Roel Moberts.

Aleidus Aalderink heeft geschreven in bericht
<76lngk$43$1...@news2.xs4all.nl>...

Conny de Roo

Aleidus Aalderink wrote:

> [...]
>
> Graag horen we mogelijkheden en ervaringen hierover.
>
> Voor preciese gegevens gaat het hier om een Eriba Touring van 1978 met een

Bel eens de ANWB. Zij geven het blad Kampeer Caravan Kampioen uit. Daar
heeft eens een stukje hierover ingestaan. Helaas kan ik het niet zo snel
meer terugvinden. Het was in 1998. Veel succes.

Charles de Roo.

Conny de Roo

SORRY, op het verkeerde bericht gereageerd.

P. Waalboer

Hoi Aleidus,

Passen in die fittingen misschien lampjes van 10 watt?
Weet je hoe voordelig waxinelichtjes zijn?
Ikzelf gebruik zoveel mogelijk een gaslamp met butaan/propaan en daarbij kun
je goed lezen/spelletjes doen, de waterpomp doen we dan op batterijen.
Als die al te onverwacht leegraken, gebruiken we een Ortlieb waterzak van 10
liter, die we aan het frame van de luifel hangen.
Ook gebruik ik soms een verlengkabel van plm. 20 m., als de auto niet echt
dichtbij kan staan en heb geen accu in de caravan.
Maar als er een stroompaal is, gebruik ik die gewoon.

Veel plezier,

Peter

Aleidus Aalderink heeft geschreven in bericht
<76lngk$43$1...@news2.xs4all.nl>...

p.j. benard

Wij reizen veel in scandinavie waar we vaak niet op campings staan. De
ervaring leert dat de accu toch op den duur leeg raakt (onvoldoende opladen
tijdens het rijden). We daarom een zonnecel aangeschaft, tot grote
tevredenheid.

Peter benard

Tom Jansen

On Sat, 2 Jan 1999 17:08:23 +0100, "Aleidus Aalderink"
<ale...@xs4all.nl> wrote:

> [...]
>
>Graag horen we mogelijkheden en ervaringen hierover.
>
>Voor preciese gegevens gaat het hier om een Eriba Touring van 1978 met een

Al eens aan zonne energie gedacht, een zonnepanel lost alle problemen
op.

groetjes
Tom Jansen

R. Roos

Wij gebruiken al zo'n 10 jaar een zonnepaneel met een BP apparaatje wat de
stroomvoorziening controleert en regelt. Tijdens het rijden wordt de accu
ook nog door de auto opgeladen als dat nodig is
Het zonnepaneel is boven op het caravandak gemonteerd
Wij gebruiken daarbij een 12 volts TL buisje en 10 watts halogeenlampjes.
Wij zijn er razend enthousiast over!
Omdat wij zo gelukkig zijn wat langere perioden achter elkaar te kunnen gaan
kamperen hebben wij de aanschafkosten er al dik uit, in Frankrijk
bijvoorbeeld betaal je toch al gauw 10 Fr voor een nachtje elektriciteit.
Het grootste voordeel vinden wij dat we niet afhankelijk zijn van de
stroomvoorziening op de campings, en dat we kunnen gaan staan waar we
willen.
Het zonnepaneel behoeft niet speciaal in het zonlicht te staan.