Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Alko reservewielbeugel voor Fendt?

650 views
Skip to first unread message

Jan

unread,
Sep 21, 2002, 7:13:29 AM9/21/02
to
Geachte nieuwsgroep,
Ik heb een -denk ik- simpel vraagje.
Onze Bürstner is voorzien van een Alkoreservewielhouder voor onder 't
Alko-chassis. Nu is de Bürstner ingeruild voor een Fendt 470TFB, welke ook
is voorzien van een Alko-chassis. Nu heeft een Fendt een verlaagde instap
en -gisteren in Dordrecht kijkend onder de caravan- zag ik dat de
reservewielbeugel er aan de deurkant niet gemonteerd kan worden omdat er de
constructie van de deur in de weg zit. Nu wil ik per sé het wiel uit de
disselbak hebben (gewicht en ruimtewinst).
Kan de beugel ook aan 'de verkeerde' kant gemonteerd worden? Met andere
woorden: aan de straatkant? Zo te zien zitten er wel al tal van gaten
voorgeboord.
Wie weet het?
Jan

Marinus

unread,
Sep 21, 2002, 9:33:01 AM9/21/02
to
> Kan de beugel ook aan 'de verkeerde' kant gemonteerd worden? Met andere
> woorden: aan de straatkant? Zo te zien zitten er wel al tal van gaten
> voorgeboord.

Hopen dat je nooit een lekke band krijgt met de caravan op de snelweg....
Dat ding schuift er toch gauw meer dan een meter uit.
Of je moet alleen in GB, Cyprus etc. op vakantie gaan ;-))

Met vr. gr. Marinus

Jan

unread,
Sep 21, 2002, 10:01:09 AM9/21/02
to
Ja, dat weet ik ook wel... Volgens mij schuift-ie nog wel méér dan een meter
uit, maar wat anders?

"Marinus" <mjeurin...@gmx.net> schreef in bericht
news:amhsee$i4c$1...@news1.home.nl...

Tom Hulsman

unread,
Sep 21, 2002, 1:32:48 PM9/21/02
to
Je kan hem inderdaad verkeerd om eronder zetten, dat had ik bij mijn vorige
caravan ook gedaan ivm. verschil in wieldruk tussen lins en rechts, het is
inderdaad lastig als je een lekke band hebt maar ja, als je wiel lek is aan
de kant waar de auto 's langs razen dan moet je er toch ook bij en steekt je
achterwerk misschien ook wel een meter uit

Groetjes Kevie
"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:amhu5i$h0t$1...@news.hccnet.nl...
> Ja, dat weet ik ook wel... Volgens mij schuift-ie nog wel mייr dan een

Marinus

unread,
Sep 22, 2002, 4:09:51 AM9/22/02
to
> de kant waar de auto 's langs razen dan moet je er toch ook bij en steekt
je
> achterwerk misschien ook wel een meter uit

Niet erg complimenteus ;-))

Maarre, kan de constructie niet voor de caravanas gemonteerd worden?

Marinus


Jan

unread,
Sep 22, 2002, 5:59:12 AM9/22/02
to
Ja, dat heb ik wel eens gezien onder -dacht ik- een Detleffs met een
eindkeuken. Ik weet eigenlijk of ze daarvoor bij de firma Alko ook reeds
gaten hebben voorgeboord, maar het is voor mij een onbruikbare oplossing. Ik
wil namelijk bij de Fendt het reservewiel achter de as hebben in verband met
de gewichtscompensatie.
Voorin is n.l. zowel het vaste bed (linksvķķr) als de toiletruimte
(rechtsvķķr) geplaatst, dus daar is bij een beladen caravan sowieso al veel
gewicht aanwezig.


"Marinus" <mjeurin...@gmx.net> schreef in bericht

news:amjtsg$ck9$1...@news1.home.nl...

TomCat

unread,
Sep 22, 2002, 5:22:53 PM9/22/02
to
"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> wrote in message
news:amhkb1$2tj$1...@news.hccnet.nl...
Beste Jan,

Je kunt de beugel gewoon op de normale manier monteren. Onder mijn Fendt 410
QK heb
ik dit ook gedaan. Het reservewiel kan onder normale omstandigheden net
onder de bak
van de verlaagde instap door. In het slechste geval (band aan de instapkant
lek, of wat
verder ingeveerd door zware belading) kun je eerst de caravan iets opkrikken
en dan het
wiel er onderuit halen.

Verkeerd om monteren lijkt me een slecht plan! Je zit dan aan de kant waar
het verkeer
langs raast als je op de snelweg een lekke band krijgt!!!

Groet,

Frank


HaVi

unread,
Sep 23, 2002, 6:43:37 AM9/23/02
to

"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:amhkb1$2tj$1...@news.hccnet.nl...

Mijn beugel zit ook aan de 'verkeerde' kant. Of hier een reden voor is weet
ik niet, zat al zo namelijk toen ik de caravan kocht. Ik persoonlijk vind
het geen probleem. Een lekke band aan de linkerkant is denk ik veel
gevaarlijker dan het uitschuiven van het rek om het reservewiel te pakken.
Je moet er sowieso altijd voor zorgen dat je je caravan op een plaats
neerzet waar je veilig kunt werken. Dus beter de combinatie ver het gras
langs de weg inrijden of (nog beter) proberen een (dichtbijgelegen)
parkeer/pechplaats te bereiken. Ik schrijf liever een band af omdat ik er te
lang lek op doorgereden heb, dan dat ik te pletter gereden wordt.

Hans.


Piet Paaltjes

unread,
Sep 23, 2002, 1:20:54 PM9/23/02
to
Mijn vorige caravan was een Chateau en daar zat een reservewielhouder onder
zoals die onder alle Chateau caravans is aangebracht en dat is in feite een
lange stang die aan de deurkant is vastgemaakt een het Alko-chassis en aan
de tegenoverliggende kant in een soort beugel zit. Indien het reservewiel
nodig is, dan moet hij uit de beugel worden getild en door de buis naar
achteren te bewegen komt het reservewiel dan aan de achterkant vrij. Op die
manier schuift je reservewiel niet aan de straatkant naar buiten en hoef je
hem ook niet onder de verlaagde instap door te krijgen. Ook onder Chateau
zit een Alko as, dus misschien dat je oplossing bij de Chateau/Home car
en/of Beijerland-dealer ligt.

veel succes.

"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:amhkb1$2tj$1...@news.hccnet.nl...

Ton Rozendaal

unread,
Sep 23, 2002, 1:39:30 PM9/23/02
to
Ik heb ook een Fendt, maar dan de 470TF, en wilde ook de reservewielhouder
overzetten.
Het probleem van verlaagde deur speelt daar niet omdat de deur aan de
voorkant zit.
Ik kwam echter wel in de problemen omdat de waterafvoerleidingen in de weg
zitten.
Deze zijn wellicht wel te verleggen maar zover ben ik nog niet gegaan.

Een ander aspect waar je rekening mee moet houden is het volgende:
Toen ik er mee bezig was had ik het idee dat de reservewielhouder nogal aan
de lichte kant was
t.o.v. het gewicht van het reservewiel. Dit heeft natuurlijk met het gewicht
van het reservewiel te
maken maar m.i. ook met de breedte van de caravan. De vorige caravan had een
lichter wiel terwijl deze ook minder
breed was (2,10 m). De grotere overbrugging (caravan is 2.30 m) en het
zwaardere wiel zorgde in mijn ogen voor een
de lichte contructie. Dit heeft mij doen besluiten om het reservewiel maar
in de disselbak te laten.

Ton


"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:amhkb1$2tj$1...@news.hccnet.nl...

Jan

unread,
Sep 23, 2002, 2:56:53 PM9/23/02
to
Dank voor de reacties!
Groet,
Jan

"Jan" <nospam.ja...@hccnet.nl> schreef in bericht
news:amhkb1$2tj$1...@news.hccnet.nl...

0 new messages