hogere zorgsalarissen betalen met hogere zorgpremie

Hein Zwetser

Sep 23, 2021, 5:31:32 AMSep 23
Het demissionaire kabinet trekt structureel 675 miljoen euro uit om de
salarissen in de zorg te verhogen. Middeninkomens in de zorg gaan er
daardoor 1,5 procent op vooruit. Om dat te bekostigen moet de zorgpremie
die alle Nederlanders betalen wel 13 euro per jaar omhoog, schrijft
demissionair minister De Jonge aan de Tweede Kamer.

Hogere zorgsalarissen is een wens van de Tweede Kamer. Die nam vorige
week een motie aan van SP en ChristenUnie. Eerdere oproepen vanuit de
Kamer om de zorgsalarissen te verhogen werden niet gehonoreerd door het
kabinet.

SP en ChristenUnie wilden dat de loonsverhoging betaald zou worden uit
een verhoging van de vennootschapsbelasting voor bedrijven. Maar volgens
het kabinet past dat niet in het systeem van financiering in de zorg.
Die schrijft voor dat zorguitgaven die vallen onder de
zorgverzekeringswet worden betaald uit de zorgpremies. Om dat te
veranderen zou de wet moeten worden gewijzigd.

Niet de afspraak
In de Tweede Kamer leidde dat al meteen tot onvrede. Tijdens de Algemene
Beschouwingen reageerde GroenLinks-leider Jesse Klaver boos op de
premieverhoging. "Dat was niet de afspraak", zei hij. Volgens Klaver
kunnen de hogere salarissen wel degelijk betaald worden uit een hogere
vennootschapsbelasting.

"Het kabinet kiest voor de grote multinationals en niet voor de
burgers", stelde PvdA-leider Liliane Ploumen. Volgens haar voert het
kabinet de motie van de Kamer op deze manier niet uit.

O.U. de Man

Sep 23, 2021, 5:36:22 AMSep 23
Op 23/09/2021 om 11:31 schreef Hein Zwetser:
Plucheplakkers en rovers, dát zijn het. Weg er mee.

Hein Zwetser

Sep 23, 2021, 6:05:37 AMSep 23
Op 23-9-2021 om 11:36 schreef O.U. de Man:
Het demissionaire kabinet maakt toch geld vrij om salarissen in de zorg
te verhogen. Het gaat om structureel 675 miljoen euro extra, meldt het
ministerie van Volksgezondheid. Daardoor gaan de middeninkomens in de
zorg met 1,5 procent omhoog. Om de maatregel te betalen wordt de
zorgpremie jaarlijks 13 euro duurder.
In de motie hadden ChristenUnie en de SP gevraagd om de salarisverhoging
te financieren met een verhoging van de vennootschapsbelasting voor
bedrijven. Maar dat gaat niet, schrijft het kabinet in een reactie. In
de zorgverzekeringswet is namelijk beschreven dat zorguitgaven alleen
gedekt mogen worden door zorginkomsten; dus door een verhoging van de
premie of de inkomensafhankelijke bijdrage.
Met het geld krijgt ongeveer 60 procent van de zorgverleners een extra
salarisverhoging van 1,5 procent.

manok62

Sep 23, 2021, 6:26:59 AMSep 23
Zo kan ik het ook.

btw Markje lult de hele kamer weer plat...

--
Sgtmarnszm Royal Dutch Marines
Nederlands Nieuw Guinea 030162-301062

jdewitte

Sep 23, 2021, 6:44:46 AMSep 23
Qua ook sociabiliteit kwam de Min.erPres. aanvankelijk aan met
VVD/"Hoogervorst"[= evt +PvdA/van der Ploeg die evt +/Melkert]
Prestaties "Hoogervorst" soc.-fin-econ:
nABW: Decentralisatie Deconcentratie, bewerkte ABW/Tweedeling;
Zorgmodellen verminkt: Marktwerking bleek geen kostenreductie!
Ziektekosten: Premiestijging bleek niet foutief 19% [, maar 24% !].

R.Phillips

Sep 23, 2021, 6:50:44 AMSep 23
Op donderdag 23 september 2021 om 11:31:32 UTC+2 schreef Hein Zwetser:
Ja en? Wie regeert er?
Het is allemaal techniek hoe ze wat verschuiven na 10 Jaar Rutte..

God

Sep 23, 2021, 6:51:05 AMSep 23
manok62 wrote:

> btw Markje lult de hele kamer weer plat...

Omdat hij zijn zaken en feiten op een rijtje heeft i.t.t
driekwart van de kamer.

Hein Zwetser

Sep 23, 2021, 7:02:02 AMSep 23
Op 23-9-2021 om 12:51 schreef God:
quatsch, rutte is een technocraat en is sociaal arm

God

Sep 23, 2021, 7:05:06 AMSep 23
Hein Zwetser
> God

> quatsch, rutte is een technocraat en is sociaal arm

Ik legde even uit waarom "de hele kamer" zich weer plat liet
lullen.

manok62

Sep 23, 2021, 7:13:34 AMSep 23
Op 23.sep..2021 om 12:51 schreef God:
Met liegen en bedriegen dus...

Hein Zwetser

Sep 23, 2021, 7:20:03 AMSep 23
Op 23-9-2021 om 13:05 schreef God:
omdat geert een motie iondiende die naar goed gebruik door de eikels
niet gesteund wer. alleen ouwehand was voor geloof ik.

Jip

Sep 23, 2021, 7:44:03 AMSep 23
Als je meer geld nodig hebt, dan verhoogt de Staat gewoon zijn inkomen.
Jammer dat wij dat niet kunnen....

O.U. de Man

Sep 23, 2021, 8:26:02 AMSep 23
Op 23/09/2021 om 12:05 schreef Hein Zwetser:
Lulkoek. Ze verdommen het gewoon om die vennootschapsbelasting daarvoor
te gebruiken. Bovendien kunnen ze beter kijken naar het verbeteren van
de afgebroken structuur van het stelsel door al die Rutte
roofkabinetten. En helemaal naar de ouderen die door de belachelijke
besluitvorming van het huidige stel uitvreters tegen een enorme
verhoging van het lasten zitten aan te kijken, zoals de enorme
prijsverhoging voor het aardgas en de ellende van de milieuwaan die er
nog aan staat te komen, tenzij de aangekondigde waanzin wordt afgestopt
door wél bij hun verstand zijnde politici. Laat er maar zo snel mogelijk
nieuwe verkiezingen komen.

joh

Sep 23, 2021, 1:05:02 PMSep 23
Heb je spijt van je vorige keuze?