De CO2 uitstoot van te oude raffinaderijen zorgen ook voor winst.

R.Phillips

https://www.nu.nl/klimaat/6256552/shell-bp-en-dow-hebben-een-veel-grotere-impact-op-het-klimaat-dan-concurrenten.html

En dan is er nog subsidie ook.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/23/onderzoeker-corrigeert-zichzelf-fossiele-subsidies-bedragen-niet-173-maar-30-miljard-a4160305

Misschien kunnen ze van de exorbitant hoge winsten de raffinaderijen
renoveren zodat ze wel voldoen aan de eisen voordat er weer geld naar
hun gaat? En DOW zou een milieuheffing mogen betalen. Net als
de vliegbedrijven.

KPGH

"R.Phillips" <ruu...@gmail.com> wrote on Fri 24 Mar 2023 12:02:03p:

> [...]
> renoveren zodat ze wel voldoen aan de eisen voordat er weer geld naar
> hun gaat? En DOW zou een milieuheffing mogen betalen. Net als

Aardig is ook dat bij die sancties tegen rusland door o.a. de
regenten-EU voor de nucleaire industrie telkens een uitzondering wordt
gemaakt...

https://www.rferl.org/a/rosatom-russia-nuclear-giant-escapes-sanctions/31899192.html

Nu het schieten met depleted uranium (DU) in (volgens propaganda) 'de
graanschuur van Europa' (Ukraine) kennelijk gaat beginnen, wordt het
echt tijd om het zeuren over 'het milieu' helemaal te staken?

Dat rusland hwr gebruik van DU nu een 'nucleaire dreiging noemt, wordt
in de westerse propaganda afgedaan als propaganda. Maar in US army
field-manuals wordt naar verluid het stof dat vrijkomt bij het gebruik
van DU als radiologisch risico voor troepen beschreven.

In Irak explodeerde naar verluid de incidentie van o.a. carcinoma en
misgeboorten...

R.Phillips

Op vrijdag 24 maart 2023 om 16:19:08 UTC+1 schreef KPGH:

> [...]
> graanschuur van Europa' (Ukraine) kennelijk gaat beginnen, wordt het
> echt tijd om het zeuren over 'het milieu' helemaal te staken?

Wees er ook van bewust dat er heel wat Nederlandse boeren in Oekraïne
de kost verdienen en er altijd al Radon in de grond zit.

> [...]
> field-manuals wordt naar verluid het stof dat vrijkomt bij het gebruik
> van DU als radiologisch risico voor troepen beschreven.

Het is niet onbekend dat DU ontzettend vergiftig is naast dat Nederland
de eigen voorraad bij Urenco haalt.

> In Irak explodeerde naar verluid de incidentie van o.a. carcinoma en
> misgeboorten...

Carcinomen is niet meteen aan de hand, maar misgeboorten wel.

KPGH

"R.Phillips" <ruu...@gmail.com> wrote on Fri 24 Mar 2023 04:46:41p:

,,,

> Wees er ook van bewust dat er heel wat Nederlandse boeren in Oekraïne
> de kost verdienen en er altijd al Radon in de grond zit.

radon is meen ik een gas dat vooral uit gesteentes opstijgt, en een
risico voor bewoners kan worden in aan de bovenkant gesloten woonruimten
waarvan de fundering lekt.

'Nederland' is voor 'Nieuwsuur', en heeft verder nergens iets mee te
maken. :-)

R.Phillips

Op vrijdag 24 maart 2023 om 19:23:13 UTC+1 schreef KPGH:
https://www.rivm.nl/radon-en-thoron/lopende-onderzoeken/radon-meetcampagne-2022-2023
Reden waarom alle beton of steen in huis met geglazuurde tegels, twee
componenten Epoxy of polyurethaan coating zou moeten worden afgedekt
en/of er geventileerd wordt.

KPGH

"R.Phillips" <ruu...@gmail.com> wrote on Sat 25 Mar 2023 11:53:49a:

> [...]
> tegels, twee componenten Epoxy of polyurethaan coating zou moeten
> worden afgedekt en/of er geventileerd wordt.

Naar het weinige van wat ik daar over weet, is het voor het beperken van
een radiologisch risico meestal voldoende een fundering van een
folie-barrière te voorzien. Zoals met daken met het oog op
damp/condensatie.

Bij extreme isolatie (zoals die tegenwoordig soms weer wordt
gepropageerd) gaan naar verluid allerlei andere contaminaties meespelen
hetgeen tot o.a. het 'sick building syndrome' kan leiden.

In NL schijnt in verband daarmee de isolatie-propaganda rond goedkope
oplossingen voor berooide onderklassen (weer) uit de hand te lopen:

In Duitsland wordt nu, i.v.m. het risico op condensatie en daarmee fungi
e.d., kennelijk geregeld door massa-media gewaarschuwd tegen het ad-hoc
aanbrengen van isolatiematerialen, het verlagen van de
woningtemperatuur, en/of het beperken van ventilatie in een poging
kosten te besparen.

In NL daarentegen werden kennelijk 'waardebonnen' uitgedeeld onder
'sociale huurders' e.d. Die kunnen daarmee dan kennelijk in
(oligopolistische c.q. uitzinnig dure) koninklijke 'bouwmarkten'
'piepschuim', 'tochtstrips' en 'radiatorfolies' e.d. rommel halen -- of
tegen een (nominale) 'korting' kopen.

Meer in het algmeen:

Verder valt op dat de installatie van (vooral split-) warmtepompen
zonder onnodige kosten uit naam van 'het milieu' steeds lastiger c.q.
duurder wordt gemaakt. Technisch is dat kennelijk inmiddels volslagen
onzin, dus wellicht heeft dat iets te maken met bestaande belangen en/of
het (naast efficiënte verwarming) ook efficiënte koeling buiten het
bereik van lagere klassen te houden?

Het formele (propaganda) doel van het door regulaties opvoeren van de
installatiekosten van warmtepompen is kennelijk dat de lekkage van
refrigerants zou bijdragen aan 'het broeikaseffect'. En dat was
inderdaad ooit het geval.

Moderne refrigerants zijn inmiddels echter minder schadelijk dan
methane/aardgas.

Door regulatoire obstructie (met politieke en/of winstoorgmerken?) wordt
de introductie van efficiënte klimaatbeheersing nu kennelijk
systematisch gehinderd -- waarnaast vermoedelijk ook nog het probleem
met illegale dumping e.d. van alles van oude ijskasten tot
(inefficiënte) 'bouwmarkt-airco's in het milieu in de hand wordt
gewerkt. Las ooit ergens dat Europese bosbeheersers e.d. daarover
klagen, maar systematisch werden genegeerd.

Feitelijk is het door gebruikers (amateurs) installeren van 'split
airco's' (waarmee efficiënt kan worden *verwarmd en gekoeld*), naar
verluid inmiddels probleemloos met behulp van snelkoppelingen die
lekkage vrijwel uitsluiten terwijl self-diagnostics ook zeer geringe
lekkages vrijwel direct rapporteren.

Tijd om te ontwaken in plaats van de Europese voedselproductie (uit naam
van 'vrijheid en democratie') voor 1000 jaar te vergiftigen met depleted
uranium? :-)