Frequentie NS station Amsterdam

Johan Beck

Hoi guys,

Sinds vandaag heeft de NS op station Amsterdam CS een nieuw portofoonnet in
gebruik. Voorheen werden de perron- en treindienstleidingberichten over maar
liefst 4 frequenties verdeeld. En dan ook nog verdeeld in een Westzijde en
Oostzijde. Nu gaat alles via een nieuw systeem over 1 kanaal die duplex
gebruikt wordt; basis 171.7500, porto 167.1500. Er is ook een nieuw
simplexkanaal gekomen voor het onderlinge verkeer maar die weet ik nog niet.

Groet, Johan

Johan Beck

O ja, hierdoor zijn de volgende frequenties te Amsterdam komen te vervallen;
167.0100
167.1500
171.6300
171.6700

Johan Beck

Als aanvulling heb ik het volgende hierop;

Ik ben zelf vandaag in Amsterdam op het Centraal Station geweest en heb
daar (voor NS) iets unieks ontdekt. Alle kanalen worden nu duplex gebruikt
middels een trunkingsysteem! Koning & Hartman leverde als portofoon de
"Motorola MTS 2000 FLASHport" die niet meer met kanaalnummers werkt, er komt
nu in de display (door aan de kanalenknop te draaien) de naam van de
benodigde dienst te staan. En die diensten zijn;
Perrondienstleider Oostzijde
Perrondienstleider Westzijde
Perronopzichter Oostzijde
Perronopzichter Westzijde
Treindienstleider Oostzijde
Treindienstleider Westzijde
Onderling verkeer

Door even een tijdje te luisteren heb ik onderstaande frequentieparen
gevonden;

166.4700 (M) - 171.0700 (H)
166.6100 (M) - 171.2100 (H) Controller
166.8500 (M) - 171.4500 (H)
167.0900 (M) - 171.6900 (H)
167.1700 (M) - 171.7500 (H)

Deze laatste is een beetje vreemd maar klopt wel. Normaal is het verschil
tussen M en H 4,6 MHz terwijl het hier 4,58 MHz is. Het is gecheckt met een
frequentiecounter.

Nu we dus weten dat de NS met trunking werkt zal ik ook Amersfoort en
Eindhoven nog eens gaan checken. Op deze stations is namelijk ook op een NS
frequentie een datasignaal te horen.

Medic-Medic

Hoi Johan,

> [...]
> middels een trunkingsysteem! Koning & Hartman leverde als portofoon de
> "Motorola MTS 2000 FLASHport" die niet meer met kanaalnummers werkt, er

Heb je enig idee wat voor soort trunkingnet?

Groetjes,
Ed

Johan Beck

"Medic-Medic" <eerst...@hetnet.nl> schreef in bericht
Nee, daar heb ik geen idee van. Maar aangezien er groepen zijn denk ik dat
de (U)BC 245 XLT hier wel succes zal hebben. Ik hoor het graag.

Johan

R.B.

On Mon, 2 Oct 2000 00:23:27 +0200, "Medic-Medic" <eerst...@hetnet.nl>
wrote: