Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

gas in Frankrijk

358 views
Skip to first unread message

Rob

unread,
Mar 15, 2005, 11:00:40 AM3/15/05
to
Hallo,
Wij gaan voor langere tijd met onze Biod naar Frankrijk. |In onze caravan
hebben we een triomatic van truma met twee gewone grijsgroene 6kg
propaanflessen. Eenmaal leeg zijn deze flessen in Frankrijk niet om te
ruilen en waar wij zitten wordt er ook niet gevuld (is overigens verboden).
We dachten de oplossing gevonden te hebben met de Twinny flessen van
Primagaz. Deze flessen kun je in Frankrijk overal omruilen ook de flessen
die in Nederland gekocht zijn. Voor de aansluiting heeft de Twinny een
snap-on systeem. Echter de enige snap-on die wij hier konden vinden was
voorzien
van een kleine drukregelaar en een eenvoudige slangpilaar. Past in ieder
geval niet op de triomatic. Weet iemand een oplossing?
Wij horen dat graag.
groeten
Rob

JBS

unread,
Mar 15, 2005, 3:49:32 PM3/15/05
to

Hallo
Ik weet niet waar je woont maar ik zelf heb bij de Wit in Schijndel een
nippel aan laten zetten die past zowel op de fles als op de triomatic van
truma.Het ging hier om een Cube fles van Butagaz die je kunt huren in
Frankrijk bij een supermarkt.
deze zijn ook om te wisselen in Spanje.
Jacco

J. J. Lodder

unread,
Mar 16, 2005, 4:59:25 AM3/16/05
to
"Rob" <geenonzinsturen@nl> wrote:

> Hallo,
> Wij gaan voor langere tijd met onze Biod naar Frankrijk. |In onze caravan
> hebben we een triomatic van truma met twee gewone grijsgroene 6kg
> propaanflessen. Eenmaal leeg zijn deze flessen in Frankrijk niet om te
> ruilen en waar wij zitten wordt er ook niet gevuld (is overigens verboden).
> We dachten de oplossing gevonden te hebben met de Twinny flessen van
> Primagaz. Deze flessen kun je in Frankrijk overal omruilen ook de flessen
> die in Nederland gekocht zijn. Voor de aansluiting heeft de Twinny een
> snap-on systeem. Echter de enige snap-on die wij hier konden vinden was
> voorzien
> van een kleine drukregelaar en een eenvoudige slangpilaar.

??? Je bedoelt een nippel?

> Past in ieder
> geval niet op de triomatic.

Je vertelt er niet bij wat daarop aan aansluiting zit.
Zal wel M20 zijn.

> Weet iemand een oplossing?

Koop in FR een verloopje van M20 naar nippel,
en zet het met een stukje slang aan elkaar.

Overigens zijn er ook drukregelaars met M20 uit.

Jan

J. J. Lodder

unread,
Mar 16, 2005, 4:59:40 AM3/16/05
to
JBS <mai...@hccnet.nl> wrote:

> Ik weet niet waar je woont maar ik zelf heb bij de Wit in Schijndel een
> nippel aan laten zetten die past zowel op de fles als op de triomatic van
> truma.Het ging hier om een Cube fles van Butagaz die je kunt huren in
> Frankrijk bij een supermarkt.

Dat is alweer een andere, zie <www.butagaz.fr>
Overigens doen ze in FR niet zo krampachtig over zgn veiligheid,
en kan je gewoon verloopnippels naar losse slang kopen.

Daarmee kan je alles met alles verbinden,

Jan

Rob

unread,
Mar 16, 2005, 6:05:13 AM3/16/05
to

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht
news:1gthiff.si...@de-ster.xs4all.nl...

Jan, bedankt voor je reactie. Ken je de triomatic? Het is een systeem dat
automatisch overschakelt van de ene lege gasfles naar de andere volle. De
aansluiting van de triomatic heeft een wartel met linkse draad die past op
de afsluiter van een normale grijsgroene propaanfles. Ik meen dat dit een
din koppeling heet. Is dat M20? Een gasfles die in het triomatic systeem
moet functioneren kan niet worden aangesloten via een eigen drukregelaar
maar moet rechtstreeks van de fles op de triomatic via de din koppeling.
Jouw oplossing met een verloopje van M20 naar nippel begrijp ik niet
helemaal. Wat is een nippel in dit geval? Ik noem het geribbelde stukje buis
waarop je een slang kunt schuiven een "slangpilaar", bedoel jij dat ook?
Begrijp ik het goed als ik de volgende dingen nodig heb? 1) een aansluitstuk
dat past op de franse fles en eindigt met een slangpilaar (nippel?) zonder
eigen drukregelaar. 2) een stukje slang (met slangklemmen natuurlijk) 3) een
verloopstukje met een slangpilaar aan het ene eind en een din stuk waar de
wartel met linkse draad op past aan het andere eind. Nu alleen de spullen
nog kopen en dan is het inderdaad opgelost.
Bedankt voor de hulp
Rob


Hans

unread,
Mar 16, 2005, 6:47:20 AM3/16/05
to

"Rob" <geenonzinsturen@nl> schreef in bericht
news:4238131d$0$44109$5fc...@dreader2.news.tiscali.nl...

>
> Jan, bedankt voor je reactie. Ken je de triomatic? Het is een systeem dat
> automatisch overschakelt van de ene lege gasfles naar de andere volle. De
> aansluiting van de triomatic heeft een wartel met linkse draad die past op
> de afsluiter van een normale grijsgroene propaanfles. Ik meen dat dit een
> din koppeling heet. Is dat M20? Een gasfles die in het triomatic systeem
> moet functioneren kan niet worden aangesloten via een eigen drukregelaar
> maar moet rechtstreeks van de fles op de triomatic via de din koppeling.
> Jouw oplossing met een verloopje van M20 naar nippel begrijp ik niet
> helemaal. Wat is een nippel in dit geval? Ik noem het geribbelde stukje
> buis waarop je een slang kunt schuiven een "slangpilaar", bedoel jij dat
> ook?
> Begrijp ik het goed als ik de volgende dingen nodig heb? 1) een
> aansluitstuk dat past op de franse fles en eindigt met een slangpilaar
> (nippel?) zonder eigen drukregelaar. 2) een stukje slang (met slangklemmen
> natuurlijk) 3) een verloopstukje met een slangpilaar aan het ene eind en
> een din stuk waar de wartel met linkse draad op past aan het andere eind.
> Nu alleen de spullen nog kopen en dan is het inderdaad opgelost.
> Bedankt voor de hulp
> Rob
Denk er wel om dat de druk die uit de flesseregelaar komt bij de Trio-matic
veel hoger is dan wat voor drukregelaars gebruikelijk is. 0,6 en 0,3 bar. De
derde regelaar reduceert de druk dan weer tot 30 of 50 mb. De slangen die je
er tussen lijkt te gaan zetten, moeten deze druk dan ook wel aan kunnen.
Vooral de bevestiging van de slang vraagt hier je bijzondere aandacht.

Hans.


J. J. Lodder

unread,
Mar 17, 2005, 4:46:17 AM3/17/05
to
"Rob" <geenonzinsturen@nl> wrote:

Nee, dat is een standaard butaan/propaan koppeling
zoals die ook op de standaard 13 kg flessen zit.
Voor Campinggaz bestaan er aansluitstukken
met kraan en standaard linkse draad.
Darmee kan je deze flessen direct in de plaats van
standaard 13 kg of 6 kg flessen gebruiken.
Ik weet niet of die oook voor cube en/of twinny bestaan.

> Een gasfles die in het triomatic systeem
> moet functioneren kan niet worden aangesloten via een eigen drukregelaar
> maar moet rechtstreeks van de fles op de triomatic via de din koppeling.

Ah, dan heb je waarschijnlijk een tweetraps systeem,
met een voor-reductie tot ong 1 bar,
waarna ieder verbruiker nog zijn eigen drukregelaar krijgt om op
werkdruk van ong 30 mB te komen.

> Jouw oplossing met een verloopje van M20 naar nippel begrijp ik niet
> helemaal. Wat is een nippel in dit geval? Ik noem het geribbelde stukje buis
> waarop je een slang kunt schuiven een "slangpilaar", bedoel jij dat ook?
> Begrijp ik het goed als ik de volgende dingen nodig heb? 1) een aansluitstuk
> dat past op de franse fles en eindigt met een slangpilaar (nippel?) zonder
> eigen drukregelaar. 2) een stukje slang (met slangklemmen natuurlijk) 3) een
> verloopstukje met een slangpilaar aan het ene eind en een din stuk waar de
> wartel met linkse draad op past aan het andere eind. Nu alleen de spullen
> nog kopen en dan is het inderdaad opgelost.

Het simpelst en veiligst zou zijn als je aan twee verloopstukjes
Twinny of Cube naar standaard linkse flessendraad (inderdaad aka DIN)
zou kunnen komen. (In FR heet dat natuurlijk NF :-)

De M20 is de nieuwe standaard voor aansluiting na de drukregelaar.
Men wil voor de veiligheid het liefst
van alle losse slangen en nippels af.

Beste,

Jan

BTW Ik heb zelf een verloopje Campinggaz -> standaard buta als back-up.
Heel handig: daarmee kan je zo'n Campinggaz flesje
als overbrugging gebruiken als je grote fles leeg is.
Maar voor permanent gebruik is Campinggaz te duur.

Magda

unread,
Mar 18, 2005, 4:26:22 PM3/18/05
to
Hallo,
Je kunt natuurlijk ook gewoon campinggasflessen gebruiken die kun je in alle
landen zowat omruilen en deze zijn ook niet zo groot en zwaar.Het bevalt ons
prima

"J. J. Lodder" <nos...@de-ster.demon.nl> schreef in bericht

news:1gtj8o2.1e5...@de-ster.xs4all.nl...

Hans

unread,
Mar 18, 2005, 4:29:39 PM3/18/05
to

"Magda" <Magdad...@hotmail.com> schreef in bericht
news:d1fh22$qme$1...@nl-news.euro.net...

> Hallo,
> Je kunt natuurlijk ook gewoon campinggasflessen gebruiken die kun je in
> alle
> landen zowat omruilen en deze zijn ook niet zo groot en zwaar.Het bevalt
> ons
> prima
>

Maar de prijs staat niet in verhouding tot die van propaan. Dus uit
kostenoogpunt is dit niet zo interessant. Dat wordt het wel als een
gasvulstation (zoals in Kroatiė) bereid is de flessen te vullen.

Hans


Ton

unread,
Mar 19, 2005, 5:24:41 AM3/19/05
to
Weet je wat goedkoop, helemaal geen gas gebruiken, zit je ook niet met het
probleem.
Gewoon lekker uit eten gaan.

* Ton *
"Hans" <debo...@hotmail.com.invalid> schreef in bericht
news:6954d$423b4838$513b1991$15...@news.versatel.nl...

Magda

unread,
Mar 19, 2005, 5:29:03 AM3/19/05
to
Ja Ton dat lijkt mij ook wel wat , ik denk dat ik maar met jou op vakantie
ga.

"Ton" <Ton1...@chello.nl> schreef in bericht
news:d1guku$uv2$1...@nl-news.euro.net...

> > gasvulstation (zoals in Kroatië) bereid is de flessen te vullen.
> >
> > Hans
> >
> >
>
>


Ton

unread,
Mar 19, 2005, 5:40:29 AM3/19/05
to
Ja, Magda is goed, we nemen wel even contact op

"Magda" <Magdad...@hotmail.com> schreef in bericht
news:d1gutc$vkm$1...@nl-news.euro.net...

Tom

unread,
Mar 19, 2005, 5:44:13 AM3/19/05
to

"Ton" <Ton1...@chello.nl> schreef in bericht
news:d1gvii$116t$1...@nl-news.euro.net...

> Ja, Magda is goed, we nemen wel even contact op

Heee... een heel nieuw aspect van deze nieuwsgroep... :-))

Tom.


*Peter*

unread,
Mar 19, 2005, 6:31:16 AM3/19/05
to
Tom schreef:

>>Ja, Magda is goed, we nemen wel even contact op
>
>
> Heee... een heel nieuw aspect van deze nieuwsgroep... :-))
>

Tja, een vriendelijk, goed gekozen woord doet wonderen... ;-)))

Groeten,
Peter
--
Posted by news://news.nb.nu

Tom

unread,
Mar 19, 2005, 9:29:08 AM3/19/05
to

"*Peter*" <pie...@puk.invalid> schreef in bericht
news:423c0d85$1...@news.nb.nu...

> Tja, een vriendelijk, goed gekozen woord doet wonderen... ;-)))

Dan ga ik het nog druk krijgen met de (hm, hondloze) dames in deze
nieuwsgroep... :-)

Tom.


Dussel

unread,
Mar 19, 2005, 9:20:32 AM3/19/05
to

"Ton" <Ton1...@chello.nl> schreef in bericht news:d1guku$uv2$1...@nl-news.euro.net...

> Weet je wat goedkoop, helemaal geen gas gebruiken, zit je ook niet met het
> probleem.
> Gewoon lekker uit eten gaan.
>
> * Ton *

Helemaal mee eens!!!! Gasverbruik heel vorig seizoen ca 3 kilo
Vorig jaar in Oost-Europa op stap geweest, ca 6 weken vrijwel steeds buiten de deur gegeten.


Dussel
(was ook uit eigen belang hoor, ega had twee polsen in het gips)

*Peter*

unread,
Mar 19, 2005, 11:14:00 AM3/19/05
to
Tom schreef:

lol, boze tongen beweren, dat je dan eerst nog van 20.900 berichten de
verkeerd gekozen bewoordingen moet afzoenen... ;-)))))))))))))))))))))))

Case

unread,
Mar 19, 2005, 11:21:03 AM3/19/05
to


:D
--
Groeten, Case


Case

unread,
Mar 19, 2005, 11:22:58 AM3/19/05
to


Ik bedoelde: :-)
--
Groeten, Case


*Peter*

unread,
Mar 19, 2005, 11:55:10 AM3/19/05
to
Case schreef:

> Ik bedoelde: :-)

Ongetwijfeld.
En wat bedoel je?

Case

unread,
Mar 19, 2005, 3:05:54 PM3/19/05
to
*Peter* wrote:
> Case schreef:
>
>> Ik bedoelde: :-)
>
> Ongetwijfeld.
> En wat bedoel je?
>
> Groeten,
> Peter


Humor....
--
Groeten, Case


Case

unread,
Mar 19, 2005, 3:06:41 PM3/19/05
to
*Peter* wrote:
> Case schreef:
>
>> Ik bedoelde: :-)
>
> Ongetwijfeld.
> En wat bedoel je?
>
> Groeten,
> Peter


Ik bedoelde: LACHEN....
--
Groeten, Case


*Peter*

unread,
Mar 19, 2005, 3:36:25 PM3/19/05
to
Case schreef:

> *Peter* wrote:
>
>>Case schreef:
>>
>>
>>>Ik bedoelde: :-)
>>
>>Ongetwijfeld.
>>En wat bedoel je?
>>
>>Groeten,
>>Peter
>
>
>
> Humor....


Humor?
Je hebt geen idee, waar het over gaat!
Voorzichtig voorbeeld:
20.000 keer zoenen, laten we zeggen drie per bericht, is al 60.000
smakkerds. (Afzoenen moet wel een beetje overtuigend overkomen...)
In 97,3 % van de beantwoordingen betreft het een kerel met een
doordeweekse weekendbaard... Dát is geen humor!

Iemand nog zuurvrije vaseline overgehouden van de
13-poligestopcontactenbescherming?

:-D

*Peter*

unread,
Mar 19, 2005, 3:37:54 PM3/19/05
to
Case schreef:

> *Peter* wrote:
>
>>Case schreef:
>>
>>
>>>Ik bedoelde: :-)
>>
>>Ongetwijfeld.
>>En wat bedoel je?
>>
>
> Ik bedoelde: LACHEN....

Leedvermaak?

J. J. Lodder

unread,
Mar 20, 2005, 3:53:41 AM3/20/05
to
*Peter* <pie...@puk.invalid> wrote:

> Tom schreef:
> >>Ja, Magda is goed, we nemen wel even contact op
> >
> >
> > Heee... een heel nieuw aspect van deze nieuwsgroep... :-))
> >
>
> Tja, een vriendelijk, goed gekozen woord doet wonderen... ;-)))

Zeker als je er ook nog passend contactmateriaal bij hebt,

Jan

gerhard n

unread,
Mar 20, 2005, 3:58:21 AM3/20/05
to
Op Sun, 20 Mar 2005 09:53:41 +0100 schreef nos...@de-ster.demon.nl (J.
J. Lodder):


>>
>> Tja, een vriendelijk, goed gekozen woord doet wonderen... ;-)))
>
>Zeker als je er ook nog passend contactmateriaal bij hebt,
>
>Jan

Maak je er daar bij Tom maar geen zorgen over ;-)


gerhard n

*Peter*

unread,
Mar 20, 2005, 5:55:09 AM3/20/05
to
J. J. Lodder schreef:

Ján toch! Foei!

;-)

Case

unread,
Mar 20, 2005, 8:41:27 AM3/20/05
to
*Peter* wrote:
> Case schreef:
>> *Peter* wrote:
>>
>>> Case schreef:
>>>
>>>
>>>> Ik bedoelde: :-)
>>>
>>> Ongetwijfeld.
>>> En wat bedoel je?
>>>
>>
>> Ik bedoelde: LACHEN....
>
> Leedvermaak?
>
> Groeten,
> Peter


Nee, hoor. Hoe kom je daar nu bij?
--
Groeten, Case


Rob

unread,
Mar 20, 2005, 9:34:55 AM3/20/05
to
Caravanners
Ik ben dit draadje begonnen maar ik kon niet vermoeden dat een technisch
onderwerp zo uit de hand kan lopen. Het is natuurlijk wel heel gezellig!
Mijn probleempje is inmiddels opgelost want ik heb bij Primagaz een
verloopstuk kunnen kopen. Adaptor type 511 voor de Twinny en andere franse
snap-on flessen. De wartel met linkse draad van mijn triomatic past daarop.
groeten
Rob

"Rob" <geenonzinsturen@nl> schreef in bericht

news:423706cc$0$44065$5fc...@dreader2.news.tiscali.nl...


> Hallo,
> Wij gaan voor langere tijd met onze Biod naar Frankrijk. |In onze caravan
> hebben we een triomatic van truma met twee gewone grijsgroene 6kg
> propaanflessen. Eenmaal leeg zijn deze flessen in Frankrijk niet om te
> ruilen en waar wij zitten wordt er ook niet gevuld (is overigens
> verboden).
> We dachten de oplossing gevonden te hebben met de Twinny flessen van
> Primagaz. Deze flessen kun je in Frankrijk overal omruilen ook de flessen
> die in Nederland gekocht zijn. Voor de aansluiting heeft de Twinny een
> snap-on systeem. Echter de enige snap-on die wij hier konden vinden was
> voorzien

> van een kleine drukregelaar en een eenvoudige slangpilaar. Past in ieder
> geval niet op de triomatic. Weet iemand een oplossing?
> Wij horen dat graag.
> groeten
> Rob
>
>
>


Case

unread,
Mar 20, 2005, 10:21:10 AM3/20/05
to
Rob wrote:
> Caravanners
> Ik ben dit draadje begonnen maar ik kon niet vermoeden dat een
> technisch onderwerp zo uit de hand kan lopen. Het is natuurlijk wel
> heel gezellig! Mijn probleempje is inmiddels opgelost want ik heb bij
> Primagaz een verloopstuk kunnen kopen. Adaptor type 511 voor de
> Twinny en andere franse snap-on flessen. De wartel met linkse draad
> van mijn triomatic past daarop. groeten
> Rob
>

Hoezo? Uit de hand gelopen....
--
Groeten, Case


*Peter*

unread,
Mar 20, 2005, 10:23:31 AM3/20/05
to
Rob schreef:

> Caravanners
> Ik ben dit draadje begonnen maar ik kon niet vermoeden dat een technisch
> onderwerp zo uit de hand kan lopen. Het is natuurlijk wel heel gezellig!
> Mijn probleempje is inmiddels opgelost want ik heb bij Primagaz een
> verloopstuk kunnen kopen. Adaptor type 511 voor de Twinny en andere franse
> snap-on flessen. De wartel met linkse draad van mijn triomatic past daarop.

Gefeliciteerd!
En wat dat gezellige betreft: Als de gevraagde kennis niet in de groep
aanwezig is, loopt het gesprek hier al snel uit de hand.
Vergelijk het maar met een kruising tussen een bruine kroeg en "onder de
luifel"

Groeten,
Peter
(-BIOD 420 TD-)

*Peter*

unread,
Mar 20, 2005, 10:26:24 AM3/20/05
to
Case schreef:

>>>
>>>Ik bedoelde: LACHEN....
>>
>>Leedvermaak?


>>
>
> Nee, hoor. Hoe kom je daar nu bij?
> --

Het vooruitzicht dat Tom moet gaan afzoenen met zo'n 20.000 baardapen? ;-)

Case

unread,
Mar 20, 2005, 11:02:00 AM3/20/05
to
*Peter* wrote:
> Case schreef:
>
>>>>
>>>> Ik bedoelde: LACHEN....
>>>
>>> Leedvermaak?
>>>
>>
>> Nee, hoor. Hoe kom je daar nu bij?
>> --
>
> Het vooruitzicht dat Tom moet gaan afzoenen met zo'n 20.000
> baardapen? ;-)
>
> Groeten,
> Peter


Zoals ik hem ken, vindt hij dat wel leuk, toch?
--
Groeten, Case


andre

unread,
Mar 22, 2005, 3:59:24 PM3/22/05
to
Heb een veel universelere oplossing aangeschaft: de lpg-gastank met de vorm
van een conventionele gasfles, overal vol te tanken tegen een gunstig
tarief(gewoon aan de pomp) en alles werkt er perfect op!
Bovendien is de fles nog veel veiliger ook dan de gwone gasfles.
informeer maar eens bij www.lucardielpg.nl die hebben de juiste camping lpg
flessen tegen een zeer scherpe prijs!.

recreatie duiker

"Tom" <geen...@ikgeenspam.invalid> wrote in message
news:d1gvqc$11nu$1...@nl-news.euro.net...

0 new messages