Hoofddeksels / Anti-hoofddoekschool zwichtte uit pragmatisme

jemaint...@denhaag.nl

Hoofddeksels / Anti-hoofddoekschool zwichtte uit pragmatisme
door Paul-Kleis Jager
2002-01-08

http://www.trouw.nl/artikelactueel/1010386674561.html
DEN HAAG - Een meisje van 7 stond gisteren huilend voor de deur van haar
klaslokaal op de Haagse Vliegerschool. Ze had voor het eerst een hoofddoek om
en zó durfde ze zich niet vertonen aan haar klasgenoten. Omdat haar moeder zich
schaamde voor de scène op de gang, mocht ze even later toch blootshoofds naar
binnen.

Voorzover bekend was de openbare Vliegerschool in de Schilderswijk de enige
openbare school in Nederland met een verbod op hoofddoekjes.

De decennia-oude regel, die ook gold voor allerlei andere hoofddeksels, is nu
geschrapt, maakte het schoolbestuur vorige week bekend.

De schoolleiding en een groep ontevreden ouders waren het eens: de school zou
er niet moeilijk meer over doen, de ouders zouden hun klacht bij de Commissie
gelijke behandeling (CGB) intrekken.

Directeur Rina Vijlbrief heeft behalve dat ene huilende meisje nog geen hijab
gezien op de eerste verbodsvrije schooldag. ,,Maar als het goed is, kunnen we
er drie verwachten. Wij hebben 450 voornamelijk islamitische leerlingen.''

Dat een meerderheid van de ouders hoofddoeken wil toestaan, zoals
onderwijswethouder Pierre Heijnen (PvdA) zegt, ontkent Vijlbrief.

,,We hebben heel wat bijeenkomsten met ouders gehad, maar de meesten zeggen
niks. Als die zwijgende meerderheid al iets vindt, dan stemmen ze in met ons
beleid.''

Maar waarom gaf de school dan toch toe? ,,Ik was van plan me niks van het de
CGB aan te trekken, als ze de ouders gelijk zouden geven. Maar dat had ik niet
gekund, omdat de klacht tegen ons bestuur was gericht en dat is de gemeente Den
Haag. En ook om de sfeer op school goed te houden hebben we voor een
pragmatische oplossing gekozen.''

,,Ik heb niemand onder druk gezet'', zegt Heijnen, die hoofddoekjes eigenlijk
geen onderwerp van bespreking vindt. ,,Wel heb ik erop aangedrongen dat de
school en de ouders er samen uit zouden komen. Als de ouders voor handhaving
van het verbod waren geweest dan had ik dat ook prima gevonden.''

,,Hoofddoekjes horen bij de multiculturele stad'', vindt Heijnen. ,,Je ziet ze
hier bij allerlei vrouwen, in allerlei functies. Hier op het stadhuis
bijvoorbeeld is het de gewoonste zaak van de wereld.''

Alsof er geen groot verschil is tussen volwassen hoofddoekdraagsters en meisjes
op een basisschool, zegt Vijlbrief.

En zij blijft erbij (Trouw 12-07-2001) dat een 'fundamentalistische lobby',
geleid door een moskee, achter de boze vaders zit. Vijlbrief wil niet dat
hoofddoekmeisjes hun klasgenootjes ertoe aanzetten er óók eentje te dragen.

,,Deze lobby wil ook geen sinterklaas, kerst en gemengd zwemmen.''

De ergernis van Vijlbrief kan Heijnen zich wel voorstellen. ,,Maar je kunt
integratie niet afdwingen met dit soort regels. Als hoofddoekjes leiden tot
ruzies op het schoolplein, dan moeten leerkrachten daar tegen optreden. En als
sinterklaas verdwijnt, grijp ik in.''

,,Toch is dit een gemiste kans'', verzucht Vijlbrief. ,,Ik ben veel gebeld door
scholen met hetzelfde probleem: accepteer je dat ouders hun dochters soms vanaf
hun vierde jaar al een hoofddoek willen laten dragen op school? Moet dit echt
volgens de islam? Daarover hadden we een advies kunnen vragen aan de CGB.''

Islamitische teksten zouden bij een dergelijke exercitie overigens geen
uitkomst bieden. De Koran meldt dat 'de vrouwen en de dochters van de profeet'
zich moeten bedekken, maar zwijgt over leeftijden. Volgens de meest gangbare
interpretatie moet de hoofddoek na de eerste menstruatie om.

Betsy Udink, journaliste en kenner van Saoedi-Arabië, noemt het 'stom' van
Vijlbrief dat zij zich niet langer verzet.

,,Dit is discriminatie van meisjes. Deze ouders willen hun dochtertjes onder
een hoofddoek wegstoppen, omdat ze kennelijk nu al bang zijn dat ze de lusten
van jongetjes uit hun klas opwekken. Want dat is de functie van de hoofddoek:
vrouwen mogen hun schoonheid niet tonen. Anders kunnen mannen zich niet
beheersen en stort de islamitische maatschappij in.''

De volgende stap is een verbod met jongens te spelen of te sporten, zegt Udink.
,,Hier moet je niet aan meedoen. Zelfs in het behoorlijk fundamentalistische
Saoedi-Arabië lopen meisjes onder de tien jaar gewoon met de haren los.''

Tinus

On Tue, 8 Jan 2002 22:15:27 +0100, jemaint...@denhaag.nl wrote
(in message <laom3usd87atjahhf...@4ax.com>):

> De decennia-oude regel, die ook gold voor allerlei andere hoofddeksels, is nu
> geschrapt, maakte het schoolbestuur vorige week bekend.

M.a.w. regels dienen maar weer eens vooral aangepast te worden naar de eisen
van allochtonen.

"Mon Dieu, Mon Dieu, ayez pitié de moi et de ce pauvre peuple."
("My God, My God, have pity with me and with this poor people.")
==> Famous last words of William of Orange, father of the Dutch nation <==

theo1610

Tinus <ma...@NOSPAMxs4all.nl> wrote:

> [...]
>(in message <laom3usd87atjahhf...@4ax.com>):

>M.a.w. regels dienen maar weer eens vooral aangepast te worden naar de eisen

Nee, nee, nee sukkel !!
Naar de eisen van slechts een handje vol criminele chanterende
dreigende en door de rest uitgespuugde achterlijke smeerlappen.

--
"Lievebeheersbeestjes"
Waar herkent men parasieten aan?

M0rph

On Wed, 09 Jan 2002 00:12,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

> ... criminele chanterende dreigende en door de rest uitgespuugde
> achterlijke smeerlappen.

Voelde je je weer eenzaam?

Nou las ik net een article waarin stond "hij heeft een aantal
kenmerken van borderline-stoornis" en vraag me nu af...

Cu
Hans.

--
On a clear disk you can seek forever..

theo1610

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

>On Wed, 09 Jan 2002 00:12,
> lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Voelde je je weer eenzaam?

Ik voel me ziek.

>Nou las ik net een article waarin stond "hij heeft een aantal
>kenmerken van borderline-stoornis" en vraag me nu af...

Nee, ik draag geen hoofddoekje...

>Cu
>Hans.
>
>--
> On a clear disk you can seek forever..

M0rph

On Wed, 09 Jan 2002 00:52,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Ik voel me ziek.

Ja.. Stel je voor dat je een mens bent en dat je de korte tijd die je
leeft je tijd verdoet met kankeren op anderen.. Ik zou me er ook ziek
van gaan voelen..

>Nee, ik draag geen hoofddoekje...

Tja.. zo af en toe vlieg je, zoals een baksteen zwemt..

theo1610

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

> [...]
>
>Ja.. Stel je voor dat je een mens bent en dat je de korte tijd die je
>leeft je tijd verdoet met kankeren op anderen.. Ik zou me er ook ziek

Kun je nagaan hoe de doorsnee gelovigen in de el moumni's
gebedshuizen zich zijn gaan voelen.....

>Tja.. zo af en toe vlieg je, zoals een baksteen zwemt..

Dan lijkt me een helm uitkomst brengen.

>Cu
>Hans.
>
>--
> On a clear disk you can seek forever..

M0rph

On Wed, 09 Jan 2002 03:40,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Kun je nagaan hoe de doorsnee gelovigen in de el moumni's gebedshuizen
>zich zijn gaan voelen.....

Je kijkt weer eens niet verder dan je neus lang is.. Stel dat jouw
visie bij meer mensen aanslaat, dan voelen allochtonen zich alleen
meer en meer bedreigd.. Het spook van de rassenonlusten doemt op..

Willem-Jan Markerink

In article <pdjp3u0bclnhtle8s...@4ax.com>,

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:
> [...]
>visie bij meer mensen aanslaat, dan voelen allochtonen zich alleen
>meer en meer bedreigd.. Het spook van de rassenonlusten doemt op..

Ik vind het kopvod-spook tien keer meer bedreigend.

PS: iemand De Fabriek gezien vanavond?....;))

--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w.j.ma...@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]

M0rph

On Wed, 09 Jan 02 23:33,
w.j.ma...@a1.nl (Willem-Jan Markerink) wrote..

>Ik vind het kopvod-spook tien keer meer bedreigend.

Waarom? Wat is er zo bedreigend aan iemand die laat zien dat ze moslim
is? Heel wat christenen dragen altijd een kruis(je), Sikh's dragen een
tulband, enz enz..

Wat is je punt? Wat is er zo bedreigend aan die hoofddoekjes?

Willem-Jan Markerink

In article <dblp3uovfseblq9ku...@4ax.com>,

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:
> [...]
>tulband, enz enz..
>
>Wat is je punt? Wat is er zo bedreigend aan die hoofddoekjes?

De niet kinderachtige sexistische achtergrond, die niet hoofddoekdragende
meisjes tot hoeren en loslopend wild verklaart. DAT is de boodschap die er
van uitgaat. Niet voor autochtonen, maar voor en door diezelfde
allochtonen.
Inmiddels al zo ver doorslaand dat *hier* ook hele jonge meisjes
hoofddoekje moeten dragen van de ouders, terwijl dat zelfs in Saoedi-Arabie
alleen voor meisjes in de puberteit geldt.
Als zelfs kleuters al zondige gedachten geacht worden te hebben, hoever
zijn we dan nog van de middeleeuwen af?

Lijkt me nuttiger om het mannelijke deel van de allochtone bevolking
(tijdelijk/chemisch) te castreren als zij zich niet kunnen bedwingen.

theo1610

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

>On Wed, 09 Jan 2002 03:40,
> lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Je kijkt weer eens niet verder dan je neus lang is..

Stoten is de beste leermeester, niet ?

>Stel dat jouw
>visie bij meer mensen aanslaat, dan voelen allochtonen zich alleen
>meer en meer bedreigd.. Het spook van de rassenonlusten doemt op..

Mijn visie?
Ik vind een rechter met een hoofddoekje oke.
Maar ik vind dat kinderen niet meer gebruikt moeten kunnen
worden als weerloze pionnen op een religieuze slagveld. En
als sommige ouders en ook bestuurders _hier_ zich door die
mening bedreigt voelen lijkt me dat voor een gezonde samen
leving eerder positief dan negatief.

Jongens de arena insturen met stenen of meisjes met een
hoofddoekje is imo even verderflijk. En daar moet wmb
hier maar eens een eind aankomen!

--
"Lievebeheersbeestjes"

M0rph

On Thu, 10 Jan 2002 00:21,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Stoten is de beste leermeester, niet ?

>Mijn visie? Ik vind een rechter met een hoofddoekje oke.

Hm.. Ik kan merken dat je niet erg zorgvuldig over dit onderwerp bebt
nagedacht, anders had je _juist_ deze opmerking niet gemaakt.. Of je
probeert me uit de tent te lokken en dat vind ik niet erg sympatiek,
zelfs neerbuigend..

Dus.. We're done..

M0rph

On Thu, 10 Jan 02 00:14,
> [...]

>meisjes tot hoeren en loslopend wild verklaart. DAT is de boodschap die er

Nou, in mijn ogen niet..
Waar heb je dit inzicht opgedaan, hoezo sexistisch?

theo1610

Amen.... :))

GuidoM

"Tinus" <ma...@NOSPAMxs4all.nl> wrote in message

> [...]
> (in message <laom3usd87atjahhf...@4ax.com>):

> M.a.w. regels dienen maar weer eens vooral aangepast te worden naar de

Precies. Oh ja, mijnheer Wereldsman let even op, dit is een heel mooi
voorbeeld van hoe je racisme in de hand werkt !

Guido.

Willem-Jan Markerink

In article <6muq3u88jva5003ut...@4ax.com>,

Welterusten, slaap zacht.

M0rph

On Thu, 10 Jan 02 13:11,
w.j.ma...@a1.nl (Willem-Jan Markerink) wrote..

>Welterusten, slaap zacht.

Gebrek aan argumenten? Of zeur je zomaar wat?

M0rph

On Thu, 10 Jan 2002 12:25:48 GMT,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Amen.... :))

Het valt wel op hoor.. Geen onderbouwing, geen argumenten, IMO alleen
maar discriminatie om het discrimineren..
Blij dat dit een randverschijnsel is in Nederland (hoe irritant ook)
en geen gemeengoed..

theo1610

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

> [...]
>maar discriminatie om het discrimineren..
>Blij dat dit een randverschijnsel is in Nederland (hoe irritant ook)

Randverschijnsel? Was het maar waar.
Er gaat tegenwoordig geen minuut voorbij zonder:

- Terroristen gevaar,
- Zet het leger in,
- Meer gevangenissen,
- Veiligheid heeft geen prijs,
- Wildplassers achter slot,
- Meer respect,
- Harder aanpakken,
- Weg met zinloos geweld,
- God is groot,
- Stop racisme,
- Neem nog een snuif,
- Discrimineren is crimineel,
- Gaat heen in vrede.

En dat gaat zo 24 uur per dag in allerlei variaries door. :))

>Cu
>Hans.
>
>--
> On a clear disk you can seek forever..

--
Jongens het slagveld opsturen met stenen of
meisjes met hoofddoekjes is even verderflijk.

concept

We mogen niet stigmatiseren ! Nou de groeten......
Je kunt niet eens meer rustig naar de flim of het zwembad

"theo1610" <lievebehee...@theo1610.demon.nl> schreef in bericht

Willem-Jan Markerink

In article <hc7r3ucnnb8j0akhf...@4ax.com>,

Moge uw uiteindelijke ontwaken ruw en onverwachts zijn.

M0rph

On Thu, 10 Jan 02 16:11,
w.j.ma...@a1.nl (Willem-Jan Markerink) wrote..

>Moge uw uiteindelijke ontwaken ruw en onverwachts zijn.

Hmpf..

M0rph

On Thu, 10 Jan 2002 15:33:48 GMT,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>En dat gaat zo 24 uur per dag in allerlei variaries door. :))

Ja, als je de hele dag niets anders hebt te doen dan televisie
kijken.. Ik kan me voorstellen dat je, als je zo overvoerd wordt door
alle ellende in de wereld, behoorlijk zwartgallig wordt..

Ik zou zeggen; doe eens iets productiefs, daar knapt een mens van op..

theo1610

M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

> [...]
>alle ellende in de wereld, behoorlijk zwartgallig wordt..
>
>Ik zou zeggen; doe eens iets productiefs, daar knapt een mens van op..

Oude kranten ophalen?

>Cu
>Hans.
>
>--
> On a clear disk you can seek forever..

M0rph

On Thu, 10 Jan 2002 21:40,
lievebehee...@theo1610.demon.nl (theo1610) wrote..

>Oude kranten ophalen?

Even zwaar als nieuwe rondbrengen.. Zie je dat het meer in een
eenzijdig perspectief zit? En onwil..

jemaint...@denhaag.nl

On Thu, 10 Jan 2002 00:18:14 +0100, M0rph <holo...@eml.cc> wrote:

> allochtonen zich alleen meer en meer bedreigd

Allochtonen die zich bedreigd voelen?

Wie bedoel je: de Marokkaanse straatbendes?

De Antilliaanse straatbendes?

Willem-Jan Markerink

In article <ad214u0esive9d7f6...@4ax.com>,

In Rotterdam zijn de Chinezen vorig jaar de straat opgegaan om te
demonstreren tegen het straatgeweld door, jawel, Marokkanen en Antillianen.

Ooit wel eens een Chinees ergens ter wereld zien demonstreren, buiten het
Tiennaman plein?

Jack

"Willem-Jan Markerink" <w.j.ma...@a1.nl> wrote in message

> [...]
|
| Ooit wel eens een Chinees ergens ter wereld zien demonstreren, buiten het

Yep, ik heb ooit tegenover een Chinees consulaat gewoond en er waren zeer
geregeld demonstraties door Chinezen (gemiddeld twee keer per week).