ijzersterk betoog azarkan van denk

Hein Zwetser

Farid Azarkan, fractievoorzitter van DENK, heeft vandaag een ijzersterk
betoog gehouden over de werkwijze van demissionair premier Mark Rutte.
‘Het is de man van vele leugens, loze beloftes en mooie woorden’, aldus
Azarkan die rest van de Tweede Kamer, en Nederland, waarschuwde voor de
mooie woorden van Rutte.

Azarkan liet tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen zien dwars door
de façade van VVD-leider Mark Rutte te prikken. Er gaat niks veranderen
zolang Rutte het voor het zeggen heeft. Hij is nu al aan het
voorsorteren op een nieuw neoliberaal kabinet, aldus de
DENK-fractievoorzitter. En opnieuw zullen partijen in de mooie woorden
van Mark Rutte trappen en hem daardoor aan een meerderheid helpen.

Azarkans betoog was vanaf het begin vlijmscherp, hij legde haarfijn uit
dat Rutte al jaren hetzelfde trucje, succesvol, weet te gebruiken:

“Al die maatschappelijke problemen gaat Rutte niet oplossen. Het is wel
klaar voorzitter, het is wel op. Het is de man van vele leugens. De man
van de nietszeggende excuses. De man van de loze beloftes over
transparantie en openheid, en al die radicale ideeën. Ik heb nog
helemaal niks gehoord, he-le-maal niks. Het verbaast me voorzitter dat
politieke partijen aan de ene kant de mond vol hebben van kritiek op dat
falende beleid en het leiderschap van Rutte, maar tegelijkertijd alles
op alles willen zetten om hem aan de macht te helpen. Voorzitter, mark
my words. Rutte gaat opnieuw iedereen voor zijn neoliberale karretje
spannen.”

Haast beter kan het niet worden uitgelegd. De vele kritiek, veelal van
de systeempartijen, op Rutte of zijn beleid, zijn veelal voor de bühne.
De partijen die hard mee schreeuwen met kritische oppositiepartijen zijn
dezelfde partijen die kort daarna Rutte opnieuw aan de macht helpen. Zo
gaat het al jaren. Met name een partij als D66, die de mond vol heeft
van bestuurlijke vernieuwing, doet er alles aan om zelf in het torentje
te komen. Zelfs als dat betekent dat ze keer op keer de eigen kiezers
bedriegen.

--
Beste Joodse organisaties,
De Oorlog is niet van jullie maar van ons allemaal

Jos Bergervoet

On 21/09/23 6:03 PM, Hein Zwetser wrote:
> Azarkans betoog was vanaf het begin vlijmscherp, hij legde haarfijn uit
> dat Rutte al jaren hetzelfde trucje, succesvol, weet te gebruiken:

Ehh.. ja. Maar je hoeft toch niet erg snugger te zijn om dat door te
hebben, lijkt mij.. Dus wat was er nu zo geweldig aan?

> De partijen die hard mee schreeuwen met kritische oppositiepartijen zijn
> dezelfde partijen die kort daarna Rutte opnieuw aan de macht helpen. Zo

Nou, gelukkig maar! (Dat dat dezelfde partijen zijn, bedoel ik.. Stel
je voor dat we nog meer partijen nodig hadden, het zijn er namelijk al
een stuk of twintig, inmiddels.)

--
Jos